UL-tietoa sitä kaipaaville

Mirja (UL)

Täälläpä on kysymyksiä uuslestadiolaisuudesta...

Minä kannan korteni kekoon ja kerron sen miten minä näen oman uuslestadiolaisuuteni.

Uuslestadiolaisuus:
- hyväksyy ehkäisyn
- hyväksyy television
- antaa naiselle vaikutusvaltaa
- ei harrasta kaupallista toimintaa
- ei pyri vaientamaan ihmisiä

Uuslestadiolaisuus syntyi 90-luvulla "Ranuan liikkeen" jälkimainingeissa (SRK vaiensi liikkeen tuolloin). Mukana oli paljon nuoria naisia jotka eivät hyväksyneet miesten määräysvaltaa ja synnyttäjän elämäntehtävää.

Hiljalleen tästä liikkeestä - uuslestadiolaisuudesta - uskallettiin puhua jo ääneen ja liike oli syntynyt! Koska UL ei rekisteröi jäseniään, ei jäsenmäärästä ole tietoa. Suuri osa vanhoillisista ei katso hyvällä tätä liikettä.

10

3893

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mirja (UL)
    • juu

      Voisikko kertoo vähä enemmän tosta "Ranuan-liikkeestä"!? rupes vaa kiinnostaa ku oon itte Ranualta kotosi.

    • Zombi Bombi

      Vaikuttaa kommunismin ja lestadioilaisuuden sekoitukselta. Todella terve yhdistelmä?!

      • Zombi Bombi

        Taisin liioitella. Kommunistithan juuri vaiensivat ihmisiä. Teillä on kyllä ihan hyvä peruste liikkeellenne. Pakkosynnytys on barbaarista.


    • minä

      Annat ymmärtää, että olisi todellinen liike nimeltä uuslestadiolaisuus. Miten niin? Ilmeisesti sinun lisäksesi on muitakin, jotka ajattelevat kuvailemallasi tavalla. Mutta mikä teistä tekee uskonnollisen liikeen? Onko teillä keskinäistä yhteydenpitoa tai yhteisiä tilaisuuksia? Mitään, mikä tekisi teistä yhteisön?

      Se että puhutaan ääneen sinun tavallasi ajattelevien lestadiolaisten olemassaolosta, ei vielä tarkoita että olisitte liike. Ajatuksiahan ihmisillä riittää. Moni vanhoillislestadiolainen ajattelee sisimmässään kuten sinäkin. Ajatuksissasi ei ole mitään uutta.

    • Viljo

      No vl:t nyt ei taida hyväksyä paljoa mitään muutakaan :-)

    • UL-mies

      Me uuslaestadiolaiset emme kuulu kirkkoon.

      • Zombi Bombi

        Eihän teidän ajatuksissanne mitään kirkonvastaista oppia ole, päinvastoin!!


    • :))

      tämä ul-palsta. aika hyvin höynäytettäviä noi ylläpitäjät

    • tiedoista

      mä jo etin vähä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2880
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      115
      2145
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      43
      1554
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      70
      1013
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      911
    7. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      884
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      880
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      795
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      736
    Aihe