nyt menee HUONOSTI

niuniu20

Opinnot menee tällä hetkellä tosi kurjasti... Ongelma on siinä, että en ole missään löytänyt itselleni sopivia opetustapoja.
Aloitin viime syksynä (2003) uudella paikkakunnalla kauppakoulussa, sitten menin ammattikorkeaan ja sen jälkeen taas toisen asteen kouluun kotipaikkakunnalle ja jätin senkin kesken. Ja kaikki tämä tapahtui alle kahden kuukauden sisällä. Nyt olen syksyllä aloittanut ammattikorkean kotipaikkakunnallani ja harkitsen vakaasti senkin lopettamista. Haluan opiskella, mutta ongelmana on, mitä? Kun jokin asia kiinnostaa, aloitan koulun ja totean, ettei se olekaan minua varten. Todella tuskastuttavaa. Yksi ala, joka minua kiinnostaa, on kaupan ala, mutten vielä tiedä, kannattaisiko vaihtaa ammattikorkeaan vai toisen asteen kouluun. Tottakai amk kannattaisi, mutta ehkä se opetus ei sovi minulle vielä, jos en ole tarpeeksi kypsä. Onko kukaan muu samassa jamassa? Mistä olisi apua? Alkaako toisen asteen koulutuksetkin tammikuussa?

23

3863

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • teekkari2

Heipähei. Ehdottaisin viiksien kasvatusta ja hakemista amikseen pintakäsittelypuolelle.

• niuniu20

Sori, oon naispuolinen, joten viikset ei kasva.. ainakaan vielä. Ehkä sitten kuusvitosena. Mutta kiitos nyt kuitenkin kommentista.

• Elina

Aika nopeasti olet vetänyt johtopäätöksiä koulun sopivuudesta tai sopimattomuudesta. Eikö kannattaisi rauhassa katsella koulun tasoa ja opetusta ainakin se lukukausi tai vaikka koko vuosi, jos kerran tunnet että kaupan ala kiinnostaa. Tuskin tuolla tavalla paikasta toiseen hyppimällä ehtii saada kunnon käsitystä kouluista.
      Oletko saanut selville mikä niissä kouluissa on mättänyt? Siis todella pohtinut, mikä se ongelma sinulle itsellesi on. Kenenkään muun on aika vaikea antaa sinulle vastauksia. Onko opetus liian helppoa tai vaikeata? Tunnetko ettet pysy mukana, vai pitkästytkö tunneilla? Mikä on ollut kriteerisi, minkä perusteella olet todennut, että koulu ei ole ollut sinua varten? Mitä tarkoitat, kun sanot ettet ole löytänyt itsellesi sopivia opetustapoja?

Opiskelu vaatii pitkäjänteisyyttä ja välillä sen itselleen sopivan alankin opiskelu on turhauttavaa. Ymmärräthän että aina ei voi olla kivaa ja mukavaa. Itse valmistun pian ammattikorkeakoulusta ja täytyy myöntää että välillä opiskelu on ollut pään seinään hakkaamista ja turhautumista, syystä jos toisestakin. Sinnitelin vaikeiden kausien läpi, ja kohta saan paperit kouraan.

Ennen kuin aloitat uuden koulun, sinun ehkä kannattaa vielä miettiä oletko valmis tekemään työtä opiskelujen eteen ja onko kaupan ala sinulle sopiva. Tuskin sinne kouluun kannattaa puolitosissaan mennä ja lopettaa kuukauden päästä. Tsemppiä kuitenkin.

• niuniu20

Täytyy kyllä sanoa, että olet ihan oikeassa. Tuo viime syksyn koulujen lopettaminen varmaan jäi jotenkin päälle ja nyt heti, kun opiskelu ei suju, tekee mieli nakata eropaperit kanslian luukusta sisään. Päätin juuri tänään, että sinnittelen vielä ainakin kevään koulussa ja katson sitten, miltä tuntuu.
        Opetuksessa meidän koulussa vika tuntuu olevan siinä, että opetusta ei ole. Opiskelijat opettavat asiat toisille ja opettajat katsovat vieressä. Tätä se kuulemani mukaan tulee olemaan koko 3,5 vuoden ajan. Itse kaipaisin luentoja ja "oikeaa" opetusta!

