TKL on perseestä

Sielt ja syvält

Tampereen kaupungin Liikennelaitoksen reittiuudistuksessa laitos sai romutettua joitain harvoja kannaltani toimivia seikkoja toiminnassaan, kuten erinomaisesti järjestetyn linja 16:n. Nyt 16 onkin 3 eikä se enää kulje keskussairaalan ohi Lentäväniemeen, joten työmatka menee nykyisin autolla.

Eräänä lauantaina bussi jätti tulematta pysäkille. Kun kirjoitin palautetta TKL:lle, jokin vuoropäällikkö viisasteli takaisin, että muka reilut 99 prossaa vuoroista ajetaan ongelmitta. Missään vaiheessa ei tullut selitystä tähän kadonneeseen vuoroon, jos sitä ei lasketa, että satelliittipaikannusta kuulemma ei ollut. Kai TKL tietää tarkkaan kuka kuski tuon vuoron ajoi joten olisi yksinkertaista kysyä, mutta kai siellä vain halutaan olla v:mäisiä.

TKL myös on vähentänyt aikatauluja pysäkeiltä, etenkin laitakaupungilla. Varmaan siksi, että useimmat käyttäisivät sen maksullisia aikataulupalveluita. Pysäkeiden materiaalit ovat muutenkin puutteellisia. Yölisän suuruus kerrotaan, mutta ei sitä, miltä ajalta se joudutaan maksamaan. Samoin lyhennysselitysten kohdalta puuttuu kokonaan lyhenne "Y". Ehkä se tarkoittaa yövuoroa mutta sen voisi sanoa suoraankin.

Sen sijaan TKL onnistui tekemään tietokannan, johon se nykyään kerää tiedot kaikkien busseja älykorteilla (Jotka TKL uudisti ja pisti kuluttajat maksamaan pantin uudelleen ja jätti hallinnollisiin kuluihin vedoten käytännössä palauttamatta vanhan pantin) käyttävien ihmisten matkustuttiedot. Eikä vain näitä, vaan se myös kyttää ihmisten uimahallikäynnit, jos uimahallin maksaa älykortilla.

Mitä TKL yleensä tekee ihmisten yksityiskohtaisilla matkustustiedoilla? Sellaisilla, joista voi selvittää tietyn ihmisen matkustamiset. Reittien kannalta riittäisivät matkustajamäärätkin. Näyttää siltä, että jos TKL käyttäisi saman energian palvelujen parantamiseen kuin mitä se käyttää ihmisten kyttäämiseen, meillä olisi maan paras kaupunginsisäinen bussijärjestelmä.

27

3161

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vkkbb

      Pienet on murheet. Ole kiitollinen kun on edes kuski joka kuskaa ihmisiä eestaa ettei kävelyks mee.

    • JOL on syyllinen

      Ennenhän TKL ( Paunu- Länsilinjatkin ) teki aikataulut itse ja vieläpä hyvin kymmenien vuosien kokemuksella ja vieläpä ilmaiseksi ilman kuntien rahoitusta ( nyt kunnat maksavat satojatuhansia euroja moisesta ), sitten tuli kilpailutus ja Joukkoliikennelautakunta ( JOL ) joka tekee nykyään aikataulut Tampereen ympäristökuntiinkin, JOL:iin on eri puolueista valittu edustajat joilla ei ole mitään kokemusta bussiliikenteen aikatauluista ym. asioista ja jälki on sen mukaista.
      Tähän se kilpailutus on johtanut mutta tosiaan TKL , Länsilinjat ja Paunu ovat syyttömiä nykytilanteeseen, syy on kilpailutuksessa ja JOL:ssa joka ei tiedä mitään bussiliikenteestä, kuinka voisivatkaan kun he ovat siellä puolueensa valistemina edustajina ilman mitään pätevyyttä ko. toimeen.
      Liikennöitsijöiden kokeneet aikataulusuunnittelijat jätettiin tylysti sivuun aikataulujen suunnitteluista, kymmenien vuosien kokemus täysin hukkaan!

    • Yksi ääni ratikalle

      Eiköhän olisi paras, että jos pikkuhiljaa alettaisiin Tampereellakin siirtymään pikaratikan toteuttavaan suunnitteluun?

      Kumipyöräliikenne on monelle vaikea asia.

      Mm. vain nelisenkymmentä tuhatta asukasta Tamperetta isompi Espoo on siirtymässä länsimetron kautta pois kumipyöristä. Joille jää toki niille soveltuva syöttöliikenteen rooli.

      Samoin Vantaa, jossa on vain vajaat kymmenen tuhatta asukasta vähemmän kuin Tampereella, on jo pitkään hoitanut joukkoliikenteensä kiskokalustolla.
      Sekä on rakentamassa lisää uusia kiskoja uusille asunto ja työpaikkarakentamisen alueille, sekä liikenteellisiin solmukohtiin.

