verenpaineesta...

tuleva äiti 12/04

Hei..onko muilla odotus aikana verenpaine kohonnu??mulla nyt menossa rv 34 4 ja verenpaine oli 140/70...Mistä johtuu??ens viikolla taas neuvola ja seurataan tuota painetta...huolettaa..

8

805

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lääkityksellä ollut

Alapaineesi on normaali, eli tuo 70. Kohonneesta verenpaineesta puhutaan kun tuo alapaine nousee yli 90. Yläpaine voi heittelehtiä helpostikin, esim olet jännittynyt/hengästynyt/stressaantunut!Nyrkkisääntö on että yläpaine olisi noin 100 oma ikäsi. Mutta verenpaineen mittaus on tarkkaa touhua ja jos halutaan saada hyvä tulos, on istuttava rennosti noin 15 min paikallaan, käsi pitää olla rentona ja mittaus tehtävä OIKEASTA kädestä ja mittauskertoja olisi hyvä olla ainak kaksi peräkkäin! Neuvolassa käyntihän aina vähän jännittää tietämättään, joten en TODELLAKAAN olisi huolissani verenpaineestasi! Itselläni on ollut pari vuotta ennen raskautta lääkityskin verenpaineeseen, mutta nyt paineet pysyneet kurissa vaikkakin epäilin niiden nousevan raskauden myötä. Eilinen lukema omalla kohdallani oli 132/78. Ja ihan "terveen paperit" sain, Tsemppiä vaan, äläkä ole huolissasi, sillä se taas kohottaa painetta lisää!

• Ihmettelijä

Miten niin kohonnut??? Tuohan on ihanne lukema!! Mitähän sulla sitten "normaalisti" on - alhainen verenpaine? Yläpaine tosiaan voi heitellä jännityksestä yms... Mulla lukemat on n.130-140/78-85 ja rv vasta 22.

• rv.38

Verenpaine on yksilöllistä, toisella 140/70 voi olla jo korkea, jos on aiemmin ollut matalampi - tosin alapaine on kuulemma ratkaisevampi sillä yläpaine voi heitellä kovastikin.

Verenpainetta tarkkaillaan myös siitä syystä, että se voi kertoa mahdollisesta raskausmyrkytyksestä - tosin veranpaineen nousun lisäksi oireena on päänsärkyä, turvotusta ja valkuista erittyy virtsaan. Sen vuoksi jok akerta neuvolassa arvot mitataan.

• Tilli

Alapaine on tuossa verenpaineasiassa se tärkeämpi. Jos menee yli 90, niin sitten alkaa olla aihetta huoleen. Toisilla on luonnostaan alhainen paine ja toisilla korkea. Mulla paineet on raskauden aikana vaan laskeneet, tosin nyt vasta rv 16 4. Paineet oli viimeksi 107/66 eli melkoisen alhaiset. Joka neuvolakerralla menneet alemmas. Lähtötaso oli 115/76 eli alhainen jo silloin. Sinänsä jännää, että alhaisessa ja korkeassa verenpaineessa on samat oireet, eli huippaus, silmissä sumeneminen jne. Alahainen paine vaan ei ole terveydelle vaarallinen (jos nyt ei liian alas mene...)

• anya

Minulla on aina ollut odotusaikana korkeat paineet. Alapaine ei ole kertaakaan ollut alle 90, ja nuorinta odottaessani se oli n. 110, ennen kuin sain lääkkeet. Minkäännäköisiä oireita pelkkä verenpaineen kohoaminen ei antanut, ei edes viime keväänä, kun jouduin jatkuvalle lääkitykselle. Paineet olivat silloin 192/122. Ainoastaan tänä syksynä tuntui korvissa huminaa, kun paine nousi nopeasti lääkkeen unohduksen takia. Alapaine nousi normaalista 70:stä (lääkityksellä) pienen ajan kuluessa 124:ään.

• Lääkityksellä ollut

Hei, pieni korjaus edelliseen, kohonnut verenpaine EI "tunnu" ja itsellenikin oli suuri yllätys kun normaalin (en ollut raskaana) gynellä käynnin yhteydessä paineeni olivat 180/110 !!! painetta seurattiin kolme kuukautta ja sen jälkeen aloitettiin puolen vuoden lääkitys, jonka jälkeen paineet ovat pysyneet kurissa, ilman lääkettäkin!
        Verenpaineen seurantakortin tapapuolella lukeekin "mittauta paineesi säännöllisesti, sillä kohonnut verenpaine ei anna oireita".

• tupe
        anya kirjoitti:

Minulla on aina ollut odotusaikana korkeat paineet. Alapaine ei ole kertaakaan ollut alle 90, ja nuorinta odottaessani se oli n. 110, ennen kuin sain lääkkeet. Minkäännäköisiä oireita pelkkä verenpaineen kohoaminen ei antanut, ei edes viime keväänä, kun jouduin jatkuvalle lääkitykselle. Paineet olivat silloin 192/122. Ainoastaan tänä syksynä tuntui korvissa huminaa, kun paine nousi nopeasti lääkkeen unohduksen takia. Alapaine nousi normaalista 70:stä (lääkityksellä) pienen ajan kuluessa 124:ään.

Söitkö raskauden aikana verenpainelääkkeitä?
        Minulla sama tilanne ja lääkkeitä syön myös raskauteni aikana. Tosin vaihdettiin merkkiä.

• Mami-79

Mulla yleensä paineet n. 110-120/60-65. Viime viikon aikana hiukan kohonnut ja on nyt 143/83 mutta ei ole kuulemma korkea, ihan hyvä oli sanoi terveydenhoitaja ja lääkäri. Nyt rv35 4. Jos alkaa alapaine lähennellä sataa niin sit on jo syytä huoleen, nyt ei ole.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      82
      4807
    2. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      188
      2148
    3. Ei sua pysty unohtamaan

Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      132
      1812
    4. Kerro todelliset motiivit

kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      175
      1445
    5. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      16
      1331
    6. ROTAT VALTAAVAT ALUEITA

Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj
      Äänekoski
      19
      1245
    7. Hei, huomenta komistus

Yllättääkö, että olet heti mielessä. Mukavaa päivää upea ❤️
      Ikävä
      35
      1116
    8. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      26
      1078
    9. Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut

Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh
      NATO
      323
      1061
    10. Sunnuntain terveiset kaivatulle

Mitä ajattelet hänestä tänään? Mitä haluaisit sanoa hänelle?
      Ikävä
      78
      1013
    Aihe