kiroilusta

hmm...

miksi "voihan paska" on sallittu mutta voihan v***u taas ei ole sallittu?

samakaiseonkumpaaalapäänasiaasitäilmoillepihisee

19

1047

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei-vl

      Eiköhän se ole vain ihan hyvä asia, että vanhoillislestaadiolaiset eivät yleisesti ottaen käsittääkseni juurikaan kirjoile:)

      kiroilemattomuutta voisi kokeilla muutkin, kuten minäkin:) ei olisi lainkaan pahitteeksi.

      • ei-vl

        ohoh, sattuipa kaksi kirjoitusvirhettä lyhyeen kommenttiini:)

        siis ei kait siinä mitään pahaa ole, jos VL:T eivät kiroile. Hyvä olisi siistiä puheitaan muidenkin.

        Ei meilläkään kotona tykätty kiroilusta 60-luvun lopun lapsuudenkodissani, vaikka se ei lestaadiolainen ollutkaan. Oppi meni melkein perille, vaikka joskus tuleekin päästettyä pari ärräpäätä tyhmyyksissään.


    • ********

      huomaat sen myös siitä miten ITSE kirjoitit sen viestiisi!! Jätit muutaman kirjaimen pois ja täydensit ne tähdillä**...Paskan uskalsit kirjoittaa aivan oikein! Ajattele itse asiaa!

      Onko kiroilu koskaan hyvästä?? Kiroileeko Tarja Halonen puheissaan, entäpä kansanedustajat puheenvuoroissaan tai muutkaan asialliset? Itse en kiroile, mutta useat ei vl kamuni kiroilevat. Ei heillä särähdä korvaan se etten minä kiroile!

      • yx_vaan

        ja se on mielestäni hyvä asia ;)


      • Oka

        Kyllä "Tarja kiroilee" jo sillä, että on setan kannattajia ja ateisti. Kirkkoon liittyi vasta kansan painostuksesta..Se siitä "asiallisuudesta"


    • jooo

      miten niin sallittua ja sallittua..meillä ainaki riparilla opetettiin että kaikki mikä alkaa voi jotain ni on kiroilua vaikkei välttämättä joku voi kukka kuulostaakkaa miltään mutta nehän on vaan korvikkeita eli voi paska on myös kiroilua..vaikka kyllähän sitä iteltäki kaikkea pääsee suusta..eli ei se niin oo että joku ois "sallittua" ja joku ei..

      • yx_vaan

        minusta sama asia mutta eri paperissa....


    • Torfinn

      Liittyikö seriffi ulkokullailijoitten joukkoon?

      Tietänet mitä tarkoitan!

      Mitenkäs teet, jos ihan tosielämässä kuulet kirosanan? Juoksetko korvat peitettyinä karkuun, koska suurensuuri ulkonainen pyhyytesi ja kiiltävyytesi ei kärsi kuullakaan sellaisia sanoja?


      ps. Onko täällä suomi24:ssa muuten kiroilu kielletty?

      • moppaajasefu

        En juokse karkuun kuullessani kirosanoja. Kasvatan omia lapsiani ja oppilaitani elämään niin, että ohjaan heitä kommunikoimaan muuten kuin kirosanoja viljelemällä.

        Rumat puheet ja kiroilu eivät kuulu sivistyneeseen ja asialliseen kielenkäyttöön. Ei myöskään kiroilemisella briljeeraaminen tällä palstalla. Tätä lukevat myös lapset ja nuoret - sen tiedän - ja omalla käyttäytymisellämme olemme heille esimerkkinä ja meillä on vastuu myös kirjoitustemme sisällöstä.

        Sydämen kyllyydestä suu puhuu, sanotaan. Vanha kansa sanoo, että käyttämällä sielunvihollisen nimeä kirosanana kutsumme häntä apuun. Minusta siinä on suuri viisaus - myös nykyaikana.


