Tunnin juna

Järki käteen

Eipä taida ole kannattavaa leikkiä tuo tunnin juna Helsingin ja Turun välillä. Onnibussi laajentaa kokoajan ja vie VR yhtiöiltä matkustajia. Tukirahaa ei tarvita latiakaan. Miksi pitäisi miljardi tai pari sijoittaa tunnin junaan ? Älyttömyyden huippu, velkaisessa persaukisessa maassa.
Turusta löytyy korkeintaan muutamia satoja matkustajia Helsinkiin päivittäin ja Helsingistä Turkuun vieläkin vähemmän. Täysi hukkainvestointi, jossa parinkymmenen prosentin euroraha mitään auta. Kustannuksia tulee liikennöinnistäkin mielettömästi ja Suomalaista rahoitusta ei velkojen keskellä löydy. Vaikka keväällä on vaalit, ei pidä ihmisiä höynäyttää turhanpäiten , kuten Sote säästöillä.

35

749

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Turkkulainen d

      Turusta muutama sata matkustajaa päivässä Helsinkiin? Junia kulkee tunnin välein aamusta iltaan ja jostain luin että linja-autovuoroja Turusta Helsinkiin päivittäin lähes 60 kappaletta.

      Otappa asioista selvää ennen kuin höpiset päättömiä. Tunnin yhteydellä ei palvella pelkästään nykyisiä matkustajia vaan tuodaan Lounais-Suomea lähemmäs pk-seutua joka mahdollistaa esim työssäkäynnin paremmin Turusta pk -seudulla ja päinvastoin. Olet täysin jämähtänyt vanhoihin kaavoihin, millä ei uudistuta van näivetytään.

    • BussiMannnnn

      Sun asenteella Suomi nousee! Tulevaisuuden yhteydet takaa Onnibus, hiphurraa! Mitä muuten veikkaat kauanko sijoitusrahalla pyörivä ulkomaalaisomisteinen Onnibus jaksaa liikennöidä Suomessa? Vuode, kaksi vai vielä kolmekin vuotta? Kun kärsivälllisyys loppuu, bussit siirretään ulkomaille ja jäljelle jäävät liikennöitsijät nostavat lippujen hinnat pilviin, kuten ennen oli.

      • Muutos 2015

        Lipun hinta joukkoliikenteessä on määräytynyt julkisen tuen mukaan. Niin se on myös junaliikenteessä ja nyt ajat muuttuvat, kun valtio ei saa enää velkaa, on liikenne muutettava kaikkialla itse itsensä kannattavaksi.
        Nykyinen hallitus viime töikseen vapauttaa joukkoliikenteen markkinoiden hoidettavaksi ja julkinen tuki loppuu. VR pöhöttyneenä tuskin pärjää kilpailussa ja tehokkaat yksityiset osaajat ottavat joukkoliikenteen hoidettavakseen ilman tukiaisia.
        Tunnin juna mahtuu huonosti tähän kuvioon, kannattavaksi sitä ei saa millään. Kun lippu maksaa 100 € suuntaansa, loppuu ylistävät lauseet tunnin junasta kohtuullisen äkkiä.


    • punikki laivalla!

      Turkulaiset voi mennä ruottiin tienaamaan ei suomes oo töitä!

      • Anonyymi

        Turkulaisille vois suositella tunnin munaa.


    • lehtikeli

      VR on täysin turha organisaatio Suomen kaltaisessa, harvaan asutussa maassa. Junaliikenne ei ole missään oloissa kannattavaa, tukirahalla se pyörii vaikka muuta väitetään. VR pitäisi lakkauttaa ja antaa liikennöinti pienten, yksityisten yritysten hoidettavaksi. Mitään suurnopeusjunia ei tarvita. Lentokoneet on kiireisiä liikemiehiä varten ja kiireettömät voivat käyttää linja-autoyhteyksiä.

      • juna-taavetti

        Kun VR kerran on täysin turha ja pitää lopettaa, niin kummallas se rahti joka nyt kuljetetaan junalla, kuten vaikkapa kivihiili tai kemikaalit viedään? Lentokoneella vai onnibussilla?


