Uudistu tai kuole

Kaitsu Sarlin

Venelehden päätoimittaja pohtii pääkirjoituksessaan mistä saataisiin vene, jolla purjehdus lähtisi uuteen nousuun.

Venee tulisi olla kohtuullisen kokoinen, soveltua saaristoon ja helppo purjehdittava!

Tuollainen malliston jo luotu.

BAVARIA, BAVARIA, BAVARIA

63

463

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Bavan omistaja

Nyt puhut mies järkeä!

• Jopukka

Edelleenkin purjeveneen hinta on kova vaikka se olisikin BAVA. Itselläni on Bavaria 38 Cruiser ja kyllä sillekkin hintaa kertyi kaikkine lisälaitteineen (autopilotti, lämmityslaite, , karttaplotteri, ym.) enemmän kuin yksiö Tapiolassa.
        Päädyin silti purkkarin hankintaan. Muut saa ostella osakkeita, meikä mieluimmin purjehtii.

• W. Lihas

Ylivelkaantuneet lapsiperheet ei mitään veneitä kykene hommaamaan ennen kun perintö tulee.

Lisäksi nykyään lapset päättää mitä tehdään ja isin harrastus ei useinkaan pääse listalle.

Saaristossa aina vaan paremmin tilaa lähivuosina.

• Venemaailma

Viime kesänä oli pirun ahdasta saaristossa. Ostin veneen ruotsista! Ensiasunnosta ja autosta piisaa vielä velkaa, mutta hyvin riitti rahat 80-luvun homeskandiin! Tosin vielä ei ole lapsia. Ostamani vene edusti aikanaan suurta perhepurtta, mutta nykyperhe ei siinä viihdy. Siksi niitä saa halvalla, vaikka guttaberkka on ikuista. Meikää ei saa bavariaan kun vasta kun teinit tarvii omat kajuutat

• Jos vastaus on BAVA

Niin antaa purjehduksen loppua.

• Jopukka

Onkohan sitä oltu koskaan BAVAN kyydissä kun niin soimataan Bavariaa.

Veneet ovat kehittyneet vuosien saatossa ja itse uskon että uudemmat vene-
        mallit ovat ominaisuksiltaan parempia kuin esim. 80-luvun veneet, näin yleistäen.
        Poikkeuksiakin tietenkin löytyy. Itse omistan Bavaria 38 Cruiserin vm.2007.
        Omistamani BAVA kyllä on mitä mainioin menijä ja nousee hyvin vastaseen.
        Moni muu merkki tekee jo vendaa kun BAVA sen kus viilettää tiukkaa kryssiä.
        Seuraappa ensi kerralla ettei vain merkki ole BAVA(lue merten BMW) joka
        menee ohitsesi. Tunnistat sen sinisestä salmiakkikuviosta.

• goonyy
        Jopukka kirjoitti:

Onkohan sitä oltu koskaan BAVAN kyydissä kun niin soimataan Bavariaa.

Veneet ovat kehittyneet vuosien saatossa ja itse uskon että uudemmat vene-
        mallit ovat ominaisuksiltaan parempia kuin esim. 80-luvun veneet, näin yleistäen.
        Poikkeuksiakin tietenkin löytyy. Itse omistan Bavaria 38 Cruiserin vm.2007.
        Omistamani BAVA kyllä on mitä mainioin menijä ja nousee hyvin vastaseen.
        Moni muu merkki tekee jo vendaa kun BAVA sen kus viilettää tiukkaa kryssiä.
        Seuraappa ensi kerralla ettei vain merkki ole BAVA(lue merten BMW) joka
        menee ohitsesi. Tunnistat sen sinisestä salmiakkikuviosta.

Paskempia veneitä PURJEHTIMAAN saa kyllä etsiä. Miksette vain myönnä ostaneen Bavan tila/hintalaatusuhteen takia. Jos olisi rahaa teillä, ostaisitte kunnon purjeveneen. Turha selitellä tai hävetä, mutta olkaa rehellisiä.

• Let's ♥ ── ♦ ─
        goonyy kirjoitti:

Paskempia veneitä PURJEHTIMAAN saa kyllä etsiä. Miksette vain myönnä ostaneen Bavan tila/hintalaatusuhteen takia. Jos olisi rahaa teillä, ostaisitte kunnon purjeveneen. Turha selitellä tai hävetä, mutta olkaa rehellisiä.

Veneiden purjehdusominaisuudet selviävät aika hyvin 3 viikon avomerikokeessa Kanarialta Karibialle. Sellainen koe tehtiin nyt syksyllä, mukana 6 suomalaisvenettä, Swan 44, Swan 41, X 50, HR 46, Sailjet 40 ja Bavaria 41.

Noista aivan ylivoimaisesti nopein oli Bavaria 41, seuraavana n. 10 % hitaampina tulivat maaliin HR 46 ja Swan 41.