      Molemmissa, sekä Espoossa, että Vantaalla bussit huolehtivat siitä, että jokaisella on mahdollisuus joukkoliikenteeseen lähialueeltaan. Ja on olemassa yhteys junaan tai metroon.

      Tämä siis Espoossa vasta lähitulevaisuudessa, koska ihmiset ovat tahtoneet saada bussien ja henkilöautoliikenteen ruuhkaisen todellisuuden sijaan ja tilalle toimivan joukkoliikenteen, jota roolia metro alkaa hoitamaan.

      Historiallisista syistä Vantaan, joka on siis vain sen vajaa kymmenen tuhatta asukasta Tamperetta pienempi pikkukaupunki liikenneratkaisut ovat jo tänäpäivänä moderneja ja ympäristötehokkaita.

      • Yksi ääni ratikalle

        huom.

        Espoossakin on mm. Espoon keskuksessa lähijunaliikennettä. Mutta tahdoin vain esittää, että investointi kiskokalustoon metron muodossa on kuitenkin ollut se tapa, jolla joukkoliikennettä sielläpäin on tahdottu järkevöittää.


      • Anonyymi

        Tai vielä paremmin rakentaa ilmassa kiskoilla kulkeva joukkokuljetusväline


    • KUSKIT HOI HOI

      Kulkeminen bussilla epävarmaa. Bussit ajavat pysäkin ohi jos pysähdyksissä on siinä toinen bussi - vaikka kuinka yrittäisi heiluttaa kättään.

      Koittakaa nyt kuskit käsittää, että nroon 17 Pyyninkintorilta pyrkivä voi olla menossa Sammonkadulle tai Sammon valtatielle esim., kuten tyttäreni jolla oli aika fysioterapeutille, mutta bussi meni ohi vaan.

      Tilapäisen kiertotien takia reittiä muuttanut 27 jätti viereiselle pysäkille asiakkaat ja kääntyikin nenän edestä oikealle.... Olisi voinut pysähtyä sivutiellä ja odottaa asiakkaiden siirtymisen bussiin, mutta ei.

      Voitaisiinko siellä vähän opettaa kuljettajille jotain asiakkaiden tarpeista.

      • TKL Vastaa

        Ei.


    • kuka päätti

      Palautteisiin ei koskaan saisi vastata puolustelemalla. Itseäni häiritsee busseissa liian kovat äänet jotka ottavat korviin: stop -merkin ääni on monta desibeliä ja korkea, kuskin kopissa alkaa joku hälytyssummeri soimaan jota ei saa pois ja se sirinä kun ovet menevät kiinni. Viimeisen jotenkin ymmärtää turvallisuuden kannalta, mutta siihen saisi äänen joka ei revi korvia ja ole korkea. Myös jokainen bussin osa tuntuu kolisevan ja rämisevän, ennen ei näitä ongelmia ollut. Se että on jouset, ei tarkoita että koko bussi ryskyy. Valaistus on liian kirkas ja valkoinen. Kesällä kun on viilennys sitä kannattaisi käyttää matkustamossa.
      Kaupoissa ihan sama juttu. Liian kirkas valkoinen valo ja viivakoodipiippaus on kova korkea. Ovatko ihmiset muka tulleet kuuroiksi?!

      • Piipittääkö?

        Joillain näyttää ärsykekynnys olevan paljon matalammalla kuin keskimäärin.


      • ihmettelen1
        Piipittääkö? kirjoitti:

        Joillain näyttää ärsykekynnys olevan paljon matalammalla kuin keskimäärin.

        Oletko kuuro jos se ei ota korviin? Kyse ei ole ärsytyskynnyksestä vaan tosiasiasta että äänet ovat kovalla ja valo kirkas.


      • Anonyymi

        Ja noista kannataa maksaa 800 000 miljoonaa euroa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja noista kannataa maksaa 800 000 miljoonaa euroa?

        Aika maltillinen hinta-arvio 😄


    • astu ulos

      Nimi merkki kuka päätti on tyypillinen pipo pää joka hypännyt komerosta, kaikki tilanteet on uusia ensi askeleet ihmisten seassa saa pipo pään hämilleen.

      • älä valita

        Siksi kommentoidaan että tulisi muutosta aikaan. Tuolla sun asenteella sitä ei ainakaan tule.


    • Anonyymi

      Tänään lähdin tuttuni kanssa jolla oli kainalosauvat ,Stkmannin kohdalla Linja-autoon numero 3A Hervantaan. Pysäkillä Sammonkatu 44 kuski ei malttanut odottaa kun ovet kerkisi mennä kiinni ja olimme viellä autossa . Tästä kuskille huomautus ei ole oikeassa ammatissa .kello oli -18 15.