      • Kuorma-autoilija 58 v.
        juna-taavetti kirjoitti:

        Kun VR kerran on täysin turha ja pitää lopettaa, niin kummallas se rahti joka nyt kuljetetaan junalla, kuten vaikkapa kivihiili tai kemikaalit viedään? Lentokoneella vai onnibussilla?

        Ali työllistettyjä ja ali palkattuja kuorma-autoilijoita Suomessa riittää. Rahti viedään tietysti Scanialla ovelta ovelle ja tiet kunnostetaan urista, sekä paikataan kuopista VR : ltä säästyneillä rahoilla.
        Venäjän kanssa sama raideleveyskään ei ole enää mikään etu, vaan haitta.
        Tunnin junat ovat tyypillistä Vihervasurien hölmöyttä veronmaksajien varoilla. Niinistölle voisi antaa vaikka Talvivaaran toimitusjohtajan tehtävät, kun niin hyvin tuntuu kaiken tietävän.


    • maisteriäo163

      VR on kallis laitos joka pyörii veroeuroilla suurimmaksi osaksi. Rahdit kun vie maanteitse niin paljon halvemmaksi tulee. Ja ajaa busseilla matkustajat Lappiin ei siinä junaa tarvita. VR on lopettamassa tavarajunien liikennöinnin kokonaan muutenkin ja turhat rataosuudet. Mm. Seinäjoki-Kaskinen Seinäjoki-Jyväskylä Haapamäki-Orivesi Jyväskylä-Ylivieska Tampere-Jyväskylä väleillä junaliikenne loppuu 2025 mennessä.

      • Ei äänestetä huijareita

        Vaalikuumeessa kansanedustaja ehdokkaat ja Vihervasurit kirjoittelevat mitä sattuu. Tunnin juna on täyttä utopiaa niin rahallisesti, kuin aikataulullisestikin. Edes miljardi investoinnilla ei tunnissa Turusta Helsinkiin mennä ja ongelma tulee lähdöstä, pysähdyksistä, sekä Helsingin ratapihasta missä ei mitään kolmeasataa huidella. Aikaa kuluu vähintään 1,5 tuntia ja siirtymät päälle, eli puoli tuntia molemmissa päissä.
        Turun ja Helsingin välinen etäisyys on aivan liian lyhyt kannattavalle liikenteelle. Omalla autollakin menee 1,5 tuntia moottoritietä että heilahtaa ja mainosteulla tunnin junalla 2,5 h, mikä on päivässä 5 h.
        Onnibussi vie matkan parissa tunnissa muutamalla €urolla VR haluaa samasta matkasta 50 € ja tunnin junalla 100 €. Kallis rata ja kalusto maksaa miljardeja, siihen sitten ylijohtajien organisaatio päälle.
        Ajatuksenakin täysi susi ja veronmaksajien loukku !


      • äärivihreä vasemmistosta
        Ei äänestetä huijareita kirjoitti:

        Vaalikuumeessa kansanedustaja ehdokkaat ja Vihervasurit kirjoittelevat mitä sattuu. Tunnin juna on täyttä utopiaa niin rahallisesti, kuin aikataulullisestikin. Edes miljardi investoinnilla ei tunnissa Turusta Helsinkiin mennä ja ongelma tulee lähdöstä, pysähdyksistä, sekä Helsingin ratapihasta missä ei mitään kolmeasataa huidella. Aikaa kuluu vähintään 1,5 tuntia ja siirtymät päälle, eli puoli tuntia molemmissa päissä.
        Turun ja Helsingin välinen etäisyys on aivan liian lyhyt kannattavalle liikenteelle. Omalla autollakin menee 1,5 tuntia moottoritietä että heilahtaa ja mainosteulla tunnin junalla 2,5 h, mikä on päivässä 5 h.
        Onnibussi vie matkan parissa tunnissa muutamalla €urolla VR haluaa samasta matkasta 50 € ja tunnin junalla 100 €. Kallis rata ja kalusto maksaa miljardeja, siihen sitten ylijohtajien organisaatio päälle.
        Ajatuksenakin täysi susi ja veronmaksajien loukku !

        Entäs sitten Tampereen raitiovaunu? Minäkin myönnän että se on täyttä haihattelua ja järjettömyyttä.


