Kiinnostuin sterlingin laturiin akkujen välille liitettävästä lataussäätimestä. Sillä olisi mahdollista ottaa enemmän amppeereja latauksen alkuvaiheessa 360 ah akustooni. Tehovaiheen jälkeen se putoaa float tilaan kuten maasähkölaturit eikä kiehuta täyttä akkua. Luin kuitenkin ulkolaisilta palstoilta, että se aiheuttaisi ongelmia volvon moottoriohjauksen kanssa. Float tilassa se huudattaisi lataushälytintä tai aiheuttaa muita virhehälytyksiä. Oletteko asentaneet näitä uusiin volvoihin?
Älykäs lataussäädin volvo D1-20, 30 ym
19
2030
Vastaukset
- R K-S
Noita tehosäätimiä oli aikoinaan markkinoilla, mutta niissä oli ongelmia. Tuota mainitsemaasi Sterlingiä en tunne.
Korjaukseksi sanottava, että Volvo pikkukoneissa ei tietääkseni ole elektronista moottorinohjausta (ECU). Mutta elektroninen hälytinjärjestelmä (lämpö-, lataus, öljynpaine) saattaa mennä sekaisin erillisestä säätimestä.
Yleisesti purjeveneisä mielestäni jos sähkö ei riitä, niin hanki aurinkopaneeli.
Se lataa tasaisesti ja siksi "hellävarainen" akuille.
Akkujen pikalataus on aina riski.- seppomartti
En aivan ymmärrä aloittajan ongelmaa mitä pitäisi yrittää ratkaista. Jos mainitut Volvot tuottavat 115A latausvirran niin miten ja miksi sitä pitäisi yrittää suurentaa?. Tuskin tuotakaan virtaa akut ottavat vastaan koko aikaa. Ja vakiona tuleva lataussysteemi ei kiehuta akkuja vaikka mainittua virtamäärää olisi tarjolla vuorokausia.
- Joakim1
seppomartti kirjoitti:
En aivan ymmärrä aloittajan ongelmaa mitä pitäisi yrittää ratkaista. Jos mainitut Volvot tuottavat 115A latausvirran niin miten ja miksi sitä pitäisi yrittää suurentaa?. Tuskin tuotakaan virtaa akut ottavat vastaan koko aikaa. Ja vakiona tuleva lataussysteemi ei kiehuta akkuja vaikka mainittua virtamäärää olisi tarjolla vuorokausia.
Noiden "älylataussäätimien" idea on nopeattaa akun latausta ja samaan aikaan vähentää ylilatausta säätämällä jännitettä varaustilan (virran) mukaan. Ongelmahan ei ole yleensä ole laturin teho vaan akuston vastaanottokyky. Peruslaturi lataa vakiojännitteellä (ellei virta mene yli laturin tehon), joka on aika kompromissi latausnopeuden ja ylilatauksen (kiehutus) välillä.
Siis konkreettisesti "älylaturi" saattaa ladata vaikkapa alussa 14,8 V ja sitten kun virta alkaa olla pieni (esim 2 A) se tiputtaa jännitteen jonnekin 13,2-13,6 V tasolle. Peruslaturit lataavat vakiojännittteellä (13,8-14,8 V), joka on joko turhan pieni (hitaampi lataus) alussa tai turhan suuri (kiehuttaa) lopussa.
Se on sitten toinen juttu miten hyvin älylaturit oikeasti osaavat haistella virrasta akun tilaa, kun kulutus vaihtelee autopilotin, kylmäkoneen, kulkuvalojen jne. käytön mukaan. Ideaalisti sen pitäisi mitata akun nettovirtaa eikä vain latarista lähtevää virtaa tai varsinkaan vain käyttää ajastinta. Lisäksi sille pitäisi syöttää akun tyyppi ja koko.
Volvoissa oleva jännitteen mittaus akulta (jos veistämö on asentanut!) on toki parempi kuin perinteinen mittaus laturilla, jolloin kaapeliston ja latausdiodien/releiden jännitehäviö on muuttanut latausjännitettä akulla. Noiden jännitehäviöhän on sitä suurempi mitä suurempi latausvirta, jolloin latausjännite kasvaa virran pienentyessä, mikä on juuri päinvastoin kuin toivottu tilanne.
- Minulla ON vene
Niinsantuissa älykkäissä latureissa on moniportaainen latauskäyrä. Moottorilaturi antaa vain yhtä jännitettä.
Älykäs laturi ohjaa moottorin vaihtovirtalaturia antamaan oikeaa jännitettä, joka vastaa akun kykyä ottaa virtaa vastaan. Se on parempi akulle ja antaa myös nopeamman latauksen.