• Räkä
        niuniu20 kirjoitti:

Täytyy kyllä sanoa, että olet ihan oikeassa. Tuo viime syksyn koulujen lopettaminen varmaan jäi jotenkin päälle ja nyt heti, kun opiskelu ei suju, tekee mieli nakata eropaperit kanslian luukusta sisään. Päätin juuri tänään, että sinnittelen vielä ainakin kevään koulussa ja katson sitten, miltä tuntuu.
        Opetuksessa meidän koulussa vika tuntuu olevan siinä, että opetusta ei ole. Opiskelijat opettavat asiat toisille ja opettajat katsovat vieressä. Tätä se kuulemani mukaan tulee olemaan koko 3,5 vuoden ajan. Itse kaipaisin luentoja ja "oikeaa" opetusta!

Opiskelijat opettavat asiat toisille ja opettajat katsovat vieressä. Tätä se kuulemani mukaan tulee olemaan koko 3,5 vuoden ajan. Itse kaipaisin luentoja ja "oikeaa" opetusta!

Onpa metodi. Mistä opettajille palkkaa maksetaan? Vai onko kyseessä "opetuskoordinaattori". En ole koskaan edes kuullut että ammattikorkeassa olisi menty noin alas. Eikö tuntisupistukset ja luentojen peruuttaminen riitä, vielä pitää opiskelijoiden opettaa toisia. Nyt menee suomalaisessa opetuksessa heikosti!

• Chanel
        Räkä kirjoitti:

Opiskelijat opettavat asiat toisille ja opettajat katsovat vieressä. Tätä se kuulemani mukaan tulee olemaan koko 3,5 vuoden ajan. Itse kaipaisin luentoja ja "oikeaa" opetusta!

Onpa metodi. Mistä opettajille palkkaa maksetaan? Vai onko kyseessä "opetuskoordinaattori". En ole koskaan edes kuullut että ammattikorkeassa olisi menty noin alas. Eikö tuntisupistukset ja luentojen peruuttaminen riitä, vielä pitää opiskelijoiden opettaa toisia. Nyt menee suomalaisessa opetuksessa heikosti!

On todella menty, nytkin pääsykokeissa painottivat opettajat että täällä sitten tehdään TODELLA paljon ryhmätöitä ja seminaareja???eli suomeksi sanottuna: oppilaat opettavat toisiaan. Eli pitää olla itsenäinen ja hankkia tiedot ite, koulu ei opeta - kuulema vaan TUKEE!
        Mäkin mietin menoa yliopistoon, siellä kai vielä luennot on pääasia...

• niuniu20
        Chanel kirjoitti:

On todella menty, nytkin pääsykokeissa painottivat opettajat että täällä sitten tehdään TODELLA paljon ryhmätöitä ja seminaareja???eli suomeksi sanottuna: oppilaat opettavat toisiaan. Eli pitää olla itsenäinen ja hankkia tiedot ite, koulu ei opeta - kuulema vaan TUKEE!
        Mäkin mietin menoa yliopistoon, siellä kai vielä luennot on pääasia...

Muistaakseni tuosta meillekin puhuttiin pääsykokeissa, että ryhmätöitä on paljon.. Mutta enpä arvannut, että koko koulutus olisi pelkkiä ryhmätöitä. Toki meillä edelleen on lääkärin luennot, jotka alkavat 2. vuonna, mutta siihenpä se sitten jääkin.

Noita ryhmätöitä perustellaan vielä sillä, että sh:n ammatti on tiimityöskentelyä, joten sitä pitää opetella jo kouluaikana. Mutta voihan sitä luokkaopetuksessakin opetella tiimissä toimimista, vaikka vähän pienemmillä harjoituksilla. Nyt ne tehtävät on yleensä tyyliin "10 sivun kirjallinen osuus, puolen tunnin esitelmä ja kahden A4 paperin pituinen tiivistelmä, josta luokka voi seurata esitelmää". Tiedän, ettei tuo ole mikään ylivoimainen tehtävä, kun ryhmässä tehdään, mutta kun tälle syksylle noita saman kokoisia tehtäviä on tehty jo liian monta. Vapaa-ajat pitää sommitella sen mukaan, että kaikki ryhmän jäsenet pääsee paikalle. Viikonloput ei siis tule kysymykseen, koska suuri osa opiskelijoista menee kotipaikkakunnalleen...