      • Vihreää kusetusta
        äärivihreä vasemmistosta kirjoitti:

        Entäs sitten Tampereen raitiovaunu? Minäkin myönnän että se on täyttä haihattelua ja järjettömyyttä.

        Siitä tulee Tamperelaisille järkyttävän kallista, pelkästään liikennöintiin tarvitaan tukea 50 miljoonaa €uroa vuodessa ja pääomalainojen lyhennykset päälle.
        Sitten tulee maksettavaksi vielä hirmuinen määrä liikennejärjestelyjä ja kuitenkin kansa ajelee yksityisautoillaan.


      • Aprillia
        Vihreää kusetusta kirjoitti:

        Siitä tulee Tamperelaisille järkyttävän kallista, pelkästään liikennöintiin tarvitaan tukea 50 miljoonaa €uroa vuodessa ja pääomalainojen lyhennykset päälle.
        Sitten tulee maksettavaksi vielä hirmuinen määrä liikennejärjestelyjä ja kuitenkin kansa ajelee yksityisautoillaan.

        Tampere siirtyy kiskoliikenteeseen, tiet suljetaan. Vihervasurit ovat niskanpäällä.
        Asuntojen hinta kasvaa ohi Helsingin hintatason, kaikesta tulee Suomen kalleinta.
        Tampere tekee lähes maailman ennätyksen, höyryveturitkin otetaan uudestaan käyttöön ja ajetaan turve polttoaineena.


      • Automies 2 polvi
        Aprillia kirjoitti:

        Tampere siirtyy kiskoliikenteeseen, tiet suljetaan. Vihervasurit ovat niskanpäällä.
        Asuntojen hinta kasvaa ohi Helsingin hintatason, kaikesta tulee Suomen kalleinta.
        Tampere tekee lähes maailman ennätyksen, höyryveturitkin otetaan uudestaan käyttöön ja ajetaan turve polttoaineena.

        Suomessa on jo erittäin kattava linja-autoliikenne, kaukoliikenne pääsääntöisesti vielä ilman latinkaan yhteiskunnan tukea.
        Tällaiset tunnin juna hankkeet ovat VR yhtiön katala juoni pyrkiä säilyttämään monopoliasemansa.
        Näihin voi sitten höynähtää viisaampikin ihminen, varsinkin suuruudenhullu Suomalainen.
        Suurnopeusjunalle olisi mahdollista käyttöä ainoastaan Oulun ja Helsingin välille, tuskin saataisiin kannattavaksi sitäkään.
        Lentokone on kuitenkin pidemmillä matkoilla ylivoimainen ja kahta systeemiä vierekkäin kannata mihinkään rakentaa.
        Turussa puhutaan Venäläisistä, kuinka niitä saataisiin Pietarista helposti Turkuun. Kyllä ne sieltä tulevat aivan itse Neva toursin busseilla tai sitten tankeilla.
        Tavaraliikenteelle nykyinen ratayhteys onkin riittävä ja moottoritie vetää liikennettä esimerkillisesti. Autoliikenne on aina aikataulussaan, eikä monopolit rahasta veronmaksajien rahoja.
        Laitetaan nyt vaan kuopat ja urat kuntoon tiestöllä, jos sitä vippiä vielä riittää, jopa EU:lta asti.


      • Näin on
        Automies 2 polvi kirjoitti:

        Suomessa on jo erittäin kattava linja-autoliikenne, kaukoliikenne pääsääntöisesti vielä ilman latinkaan yhteiskunnan tukea.
        Tällaiset tunnin juna hankkeet ovat VR yhtiön katala juoni pyrkiä säilyttämään monopoliasemansa.
        Näihin voi sitten höynähtää viisaampikin ihminen, varsinkin suuruudenhullu Suomalainen.
        Suurnopeusjunalle olisi mahdollista käyttöä ainoastaan Oulun ja Helsingin välille, tuskin saataisiin kannattavaksi sitäkään.
        Lentokone on kuitenkin pidemmillä matkoilla ylivoimainen ja kahta systeemiä vierekkäin kannata mihinkään rakentaa.
        Turussa puhutaan Venäläisistä, kuinka niitä saataisiin Pietarista helposti Turkuun. Kyllä ne sieltä tulevat aivan itse Neva toursin busseilla tai sitten tankeilla.
        Tavaraliikenteelle nykyinen ratayhteys onkin riittävä ja moottoritie vetää liikennettä esimerkillisesti. Autoliikenne on aina aikataulussaan, eikä monopolit rahasta veronmaksajien rahoja.
        Laitetaan nyt vaan kuopat ja urat kuntoon tiestöllä, jos sitä vippiä vielä riittää, jopa EU:lta asti.