• kaikki seilaa
        goonyy kirjoitti:

Mistä tuollainen katkeruus tietyn merkkisen veneen omistajia kohtaan?
        Pitääkö täältä tietäjien palstalta kysyä lupaa tietyn merkkisen veneen hankkimiseen, häh?

• jopukka
        goonyy kirjoitti:

Kerron tositarinan:

Olin veneseuran purjehduskilpailussa. Vastatuuliosudella(tuulta n.7-8m/s)
        edessä oli RIDAS 35(=Ridas ei ole hidas).Ridas oli päässyt edelle myötätuuli osuudella. Mutta miten kävikään. BAVA 38 meni vastatuuli osuudella Ridas 35:n ohi tuulen yläpuolelta. Ai ai että oli nami -tilanne. Ridaksen kippari huusi " kuinka perkeleessä BAVA nousee noin hyvin tuuleen". Niin ohi mentiin eikä meinattu.
        Oman Bavani on suunnitellut J&J Design ja he ovat kyllä onnistuneet tehtävässään. Jos joskus joku BAVA 90-luvulla ei ole oikein pelittänyt, niin turha
        yleistää se kaikkiin BAVARIA -malleihin. Itsellä tämä on kolmas purkkari. Eka oli FE 83, toinen Jeanneau Sun Fizz 40 ja nyt tämä Bavaria 38 Cuiser vm. 2007 ja
        hyvin purjehtii. Suosittelen.
        .

• Kyllä mua havettaa
        jopukka kirjoitti:

Kerron tositarinan:

edessä oli RIDAS 35(=Ridas ei ole hidas).Ridas oli päässyt edelle myötätuuli osuudella. Mutta miten kävikään. BAVA 38 meni vastatuuli osuudella Ridas 35:n ohi tuulen yläpuolelta. Ai ai että oli nami -tilanne. Ridaksen kippari huusi " kuinka perkeleessä BAVA nousee noin hyvin tuuleen". Niin ohi mentiin eikä meinattu.
        Oman Bavani on suunnitellut J&J Design ja he ovat kyllä onnistuneet tehtävässään. Jos joskus joku BAVA 90-luvulla ei ole oikein pelittänyt, niin turha
        yleistää se kaikkiin BAVARIA -malleihin. Itsellä tämä on kolmas purkkari. Eka oli FE 83, toinen Jeanneau Sun Fizz 40 ja nyt tämä Bavaria 38 Cuiser vm. 2007 ja
        .

Mun venes ei mene purjeilla kuin myota ja sivutuulessa vaikka niitä on kolme yhtä aikaa ylhaalla Niinpa teen silla lailla että kun tulee sopiva tuuli niin silloin lahdetaan Piti kytata taas viikkoja Kanarialla jotta paasi Meksikonlahdelle. Kylla oon kade naille jotka voi lahtea vastatuuleenkin

• Skandit mukaan
        Kyllä mua havettaa kirjoitti:

Mun venes ei mene purjeilla kuin myota ja sivutuulessa vaikka niitä on kolme yhtä aikaa ylhaalla Niinpa teen silla lailla että kun tulee sopiva tuuli niin silloin lahdetaan Piti kytata taas viikkoja Kanarialla jotta paasi Meksikonlahdelle. Kylla oon kade naille jotka voi lahtea vastatuuleenkin

Laitoit vahingossa ä-pilkut nimimerkissä "Kyllä mua havettaa", Muualla muistit kirjoittaa skandit ilman pilkkuja, turhaan.

Ei nykyään Karibialla tarvitse mennä nettibaarien koneille kirjoittamaan, WiFin kautta se oma kone kirjoittaa skandit oikein. Niin että voit sieltä kämppäsi sängyltä kirjoitella ihan normaalista. Muista kuitenkin, että Karibialla on yö meidän aamupäivällä.

• Nettipurjehdusta

Vai olisiko "nolottaa" oikeämpi ilmaisu? :-)

• Mitäs Käribiällä ? ;-

Kyllä muakin havettaisi, jos olisin yrittanyt esiintya sankaripurjehtijana jattamalla skandit pois nettikirjoituksistani, ja sitten unohtanut yhden.

Ihan alyttöman noloa, eiks ookin?

• Nysäköli
        Let's ♥ ── ♦ ─ kirjoitti:

Veneiden purjehdusominaisuudet selviävät aika hyvin 3 viikon avomerikokeessa Kanarialta Karibialle. Sellainen koe tehtiin nyt syksyllä, mukana 6 suomalaisvenettä, Swan 44, Swan 41, X 50, HR 46, Sailjet 40 ja Bavaria 41.

Noista aivan ylivoimaisesti nopein oli Bavaria 41, seuraavana n. 10 % hitaampina tulivat maaliin HR 46 ja Swan 41.