• *opiskelija*
        niuniu20 kirjoitti:

Muistaakseni tuosta meillekin puhuttiin pääsykokeissa, että ryhmätöitä on paljon.. Mutta enpä arvannut, että koko koulutus olisi pelkkiä ryhmätöitä. Toki meillä edelleen on lääkärin luennot, jotka alkavat 2. vuonna, mutta siihenpä se sitten jääkin.

Noita ryhmätöitä perustellaan vielä sillä, että sh:n ammatti on tiimityöskentelyä, joten sitä pitää opetella jo kouluaikana. Mutta voihan sitä luokkaopetuksessakin opetella tiimissä toimimista, vaikka vähän pienemmillä harjoituksilla. Nyt ne tehtävät on yleensä tyyliin "10 sivun kirjallinen osuus, puolen tunnin esitelmä ja kahden A4 paperin pituinen tiivistelmä, josta luokka voi seurata esitelmää". Tiedän, ettei tuo ole mikään ylivoimainen tehtävä, kun ryhmässä tehdään, mutta kun tälle syksylle noita saman kokoisia tehtäviä on tehty jo liian monta. Vapaa-ajat pitää sommitella sen mukaan, että kaikki ryhmän jäsenet pääsee paikalle. Viikonloput ei siis tule kysymykseen, koska suuri osa opiskelijoista menee kotipaikkakunnalleen...

On tosi paha jos ryhmätyöskentelykin menee LIIALLISUUKSIIN. Onhan se hyvä opetella tiimitaitoja, mutta jos sitä pidetään ainoana (tai ainakin melkein ainoani) niin huh huh!

Minua ärsyttää suunnattomasti kurssit joissa "opetetaan" sillä että keskustellaan asiasta ryhmissä. Jokainen sitten vain tuo sen oman näkemyksensä esille *joka ei ole edes tietoa koska asia on uusi kaikille*. Lopputuloksena kukaan ei ole yhtään viisaampi kuin kurssille tultaessakaan. Ja tähän todella käytetään aikaa.

Samat asiat opettaja pystyisi opettamaan 1/10 tuosta ajasta! Ja jokainen silloin saisi sen tarvittavan uuden tiedon. Mutta tällä menetelmällä yritetään vain saada motivoitua ne ihmiset jotka eivät halua tehdä työtä oppimisensa eteen.

Mutta entäs me jotka halutaankin oppia jotakin? OK, itsenäistä työskentelyä! Mutta mitä järkeä on siinäkään, että opetuksesta ei jää mitään käteen ja kaikki tieto pitää sitten kaivaa vapaa-ajan harrastuksena? Olisi suotavaa, että koulu edes antaisi ne perustaidot.

• Elina
        *opiskelija* kirjoitti:

On tosi paha jos ryhmätyöskentelykin menee LIIALLISUUKSIIN. Onhan se hyvä opetella tiimitaitoja, mutta jos sitä pidetään ainoana (tai ainakin melkein ainoani) niin huh huh!

Minua ärsyttää suunnattomasti kurssit joissa "opetetaan" sillä että keskustellaan asiasta ryhmissä. Jokainen sitten vain tuo sen oman näkemyksensä esille *joka ei ole edes tietoa koska asia on uusi kaikille*. Lopputuloksena kukaan ei ole yhtään viisaampi kuin kurssille tultaessakaan. Ja tähän todella käytetään aikaa.

Samat asiat opettaja pystyisi opettamaan 1/10 tuosta ajasta! Ja jokainen silloin saisi sen tarvittavan uuden tiedon. Mutta tällä menetelmällä yritetään vain saada motivoitua ne ihmiset jotka eivät halua tehdä työtä oppimisensa eteen.