        Tunnin juna tosiaankin järkyttävä vaalikikka, painukaa mäkeen Vihervasurit.
        Ensin ihmisille ruokaa, asuntoja ja terveyttä. Perseaukiset ei mitään miljardeja pysty turhuuksiin investoimaan.


      • johansson
        Automies 2 polvi kirjoitti:

        Suomessa on jo erittäin kattava linja-autoliikenne, kaukoliikenne pääsääntöisesti vielä ilman latinkaan yhteiskunnan tukea.
        Tällaiset tunnin juna hankkeet ovat VR yhtiön katala juoni pyrkiä säilyttämään monopoliasemansa.
        Näihin voi sitten höynähtää viisaampikin ihminen, varsinkin suuruudenhullu Suomalainen.
        Suurnopeusjunalle olisi mahdollista käyttöä ainoastaan Oulun ja Helsingin välille, tuskin saataisiin kannattavaksi sitäkään.
        Lentokone on kuitenkin pidemmillä matkoilla ylivoimainen ja kahta systeemiä vierekkäin kannata mihinkään rakentaa.
        Turussa puhutaan Venäläisistä, kuinka niitä saataisiin Pietarista helposti Turkuun. Kyllä ne sieltä tulevat aivan itse Neva toursin busseilla tai sitten tankeilla.
        Tavaraliikenteelle nykyinen ratayhteys onkin riittävä ja moottoritie vetää liikennettä esimerkillisesti. Autoliikenne on aina aikataulussaan, eikä monopolit rahasta veronmaksajien rahoja.
        Laitetaan nyt vaan kuopat ja urat kuntoon tiestöllä, jos sitä vippiä vielä riittää, jopa EU:lta asti.

        Eikö nuo seutuliput yms ole juuri tuota joukkoliikennetukea linja-autoliikennettä kohtaan tai ainakin meilläpäinkin missä ei lähimain juuri tuota kiskotusta näy.

        Mitä tulee lentoliikenteen omavaraisuuteen niin aika usein näkyy uutisia jossa se ja se lentoyhtiö on lopettamassa liikennöintiään mikäli ei paikallinen kaupunki/ kunta/ maakunta tule kustannuksissa vastaan.

        Niinpä niin ne klasit mitä yksi sun toinen pitää silmillään tulisi aina välillä väreistä tarkastaa ;)

        Muuten joskus olen lukenut artikkelin jossa väitetään että jokaisessa sivistyneessä maassa on rautatiet, kehitysmaat on sitten juttu toinen :D


    • Virheveturit

      Aamulla odotettavissa myöhästymisiä Ilmalasta lähtevissä junissa, vaunujentarkastajia puuttuu.

    • t-t2

      Minkäköhän verran Turun ja Helsingin välillä on matkustajia tällä hetkellä päivässä? Mun mielestäni pääsääntöisesti tuuletetaan tyhjiä penkkirivejä mennen tullen

    • Töitäteen

      Tyhjiä penkkejä siirrellään veronmaksajien rahoilla, jotka otetaan velaksi Saksan eläkekassoilta. Siinä Vihreiden kiskoliikenneidea kokonaisuudessaan.
      Turun raitiovaunut ja tunnin junat ovat kallista puuhastelua, ymmärtämättömien, jopa tyhmien aikaansaannoksia.
      Älykkyys tulee syntymälahjana kenelle tulee, Vihreät luulevat, että sitäkin voi kouluttaa.
      Kiskoliikenne miljardeilla tulee hankkia töitä Suomalaisille ja niitä saadaan parhaiten veroja alentamalla. Vienti on saatava nousuun, yritystoimintaa helpotettava ja julkisen sektorin palkkoja laskettava, sekä etuja leikattava.
      Pian on liian myöhäistä lopettaa tunnin juna haihattelut.

