Syökää lääkkeitä vähintään 2kk

kokemustalääkkeistä

Suurin osa tapauksista missä masennuslääke ei auta, ollaan lääke lopetettu liian aikaisin. Lääkärit yleensä sanovat että 1kk jälkeen voi huomata vaikutuksen, mutta käytännössä se tarkoittaa 1kk maksimiannoksella kyseiseen vaivaan. Ja huomatkaa että vaikutukset tulevat vasta sen JÄLKEEN kun on syönyt 1kk maksimiannosta. Eli jos esim on 2 viikkoa aloitusannoksella, 1kk maksimiannoksella, niin sitten on odotettava vielä pari viikkoa että huomaa vaikutukset kun lääke alkaa tehoamaan.

Mistä tiedän tämän? Minulla on kokemusta nyt kuudesta eri masennuslääkkeestä ja ne jotka ovat auttaneet, niiden vaikutuksen on selvästi huomannut vasta 2kk jälkeen / kun maksimiannosta on syönyt yli kuukauden. Ainoastaan yhtä lääkettä olen syönyt yli 2kk ilman apua masennukseen. Siinä tapauksessa voi sanoa ettei lääke soveltuntu minulle.

Myös sivuoireiden takia lopetetaan turhan helposti. Muistakaa että sivuoireet eivät useimmiten ole pysyviä, vaan ne johtuvat ainoastaan kehon sopeutumisesta lääkkeelle. Itsellä kaikki aloitusoireet ovat aina hävinneet viimeistään 2 viikkoa aloituksen jälkeen.

Olen itse huomannut apua monesta eri masennuslääkkeestä joten kirjoitin tämän sen takia ettei lopeteta liian aikaisin ja annetaan lääkkeelle mahdollisuutta vaikuttaa.

35

480

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jonttesaurus

      sitten vasta kannattaa huolestua jos tulee /on edelleen sivuoireita 1½kuukauden käytön jälkeen.

    • 10+11

      Mitä lääke yhtiötä mainostat, nimiä näkyviin.

    • ex-lääkitty

      Yhdeksän masennuslääkkeen OMALLA kokemuksella, lääkehoitojaksojen vaihdellessa puolesta vuodesta kolmeen vuoteen, varoitan: ÄLKÄÄ MISSÄÄN NIMESSÄ SYÖKÖ MASENNUSLÄÄKKEITÄ, ÄLKÄÄKÄ AINAKAAN PITKÄÄN.

      Joka ikisestä on ollut myös se maksimiannos, ja ne sivuoireet todellakin pysyy ja pahenee ja mitä pitempään noita lääkkeitä syöt, sitä masentuneemmaksi tulet. Kun lääkkeen sitten lopettaa, olo on verrannaisesti kuin olisi ihmeparantunut.

      Ja tämä ei siis perustu vain omaan kokemukseen, vaan 25 sairaalajakson moneen monituiseen potilaiden väliseen keskusteluun useiden tuttujen masennuslääkkeiden käytön seuraamiseen, enkä ole vielä koskaan kuullut mitään positiivista muusta kuin Aurorixista, joka on MAO-estäjä eikä kuulu tuohon varsinaiseen lääkeryhmään josta puhun.

      Erityisvaroitukset sitalopraamista ja paroksetiinista, niistä on sekä oma kokemus että lukemattomia kauhutarinoita olon jatkuvasta pahenemisesta pitkäaikaisen käytön myötä.

      Lisäksi fluoksetiini, joka muuten on VERRATTAIN ei niin kauhea lääke, tappaa seksihalut arviolta 70% todennäköisyydellä, ja essitalopraami, joka on muutenkin todella huono lääke muttei niin paha kuin kaksi ensinmainittua, tappaa ne noin 97% todennäköisyydellä.

      Lisäksi SSRI-lääkkeet lihottavat vuodessa keskimäärin 20kg, sen jälkeen painoa voi kertyä vielä hitaasti lisääkin.