Mutta entäs me jotka halutaankin oppia jotakin? OK, itsenäistä työskentelyä! Mutta mitä järkeä on siinäkään, että opetuksesta ei jää mitään käteen ja kaikki tieto pitää sitten kaivaa vapaa-ajan harrastuksena? Olisi suotavaa, että koulu edes antaisi ne perustaidot.

Toivottavasti aloittaja jaksaa sinnitellä siellä koulussa. Mielenkiintoista huomata, että muutkin ovat törmänneet tuohon ongelmaan, että oppilaat joutuvat opettamaan toisiaan. Vaikka opiskelenkin eri alaa kuin aloittaja, niin meilläkin on menty välillä naurettavuuteen asti tuossa itseopiskelussa ja ryhmätöissä. Suurimmat turhautumisen hetket ja pään seinään hakkaamiset olen juuri kokenut niiden kurssien takia, joilla luokka on opettanut toisiaan ja opettaja istunut takarivissä jalat pöydällä. Itsekin kaipaan kunnon luentoja, sillä opettajillahan se tieto ja kokemus pitäisi olla. Ärsyttää katsella kun opettajat nostavat palkkaa tekemättömästä työstä. No kohta piina on omalta osalta ohi, mutta eipä koulun opetuksen tasosta niin kovin hyvää kuvaa jää.

• amk ope
        Elina kirjoitti:

Toivottavasti aloittaja jaksaa sinnitellä siellä koulussa. Mielenkiintoista huomata, että muutkin ovat törmänneet tuohon ongelmaan, että oppilaat joutuvat opettamaan toisiaan. Vaikka opiskelenkin eri alaa kuin aloittaja, niin meilläkin on menty välillä naurettavuuteen asti tuossa itseopiskelussa ja ryhmätöissä. Suurimmat turhautumisen hetket ja pään seinään hakkaamiset olen juuri kokenut niiden kurssien takia, joilla luokka on opettanut toisiaan ja opettaja istunut takarivissä jalat pöydällä. Itsekin kaipaan kunnon luentoja, sillä opettajillahan se tieto ja kokemus pitäisi olla. Ärsyttää katsella kun opettajat nostavat palkkaa tekemättömästä työstä. No kohta piina on omalta osalta ohi, mutta eipä koulun opetuksen tasosta niin kovin hyvää kuvaa jää.

Kaikki amk-opettajat joutuvat käymään ns. pedagogiset opinnot, joissa saadaan opettajan pätevyys. Näissä opinnoissa korostetaan nimenomaan tapaa, jossa opettaja tukee ja opiskelijat itsenäisesti opiskelevat. Tätä tapaa isketään kaikille AMK-opettajille päähän ja sitä kautta sitä sitten viljellään myös lähiopetuskerroilla.

Jos siis ette pidä tästä tavasta opettaa, syyttäkää kasvatustieteitä ja pedagogisia opintoja, älkää opettajia. :)

Niin juu, itse opetan perinteisellä tavalla ja menestyksekkäästi. En uskonut pätkääkään siitä sonnasta mitä pedagogisissa yritettiin tuputtaa. Turhaa touhua. :)

• Jo vain
        amk ope kirjoitti:

Kaikki amk-opettajat joutuvat käymään ns. pedagogiset opinnot, joissa saadaan opettajan pätevyys. Näissä opinnoissa korostetaan nimenomaan tapaa, jossa opettaja tukee ja opiskelijat itsenäisesti opiskelevat. Tätä tapaa isketään kaikille AMK-opettajille päähän ja sitä kautta sitä sitten viljellään myös lähiopetuskerroilla.

Jos siis ette pidä tästä tavasta opettaa, syyttäkää kasvatustieteitä ja pedagogisia opintoja, älkää opettajia. :)

Niin juu, itse opetan perinteisellä tavalla ja menestyksekkäästi. En uskonut pätkääkään siitä sonnasta mitä pedagogisissa yritettiin tuputtaa. Turhaa touhua. :)

Minä isosti ihmettelen sekä opiskelijoiden että opettajan käsityksiä oppimisesta. Ei opettaminen ole mitään tyhjien purkkien täyttämistä luentomössöllä. Eikä toisaalta tyhjän purkin haltijankaan pitäisi pelkästään odottaa purkkinsa vaivatonta täyttämistä.

