Venelehden päätoimittaja pohtii pääkirjoituksessaan mistä saataisiin vene, jolla purjehdus lähtisi uuteen nousuun.
Venee tulisi olla kohtuullisen kokoinen, soveltua saaristoon ja helppo purjehdittava!
Tuollainen malliston jo luotu.
BAVARIA, BAVARIA, BAVARIA
Uudistu tai kuole
63
463
Vastaukset
- Bavan omistaja
Nyt puhut mies järkeä!
- Jopukka
Edelleenkin purjeveneen hinta on kova vaikka se olisikin BAVA. Itselläni on Bavaria 38 Cruiser ja kyllä sillekkin hintaa kertyi kaikkine lisälaitteineen (autopilotti, lämmityslaite, , karttaplotteri, ym.) enemmän kuin yksiö Tapiolassa.
Päädyin silti purkkarin hankintaan. Muut saa ostella osakkeita, meikä mieluimmin purjehtii.
- W. Lihas
Ylivelkaantuneet lapsiperheet ei mitään veneitä kykene hommaamaan ennen kun perintö tulee.
Lisäksi nykyään lapset päättää mitä tehdään ja isin harrastus ei useinkaan pääse listalle.
Saaristossa aina vaan paremmin tilaa lähivuosina.- Venemaailma
Viime kesänä oli pirun ahdasta saaristossa. Ostin veneen ruotsista! Ensiasunnosta ja autosta piisaa vielä velkaa, mutta hyvin riitti rahat 80-luvun homeskandiin! Tosin vielä ei ole lapsia. Ostamani vene edusti aikanaan suurta perhepurtta, mutta nykyperhe ei siinä viihdy. Siksi niitä saa halvalla, vaikka guttaberkka on ikuista. Meikää ei saa bavariaan kun vasta kun teinit tarvii omat kajuutat
- Jos vastaus on BAVA
Niin antaa purjehduksen loppua.
- Jopukka
Onkohan sitä oltu koskaan BAVAN kyydissä kun niin soimataan Bavariaa.
Veneet ovat kehittyneet vuosien saatossa ja itse uskon että uudemmat vene-
mallit ovat ominaisuksiltaan parempia kuin esim. 80-luvun veneet, näin yleistäen.
Poikkeuksiakin tietenkin löytyy. Itse omistan Bavaria 38 Cruiserin vm.2007.
Omistamani BAVA kyllä on mitä mainioin menijä ja nousee hyvin vastaseen.
Moni muu merkki tekee jo vendaa kun BAVA sen kus viilettää tiukkaa kryssiä.
Seuraappa ensi kerralla ettei vain merkki ole BAVA(lue merten BMW) joka
menee ohitsesi. Tunnistat sen sinisestä salmiakkikuviosta. - goonyy
Jopukka kirjoitti:
Onkohan sitä oltu koskaan BAVAN kyydissä kun niin soimataan Bavariaa.
Veneet ovat kehittyneet vuosien saatossa ja itse uskon että uudemmat vene-
mallit ovat ominaisuksiltaan parempia kuin esim. 80-luvun veneet, näin yleistäen.
Poikkeuksiakin tietenkin löytyy. Itse omistan Bavaria 38 Cruiserin vm.2007.
Omistamani BAVA kyllä on mitä mainioin menijä ja nousee hyvin vastaseen.
Moni muu merkki tekee jo vendaa kun BAVA sen kus viilettää tiukkaa kryssiä.
Seuraappa ensi kerralla ettei vain merkki ole BAVA(lue merten BMW) joka
menee ohitsesi. Tunnistat sen sinisestä salmiakkikuviosta.Paskempia veneitä PURJEHTIMAAN saa kyllä etsiä. Miksette vain myönnä ostaneen Bavan tila/hintalaatusuhteen takia. Jos olisi rahaa teillä, ostaisitte kunnon purjeveneen. Turha selitellä tai hävetä, mutta olkaa rehellisiä.