En ole asentanut, mutta olen myös vakavasti harkinnut. Idea on hyvä ja ilmeisesti laatuvehkeet on myös hintansa arvoiset. - Sähkäri
Itsellä on D1-30. En omista virtamittaria, mutta volttimittari näyttää käytännössä aina 14,2V, kun kone käy. Voi hyvin olla, että tuolla jännitteellä akut ei ota vastaan koneen mahdollistamaa 115A kokonaan, vaan todellinen latausvirta on huomattavasti pienempi. Jotta latausvirta nousisi, akkujen latausjännitettä pitäisi nostaa jollakin elektronisella boxilla. Se taas lyhentäisi akkujen elin-ikää, johon en halua mennä. Ja ainakin itsellä tuo akkujen lataus on vakionakin riittävän nopea tuolla 14,2V jännitteellä.
- 12-12
Volvossa on älykäs lataussäädin, joka on optimoitu purjevenekäyttöön.
alternator with a built-in charging sensor provides rapid charging for onboard electrical needs. Setting a new standard for yacht comfort. - See more at: http://www.volvopenta.com/volvopenta/finland/fi-fi/marine_leisure_engines/C_DIESEL_INBOARD/Pages/d1_30.aspx#sthash.0RQFzoDg.dpuf
Kuten Seppomartti, niin minäkin ihmettelen, miksi yrittää parantaa riittävän hyvin toimivaa systeemiä. - Täyttä virtaa
12-12 kirjoitti:
Volvossa on älykäs lataussäädin, joka on optimoitu purjevenekäyttöön.
alternator with a built-in charging sensor provides rapid charging for onboard electrical needs. Setting a new standard for yacht comfort. - See more at: http://www.volvopenta.com/volvopenta/finland/fi-fi/marine_leisure_engines/C_DIESEL_INBOARD/Pages/d1_30.aspx#sthash.0RQFzoDg.dpuf
Kuten Seppomartti, niin minäkin ihmettelen, miksi yrittää parantaa riittävän hyvin toimivaa systeemiä.Volvo P lupaa:
"
Efficient charging
Today’s sailboats depend on electricity. All D-series engines are as standard equipped with high-capacity charging. The 115 A alternator has a built-in charging sensor that gives correct battery charging voltage. "
Jos, kuten tuolla aiemmin mainittiin jännite aina törröttää 14,2 V niin onkohan se optimi eri akkutyyppien ja vajaan akuston lataukseen täydellä latausvirralla?
- Pentisti
Normaalilla lomapurjehduksella, kun konetta käytetään pari tuntia päivässä akut eivät täyy ikinä. Purjeveneiden moottorien laturit ovat suunnitleltu jatkuvaan motorointiin kuten moottoriveneessä tai autossa. Älykkäällä laturilla saadaan näillä lyhyillä motoroinneilla akut täyteen. Siirtopurjehduksilla, kun venettä ei saada maasähköön öisin voi virran lopppuminen olla oikeasti edessä uusissa purjeveneissä. Sen varaan ei auta tuudittua, että katurin teho on korkea 115a. Maasähkölaturi on älykäs ja haistelee akun kykyä ottaa virtaa vastaan. Sillä akun saa täyteen nopeasti, kun veneen saa piuhan päähän.
- Sähkäri
Kyllä 14,2 voltin latausjännitteellä (mitattuna akuilta) akut lataantuvat aika vauhdilla.
Ihan turha lisätä veneeseen epäluotettavaa elektroniikkaa. - Diodipitäälaittaa
Sähkäri kirjoitti:
Kyllä 14,2 voltin latausjännitteellä (mitattuna akuilta) akut lataantuvat aika vauhdilla.
Ihan turha lisätä veneeseen epäluotettavaa elektroniikkaa.Sähkäri ei näytä tietävän, että esimerkiksi AGM-akut eivät lataudu normaalilla moottorin laturilla ikinä täyteen. Vain noin 80 %:sesti. Latausjännitteen pitää olla vähintään 14,8.
