11 kk ikäisen kehitys jäljessä?

miettiväinenäiti

Onko lapseni kehitys jäljessä jos ei vielä osaa mennä istuma-asentoon itse, pysyy kyllä jos laitan sen istuma-asentoon. Ei osaa myöskään kontata tai seistä pystyssä. Ryömii koko huoneistossa käsiään käyttäen. Välillä nousee konttausasentoon ja huojuu muttei osaa vielä lähteä siitä. Lapsella oli avoleikkaus tässä 10 kk iässä ja joutuu makaamaan sängyssä tämän jälkeen ja paraneminen kesti. voiko sillä olla vaikutusta?

7

1198

Vastaukset 7

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mirkkuliiiii

Oma lapseni oppi nousemaan istumaan ja samaan aikaan konttaamaan juuri 11 kk ikäisenä. Olisi joutunut tutkimuksiin vuodenikäisenä jos ei olisi oppinut. Eli siis lääkäreiden mukaan oppi muöhään, mutta normaali terve lapsi hänestä kuitenkin on kasvanut. Ja varmasti tuo leikkaus homma vaikuttaa teillä asiaan.
      Tuo on hyvä, että nousee konttausasentoon.se on kuulemma tärkeä juttu koska se mahdollistaa ylösnousun.
      Ja pääasia että kuitenkin jollain tapaa pääsee jo liikkumaan, tuo konttausvaihe ei siis edes tule kaikilla lapsilla. Saattaa alkaa suoraan kävelemään eikä konttaa lainkaan.
      Soita vaikka neuvolaan jos mietityttää, parempi se kun huolehtia asioista oman pään sisällä.

• ap.

siis neuvola se kertoi että myöhässä on , jäin miettii että miten asia on

• tutulta tuntuu

Meillä yksi lapsista huoju konttausasennossa tosi kauan, mutta sitten olikin menoa kun sen ekan konttausaskeleen otti (10,5kk). Kävelyä ilman tukea taas odoteltiin melko kauan. Hän vain odotteli kunnes meno oli varmaa :) Toinen lapsista ei kontannut vaan nousi seisomaan jo 8kk vanhana, 9kk iässä juoksi. Vanhempana sama jatkunut meillä. Odottelija on rauhallinen ja harkitseva, tekee tehtävät tarkasti. Ikiliikkuja taas mennä touhottaa ilman minkäänlaista itsesuojeluvaistoa ja on huono keskittymään. Lapset on erilaisia ja hyvältä kuulostaa että keikkuu kuitenkin konttausasennossa :)

• -apuja

Osa lapsista ei konttaa (mikä tietty ei ole hyvä asia koska konttaus kehittää älykkyyttä) vaan siirtyy suoraan kävelemään. Meille neuvottiin, että lasta pitää kantaa siten, että pitää kantaessa kiinni reidestä jolloin se jalka koukistuu lonkasta (esim jos kannat vasemmalla niin vasen kätesi menee rintakehän edestä ja vauvan oikean reiden alle kannattelemaan reidestä), ja vaipanvaihdoilla jumpata siten että koukistelee lonkista. Näin yliojentava lapsi oppii vetämään jalkoja alleen konttausasentoon. Kävelemisellä ei vielä ole mikään kiire tuossa iässä.

• adsfdgfhjhj

minusta tämä konttaus ja äly -yhdistelmä on sellainen, jolla ei pidä pelotella ja suurennella sitä liikaa. tiedän kaksi ihmistä, jotka eivät ole kontanneet, toinen on yhteiskuntatoimittaja ja toinen insinööri eikä älyssä todellakaan ole mitään vikaa. voihan siinä jotain perää olla, mutta monilta lapsilta jää taitoja ja kehitysvaiheita vauvana välistä ja normaaleja ihmisiä heistä kehittyy. älykkyyskin on semmoinen asia, joka kehittyy voimakkaasti vanhempien ja lapsen oman motivaation ja kiinnostuksen kautta. turha vouhottaa liikaa.

