Peliriippuvuuden syistä

Oikeamieli

Tarkkaavaisena olen havainnut että peliriippuvuus aiheutuu pelaajan taloudellisen tilanteen heikkoudesta ennen pelaamaan ryhtymistä. Tulotaso voi olla vakaa, mutta pelaajan itse kokemana liian alhainen. Heikon talouden tilan ohella toinen altistava tekijä on suhteellisen runsas vapaa-aika, jonka pelaaminen vaatii. Kolmas on pelien tarjonta. Eläkeläisen ja opiskelijan kauppareissulla nämä kaikki kolme vaikutinta ovat läsnä. Eläkeläisissä ja opiskelijoissa on paljon peliriippuvaisia.

12

314

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • peluri jo 25v

      Juu, suunnilleen näin. Mä oon 36v nainen ja nyt ollut vuoden pelaamatta. Katkoja pelaamisessa kyllä ollut useita, aika pitkiäkin. Aloin pelaamaan jo 11-12 vuotiaana hedelmäpelejä lähikaupassa. Mutta todellakin opiskeluvuosina köyhyys ahdisti ja pelaaminen paheni. Se toive siitä jättipotista joka korjais köyhyyden piti yllä riippuvuutta. Ongelmat lapsuudenkodissa (alkoa ja väkivaltaa ja äidin masennusta) ja pelien saatavuus syöksivät alunperin pelien pariin

      • Hei nimimerkki"peluri jo 25v"
        Onneksi olkoon sinulle jokaisesta pelittömästä päivästäsi! Hienoa. Tsemppiä edelleen ja iloa pelittömään elämääsi.
        Pirkko-pappi


    • Oikeamieli

      Hyviä havaintoja. Jostakin syystä kodin ilmapiiriongelmat ja ristiriidat henkilösuhteissa altistavat rahapelaamiselle. Eriskummallista sinänsä, koska hedelmäpelin päävoittokaan ei ratkaisisi ongelmia. Hedelmäpelistä monen peliongelma on saanut alkunsa. Nettipelaaminen on varsin tuore ilmiö, vaikka netissä on voinut pelata suomenkielellä jo kymmenkunta vuotta. Ehkäpä kodin ilmapiiriongelmat toimivat katalyyttinä, joka kiihdyttää uhkapelaamista. Voi olla myös niin että kodin sisäisillä ongelmilla on jokin kytkös rahankäyttöön. Nettipelaamisen aikakaudella peliongelmansa voi piilottaa kunnes on kuilun partaalla. Hiljattain ulkomailta maahanmuuttaneilla on näyttäisi olevan paljon peliongelmia.

      • ............

        Vai että opiskelijoilla ja eläkeläisillä on peliongelma?? Entäs ne useat hyvätuloiset korkeasti kouluttautuneet jotka pelaavat joka päivä rahapelejä ja useimmiten suurilla panoksilla? Onko heillä siis kodin ilmapiirin kera ongelmia kun ei ainakaan rahasta näy olevan puutetta?


    • ajatus

      Pelisali vapauttaa yhteiskunnan asettamista elämää rapauttavista säännöistä ja kahleista?

    • HuuhaaHuuhaa

      Väistämätön tosi asia. Ilman kovaa lääkitystä aivot yrittää korvata epämukavan olon aiheuttaman tunteen keksityin selityksin (psykoosi peliriippuvuus päihteet) olitpa rikas tahi köyhä. Tapahtuma ketjun takana voi olla huono viihtyvyys työssä ero lapsen syntymä mitä vaan.Aivot pyrkivät korvaamaan kohdatessa tämän epämukavaksi kokeman tilanteen toisenlaisella tekemisen ajattelemisella mikä parhaiten tehokkaasti hävittää epämukavaa oloa.

      Peluuri ym ovat scammereita. Niiden todellinen apu on vain kerätä pahoin voivat yhteen. Siinä kaikki todellinen hyöty peliongelmasta kärsivälle. Todellinen apu lähtee tästä että rahapelaamisen tarjonnassa palataan lakiasetuksin 30 vuotta taaksepäin. Mikä taas ei käy päinsä koska valtio mitä ilmeisemmin vetää siivua omiin julkisiin menoihin sekä velkaansa mutta ovat äärimmäisen kiinnostuneita sulkemaan mahdollisuuden pelata ulkomaille ja tätä kautta ray veikkaus voi hallita hyväntekeväisyyden puitteissa pelaajille palautuvaa osaa mielivaltaisesti.

    • HuuhaaHuuhaa

      Tässäpä syy miksi "peliriippuvuudesta" on vaikea irtautua. Ei peluurit pysty peliriippuvaisen aivoille mielekästä elämää tekemään ja tämä on varma Pietarin kala saalis valtion vikaa tekeville. Kenen pitäisi katsoa itseään peiliin ja hävetä. Peliongelmaisenko ?

    • HuuhaaHuuhaa

      Tehokkain hätäapu peliriippuvuuteen tai epämukavaan oloon on laitaa valot pois huoneesta ja olla sänkyssä. Mietiskellä todellisia mahdollisuuksia. Myöntää et tämä se on minun kohtaloni, eipä taida parempaa olla näköpiirissä. Aivot pimeässä lepotilassa toimii eritavalla eli eivät pyri puolustautumaan itsepintaisesti epämukavaa tunnetta vastaan kuin vastoin havaittavan ympäristön kanssa.

    • 10plus20

      Hyviä syitä tässä ketjussa tulikin. Itsellä syynä on pakko-oireinenhäiriö, jota pakenen peleihin. Niissä pääsee irti tästä maailmasta.

    • ehkäpä näin

      One wants to be what tradition has it that Eve was when she bit the apple. Perfectly free to do otherwise. So perfectly free, in fact, that even God couldn’t tell which way she’d jump.’ In other words, ‘one wants’ a miracle.
      -Jerry fodor

      En tiedä osuvampaa kuvausta.

      • Hei.

        Peliongelmaiseksi voi ajautua, joutua "kuka tahansa", mutta ketjun aloittaja on oikeassa siinä, että jättipotin toive on yksi hyvä syy aloittaa, jos aikaakin on liikaa kuten työttömillä. Peliongelma on vakava ja vaikea, se voi suistaa ihmisen tosi ahtaalle. Peluurin hyötynä on se, että sieltä löytyy ymmärtävä kuuntelija, joka tietää mistä peliongelmainen tai sellaisen läheinen puhuu ja peluurin puhelimeen vastaaja osaa myös auttaa kertomalla mihin voi mennä hakemaan apua ja tukea. Apua ja tukea nimittäin tarvitsevat monet pelaamisen jättämistä suunnittelevat. Pohjimmiltaan tietenkin jokainen pelikoukkuun jäänyt joutuu ihan itse pinnistelemään ja tsemppaamaan pelaamattomuutensa kanssa. Tiedän, että se on mahdollista, tottakai, pelaamisen lopettaminen.

        Hyvää talven jatkoa,
        Pirkko-pappi


    • pistäppävaihtis

      Pelaaminen palkitsee välittömästi näennäisistä "valinnoista" ja minä olen lopen kyllästynyt enää odottamaan vapautumista tästä kituuttamisesta ja vaikka tiedän, että todennäköisesti en voita niin aika kuluu ainakin toivossa eläen siivillä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2733
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2320
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2080
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      15
      1827
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1721
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      38
      1705
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1686
    8. 100
      1646
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1477
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1294
    Aihe