Windows 10

Windows 8

Mistä löytyy, missä on alkuperäinen Microsoft 10 ISO-imagen suomenkielinen lataus sivu?

Jos nyt asentaa sen Win10 BETA version (en tiedä uusimman testiversion numeroa) niin milloin sen käyttö mahdollisuus loppuu , mitä sitten käy omille tiedostoilleni?

Toimiiko tuleva lopullinen valmis Win10 vanhassa Win8 raudassa? En ole läyttänyt Win8 versiota kun en tykkää sen työpöytä ympäristöstä, en ole halunut asentaa mitään ulkopuolisten työpöydän muutto ohjelmia. Ootelin aikani , muta ei sitä Microsoftin omaa päivityspakettia koskaan tullut.

Kone oli ostettaessa Win8 joka ehkä päivittyi Win8.1 versioon ja samalla piti tehdä aina varmuuskopioita, meni työlääksi.

Tarvitsen Windows konetta koska minulla on ostettuja Windows ohjelmia. Se Win8 työpöytä ympäristö oli niin surkee että meni innostus Windows 8 käyttämisen.

13

224

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei ole vielä suomenkielisenä missään, englannin muutaman muun kielisenä voi ladata täältä: http://windows.microsoft.com/fi-fi/windows/preview-iso

      Tällä hetkellä uusin versio on build 9879, tammikuussa julkaistaan seuraava, jo pidemmälle kehitetty versio.

      Kyllähän Windows 8.1 on varsin vakaa ja käyttökelpoinen ajan tasalle päivitettynä. Mitä varmuuskopioita siitä on pitänyt tehdä? Mielestäni palautuspisteillä pärjäilee, itse olen poistanut nekin käytöstä. En toki ketään kehota tekemään samoin. 10 toimii samassa raudassa kuin 8 / 8.1

      • Windows 8

        Kiitos linkistä. Koska tuo 9879 versio on julkaistu? Koska tammikussa julkaistaan seuraavaversio. Jos tuon asentaa niin voiko sen tammikuussa päivittää uusimpan versioon. Jostain luin että uusimman Win10 kun asentaa niin se onnistuu vain puhdasasennuksena.

        Win8 tietokoneen mukana ei tullut asennus DVD levyä? Piti itse koettaa tehdä sellaiset. Aivan pöhkö juttu. Mielestäni Microsoftin pitäisi ilmoitaa laitevalmistajille että koneen mukana pitää olla DVD levy tai USB-asennustikku.

        Minä tai muut aloittelijat ovat kokeneet tehdaspalautus DVD levyn teon vaikeaksi.

        Jos kiintolevylle on asennettu palautusosio se voi mennä kadoksiin tai sen voi vahingossa poistaa. Kiintolevyn hajoessa tarvitaan DVD levy.


      • Windows 8 kirjoitti:

        Kiitos linkistä. Koska tuo 9879 versio on julkaistu? Koska tammikussa julkaistaan seuraavaversio. Jos tuon asentaa niin voiko sen tammikuussa päivittää uusimpan versioon. Jostain luin että uusimman Win10 kun asentaa niin se onnistuu vain puhdasasennuksena.

        Win8 tietokoneen mukana ei tullut asennus DVD levyä? Piti itse koettaa tehdä sellaiset. Aivan pöhkö juttu. Mielestäni Microsoftin pitäisi ilmoitaa laitevalmistajille että koneen mukana pitää olla DVD levy tai USB-asennustikku.

        Minä tai muut aloittelijat ovat kokeneet tehdaspalautus DVD levyn teon vaikeaksi.

        Jos kiintolevylle on asennettu palautusosio se voi mennä kadoksiin tai sen voi vahingossa poistaa. Kiintolevyn hajoessa tarvitaan DVD levy.

        "Win8 tietokoneen mukana ei tullut asennus DVD levyä?"

        Siellä tulee palautusosio sitten ja asennuslevy tehdään itse. Sama juttuhan se ollut Windows XP ajoista lähtien. Saa ihan itse ostaa sellaisen koneen missä tulee mukaan asennuslevy. Itse maksoin 5€ lisää että sain sen asennuslevyn.

        "Mielestäni Microsoftin pitäisi ilmoitaa laitevalmistajille että koneen mukana pitää olla DVD levy tai USB-asennustikku."