Kun amk haluaa aina olla niin kovasti korkeakoulua, niin olettaisin korkeakoulumaisten ajatustenkin helposti juurtuvan eli oppilaitos antaa ainoastaan mahdollisuuden oppia asioita, itse oppiminen on sitten kokonaan opiskelijan vastuulla.

Mitä sitten oppimisen pitäisi olla? Sekä omien oppimiskokemusteni että havaintojeni perusteella pitäisin parhaimpana seuraavanlaista menettelyä - tosin tietysti oppiaineeseen ja oppimissisältöön suhteutettuna: luentomaisella opetuksella annetaan aihealueen tärkeimmät perusteet, niillä inhottavilla ryhmätöillä lavennettaisiin sisältöä ja sitten soveltavilla harjoitustöillä syvennettäisiin opittua. Varsinkin tuo soveltaminen on tärkeää, koska vasta siinä vaiheessa havaitsee, onko ymmärtänyt asiaa vai ei; yleensä opiskelijalle jää ilman soveltamista turhan ruusuinen kuva osaamisestaan. Kaikissa vaiheissa olisi tietysti tukea tarvittaessa saatavana.

Mainitulla tavalla menetellen opittaisiin itse asia sekä ottamaan itse asioista selvää eli ennen kaikkea opittaisiin oppimaan, eli kaikkia niitä taitoja, joita korkeakoulutetulta ihmiseltä on lupa odottaa.

• spoil
        Jo vain kirjoitti:

Minä isosti ihmettelen sekä opiskelijoiden että opettajan käsityksiä oppimisesta. Ei opettaminen ole mitään tyhjien purkkien täyttämistä luentomössöllä. Eikä toisaalta tyhjän purkin haltijankaan pitäisi pelkästään odottaa purkkinsa vaivatonta täyttämistä.

Kun amk haluaa aina olla niin kovasti korkeakoulua, niin olettaisin korkeakoulumaisten ajatustenkin helposti juurtuvan eli oppilaitos antaa ainoastaan mahdollisuuden oppia asioita, itse oppiminen on sitten kokonaan opiskelijan vastuulla.

Mitä sitten oppimisen pitäisi olla? Sekä omien oppimiskokemusteni että havaintojeni perusteella pitäisin parhaimpana seuraavanlaista menettelyä - tosin tietysti oppiaineeseen ja oppimissisältöön suhteutettuna: luentomaisella opetuksella annetaan aihealueen tärkeimmät perusteet, niillä inhottavilla ryhmätöillä lavennettaisiin sisältöä ja sitten soveltavilla harjoitustöillä syvennettäisiin opittua. Varsinkin tuo soveltaminen on tärkeää, koska vasta siinä vaiheessa havaitsee, onko ymmärtänyt asiaa vai ei; yleensä opiskelijalle jää ilman soveltamista turhan ruusuinen kuva osaamisestaan. Kaikissa vaiheissa olisi tietysti tukea tarvittaessa saatavana.

Mainitulla tavalla menetellen opittaisiin itse asia sekä ottamaan itse asioista selvää eli ennen kaikkea opittaisiin oppimaan, eli kaikkia niitä taitoja, joita korkeakoulutetulta ihmiseltä on lupa odottaa.

..mut kai ymmärrät, ettei me amiskat ymmärretä mitään tuollaisesta kivenkovasta tieteenteosta, jota te siellä yliopistolla teette. Mulla on pari huippuälykästä kaveria, jotka opiskelee yliopistossa, siis YLIOPISTOSSA, ja kun tsiigaa niitä niitten tutkimuksia, ja etenkin sitä niitten tieteellistä soveltamista, niin eihän siitä tällainen amk-apina tajua ýhtikäs mitään. Ne vaan soveltaa ja tekee tiedettä, viuh.

Toisin sanoen haista vittu ja tapa itsesi vitun humanistifuksiurpo.