Edullisin tapa tehostaa latausta on asentaa laturiin diodi, joka säätää latausjännitteen korkeammaksi. Itse vaihdoin tuplatehoisen laturin ja diodivirityksen kaupanpäälle. - 17+11
Minulla on ollut D1-30 kahdeksan vuotta. Maasähköön olen pyrkinyt noin joka kolmas päivä. Välillä menee koko viikko, ennen kuin mennään vierassatamaan. Päivittäin käytän konetta normaalisti alle tunnin. Sähkölaitteita en säästele, mm. plotteri on koko ajan päällä sekä automaattiohjaus yli 80 prosenttisesti. Lämppäri on päällä joka yö. Keskikesällä lämmitys ei tietenkään käynnisty, mutta tuuletus toimii. Alkuperäiset AGM-akut ovat edelleen kunnossa. Ensimmäisinä vuosina akut tulivat maasähköllä täyteen neljässä tunnissa ja viime kesänä aikaa kului 6 – 8 tuntia. Ei ole sähkö loppunut vielä kertaakaan, joten minua ei huoleta yhtään sähkön riittävyys tai akkujen kestoikä.
- Sähköinssi
Diodipitäälaittaa kirjoitti:
Sähkäri ei näytä tietävän, että esimerkiksi AGM-akut eivät lataudu normaalilla moottorin laturilla ikinä täyteen. Vain noin 80 %:sesti. Latausjännitteen pitää olla vähintään 14,8.
Edullisin tapa tehostaa latausta on asentaa laturiin diodi, joka säätää latausjännitteen korkeammaksi. Itse vaihdoin tuplatehoisen laturin ja diodivirityksen kaupanpäälle.Joo, mutta ei ihan noinkaan. Latauksen alussa (bulk-vaihe) 3-vaihesäätimellä varustettu laturi pyrkiia tarjoamaan akulle niin paljon virtaa kuin kuin pystyy ja akku vain ottaa, jännite on aluksi akusta ja sen lataustilasta riippuen ehkä noin 12 V ja nousee aina 14,7-14,8 V asti virran pysyessä samalla tasolla.
Alkuvaiheen jälkeen (absorption-vaihe) laturi pitää jännitteen vakiona 14,7-14,8 V, jolloin virta hiljalleen pienenee akun täyttyessä.
AGM-akkujen latauksen loppuvaihe (float), jolloin akku saadaan täyteen, voidaan ja oikeastaan pitääkin tehdä noin 13,8-14,1 voltilla.
Tuosta melko matalasta loppuvaiheen latausjännitteestä johtuen latausaika on pitkä, eikä akkuja moottorilatauksella purjeveneissä tavallisesti saa täyteen. Mutta jos veneessä on kunnolliset aurinkopaneeli säädin, nämä hoitavat loppuvaiheen. Samoin maasähkö, jos saa olla päällä 1-2 vrk.
Edellä esitetty diodi nostamassa latausjännitettä toimii varmaan hyvin, kun käyttö on satunnaista, mutta päivittäinen käyttö tai pitkät käyttöjaksot saattavat samalla lyhentää akkujen käyttöikää ratkaisevasti, akkujen varauskyky / kapasiteetti heikkenee. - Pentisti
Sähköinssi kirjoitti:
Joo, mutta ei ihan noinkaan. Latauksen alussa (bulk-vaihe) 3-vaihesäätimellä varustettu laturi pyrkiia tarjoamaan akulle niin paljon virtaa kuin kuin pystyy ja akku vain ottaa, jännite on aluksi akusta ja sen lataustilasta riippuen ehkä noin 12 V ja nousee aina 14,7-14,8 V asti virran pysyessä samalla tasolla.
Alkuvaiheen jälkeen (absorption-vaihe) laturi pitää jännitteen vakiona 14,7-14,8 V, jolloin virta hiljalleen pienenee akun täyttyessä.
AGM-akkujen latauksen loppuvaihe (float), jolloin akku saadaan täyteen, voidaan ja oikeastaan pitääkin tehdä noin 13,8-14,1 voltilla.
Tuosta melko matalasta loppuvaiheen latausjännitteestä johtuen latausaika on pitkä, eikä akkuja moottorilatauksella purjeveneissä tavallisesti saa täyteen. Mutta jos veneessä on kunnolliset aurinkopaneeli säädin, nämä hoitavat loppuvaiheen. Samoin maasähkö, jos saa olla päällä 1-2 vrk.
Edellä esitetty diodi nostamassa latausjännitettä toimii varmaan hyvin, kun käyttö on satunnaista, mutta päivittäinen käyttö tai pitkät käyttöjaksot saattavat samalla lyhentää akkujen käyttöikää ratkaisevasti, akkujen varauskyky / kapasiteetti heikkenee.Kiitos selventävästä vastauksesta! Nyt on huuhaa ja mututieto kumottu oikealla faktalla! Useimille lataussäätimestä olisi hyötyä ison akuston kanssa pelatessa ja lyhyillä latausajoilla. Laiteen hinta: 150 eur on ihan mitätön hyötyyn nähden. Pitää jatkaa asennusohjeiden selvittelyä ulkomaan palstoilta. Ainakin volvon oman säätimen poistoa suositellaan siellä. Omalla söörimellä sähkön tuottaminen koneella, esim. Luonnonsatamissa on diiselin ja ajan haaskausta, koska simppelillä vehkellä aikaa voi lyhentää tosi paljon. Luulisi sillä olevan merkitystä atlantin ylittäjille, jotka haluavat säästää löpöä.
