citalopharm orion aloittajia?

jazmiina1

Moikka! Onko paikalla ketään vastikään citalopharm orion aloittanutta? Itse olen nappuloita syönyt paniikkihäiriöön ja ahdistukseen nyt 12pv ja tänään iski hirmuinen kohtaus ja ahdistus... :( Onko muilla samoja kokemuksia eli siis että kun osa sivuoireista on hävinnyt, tilalle iskee paniikkikohtauksia ja ahdistusta? Välillä meinaa usko loppua näihin lääkkeisiin...

87

192

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • artsi7

      Citalopramista tuli mulle niin kovat sivuoireet että oli pakko lopettaa. Vaihdoin Venlafaxiin, jossa sivuoireena oli vain lievä päänjomotus. Noin viikko 37,5 mg ja sen jälkeen 75 mg.

      Opamoxia tai vastaavaa kannattaa pyytää äkkinäisten kohtausten varalle.

      • jazmiina1

        Toista kertaa jo ite näitä syön ja ihmettelen kyllä kovasti näitä oloja, kun viime kerralla ei tullut mitään! Yritän vielä valaa itteeni uskoa että helpotusta on tulossa ja jatkan näillä vielä viikon.. jos sittenkään ei helpota, niin kai se on tohtorin pakeille mentävä! Kiitos vastauksesta! Helpottaa tieto että en ole yksin olojeni kanssa! :)


    • Aivovaurioon!
    • Valitettavasti siinä voi käydä niin, etenkin silloin kun ulkopuolinen paine kasvaa. Minulla ei myöskaan tullut ensimmäisellä aloituskerralla mitään sivuoireita, mutta nyt on ollut senkin edestä. Mitä sivuoireita sinulla on ollut?

      • jazmiina1

        Unettomuus, ruokahaluttomuus, ahdistus jne. Taitavat kuulua asiaan nää olot, mutta olishan se kiva jos niistä pääsis nopeasti eroon! Tarttee vaan tsempata itteään ja toivoa parasta! :)


      • jazmiina1
        jazmiina1 kirjoitti:

        Unettomuus, ruokahaluttomuus, ahdistus jne. Taitavat kuulua asiaan nää olot, mutta olishan se kiva jos niistä pääsis nopeasti eroon! Tarttee vaan tsempata itteään ja toivoa parasta! :)

        Edelliseen lisäyksenä; huomannut myös ettei oikeen saa itsestään mitään irti, salilla käynti ollut jäissä pari viikkoa.. luin kyllä jostain, että liikuntakin auttaisi oloihin.. onko kellään kokemusta siitä?


      • jazmiina1 kirjoitti:

        Edelliseen lisäyksenä; huomannut myös ettei oikeen saa itsestään mitään irti, salilla käynti ollut jäissä pari viikkoa.. luin kyllä jostain, että liikuntakin auttaisi oloihin.. onko kellään kokemusta siitä?

        Minua oksetti, välillä meni ohi ja taas alkoi uudestaan. Nyt on kiusana keinuttava huimaus. 6 vkoa lääkkeen aloituksesta. Psykiatri sanoi, että jos on epävarma itsestä, se tuottaa monenlaisia oireita.


      • jazmiina1
        pikkutiira68 kirjoitti:

        Minua oksetti, välillä meni ohi ja taas alkoi uudestaan. Nyt on kiusana keinuttava huimaus. 6 vkoa lääkkeen aloituksesta. Psykiatri sanoi, että jos on epävarma itsestä, se tuottaa monenlaisia oireita.

        Hui! 6vkoa kuulostaa hurjan pitkältä ajalta! Toivottavasti itsellä ei noin ikävästi käy... voimia sinne!


      • jazmiina1 kirjoitti:

        Hui! 6vkoa kuulostaa hurjan pitkältä ajalta! Toivottavasti itsellä ei noin ikävästi käy... voimia sinne!

        Tuskin sinulla niin kauan kestää, mutta menin viime viikolla töihin niin on taas pää kovemmalla koetuksella.


      • jazmiina1
        pikkutiira68 kirjoitti:

        Tuskin sinulla niin kauan kestää, mutta menin viime viikolla töihin niin on taas pää kovemmalla koetuksella.

        Toivoa sopii... ite oon ollu koko aloituksen ajan töissä, koska ajattelin että on parempi jos on muuta ajateltavaa.Työkavereista osa tietää lääkityksestä ja ovat kovin kannustavia olleet! Välillä tosin töissäkin olo ahdistaa..


      • jazmiina1 kirjoitti:

        Toivoa sopii... ite oon ollu koko aloituksen ajan töissä, koska ajattelin että on parempi jos on muuta ajateltavaa.Työkavereista osa tietää lääkityksestä ja ovat kovin kannustavia olleet! Välillä tosin töissäkin olo ahdistaa..

        Hyvä kun pystyit olla, itse en ensimmäiseen kolmeen viikkoon kyennyt ihmisten ilmoille. Ensi viikolla minulla on taas lääkäriaika. On vaikea tietää mistä jokin oire johtuu, onko se itse taudista, lääkkeen sivuoire vai liian matala lääkkeen annos.


      • pikkutiira68 kirjoitti:

        Hyvä kun pystyit olla, itse en ensimmäiseen kolmeen viikkoon kyennyt ihmisten ilmoille. Ensi viikolla minulla on taas lääkäriaika. On vaikea tietää mistä jokin oire johtuu, onko se itse taudista, lääkkeen sivuoire vai liian matala lääkkeen annos.

        Tai sitten se aivovaurio.


      • jazmiina1
        pikkutiira68 kirjoitti:

        Tai sitten se aivovaurio.

        Hyvä että huumoria vielä löytyy! :) tota olen itsekin miettinyt, eli mitkä vaivat johtuu lääkkeestä ja mitkä itse sairaudesta... yritän positiivisesti ajatella, että ens viikolla on jo paljon parempi olla!