      ÄLKÄÄKÄ uskoko lääkäreitä kun ne kieltää tämän kaiken. Niiden pääasiallinen tehtävähän on saada lääkkeitä kaupaksi, mitä enemmän, sen parempi.

    • lääkekoekaniini

      Joo kyllä pitää koittaa vähintää 1v ja mielummin 5v, että tulee vaikutukset kunnolla esiin. Ja jos jos on huonoja vaikutuksia, niin ei voi mitään, koska aina voi koittaa toista seuraavat 5v.

    • 46475373

      Itsekin olen huomannut että vasta kolmannella kuukaudella on tullut sellainen parannus että sen huomaa itsekin kahdesta SSRI lääkkeestä joita olen kokeillut. Eli tuo usein mainittu 1kk on kyllä liian lyhyt aika odottaa kunnon tehoa lääkkeestä. Sivuoireena minulla on ollut ainoastaan hieman pienentyneet seksihalut mutta nekin ovat tulleet takaisin kun on lopettanut lääkkeen. Ja se on aika pieni hinta siitä avusta mitä lääkkeistä saa kun masennus on paha.

      Lääkkeitä pelätään turhaan, valitettavasti tää netti on sellainen paikka missä tuodaan helposti esiin vain ne negatiiviset kokemukset kun joku yksittäinen henkilö on katkera tehottomasta lääkkeestä. Hyvä että tänne kirjoitetaan mös positiivisia kokemuksia.

    • 13+1

      Mitä tulee noihin suosituksiin syödä aineita niin ja niin pitkään ennen kuin vaikutus tulee ovat enemmän tai vähemmän tyhjää puhetta. On totta, että ylikuormittamalla serotoniiinijärjestelmää aivoilta menee henkilöstä riippuen viikosta useampaan muuttaa toimintansa vastaamaan SSRI:n (ja vastaavien) aiheuttamaan epätasapainoa. Kaikki lääkäreiltä kuullut selityksen siitä miten pitää syödä niin ja näin kauan ennen kuin saa vaikutusta on hyvin kiistanalaista. SSRI:t tutkitusti nostavat serotoniinitasot aivoissa huippuunsa n. 30 minuuttia ottamisen jälkeen, joten masennusta lievittävä vaikutus, jos sitä tulee henkilölle lainkaan, ei ainakaan johdu lisääntyneestä serotoniinimäärästä. (Serotoniiniteoriahan masennuksen syynä on romutettu jo 70-luvulla.) Monet raportoivat ahdistuksen vain kasvavan, kun serotoniintasot ovat huipussaan. Vasta viikkojen kuluessa, kun aivot kompensoivat vähentämällä serotoniinin tuotantoa ja nopeuttamalla takaisinottoa, on niitä aikoja jolloin lääkkeen pitäisi toimia. Tästä on helppo päätellä, että mistä ikänä jokin haluttu, tai ei haluttu, vaikutus tulee, ei johdu siis oletetun "serotoniinivajeen"/"kemiallisen epätasapainon" korjaantumisesta. Olkaa varovaisia ketä uskotte, ettette maksa sinisilmäisyydestänne terveydellänne.

    • 14+3

      Aloitusviesti on selkeää lääkeyhtiöiden propagandaa! Älkää syökö niitä myrkkyjä!

      • kokemustalääkkeistä

        Jos mainostaisin lääkkeitä kertoisin kyllä lääkkeen nimenkin. Nyt haluan jakaa vain positiivisia kokemuksia ja neuvoa ihmisiä kuinka masennuksesta pääsee eroon. Vähän vastapainoksi niille muutamalla katkeralle joilla lääkkeet ei ole toiminut jotka täyttävät tämän palstan negatiivisilla kertomuksilla lääkkeistä joista suurin osa on keksittyjä.