- seppomartti
Pentisti kirjoitti:
Kiitos selventävästä vastauksesta! Nyt on huuhaa ja mututieto kumottu oikealla faktalla! Useimille lataussäätimestä olisi hyötyä ison akuston kanssa pelatessa ja lyhyillä latausajoilla. Laiteen hinta: 150 eur on ihan mitätön hyötyyn nähden. Pitää jatkaa asennusohjeiden selvittelyä ulkomaan palstoilta. Ainakin volvon oman säätimen poistoa suositellaan siellä. Omalla söörimellä sähkön tuottaminen koneella, esim. Luonnonsatamissa on diiselin ja ajan haaskausta, koska simppelillä vehkellä aikaa voi lyhentää tosi paljon. Luulisi sillä olevan merkitystä atlantin ylittäjille, jotka haluavat säästää löpöä.
Veneessäni on lataussäätimiä aurikolaturissa, maasähkössä, hydrogeneraattorissa ja D1-30. Kunkin palikan älyn määrää en tiedä. Kun virran kulutuskohteita on koko ajan monia niin vaikea on maallikon mitään järkevää mitata, vaikka voltti-ja amppeerimittareita on. Jos mainittu Volvon laturi koko ajan lataisi yli 1300W niin 200Ah akustoni kuumuisi ja kuplisi kuivaksi kun joskus joudun ajamaan 1-2 vrk putkeen. Näin ei kuitenkaan käy vaan laturin säätimet ovat ilmeisesti riittävän hyvät. En myöskään huomannut, että edellinen AGM-akusto ei olisi lataantunut mutten voi olla asiasta varma kun en siis tutkimut. Pääsääntö veneessäkin kuitenkin on, ettei toimivaa kannata korjata.
Atlantin ylityksen virrantuottoon riittää 0,5-1 tuntia aamuin ja illoin Volvon pörinää jos jaksaa kuunnella. Löpöä kuluisi ehkä 40-50L. - Diodipitäälaittaa
Sähköinssi kirjoitti:
Joo, mutta ei ihan noinkaan. Latauksen alussa (bulk-vaihe) 3-vaihesäätimellä varustettu laturi pyrkiia tarjoamaan akulle niin paljon virtaa kuin kuin pystyy ja akku vain ottaa, jännite on aluksi akusta ja sen lataustilasta riippuen ehkä noin 12 V ja nousee aina 14,7-14,8 V asti virran pysyessä samalla tasolla.
Alkuvaiheen jälkeen (absorption-vaihe) laturi pitää jännitteen vakiona 14,7-14,8 V, jolloin virta hiljalleen pienenee akun täyttyessä.
AGM-akkujen latauksen loppuvaihe (float), jolloin akku saadaan täyteen, voidaan ja oikeastaan pitääkin tehdä noin 13,8-14,1 voltilla.
Tuosta melko matalasta loppuvaiheen latausjännitteestä johtuen latausaika on pitkä, eikä akkuja moottorilatauksella purjeveneissä tavallisesti saa täyteen. Mutta jos veneessä on kunnolliset aurinkopaneeli säädin, nämä hoitavat loppuvaiheen. Samoin maasähkö, jos saa olla päällä 1-2 vrk.
Edellä esitetty diodi nostamassa latausjännitettä toimii varmaan hyvin, kun käyttö on satunnaista, mutta päivittäinen käyttö tai pitkät käyttöjaksot saattavat samalla lyhentää akkujen käyttöikää ratkaisevasti, akkujen varauskyky / kapasiteetti heikkenee.Hyvä tieto tuo akkujen kestoikä. Minulla ne tosiaankin ovat sipanneet 4-5 vuoden iässä. Käynnistysakku porskuttelee jo kymmenettä vuottaan. Se on tavallinen lyijyakku, jota lataan pari kertaa kesässä täyteen muista erillään, maasähköllä.