        Ei se Microsoftin asia ole millään tavalla. Microsoft myy vain lisenssejä.

        "Jos kiintolevylle on asennettu palautusosio se voi mennä kadoksiin tai sen voi vahingossa poistaa."

        Mitä sitten? Sitten laitevalmistaja voi laskuttaa siitä kun toimittaa sinulle asennuslevyn.

        Ja jos varaosatakuu on mennyt umpeen, eikä asennusmedioita ole ja laitevalmistajaa ei enää kiinnosta niin sitten se menee mahdollisesti siihen, että Microsoft voi myydä uuden lisenssin asennusmedian kanssa tai voit ostaa uuden tietokoneen.

        Tämähän on se tarkoitus. Laitevalmistajan tarkoitus on myydä uusia laitteita. Microsoftin tarkoitus on myydä lisenssejä. Muut ohjelmavalmistajat myyvät uusia ohjelmia. Ne on kaikki säännöllisiä kulueriä. Siihen toki voi itse vaikuttaa paljon, että kuinka usein tulee se uusien ohjelmien, laitteiden, käyttöjärjestelmän jne. ostaminen. Jos et mitenkään varaudu siihen ja ostat halvinta kuraa niin oletusarvoisesti ostanet ~kaiken uusiksi 2-4v välein.

        Ohjelmissa kyllä ollaan aika pitkälti menty kuukausi/vuosi -maksulliseen malliin niin sitten on ennakoitavat kulut ja uusin, yhteensopiva versio käytössä.


      • DVD kuuluu pakettiin
        M-Kar kirjoitti:

        "Win8 tietokoneen mukana ei tullut asennus DVD levyä?"

        Siellä tulee palautusosio sitten ja asennuslevy tehdään itse. Sama juttuhan se ollut Windows XP ajoista lähtien. Saa ihan itse ostaa sellaisen koneen missä tulee mukaan asennuslevy. Itse maksoin 5€ lisää että sain sen asennuslevyn.

        "Mielestäni Microsoftin pitäisi ilmoitaa laitevalmistajille että koneen mukana pitää olla DVD levy tai USB-asennustikku."

        Ei se Microsoftin asia ole millään tavalla. Microsoft myy vain lisenssejä.

        "Jos kiintolevylle on asennettu palautusosio se voi mennä kadoksiin tai sen voi vahingossa poistaa."

        Mitä sitten? Sitten laitevalmistaja voi laskuttaa siitä kun toimittaa sinulle asennuslevyn.

        Ja jos varaosatakuu on mennyt umpeen, eikä asennusmedioita ole ja laitevalmistajaa ei enää kiinnosta niin sitten se menee mahdollisesti siihen, että Microsoft voi myydä uuden lisenssin asennusmedian kanssa tai voit ostaa uuden tietokoneen.

        Tämähän on se tarkoitus. Laitevalmistajan tarkoitus on myydä uusia laitteita. Microsoftin tarkoitus on myydä lisenssejä. Muut ohjelmavalmistajat myyvät uusia ohjelmia. Ne on kaikki säännöllisiä kulueriä. Siihen toki voi itse vaikuttaa paljon, että kuinka usein tulee se uusien ohjelmien, laitteiden, käyttöjärjestelmän jne. ostaminen. Jos et mitenkään varaudu siihen ja ostat halvinta kuraa niin oletusarvoisesti ostanet ~kaiken uusiksi 2-4v välein.

        Ohjelmissa kyllä ollaan aika pitkälti menty kuukausi/vuosi -maksulliseen malliin niin sitten on ennakoitavat kulut ja uusin, yhteensopiva versio käytössä.

        Voihan ostaa auton ja siihen kuluu valmiina huoltokirja ja tietokoneen ohjelmisto, takuuhuolto, niin vaikka tuskin sitä on saatavilla dvd levyllä ;)

        Aloittajalle parhaan hinta,laatu,tuki koneen saa kun ostaa tietokeen koottuna alanliikkeestä, pyytäen heidän asentamaan OEM lisenssillä jonkun Windows 7 version. Heiltä saa takuun tietokoneelle. Kannataa varmistaa että valittaessa itselle sopivat osakomponetit, että ne ovat Win7 tai muulla Windows version yhteensopivuus tarralla merkittyjä.