      • jazmiina1 kirjoitti:

        Hyvä että huumoria vielä löytyy! :) tota olen itsekin miettinyt, eli mitkä vaivat johtuu lääkkeestä ja mitkä itse sairaudesta... yritän positiivisesti ajatella, että ens viikolla on jo paljon parempi olla!

        Niin sulla onkin, kun tähänki asti on menny kohtuullisen hyvin.


      • jazmiina1
        pikkutiira68 kirjoitti:

        Niin sulla onkin, kun tähänki asti on menny kohtuullisen hyvin.

        Pakko se on vaan yrittää! Tänäänkin ollut koko päivän kauhee ahdistus... :(


      • jazmiina1 kirjoitti:

        Pakko se on vaan yrittää! Tänäänkin ollut koko päivän kauhee ahdistus... :(

        Se helpottaa ihan varmasti.


      • jazmiina1
        pikkutiira68 kirjoitti:

        Se helpottaa ihan varmasti.

        Tänään tulikin keikka lääkärille, iski vatsatauti... :( hoitaja oli sitä mieltä että noi eiliset paniikit saattoi johtua siitä tai sitten kaikki on vain sivuoireita lääkkeistä.. tää ja huominen ihmetellään kotona.


    • artsi7

      Masennuslääkkeistä aluksi ahdistus lisääntyy ja hellittää 3-4 päästä. Venlafaxista kumma kyllä ei tullut käytännössä mitään sivuoireita aloitusvaiheessa.

      Hikiliikunta on ykkösjuttu - se pistää hyvänolon hormonit liikkeelle. Siinä ahdistus saa kyytiä. Jos ahdistus on kova, siihen tosiaan tarvitaan lääkettä lisäksi.

    • inhottava riesa

      Sinnittele ja koita jaksaa! Pikkuhiljaa olo helpottaa. Mulla oli alussa todella inhottavia olotiloja lääkkeestä, lihasjäykkyyttä, tunnottomuutta, sellainen pirullinen huimaus, että piti pidellä välillä seinistä kiinni, että ei kaatuisi, paniikkikohtaukset oli rajumpia, kuin ennen lääkettä, ahdisti niin, että oli vaikea hengittää jne. Noin 6 viikon päästä alkoi helpottaa ja oli ihana tunne kun uskalsi mennä ulos. Olin ennen lääkkeen aloittamista ollut kuukausia sisällä, ainoa paikka missä kävin, oli tuo lähikauppa tuossa parin sadan metrin päässä. En nauttinut edes kesästä, katselin vain ikkunasta ulos, ja kirosin, että mitä pahaa olen tehnyt, kun tällainen paskamainen riesa=paniikkihäiriö on iskenyt juuri minuun.

      • jazmiina1

        Kestikö noi kaikki sivuoireet sulla ton 6vkoa? Tänään hoitaja antoi ymmärtää, että kohta pitäis ruveta helpottamaan jo...


      • inhottava riesa
        jazmiina1 kirjoitti:

        Kestikö noi kaikki sivuoireet sulla ton 6vkoa? Tänään hoitaja antoi ymmärtää, että kohta pitäis ruveta helpottamaan jo...

        Minua jo aluksi lääkäri informoi, että lääke saattaa pahentaa oloa ensimmäisten viikkojen aikana. Joillekkin voi tulla apu jo parissa viikossa, joillakin voi viedä parikin kuukautta, että lääke alkaa tehota, ihmiset kun on erilaisia. Pikkuhiljaa niitä parempia päiviä alkoi olla enemmän ja tavallaan unohdin koko paniikkihäiriön. Nyt on ollut ihan hyvä olla ja olen aloittanut taas opiskelun, mikä oli katkolla viime talvesta asti tämän veemäisen riesan vuoksi.


      • jazmiina1
        inhottava riesa kirjoitti:

        Minua jo aluksi lääkäri informoi, että lääke saattaa pahentaa oloa ensimmäisten viikkojen aikana. Joillekkin voi tulla apu jo parissa viikossa, joillakin voi viedä parikin kuukautta, että lääke alkaa tehota, ihmiset kun on erilaisia. Pikkuhiljaa niitä parempia päiviä alkoi olla enemmän ja tavallaan unohdin koko paniikkihäiriön. Nyt on ollut ihan hyvä olla ja olen aloittanut taas opiskelun, mikä oli katkolla viime talvesta asti tämän veemäisen riesan vuoksi.

        Hienoa kuulla, että oot saanut apua lääkkeestä! :) kyllähän se tohtori varoitteli, että huonommaksi saattaa mennä, mutta en osannut odottaa että näinkin ikäväksi... ja kun alku vaikutti niinkin lupaavalta.


    • artsi7

      Itse kokeilisin Venlafax/Efexor, jos oireet eivät ratkaisevasti vähene kahdessa viikossa.

      Käytin Venlaa 7 kk 75 mg, ja pääsin helposti eroon kesän aikana siitä. Ennen sitä yritin väkisin käyttää Citalopramin 4 kk ja oli pakko lopettaa sivuoireiden takia.

      • Olikohan se Venlan hyvä sopivuus sitä, että sinulla oli jo lääkeainepitoisuus veressä?


    • Pystytkö "inhottava riesa" tarkemmin selittämään millaista se sun huimaus oli? Mulla sama ongelma tällä hetkellä. Älä Jazmiina säikähdä, mitä pahemmin on ollut sairas, sen pahemmat ja pitemmät oireet tulee lääkkeestä.

      • inhottava riesa

        Sitä ei pysty selittämään, mutta lääkäri arveli että jos niskan, kaulan ja pään alueen lihakset ovat todella kireällä, niin se vaikuttaa korvassa oleviin tasapainoelimiin. Se auttoi huimaukseen, kun hieroin niskaani. Ja se auttoi myös, kun aloin nopeasti tehdä jotain, kun sellainen huimaava olo alkoi tulla. Sitkeästi koitin liikkua kotona vaikka tuntui, että en pysy pystyssä. Suihkussakin huimasi ja pelkäsin, että liukastun ja lyön pääni, mutta aloin istua kylppärin lattialla, niin sain pestyä itseni siitä huimauksesta huolimatta.