Itse Bavan omistajana kyllä en lähtisi omaa rintaa röyhistämään ACR.n perusteella. Huono vene ei sitä voittanut, mutta miehistön osuus tuollaisessa reissussa on hyvin merkittävä.
        Jos Ogier voittaa volkkarilla rallin niin oma Passat ei muutu mielikuvissani paremmaksi tai huonommaksi.

• Samanlaista
        jopukka kirjoitti:

Kerron tositarinan:

.

Meillä sama vene vähän vanhempi tosin. Oltiin tutun fingulfin kanssa luonnon satamassa. Sieltä lähdettiin samaan kohteseen. Finngulfin kippari sanoi että he ovat varmaan vähän aikaisemmin perillä niin he voivat tsekkailla paikkoja myös meille.
        Päivä siinä kryssittiin ja me olimme heitä vähän ennen perillä.

• Albinisti

Onko purjehduksen suosion vähentyminen negatiivinen asia?Tarvikkeita saa joka tapauksessa tilaamalla ja ompahan tilaa saarissa ja satamissa enemmän. Käytetyn arvo laskee joka tapauksessa ja ompahan isompaan vaihto halvempaa.

Purjehdus on joka tapauksessa halvempaa ja helpompaa kuin koskaan, kiitos GPS:n,nettisääennusteiden, käytettyjen veneiden toimivan markkinan sekä erilaisten lainajärjestelyjen.

• Ihan oikeasti, eikö ole joulupyhinä parempaa tekemistä kuin vääntää näin typeriä juttuja? Keneltä se on pois jos joku saa kicksinsä bavasta?

• Massatuote

Ei ihan vaan joku. Meitä on aika monta. Saattaa olla jopa enemmistö 2000-luvulla valmistettujen veneiden omistajista bavaristeja?

• Massatuote kirjoitti:

Ei ihan vaan joku. Meitä on aika monta. Saattaa olla jopa enemmistö 2000-luvulla valmistettujen veneiden omistajista bavaristeja?

Ehkäpä niin, mutta siitä huolimatta en osaa ärsyyntyä bavoista sen enempää kuin bavaristeistakaan. Merelle mahtuu.

• Kaikkien kaveri
        bollox kirjoitti:

Ehkäpä niin, mutta siitä huolimatta en osaa ärsyyntyä bavoista sen enempää kuin bavaristeistakaan. Merelle mahtuu.

Mies joka purjehtii töpöpuomilla ja ylipainoisella veneellä, pitää noin just funtsiikkin.
        Botox sopisi paremmin caravaanarien vartijaksi.

• Vanha Ohlson
        Kaikkien kaveri kirjoitti:

Mies joka purjehtii töpöpuomilla ja ylipainoisella veneellä, pitää noin just funtsiikkin.

Mies joka purjehtii, sopii luotsiksi juuri tälle palstalle.

Luotsin ikiaikainen tehtävä on ollut ohjata alus turvallisesti perille. Tällä palstalla luotsaaminen tarkoittaa etenkin hyvän maun väylällä pysymistä.

• Massatuote
        Kaikkien kaveri kirjoitti:

Näitä "karavaanereita" voisi olla hieman työlästä vartioida, kun ne purjehtivat enemmän tuolla valtamerillä. Parasta on luotsin keskittyä vaan näihin rannikon ja saariston plaanareihin.

• Purjehduksen kuva
        Massatuote kirjoitti:

Näitä "karavaanereita" voisi olla hieman työlästä vartioida, kun ne purjehtivat enemmän tuolla valtamerillä. Parasta on luotsin keskittyä vaan näihin rannikon ja saariston plaanareihin.

Niinpä.

Tässä se on suomalaisen "purjehduksen" karu kuva: keski-ikäiset rantojen miehet kiertävät koneella kivikkoja turpeat keskisormet pystyssä ja arvioivat toistensa veneiden maapallonkierto-ominaisuuksia netissä.

Hyvä pojat, jatkakaa samaan tahtiin!

• purjehtiva
        Purjehduksen kuva kirjoitti:

Niinpä.

Tässä se on suomalaisen "purjehduksen" karu kuva: keski-ikäiset rantojen miehet kiertävät koneella kivikkoja turpeat keskisormet pystyssä ja arvioivat toistensa veneiden maapallonkierto-ominaisuuksia netissä.

Hyvä pojat, jatkakaa samaan tahtiin!

Sinä taidat kuulua kuvaamaasi joukkoon, jos sellaista ylipäätään on olemassa. Vai kuulutko vain netissä seilaaviin?

En nimittäin kuvaamaasi joukkoa ole merellä tavannut.

Oikeita veneilijöitä on juuri sopivasti, eikä määrää venelehden tai muidenkaan tarpeista pidä pyrkiä muuttamaan. Veneilijän sielu on veneilijässä, ei markkinavoimissa. Ja se joko on tai sitä ei ole.