      • Ilomantsi_tärkeämpi

        Eikä ainakaan tavaraliikenteestä ole apua kustannuksiin. Pasilan ja Turun välillä kulkee kiskoilla tavaraa reilusti vähemmän kuin vaikkapa Joensuun ja Ilomantsin (!) välisellä radalla.

        Syykin on selvä. Suomessa rahti kulkee sisämaasta satamiin ja päinvastoin. Mitäpä mieltä olisi kuljettaa tavaraa junalla kahden satamakaupungin välillä pitkin rannikkoa, kun laiva voidaan lastata jo alkupisteessä tai ajaa suoraan määränpäähän?

        Ja kun joku ei varmaan usko tuota liikennemäärää, niin katsokaapa tästä:
        http://portal.liikennevirasto.fi/portal/page/portal/f/aineistopalvelut/tilastot/rautatietilastot/rautateiden_henkilo_tavara/Tavaraliikenteen kuljetusvirrat 2014.pdf


    • Entinentyöntekijä

      Syynä Turku Helsinkivälillä on yksiraiteinen rata, joka on lähes kokonaan varattu henkilöliikenteelle ja puoli tyhjille vaunuille. Välille ei mahdu tavaraliikennettä, siksi sen on kierrettävä Tampereen kautta. Turkuhan on myös tuontisatama, joten kyllä tavaraa tulee.
      Kiskoliikenne vaan on hyvin rajoittunutta ja sinänsä suurelta osalta Vihreä kusetus. Tyhjiä painavia vaunuja raahataan järkyttävän paljon, kun meno paluu kuormia ei ole saatavana.
      Autot ovat paljon joustavampia ja pääsevät joka paikkaan, eikä siirtokuormauksia tarvita.
      Jättirekkojen yleistyessä, kiskoliikenne joutuu kilpailuun, jossa se ei pärjää. Suomi on liian pieni maa ja vähän asiakkaita matkustajaliikenteeseen, homma hoituu kumipyörillä paljon halvemmalla ja verorahoille löytyy parempaa käyttöä.
      Kilpailu on avainsana tehokkuuteen ja kustannusten laskuun. Kiskoliikenne on odottanut sitä liian kauan.
      VR on tilannut kymminittäin vetureita, siitä tulee täysi fiasko, jopa VR yhtiön konkurssi on mahdollista.
      Tunnin juna on mitä typerintä ajattelemattomuutta, miljardien hukkainvestointi, joka ei pärjäisi kilpailussa.
      Yksityisauto ylivoimaisen kätevänä liikkumisen muotona ei ole katoamassa, vaan siirtyy vähitellen, hybridin kautta sähköön ja vetyyn. Sille ei tunnin juna tulisi koskaan pärjäämään kilpailussa.
      Onneksi seuraavissa vaaleissa Vihreät verottajat putoavat marginaali puolueeksi oppositioon vuosiksi

    • Autollaaina

      Juuri näin velan saanti tyssää ja kaluston, sekä kuljettajien palkkojen maksu velaksi loppuu. Tunnin junat voi unohtaa ja työpaikat tuoda Turkuun. Järkevintä on välttää turhaa matkustamista, siirtymineen työmatkat veisivät jo neljä tuntia päivässä. Suomalainenhan uupuu nykyisin jo 7,5 tunnin työpäivässä, ei pojut kestä 12 tuntisia.
      Tunnin juna on täyttä haihattelua ja ikuinen rahareikä. Onnibussi hoitaa liikenteen täysin ilman tukia, veroja ja velkaa yhteiskunnalle. Jopa maksaa vielä veroja yhteiskunnan kassaan. Kuinka helvetin tyhmää sakkia ovatkaan Viher vouhottajat ?

      • Yksinäkökanta

        Etätyöt lisääntyvät nopeasti, läheskään kaikkien ei tarvitse ainakaan joka päivä matkustaa työmaalle. Työpaikan fyysinen sijaintiaan ei ole välttämättä ratkaisevaa, työpaikkoja syntyy sinne missä on ideoita ja yrittäjyyttä. Pohjanmaa on tästä hyvä esimerkki, eikä siellä ole tunnin junaa. Tuollaista tunnin junaa käyttäisivät vain byrokraatit virastoissaan ja niitähän meillä nytkin on liikaa. Helsinki on täynnä byrokratian taitajien toimistoja, niitä on saatava vähenemään.
        Tunnin junaan syntyisi vain veturinkuljettajien työpaikkoja ja niitäkin vähemmän, kun työpäivät lyhentyisivät.


