Vanhemmat antavat rahaa laiskoille aikuisille lapsilleen

hfjdshahf

Olen oman perheeni lisäksi törmännyt monessa muussa perheessä ilmiöön, jossa vanhemmat tukevat rahallisesti laiskoja lapsiaan. Ahkerat lapset pärjäävät omillaan.

Itse olen opiskellut itselleni hyvän ammatin, rakentanut oman taloni, säästänyt, suunnitellut rahankäyttöni, jotta saan ostettua/tehtyä asioita joista haaveilen. Kauppaostokset suunnittelen tarkkaan, marjastan, sienestän, pidän kasvimaata, teen itse mehut/hillot yms. Teen paljon asioita itse. Ostan paljon käytettyä tavaraa ja myyn tarpeettomia omiani.

Ärsyttää suunnattomasti ihmiset, jotka valittavat, että ei ole rahaa... ja samaan hengenvetoon toteavat, että kyllä sun kelpaa kun sul on sitä ja tätä ja kyl sul on rahaa... Nämä valittajat eivät ole viitsineet opiskella itselleen ammattia, eivät hallitse rahankäyttöä, eivät vaivaudu tekemään yhtään mitään, jotta säästäisivät esim. ruokaostoksissa, eivät ota vasaraa käteen, kun emmäää osaa tehä remppaa, ovat saatanan laiskoja ja kuvittelevat, että ahkerille ihmisille on annettu kaikki tarjottimella.

Ja mitä tekee vanhemmat? Voi voi, kun meidän Tiinalla ei ole rahaa. Tottakai meidän pitää avustaa ja antaa rahaa sille! Itselläni on kaksi sisarusta, joista minä ja veljeni pärjäämme omillamme, emmekä edes halua vanhempiemme rahoja. Kuluttakoot rahansa itseensä. Mutta siskoni, voi vittu mikä vätys ja aina ruikuttamassa ja vanhempani antamassa rahaa hänelle, kun sitä täytyy auttaa. Saman olen huomannut tapahtuvan monissa muissa perheissä.

Ärsyttää tälläiset vanhemmat. Hyysäävät aikuisia lapsiaan. Miksi?

4

71

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tyge

      Mitä hittoa se sinulle kuuluu mihin ihmiset rahansa pistävät. Opettele pitämään huoli omista asioistasi.

    • Kokemusta.....

      Meillä pelaa asia siten että jos vanhempani antavat jollekkin sisarukselle rahaa niin he antavat saman smman muille sisaruksille myös.
      Mutta eipä meillä olekkaan oikeastaan niitä vähemmän ahkeria.
      Ainahan tulee tilanteita joissa taravitaan pikkuisen ylimääräistä.
      Tietenkin jos vanhemmat eivät ymmärrä oikeudenmukaisuuta tai heillä on vääristynyt käsitys oikeudenmukaisuudesta.

      mutta eihän yhteiskuntakaan toimi oikeudenmukaisesti, niille jotka eivät halua tehdätöitä annetaan rahaa ja ne jotka tekevät töitä otetaan rahaa.

      • Kiltti opettaja

        Mekin olemme vuosien saatossa antaneet lapsillemme varmaan kymmeniätuhansia, ja annamme vastakin sekä rahaa että muuta. Lapsillamme ei vielä ole omia lapsia, mutta puoliso ja oma (=osittain pankin) asunto on.

        Sekä lapsemme että heidän puolisonsa ovat erinomaisen ahkeria ja pystyviä, laiskuudesta tai tyhmyydestä ei voi puhuakaan. Jo lukioajoista lähtien heillä on ollut jatkuvasti jonkin verran omia tuloja. Yhden ainoan kerran meiltä on pyydetty rahaa, opiskeluaikana pojallemme tuli yllättävä monen tuhannen menoerä. Kautta rantain hän kyseli meiltä, voisimmeko lainata vähän. Maksoimme laskun ja annoimme tyttärelle saman summan. Muutenkin autamme heitä sen mukaan, mitä pystymme, maksamme esimerkiksi joitakin heidän kiinteitä menoeriään. Koska heidän omatkin tulonsa riittäisivät näistä maksuista suoriutumiseen, he ovat ottaneet tavaksi lyhentää asuntolainaa ylimääräisesti vastaavalla summalla. Tämä on hyvä järjestely.