• Jo vain
        spoil kirjoitti:

..mut kai ymmärrät, ettei me amiskat ymmärretä mitään tuollaisesta kivenkovasta tieteenteosta, jota te siellä yliopistolla teette. Mulla on pari huippuälykästä kaveria, jotka opiskelee yliopistossa, siis YLIOPISTOSSA, ja kun tsiigaa niitä niitten tutkimuksia, ja etenkin sitä niitten tieteellistä soveltamista, niin eihän siitä tällainen amk-apina tajua ýhtikäs mitään. Ne vaan soveltaa ja tekee tiedettä, viuh.

Toisin sanoen haista vittu ja tapa itsesi vitun humanistifuksiurpo.

Tuohon voisi sanoa, että perustutkinnon opiskelijat eivät yliopistossakaan tee tiedettä, hyvä että edes harjoittelevat sen tekemistä.

Mutta kai amk:ssakin opiskelevalta on lupa odottaa, että hän opiskeluissaan ymmärtää, mitä on tekemässä ja miksi. Ja eikö sen amk-opiskelun pitänyt olla sitä käytännönläheistä eli äärimmäisen soveltavaa, jos en nyt niitä mainoslauseita täysin väärin muista?

• Amkilainen

Kylläpä ihmetytti kommentit, ettei amkissa ole lähiopetusta lainkaan... Taidatte olla sitten aika surkeissa amkeissa, sillä meillä kyllä on lähiopetusta itsenäisen työskentelyn lisäksi. Nytkin juuri menin yhdestä tentistä läpi kolmosella hankkimatta kirjaa, eli tietona oli aioastaan lähiopetustuntien tiedot ja mielestäni kolmonen on ihan hvyä.

Sitten ryhmätöistä ja itsenäisestä opiskelusta. Joku ihmetteli, että "entäs me, jotka haluamme oppia". No tee ryhmätyöt ja muut tehtävät kunnolla niin aivan varmasti opit. Et tietenkään opi, jos jaatte ryhmätöissä tehtävät. Pitää tehdä yhdessä niin kaikki oppii ja mielestäni oppiikin paremmin, kun pitää itse selvittää eikä vain istu aivottomana luennolla ja joku yrittää kaataa tietoa aivoihin... Ryhmätyöt kuuluu tehdä ryhmässä ja kun ne tekee juuri niin laajasti kun on tarkoitus, tarpeellinen määrä tietoa jää päähän!!!

• Elina

Itse opiskelen Suomen toiseksi suosituimmassa ammattikorkeakoulussa isossa kaupungissa. Totta kai meillä on lähiopetusta, mutta ärsyttävän usein se on sitä, että oppilaat pitävät toisilleen esitelmiä. Siis jos koko kurssin opetus koostuu pelkistä ryhmissä tai yksin tehdyistä esitelmistä ilman, että opettajan tarvitsee pistää tikkua ristiin palkkansa eteen, niin jossain on kyllä minun mielestä vikaa. Onhan ryhmätyö- ja esiintymistaidot toki tärkeitä, mutta miksi meille sitten palkataan opettajia, jos kerran oppilaat opiskelevat kaikki asiat keskenään?!

• Argh
        Elina kirjoitti:

Itse opiskelen Suomen toiseksi suosituimmassa ammattikorkeakoulussa isossa kaupungissa. Totta kai meillä on lähiopetusta, mutta ärsyttävän usein se on sitä, että oppilaat pitävät toisilleen esitelmiä. Siis jos koko kurssin opetus koostuu pelkistä ryhmissä tai yksin tehdyistä esitelmistä ilman, että opettajan tarvitsee pistää tikkua ristiin palkkansa eteen, niin jossain on kyllä minun mielestä vikaa. Onhan ryhmätyö- ja esiintymistaidot toki tärkeitä, mutta miksi meille sitten palkataan opettajia, jos kerran oppilaat opiskelevat kaikki asiat keskenään?!

Minun koulussani ihan sama juttu. Luulin että se on vain meidän koulumme joka on huono, mutta näköjään ongelma on sama muuallakin.