• Spaniel
        Vanha Ohlson kirjoitti:

Mies joka purjehtii, sopii luotsiksi juuri tälle palstalle.

Luotsin ikiaikainen tehtävä on ollut ohjata alus turvallisesti perille. Tällä palstalla luotsaaminen tarkoittaa etenkin hyvän maun väylällä pysymistä.

Kerro luotsille miten koiraa kusetetaan venereissulla!

• Kaikkien kaveri kirjoitti:

Hyvää joulumieltä sullekin Jodlari. Ilahduttavaa huomata että ulosanti on samaa arkena ja juhlana. Mutta hei, lupaan uhrata sinne rannalle myötätuntoisen ajatuksen tai kaksi kun kuljen ohi majesteettisen hitaasti uppotukillani.

• hajotkaa

• Sitten loppuu

Ymmärrän Venelehden huolen, koska kyse on rahan tekemisestä. Jos ei ole harrastajia ei saa rahaa.

Sitä en kuitenkaan ymmärrä miksi ihmisten pitäisi harrastaa juuri tiettyjä lajeja. Aikaisemmin mantrana oli hiihto, keihäänheitto ja pitkänmatkanjuoksu. Sille miksi nämä lajit olisivat parempia kuin muut en ole kuullut yhtään perustetta, joka ei liittyisi jotenkin niiden henkilökohtaiseen etuun, jotka lajeista rahansa saavat.

Jos nyt sitten käy niin, että purjehdus tai mikä muu tahansa loppuisi, niin se ei ole keneltäkään pois. Palvelut sopeutuisi nopeasti harrastajamäärän eikä kukaan, joka ei purjehdi jää kaipaamaan sitä tekemättömänä asiana.

Myönnän olevani harrastusliberaali enkä näe järkeä siinä, että jotain asiaa tehdään siksi, että sitä on aina tehty.

Jos olen itse valinnut tavat, jolla käytän vapaa-aikani, niin suon sen muillekin. Minä olen oikeassa omassa asiassani ja muut omassaan.

• rikkaat harvassa

Ei mitään antipatiaa mitään merkkiä kohtaan. Mutta hintavia ovat bavatkin. Omistan tilavan asunnon, arvopaperisalkun ja auton, purjehtimisen jää niin vähän rahaa että parin vuoden sisään ostan Rockin tai Jullen. Ehkä jos asuis kaupungin vuokraa asunnossa niin vois ostaa 38-nälkäisen Navan, mutta ei normi-ihmisellä ole varaa kuin jollaan.

• 18+17

No, mihin kukin rahansa pistää. Vaihda pienempään asuntoon ja myy ne arvopaperit, niin ehkä olisi varaa veneeseenkin, ainakin kohtuullisen kokoisen lainan kera.

• kukin tyylillään
        18+17 kirjoitti:

No, mihin kukin rahansa pistää. Vaihda pienempään asuntoon ja myy ne arvopaperit, niin ehkä olisi varaa veneeseenkin, ainakin kohtuullisen kokoisen lainan kera.

No joo, omia eläkevuosia ja lasten tulevaisuutta silmällä pitäen sanoisin että parempi pieni vene ja suuri salkku kuin toisinpäin. En oikeastaan koe että saisin merkittävästi enemmän hupia purjehduksesta jos olisin kauempana vedenpinnasta, ja on niin paljon kaikkea mielekästä tekemistä ettei maailmanympäripurjehduksellekaan osaisi lähteä. Kyse on toki pitkälti osaamisesta: purjehduskokemus kertyy vähitellen. Teoriapuoli on toki hanskassa. Mutta laittaa nyt kesäharrastukseen 200 000 kiinni...ei, en ole niin rikas.

• Jopukka
        kukin tyylillään kirjoitti:

No joo, omia eläkevuosia ja lasten tulevaisuutta silmällä pitäen sanoisin että parempi pieni vene ja suuri salkku kuin toisinpäin. En oikeastaan koe että saisin merkittävästi enemmän hupia purjehduksesta jos olisin kauempana vedenpinnasta, ja on niin paljon kaikkea mielekästä tekemistä ettei maailmanympäripurjehduksellekaan osaisi lähteä. Kyse on toki pitkälti osaamisesta: purjehduskokemus kertyy vähitellen. Teoriapuoli on toki hanskassa. Mutta laittaa nyt kesäharrastukseen 200 000 kiinni...ei, en ole niin rikas.

