Hei kaikki!
Mulla on 01 - mallinen auto. Tehtaan perussuojat on. Ne ei kai ole kovin kattavat ja hyvät.
Kannataisiko viedä auto ruostesuojauskäsittelyyn nyt, talevn kynnyksellä, vai keväällä, lämpimällä ja kuivilla keleillä?
Nyt vai keväällä?
12
3710
Vastaukset
- mielipide
Minä veisin alkukesästä, kuivilla ilmoilla. Tottahan homma onnistuu nytkin, mutta lopputulos on parempi kun massa saa kuivua kunnolla.
Tottahan auto seisoo suojaamolla päivän pari, mutta liuottimen haihtuminen kotelosuoja-aineesta ja suojamassasta kestää kokonaisuudessaan noin kuukauden.
Eri asia jos autossa on alkavaa ruostumista, ja ollaan kriittisillä rajoilla sen suhteen, saako ruoste ylivallan autossasi. - TT-Citikka
Tuttu ruostesuojaaja sanoi kerran, että parhaan tuloksen saa usein tammikuun kuivilla paukkupakkasilla. Auton saa nimittäin kuivattua helpoiten.
Ja autosi on sen ikäinen, että veisin sen suojaukseen mahdollisimman nopeasti. Seuraava tammikuu olisi hyvä.
Toki kesälläkin löytyy kuivia kelejä, mutta silloin se on enemmän onnessa. Tosin eihän niitä autoja taivasalla käsitellä.- l-200
No niin.
Olen kyllä eri mieltä tuosta suojauksen mielekkyydestä talvella, tosin en olekkaan mikään ammattisuojaaja ja tämä nyt on henk.koht. mielipiteeni.
Mielummin kannattaa suojata auto kuumana ja kuivana kesäpäivänä.
Toki kylmä pakkasilma on kuivaa ja sisältää minimaalisen vähän ilmankosteutta toisin kuin kesäilma. Ongelmia saattaa syntyä siinä vaiheessa kun kylmä joskin kuiva auto viedään lämpimään halliin, niin syntyy kondensio nestettä kun kylmä auton pelti alkaa lämmetä. Kondensionestettä syntyy myöskin kotelorakenteisiin ja näiden kuivattaminen kestää kauan vaikka kuinka olisi puhaltimet käytössä.
Auton ruostesuojaus kannattaa tehdä kaksivaiheisesti, siis jos itse tekee.
Ensin puretaan sisusta pois eli penkit ja lattiamatot pois. Tämän jälkeen pohja imuroidaan ja pyyhitään kostealla rievulla puhtaaksi.
Annetaan auton kuivua auringonpaisteessa, ikkunat vain hieman raollaan ja auton sisään voi laittaa jonkun puhaltimen liikuttamaan sisäilmaa.
Auton kuivuttua öljytään kaikki pistehitsi saumat, aseöljy tms. käy hyvin tähän, huom. älä käytä spraytä sillä se vain sotkee, vanha kunnon tippakannu on paljon parempi tähän puuhaan. Pistehitsisaumat laajenevat hieman auringonpaisteessa lämpölaajeneman vaikutuksesta ja näin öljy pääsee tunkeutumaan saumoihin kunnolla.
Ovien pahvit otetaan pois ja tutkitaan missä kunnossa ovien alareunat ovat, jos ruostetta niin ruoste ensin pois kunnolla ja ruosteenesto maalia päälle, sitten vasta suojaus. Mikäli oven alalaidat ovat kunnossa niin päästään suojaamaan. Ensin tulpataan ovien alalaidassa olevat vedenpoistoreiät. Oven alareunaan laitetaan ohutta öljyllä ohennettua kotelovahaa tunkeutumaan saumoihin, tämän jälkeen laitetaan normaalia kotelovahaa noin oven puoleen väliin saakka, useampi ohut kerros, ei yhtä paksua kerrosta. Muistetaan poistaa vedenpoistoreikien tulpat, ja pidetään huoli että reiät myös pysyvät avonaisena. Ovipahvit ja suojamuovi takaisin ja se on siinä, ovet ovatten nyt ok.