      • 13+5
        kokemustalääkkeistä kirjoitti:

        Jos mainostaisin lääkkeitä kertoisin kyllä lääkkeen nimenkin. Nyt haluan jakaa vain positiivisia kokemuksia ja neuvoa ihmisiä kuinka masennuksesta pääsee eroon. Vähän vastapainoksi niille muutamalla katkeralle joilla lääkkeet ei ole toiminut jotka täyttävät tämän palstan negatiivisilla kertomuksilla lääkkeistä joista suurin osa on keksittyjä.

        sinähän sen tiedät, että kertomukset ovat keksittyjä.


    • 19+4

      Jos nuo masennuslääkkeet auttavat, niin miksi ihmeessä olet kokeillut jo kuutta eri lääkettä?!

      • kokemustalääkkeistä

        1. Masennus on ollut jaksoissa, välillä pitempiä aikoja ilman lääkkeitä ja sitten menty uudelle lääkärille joka on määrännyt eri lääkkeen. Usein eri lääkärit aloittavat eri SSRI:llä.

        2. En väittänyt ettei olisi ollut sivuoireita. Lievää hikoilua, painonnousua jotka ei välttämättä edes johtunut lääkkeestä mutta yhteisymmärrykseessä lääkärin kanssa ollaan kokeiltu uusia kun olen lääkkeettömän jakson jälkeen aloittanut uuden lääkkeen.

        3. Kuten sanoin, yksi lääke ei toiminut.

        4. Yksi lääke on ollut "tehostajana" eli syön sitä varsinaisen lääkkeen rinnalla.

        Kuten huomaat, syitä on monia miksi voi syödä monta lääkettä vaikka suurin osa auttaa masennuksen. Mielestäni ei tarvi olla mikään nero ymmärtääkseen tämän.


      • juupajuu1
        kokemustalääkkeistä kirjoitti:

        1. Masennus on ollut jaksoissa, välillä pitempiä aikoja ilman lääkkeitä ja sitten menty uudelle lääkärille joka on määrännyt eri lääkkeen. Usein eri lääkärit aloittavat eri SSRI:llä.

        2. En väittänyt ettei olisi ollut sivuoireita. Lievää hikoilua, painonnousua jotka ei välttämättä edes johtunut lääkkeestä mutta yhteisymmärrykseessä lääkärin kanssa ollaan kokeiltu uusia kun olen lääkkeettömän jakson jälkeen aloittanut uuden lääkkeen.

        3. Kuten sanoin, yksi lääke ei toiminut.

        4. Yksi lääke on ollut "tehostajana" eli syön sitä varsinaisen lääkkeen rinnalla.

        Kuten huomaat, syitä on monia miksi voi syödä monta lääkettä vaikka suurin osa auttaa masennuksen. Mielestäni ei tarvi olla mikään nero ymmärtääkseen tämän.

        Älä vaan sano että tehostava lääke on neurolepti ?!


      • Abilify?
        juupajuu1 kirjoitti:

        Älä vaan sano että tehostava lääke on neurolepti ?!

        :D


    • Ite oon syönyt eri masennuslääkkeitä pitkään ja ei vaan auta. Eka söin seronilia joku 5 vuotta, sitte pari vuotta sertralinia, sitte 4 kuukautta venlafaksiinia ja sitte puoli vuotta mirtatsapiinia. Nyt oon syönyt cipralexia 2,5 vuotta. Millään muulla ei oo ollut mitään vaikutusta, ei edes sivuvaikutuksia, kuin mirtalla, se lääke meinasi tappaa mut. En pystynyt tekemään mitään, nukuin ja näin painajaisia, itkin ja olin ahdistunut. En pystynyt lähtemään ulos kävelemään, ennen kävelin paljon. Luulin kuolevani siihen tuskaiseen oloon, koko ajan mietin että pitäisikö luovuttaa ja tehdä itsari. Se oli ihan kamalaa. Oon myös syönyt risperidonia 5 vuotta. Mistään ei mitään apua. Lääkärit vaan sanoi että syö lääkkeesi niin kyllä sä paranet, sitä on toitotettu kymmenen vuotta, en usko.. Edelliset lääkärit kielsi lopettamasta lääkkiden syöntiä, nyt mulla on lääkäri joka ei kiellä ja oonkin lopettamassa kokonaan. Toivon vaan että selviän ilman kauheita vieroitusoireita.. Vielä ei ainakaan tunnu missään vaikka oon vähentänyt lääkkeitä jo paljon.

