Hei,
unelmana olisi sitten tulevaisuudessa jossain vaiheessa muuttaa tuonne taajaman ulkopuolelle/laitamille omakotitaloon ja hankkia laumanvartija rotuinen koira.
Jo nyt on kokemusta kolmesta koirasta ja kokemusta vielä aion hankkia lisää ennen laumista, laumiksien sielun elämästä olen myös paljon lukenut joten tiedän aika paljolti miten laumiksen kanssa sitten joskus toimia.
Koira tulisikin syrjäisen seudun takia suuren aidatun pihan vahdiksi ja saisi olla pihalla lähes aina.
Roduiksi olen miettiny podhalanskia ja pystiffiä, koska ihmiset ovat sanoneet niiden kuuluvan helpoimpiin laumanvartijarotuihin, ja etenkin pystiffi on tällä hetkellä mieluisimman oloinen, koska olen kuullut, että laumiksista ns. seurakoiramaisin, mutta rodussa on paljolti mietityttänyt sen terveys, suurelta koiralta sitä osaakin odottaa mutta olen kuullut hyvin paljon juttua että monia pentuja on jouduttu lopettamaan/leikkauttamaan olkapäissä luunpalasten takia ja korvatulehduksia on monilla ollut hyvin paljon, mutta sitten kuulin yhdessä keskustelussa, että mahdollisimman tummat tai yksiväriset (mahdollisimman valkoiset) ovat usein terveempiä, pitääkö paikkaansa?
Olen myös miettinyt laumanvartijaroduista podhalanskia, anatoliankoiraa ja pyreneittenkoiraa, osaako kukaan kertoa noista roduista ja niiden sopivuudesta ensimmäiseksi laumanvartijaroduksi, pyrrestä ja anatoliankoirasta kumminkin ehkä veikkaisin ettei ensimmäiseksi laumikseksi..
Pystiffien terveys/laumiksista muuta
3
102
Vastaukset
- 30086
Kannattaa mennä rotujärjestöjen sivuille tutkimaan JTO:ta. Mutta ainahan se pennun ostaminen on arpapeliä.
Kavuhäiriöitä on ehkä enemmät raskaamilla roduilla kuten juuri pyreneittenmastiffi.
iMaremmano-abruzzese on rotu, jota on itselläni ja monilla tutuillani, eikä pahemmin ole sairauksia ollut., elävät helposti 10-vuotiaiksi
Anatoleja ei kukaa kasvata Suomessa tällä hetkellä, ja lienee astetta kovapäisempi kuin M-A. Rotujen sisällä on tietysti luonne-eroja, ja hyvä kasvattaja näkee jo pikkupennusta osviittaa tulevasta persoonallisuudesta. sitä pentueen dominoivinta ei kannata ostaa ekaksi laumikseksi. - bellanmuistoissa
Pystiffi olisi varmaan sopivin, jos asuinalueena olisi vähän syrjäinen paikka. Ihana koira, mutta haukkuherkkä, mutta myös turvallinen vahti ja kiintyy omaan perheeseensä, ei ole etäinen. Meillä oli pystiffi melkein kahdeksan vuotta, ei sairastellut, mutta kuoli sitten yllättäen, varmaan sydänpysähdys.
Pystiffillä on jonkinverran luusto-ongelmia, mutta ei niin paljoa kuin esim espanjanmastiffeilla. Pyreneidenkoira on mastiffia hieman kevyempi ja luonteeltaan vieläkin helpompi, mutta kuitenkin aito laumis. Suurilla koirilla on aina isompi riski luusto- ja sydänsairauksille, valitettavasti työkoirien luustokuvaaminen alkaa vasta nyt yleistymään joten tietoa on luvattoman vähän eri laumanvartijarotujen terveydestä. Värillä ei ole mitään tekemistä terveyden kanssa.
Aluevartijaksi ja ensimmäiseksi laumanvartijaksi suosittelisin pyreneidenkoiraa tai pyreneidenmastiffia, sitten astetta hieman haastavampia ovat espanjanmastiffia ja tiibetinmastiffi. Maremmano-Abruzzese on karjan vartioon helpoimmasta päästä. Rotu on terve, mutta luonne eroja on paljon ja tästä rodusta täytyy ottaa selvää mistä pentua hankkii, monet pennut kun syntyvät jo valmiiksi lammaslaumaan työkoiriksi. Podhalanski on rotuna vieraampi, mutta lammastiloilla niitäkin paljon käytetään.
Anatoleja ei tosiaan suomesta kovin helpolla löydä ja ne ovat parikin pykälää tiukempia vartijoita kuin pyreneläiset enkä anatolia suosittele ensimmäiseksi ellei ole todella hyvin perehtynyt laumanvartijan sielunelämään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400005378797Aamuseuraa/rehevää naista
uhkean rehevät m-xxxl naiset/rouvat/pari 18-80v kutsu luokses 31.1 aamusta päiväpanoille 32v hetero mies.oon innokas nuo7375824h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?102252Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy1751322Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja17976Sun ulkonäkö on
Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.40814- 51797
Oletko koskaan
Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?72764Olen niin haaveillut
Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo57762En voi ottaa
Jos ikinä aiot ottaa yhteyttä, niin tee se nyt. On aika, kun todella todella tarvitsisin sinua. Naiselle.37672