- Veijari2014
Sähköinssi kirjoitti:
Joo, mutta ei ihan noinkaan. Latauksen alussa (bulk-vaihe) 3-vaihesäätimellä varustettu laturi pyrkiia tarjoamaan akulle niin paljon virtaa kuin kuin pystyy ja akku vain ottaa, jännite on aluksi akusta ja sen lataustilasta riippuen ehkä noin 12 V ja nousee aina 14,7-14,8 V asti virran pysyessä samalla tasolla.
Alkuvaiheen jälkeen (absorption-vaihe) laturi pitää jännitteen vakiona 14,7-14,8 V, jolloin virta hiljalleen pienenee akun täyttyessä.
AGM-akkujen latauksen loppuvaihe (float), jolloin akku saadaan täyteen, voidaan ja oikeastaan pitääkin tehdä noin 13,8-14,1 voltilla.
Tuosta melko matalasta loppuvaiheen latausjännitteestä johtuen latausaika on pitkä, eikä akkuja moottorilatauksella purjeveneissä tavallisesti saa täyteen. Mutta jos veneessä on kunnolliset aurinkopaneeli säädin, nämä hoitavat loppuvaiheen. Samoin maasähkö, jos saa olla päällä 1-2 vrk.
Edellä esitetty diodi nostamassa latausjännitettä toimii varmaan hyvin, kun käyttö on satunnaista, mutta päivittäinen käyttö tai pitkät käyttöjaksot saattavat samalla lyhentää akkujen käyttöikää ratkaisevasti, akkujen varauskyky / kapasiteetti heikkenee.Tohon ei voi vastata kuin: Heh Heh!
- Sähkäri
seppomartti kirjoitti:
Veneessäni on lataussäätimiä aurikolaturissa, maasähkössä, hydrogeneraattorissa ja D1-30. Kunkin palikan älyn määrää en tiedä. Kun virran kulutuskohteita on koko ajan monia niin vaikea on maallikon mitään järkevää mitata, vaikka voltti-ja amppeerimittareita on. Jos mainittu Volvon laturi koko ajan lataisi yli 1300W niin 200Ah akustoni kuumuisi ja kuplisi kuivaksi kun joskus joudun ajamaan 1-2 vrk putkeen. Näin ei kuitenkaan käy vaan laturin säätimet ovat ilmeisesti riittävän hyvät. En myöskään huomannut, että edellinen AGM-akusto ei olisi lataantunut mutten voi olla asiasta varma kun en siis tutkimut. Pääsääntö veneessäkin kuitenkin on, ettei toimivaa kannata korjata.
Atlantin ylityksen virrantuottoon riittää 0,5-1 tuntia aamuin ja illoin Volvon pörinää jos jaksaa kuunnella. Löpöä kuluisi ehkä 40-50L.Ja toinen pääsääntö on, että ylimääräistä elektoniikkaa kannattaa välttää, siitä seuraa vain harmia.
Asensin omaan veneeseeni tuon Sterlingin Pro Regin kolme kesää sitten. Havaintona voin todeta, että akut todellakin latautuvat paljon nopeammin täyteen, kuin vakiosäätimellä. Ensimmäisenä kesänä minulla oli AGM:t ja nyt pari kesää SMF akut. Toki laturina on ollut ihan normaali IKH:n Fordsonin laturi, josa ei ole sen kummempaa takaisinkytkentää akkujännitteen tunnistamiseen. Minulla ei ole sen kummempaa virtamittaria akuille ollut, joten en ole pystynyt katsomaan analyyttistä tietoa latausvirroista. Ajattelin ensi kesäksi sellaisen laitella.
En ole tutkinut tuota Volvon kyseistä laturia, mutta uskon, että pitäisi toimia kumminkin. Tuo Pro Reg kun kiinnitetään suoraan laturin hiilille, se ohittaa laturin oman lataussäätimen.- Sähkäri
Tuo Volvon oma säädin (siis Mitsubishin tekele) on ihan "dummy". Eli latailee aluksi liian pienellä jännitteellä (normiakkujakin) ja lopuksi liian suurella. Eli geeliakut tuolla tuhoaa aikas helpolla jos tulee pidempiä koneajoja tyyliin 24h-48h, ja normaaliakuissa vettä kuluu. Ko säädin lataa siis aina 14.4V jännitteellä. Itse ihmetellyt laturin/säätimen vaitoa tai Sterlingin A2B boksin laittoa väliin. Ja sitten voisi hommata toisenlaiset akut noiden perus halpiksien tilalle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 663215
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai272263Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä681849Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t271730Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian161401- 281361
Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni61256Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja281240Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik101177Noh joko sä nainen oot lopettanut sen
miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu631157