    • Anonyymi

      Tämä aikataulujen ja koko liikenteen huonontaminen koko ajan on tarkoitushakuista. Ihmisille yritetään iskostaa käsitys, että bussiliikenne ei voisi palvella tämän paremmin ja samalla yritetään saada kaupunkilaiset myötämielisiksi kalliille ja turhalle ratikalle. Tästä mielipiteen muokkauksen toteutuksesta vastaa poliittisesti valittu joukkoliikennelautakunta, jonka osan jäsenistä tietämys joukkoliikenteestä on tasan nolla. Valinta on tehty poliittisen jäsenkirjan värin perusteella.

      Vielä kymmenen vuotta sitten liikenne toimi todella hyvin. Liikennelaitos hoiti kaupunkialueen ja "yksityiset" naapurikunnat. Aikataulut jaettiin keväisin postin mukana jokaiseen talouteen ja niihin saattoi luottaa. Nyt liikenteen hoitoon käytetään miljoonittain verorahoja, mutta siitä huolimatta laatu ja luotettavuus ovat roimasti huonontuneet.

      • Anonyymi

        Tärkeintä on, että ratikan syöttölinjat pelaa. Ratikka on kestävä investointi, joka auttaa kaupungin hiilineutraalius tavoitteen saavuttamista.


      • Anonyymi

        Ketkä joukkoliikennelautakunnan jäsenet on valittu pelkän jäsenkirjan perusteella, ja keiden tulisi olla lautakunnassa heidän tilallaan?


    • Anonyymi

      Kuulostaa siltä että johtoportaaseen on periytynyt ureahattu.

    • Anonyymi

      Kyllä muuten joskus stop merkki aikas kovalla.

      • Anonyymi

        Todella hienoa, että tulitte laittamaan juttuja tähän yli 6 vuotta vanhaan keskusteluunkin. Kjähähähähä.


    • Anonyymi

      Hankkikaa auto.

    • Anonyymi

      Mitkä linjat muuten nykyään on ylipäätänsä tkl n

      • Anonyymi

        Wikipedian mukaan
        Linjat, jolla TKL liikennöi: 1, 2, 3, 4, 5, 8, 12, 14, 15, 24, 27, 28, 32, 33, 35, 36, 37, 38, 42, 67.

        Voi olla vanhaakin tietoa.


    • Anonyymi

      Nyt on vuosi 2021 ja edelleen Tkl on sieltä samasta paikasta tälläkin bussilinjojen "uudistuksellaan" ovatko nämä reittien suunnittelijat koskaan mahtaneen käydä Hämeenkatua kauempana keskustasta ainakin siltä tuntuu nämä linjojen sörkinnät puhumattakaan siitä ne olisivat joustavia, ratikka ei jousta aina saama reitti tai sitten stoppi.

      • Anonyymi

        Edelinen kirjoittaja on hiukan pudonnut kärryiltä. TKL on siis Tampereen Kaupunkiliikenne, jokas ajaa sopimuspohjiasesti joitain linjoja. Muita liikenöitisjöitä ovat esim. Paunu ja länsilinjat. Kaikkia näitä linja-autoilijoita ohjaa nykyään Tampereen Seudun joukkoliikenne, joka on siis kokonaan eri asia kuin TKL.


    • Anonyymi

      Kuulemma aikoinaan jos oli tkl n kuljettaja niis sai etuja mutta kuulemma nykyään heikennyksiä tullut. Mutta tkl on hyvä kalusto toki. Välillä eri liikenneitsijöiden bussit jotain rämiä ja voipi olla lämmityslaite päällä kesähelteellä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Korjaa toki jos...

      Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä
      Ikävä
      29
      2905
    2. Mitä aiot sanoa, kun ja jos tapaatte seuraavan kerran?

      Oletko päättänyt etukäteen?
      Ikävä
      119
      1195
    3. Koetko sä mitään

      Syyllisyyden tunteita siitä mitä teit mulle?
      Ikävä
      58
      941
    4. Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!

      Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu
      Suomalaiset julkkikset
      6
      937
    5. Mies muistatko kun näit

      Mut ensimmäisen kerran? Missä se oli? Hyvää yötä.
      Ikävä
      66
      905
    6. olet kaiken rakkauden arvoinen

      Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy
      Ikävä
      26
      877
    7. Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?

      Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.
      Ikävä
      65
      834
    8. Olisi kiva

      Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä
      Ikävä
      37
      830
    9. Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa

      Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu
      Ikävä
      157
      811
    10. Oot mun koko maailma

      Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹
      Ikävä
      75
      764
    Aihe