Töihin neurolepteissä?

777+

Eräs tuntemani henkilö saa injektiona neuroleptejä. Hän ei ole enää ihan nuori. Hänelle on sanottu, että täytyy mennä töihin. Kuitenkin hänet pakotettiin pois työelämästa vuosia sitten. Sanottiin,että hän on niin sairas,että ei voi tehdä töitä enää, ja nyt, kun vuodet ovat kuluneet,ja ollut kauan poissa työelämästä,sinne pitäisi palata neurolepteillä huumattuna. Hän ei kunnolla pysty edes ajattelemaan.

30

239

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 777+

      Kun hän saa injektion, hän nukkuu monta päivää ihan poissa tästä maailmasta. Saako työstä lomaa joka kuukausi injektion ottoa varten, että saa nukkua sen jälkeen vajaan viikon?

    • Niin ja näin

      Ei ketään voi vaatia tekemään töitä neurolepteissa, varsinkaan vakituisesti ja täysipäiväisesti. Sama kuin pumppaisi johonkin ihmiseen methamfetamiinia ja sanoisi, että pitää pystyä töitä tekemään. Tietenkin, jos henkilö itse käyttää neurolepteja omasta tahdostaan niin silloin vika on henkilössä itsessään. Sama koskee jos vetää alkoholia tai mitä vaan muuta huumetta. Pakkoinjektio on tietenkin jo itsessään rikos ihmisyyttä kohtaan eikä sellaista ihmistä voikaan odottaa antavansa kovin kummoista, jos panosta ollenkaan, työmarkkinoilla.

      • 777+

        Hänet vietiin pakolla sairaalaan, ja siellä aloitettiin injektio. Hän on eronnut, ja joutui asunnottomaksi sen tähden. Hänelle on luvattu asunto jossain vaiheessa,mutta ehtona oli injektio.


    • psykiatri.

      Riippuu millaisesta työstä on kyse. Jos on hiukankin vastuuta ja esimiestehtävä niin ehdottomasti ei saa tehdä sellaista työtä neuroleptien vaikutuksen alla. Neuroleptejä ei voi myöskään lopettaa joten ainoa vaihtoehto on tehtävät jotka eivät ole henkisesti kuormittavia. Fyysinen työ olisi hyvä.

      • Mihinkäs tämän väitteesi perustat?


      • gexa
        pepep kirjoitti:

        Mihinkäs tämän väitteesi perustat?

        Hän on psykiatri,ei hänen tarvitse perustella yhtään mitään!


      • argum.
        gexa kirjoitti:

        Hän on psykiatri,ei hänen tarvitse perustella yhtään mitään!

        Päinvastoin hänen kuuluu perustella, jotta lukijoille selviää, että hän on suorittanut vähintään lääketieteen kandidaatin oppimäärän. Argumentointi on tärkeä osa akateemikon oppimäärästä.


      • 14+15

        Eipä tuo kauhean kummaa ole jos neuroleptit lopettaa. Pari kuukautta vieroitusoireissa sekaisin kuin mikä mutta sen jälkeen elämä valkenee. Neurolepteja lopettaessa BDI testi oli 37 pistettä. Nyt 6kk myöhemmin 3. Nukkumiseen välillä otan, mutta kyllä sitä on sitten ihan tolkuttomassa kunnossa ja nukkuu vuorokauden. Muutenkaan en ole huonoja puolia huomannut. 20kg painoa on lähtenyt ja olen kehittänyt itsetunnon. Kyllä minäkin neurolepteissa töitä yritin, mutta ei siitä mitään tullut kun on tyhmä kuin saapas niiden kanssa. Eläkkeellä olen yhä. Nyt kyllä on ihan puhtaasti neurolepti vaurioista toipumista.