      • Melperi

        "Mitenkäs teet, jos ihan tosielämässä kuulet kirosanan? Juoksetko korvat peitettyinä karkuun, koska suurensuuri ulkonainen pyhyytesi ja kiiltävyytesi ei kärsi kuullakaan sellaisia sanoja?"

        eivät kuulu uskovaisen ihmisen sanavarastoon.

        Reaalielämässä emme pääse pakoon kirosanoja, mutta pidän varsin outona sitä, jos uskovainen ihminen liittyy kiroilun puolestapuhujiin. Kuten tässä ketjussa on todettu "sydämen kyllyydestä suu puhuu". Eli jos suustasi juoksevat ulos kirosanat, niin mitä löytyy silloin sydämestäsi...?


      • Torfinn
        Melperi kirjoitti:

        "Mitenkäs teet, jos ihan tosielämässä kuulet kirosanan? Juoksetko korvat peitettyinä karkuun, koska suurensuuri ulkonainen pyhyytesi ja kiiltävyytesi ei kärsi kuullakaan sellaisia sanoja?"

        eivät kuulu uskovaisen ihmisen sanavarastoon.

        Reaalielämässä emme pääse pakoon kirosanoja, mutta pidän varsin outona sitä, jos uskovainen ihminen liittyy kiroilun puolestapuhujiin. Kuten tässä ketjussa on todettu "sydämen kyllyydestä suu puhuu". Eli jos suustasi juoksevat ulos kirosanat, niin mitä löytyy silloin sydämestäsi...?

        Että ollaan niin kovia kiillottelemaan sitä maljan ulkopuolta, ettei siinä vaan yhtäkään vikaa näkyisi! Mikähän siihen on syynä? ihmiskunniako?

        Kyllä se sydän on ihan sama, kiroili tai ei! Luuletteko että sielunvihollinen heti hyppää harteille, kun kuulee kirosanan sanottavan? Eiköhän niin tapahdu jokatapauksessa kun ollaan esim. hengellisesti ylpeitä ja luullaan etteivät muut pääse taivaaseenkaan kuin oman liikkeen jäsenet!

        ihminen on niin kaikella lailla kova harrastamaan tuota ulkonaistapyhyyttä, että toiset katselisivat! Sen takia siitä niin kovaa jauhetaan tuosta kiroilustakin ja sen takia joissakin lahkoissa tupakkaakin pidetään syntinä.

        Minä tunne yhden teeskentelijän (ei vl) joka sanoo tukkisyntisillekin "ettei siedä kiroilua, kjoska on uskovainen..."

        siis=> koska MINÄ olen uskovainen, SINÄ et saa kiroilla! HUH HUH! ja VOIVOI!

        Kyllä tarttis isällistä läimäytystä!


      • Melperi
        Torfinn kirjoitti:

        Että ollaan niin kovia kiillottelemaan sitä maljan ulkopuolta, ettei siinä vaan yhtäkään vikaa näkyisi! Mikähän siihen on syynä? ihmiskunniako?

        Kyllä se sydän on ihan sama, kiroili tai ei! Luuletteko että sielunvihollinen heti hyppää harteille, kun kuulee kirosanan sanottavan? Eiköhän niin tapahdu jokatapauksessa kun ollaan esim. hengellisesti ylpeitä ja luullaan etteivät muut pääse taivaaseenkaan kuin oman liikkeen jäsenet!

        ihminen on niin kaikella lailla kova harrastamaan tuota ulkonaistapyhyyttä, että toiset katselisivat! Sen takia siitä niin kovaa jauhetaan tuosta kiroilustakin ja sen takia joissakin lahkoissa tupakkaakin pidetään syntinä.

        Minä tunne yhden teeskentelijän (ei vl) joka sanoo tukkisyntisillekin "ettei siedä kiroilua, kjoska on uskovainen..."

        siis=> koska MINÄ olen uskovainen, SINÄ et saa kiroilla! HUH HUH! ja VOIVOI!

        Kyllä tarttis isällistä läimäytystä!