      • inhottava riesa
        inhottava riesa kirjoitti:

        Sitä ei pysty selittämään, mutta lääkäri arveli että jos niskan, kaulan ja pään alueen lihakset ovat todella kireällä, niin se vaikuttaa korvassa oleviin tasapainoelimiin. Se auttoi huimaukseen, kun hieroin niskaani. Ja se auttoi myös, kun aloin nopeasti tehdä jotain, kun sellainen huimaava olo alkoi tulla. Sitkeästi koitin liikkua kotona vaikka tuntui, että en pysy pystyssä. Suihkussakin huimasi ja pelkäsin, että liukastun ja lyön pääni, mutta aloin istua kylppärin lattialla, niin sain pestyä itseni siitä huimauksesta huolimatta.

        Oikeastaan sitä huimausta voisi kuvailla niin, kuin seisoisi laivan kannella kovassa aallokossa ja yrittäisi pysyä pystyssä. Tsemppiä kaikille tästä riesasta kärsiville, tämä kun saattaa pahimmillaan tehdä elämästä helvettiä, mutta onneksi on lääkkeitä tähänkin, niin voi viettää melko normaalia elämää niiden avulla.


    • artsi7

      Ahdistus ja paniikki vetää varsinkin niska-hartialihaksen kireälle ja jo se aiheuttaa huimausta. Hieronta ja venyttely auttaa jonkun verran. Neuvotaan tekemään juuri sitä mikä huimaa eli liikkumaan. Itse hoidan lievää huimausta pyörimällä, liikkumalla ja joogaamalla.

      • jazmiina1

        Kuulostaan ikävältä tollai keinuttaminen! Itellä ei ainakaan vielä oo ihan hirmusta huimausta, mutta hartiat on kyllä todella jumissa. Tarttee tosissaa vissii alottaa toi venyttely ja hieronta...


      • jazmiina1 kirjoitti:

        Kuulostaan ikävältä tollai keinuttaminen! Itellä ei ainakaan vielä oo ihan hirmusta huimausta, mutta hartiat on kyllä todella jumissa. Tarttee tosissaa vissii alottaa toi venyttely ja hieronta...

        Muistatko kestikö se sun huimaus kauan? Mulla ehkä helpottamaan päin. Huimaus on todella ikävä vaiva ja mulla ainakin paheenee jännityksestä. Kannattaa kyllä ennalta ehkäistä, se kun voi kestää kauankin.


    • Niin ja tänäänkin on vielä pukannut paniikkia, mutta hyvin tuntee lääkkeen "jarrutuksen".

      • jazmiina1

        Sama täällä, mutta ei onneksi yhtä pahasti kuin eilen! Huomista odotan toiveikkaana, jos vaikka tää oksetusolokin alkais häviämään..


      • jazmiina1 kirjoitti:

        Sama täällä, mutta ei onneksi yhtä pahasti kuin eilen! Huomista odotan toiveikkaana, jos vaikka tää oksetusolokin alkais häviämään..

        Onko sulla oksennustauti vai tuleeko sekin lääkkeestä? Mulla oli yhtä oksennustautia 3 viikkoa ja aiko tulla monta kertaa epätoivo. 5 kiloa lähti painosta eikä vieläkään ruokahalut ole aivan kohdillaan.


      • jazmiina1
        pikkutiira68 kirjoitti:

        Onko sulla oksennustauti vai tuleeko sekin lääkkeestä? Mulla oli yhtä oksennustautia 3 viikkoa ja aiko tulla monta kertaa epätoivo. 5 kiloa lähti painosta eikä vieläkään ruokahalut ole aivan kohdillaan.

        Hoitaja sanoin, että hoidetaan ensin vatsatautina ja jos ei tokene niin katsotaan tilannetta uusiksi eli saattaa myös johtua noista nappuloista. Mulla kans paino tippunut parilla kilolla ja ruokahalu kateissa..


      • jazmiina1 kirjoitti:

        Hoitaja sanoin, että hoidetaan ensin vatsatautina ja jos ei tokene niin katsotaan tilannetta uusiksi eli saattaa myös johtua noista nappuloista. Mulla kans paino tippunut parilla kilolla ja ruokahalu kateissa..

        Oli aika ikävää herätä aamuyöstä kuvottavaan oloon ja joka päivä syödä ihan väkisin. Onko sulla ollu vapinaa?


      • jazmiina1
        pikkutiira68 kirjoitti:

        Oli aika ikävää herätä aamuyöstä kuvottavaan oloon ja joka päivä syödä ihan väkisin. Onko sulla ollu vapinaa?

        Huomannut että iltaisin jalkoja tärisyttää ja välillä silleen sisäisesti vapisen. Syöminen on kyllä ihan pakko pullaa täälläkin..


      • jazmiina1 kirjoitti:

        Huomannut että iltaisin jalkoja tärisyttää ja välillä silleen sisäisesti vapisen. Syöminen on kyllä ihan pakko pullaa täälläkin..

        Sellaista mullakin oli vapina. Sitten yhteen aikaan oli kova vilutus ja lämpöä 37.1. useampana iltana. Siis ihan sairasolo! Ootko oksentanu?


      • jazmiina1
        pikkutiira68 kirjoitti:

        Sellaista mullakin oli vapina. Sitten yhteen aikaan oli kova vilutus ja lämpöä 37.1. useampana iltana. Siis ihan sairasolo! Ootko oksentanu?

        Ylös asti ei oo mitään tullut, mutta kokoajan on sellanen tunne, että nyt jos jotain suuhuni laitan ni ylös tulee... ei kauheen kiva tunne! :( itelläkin ollut pientä lämpöä.