      • Toiv. pääset irti

        Minä olen lopettanut ainakin 5 kertaa masennuslääkkeet seinään,yksi niistä oli tuo Cipralex.Ei tullut muuta kuin että viikon pyörrytti ja uni oli huonolaatuista sitten se oli ohi.Joistain lääkkeistä ei tullut oikeastaan minkäänlaisia vieroitusoireita.
        Olen kyllä kuullut että neurolepteistä irti pääseminen voi olla hieman hankalampaa.


    • ....................

      Minä syön vain hyperi force novaa mäkikuismaa masennukseen.

      Sitä saa ilman reseptä

      Ei huvita lääkäristä hakea resepti masennus lääkkeitä.

    • 20+6

      Mun masennuslääkitys täytti juuri marraskuussa 14 vuotta!! Nyt ekaa kertaa pääsin masennustestissä terveen puolelle. Kyllä, painoa tuli ensimmäisen 2 vuoden aikana 50kg. Se vasta masensikin. Olla yhtäkkiä hirveä tankki. Mutta kun oli pakonomainen tarve syödä tauotta. Nyt olen laihduttanut 35kg kiitos bupropionihydrokloridin. Nälkä loppui siihen. Kaikki masennuslääkkeet on kyllä olleet ihan hyödytöntä p..kaa.. eniten on auttanut ottaa rauhoittavilla kooma ja nukahtamislääkkeitä kaveriksi ja vaan nukkua pahat jaksot. Mun masennusta ei ainakaan kiinnosta mitä pilleriä syön. Se tulee ja menee miten tykkää lääkityksistä huolimatta.

    • VARMA TAPA.

      Tuo on varma tapa menettää terveytensä lopulisesti jos syö myrkkyjä 2 kuukautta. Joten ohje; jos haluaa tuhota itsensä, niin tuo on varmin tapa. Takaisin paluuta ei noiden myrkkyjen syönnin jälkeen ole oikein kenelläkään. valitettavasti... Tuo tietäkää jos aloitatte, sen kanssa ei ole leikkimistä.

      • Oon kuullut samaa Buranasta.


      • Ei verrattavissa
        pepep kirjoitti:

        Oon kuullut samaa Buranasta.

        Ibuprofeiinista ei tule mitään vastaavaa. Se on suhteessa erittäin turvallinen ja haitaton aine. Vatsa ei pidä ibuprofeiinista, mutta harvemmin niitä tulee, jos kohtuudella käyttää ja akuutisti.


      • Coronita
        Ei verrattavissa kirjoitti:

        Ibuprofeiinista ei tule mitään vastaavaa. Se on suhteessa erittäin turvallinen ja haitaton aine. Vatsa ei pidä ibuprofeiinista, mutta harvemmin niitä tulee, jos kohtuudella käyttää ja akuutisti.

        Et ole sitten kokenut särkylääkepäänsärkyä.
        Sen kun saa kerran, niin kaikki sitä seuraavat päänsärkykohtaukset saavat aivan uuden ulottuvuuden. Ja silloin ei särkylääkettä voi käyttää, edes akuutisti.


    • shsrhsrhrsr

      Te jotka jauhaatte näistä "myrkyistä" ja sivuoireista, sitä lääkkeiden tutkittua sivuoireesiintymistä kannattaa myös lukea toisinpäin. Esim venlafaksiini:

      Yli 90% EI saanut sukupuolivietin heikkenemistä, huimausta, sekavuutta, verenpaineen nousua, orgasmihäiriöitä (miehillä) jne jne...