Auton pohjasta suojataan ne kohdat joihin ei massaa haluta, jarrut, käsijarrun mekanismit, pakoputki, vetarien kumiosat(massa voi haurastuttaa kumia) tms. herkät kohteet.
Tietty ruosteet pitää ottaa pois ja pohjustaa ennen massausta, ruosteen päälle ei massata.
Pohjamassan tulisi olla sellaista koostumukseltaan että se ei kuivu kovaksi vaan pysyy elastisena ja mielellään massan tulisi olla sitkeää. Laudanpala on hyvä mittari, mitä sitkeämmin massa siihen tarttuu, sitä parempi.
Huomaa että massan tulee olla notkeaa ja venyvää.
Tiikeri-pohjamassaa, hautatervaa ja moottoriöljyä(uutta, ei käytettyä, käytetty moot. öljy sisätää rikkiyhdisteitä>>syövyttää).
Tehdään sopivan notkeahko seos ja lämmitetään vesihauteessa n.60-80 asteiseksi ja ruiskutetaan pohjaan, jälleen useita ohuita kerroksia, ei yhtä paksua kerrosta. Tiikeri-massa tuo kulutuskestävyyttä, terva on orgaaninen ja omaa hyvän tarttuvuuden ja lisäksi tervalla on taipumus kapillaariseen etenemiseen, eli terva "ryömii" eteenpäin, öljy pitää suojamassan joustavana myös pakkasella.
Viikonloppuhan tuossa menee, mutta eipä tarvitse vuosikausiin huolehtia että onko auto suojassa ruosteelta.
Tämmöisellä suojauksella suojattiin aikoinaan es. vm- 80 corolla ja ensimmäinen ja ainoa peukalonpään kokoinen ruostereikä löydettiin auton takaposkesta -96. Ei kovin huono suojaus kotikonstein.......
Niin, siitä vesihauteesta ennenkuin joku kysyy, osta kirpputorilta tms. vanha toimiva hella tai keittolevy. Samalta kirppikseltä laakea teräskulho ja kattila, älä vie vaimon/vaimokkeen tavaroita jottei hellasärö kasva katastrofaalisiin mittasuhteisiin.
Hellan piuha töpseliin ja laakeaan kulhoon vettä kuumenemaan. Massaseos kattilaan ja kattila kulhoon, vettä ei saa päästää massan sekaan eli kattilaa ei upotet veden alle. Veden lämmitessä vesi kuumentaa kattilassa olevan massaseoksen ja näin massa lämpenee ilman vaaraa että massa
- syttyy palamaan
- ottaa kattilan pohjaan kiinni.
Sekoitetaan lämmennyt massa tasaiseksi ja kaadetaan ruiskuun ja ruskutetaan pohjaan. Käytä paksuja hanskoja ettei sormet pala, samoin naaman peittävä maski olisi hyvä olla, silmäsuojat vähintään jottei kuumaa massaa roisku näköelimiin.
Lämpömittarilla voi todeta massan lämpötila. Kuumemittari ei käy vaan mittaasteikko tulee olla 0-100 astetta celciusta, kysy vaikka apteekista tai autotarvikeliikeestä, myöskin laboratorioista löytää tälläisia mittareita.
Eiköhän noilla nyt alkuun pääse, kesää odotellessa.
Terveisin.
L-200. - No huh...
l-200 kirjoitti:
No niin.
Olen kyllä eri mieltä tuosta suojauksen mielekkyydestä talvella, tosin en olekkaan mikään ammattisuojaaja ja tämä nyt on henk.koht. mielipiteeni.
Mielummin kannattaa suojata auto kuumana ja kuivana kesäpäivänä.
Toki kylmä pakkasilma on kuivaa ja sisältää minimaalisen vähän ilmankosteutta toisin kuin kesäilma. Ongelmia saattaa syntyä siinä vaiheessa kun kylmä joskin kuiva auto viedään lämpimään halliin, niin syntyy kondensio nestettä kun kylmä auton pelti alkaa lämmetä. Kondensionestettä syntyy myöskin kotelorakenteisiin ja näiden kuivattaminen kestää kauan vaikka kuinka olisi puhaltimet käytössä.
Auton ruostesuojaus kannattaa tehdä kaksivaiheisesti, siis jos itse tekee.