Ei sitä 200 000 yleensä kai yhdellä heitolla kiinni laiteta vaan eiköhän aika moni tavallinen tallaaja hommaa sen isomman ja kalliimman purkkarin step by step pienemmästä veneestä kohti isompaa ja hups yllättäen ilman että riihikuivaa olisi suoraan lähtenyt lompakosta yhdellä kertaa sinulla on 150-200 tonnin purkkari käytössäsi. Itselle kävi näin. Kolme veneen vaihtoa 15 vuoden aikana ja unelma uudesta toteutui. Se ei vaadi miljoonaa tiliä.

• 18+17
        kukin tyylillään kirjoitti:

No, minulla nyt ei ollut mielessä 200 000 euron vene. Puolella siitä saa vallan hyvän ja vaikka loppuiäksi riittävän ison purkkarin, jos ei ihan pakasta vedettyä ole ostamassa.

Oma mielipiteeni taloudenhoidosta on, että lasten tulevaisuus on heidän ongelmansa eli mitään perintöä ei ole tarvis jäädä. Oma setti on keskimääräisen kokoinen asunto, auto, hiukan osakesijoituksia ja se vene. Iän karttuessa siitä realisoidaan sitten siinä järjestyksessä kuin hyvältä näyttää, mutta nykyajatukseni on, että vene on se viimeinen realisoitava.

• golffaajari

Luulen että kisohin tulisi lisää osallistujia, jos kisaaminen olisi helpommin lähestyttävää. ORCista ei ota selvää Erkkikään ja siellä ollaan niin tosissaan, niin tosissaan. LYSissä taas on muutamat himopurjehtijat, jotka pärjäävät aina, koska LYS-luku ei muutu vaikka voittavat joka kisan. On masentavaa osallistua vanhoin valkoisin purjein uppotukilla, kun tietää ettei voi mitenkään pärjätä ilman merkittävää rahallista panostusta. Järjestelmän pitäisi kehittyä jotenkin, että saisi vaikka tasoitusta vanhoista purjeista ja niin, että LYS päivittyisi kuten vaikka golf-händäri.

• TS36

Kisoissa ei voi pärjätä ilman osaamista. Purjeiden värillä ei niinkää oo väliä. Kehitystä tapahtuu, kun lopettaa välineiden tai varusteiden syyttämisen. Sellainen, joka on pitkään kisannut tosissaan, on vain yksinkertaisesti taitavampi. Eroa vain kertyy, kun useampi tunti kisataan.

Orciin pitää ensin hommata mittakirja ja se vaatii panostusta.

Arcissa taas pärjätäkseen pitää pystyä purjehtimaan paljon spinnulla. Silloin, kun itse olin siellä, niin enemmän olisi pitänyt uskaltaa.

• Joopajoo.
        TS36 kirjoitti:

Kisoissa ei voi pärjätä ilman osaamista. Purjeiden värillä ei niinkää oo väliä. Kehitystä tapahtuu, kun lopettaa välineiden tai varusteiden syyttämisen. Sellainen, joka on pitkään kisannut tosissaan, on vain yksinkertaisesti taitavampi. Eroa vain kertyy, kun useampi tunti kisataan.

Orciin pitää ensin hommata mittakirja ja se vaatii panostusta.

Arcissa taas pärjätäkseen pitää pystyä purjehtimaan paljon spinnulla. Silloin, kun itse olin siellä, niin enemmän olisi pitänyt uskaltaa.

Jos noin olisi, niin eivät ne tosikisaajat uusia erikoiskuituisia keveitä järkkykalliita purjeita turhaan ostelisi.

Kokeile kerran ensi kesän lähes pläkällä pärjätä venyneillä painavilla ja vanhoilla perusdacroneilla.

• Friikki ei ole mitta
        Joopajoo. kirjoitti:

Jos noin olisi, niin eivät ne tosikisaajat uusia erikoiskuituisia keveitä järkkykalliita purjeita turhaan ostelisi.

Kokeile kerran ensi kesän lähes pläkällä pärjätä venyneillä painavilla ja vanhoilla perusdacroneilla.

Tosihemmot ovat aina tekniikkafriikkejä. Ne hankkivat uutuudet pelkästään siksi, että ne on olemassa. Jokaisessa lajissa on niitä. Parhaimmillaan ne vie lajia ja varusteita eteenpäin, huonoimmillaan vain polttaa rahaa, tosin omaansa.

• Joopajoo.
        Friikki ei ole mitta kirjoitti:

Tosihemmot ovat aina tekniikkafriikkejä. Ne hankkivat uutuudet pelkästään siksi, että ne on olemassa. Jokaisessa lajissa on niitä. Parhaimmillaan ne vie lajia ja varusteita eteenpäin, huonoimmillaan vain polttaa rahaa, tosin omaansa.

Muista se kokeilu. Kerro sitten meille, miten meni.

• TS36
        Joopajoo. kirjoitti:

No empä osta ensi kesäksi uusia purjeita mihinkään veneeseeni. Enkä seuraavaksikaan. Kaupassa tuli käyttämättömiäkin purjeitakin. Sen sijaan yritän trimmata veneen rikin kohdalleen ja treenata.