- Let's ♥ ── ♦ ─
goonyy kirjoitti:
Paskempia veneitä PURJEHTIMAAN saa kyllä etsiä. Miksette vain myönnä ostaneen Bavan tila/hintalaatusuhteen takia. Jos olisi rahaa teillä, ostaisitte kunnon purjeveneen. Turha selitellä tai hävetä, mutta olkaa rehellisiä.
Veneiden purjehdusominaisuudet selviävät aika hyvin 3 viikon avomerikokeessa Kanarialta Karibialle. Sellainen koe tehtiin nyt syksyllä, mukana 6 suomalaisvenettä, Swan 44, Swan 41, X 50, HR 46, Sailjet 40 ja Bavaria 41.
Noista aivan ylivoimaisesti nopein oli Bavaria 41, seuraavana n. 10 % hitaampina tulivat maaliin HR 46 ja Swan 41. - kaikki seilaa
goonyy kirjoitti:
Paskempia veneitä PURJEHTIMAAN saa kyllä etsiä. Miksette vain myönnä ostaneen Bavan tila/hintalaatusuhteen takia. Jos olisi rahaa teillä, ostaisitte kunnon purjeveneen. Turha selitellä tai hävetä, mutta olkaa rehellisiä.
Mistä tuollainen katkeruus tietyn merkkisen veneen omistajia kohtaan?
Pitääkö täältä tietäjien palstalta kysyä lupaa tietyn merkkisen veneen hankkimiseen, häh? - jopukka
goonyy kirjoitti:
Paskempia veneitä PURJEHTIMAAN saa kyllä etsiä. Miksette vain myönnä ostaneen Bavan tila/hintalaatusuhteen takia. Jos olisi rahaa teillä, ostaisitte kunnon purjeveneen. Turha selitellä tai hävetä, mutta olkaa rehellisiä.
Kerron tositarinan:
Olin veneseuran purjehduskilpailussa. Vastatuuliosudella(tuulta n.7-8m/s)
edessä oli RIDAS 35(=Ridas ei ole hidas).Ridas oli päässyt edelle myötätuuli osuudella. Mutta miten kävikään. BAVA 38 meni vastatuuli osuudella Ridas 35:n ohi tuulen yläpuolelta. Ai ai että oli nami -tilanne. Ridaksen kippari huusi " kuinka perkeleessä BAVA nousee noin hyvin tuuleen". Niin ohi mentiin eikä meinattu.
Oman Bavani on suunnitellut J&J Design ja he ovat kyllä onnistuneet tehtävässään. Jos joskus joku BAVA 90-luvulla ei ole oikein pelittänyt, niin turha
yleistää se kaikkiin BAVARIA -malleihin. Itsellä tämä on kolmas purkkari. Eka oli FE 83, toinen Jeanneau Sun Fizz 40 ja nyt tämä Bavaria 38 Cuiser vm. 2007 ja
hyvin purjehtii. Suosittelen.
. - Kyllä mua havettaa
jopukka kirjoitti:
Kerron tositarinan:
Olin veneseuran purjehduskilpailussa. Vastatuuliosudella(tuulta n.7-8m/s)
edessä oli RIDAS 35(=Ridas ei ole hidas).Ridas oli päässyt edelle myötätuuli osuudella. Mutta miten kävikään. BAVA 38 meni vastatuuli osuudella Ridas 35:n ohi tuulen yläpuolelta. Ai ai että oli nami -tilanne. Ridaksen kippari huusi " kuinka perkeleessä BAVA nousee noin hyvin tuuleen". Niin ohi mentiin eikä meinattu.
Oman Bavani on suunnitellut J&J Design ja he ovat kyllä onnistuneet tehtävässään. Jos joskus joku BAVA 90-luvulla ei ole oikein pelittänyt, niin turha
yleistää se kaikkiin BAVARIA -malleihin. Itsellä tämä on kolmas purkkari. Eka oli FE 83, toinen Jeanneau Sun Fizz 40 ja nyt tämä Bavaria 38 Cuiser vm. 2007 ja
hyvin purjehtii. Suosittelen.