    • 13+4

      Minä ainakin olen pystynyt opiskelemaan ja tekemään töitä vuosia solian 800mg ja toinen neurolepti päälle, lisäksi pari muuta lääkettä toisiin vaivoihin. Jotkut sanoo että saatan lääkkeiden aloitettua vastata välillä hitaammin tai käydä hitaalla. Tunnen itseni kuitenkin täysin normaaliksi vaikka esimerkiksi matikka jota ennen rakastin tuntuu hyvin työläältä. Kongintiiviset taidot ovat laskeneet, mutta pystyn muuten toimimaan täysin normaalisti. Ainoa millon en pystynyt toimimaan normaalisti oli kun levozin nostettiin heti ykkösellä 100mg mutta tämä onneksi lopetettiin/laskettiin. Uskon että jos vaikka leponexia syötettäisiin asia olisi aivan toisin, pelotta in lääke mitä tiedän.

      • lääketeollisuuden ma

        Levotzin on myrkkyä, sen kanssa ei voi tehdä töitä.
        Olanzipan, voi tehdä töitä, jos annostus pieni (5-10mg) ja ei tarvi herätä aamu viideltä.
        Abilyfy. Hyvin voinut tehdä töitä tässä puoli vuotta ainakin. Mutta herätys on myöhään, että en tiedä miten tulee sujumaan, kun pitäisi alkaa heräämään aamu viideltä tässä pian.


      • Levozinillanukkumaan
        lääketeollisuuden ma kirjoitti:

        Levotzin on myrkkyä, sen kanssa ei voi tehdä töitä.
        Olanzipan, voi tehdä töitä, jos annostus pieni (5-10mg) ja ei tarvi herätä aamu viideltä.
        Abilyfy. Hyvin voinut tehdä töitä tässä puoli vuotta ainakin. Mutta herätys on myöhään, että en tiedä miten tulee sujumaan, kun pitäisi alkaa heräämään aamu viideltä tässä pian.

        Minulla levozin niin pienellä annoksella kuin 25mg ja töitä kyllä teen. Auttaa nukkumaan ei haittavaikutuksia.


    • Mies Isolla

      Itsellä Ketipinor 750mg/vrk. Silti töissä esimiehenä.
      En näe mitään ongelmaa... Aiemmien oli ongelmaa kun näin tonttuja ja ym. muuta.
      Aamulla ylös 04:30 siihen 5km lenkki jalkaisin tai nyt talvella hiihtäen 15km. Sitten aamupuurot muut lisukkeet naaman. Kahvi porisemaan ja vaimo ylös... Siitä menen töihin.
      Näin se arki menee.

      • 4+56=0

        Meitä on näköjään monenlaisia. Minulla neuroleptit vaikuttavat niin,että olen lähes toimintakyvytön. En pysty edes asuntoani pitämään kunnossa. Vuosi sitten huoltomies huomautti asunnostani. Ei kai sitä ihan jokaiselle tehdä? Jos menisin töihin, niin lentäisin sieltä kuin leppäkeihäs. Se on varmaa. En kykene edes pienellä määrällä neuroleptia toimimaan,saatikka suuremmalla,jolloin makaan vain sängyssä kykenemättä tekemään mitään.


    • Joohoohoo

      Minulla jo 25 mg Ketiapiinia kaksi kertaa vuorokaudessa teki työkyvyttömäksi. Siihen vielä päälle Abilify, niin huhheijaa, olin työkyvytön. Hoitohenkilökunta tulkitsi omat valitukset sillä tavalla, että "potilaalle on paranoidista ajattelut liittyen nykylääkitykseen", yms.

      • 4+56=0

        Niinhän he aina tulkitsevat valituksia lääkkeistä,että ne ovat mielikuvituksen tuotetta, ja lääkkeissä ei ole mitään vikaa,ja sivuvaikutuksia nyt vaan täytyy sietää. Näin ainakin minulle on sanottu.


    • Joohoohoo

      Olen siirtymässä uuteen työpaikkaan. Itäkeskuksen psykiatritrit ja psykologit keksivät minulle kaikki pahimmat sairaudet joita voi olla. Minulla on skitsofrenia, paranoia, kaksisuuntainen, vakava masennus psykoottisin piirtein, yms. Lisäksi sairaiskertomuksissani kerrotaan hyvin tarkasti, miten ajatteluni on outoa epäloogista, epäjohdonmukaista ja niin edelleen. Psykiatria ei voisi varmaan enää enemmän kertoa sitä, miten "väärällä" tavalla ajattelen. Minulla on kaikki se, mikä voi psykiatrien mielestä olla "väärässä" ihmisessä. Kuitenkin olen tyytyväisempi kuin koskaan elämääni, en syö lääkkeitä, työpaikalla erikoistehtävissäni minua arvostetaan suuresti, yms.

      Minulla oli siis kaikki mahdolliset pahimmat mt-sairaudet, joita ihmisellä voi olla. Skitsofrenia, kaksisuuntainen. vakava masennus, yms. Nyt ei kai enää taas ole.

      • Joohoohoo

        Yksi psykiatri sieltä Itäkeskuksen psykiatrian poliklikalta on näköjään lähtenyt "leikkaaman kynsiä". Lisäksi pari vuotta sitten etsittiin Itäkeskuksen psykiatriselle poliklinikalle "paria uutta psykologia" tekemään niitä alun psykologisia testejä.


      • Joohoohoo

        En kuitenkaan tiedä, mitä minun pitää tehdä nyt kun joudun uuden työpaikan työpaikkahaastatteluun. He lukevat kaikki nuo skitsofrenia-, paranoia-, yms sanat sieltä papereista ja tulkitsevat minut sen perusteella. Tiedän sen, sillä kävin pari vuotta seuraavan psykiatrian käsittelyssä, psykiatrin joka on nykyään Itäkeskuksen apulais-ylijohtaja tai jotain muuta sellaista. Kerron hänen mielipiteistään hieman myöhemmin, ja sopivammalla foorumilla.


      • 50-129
        Joohoohoo kirjoitti:

        En kuitenkaan tiedä, mitä minun pitää tehdä nyt kun joudun uuden työpaikan työpaikkahaastatteluun. He lukevat kaikki nuo skitsofrenia-, paranoia-, yms sanat sieltä papereista ja tulkitsevat minut sen perusteella. Tiedän sen, sillä kävin pari vuotta seuraavan psykiatrian käsittelyssä, psykiatrin joka on nykyään Itäkeskuksen apulais-ylijohtaja tai jotain muuta sellaista. Kerron hänen mielipiteistään hieman myöhemmin, ja sopivammalla foorumilla.

        No kerro? Saatan olla samaisella lääkärillä!


      • Joohoohoo
        50-129 kirjoitti:

        No kerro? Saatan olla samaisella lääkärillä!

        Niin olet, olet myös turhanpäiväinen "hopukka".


      • 50-129
        Joohoohoo kirjoitti:

        Niin olet, olet myös turhanpäiväinen "hopukka".

        Onhan tuo sun ajattelu epäjohdonmukaista :D. Oho. Onko itiksen ay kerrankin osunut oikeaan. Onnea.


      • Hopukkan paluu
        50-129 kirjoitti:

        Onhan tuo sun ajattelu epäjohdonmukaista :D. Oho. Onko itiksen ay kerrankin osunut oikeaan. Onnea.

        Onkohan myös myös arvioni "hopukasta" osunut ihan oikeaan? Joka tapauksessa, hyvää uutta vuotta.


      • Joohoohoo
        50-129 kirjoitti:

        Onhan tuo sun ajattelu epäjohdonmukaista :D. Oho. Onko itiksen ay kerrankin osunut oikeaan. Onnea.

        Ja kerrotko seuraavaksi, nimimerkki 50-129, että millä tavalla ajatteluni on epäjohdonmukaista? Laitat kerrankin oman ajattelusi tänne ihan kaikkien nähtäväksi? Ja hyvää uutta vuotta!