Ensin puretaan sisusta pois eli penkit ja lattiamatot pois. Tämän jälkeen pohja imuroidaan ja pyyhitään kostealla rievulla puhtaaksi.
Annetaan auton kuivua auringonpaisteessa, ikkunat vain hieman raollaan ja auton sisään voi laittaa jonkun puhaltimen liikuttamaan sisäilmaa.
Auton kuivuttua öljytään kaikki pistehitsi saumat, aseöljy tms. käy hyvin tähän, huom. älä käytä spraytä sillä se vain sotkee, vanha kunnon tippakannu on paljon parempi tähän puuhaan. Pistehitsisaumat laajenevat hieman auringonpaisteessa lämpölaajeneman vaikutuksesta ja näin öljy pääsee tunkeutumaan saumoihin kunnolla.
Ovien pahvit otetaan pois ja tutkitaan missä kunnossa ovien alareunat ovat, jos ruostetta niin ruoste ensin pois kunnolla ja ruosteenesto maalia päälle, sitten vasta suojaus. Mikäli oven alalaidat ovat kunnossa niin päästään suojaamaan. Ensin tulpataan ovien alalaidassa olevat vedenpoistoreiät. Oven alareunaan laitetaan ohutta öljyllä ohennettua kotelovahaa tunkeutumaan saumoihin, tämän jälkeen laitetaan normaalia kotelovahaa noin oven puoleen väliin saakka, useampi ohut kerros, ei yhtä paksua kerrosta. Muistetaan poistaa vedenpoistoreikien tulpat, ja pidetään huoli että reiät myös pysyvät avonaisena. Ovipahvit ja suojamuovi takaisin ja se on siinä, ovet ovatten nyt ok.
Auton pohjasta suojataan ne kohdat joihin ei massaa haluta, jarrut, käsijarrun mekanismit, pakoputki, vetarien kumiosat(massa voi haurastuttaa kumia) tms. herkät kohteet.
Tietty ruosteet pitää ottaa pois ja pohjustaa ennen massausta, ruosteen päälle ei massata.
Pohjamassan tulisi olla sellaista koostumukseltaan että se ei kuivu kovaksi vaan pysyy elastisena ja mielellään massan tulisi olla sitkeää. Laudanpala on hyvä mittari, mitä sitkeämmin massa siihen tarttuu, sitä parempi.
Huomaa että massan tulee olla notkeaa ja venyvää.
Tiikeri-pohjamassaa, hautatervaa ja moottoriöljyä(uutta, ei käytettyä, käytetty moot. öljy sisätää rikkiyhdisteitä>>syövyttää).
Tehdään sopivan notkeahko seos ja lämmitetään vesihauteessa n.60-80 asteiseksi ja ruiskutetaan pohjaan, jälleen useita ohuita kerroksia, ei yhtä paksua kerrosta. Tiikeri-massa tuo kulutuskestävyyttä, terva on orgaaninen ja omaa hyvän tarttuvuuden ja lisäksi tervalla on taipumus kapillaariseen etenemiseen, eli terva "ryömii" eteenpäin, öljy pitää suojamassan joustavana myös pakkasella.
Viikonloppuhan tuossa menee, mutta eipä tarvitse vuosikausiin huolehtia että onko auto suojassa ruosteelta.
Tämmöisellä suojauksella suojattiin aikoinaan es. vm- 80 corolla ja ensimmäinen ja ainoa peukalonpään kokoinen ruostereikä löydettiin auton takaposkesta -96. Ei kovin huono suojaus kotikonstein.......
Niin, siitä vesihauteesta ennenkuin joku kysyy, osta kirpputorilta tms. vanha toimiva hella tai keittolevy. Samalta kirppikseltä laakea teräskulho ja kattila, älä vie vaimon/vaimokkeen tavaroita jottei hellasärö kasva katastrofaalisiin mittasuhteisiin.
Hellan piuha töpseliin ja laakeaan kulhoon vettä kuumenemaan. Massaseos kattilaan ja kattila kulhoon, vettä ei saa päästää massan sekaan eli kattilaa ei upotet veden alle. Veden lämmitessä vesi kuumentaa kattilassa olevan massaseoksen ja näin massa lämpenee ilman vaaraa että massa
- syttyy palamaan
- ottaa kattilan pohjaan kiinni.