      • inhottava riesa
        jazmiina1 kirjoitti:

        Ylös asti ei oo mitään tullut, mutta kokoajan on sellanen tunne, että nyt jos jotain suuhuni laitan ni ylös tulee... ei kauheen kiva tunne! :( itelläkin ollut pientä lämpöä.

        Minulle jäi tuo ruokahaluttomuus päälle. Syön todella vähän, entiseen verrattuna. Ehkä koitin lohduttaa itseäni syömällä ennen lääkitystä. Siitä huimauksesta vielä. Itse huomasin, että minua huimasi eniten silloin, kun otin lääkkeen tyhjään vatsaan. Kun heräsin, niin melkein heti otin lääkkeen vesilasin kanssa ja noin tunnin kuluttua alkoi se keinutus. Sitten kokeilin syödä vaikka leivän, jogurttia tai jotain, sen jälkeen vasta lääke, niin ei yhtään huimannut niin paljoa. Jos oli mentävä esim. kauppaan, niin kävin siellä heti aamusta, kun kauppa aukesi ja sen jälkeen otin vasta lääkkeen, että ei alkaisi kaupassa huimata. Se huimaus oli aina voimakkaammillaan muutaman tunnin lääkkeen oton jälkeen, iltaa kohti aina helpotti.


      • inhottava riesa

        Tuo "jarrutus" on hyvä sana kuvaamaan lääkkeen vaikutusta. Vaikka olen voinutkin ihan hyvin jo useamman viikon, niin hetkittäin tulee sellainen tunne, että nytkö "se" taas iskee, kun alkaa esim. bussissa tuntua siltä, että kohtaus on tulossa, niin ihan kuin joku painaisi jarrua ja se paniikintunne loppuu ennenkuin edes ehti alkaakkaan.


      • inhottava riesa kirjoitti:

        Tuo "jarrutus" on hyvä sana kuvaamaan lääkkeen vaikutusta. Vaikka olen voinutkin ihan hyvin jo useamman viikon, niin hetkittäin tulee sellainen tunne, että nytkö "se" taas iskee, kun alkaa esim. bussissa tuntua siltä, että kohtaus on tulossa, niin ihan kuin joku painaisi jarrua ja se paniikintunne loppuu ennenkuin edes ehti alkaakkaan.

        Muistatko kaunko sinulla sitä kesti viikkoina? Ja oliko sitä ihan lääkkeen käytön alusta asti. Mulla kans huimaa eniten lääkkeen oton jälkeen, hankala olla töissä, kun kävelee kuin juovuksissa ja tietenkin iskee paniikkia, että mihin tämä taas johtaa. Onko sulla iso lääke annostus, mulla on vaan 10 mg, mutta silti huimaa ja tosiaan iltaa kohti helpottaa. Huimasko sua illalla kun laitoit maate? Mulla on ollut kehossa liikkeen tuntua vaikka ei liikukkaan. Olen tehnyt huimausta helpottavia liikkeitä, mutta niistä ei ainakaan suuremmin ole ollut apua.


      • inhottava riesa
        pikkutiira68 kirjoitti:

        Muistatko kaunko sinulla sitä kesti viikkoina? Ja oliko sitä ihan lääkkeen käytön alusta asti. Mulla kans huimaa eniten lääkkeen oton jälkeen, hankala olla töissä, kun kävelee kuin juovuksissa ja tietenkin iskee paniikkia, että mihin tämä taas johtaa. Onko sulla iso lääke annostus, mulla on vaan 10 mg, mutta silti huimaa ja tosiaan iltaa kohti helpottaa. Huimasko sua illalla kun laitoit maate? Mulla on ollut kehossa liikkeen tuntua vaikka ei liikukkaan. Olen tehnyt huimausta helpottavia liikkeitä, mutta niistä ei ainakaan suuremmin ole ollut apua.

        Sitä huimausta ainakin mulla kesti noin 5-6 viikkoa. Se alkoi heti, kun aloin lääkityksen ja voimistui päivä päivältä noin kuukauden ajan, minkä jälkeen se helpotti niin, että tuntui kivalta liikkua, kun maa tai lattia jalkojen alla ei keinunut. Lääkäri sanoi, että lääkettäkin voi vaihtaa, mutta en halunnut mitään uusia kokeiluja ja mahdollisesti taas uusia sivuvaikutuksia kärsittäväksi. Liian pieni lääkeannos voi myös aiheuttaa niitä inhottavia olotiloja. Mulla nostettiin annosta, niin sen jälkeen ei ole ollut mitään outoja oloja.


      • inhottava riesa kirjoitti:

        Sitä huimausta ainakin mulla kesti noin 5-6 viikkoa. Se alkoi heti, kun aloin lääkityksen ja voimistui päivä päivältä noin kuukauden ajan, minkä jälkeen se helpotti niin, että tuntui kivalta liikkua, kun maa tai lattia jalkojen alla ei keinunut. Lääkäri sanoi, että lääkettäkin voi vaihtaa, mutta en halunnut mitään uusia kokeiluja ja mahdollisesti taas uusia sivuvaikutuksia kärsittäväksi. Liian pieni lääkeannos voi myös aiheuttaa niitä inhottavia olotiloja. Mulla nostettiin annosta, niin sen jälkeen ei ole ollut mitään outoja oloja.

        Siinähän se onkin, siksi minäkin olen koittanut kestää.


      • inhottava riesa kirjoitti:

        Sitä huimausta ainakin mulla kesti noin 5-6 viikkoa. Se alkoi heti, kun aloin lääkityksen ja voimistui päivä päivältä noin kuukauden ajan, minkä jälkeen se helpotti niin, että tuntui kivalta liikkua, kun maa tai lattia jalkojen alla ei keinunut. Lääkäri sanoi, että lääkettäkin voi vaihtaa, mutta en halunnut mitään uusia kokeiluja ja mahdollisesti taas uusia sivuvaikutuksia kärsittäväksi. Liian pieni lääkeannos voi myös aiheuttaa niitä inhottavia olotiloja. Mulla nostettiin annosta, niin sen jälkeen ei ole ollut mitään outoja oloja.