.Mun venes ei mene purjeilla kuin myota ja sivutuulessa vaikka niitä on kolme yhtä aikaa ylhaalla Niinpa teen silla lailla että kun tulee sopiva tuuli niin silloin lahdetaan Piti kytata taas viikkoja Kanarialla jotta paasi Meksikonlahdelle. Kylla oon kade naille jotka voi lahtea vastatuuleenkin
- Skandit mukaan
Kyllä mua havettaa kirjoitti:
Mun venes ei mene purjeilla kuin myota ja sivutuulessa vaikka niitä on kolme yhtä aikaa ylhaalla Niinpa teen silla lailla että kun tulee sopiva tuuli niin silloin lahdetaan Piti kytata taas viikkoja Kanarialla jotta paasi Meksikonlahdelle. Kylla oon kade naille jotka voi lahtea vastatuuleenkin
Laitoit vahingossa ä-pilkut nimimerkissä "Kyllä mua havettaa", Muualla muistit kirjoittaa skandit ilman pilkkuja, turhaan.
Ei nykyään Karibialla tarvitse mennä nettibaarien koneille kirjoittamaan, WiFin kautta se oma kone kirjoittaa skandit oikein. Niin että voit sieltä kämppäsi sängyltä kirjoitella ihan normaalista. Muista kuitenkin, että Karibialla on yö meidän aamupäivällä. - Nettipurjehdusta
Kyllä mua havettaa kirjoitti:
Mun venes ei mene purjeilla kuin myota ja sivutuulessa vaikka niitä on kolme yhtä aikaa ylhaalla Niinpa teen silla lailla että kun tulee sopiva tuuli niin silloin lahdetaan Piti kytata taas viikkoja Kanarialla jotta paasi Meksikonlahdelle. Kylla oon kade naille jotka voi lahtea vastatuuleenkin
Vai olisiko "nolottaa" oikeämpi ilmaisu? :-)
- Mitäs Käribiällä ? ;-
Kyllä mua havettaa kirjoitti:
Mun venes ei mene purjeilla kuin myota ja sivutuulessa vaikka niitä on kolme yhtä aikaa ylhaalla Niinpa teen silla lailla että kun tulee sopiva tuuli niin silloin lahdetaan Piti kytata taas viikkoja Kanarialla jotta paasi Meksikonlahdelle. Kylla oon kade naille jotka voi lahtea vastatuuleenkin
Kyllä muakin havettaisi, jos olisin yrittanyt esiintya sankaripurjehtijana jattamalla skandit pois nettikirjoituksistani, ja sitten unohtanut yhden.
Ihan alyttöman noloa, eiks ookin? - Nysäköli
Let's ♥ ── ♦ ─ kirjoitti:
Veneiden purjehdusominaisuudet selviävät aika hyvin 3 viikon avomerikokeessa Kanarialta Karibialle. Sellainen koe tehtiin nyt syksyllä, mukana 6 suomalaisvenettä, Swan 44, Swan 41, X 50, HR 46, Sailjet 40 ja Bavaria 41.
Noista aivan ylivoimaisesti nopein oli Bavaria 41, seuraavana n. 10 % hitaampina tulivat maaliin HR 46 ja Swan 41.Itse Bavan omistajana kyllä en lähtisi omaa rintaa röyhistämään ACR.n perusteella. Huono vene ei sitä voittanut, mutta miehistön osuus tuollaisessa reissussa on hyvin merkittävä.
Jos Ogier voittaa volkkarilla rallin niin oma Passat ei muutu mielikuvissani paremmaksi tai huonommaksi. - Samanlaista
jopukka kirjoitti:
Kerron tositarinan:
Olin veneseuran purjehduskilpailussa. Vastatuuliosudella(tuulta n.7-8m/s)
edessä oli RIDAS 35(=Ridas ei ole hidas).Ridas oli päässyt edelle myötätuuli osuudella. Mutta miten kävikään. BAVA 38 meni vastatuuli osuudella Ridas 35:n ohi tuulen yläpuolelta. Ai ai että oli nami -tilanne. Ridaksen kippari huusi " kuinka perkeleessä BAVA nousee noin hyvin tuuleen". Niin ohi mentiin eikä meinattu.