      Yli 99% EI saanut painonnousua, tunneelämän latisumista, orgasmihäiriöitä (naisilla) jne jne...

      Tää on siis tutkittua tietoa joka esiintyy pakkausselosteessa.

      • eshrhsh

        Selosteessahan nää lukee että ekassa tapauksessa korkeintaan 10/100 (yleinen) sai oireet ja tuossa toisessa korkeintaan 10/1000 (melko yleinen).


    • toivoton tapaus

      Miksihän mulla ei edes puhuta lääkkeiden vähentämisestä tai lopetuksesta ja olen käynyt samalla psykiatrilla kohta ainakin yli 6 vuotta? Olen sairaseläkkeellä jo 3 vuotta ollut. Se psykiatri aina määrää samat lääkkeet ja osastolla mulle haettiin sopivat lääkkeet ja 3 kertaa osastohoidossa ollut ja kerran suljetulla. Taidan olla niin toivoton tapaus ettei mulla voi vähentää... En ole lihonnut, koska urheilen. Psykiatri ja neurologi kirjottaa mulle mitä haluan, kun meillä on ihan hyvä yhteistyö ja yhteisymmärrys asioissa, että semmosta..

      • efe

        Jos sinusta tuntuu että et tarvitse jotain lääkettä niin ota itse asia puheeksi psykiatrin kanssa.


    • Suomalaisasiantuntij

      Olen suomalaisasiantuntija ja lyttään kaiken edellä sanomanne. Minä olin sairastua kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön, kun jatkoin masennuslääkkeen käyttöä liian pitkään, yhteensä n. vuoden. Aikaisemmista puolen vuoden kuureista ei ollut minulle apua.

    • 75753853

      Alkoholi on toinen suuri syy, varsinkin suomalaisten keskuudessa, miksi masennuslääkkeet ei auta. Psykiatrini on suoraan sanonut että alkoholi kumoaa masennuslääkkeiden positiiviset vaikutukset. Jopa pienet annokset vaikuttavat keskushermostoon vaikkei siitä huomattavaa humalatilaa tulekaan.

      Eli älä tuomitse masennuslääkettä toimimattomaksi jos olet juonut alkoholia lääkekuurin aikana. Syy on silloin juomisessasi, ei lääkkeessä.

    • j336

      Veikkaan että suurin osa joilla masennuslääkkeet ei ole toiminut ovat joko lopettaneet liian aikaisin kun ovat säikähtäneet heti ekaa aloitusoiretta tai sitten ovat perus suomalaiseen tapaan jouneet kännin joka viikko ja alkoholi on kumonnut lääkkeen vaikutuksen.

      Minullakin on hyviä kokemuksia useista eri masennuslääkkeistä, mm ssri, snri ja MAO estäjät. Kaikista on huomannut positiivisia vaikutuksia masennukseen kun on vain jättänyt alkoholin pois ja antanut lääkkeelle riittävästi aikaa vaikuttaa.

      • 6+6

        Veikkaan, että et ole paljoa tutustunut aineisiin, joista kirjoitat.


    • 15+15

      Itsekin olen koittanut n. seitsemää eri lääkettä, varmasti puolikin vuotta oli lääke kerrallaan, olin aina varautun sivuoireisiin ja kestin ne siinä toivossa, että pääsisin masennuksesta edes johonkin suuntaan, mutta vähitellen sivuoireet katosi, mutta joku väsymys tai vastaava jäi, jonka takia oli parempi vain koittaa seuraavaa, kun masennus ei muuttunut miksikään.