        Sitä vielä kysyisin, että helpottiko huimaus pikkuhiljaa vai loppuko kerrasta?


      • inhottava riesa
        pikkutiira68 kirjoitti:

        Sitä vielä kysyisin, että helpottiko huimaus pikkuhiljaa vai loppuko kerrasta?

        Ensimmäisen kuukauden se huimaus oli huipussaan, sitten se helpotti päivä päivältä. Kerroit tuossa jossain kohtaa, että sivuvaikutuksien pitäisi mennä ohi kolmessa viikossa lääkärin mukaan. Minulle taas lääkäri sanoi, että sivuvaikutuksia saattaa olla jopa 4-8 viikkoa. Niin erilaisia mielipiteitä voi lääkäreilläkin olla.


      • inhottava riesa kirjoitti:

        Ensimmäisen kuukauden se huimaus oli huipussaan, sitten se helpotti päivä päivältä. Kerroit tuossa jossain kohtaa, että sivuvaikutuksien pitäisi mennä ohi kolmessa viikossa lääkärin mukaan. Minulle taas lääkäri sanoi, että sivuvaikutuksia saattaa olla jopa 4-8 viikkoa. Niin erilaisia mielipiteitä voi lääkäreilläkin olla.

        Kyllä tässä niin toivo ja epätoivo vaihtelee. Nostanko lääkettä, lopetanko lääkkeen vai vaihdanko lääkkeen. Täytyy nyt ainakin maanantaihin mennä näin. Huimaus ainakin pahenee jännityksestä, kaupassa käynnissä ja paikallaan olossa. Se on niin kumma, kun tuntee jaloilla vähänkään lattian kaltevuutta niin tulee tunne, että nokalleen menee ja päässä on paineen tunnetta.


    • No ei todellakaan, jos asuisit täällä niin toisin sulle Primperania : )

      • jazmiina1

        Heh, thanks! :) Taas tuli viime yö valvottua, aamulla sain peräti pari tuntia nukuttua.. silti uskollisesti nappasin pillerin veden kera.


      • jazmiina1 kirjoitti:

        Heh, thanks! :) Taas tuli viime yö valvottua, aamulla sain peräti pari tuntia nukuttua.. silti uskollisesti nappasin pillerin veden kera.

        Toivottavasti sitkeys palkitaan ja kyllä se palkitaankin. Jos sulla on pitempään pahoinvointia, voi kokeilla apteekista saatavia matkapahoinvointilääkkettä. Niistäkin on apua.


    • artsi7

      Aha tuolla oli välissä kysymys mulle. Citalopramin lopetuksesta Venlafaxin aloitukseen oli 7 kuukautta, eli ei ollut Citalopramin jämiä enää veressä.

      Pahoinvointi ja huimaus johtuu Citalopramista. Vaihda merkkiä hyvissä ajoin jos sivuoireet ei hellitä. Niin kuin sanoin, mulla meni 4 kuukautta hukkaan kun yritin väkisin käyttää Citalopramia lääkärin kehotuksesta.

      • Olet varmasti oikeassa, maanantaina menen lääkäriin. Ei tätä kestä.


    • jazmiina1

      Aattelin,että ainakin sen kuukauden kokeilen ennen kun vaihtoa harkitsen.. 4 kuukautta on kyllä todella pitkä aika näitten olojen kera! En kyllä niin kauaa odottele... mutta vastahan tässä on alkuun päästy!

    • Lääkäri sano, että jos ei kolmen viikon käytön jälkeen sivuoireet poistu, ne voivat jäädä pysyviksi.

    • artsi7

      Venlafax/Efexor on varmasti kolmen siedetyimmän ja tehokkaimman masennuslääkkeen joukossa. Mutta kukaan ei pysty sanomaan, sopiiko se kaikille.

      Muistaa kannattaa, et pelkkä lääke ei riitä!

      Hikiliikunta on otettava mukaan, samoin annettava aivoilla parasta polttoainetta eli välimeren ruokavalio, sos.kanssakäyminen ihmisten kanssa ja kaikki muut mukavat harrastukset, joissa joutuu keskittymään/elämään tässä hetkessä ja jotka tuottavat mielihyvää. Jooga antaa rentoutta ja mielenrauhaa. Keskushermoston rauhoittamisesta on kyse.

      Mahdollisia syitä on myös selviteltävä ja puututtava. Mulle kova ahdistus/paniikki tuli kovista työpaineista ja alkoi helpottaa kun niitä vähennettiin.

      • jazmiina1

        Huomenna yritän vihdoin raahata itteni takaisin salille, katotaan kuinka käy! :) Ei siitä ainakaan haittaa ole.. Huomenna olis toi 2vkoa täynnä tätä lääkkeen napsimista eli siis ainakin viikon vielä yritän!


      • jazmiina1
        jazmiina1 kirjoitti:

        Huomenna yritän vihdoin raahata itteni takaisin salille, katotaan kuinka käy! :) Ei siitä ainakaan haittaa ole.. Huomenna olis toi 2vkoa täynnä tätä lääkkeen napsimista eli siis ainakin viikon vielä yritän!

        Ja ihan tähän väliin haluan kiittää teitä vastanneita! On ollut paljon helpompaa kun pystyy jonkun samasta kärsivän kanssa jakaa tuntoja. :) Kotona on kyllä mies, mutta hänen on kovin vaikea samaistua näihin oloihin ja varmaan kärsii myös kovasti kun näkee minun painivan näitten juttujen kanssa...