Oman Bavani on suunnitellut J&J Design ja he ovat kyllä onnistuneet tehtävässään. Jos joskus joku BAVA 90-luvulla ei ole oikein pelittänyt, niin turha
yleistää se kaikkiin BAVARIA -malleihin. Itsellä tämä on kolmas purkkari. Eka oli FE 83, toinen Jeanneau Sun Fizz 40 ja nyt tämä Bavaria 38 Cuiser vm. 2007 ja
hyvin purjehtii. Suosittelen.
.Meillä sama vene vähän vanhempi tosin. Oltiin tutun fingulfin kanssa luonnon satamassa. Sieltä lähdettiin samaan kohteseen. Finngulfin kippari sanoi että he ovat varmaan vähän aikaisemmin perillä niin he voivat tsekkailla paikkoja myös meille.
Päivä siinä kryssittiin ja me olimme heitä vähän ennen perillä.
- Albinisti
Onko purjehduksen suosion vähentyminen negatiivinen asia?Tarvikkeita saa joka tapauksessa tilaamalla ja ompahan tilaa saarissa ja satamissa enemmän. Käytetyn arvo laskee joka tapauksessa ja ompahan isompaan vaihto halvempaa.
Purjehdus on joka tapauksessa halvempaa ja helpompaa kuin koskaan, kiitos GPS:n,nettisääennusteiden, käytettyjen veneiden toimivan markkinan sekä erilaisten lainajärjestelyjen. Ihan oikeasti, eikö ole joulupyhinä parempaa tekemistä kuin vääntää näin typeriä juttuja? Keneltä se on pois jos joku saa kicksinsä bavasta?
- Massatuote
Ei ihan vaan joku. Meitä on aika monta. Saattaa olla jopa enemmistö 2000-luvulla valmistettujen veneiden omistajista bavaristeja?
Massatuote kirjoitti:
Ei ihan vaan joku. Meitä on aika monta. Saattaa olla jopa enemmistö 2000-luvulla valmistettujen veneiden omistajista bavaristeja?
Ehkäpä niin, mutta siitä huolimatta en osaa ärsyyntyä bavoista sen enempää kuin bavaristeistakaan. Merelle mahtuu.
- Kaikkien kaveri
bollox kirjoitti:
Ehkäpä niin, mutta siitä huolimatta en osaa ärsyyntyä bavoista sen enempää kuin bavaristeistakaan. Merelle mahtuu.
Mies joka purjehtii töpöpuomilla ja ylipainoisella veneellä, pitää noin just funtsiikkin.
Botox sopisi paremmin caravaanarien vartijaksi. - Vanha Ohlson
Kaikkien kaveri kirjoitti:
Mies joka purjehtii töpöpuomilla ja ylipainoisella veneellä, pitää noin just funtsiikkin.
Botox sopisi paremmin caravaanarien vartijaksi.Mies joka purjehtii, sopii luotsiksi juuri tälle palstalle.
Luotsin ikiaikainen tehtävä on ollut ohjata alus turvallisesti perille. Tällä palstalla luotsaaminen tarkoittaa etenkin hyvän maun väylällä pysymistä. - Massatuote
Kaikkien kaveri kirjoitti:
Mies joka purjehtii töpöpuomilla ja ylipainoisella veneellä, pitää noin just funtsiikkin.
Botox sopisi paremmin caravaanarien vartijaksi.Näitä "karavaanereita" voisi olla hieman työlästä vartioida, kun ne purjehtivat enemmän tuolla valtamerillä. Parasta on luotsin keskittyä vaan näihin rannikon ja saariston plaanareihin.
- Purjehduksen kuva
Massatuote kirjoitti:
Näitä "karavaanereita" voisi olla hieman työlästä vartioida, kun ne purjehtivat enemmän tuolla valtamerillä. Parasta on luotsin keskittyä vaan näihin rannikon ja saariston plaanareihin.
Niinpä.