    • Utility_Fog

      Tunnin juna haihattelu on pelkkää science-fiction humpuukia.Mikä ja kuka taho tätä syöttää isolla rummutuksella meille veronmaksajille. Jälleen on lähdetty fiktiivisellä mentaalimielikuvalla liikkeelle ja työstetään siitä taianomaista visiota. Haaveillaan ruusunpunaiset silmälasit nenällä. Hävetkää poliitikot ja talouselämän edustajat. Kaiken tekemisen ja toiminnan timanttikärkenä tulisi kulkea riskienhallinta. Yhtään varteenotettavaa riskienhallintakuvausta en ole nähnyt tästäkään casesta. Mikä on todellinen business case asialle ? Pro et contra analyysit puuttuu. "Upper level concept" on varmaan pelkkä epämääräinen powerpoint-nivaska, jota pyöritellään kokouksesta toiseen. Kahvia ja pullaa ja trendikkäitä illanviettoja. Amatöörien puuhastelua kaikkinensa. Korjatkaa, jos olen väärässä. Faktat pöytään. Onhan näitä jo nähty Talvivaara, Olkiluoto ...

    • Verojärki

      Kaikkia kulkineita ja niiden tarvitsemia väyliä ei pystytä velkaantumatta toteuttamaan. Turulle riittää aivan hyvin hyväkuntoinen moottoritie ja äkkiä sen pinnat sileiksi. Onnibussit ja Åbussit hoitaa liikenteen ja samalla väylällä voi samaan hintaan myös henkilö- ja kuorma-autoilla.
      Lentoliikennettä Turun pitää kehittää, sillä liikutaan nopeasti nykyaikana.
      Rautatie kelpaa tällaisenaan, hieman kunnostaen, onhan se sentään sähköistetty.
      Ovatko poliitikot tulleet hulluiksi, kun kaikki pitäisi saada nyt ja heti ja velkakello tikittää lisää velkaa 9000 € minuutissa.
      Velat ja nousevat korot on kuitenkin maksettava eikös juu ?

    • Tyrmistynyt

      Persujen ehdokas Ville Tavio kirjoitteli myönteisiä kommentteja Aamusetissa tunnin junasta. Huomaa hyvin ettei lakimies tiedä yhtikäs mitään kiskoliikenteestä, eikä paljon joukkosellaisestakaan.
      Huono on tieto raha-asioistakin, joten ei kansanedustajaa tule helposti.
      Nyt tiet ensin kuntoon ja asfaltti sileiksi, niitä pitkin Suomi vaurastuu ja vienti vetää.

      • Keskustan

        Suomen verisuonet ovat maantiet, joita pitkin logistiikka ja liikenne hoituu koko maahan.
        Nyt Vihreät kiskohankkeet heti jäihin ja maantiet kuntoon. Suomen tiestö on täysin ruvella ja nyt seuraavat 10 vuotta on satsattava siihen.
        Sähköautot ja ladattavat linja-autot ovat jo nykypäivää, sekä diesel vielä pitkään lyömätön. Kumipyörillä hoituu ovelta ovelle ja ilman kumipyörien pyörimistä puutuu kiskoliikennekin.
        Persaukisen ei nyt velka Suomessa kannata vaahdota tunnin junista, kun on kinttaalla antaako kukaan enää velkaa.
        Vaalien jälkeen Suomi pysäytetään ja totuus tulee meidän kaikkien tietoon kantapään kautta, kun muuten ei mennyt jakeluun.
        Vihreä verottaminen ja kusetus loppuu omaan mahdottomuuteensa.
        Keskusta ja Sipilä voittaa vaalit ja tulee uusi järjestys, koko maasta pidetään huolta, ei pelkästään Helsingistä ja Turusta.
        AY Rinteen oivallus maataloustuen leikkaamisesta, nostaisi ruoan hintaa ja köyhdyttäisi maaseudun. Sosiaalitukien tarve moninkertaistuisi ja sitä Suomi ei enää kestäisi.
        Nyt kannattaa harkita kenelle äänen antaa, jos haluaa muutosta, velkaantumiseen ja verottamiseen.