      • jazmiina1
        jazmiina1 kirjoitti:

        Ja ihan tähän väliin haluan kiittää teitä vastanneita! On ollut paljon helpompaa kun pystyy jonkun samasta kärsivän kanssa jakaa tuntoja. :) Kotona on kyllä mies, mutta hänen on kovin vaikea samaistua näihin oloihin ja varmaan kärsii myös kovasti kun näkee minun painivan näitten juttujen kanssa...

        Tänään taas aamulla huono olo, raahasin silti itteni salille... pientä ahdistusta ja paniikkia sen jälkeen ollut ilmassa! Toivottavasti menee ohi, olis iltavuoro edessä.. :/


    • Olet kyllä ahkera, mutta ei kannata vaatia itseltä liikoja. Mulla ei ole vielä minkäänlaisia työhaluja. Joululahjoja pitäis käydä ostamassa, mutta miten tällaisella "keikkupäällä" mihinkään marketteihin lähtee. Mulla täytyy olla ankara itsekontrolli päällä tuon huimauksen suhteen, kylässä huimaa, kotona ei niinkään.

      • jazmiina1

        Aloittelin silleen kevyesti ja nyt tuntuu taas paremmalta... liekkö lääke alkanut vaikuttamaan! :) tänään vaan päätin että yritän päästä takasin näihin normipäiviin, enkä jää enään kotiin olemaan... kyllähän se paljon vaatii, mutta pakko on yrittää! :) toivottavasti saat maanantaina tohtorilta apua tohon huippailuun!


      • jazmiina1 kirjoitti:

        Aloittelin silleen kevyesti ja nyt tuntuu taas paremmalta... liekkö lääke alkanut vaikuttamaan! :) tänään vaan päätin että yritän päästä takasin näihin normipäiviin, enkä jää enään kotiin olemaan... kyllähän se paljon vaatii, mutta pakko on yrittää! :) toivottavasti saat maanantaina tohtorilta apua tohon huippailuun!

        Töihin kannattaa mennä niin saa ajatuksia muualle. Joskus tuntuu, että koko elämä on yhtä yritystä, mutta kohta alkaa päivät pitenemään niin eiköhän se tästä. Täytyy koittaa rentoutua viikonloppuna. Onneksi huimaus makuulla on loppunu ainakin toistaiseksi. Kun huimaus loppuu, keitän teille kaikille kahvit. : )


      • jazmiina1
        pikkutiira68 kirjoitti:

        Töihin kannattaa mennä niin saa ajatuksia muualle. Joskus tuntuu, että koko elämä on yhtä yritystä, mutta kohta alkaa päivät pitenemään niin eiköhän se tästä. Täytyy koittaa rentoutua viikonloppuna. Onneksi huimaus makuulla on loppunu ainakin toistaiseksi. Kun huimaus loppuu, keitän teille kaikille kahvit. : )

        Kovasti tässä yritän puuhastella, mutta aina välillä meinaa ahdistuksen/paniikinpoikanen tulla kylään... katsotaan mitä tapahtuu kun iltaa kohden mennään! :/


      • inhottava riesa
        jazmiina1 kirjoitti:

        Kovasti tässä yritän puuhastella, mutta aina välillä meinaa ahdistuksen/paniikinpoikanen tulla kylään... katsotaan mitä tapahtuu kun iltaa kohden mennään! :/

        Yleensä se olo vain pahenee kun alkaa kuulostella itseään, että miltä nyt tuntuu, mitkä lihakset kiristelee, milloin alkaa taas huimaus, ahistaa jne. Sellainen itsensä tarkkailu vaan voimistaa paniikkioireita. Kannattaa keskittyä johonkin muuhun, kun niihin omiin olotiloihin. Puuhastelee jotakin, vaikka väkisin, niin se huomio siirtyy pois itsestä ja niistä epämiellyttävistä fiiliksistä. Kotona voi vaikka kävellä eestaas ja samalla hokea itselleen, että minähän selviän tästä, perkules, mun silmille ei joku himputin paniikkihäiriö hypi! Pitää tsempata itseään jaksamaan ja selviämään siitä paniikin kurimuksesta.


      • jazmiina1
        inhottava riesa kirjoitti:

        Yleensä se olo vain pahenee kun alkaa kuulostella itseään, että miltä nyt tuntuu, mitkä lihakset kiristelee, milloin alkaa taas huimaus, ahistaa jne. Sellainen itsensä tarkkailu vaan voimistaa paniikkioireita. Kannattaa keskittyä johonkin muuhun, kun niihin omiin olotiloihin. Puuhastelee jotakin, vaikka väkisin, niin se huomio siirtyy pois itsestä ja niistä epämiellyttävistä fiiliksistä. Kotona voi vaikka kävellä eestaas ja samalla hokea itselleen, että minähän selviän tästä, perkules, mun silmille ei joku himputin paniikkihäiriö hypi! Pitää tsempata itseään jaksamaan ja selviämään siitä paniikin kurimuksesta.

        Juu, oon huomannut että heti kun lopettaa tekemisen niin rupee liikaa miettimään sitä oloa ja sieltähän se sitten taas yrittää paniikki puskea! Jotenkin tuntuu että olisin saanut näitä kohtauksia tänään hillittyä tai sitten se on se "puskuri" mistä aiemmin puhuitte...


      • jazmiina1 kirjoitti:

        Juu, oon huomannut että heti kun lopettaa tekemisen niin rupee liikaa miettimään sitä oloa ja sieltähän se sitten taas yrittää paniikki puskea! Jotenkin tuntuu että olisin saanut näitä kohtauksia tänään hillittyä tai sitten se on se "puskuri" mistä aiemmin puhuitte...

        Mulle ei tahdo aina auttaa tekeminenkään, huimausta on niin vaikea unohtaa. Työpaikkaruokailu on tätä nykyään erittäin vaikeaa, etenkin kun ei ole oikein ruokahaluakaan. Paniikit iski ennen usein juuri ruokapöydässä. Täytyy sekin taito opetella uudestaan.