Tässä se on suomalaisen "purjehduksen" karu kuva: keski-ikäiset rantojen miehet kiertävät koneella kivikkoja turpeat keskisormet pystyssä ja arvioivat toistensa veneiden maapallonkierto-ominaisuuksia netissä.
Hyvä pojat, jatkakaa samaan tahtiin! - purjehtiva
Purjehduksen kuva kirjoitti:
Niinpä.
Tässä se on suomalaisen "purjehduksen" karu kuva: keski-ikäiset rantojen miehet kiertävät koneella kivikkoja turpeat keskisormet pystyssä ja arvioivat toistensa veneiden maapallonkierto-ominaisuuksia netissä.
Hyvä pojat, jatkakaa samaan tahtiin!Sinä taidat kuulua kuvaamaasi joukkoon, jos sellaista ylipäätään on olemassa. Vai kuulutko vain netissä seilaaviin?
En nimittäin kuvaamaasi joukkoa ole merellä tavannut.
Oikeita veneilijöitä on juuri sopivasti, eikä määrää venelehden tai muidenkaan tarpeista pidä pyrkiä muuttamaan. Veneilijän sielu on veneilijässä, ei markkinavoimissa. Ja se joko on tai sitä ei ole. - Spaniel
Vanha Ohlson kirjoitti:
Mies joka purjehtii, sopii luotsiksi juuri tälle palstalle.
Luotsin ikiaikainen tehtävä on ollut ohjata alus turvallisesti perille. Tällä palstalla luotsaaminen tarkoittaa etenkin hyvän maun väylällä pysymistä.Kerro luotsille miten koiraa kusetetaan venereissulla!
Kaikkien kaveri kirjoitti:
Mies joka purjehtii töpöpuomilla ja ylipainoisella veneellä, pitää noin just funtsiikkin.
Botox sopisi paremmin caravaanarien vartijaksi.Hyvää joulumieltä sullekin Jodlari. Ilahduttavaa huomata että ulosanti on samaa arkena ja juhlana. Mutta hei, lupaan uhrata sinne rannalle myötätuntoisen ajatuksen tai kaksi kun kuljen ohi majesteettisen hitaasti uppotukillani.
- hajotkaa
bollox kirjoitti:
Hyvää joulumieltä sullekin Jodlari. Ilahduttavaa huomata että ulosanti on samaa arkena ja juhlana. Mutta hei, lupaan uhrata sinne rannalle myötätuntoisen ajatuksen tai kaksi kun kuljen ohi majesteettisen hitaasti uppotukillani.
tähän:
http://www.yacht.de/yacht_tv/test_technik/racer-fuer-lange-schlaege-jpk-1080/a94009.html
- Sitten loppuu
Ymmärrän Venelehden huolen, koska kyse on rahan tekemisestä. Jos ei ole harrastajia ei saa rahaa.
Sitä en kuitenkaan ymmärrä miksi ihmisten pitäisi harrastaa juuri tiettyjä lajeja. Aikaisemmin mantrana oli hiihto, keihäänheitto ja pitkänmatkanjuoksu. Sille miksi nämä lajit olisivat parempia kuin muut en ole kuullut yhtään perustetta, joka ei liittyisi jotenkin niiden henkilökohtaiseen etuun, jotka lajeista rahansa saavat.
Jos nyt sitten käy niin, että purjehdus tai mikä muu tahansa loppuisi, niin se ei ole keneltäkään pois. Palvelut sopeutuisi nopeasti harrastajamäärän eikä kukaan, joka ei purjehdi jää kaipaamaan sitä tekemättömänä asiana.
Myönnän olevani harrastusliberaali enkä näe järkeä siinä, että jotain asiaa tehdään siksi, että sitä on aina tehty.
Jos olen itse valinnut tavat, jolla käytän vapaa-aikani, niin suon sen muillekin. Minä olen oikeassa omassa asiassani ja muut omassaan. - rikkaat harvassa
Ei mitään antipatiaa mitään merkkiä kohtaan. Mutta hintavia ovat bavatkin. Omistan tilavan asunnon, arvopaperisalkun ja auton, purjehtimisen jää niin vähän rahaa että parin vuoden sisään ostan Rockin tai Jullen. Ehkä jos asuis kaupungin vuokraa asunnossa niin vois ostaa 38-nälkäisen Navan, mutta ei normi-ihmisellä ole varaa kuin jollaan.