    • Järjenääni

      Ei tunnin junia, eikä Guggenheimeja verovaroilla. Tiet kuntoon ja keskitytään yhteen liikennemuotoon, teitä voivat kaikki käyttää kiskoja aniharva.
      Kaikkea ne Viherverottajat keksivätkin ja joku Häkämies vielä yllyttää !
      Turku Helsinki moottoritien kapasiteetti on professorienkin mukaan vielä kymmenkertainen ja tie vie ovelta ovelle.
      Suomelle erittäin kallis ja lamaannuttava yhteistyö on ollut Vihreät ja Kokoomus, kansa ja yrityselämä kärsii nyt lopputuloksista.

    • Anonyymi

      Tänään Valtionvarainministeriö ilmoitti lopultakin että tämä ns. tunnin juna on kannattamaton hanke. Tuhoaa tuhansia hehtaareita kaunista suomalaista luontoa, rikkoo vanhoja ja arvokkaita rakennuksia. Näistä hyötyy korkeintaan 0,001 % kansasta. Kustannusarvio n. 5-6 miljardia jos edes riittää.

      Parempi vaihtoehto on käyttää puolet noista rahoista vanhojen rata- ja tieverkostojen peruskunnostukseen, siitä hyötyy kaikki 100 % kansasta.

    • Anonyymi

      Jo ennätti Orpo ja Li Andersson vastustamaan VM:n laskelmia. Hiiteen sairaanhoitajien palkat, hiiteen maan oma ruoantuotanto, hiiteen teollisuuden kilpailukyky, mutta kannetan kaivoon 15 miljardia.

    • Anonyymi

      Tuo pelkästään suora taloudellinen ajattelukulma on typerä kun meillä on ongelmia työvoiman liikkuvuuden ja osaavan väen saaminen tietyille aluleille. Nopeat juna olisivat siihen merkittävä apu. Muualla Euroopassa ollaan asiassa edellä vuosikymmeniä ja siellä asiat toimii.

    • Anonyymi

      tunnin juna turku

      • Anonyymi

        Hallitusneuvotteluissa työnnetään kuin käärmettä pyssyyn. Ei tule koskaan kattamaan suuria rakennuskulujaan, eikä hyödytä käyttäjiä.


    • Anonyymi

      Tunnin juna voiko turhempaa investointia olla.
      Täysin järjetön investointi,veronmaksajien kustannettavaksi.Täydellinen floppi.👎👎👎👎

      • Anonyymi

        Vaikea keksiä turhempaa rahanhaaskausta. Laskeskelin tuossa huvikseni eräänlaista takaisinmaksuaikaa. Vuoroja Turun ja Hesan välillä menee nykyisin n. 15 / vrk yhteen suuntaan. Jos oletetaan, että jokaisessa junassa olisi 100 matkustajaa ympäri vuoden, niin silloin yksittäisiä matkoja kertyisi n. 0.5 miljoonaa ja kokonaisajansäästöä 250000 tuntia. (Tunnin junahan ei ole 60 min juna vaan tavoiteaika on 1h 15min, kun nykyisellä radalla matkan kesto on 1h 45min. Siitä tuo puolen tunnin ajanssäästö.) Oletetaan että kaikki matkustajat ovat ns. parempaa väkeä, joille aika on rahaa, ja otetaan tuntihinnaksi niinkin hurja summa kuin 100€/h. Silloin rahallinen kokonaishyöty olisi ñ. 25 MEUR/vuosi. Virallinen hinta-arvio tällä hetkellä lienee 3400 MEUR, joten tämä investointihan maksaa itsensä jo n. 130 vuodessa :-) Ja kun nuo budjetit eivät koskaan pidä niin 200 vuotta lienee parempi arvio.

        No tietysti matkustajaliikennettä koskeva hyöty on vain osatotuus, mutta saa siitä kuitenkin vähän konkreettisempaa kuvaa siitä, millaisista summista puhutaan, kuin vain pelkästä rahasummasta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      200
      5138
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      124
      3170
    3. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      142
      2417
    4. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      342
      2374
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      1992
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1566
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      116
      1510
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      31
      1403
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1230
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1091
    Aihe