      • pum.
        M-Kar kirjoitti:

        "Win8 tietokoneen mukana ei tullut asennus DVD levyä?"

        Siellä tulee palautusosio sitten ja asennuslevy tehdään itse. Sama juttuhan se ollut Windows XP ajoista lähtien. Saa ihan itse ostaa sellaisen koneen missä tulee mukaan asennuslevy. Itse maksoin 5€ lisää että sain sen asennuslevyn.

        "Mielestäni Microsoftin pitäisi ilmoitaa laitevalmistajille että koneen mukana pitää olla DVD levy tai USB-asennustikku."

        Ei se Microsoftin asia ole millään tavalla. Microsoft myy vain lisenssejä.

        "Jos kiintolevylle on asennettu palautusosio se voi mennä kadoksiin tai sen voi vahingossa poistaa."

        Mitä sitten? Sitten laitevalmistaja voi laskuttaa siitä kun toimittaa sinulle asennuslevyn.

        Ja jos varaosatakuu on mennyt umpeen, eikä asennusmedioita ole ja laitevalmistajaa ei enää kiinnosta niin sitten se menee mahdollisesti siihen, että Microsoft voi myydä uuden lisenssin asennusmedian kanssa tai voit ostaa uuden tietokoneen.

        Tämähän on se tarkoitus. Laitevalmistajan tarkoitus on myydä uusia laitteita. Microsoftin tarkoitus on myydä lisenssejä. Muut ohjelmavalmistajat myyvät uusia ohjelmia. Ne on kaikki säännöllisiä kulueriä. Siihen toki voi itse vaikuttaa paljon, että kuinka usein tulee se uusien ohjelmien, laitteiden, käyttöjärjestelmän jne. ostaminen. Jos et mitenkään varaudu siihen ja ostat halvinta kuraa niin oletusarvoisesti ostanet ~kaiken uusiksi 2-4v välein.

        Ohjelmissa kyllä ollaan aika pitkälti menty kuukausi/vuosi -maksulliseen malliin niin sitten on ennakoitavat kulut ja uusin, yhteensopiva versio käytössä.

        M-Kar kirjoittaa:

        " Ei se Microsoftin asia ole millään tavalla. Microsoft myy vain lisenssejä. "

        Ihmevenkoilua. Tuleehan käyttöjärjestemä (jos Windows) Microsftilta ja ilman sitä ei tarvitse lisensiäkään.


      • pum. kirjoitti:

        M-Kar kirjoittaa:

        " Ei se Microsoftin asia ole millään tavalla. Microsoft myy vain lisenssejä. "

        Ihmevenkoilua. Tuleehan käyttöjärjestemä (jos Windows) Microsftilta ja ilman sitä ei tarvitse lisensiäkään.

        "Ihmevenkoilua. Tuleehan käyttöjärjestemä (jos Windows) Microsftilta ja ilman sitä ei tarvitse lisensiäkään."

        Microsoft on myynyt ne lisenssit laitevalmistajalle ja he myyvät ne eteenpäin asentaen Windowsit tietokoneisiin tuomaan lisäarvoa. Laitevalmistajat sitten myyvät tukkureille, tukkurit jälleenmyyjälle ja sitten myyjä myy sen tietokoneen asiakkaalle.

        Kuluttajansuojalain mukaan MYYJÄ vastaa siitä myymästään tuotteesta ja se sitten asioi sen laitevalmistajan kanssa jos on valmistusvirheitä tms. Microsoft sitten on hoitanut asian niin, että Windowsissa olevia virheitä korjataan joten laitevalmistajat sitten asioi sen Microsoftin kanssa jos Windowsissa on joku tyyppivika millä on merkitystä.

        Kuluttaja ei asioi millään tavalla Microsoftin kanssa OEM-Windowsien tapauksessa. Microsoftin vastuut kuluttajalle on pudonneet tuossa jakeluketjussa pois ja ne sopimukset on kirjoitettu niin, että myyjä- ja tietokoneen kasaaja/valmistaja ottaa sen vastuun.


      • Anonyymi

        w10 se paskaksi osoittautu
        Paska pappa windows 10.... Muinaisjäänne 1990 luvulta!


    • "Mistä löytyy, missä on alkuperäinen Microsoft 10 ISO-imagen suomenkielinen lataus sivu?"

      http://windows.microsoft.com/en-us/windows/preview-iso

      "mitä sitten käy omille tiedostoilleni?"

