Pakanallekin näyttää joulu maistuvan

1+1

Niin on kaksnaamasia nämä vapaa-ajattelijat että..

14

162

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minua ei haittaa että kristityt ovat siirtäneet oman juhlapäivänsä samalle vuodenajalle jolloin pakanallista keskitalven juhlaa vietetään. Jaettu ilo on paras ilo. :)

    • No tottahan toki, jouluhan on pakanajuhla! :) Muinaisgermaanista perua ja talvipäivän seisauksen juhla, raukat ei tosin muinoin sitä osanneet tarkasti määrittää niin meni pari päivää ohi.

    • pata kattilaa soimaa

      Kristityillekkin näyttää maistuvan pakanatavat.

      Voin muuten luvata että en ole hajoittanut tänään mitään kristillisiä tapoja. En usko että kovinkaan moni suomen kristityistä on pysytellyt erossa pakanatavoista.

      • <<>>

        Tulin juuri duunista ja aamulla on palattava,ettei tässä kovin
        paljon kristillistäjuhlaa varasteta. Vuodenvaihde on vapaata,
        onkohan kristityt omineet uudenvuodenkin omiin tarkoituksiin,
        että pääsevät syyllistämään pakanoita.

        Rankkaa on uskovaisilla kun raamatussa määrätään tekemään
        työtä kuutena päivänä viikossa,vain yksi vapaapäivä.


    • eroa valtiokirkosta

      Onneksi päivät alkavat pidentyä, kun päästään näistä pitkästyttävistä pyhistä.

    • 666lol

      Hah. Hah. Kristitytkö omistavat nämä bileet!

    • Huhhahheijaaa

      Joulukuusi, joululahjat, jouluruoat ja -juomat sekä joulupukki ja tontut kuuluivat ja kuuluvat tähän jouluun ja Yuleen. Sen sijaan enkeleitä ja mitään jeesustelua ei ole tarvittu. Hyvin menee mutta menköön.

    • Ei tämä vielä mitään. Olen havainnut vappuna jopa ammattikoulun käyneen ateistiporvarin juhlivan! Ei kunnioita pyhää Valpuria, ei muista työnväenliikettä eikä ole ylioppilas. Kehtaakin!

      Vakavammin: En pidä minään argumenttina sitä, että joululla on myös pakanallista taustaa. Ihan samalla tavalla minä lanttulaatikkoni söisin, vaikka joulu miten selvästi olisi puhtaasti kristillisestä pohjasta nouseva juhla.

    • nghbgfhnhg

      Kyseessä on talvipäivän seisauksen juhla. Jeesus Nasaretilainen ei ole syntynyt 25. joulukuuta.

    • jupisija

      Kyllä näin on. Muuta en sano. Hävetkää!

      • pakanafaktat

        Lainasin omaa viestiäni toisesta ketjusta: "Esim. joulukin perustuu auringonjumalan palvontaan. Historiantietojen mukaan Jeesus syntyi oikeasti (jos oli olemassa) syys-lokakuussa. Joulukuun 25. päivä oli alunperin Sol Invictus auringonjumalan syntymäpäiväjuhla ja samoihin aikoihin vietettiin myös Saturnalia juhlaa eli roomalaisten keskitalvenjuhlaa Saturnus-jumalan kunniaksi. Paavi Julius I kehotti vuonna 350 kristittyjä juhlimaan Jeesuksen syntymää samaan aikaan." Lähde: Wikipedia.


      • pakanafaktat kirjoitti:

        Lainasin omaa viestiäni toisesta ketjusta: "Esim. joulukin perustuu auringonjumalan palvontaan. Historiantietojen mukaan Jeesus syntyi oikeasti (jos oli olemassa) syys-lokakuussa. Joulukuun 25. päivä oli alunperin Sol Invictus auringonjumalan syntymäpäiväjuhla ja samoihin aikoihin vietettiin myös Saturnalia juhlaa eli roomalaisten keskitalvenjuhlaa Saturnus-jumalan kunniaksi. Paavi Julius I kehotti vuonna 350 kristittyjä juhlimaan Jeesuksen syntymää samaan aikaan." Lähde: Wikipedia.

        Mutta onko tällä mitään merkitystä?

        Ei kulttuurilla ole tekijänoikeutta. Otetaan vain reippaasti käyttöön kaikki mukavat juhlatavat, oli tausta sitten millainen. Tiputetaan pois uskonnollinen osuus ja se mistä ei pidetä. Annetaan tapakulttuurin elää.

        Jokunen kristitty tietysti kiristelee hampaitaan tämän takia. Kiristelkööt rauhassa.


      • joulun rauhaa
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Mutta onko tällä mitään merkitystä?

        Ei kulttuurilla ole tekijänoikeutta. Otetaan vain reippaasti käyttöön kaikki mukavat juhlatavat, oli tausta sitten millainen. Tiputetaan pois uskonnollinen osuus ja se mistä ei pidetä. Annetaan tapakulttuurin elää.

        Jokunen kristitty tietysti kiristelee hampaitaan tämän takia. Kiristelkööt rauhassa.

        No on se kyllä parempikin, että ylen määrin lanttulaatikkoa syöneet pysyy poissa kirkonmenoista ainakin siihen saakka kunnes vatsan kaasumuodostus on vähentynyt.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      79
      2342
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      140
      1507
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1462
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      155
      1214
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      108
      1013
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      373
      937
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      774
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      724
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      694
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    Aihe