Meillä myös opetus perustuu suurimmalta osin siihen, että teemme joka hemmetin tikusta asiaa ja pidämme siitä esitelmiä toisillemme. Ryhmätöitä on jatkuvasti, jo ärsyttävässä määrin. Meillä on ollut YKSI kurssi joka ei perustunut ryhmätyön tekemiseen vaan pidettiin luentoina, mutta siinäkin piti pari kertaa pareittain tehdä joku tehtävä ja esitellä se muille.

Tunnen, että käyn koululla täysin turhaan, koska pystyisin oppimaan asiat itsekseni lukemalla kotona kymmenen kertaa nopeammin. Kaipaan tavallisia luentoja, joilla opettaja ehtii käydä läpi monta asiaa lyhyessä ajassa, kun taas ryhmätyön tekeminen (ja meidän toinen älytön oppimismetodimme eli saamme vain aiheen ja pitää keskustella siitä -vaikkemme tiedä asiasta mitään!- ja sen jälkeen itse hakea tarvitsemamme tiedot; mistä ne opet oikein saa palkkaa??) kestää kauan ja rajoittuu aina vain yhteen aiheeseen. Eli hirveästi aikaa menee hukkaan. Olen jo todella turhautunut, minä haluan oppia enkä käydä leikkikoulua. Olen itse tehokas ihminen ja turhaudun nysväämisestä.
        Eikös AMKkin nykyään lasketa osaksi korkeakoulujärjestelmää... Ei kyllä huomaa.

Ensi keväänä haen yliopistoon.

• piuuu
        Argh kirjoitti:

Minun koulussani ihan sama juttu. Luulin että se on vain meidän koulumme joka on huono, mutta näköjään ongelma on sama muuallakin.

Meillä myös opetus perustuu suurimmalta osin siihen, että teemme joka hemmetin tikusta asiaa ja pidämme siitä esitelmiä toisillemme. Ryhmätöitä on jatkuvasti, jo ärsyttävässä määrin. Meillä on ollut YKSI kurssi joka ei perustunut ryhmätyön tekemiseen vaan pidettiin luentoina, mutta siinäkin piti pari kertaa pareittain tehdä joku tehtävä ja esitellä se muille.

Tunnen, että käyn koululla täysin turhaan, koska pystyisin oppimaan asiat itsekseni lukemalla kotona kymmenen kertaa nopeammin. Kaipaan tavallisia luentoja, joilla opettaja ehtii käydä läpi monta asiaa lyhyessä ajassa, kun taas ryhmätyön tekeminen (ja meidän toinen älytön oppimismetodimme eli saamme vain aiheen ja pitää keskustella siitä -vaikkemme tiedä asiasta mitään!- ja sen jälkeen itse hakea tarvitsemamme tiedot; mistä ne opet oikein saa palkkaa??) kestää kauan ja rajoittuu aina vain yhteen aiheeseen. Eli hirveästi aikaa menee hukkaan. Olen jo todella turhautunut, minä haluan oppia enkä käydä leikkikoulua. Olen itse tehokas ihminen ja turhaudun nysväämisestä.
        Eikös AMKkin nykyään lasketa osaksi korkeakoulujärjestelmää... Ei kyllä huomaa.

Ensi keväänä haen yliopistoon.

ei kai tunneilla ole läsnäolopakkoa? Ole pois ja käy tenteissä.

• Elina
        piuuu kirjoitti:

Meillä on kursseja, joilla numero nimenomaan perustuu esitelmään ja siihen liittyvään kirjalliseen työhön. Mitään tenttejä ei siis välttämättä ole. Ja tunneilla on läsnäolopakko, sillä muiden esitelmät on pakko kuunnella. Aika koulumaista siis. Minä mielelläni opiskelisin jotkut kurssit kirjoista ja kävisin tenteissä, mutta se vaan ei ole useinkaan mahdollista.

• piuuu
        Elina kirjoitti:

Meillä on kursseja, joilla numero nimenomaan perustuu esitelmään ja siihen liittyvään kirjalliseen työhön. Mitään tenttejä ei siis välttämättä ole. Ja tunneilla on läsnäolopakko, sillä muiden esitelmät on pakko kuunnella. Aika koulumaista siis. Minä mielelläni opiskelisin jotkut kurssit kirjoista ja kävisin tenteissä, mutta se vaan ei ole useinkaan mahdollista.

onpa aika perseestä koko homma...itsenäistä pitää olla - mutta läsnäolopakko on. Huh, huh, enpä taija mennä jos pääsen...ei kovin houkuttelevalta kuulosta...yliopistossa kai saa olla ja mennä kuten haluaa, kunhan opinnot edistyy ja siellä ei liene yhtä esitelmää koko touhu vaan oikeita luentoja.