      Huonoimmassa tapauksessa tuhoutuu seuraavan päivityksen yhteydessä. Ihan sama. Sitä varten on varmuuskopiot.


      "Toimiiko tuleva lopullinen valmis Win10 vanhassa Win8 raudassa?"

      Mitään ei luvata. Ehkä toimii, ehkä ei. Eiköhän sille ole se upgrade advisor mikä vähän katsoo mitkä osat ovat yhteensopivia.

      "Tarvitsen Windows konetta koska minulla on ostettuja Windows ohjelmia. Se Win8 työpöytä ympäristö oli niin surkee että meni innostus Windows 8 käyttämisen."

      Windows ohjelmat ostetaan Microsoftin ohjelmakaupasta, joka tuli Windows 8:ssa. Ne eivät toimi vielä työpöytäympäristössä Windows 8:ssa vaan siellä tiilinäkymässä.

      Vanhanmalliset ohjelmat ovat vastaavassa asemassa kuin vanha laite. Nekään ei välttämättä toimi. Itseasiassa Microsoft on siirtymässä ns. jatkuvasti päivittyvään käyttöjärjestelmään jossa samalla kun tuodaan uusia ominaisuuksia tai parannellaan niitä, pudotetaan yhteensopivuuksia vanhanmallisiin työpöytäsovelluksiin. Selaimella toimivat ja Microsoftin ohjelmakaupasta ladattavat ohjelmat toimivat jatkossa varmimmin.

      Ne isot päivitykset mitä Windows 8.1:n on tullut on esimakua tästä kun Microsoft harjoittelee Windows 10:ä varten. Siinä varmaan 2-4x vuodessa tulee iso päivitys mikä muuttaa yhteensopivuuksia ja tuo parannuksia.

      Eli, jos koet jotenkin tärkeäksi jotkut vanhat ohjelmat niin se koituu sinun tappioksi ennemmin tai myöhemmin.

      • Windows 8

        Vanhoista Windows ohjelmista minulla on kestotilaus, aina kun ohjelmistovalmista tekee uuden version , se tulee minulle. Nyt niitä tulee kerran vuodessa.

        Windows 10 koneen kannataa sitten ostaa kun niitä on myynisä Win10 yhteensopivuus tarralla. Muu rauta voi olla romurautaa Win10 käyttämisen jälkeen.

        Ja sitten tietokonetta aktiivikäyttäjä voi käyttää pari kolme vuotta kunnes tulee uus Win11 versio ja rautaosat ovat vanhoja.

        ps.Win7 Ultimatessa on Xp yhteensopivuus ajotila, eli jotkin vanhat ohjelmat voi saada pyörimään siinä. Sitä ei ole minulla.


      • Windows 8 kirjoitti:

        Vanhoista Windows ohjelmista minulla on kestotilaus, aina kun ohjelmistovalmista tekee uuden version , se tulee minulle. Nyt niitä tulee kerran vuodessa.

        Windows 10 koneen kannataa sitten ostaa kun niitä on myynisä Win10 yhteensopivuus tarralla. Muu rauta voi olla romurautaa Win10 käyttämisen jälkeen.

        Ja sitten tietokonetta aktiivikäyttäjä voi käyttää pari kolme vuotta kunnes tulee uus Win11 versio ja rautaosat ovat vanhoja.

        ps.Win7 Ultimatessa on Xp yhteensopivuus ajotila, eli jotkin vanhat ohjelmat voi saada pyörimään siinä. Sitä ei ole minulla.

        "Vanhoista Windows ohjelmista minulla on kestotilaus, aina kun ohjelmistovalmista tekee uuden version , se tulee minulle. Nyt niitä tulee kerran vuodessa."

        Tämä on varmin tapa. MS Office 365, Adobe CS cloud jne. on se millä on hyvä mennä.


    • lauri1
      • Tuo ei ole aito

        Ei ole Microsoftin ylläpitämä sivusto. Vaatii kirjautumisen joten varokaa sitä linkin sivustoa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      43
      2240
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      52
      1759
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      41
      1563
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      44
      1520
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1475
    6. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      8
      1454
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      5
      1451
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      4
      1375
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      6
      1294
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      9
      1253
    Aihe