      • jazmiina1
        pikkutiira68 kirjoitti:

        Mulle ei tahdo aina auttaa tekeminenkään, huimausta on niin vaikea unohtaa. Työpaikkaruokailu on tätä nykyään erittäin vaikeaa, etenkin kun ei ole oikein ruokahaluakaan. Paniikit iski ennen usein juuri ruokapöydässä. Täytyy sekin taito opetella uudestaan.

        Toi on kyllä todella ikävä juttu... itellä alkaa hiukka toi huono olo helpottaa, enään olis riesana toi ahdistus ja unettomuus...


      • jazmiina1 kirjoitti:

        Toi on kyllä todella ikävä juttu... itellä alkaa hiukka toi huono olo helpottaa, enään olis riesana toi ahdistus ja unettomuus...

        Mulla meni 5 viikoa ennen kun aloin nukkumaan kunnolla


      • jazmiina1
        pikkutiira68 kirjoitti:

        Mulla meni 5 viikoa ennen kun aloin nukkumaan kunnolla

        Huh! Siinä saa jo hiukka lueskella kirjoja yö aikaan


      • jazmiina1 kirjoitti:

        Huh! Siinä saa jo hiukka lueskella kirjoja yö aikaan

        Joo niin minäkin luen. Ahdistus loppui kyllä jo aikaisemmin, olisko joskus kolmen viikon paikkeilla. On sulla menny kyllä tosi hyvin.


      • jazmiina1
        pikkutiira68 kirjoitti:

        Joo niin minäkin luen. Ahdistus loppui kyllä jo aikaisemmin, olisko joskus kolmen viikon paikkeilla. On sulla menny kyllä tosi hyvin.

        Täytyy sanoa, että on kyllä ollut pitkät 2 viikkoa ja vielä voi odottaa jokusen viikon ennen kuin kunnossa ollaan! Kyllä tää vertaistuki on hyvä juttu, ilman tätä olisin jo varmaan luovuttanu näitten nappien syönnin suhteen..


      • jazmiina1 kirjoitti:

        Täytyy sanoa, että on kyllä ollut pitkät 2 viikkoa ja vielä voi odottaa jokusen viikon ennen kuin kunnossa ollaan! Kyllä tää vertaistuki on hyvä juttu, ilman tätä olisin jo varmaan luovuttanu näitten nappien syönnin suhteen..

        Joo on teistä ollu mullekin tukea, kun ei kertakaikkiaan tiedä onko normaalia vai ei. Ja kun ollaan oltu näin ahkeria kirjoittajia. Jatketaan vaan kunnes on päät kunnossa.


    • artsi7

      Mulla oli kans pari vuotta sit keikkupää. Opamoxin avulla menin kauppaan kun keikkuminen oli pahimmillaan. Se auttoi.

      • Tuliko sullakin huimaus lääkkeestä vai oliko joku muu syy? Jos tulee paniikki kylään, muista että se on vaan lääke mikä aikoo kyläillä. : )


      • jazmiina1
        pikkutiira68 kirjoitti:

        Tuliko sullakin huimaus lääkkeestä vai oliko joku muu syy? Jos tulee paniikki kylään, muista että se on vaan lääke mikä aikoo kyläillä. : )

        Kiitos muistutuksesta! :)


    • Artsi7

      Huimaus tuli ahdistuksesta. Opamox ja venlafax auttoi siihen.

      • Ennen mulla hakkas sydän ahdistuksessa/paniikissa, mutta kun sydän tutkittiin, alkoi huimaus. Kurja tauti tämä, kun johonkin oireeseen tottuu eikä enää pelota niin sitten se ryökäle muuttaa muotoa.


    • pyörryttää

      Olipa helpottavaa löytää tällainen keskustelu kun aloin jo pelätä,että joku on pahasti pielessä,kun citaloprami on alkanut pyörryttää mua. Oon nyt reilun kolme viikkoa syönyt sitä ja ekat kaksi viikkoa ei ollut mitään vaikutusta. Olin vaan jotenkin veto poissa. Nyt viimeviikolla alkoi heitättää,ihan kun horjuisi humalassa. Se on nyt vaan pahentunut niin,että jouduin perumaan eilen yhden menonkin ja tänään sisko lupas käydä kaupassa,kun en meinaa pysyä jaloillani kun niin paljon huippaa. Tämä pyörryttävä olo siis johtuu lääkkeestä,eikä ole mitään sen vakavampaa?

    • Hei! tervetuloa joukkoon. Muakin on todella helpottanut tämä viestittely. Mulla on ollut alusta asti jonkunlaista huimausta, mutta ei tätä luokkaa mistä olen kärsinyt viimeiset 2 vkoa. Aluksi oli huimausta enimmäkseen aamuisin, että piti pitää lavuaarin reunasta kiinni kun istuin pöntöllä, mutta nyt on tullut jotakin ihmeellistä tasapainohäiriötä. Kummallisia humahuksia päässä, ei tarvi ottaa tukea, mutta ihmeellinen keikkuva olo. Ei ole ikinä ennen ollut sellaista. Kirkkaat valot pahentaa ja pimeyssekä siirtyminen tilasta toiseen. Minäkin säikähdinsitä,kunei heti ollut tällaista.Mihin aikaan otat lääkkeen ja onko illasta parempi olo?

      • pyörryttää

        Aamulla otan lääkärin ohjeen mukaan ja aika pian alkaa huipata sen jälkeen. Oli eilen menokin aamulla mutta en kertakaikkiaan voinu lähtee,kun ulkovaatteita pukiessa jo pyörrytti niin,että meinasin kaatua eteiseen. Tää horjuva olo kestää koko päivän,ei helpota millään. Eilen illalla sängyssäkin huippas,ihan kun joku olis keinuttanu sänkyä ja nyt on tullu sellasta kummallista vapinaaki käsiin ja jalkoihin. Oon vaan pitkälläni. Vessassa tuli tosi paha olo äsken,koko vessa tuntui kieppuvan. Onneks sisko tulee kohta,se saa viedä mut ensiapuun.