• minäpä kokeilen
        Joopajoo. kirjoitti:

Pitäisihän juoksukilpailussakin pärjätä myös huonokuntoisen. Aivan turha odottaa lähtölinjalle useampia juoksijoita, jos vain juoksemista treenanneet pärjää. Verkkareissa ja tennnareissa pitää myös pärjätä.

Itse asiassa niillä vanhoilla dacroneilla sentään pärjää purjehduskisassa, jos niitä osaa käyttää, eikä heti yritä pärjätä kansallisissa rankingeissa. Piloille venyneillä dacroneilla ei pitäisi pärjätä millään tasolla, mutta jopa niilläkin voi olla hauskaa.

• Valitse vastus
        minäpä kokeilen kirjoitti:

Pitäisihän juoksukilpailussakin pärjätä myös huonokuntoisen. Aivan turha odottaa lähtölinjalle useampia juoksijoita, jos vain juoksemista treenanneet pärjää. Verkkareissa ja tennnareissa pitää myös pärjätä.

Itse asiassa niillä vanhoilla dacroneilla sentään pärjää purjehduskisassa, jos niitä osaa käyttää, eikä heti yritä pärjätä kansallisissa rankingeissa. Piloille venyneillä dacroneilla ei pitäisi pärjätä millään tasolla, mutta jopa niilläkin voi olla hauskaa.

Kilpailussa pärjääminen kiinnostaa vain niitä, jotka siihen osallistuu. Totuushan on kuitenkin se, ettei pärjäämistä määrää taito vaan se, että osallistuu sopivaan luokkaan. Kun valitsee tarpeeksi heikot vastustajat, voi kukkoilla niiden joukossa.

• mikä vastus?
        Valitse vastus kirjoitti:

Kilpailussa pärjääminen kiinnostaa vain niitä, jotka siihen osallistuu. Totuushan on kuitenkin se, ettei pärjäämistä määrää taito vaan se, että osallistuu sopivaan luokkaan. Kun valitsee tarpeeksi heikot vastustajat, voi kukkoilla niiden joukossa.

Koskas olet viimeksi johonkin kilpailuun osallistunut? Minkä tasoiseen ja miten pärjäsit?

Ilman noita tietoja kirjoittelet vain luulemuksiasi.

• Nestori kilpailevain
        mikä vastus? kirjoitti:

Koskas olet viimeksi johonkin kilpailuun osallistunut? Minkä tasoiseen ja miten pärjäsit?

Ilman noita tietoja kirjoittelet vain luulemuksiasi.

On siitä varmaan kohta 10 vuotta, mutta sitä ennen onkin niitä 30 vuotta tullut koluttua. Taso vaihteli ihan seurapiirikisoista siihen, mitä Suomessa nyt voi kilpailla.

Pärjäsin taitojen mukaisesti, mitä kehnompi vastus, sitä paremmin pärjäsin. Ei se ole rakettitiedettä.

• LYS 1,25
        Nestori kilpailevain kirjoitti:

On siitä varmaan kohta 10 vuotta, mutta sitä ennen onkin niitä 30 vuotta tullut koluttua. Taso vaihteli ihan seurapiirikisoista siihen, mitä Suomessa nyt voi kilpailla.

Pärjäsin taitojen mukaisesti, mitä kehnompi vastus, sitä paremmin pärjäsin. Ei se ole rakettitiedettä.

HTR ei ole kilpailu,

• Hauki on kala
        LYS 1,25 kirjoitti:

HTR ei ole kilpailu,

Onko sinulla muita tietoiskuja?

• lys enemmän kuin 1,25
        LYS 1,25 kirjoitti:

HTR ei ole kilpailu,

Siinä on lähtö- ja maaliviiva, purjehdittu aika mitataan ja tulokset julkistetaan. Se vaikuttaisi kilpailulta, kerro mikä se on, vamaankin aika moni on väärässä käsityksessä?

• Äidinkieli siansaksa
        lys enemmän kuin 1,25 kirjoitti:

Siinä on lähtö- ja maaliviiva, purjehdittu aika mitataan ja tulokset julkistetaan. Se vaikuttaisi kilpailulta, kerro mikä se on, vamaankin aika moni on väärässä käsityksessä?

