Täälläpä on kysymyksiä uuslestadiolaisuudesta...
Minä kannan korteni kekoon ja kerron sen miten minä näen oman uuslestadiolaisuuteni.
Uuslestadiolaisuus:
- hyväksyy ehkäisyn
- hyväksyy television
- antaa naiselle vaikutusvaltaa
- ei harrasta kaupallista toimintaa
- ei pyri vaientamaan ihmisiä
Uuslestadiolaisuus syntyi 90-luvulla "Ranuan liikkeen" jälkimainingeissa (SRK vaiensi liikkeen tuolloin). Mukana oli paljon nuoria naisia jotka eivät hyväksyneet miesten määräysvaltaa ja synnyttäjän elämäntehtävää.
Hiljalleen tästä liikkeestä - uuslestadiolaisuudesta - uskallettiin puhua jo ääneen ja liike oli syntynyt! Koska UL ei rekisteröi jäseniään, ei jäsenmäärästä ole tietoa. Suuri osa vanhoillisista ei katso hyvällä tätä liikettä.
UL-tietoa sitä kaipaaville
10
3896
Vastaukset
- Mirja (UL)
Kokeilkaapas tätä hakua kun nyt sellainen on saatu tänne Suomi24:een.
http://keskustelu.suomi24.fi/servlets/search?start=0&q=uuslestadiolaisuus - juu
Voisikko kertoo vähä enemmän tosta "Ranuan-liikkeestä"!? rupes vaa kiinnostaa ku oon itte Ranualta kotosi.
- Zombi Bombi
Vaikuttaa kommunismin ja lestadioilaisuuden sekoitukselta. Todella terve yhdistelmä?!
- Zombi Bombi
Taisin liioitella. Kommunistithan juuri vaiensivat ihmisiä. Teillä on kyllä ihan hyvä peruste liikkeellenne. Pakkosynnytys on barbaarista.
- minä
Annat ymmärtää, että olisi todellinen liike nimeltä uuslestadiolaisuus. Miten niin? Ilmeisesti sinun lisäksesi on muitakin, jotka ajattelevat kuvailemallasi tavalla. Mutta mikä teistä tekee uskonnollisen liikeen? Onko teillä keskinäistä yhteydenpitoa tai yhteisiä tilaisuuksia? Mitään, mikä tekisi teistä yhteisön?
Se että puhutaan ääneen sinun tavallasi ajattelevien lestadiolaisten olemassaolosta, ei vielä tarkoita että olisitte liike. Ajatuksiahan ihmisillä riittää. Moni vanhoillislestadiolainen ajattelee sisimmässään kuten sinäkin. Ajatuksissasi ei ole mitään uutta. - Viljo
No vl:t nyt ei taida hyväksyä paljoa mitään muutakaan :-)
- UL-mies
Me uuslaestadiolaiset emme kuulu kirkkoon.
- Zombi Bombi
Eihän teidän ajatuksissanne mitään kirkonvastaista oppia ole, päinvastoin!!
- :))
tämä ul-palsta. aika hyvin höynäytettäviä noi ylläpitäjät
- tiedoista
mä jo etin vähä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3076992Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill652089- 1751807
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä151307- 1121257
Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181691190Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie71176RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j541086Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411041Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.288992