Sekoitetaan lämmennyt massa tasaiseksi ja kaadetaan ruiskuun ja ruskutetaan pohjaan. Käytä paksuja hanskoja ettei sormet pala, samoin naaman peittävä maski olisi hyvä olla, silmäsuojat vähintään jottei kuumaa massaa roisku näköelimiin.
Lämpömittarilla voi todeta massan lämpötila. Kuumemittari ei käy vaan mittaasteikko tulee olla 0-100 astetta celciusta, kysy vaikka apteekista tai autotarvikeliikeestä, myöskin laboratorioista löytää tälläisia mittareita.
Eiköhän noilla nyt alkuun pääse, kesää odotellessa.
Terveisin.
L-200.kiitos vinektsä ja mielipiteistä. Hyvät oli myös suojauksen teko-ohjeet, en tosin taida ehtiä itse tekemään!
Osaisitteko sitten suositella hyvää firmaa. Sellaista, missä ei sitten mene massat ruosteen päälle, jne...
- tai ei
Kesällä suojatessa auto on tietenkin kuivempi, joten lopputulos voi olla parempi.
MUTTA se tarkoittaa yhtä ylimääräista suolamarinadikautta lisää. Itse veisin tuon ikäisen suojaukseen heti. Ainut pokkeus taitaa olla VAG-konsernin tuotteet, joissa tehdaskäsittely pelaa 5 - 10 vuotta.- mersu
Uudehkon Mersun (vm -98 tai uudempi) en veisi vielä 26-30 vuoteen...
- Sitten
mersu kirjoitti:
Uudehkon Mersun (vm -98 tai uudempi) en veisi vielä 26-30 vuoteen...
Veholla jokavuosi Tähtikeulaasi:)
- se tulee
Sitten kirjoitti:
Veholla jokavuosi Tähtikeulaasi:)
Halvemmaksi tulee hitsauttaa takuuseen joka vuosi, kuin käyttää joka toinen vuosi suojauksessa. Autohan on vain työkalu, jolla liikutaan paikasta toiseen. Kustannukset ratkaisee!
- ...
se tulee kirjoitti:
Halvemmaksi tulee hitsauttaa takuuseen joka vuosi, kuin käyttää joka toinen vuosi suojauksessa. Autohan on vain työkalu, jolla liikutaan paikasta toiseen. Kustannukset ratkaisee!
kattaa ainoastaan sisältä ulospäin tapahtuvan ruostumisen, näin lienee useimmilla automerkeillä. jos esim kiveniskemästä alkaa ja ruostuttaa reiän, ei korvaa takuu.
- korvaakaan
... kirjoitti:
kattaa ainoastaan sisältä ulospäin tapahtuvan ruostumisen, näin lienee useimmilla automerkeillä. jos esim kiveniskemästä alkaa ja ruostuttaa reiän, ei korvaa takuu.
Eipä tietenkään mikään takuu kata omia töppäilyjä. Ei kiveniskemistä eikä myöskään kolareista johtuvaa (paitsi jos kolarikorjaa merkkikorjaamolla). Kiveniskemät ja muutkin vauriot pitää korjata (hyvänen aika sentään).
Vai onko jossain auto jossa näin ei ole? No on: Vanha Renault Espace ("pellit" muovia).
- kesällä suojaamisesta!
Ruostesuojautin autoni jokunen vuosi sitten elokuussa. Lämpöisiä ilmoja riitti niin kyllä sai kovasti olla pyyhkimässä ruostesuoja-ainevalumia autosta.
Vie vaan nyt suojaukseen, mitä aikaisemmin sen parempi. Miksi odottaa vielä yhtä suolatalvea? - onni
Sama se on koska viet, painepestäänhän se joka tapauksessa ja samalla tavalla se siellä hallissa kuivaa oli kesä tai talvi.
Eli vie heti suojattavaksi. Kaikki autothan tulisi jo uutena suojata suomen oloihin soveltuviksi. Itse vein uuden autoni liikkeestä suoraan suojattavaksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu4573908Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3181662- 1161486
En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n891454Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991388Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591346- 501276
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi931204- 441059
Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa331047