Jos oikein muistan, niin koulun urheilupäivänäkin kilpailtiin eri lajeissa. Niitä kutsuttiin kilpailuiksi, olisi aika pettymys monille , jos niiden oikea nimi olisi vaikka jonotus tai yhteislaulu :D

Kilpailu = Määritelmää sanalle tilaisuus jossa kilpaillaan kisa(t) ottelu(t) turnaus esim jäsentenväliset kilpailut paini- ravikilpailut sävellys- suunnittelukilpailu loppu- kutsu- yleisökilpailu voittaa kilpailu johtaa kilpailua osallistua kilpailuun

• ei-golffaaja

Eikö LYS alun perin ollut päivittyvä systeemi? Ruotsissa ent LYS, nyk SRS on viety monimutkaisempaan suuntaan tavoitteena reilumpi meininki, mutta porsaanreikiä löytyy aina. Kannattaisin päivittyvää systeemiä, jossa vene, joka on esim. tietty määrä top-5 sijoituksia kauden aikana saisi korotetun LYSin seuraavalle kaudelle. Jos kippari on niin hyvä, niin eiköhän pärjää korotetulla versiolla. Tai sitten odottaa että tasoitus laskee pärjäämättömyyden myötä.

• en golfaa minäkään
        ei-golffaaja kirjoitti:

Eikö LYS alun perin ollut päivittyvä systeemi? Ruotsissa ent LYS, nyk SRS on viety monimutkaisempaan suuntaan tavoitteena reilumpi meininki, mutta porsaanreikiä löytyy aina. Kannattaisin päivittyvää systeemiä, jossa vene, joka on esim. tietty määrä top-5 sijoituksia kauden aikana saisi korotetun LYSin seuraavalle kaudelle. Jos kippari on niin hyvä, niin eiköhän pärjää korotetulla versiolla. Tai sitten odottaa että tasoitus laskee pärjäämättömyyden myötä.

LYS oli päivittyvä systeemi silloin, kun venetyyppejä oli rajallinen määrä ja jokaista tyyppiä kohden tuli jokin tilastollisesti käsiteltävissä oleva määrä kilpailusuorituksia. Jos nyt päivitettäisiin yllä ehdotetulla tavalla, tulisi systeemistä nimenomaan henkilöitä, ei venetyyppejä tasoittava systeemi. Olisiko jonkun mielestä oikein, en tiedä. Minun mielestäni ei olisi.

• en mäkään golffaa
        en golfaa minäkään kirjoitti:

LYS oli päivittyvä systeemi silloin, kun venetyyppejä oli rajallinen määrä ja jokaista tyyppiä kohden tuli jokin tilastollisesti käsiteltävissä oleva määrä kilpailusuorituksia. Jos nyt päivitettäisiin yllä ehdotetulla tavalla, tulisi systeemistä nimenomaan henkilöitä, ei venetyyppejä tasoittava systeemi. Olisiko jonkun mielestä oikein, en tiedä. Minun mielestäni ei olisi.

Jos se päivittyisikin venettä kohden, ei venetyyppiä. Silloin purjehankinnat yms optimoinnit vaikuttaisivat.

• jppjii
        en golfaa minäkään kirjoitti:

Golfissahan on juuri henkilökohtainen tasoitussysteemi ja siellä näyttää toimivan.

• silti...
        jppjii kirjoitti:

Golfissahan on juuri henkilökohtainen tasoitussysteemi ja siellä näyttää toimivan.

Ihan hyvä, mutta golfissa ei tasoitusta sidota tulosta käytettävään mailasettiin. Purjehduksessa on väistämättä väline mukana. Jos mentäisiin henkilökohtaisiin tasoituksiin, sen pitäisi olla olla vene-purjehtija -yhdistelmälle. Sanoisin täysin hallitsemattomaksi sotkuksi. Nykysysteemi kaikkine puutteineenkin on paljon parempi.

• tuhat muuttujaa
        en mäkään golffaa kirjoitti:

Jos se päivittyisikin venettä kohden, ei venetyyppiä. Silloin purjehankinnat yms optimoinnit vaikuttaisivat.

Ja kuka määrittelisi, paljonko uusi kovan tuulen spinnu tai pohjan parempi hionta vaikuttaa tasoitukseen.

• seppomartti
        tuhat muuttujaa kirjoitti:

Ja kuka määrittelisi, paljonko uusi kovan tuulen spinnu tai pohjan parempi hionta vaikuttaa tasoitukseen.

Ei kumpikaan vaikuta mitään koska kovan tuulen spinnu luultavasti on maksimikokoa pienempi.

• ei, vaan
        seppomartti kirjoitti:

Ei kumpikaan vaikuta mitään koska kovan tuulen spinnu luultavasti on maksimikokoa pienempi.

Nythän oli kyse optimoinnista. Tavalliset mittasäännöt eivät tietenkään noteeraa maksimikokoa pienempää spinnua, mutta onhan siitä eittämätön etu tietyissä oloissa. Pitäisi siis tuossa ehdotetussa järjestelmässä vaikuttaa. Ja sileämmän pohjan vaikutus olisi laskettavissakin. Mittasäännöt vain olettavat kaikkien pitävän pohjansa sileänä, mutta nythän haettiin veneyksilökohtaista kerrointa. Ja pohjan kunto vaihtelee yksilöstä toiseen riippuen omistajan motivaatiosta. Siis motivaatiosta optimointiin, joten juuri niitä idean mukaan huomioitavia asioita.

