Läheisellä vuorella (havumetsää) lentelee usein musta lintu,olen kuullut metsässä kävellessä sen äänen ja tunnistin korpiksi,kuului vain vaimea "KORRRRP".toisen kerran näin linnun lentävän ylitseni ja se huusi "KRAA".loppukesästä vuorelta lensi n.4-5:den korpinnäköisen linnun parvi jotka lentivät mielestäni erilailla kuin varikset,täysin mustia olivat,mutta käyttäytyivät jotenkin oudosti,nahistelivat ja kraakkuivat lentäessään.
Kumpia ne oli mustavariksia vai korppeja?Vai lenteleekö korpit laumoissa?ja kuinka paljon mustavariksia on,onko niitä paljon keski-suomessa ja miten mustavariksen ja korpin erottaa toisistaan?
Mustavaris vai korppi?
5
4560
Vastaukset 5
- KTH
Korppi on täysmusta ja jykevänokkainen. Mustavariksen nokka on selvästi hennompi ja sen tyvellä on vaaleaa. Korpin pyrstö on pisimmillään keskeltä. Se on lennossa leikkisä ja temppuileva.
Mustavaris ei ympäristövaatimuksiltaan sovi Keski-Suomen vuorisiin maisemiin vaan se on tiukasti tasankolintu. Itse käyn vuosittain havaitsemassa sen Porissa. Siellä sitä ei voi olla havaitsematta! Korpin tapaisi talvellakin, mustavaris, tiedäthän, on muuttolintu. - Veke
Taisi olla miurami.
- Anonyymi
Eilen 29.11 näin täys mustan linnun isompi kuin harakka ja närhi. Pyrstö tasapitkä. Onko mustavaris ?
- Anonyymi
Korpin pyrstö ei ole tasapitkäö vaan viuhkamainen ja nokka hyvin jykevä.
- Anonyymi
Paikka Jyväskylä Kuikka
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksi naiset haluavat itseään vanhemman kumppanin? Vai haluavatko?
Tuolla toisessa ketjussa tuli esille tämä kysymys ja se on mielestäni hyvä kysymys. Kiitos scrg:lle tämän kysymyksen esi3521051- 71728
Missä vaiheessa
Unohdit minut? Onko sinulla oikeasti mies jota rakastat? Tiedän että möhlin ja odotin liikaa. Ei tarvitse vastata jos et37656- 41578
- 40545
- 63523
SDP: tiukkaa maahanmuuttopolitiikkaa ilman rasismia
Analyysin mukaan demareiden uuden maahanmuuttolinjan suurin ero konservatiivioikeiston vastaavaan on rasismin puute. ht320496- 75461
kasariperjantai 2026
Ajatuksia vuoden 2026 kasariperjantaista...ainakin porukkaa oli mun mielestä liikkeellä tosi paljon ja fiilinki noin yle22459Mulla on ikävä sua
Pakko se on myöntää, mulla on ikävä sua 🥺💔.. En kyllä haluaisi sitä myöntää kun tämä tilanne on niin hankala. Oon yri19451