• Luota, rakasta

Olen konttaamaton tyyppi ja hoitajana menin monen edelle. Lopulta olin yksikön vastaava...
      Polvia en laskenut lattiaan, koska se sattui. Ja takaperin kulku oli tyylini:) Näin on kirjoitettu.
      Omaa polkua olenkin aina mennyt, en ole laumasielu.

Leikkaus vaikuttaa, mutta siihen nähden tilanne on hyvä. Lapsesi ottaa varman päälle. Tue häntä ja anna kehittyä omaan tahtiin.

• miettiväineäiti..

turhaa olin huolissaan lyhyessä ajassa kehitystä on tapahtunut. =) Nyt osaa mennä istuma-asentoon itse ja nousee jatkuvalla syötöllä ylös. eikä kyllä konttaa edelleenkään mutta luulen että se vaihe voi jäädä kokonaan pois kun hän nyt niin intona nousemisesta ja kävelyttämisestä. Nousee itse ylös tavaroita pitkin.

Huh, helpotus. =)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä sun salaisuus on,kun näytät niin nuorelta..

Vaikka oot jo noin vanha!?
      Ikävä
      109
      1330
    2. MiltäKaivattusi

Näyttää? !
      Ikävä
      45
      911
    3. Myönnetään, tunnen lämpimiä tunteita kohtaasi

Vaikutat tosin liian hyvältä ollaksesi totta. Komeita miehiä on maailma pullollaan mutta sinussa on jotain.....
      Ikävä
      50
      736
    4. Perhoseni (miehelle)

Miksi et usko, että mun rakkaus sinuun on aitoa ja vilpitöntä? Tai että se oli jo silloin? Miksi ajattelet, ettet ole r
      Ikävä
      129
      684
    5. Mitä meidän välillämme

On käynyt näiden vuosien aikana?
      Ikävä
      70
      666
    6. Uskaltaisitko

Tavata kaivattusi tässä tilanteessa?
      Ikävä
      67
      616
    7. Olen tavattavissa

tänään klo 17-02 siinä ravintolassa. Tulethan sinäkin?
      Ikävä
      53
      597
    8. Halaus juuri sinulle

Kaikki järjestyy kyllä. Luota vain. ❤️🫶
      Ikävä
      55
      555
    9. Onko Sofia jälleen jätetty?

Moni asia viittaisi siihen, että hän on jälleen sinkku.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      93
      473
    10. Mies, näetkö minut myös

Seksuaalisena ihmisenä ja naisena? Haluatko minua seksuaalisesti? Vai olenko mielestäsi tyttönen?
      Ikävä
      20
      470
    11. Voiko se ikinä toimia

Voiko meistä ikinä tulla mitään? Näin kauan aikaa on kulunut ja mitään ei tapahdu... En usko, että sinä mietit minua het
      Ikävä
      32
      458
    12. Meneekö unohtamis

Projektisi hyvin??
      Ikävä
      34
      457
    13. Mitä jos...

Susta tykätään poikana enemmän, kun tyttönä? Miten asian käsittelet tai otat tiedon vastaan? T nainen gubetellija herät
      Sinkut
      142
      453
    14. Nainen, mitä mieltä olet kodittomista?

Ja heistä jotka eivät kykene huolehtimaan asioistaan, itsestään eikä terveydestään? Miten heidän kanssaan tulisi toimia?
      Ikävä
      115
      453
    15. Kuka se on

Kuhmon komein aikamies?
      Kuhmo
      5
      448
    16. Uskallatko paljastaa

Millä nimellä löydyn puhelimestasi?
      Ikävä
      49
      447
    17. Voin tulla

Sisustamaan sulle 🤭
      Ikävä
      51
      445
    18. Rekat seisovat dieselin hinnan takia . Ala ei kestä tällaista hintatasoa, sanoo yrittäjä .

EU:n kallein diesel on kova paikka kuljetusalalle. Ajoja on jätetty ajamatta kannattavuus­ongelmien vuoksi, sanoo alan e
      Kajaani
      85
      441
    19. Et sinä mitään

Oikeasti halua
      Ikävä
      52
      403
    20. Miksi jätit vastaamatta mies

Silloin kauan sitten 😔
      Ikävä
      42