      • pyörryttää kirjoitti:

        Aamulla otan lääkärin ohjeen mukaan ja aika pian alkaa huipata sen jälkeen. Oli eilen menokin aamulla mutta en kertakaikkiaan voinu lähtee,kun ulkovaatteita pukiessa jo pyörrytti niin,että meinasin kaatua eteiseen. Tää horjuva olo kestää koko päivän,ei helpota millään. Eilen illalla sängyssäkin huippas,ihan kun joku olis keinuttanu sänkyä ja nyt on tullu sellasta kummallista vapinaaki käsiin ja jalkoihin. Oon vaan pitkälläni. Vessassa tuli tosi paha olo äsken,koko vessa tuntui kieppuvan. Onneks sisko tulee kohta,se saa viedä mut ensiapuun.

        Mulla on ollu samanlaista, mutta ei varmaan noin pahaa. Viikko heilutettiin munki sänkyä iltaisin. Vapinaakin on ollut. Kerro sitten mitä sielä ensiavussa sanottiin.


      • inhottava riesa
        pyörryttää kirjoitti:

        Aamulla otan lääkärin ohjeen mukaan ja aika pian alkaa huipata sen jälkeen. Oli eilen menokin aamulla mutta en kertakaikkiaan voinu lähtee,kun ulkovaatteita pukiessa jo pyörrytti niin,että meinasin kaatua eteiseen. Tää horjuva olo kestää koko päivän,ei helpota millään. Eilen illalla sängyssäkin huippas,ihan kun joku olis keinuttanu sänkyä ja nyt on tullu sellasta kummallista vapinaaki käsiin ja jalkoihin. Oon vaan pitkälläni. Vessassa tuli tosi paha olo äsken,koko vessa tuntui kieppuvan. Onneks sisko tulee kohta,se saa viedä mut ensiapuun.

        Kestät kyllä, vaikka ne lääkkeen aloituksen sivuvaikutukset voi olla hankalia. Ennen sai niihin pahoihin aloitusfiiiksiin jotain bentsodiatsepiinilääkkeitä, koska niiden avulla pääsi sen hankalan alun yli, mutta nykyään lääkärit ei enää kirjoita niitä, vaan ihmiset joutuvat käymään kaiken sen lääkkeen aloitukseen liittyvän inhottavuuden läpi. Kun sinulle tulee paha olla ja huimaa, niin kuvittele, että otan sinua hartioista kiinni ja halaan. Voimia, selviät kyllä, minä ja moni muukin on selvinnyt!


    • artsi7

      Jos noin pahat sivuoireet, vaihtaisin masennuslääkettä. Mulle jäi todella huonot kokemukset Citalopramista.

    • Mua ei ole tänään huimannut. Otin aamulla lääkkeen ja menin lumitöihin. Olen teille kohtalontoverit ikuisesti kiitollinen kaikesta tuesta. Kukaan muu ei voi ymmärtää, muuta kun saman kokeneet. Siunattua joulunaikaa kaikille!

      • jazmiina1

        Täälläkin työpäivä mennyt huomattavasti paremmin kuin edelliset! :) viime yönä sain jopa hiukka nukuttua... hyvää joulun odotusta täältäkin kaikille!! :)


    • Toivottavasti "pyörryttää" pääsee pian pois ensiavusta ja kertoo meille kuulumiset. Toivotaan, että kaikki menee hyvin.

      • ei pyörrytä enää

        Ei tarvinnu lähtee lääkäriin eilen kun syömisen jälkeen tuli parempi olo. Mä en syöny koko viime viikolla juur mitään. Tuli nukuttuakin kymmenen tuntia viime yönä. Sellanen heikko olo on kyllä nytkin,mutta ei pyörrytä. Kropassa on sellasta värinää,mikä tuntuu kun on paikallaan,mutta voi johtua siitä kun on ollu sellasessa kroonisessa jännitystilassa kauan ja nyt se jännitys alkaa antaa periks niin lihakset voi reakoida nykimällä ja värisemällä. Jos tänään olis vähä parempi päivä. Pitää koittaa ainakin syödä tänään taas,kun viikkoon ei tullu syötyä muuta kun pari leipää päivässä.


      • ei pyörrytä enää kirjoitti:

        Ei tarvinnu lähtee lääkäriin eilen kun syömisen jälkeen tuli parempi olo. Mä en syöny koko viime viikolla juur mitään. Tuli nukuttuakin kymmenen tuntia viime yönä. Sellanen heikko olo on kyllä nytkin,mutta ei pyörrytä. Kropassa on sellasta värinää,mikä tuntuu kun on paikallaan,mutta voi johtua siitä kun on ollu sellasessa kroonisessa jännitystilassa kauan ja nyt se jännitys alkaa antaa periks niin lihakset voi reakoida nykimällä ja värisemällä. Jos tänään olis vähä parempi päivä. Pitää koittaa ainakin syödä tänään taas,kun viikkoon ei tullu syötyä muuta kun pari leipää päivässä.

        kiitos kun vastasit, olinkin ajatellut moneen kertaan mitä sinulle kuuluu. Kannattaa syödä hyvin, vaikka ruoka ei aina maistu. Jos iltaisin maistuu paremmin, kannattaa tankata enemmän. Vieläkö sinun sänkyä keinuttaa? Eikö ole inhottava tunne!!! Minua ei eilen huimannut enää, mutta pieni pelko asuu takaraivossa, ettei vaan ala uudestaan.


    • Kävin eilen lääkärissä, lääkäri käski vähentää lääkityksen puoleen. Toivotaan, että huimaus pysyy sillä poissa, mutta myös ahdistus.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1600
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1341
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1285
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1279
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1267
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1253
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1234
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1210
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1170
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe