miksi "voihan paska" on sallittu mutta voihan v***u taas ei ole sallittu?
samakaiseonkumpaaalapäänasiaasitäilmoillepihisee
kiroilusta
19
1026
Vastaukset
- ei-vl
Eiköhän se ole vain ihan hyvä asia, että vanhoillislestaadiolaiset eivät yleisesti ottaen käsittääkseni juurikaan kirjoile:)
kiroilemattomuutta voisi kokeilla muutkin, kuten minäkin:) ei olisi lainkaan pahitteeksi.- ei-vl
ohoh, sattuipa kaksi kirjoitusvirhettä lyhyeen kommenttiini:)
siis ei kait siinä mitään pahaa ole, jos VL:T eivät kiroile. Hyvä olisi siistiä puheitaan muidenkin.
Ei meilläkään kotona tykätty kiroilusta 60-luvun lopun lapsuudenkodissani, vaikka se ei lestaadiolainen ollutkaan. Oppi meni melkein perille, vaikka joskus tuleekin päästettyä pari ärräpäätä tyhmyyksissään.
huomaat sen myös siitä miten ITSE kirjoitit sen viestiisi!! Jätit muutaman kirjaimen pois ja täydensit ne tähdillä**...Paskan uskalsit kirjoittaa aivan oikein! Ajattele itse asiaa!
Onko kiroilu koskaan hyvästä?? Kiroileeko Tarja Halonen puheissaan, entäpä kansanedustajat puheenvuoroissaan tai muutkaan asialliset? Itse en kiroile, mutta useat ei vl kamuni kiroilevat. Ei heillä särähdä korvaan se etten minä kiroile!- yx_vaan
ja se on mielestäni hyvä asia ;)
- Oka
Kyllä "Tarja kiroilee" jo sillä, että on setan kannattajia ja ateisti. Kirkkoon liittyi vasta kansan painostuksesta..Se siitä "asiallisuudesta"
- jooo
miten niin sallittua ja sallittua..meillä ainaki riparilla opetettiin että kaikki mikä alkaa voi jotain ni on kiroilua vaikkei välttämättä joku voi kukka kuulostaakkaa miltään mutta nehän on vaan korvikkeita eli voi paska on myös kiroilua..vaikka kyllähän sitä iteltäki kaikkea pääsee suusta..eli ei se niin oo että joku ois "sallittua" ja joku ei..
- yx_vaan
minusta sama asia mutta eri paperissa....
- Torfinn
Liittyikö seriffi ulkokullailijoitten joukkoon?
Tietänet mitä tarkoitan!
Mitenkäs teet, jos ihan tosielämässä kuulet kirosanan? Juoksetko korvat peitettyinä karkuun, koska suurensuuri ulkonainen pyhyytesi ja kiiltävyytesi ei kärsi kuullakaan sellaisia sanoja?
ps. Onko täällä suomi24:ssa muuten kiroilu kielletty?- moppaajasefu
En juokse karkuun kuullessani kirosanoja. Kasvatan omia lapsiani ja oppilaitani elämään niin, että ohjaan heitä kommunikoimaan muuten kuin kirosanoja viljelemällä.
Rumat puheet ja kiroilu eivät kuulu sivistyneeseen ja asialliseen kielenkäyttöön. Ei myöskään kiroilemisella briljeeraaminen tällä palstalla. Tätä lukevat myös lapset ja nuoret - sen tiedän - ja omalla käyttäytymisellämme olemme heille esimerkkinä ja meillä on vastuu myös kirjoitustemme sisällöstä.
Sydämen kyllyydestä suu puhuu, sanotaan. Vanha kansa sanoo, että käyttämällä sielunvihollisen nimeä kirosanana kutsumme häntä apuun. Minusta siinä on suuri viisaus - myös nykyaikana. - Melperi
"Mitenkäs teet, jos ihan tosielämässä kuulet kirosanan? Juoksetko korvat peitettyinä karkuun, koska suurensuuri ulkonainen pyhyytesi ja kiiltävyytesi ei kärsi kuullakaan sellaisia sanoja?"
eivät kuulu uskovaisen ihmisen sanavarastoon.
Reaalielämässä emme pääse pakoon kirosanoja, mutta pidän varsin outona sitä, jos uskovainen ihminen liittyy kiroilun puolestapuhujiin. Kuten tässä ketjussa on todettu "sydämen kyllyydestä suu puhuu". Eli jos suustasi juoksevat ulos kirosanat, niin mitä löytyy silloin sydämestäsi...? - Torfinn
Melperi kirjoitti:
"Mitenkäs teet, jos ihan tosielämässä kuulet kirosanan? Juoksetko korvat peitettyinä karkuun, koska suurensuuri ulkonainen pyhyytesi ja kiiltävyytesi ei kärsi kuullakaan sellaisia sanoja?"
eivät kuulu uskovaisen ihmisen sanavarastoon.
Reaalielämässä emme pääse pakoon kirosanoja, mutta pidän varsin outona sitä, jos uskovainen ihminen liittyy kiroilun puolestapuhujiin. Kuten tässä ketjussa on todettu "sydämen kyllyydestä suu puhuu". Eli jos suustasi juoksevat ulos kirosanat, niin mitä löytyy silloin sydämestäsi...?Että ollaan niin kovia kiillottelemaan sitä maljan ulkopuolta, ettei siinä vaan yhtäkään vikaa näkyisi! Mikähän siihen on syynä? ihmiskunniako?
Kyllä se sydän on ihan sama, kiroili tai ei! Luuletteko että sielunvihollinen heti hyppää harteille, kun kuulee kirosanan sanottavan? Eiköhän niin tapahdu jokatapauksessa kun ollaan esim. hengellisesti ylpeitä ja luullaan etteivät muut pääse taivaaseenkaan kuin oman liikkeen jäsenet!
ihminen on niin kaikella lailla kova harrastamaan tuota ulkonaistapyhyyttä, että toiset katselisivat! Sen takia siitä niin kovaa jauhetaan tuosta kiroilustakin ja sen takia joissakin lahkoissa tupakkaakin pidetään syntinä.
Minä tunne yhden teeskentelijän (ei vl) joka sanoo tukkisyntisillekin "ettei siedä kiroilua, kjoska on uskovainen..."
siis=> koska MINÄ olen uskovainen, SINÄ et saa kiroilla! HUH HUH! ja VOIVOI!
Kyllä tarttis isällistä läimäytystä! - Melperi
Torfinn kirjoitti:
Että ollaan niin kovia kiillottelemaan sitä maljan ulkopuolta, ettei siinä vaan yhtäkään vikaa näkyisi! Mikähän siihen on syynä? ihmiskunniako?
Kyllä se sydän on ihan sama, kiroili tai ei! Luuletteko että sielunvihollinen heti hyppää harteille, kun kuulee kirosanan sanottavan? Eiköhän niin tapahdu jokatapauksessa kun ollaan esim. hengellisesti ylpeitä ja luullaan etteivät muut pääse taivaaseenkaan kuin oman liikkeen jäsenet!
ihminen on niin kaikella lailla kova harrastamaan tuota ulkonaistapyhyyttä, että toiset katselisivat! Sen takia siitä niin kovaa jauhetaan tuosta kiroilustakin ja sen takia joissakin lahkoissa tupakkaakin pidetään syntinä.
Minä tunne yhden teeskentelijän (ei vl) joka sanoo tukkisyntisillekin "ettei siedä kiroilua, kjoska on uskovainen..."
Kyllä tarttis isällistä läimäytystä!1. Kirosana uskovaisen suussa
2. Tupakka uskovaisen suussa
= yhtä IRVOKAS ja kaikkien uskovaisten mainetta tahraava näky.
Saat sinä minun puolestani kiroilla Nortti hampaissa. Ei siitä minun kilpeni kiillotu eikä tummu. Torfinn kirjoitti:
Että ollaan niin kovia kiillottelemaan sitä maljan ulkopuolta, ettei siinä vaan yhtäkään vikaa näkyisi! Mikähän siihen on syynä? ihmiskunniako?
Kyllä tarttis isällistä läimäytystä!menee suusta sisään, vaan se, mikä tulee sieltä ulos. Tätäkään me emme saa ottaa Raamatuista pois. Jos ottaisimme, tekisimme väärin.
Ja itseä ei saa holhota haureuteen. Se on väärin. Jos me emme kuoleta lihan töitä, vaan elämme himoissa, niin meidän pitää kuolemalla kuoleman. Mutta jos me lihan työt Hengen kautta kuoletamme, me saamme elää. Ja Herra on meidän kanssamme.
Mikä olisi itsen holhoamista haureuteen? No, onhan sitä tässä maailmassa joka tuutista tulossa. Ja ei vähiten omista ajatuksista. Jos himokkaita ajattelee, niin kohta jo toteuttaa lihan viettiä. Kyllä ihmisessä on itsessään lähellä synti ja turmelus. Meillä on sota omaa lihaa, henkivaltoja ja tätä maailmaa vastaan.- Torfinn
Melperi kirjoitti:
1. Kirosana uskovaisen suussa
2. Tupakka uskovaisen suussa
= yhtä IRVOKAS ja kaikkien uskovaisten mainetta tahraava näky.
Saat sinä minun puolestani kiroilla Nortti hampaissa. Ei siitä minun kilpeni kiillotu eikä tummu."uskovaisen MAINETTA tahraava näky"...
Tämä lause paljastaa sinut tekopyhäksi kilpesi kiillottajaksi! Vai kuvitteletko olevasi "maineikas" kristitty? - Torfinn
Leenu.n kirjoitti:
menee suusta sisään, vaan se, mikä tulee sieltä ulos. Tätäkään me emme saa ottaa Raamatuista pois. Jos ottaisimme, tekisimme väärin.
Ja itseä ei saa holhota haureuteen. Se on väärin. Jos me emme kuoleta lihan töitä, vaan elämme himoissa, niin meidän pitää kuolemalla kuoleman. Mutta jos me lihan työt Hengen kautta kuoletamme, me saamme elää. Ja Herra on meidän kanssamme.
Mikä olisi itsen holhoamista haureuteen? No, onhan sitä tässä maailmassa joka tuutista tulossa. Ja ei vähiten omista ajatuksista. Jos himokkaita ajattelee, niin kohta jo toteuttaa lihan viettiä. Kyllä ihmisessä on itsessään lähellä synti ja turmelus. Meillä on sota omaa lihaa, henkivaltoja ja tätä maailmaa vastaan."menee suusta sisään, vaan se, mikä tulee sieltä ulos. Tätäkään me emme saa ottaa Raamatuista pois. Jos ottaisimme, tekisimme väärin." (Leenu)
- Melperi
Torfinn kirjoitti:
"uskovaisen MAINETTA tahraava näky"...
Tämä lause paljastaa sinut tekopyhäksi kilpesi kiillottajaksi! Vai kuvitteletko olevasi "maineikas" kristitty?"uskovaisen MAINETTA tahraava näky"...
Nimenomaan noin. Jokainen uskovainen on Jumalan kuva, joten kirosanat sekä tupakka uskovaisen suussa tahraavat Jumalan kuvan imagoa uskomattomien ihmisten silmissä.
On hyödytöntä jatkaa kanssasi enempää. Vaikutat aika lailla tasapainottomalta henkilöltä. Ehkäpä siksi puolustat kiroilua sekä olet ilmeisesti tupakoitsija.
Korkkaatko PELLE tänään perjantaiKoskiksen? - Torfinn
Melperi kirjoitti:
"uskovaisen MAINETTA tahraava näky"...
Nimenomaan noin. Jokainen uskovainen on Jumalan kuva, joten kirosanat sekä tupakka uskovaisen suussa tahraavat Jumalan kuvan imagoa uskomattomien ihmisten silmissä.
On hyödytöntä jatkaa kanssasi enempää. Vaikutat aika lailla tasapainottomalta henkilöltä. Ehkäpä siksi puolustat kiroilua sekä olet ilmeisesti tupakoitsija.
Korkkaatko PELLE tänään perjantaiKoskiksen?No johan rupesi tulemaan oikein tuutin täydeltä "kristillistä uskovaisenmainetta" tukevaa juttua...
-Enkös minä sanonutkin, että SYDÄN voi olla tosi kaukana "uskovaisenmaineesta" vaikka naama olisi pesty jo moneen kertaan?
Jatka toki vaan! Tuolla laillahan se "uskovaisen maine" tulee hyvin pönkätyksi...
terv. reuhuPELLE :-)) Torfinn kirjoitti:
"menee suusta sisään, vaan se, mikä tulee sieltä ulos. Tätäkään me emme saa ottaa Raamatuista pois. Jos ottaisimme, tekisimme väärin." (Leenu)
pienemmän, että isomman Raamatun. Mutta myös netissä käyn lukemassa. Esim eri vuosikertoja. Biblia minulla todellakin on ja sen kieli on vanhahtavaa...
Muuten, millään keinolla ei saa synnille antaa lupaa. Ei sille ole mitään lieventävää asiahaaraan olemassa. Kaikki joutuvat syntiin, mutta uskovaiset ovat armahdettuja syntisiä.
Sinun, Torfinnikin kannataisi tehdä parannus!
kumpikaan. Voimasanat eivät ole sopivaa ihmisen suusta lähtemään. Raamatussa on niinkin, että ei se pahenna, mikä suusta menee sisään, mutta se mikä tulee ulos. Tosin Raamattu tietää, että viina pahentaa, ei siis suotta ole kieltoa tai kehoitusta olla juomatta sitä viinaa, josta paha meno tulee. Jos joku kiroilee, olisi hyvä nuhdella tätä. Nuhtelu varmaan joko pahentaa tai parantaa. Ei ole helppoa mennä nuhtelemaan, mutta niin olisi oikein kumminkin.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu162310- 1682249
- 1121808
- 1491789
Evoluutioteoria on varmuudella väärin - monet tutkijat irtisaunoutuvat siitä
Tutkimuksissa on löytynyt paljon näyttöä siitä, ettei evoluutioteoria ole totta. Monet tutkijat kuitenkin vielä kannatta4791389- 921215
- 551011
Syntymän ja kuoleman aallot
Seuraavassa tekstissä kerrotaan, mitä välittömästi kuoleman jälkeen tapahtuu. Syntymän ja kuoleman aallot Seuraavassa420933- 49921
En enää koskaan äänestä vasemmistopuolueita
Olen lähes aina äänestänyt SDP:tä ja pari kertaa Vasemmistoliittoa, sillä olen aina uskonut, että vasemmisto on se, mikä236874