• amkilainen
        Elina kirjoitti:

Siis kuulostaa kyllä todella oudolta. Meillä on vain n.20% kursseista sellaisia joilla on läsnäolopakko. Eli suurin osa on sellaisia joissa ei ole pakko olla. Ja esitelmät joita meillä on, käsittelee esim. sitä, että on tutkittu jotain yritystä ja kerrotaan tutkimuksessa selvitettyjä tietoja. Sen sijaan esim. juridiikan/markkinoinnin/taloushallinnon/jne tunnit ovat kaikki olleet sellaisia, että opettaja on luennoinut ja me olemme kirjanneet muisiinpanoja... Eli oikeastaan kaikki tunnit joissa käydään uusia asioita.

• huokaus
        piuuu kirjoitti:

Meilläkin on vain osaan kursseista läsnäolopakko, siis teoriassa, mutta käytännössä tunneilla on pakko olla melkein sataprosenttisesti, koska arvosana riippuu juuri niistä miljoonista ryhmätöistä ja paritehtävistä sun muista... :(
        Meillä on ollut YKSI AINOA "oikea tentti".

• eräs_vain
        huokaus kirjoitti:

Meilläkin on vain osaan kursseista läsnäolopakko, siis teoriassa, mutta käytännössä tunneilla on pakko olla melkein sataprosenttisesti, koska arvosana riippuu juuri niistä miljoonista ryhmätöistä ja paritehtävistä sun muista... :(
        Meillä on ollut YKSI AINOA "oikea tentti".

vain yksi... meillä on ollut jo neljä ja aloitin vasta tänä vuonna... kohta on taas tentti... Olisin tyytyväinen jos tenttejä olisi vähemmän...

• AMK-opiskelija

Hyvät ja huonot puolensa noissa ryhmätöiden, referaattien ja esitelmien teossa tms. Ryhmätöissä todella opitaan sitä tiimityöskentelyä, mutta se menee niin useasti aikataulujenkin vuoksi siihen, että jaetaan juttu paloiksi ja jokainen ottaa selvää omasta aihealueestaan. Siinä oppiminen kärsii. Opettajat neuvovat täällä jopa ihan tähän.

On hyvä harjoitella muutakin kuin sitä luennoilla olemista ja tenttien tekemistä. Meillä opettajat kysyvät opiskelijoilta, että miten teille sopisi esim. tällainen referaatti-vaihtoehto? Eli saamme vaikuttaa siihen, että jokainen kurssi ei olisi sitä samaa tenttimistä.

Tuosta läsnäolopakosta olen ihan sitä mieltä, että on jopa ihan vaikeuksia sovittaa työ ja opiskelu noin jaksamisenkin takia yhteen. Noh, oma vika, kun on niin tehoton opiskelijarenttu, ettei jaksa aina olla menossa suunapäänä jokaiselle "ikiliikkuja-kurssille".

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      49
      2328
    2. Pysy kaukana musta

Ja kaikista mun läheisistä. Oon tosissani.
      Ikävä
      26
      2193
    3. Katu täyttyy askelista...

Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.
      Ikävä
      27
      1545
    4. Näin susta unta

Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!
      Ikävä
      16
      1494
    5. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä. 💡
      Ikävä
      124
      1427
    6. Mitä hämminkiä Halkokarilla?

Poliiseja ja ambulansseja pyörii, laukauksia kuultu.
      Kokkola
      19
      1083
    7. Tiedätkö nainen sen tunteen

Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.
      Ikävä
      71
      974
    8. Mikset päästä irti ja hae apua

Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad
      Ikävä
      89
      944
    9. Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta

Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut
      Ikävä
      117
      944
    10. Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta

Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva
      Hindulaisuus
      333
      883
    Aihe