Mikä olisi paras hirvipatruuna kal .308? Eli tehdaspatruuna, itse en lataile..
Norma oryx?
Lapua naturalis?
Lapua mega?
Joku muu?
Kertokaa hyviä ja huonoja puolia ja kokemuksia
Paras hirvipatruuna?
8
2963
Vastaukset
- Osuma ratkaisee
Näissä on kahta filosofiaa. Joko hidas ja raskas luoti tai sitten kevyt ja nopea. Kummallakin on etunsa ja haittansa. Kolmenollakasilla ei voi valita tehokkainta yhdistelmää eli nopeaa ja raskasta.
Osumapaikka kuitenkin ratkaisee enemmän kuin luodin rakenne tai muut pikkuseikat. - kalmenollakosi
NykyNatu on hyvinkin notkeaniskainen, lyijyttömyydestäkin sille pojot. Älä ammu pitkään matkaan kolmenollakasilla ja tylppäpäällä.
- 308
Siirryin Lapuan Naturalikseen heti kun se tuli markkinoille. Luoti on ottanut joka kerta oikean muotonsa osuessaan hirveen. Erinomainen patruuna.
- on-noin---
se on se joku muu,,eli barnes tsx tai ttsx
- Ruger
Itsellä on kokemusta Barnessista kalipeissa .30 , .375 ja .458 ja hyvin on toiminut kaikissa. Hyvä ja tarkka kuula.
- kuparisydän
Naturalis on varmaan paras mutta kallein. Joku vuosi sitten lehdissä oli noiden luotien testejä joissa niitä on ammuttu märkiin sanomalehtiin ja välissä on ollut vaneri simuloimassa luuta. Noissa testeissä "luun" ja sen jälkeen vielä hirven keuhkotkin olisivat läpäisseet nuo kupariluodit.
Lyijysydämiset luodit nekin missä vaippa on kiinni lyisydämessä menettivät painoaan "luu" osumasta kun massiiviluodit pysyivät ehjänä ja läpäisy oli riittävä. Itse ostan noita kupariluoteja nimenomaan tuon luiden läpäisy kyvyn vuoksi. Ei minulla tietysti ole tarkoitus hirveä lapaan ampua mutta ainakin jos käy huono tuuri hirvi kaatuu todennäköisemmin kuin lyijyluodilla.- 10plus9
lyijyluotejakin on monenlaisia, paremmissa on lyijy kemiallisesti sidottu vaippaan ja siinä jäämäpaino pysyy korkeana. Esimerkiksi norma oryx.
Lapuan mega ja sakon hammerheadissa taas ei ole vastaavaa lukitusta niin tahtoo kovissa osumissa hajota.
Ei naturalis huono ole mutta ei paraskaan. Riippuu mitä haetaan.
kupariluodit vaatii vauhtia että aukeaa. Tylppä pää antaa kovan iskun osumassa mutta lentorata sellaisella huono verrattuna teräväkärkiseen.
- hgfc
Oryx oli juuri noita jotka eivät läpäisseet riittävästi. Ammuin kerran vasan 11,7 g oryxilla ja luoti lävisti kyllä keuhkot mutta jäi toiseen kylkeen. Toinen oli kun ammuin pientä sonnia edestäpäin 10 g hammerheadilla. Luoti oli läpäissyt hädin tuskin keuhkon. Hirveä nylkiessä olen nähnyt useammakin kerran noita lyijyluoteja jotka ovat särkyneet isoihin luihin. Itseltäni on mennyt luotto noihin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .452817Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen422815Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631232598Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3261654- 711064
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito101041Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.191884Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että101752Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde26750- 99681