        En voi käsittää, miksi aloittaja uskottelee itselleen, että hänellä olisi jokin ylin valta määrätä muiden ihmisten rahankäytöstä. Jos vanhemmat ovat niin pöljiä, että vasten tahtoaan suostuvat (itse kasvattamiensa!) lasten jatkuvaan rahan ruinaamiseen, niin se on voi voi.


      • Make ja Minna
        Kiltti opettaja kirjoitti:

        Mekin olemme vuosien saatossa antaneet lapsillemme varmaan kymmeniätuhansia, ja annamme vastakin sekä rahaa että muuta. Lapsillamme ei vielä ole omia lapsia, mutta puoliso ja oma (=osittain pankin) asunto on.

        Sekä lapsemme että heidän puolisonsa ovat erinomaisen ahkeria ja pystyviä, laiskuudesta tai tyhmyydestä ei voi puhuakaan. Jo lukioajoista lähtien heillä on ollut jatkuvasti jonkin verran omia tuloja. Yhden ainoan kerran meiltä on pyydetty rahaa, opiskeluaikana pojallemme tuli yllättävä monen tuhannen menoerä. Kautta rantain hän kyseli meiltä, voisimmeko lainata vähän. Maksoimme laskun ja annoimme tyttärelle saman summan. Muutenkin autamme heitä sen mukaan, mitä pystymme, maksamme esimerkiksi joitakin heidän kiinteitä menoeriään. Koska heidän omatkin tulonsa riittäisivät näistä maksuista suoriutumiseen, he ovat ottaneet tavaksi lyhentää asuntolainaa ylimääräisesti vastaavalla summalla. Tämä on hyvä järjestely.

        En voi käsittää, miksi aloittaja uskottelee itselleen, että hänellä olisi jokin ylin valta määrätä muiden ihmisten rahankäytöstä. Jos vanhemmat ovat niin pöljiä, että vasten tahtoaan suostuvat (itse kasvattamiensa!) lasten jatkuvaan rahan ruinaamiseen, niin se on voi voi.

        Me olemme alle kolmikymppinen pariskunta. Ensimmäinen lapsemme syntyy loppukeväästä. Meillä on molemmilla akateeminen tutkinto ja toisella vakituinen työpaikka, toisella projektityöpaikka vuoden 2016 loppuun. Ostimme vajaa vuosi sitten pks:lta rivarineliön, johon meillä oli asp-rahoitusta ihan hyvin. Tulomme riittävät menoihimme, mutta meidän molempien vanhemmat antavat meille rahaa tai maksavat tiettyjä maksujamme. Emme ikinä pyydä heiltä rahaa, mutta he itse haluavat antaa meille ja sisaruksillemme. Elämme melko säästeliäästi, harkitsemme ostoksemme ja muut menot tarkkaan. Ehkä juuri siksi vanhempammekin katsovat voivansa antaa meille rahaa. kun tietävät, että se ei mene hukkaan, vaan lyhennämme lainaa tai käytämme rahan muuten järkevästi. Ehkä he toimisivat toisin, jos emme hallitsisi talouttamme.

        Minkä vuoksi aloittaja haluaa puuttua toisten ihmisten rahankäyttöön? Kai nyt jokaisella on itse oikeus päättää! Jos joku suostuu pyytäjille rahaa antamaan, se on ihan oma valinta. En minäkään rähjää niille, jotka antavat rahaa kaikenlaisiin keräyksiin, vaikka itse harkitsenkin hyväntekeväisyyteni kohteet hyvin tarkasti.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 148
      4223
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      113
      3824
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      23
      2631
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1881
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1747
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1629
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1615
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1533
    9. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      91
      1511
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1501
    Aihe