• bosund
        ei, vaan kirjoitti:

Nythän oli kyse optimoinnista. Tavalliset mittasäännöt eivät tietenkään noteeraa maksimikokoa pienempää spinnua, mutta onhan siitä eittämätön etu tietyissä oloissa. Pitäisi siis tuossa ehdotetussa järjestelmässä vaikuttaa. Ja sileämmän pohjan vaikutus olisi laskettavissakin. Mittasäännöt vain olettavat kaikkien pitävän pohjansa sileänä, mutta nythän haettiin veneyksilökohtaista kerrointa. Ja pohjan kunto vaihtelee yksilöstä toiseen riippuen omistajan motivaatiosta. Siis motivaatiosta optimointiin, joten juuri niitä idean mukaan huomioitavia asioita.

Ymmärsin että tuo päivittyisi empiirisesti - ei tarvitsisi miettiä algoritmeja eri muuttujien vaikutuksesta mittalukuun. Yksinkertainen systeemi, jossa menestyksen myötä mittaluku nousee ja vice versa.

• seppomartti
        bosund kirjoitti:

Ymmärsin että tuo päivittyisi empiirisesti - ei tarvitsisi miettiä algoritmeja eri muuttujien vaikutuksesta mittalukuun. Yksinkertainen systeemi, jossa menestyksen myötä mittaluku nousee ja vice versa.

Sehän on jo kokeiltu. Alkuperäinen LYS -idea.

• eipäivity
        seppomartti kirjoitti:

Sehän on jo kokeiltu. Alkuperäinen LYS -idea.

Ei se päivity, ainakaan aktiivisesti. Siinä ongelma.

• kännissäkirjoitettu?

Bavaria on vene siinä kuin muutkin vastaavanlaiset Mutta avaus antaa bavristeista kutakuinkin omituisen kuvan. Ne muutamat Bavarian omistavat tutut kuitenkin ovat varsin normaaleja, tuskin he pimeämpänäkään hetkenä olisivat tuota avausta kirjoittaneet.

• Ei tulkita

Ei pidä tulkita.
        Missään ei lue, että avaajalla olisi edes venettä. Ja todennäköisesti ei olekaaan koska kyseessä on kaikkien tuntema perceestä perämoottoriin asiantuntija.

• Tuppiköli

Jos ostaa auton omiin tarpeisiin ja niilla resursseilla kun käytettävissä, niin enpä ole nähnyt siitä vastaavaa kirjoittelua kuin täällä Bavariasta. Kaikki autotkaan eivät ole sitä korkeimman hintatason Audeja tai lexuksia. Onhan tuolla tilaa mennä millä vehkeellä vaan. Suhteellisuus on myös osalta kadonnut. Kaverini Bavalla oltiin yhdessä satamassa. Vanha skandi oli vieressä. Siellä sitä konetta ja lämppäriä rukattiin kuntoon. Illalla sitten naapurista kysyttiin että millaista se on olla tuollaisessa halpis veneessä. Bavarian hinnalla olisi saanut kyseisen skandin 2-3 kertaa.

• Miniköli
        Tuppiköli kirjoitti:

Jos ostaa auton omiin tarpeisiin ja niilla resursseilla kun käytettävissä, niin enpä ole nähnyt siitä vastaavaa kirjoittelua kuin täällä Bavariasta. Kaikki autotkaan eivät ole sitä korkeimman hintatason Audeja tai lexuksia. Onhan tuolla tilaa mennä millä vehkeellä vaan. Suhteellisuus on myös osalta kadonnut. Kaverini Bavalla oltiin yhdessä satamassa. Vanha skandi oli vieressä. Siellä sitä konetta ja lämppäriä rukattiin kuntoon. Illalla sitten naapurista kysyttiin että millaista se on olla tuollaisessa halpis veneessä. Bavarian hinnalla olisi saanut kyseisen skandin 2-3 kertaa.

Niin ja on niitä autojakin sportteja, sedaneja, farkkuja ja tila-autoja. Jokaiselle eri tarpeeseen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      19
      5790
    2. Tykkään sinusta ikuisesti

Olet niin mukava ja ihana ihminen rakas. ❤️
      Ikävä
      17
      3256
    3. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      119
      2956
    4. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      638
      2193
    5. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      159
      2110
    6. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      71
      1434
    7. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      42
      1415
    8. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      1208
    9. Veda uskonto vs. muut uskonnot

Mitenkähän tuo Veda(Krisha)uskonto loppujen lopuksi eroaa muista niin sanotuista ilmoitus uskonnoista? Siinäkin vedotaan
      Ateismi
      406
      1136
    10. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      64
      1107
    Aihe