        1. Kirosana uskovaisen suussa

        2. Tupakka uskovaisen suussa

        = yhtä IRVOKAS ja kaikkien uskovaisten mainetta tahraava näky.

        Saat sinä minun puolestani kiroilla Nortti hampaissa. Ei siitä minun kilpeni kiillotu eikä tummu.


      • Torfinn kirjoitti:

        Että ollaan niin kovia kiillottelemaan sitä maljan ulkopuolta, ettei siinä vaan yhtäkään vikaa näkyisi! Mikähän siihen on syynä? ihmiskunniako?

        Kyllä se sydän on ihan sama, kiroili tai ei! Luuletteko että sielunvihollinen heti hyppää harteille, kun kuulee kirosanan sanottavan? Eiköhän niin tapahdu jokatapauksessa kun ollaan esim. hengellisesti ylpeitä ja luullaan etteivät muut pääse taivaaseenkaan kuin oman liikkeen jäsenet!

        ihminen on niin kaikella lailla kova harrastamaan tuota ulkonaistapyhyyttä, että toiset katselisivat! Sen takia siitä niin kovaa jauhetaan tuosta kiroilustakin ja sen takia joissakin lahkoissa tupakkaakin pidetään syntinä.

        Minä tunne yhden teeskentelijän (ei vl) joka sanoo tukkisyntisillekin "ettei siedä kiroilua, kjoska on uskovainen..."

        siis=> koska MINÄ olen uskovainen, SINÄ et saa kiroilla! HUH HUH! ja VOIVOI!

        Kyllä tarttis isällistä läimäytystä!

        menee suusta sisään, vaan se, mikä tulee sieltä ulos. Tätäkään me emme saa ottaa Raamatuista pois. Jos ottaisimme, tekisimme väärin.

        Ja itseä ei saa holhota haureuteen. Se on väärin. Jos me emme kuoleta lihan töitä, vaan elämme himoissa, niin meidän pitää kuolemalla kuoleman. Mutta jos me lihan työt Hengen kautta kuoletamme, me saamme elää. Ja Herra on meidän kanssamme.

        Mikä olisi itsen holhoamista haureuteen? No, onhan sitä tässä maailmassa joka tuutista tulossa. Ja ei vähiten omista ajatuksista. Jos himokkaita ajattelee, niin kohta jo toteuttaa lihan viettiä. Kyllä ihmisessä on itsessään lähellä synti ja turmelus. Meillä on sota omaa lihaa, henkivaltoja ja tätä maailmaa vastaan.


      • Torfinn
        Melperi kirjoitti:

        1. Kirosana uskovaisen suussa

        2. Tupakka uskovaisen suussa

        = yhtä IRVOKAS ja kaikkien uskovaisten mainetta tahraava näky.

        Saat sinä minun puolestani kiroilla Nortti hampaissa. Ei siitä minun kilpeni kiillotu eikä tummu.

        "uskovaisen MAINETTA tahraava näky"...

        Tämä lause paljastaa sinut tekopyhäksi kilpesi kiillottajaksi! Vai kuvitteletko olevasi "maineikas" kristitty?


      • Torfinn
        Leenu.n kirjoitti:

        menee suusta sisään, vaan se, mikä tulee sieltä ulos. Tätäkään me emme saa ottaa Raamatuista pois. Jos ottaisimme, tekisimme väärin.

        Ja itseä ei saa holhota haureuteen. Se on väärin. Jos me emme kuoleta lihan töitä, vaan elämme himoissa, niin meidän pitää kuolemalla kuoleman. Mutta jos me lihan työt Hengen kautta kuoletamme, me saamme elää. Ja Herra on meidän kanssamme.

        Mikä olisi itsen holhoamista haureuteen? No, onhan sitä tässä maailmassa joka tuutista tulossa. Ja ei vähiten omista ajatuksista. Jos himokkaita ajattelee, niin kohta jo toteuttaa lihan viettiä. Kyllä ihmisessä on itsessään lähellä synti ja turmelus. Meillä on sota omaa lihaa, henkivaltoja ja tätä maailmaa vastaan.