      • Olen skeptinen
        50-129 kirjoitti:

        Onhan tuo sun ajattelu epäjohdonmukaista :D. Oho. Onko itiksen ay kerrankin osunut oikeaan. Onnea.

        Oikein SKEPTIKKO vastaa. Lol. hyvää uutta vuotta.


      • 50-129
        Olen skeptinen kirjoitti:

        Oikein SKEPTIKKO vastaa. Lol. hyvää uutta vuotta.

        Hyvää uutta vuotta :-)!


      • Hermes paluu
        50-129 kirjoitti:

        Hyvää uutta vuotta :-)!

        samoin, hyvää uutta vuotta sinulle myös. Kerro siinä samalla, miten ajatteluni on epäjohdonmukaista, kun kerran tiedät siitä asiasta.


      • Hermeksen paluu
        Olen skeptinen kirjoitti:

        Oikein SKEPTIKKO vastaa. Lol. hyvää uutta vuotta.

        Minulla on siis skitsofrenian, kaksisuuntaisen, psykoosin, vakavan masennuksen, yms, diagnoosit. Olisin varmaan aikaisemmin saanut ADHD, yms, jos olisin hakenut niitä. Olen kuitekenkin esimerkiksi työssäni melkein huipputehokas.


      • Hermeettinen
        50-129 kirjoitti:

        No kerro? Saatan olla samaisella lääkärillä!

        50-129, paljasta nyt itses, mitä mieltä olet ja kuka mies olet kun kaiken tiedät. Vai oletko vain tylsä "skeptikko"?


      • 50-129
        Hermeettinen kirjoitti:

        50-129, paljasta nyt itses, mitä mieltä olet ja kuka mies olet kun kaiken tiedät. Vai oletko vain tylsä "skeptikko"?

        En ole mies :-).


      • Hermeettinen
        50-129 kirjoitti:

        En ole mies :-).

        No, ok. Täytyy kai vaihtaa väittely-strategiaa sitten.

        Minun kokemukseni Itäkekeskusken psykiatrian poliklinikalla oli siis kauhea, mutta ainakin osa niistä henkilöistä siellä on lähtenyt jo pois. Se apulais-yli-psykiatri siellä on varmasti hyvä ihminen ja psykiatri noin yleisesti. Minun tapauksessani ongelmat johtuivat enemmän niistä aikaisemmista ihmisistä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      11
      1575
    2. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      151
      1292
    3. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      282
      1226
    4. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      110
      1040
    5. Mää oikeasti vielä kuolen

      Tämän tilanteen takia. Minä tosissani yritin ja tiedän että tämä tilanne sattuu sinuunkin. Molemmat taidetaan olla niin
      Ikävä
      42
      867
    6. Kun Suomen uutisiin ei voi luottaa?

      Kertoisitteko te uutismaailmasn perehtyneet ASIANTUNTIJAT nyt sitten sen, mihin voi?
      Maailman menoa
      218
      797
    7. Oiskohan se aika

      Selvittää pää vihdoin ja viimein. Minun kaivattu ei todellakaan käy täällä ja piste. Ei ole mitään järkeä enää tuhlata t
      Ikävä
      4
      785
    8. Mikä kaivatullasi on WA tai Insta profiilikuva?

      Millainen ?!? asiallisesti häh ?!?
      Ikävä
      24
      719
    9. Mies, kysyisin vaan

      Että aiotko koskaan ottaa minuun yhteyttä? 🥺 Kerro suoraan sekin, jos et.
      Ikävä
      42
      685
    10. Kristitty kuvittelee olevansa Jumalan yläpuolella

      Kristinusko eroaa muista väkivaltaisuuden osalta, henkisen väkivallan, pakottamaisen osalta. Psyykkinen väkivalta on jop
      Hindulaisuus
      373
      658
    Aihe