    • Mulla ei yleensä mitään aloitusoireitakaan tullut, ainoo oli mirtatsapiini joka väsytti ja lamaannutti mut täysin. Silti söin sitä puoli vuotta ja olo vaan paheni. Muista ei oireita oo tullut ja oon syönyt kaikkia yli puoli vuotta, useimpia muutaman vuoden ilman mitää hyötyä. Syynä noiden lääkkeiden tehottomuuteen ei voi olla alkoholi kun sellasta en käytä yhtään. Elämäni aikana oon juonut yhden tölkillisen siideriä ja muuten en oo koskenut sellasiin.

    • hyvä homma

      Kandee syödä paljon jos vaan saa,voi kieltäytyä duunista kun on sekasin!Suosittelen!

      • good deal

        ja maksaa siitä lomasta aivovauriolla. Valintojen maailma :)


      • good deal kirjoitti:

        ja maksaa siitä lomasta aivovauriolla. Valintojen maailma :)

        No mulla varmaan on jo sitten pahempi aivovaurio. Koska olen syönyt masennus lääkkeitä noin 10 vuotta.

        1 mirtatsapiini
        2 cipralex
        3 mirtatsapiini uudelleen
        4 venlafaxiini
        5 venlafaxiini ja mirtatsaapiini yhtä aikaa
        6 seronil
        7 sertralin
        8 sertlalin ja triptyl yhtä aikaa.

        Myös bensoja on mennyt 6 vuotta ilman taukoa. ensin xanoria ja nykyään rivatril.

        Tosin olin joskus 3 vrk ilman rivatriliä. No se päättyi siihen, että sain kaupassa kouristus kohtauksen ja lanssilla ensiapuun, oli kusetkin tullu housuun. sen jälkeen en ole pitänyt taukoa.

        Eli siinä ne. 10v aikana ja tossa järjestyksestä.

        Tällä hetkellä menee siis triptyl 300mg (max annos) ja sertralin 100mg.

        Noista parhaiten on auttanut mirtatsapiini ja sertralin. triptylistä en osaa sanoa, kun en ole sitä ilman muuta lääkettä käyttänyt.

        Eniten noista olen mirtatsaapiinia käyttänyt. Siinä vaan loppu vaikutus.


    • Ihan hyvin tää on nyt menny, oon ollut nyt kuusi päivää ilman cipralexia ja kaksi päivää ilman risperidonia. Muuten ei oikeestaa huomaa mitään mut tossa kun cipralexin lopetin niin alkoi tulla semmosia parin sekunnin huimauksia, tuntuu vähä siltä että vois pyörtyy muttei kuitenkaan nii pahasti. Pää ei oikee pysy mukana :D Oon jopa saanu nukuttua ilman risperidonia, se on aika hyvin mut johtuu varmaan siitä kun lopetin pikku hiljaa. Kun viimeksi lopetin kokonaan samantien enkä nukkunu pariin yöhön mut nyt ei oo sitä ongelmaa. Seuraavaksi ostan e-epaa ja d-vitamiinia, kattellaan onko niistäkään mitään hyötyä, eipä varmaan ainakaan haittaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      11
      1685
    2. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      151
      1332
    3. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      283
      1237
    4. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      112
      1072
    5. Mää oikeasti vielä kuolen

      Tämän tilanteen takia. Minä tosissani yritin ja tiedän että tämä tilanne sattuu sinuunkin. Molemmat taidetaan olla niin
      Ikävä
      42
      917
    6. Oiskohan se aika

      Selvittää pää vihdoin ja viimein. Minun kaivattu ei todellakaan käy täällä ja piste. Ei ole mitään järkeä enää tuhlata t
      Ikävä
      4
      865
    7. Kun Suomen uutisiin ei voi luottaa?

      Kertoisitteko te uutismaailmasn perehtyneet ASIANTUNTIJAT nyt sitten sen, mihin voi?
      Maailman menoa
      229
      824
    8. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      20
      749
    9. Mikä kaivatullasi on WA tai Insta profiilikuva?

      Millainen ?!? asiallisesti häh ?!?
      Ikävä
      24
      739
    10. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      39
      722
    Aihe