        "menee suusta sisään, vaan se, mikä tulee sieltä ulos. Tätäkään me emme saa ottaa Raamatuista pois. Jos ottaisimme, tekisimme väärin." (Leenu)


      • Melperi
        Torfinn kirjoitti:

        "uskovaisen MAINETTA tahraava näky"...

        Tämä lause paljastaa sinut tekopyhäksi kilpesi kiillottajaksi! Vai kuvitteletko olevasi "maineikas" kristitty?

        "uskovaisen MAINETTA tahraava näky"...

        Nimenomaan noin. Jokainen uskovainen on Jumalan kuva, joten kirosanat sekä tupakka uskovaisen suussa tahraavat Jumalan kuvan imagoa uskomattomien ihmisten silmissä.

        On hyödytöntä jatkaa kanssasi enempää. Vaikutat aika lailla tasapainottomalta henkilöltä. Ehkäpä siksi puolustat kiroilua sekä olet ilmeisesti tupakoitsija.

        Korkkaatko PELLE tänään perjantaiKoskiksen?


      • Torfinn
        Melperi kirjoitti:

        "uskovaisen MAINETTA tahraava näky"...

        Nimenomaan noin. Jokainen uskovainen on Jumalan kuva, joten kirosanat sekä tupakka uskovaisen suussa tahraavat Jumalan kuvan imagoa uskomattomien ihmisten silmissä.

        On hyödytöntä jatkaa kanssasi enempää. Vaikutat aika lailla tasapainottomalta henkilöltä. Ehkäpä siksi puolustat kiroilua sekä olet ilmeisesti tupakoitsija.

        Korkkaatko PELLE tänään perjantaiKoskiksen?

        No johan rupesi tulemaan oikein tuutin täydeltä "kristillistä uskovaisenmainetta" tukevaa juttua...

        -Enkös minä sanonutkin, että SYDÄN voi olla tosi kaukana "uskovaisenmaineesta" vaikka naama olisi pesty jo moneen kertaan?

        Jatka toki vaan! Tuolla laillahan se "uskovaisen maine" tulee hyvin pönkätyksi...


        terv. reuhuPELLE :-))


      • Torfinn kirjoitti:

        "menee suusta sisään, vaan se, mikä tulee sieltä ulos. Tätäkään me emme saa ottaa Raamatuista pois. Jos ottaisimme, tekisimme väärin." (Leenu)

        pienemmän, että isomman Raamatun. Mutta myös netissä käyn lukemassa. Esim eri vuosikertoja. Biblia minulla todellakin on ja sen kieli on vanhahtavaa...

        Muuten, millään keinolla ei saa synnille antaa lupaa. Ei sille ole mitään lieventävää asiahaaraan olemassa. Kaikki joutuvat syntiin, mutta uskovaiset ovat armahdettuja syntisiä.

        Sinun, Torfinnikin kannataisi tehdä parannus!


    • kumpikaan. Voimasanat eivät ole sopivaa ihmisen suusta lähtemään. Raamatussa on niinkin, että ei se pahenna, mikä suusta menee sisään, mutta se mikä tulee ulos. Tosin Raamattu tietää, että viina pahentaa, ei siis suotta ole kieltoa tai kehoitusta olla juomatta sitä viinaa, josta paha meno tulee. Jos joku kiroilee, olisi hyvä nuhdella tätä. Nuhtelu varmaan joko pahentaa tai parantaa. Ei ole helppoa mennä nuhtelemaan, mutta niin olisi oikein kumminkin.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi

      Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh
      Maailman menoa
      224
      1863
    2. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      82
      1143
    3. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      112
      988
    4. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      83
      974
    5. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      87
      827
    6. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      754
    7. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      111
      753
    8. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      118
      650
    9. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      92
      649
    10. Pohjola talo

      Kuka arvaa lähimmäs miten nopeasti tulee konkurssi uusilla yrittäjillä
      Kuhmo
      22
      637
    Aihe