- 18+17
No, mihin kukin rahansa pistää. Vaihda pienempään asuntoon ja myy ne arvopaperit, niin ehkä olisi varaa veneeseenkin, ainakin kohtuullisen kokoisen lainan kera.
- kukin tyylillään
18+17 kirjoitti:
No, mihin kukin rahansa pistää. Vaihda pienempään asuntoon ja myy ne arvopaperit, niin ehkä olisi varaa veneeseenkin, ainakin kohtuullisen kokoisen lainan kera.
No joo, omia eläkevuosia ja lasten tulevaisuutta silmällä pitäen sanoisin että parempi pieni vene ja suuri salkku kuin toisinpäin. En oikeastaan koe että saisin merkittävästi enemmän hupia purjehduksesta jos olisin kauempana vedenpinnasta, ja on niin paljon kaikkea mielekästä tekemistä ettei maailmanympäripurjehduksellekaan osaisi lähteä. Kyse on toki pitkälti osaamisesta: purjehduskokemus kertyy vähitellen. Teoriapuoli on toki hanskassa. Mutta laittaa nyt kesäharrastukseen 200 000 kiinni...ei, en ole niin rikas.
- Jopukka
kukin tyylillään kirjoitti:
No joo, omia eläkevuosia ja lasten tulevaisuutta silmällä pitäen sanoisin että parempi pieni vene ja suuri salkku kuin toisinpäin. En oikeastaan koe että saisin merkittävästi enemmän hupia purjehduksesta jos olisin kauempana vedenpinnasta, ja on niin paljon kaikkea mielekästä tekemistä ettei maailmanympäripurjehduksellekaan osaisi lähteä. Kyse on toki pitkälti osaamisesta: purjehduskokemus kertyy vähitellen. Teoriapuoli on toki hanskassa. Mutta laittaa nyt kesäharrastukseen 200 000 kiinni...ei, en ole niin rikas.
Ei sitä 200 000 yleensä kai yhdellä heitolla kiinni laiteta vaan eiköhän aika moni tavallinen tallaaja hommaa sen isomman ja kalliimman purkkarin step by step pienemmästä veneestä kohti isompaa ja hups yllättäen ilman että riihikuivaa olisi suoraan lähtenyt lompakosta yhdellä kertaa sinulla on 150-200 tonnin purkkari käytössäsi. Itselle kävi näin. Kolme veneen vaihtoa 15 vuoden aikana ja unelma uudesta toteutui. Se ei vaadi miljoonaa tiliä.
- 18+17
kukin tyylillään kirjoitti:
No joo, omia eläkevuosia ja lasten tulevaisuutta silmällä pitäen sanoisin että parempi pieni vene ja suuri salkku kuin toisinpäin. En oikeastaan koe että saisin merkittävästi enemmän hupia purjehduksesta jos olisin kauempana vedenpinnasta, ja on niin paljon kaikkea mielekästä tekemistä ettei maailmanympäripurjehduksellekaan osaisi lähteä. Kyse on toki pitkälti osaamisesta: purjehduskokemus kertyy vähitellen. Teoriapuoli on toki hanskassa. Mutta laittaa nyt kesäharrastukseen 200 000 kiinni...ei, en ole niin rikas.
No, minulla nyt ei ollut mielessä 200 000 euron vene. Puolella siitä saa vallan hyvän ja vaikka loppuiäksi riittävän ison purkkarin, jos ei ihan pakasta vedettyä ole ostamassa.
Oma mielipiteeni taloudenhoidosta on, että lasten tulevaisuus on heidän ongelmansa eli mitään perintöä ei ole tarvis jäädä. Oma setti on keskimääräisen kokoinen asunto, auto, hiukan osakesijoituksia ja se vene. Iän karttuessa siitä realisoidaan sitten siinä järjestyksessä kuin hyvältä näyttää, mutta nykyajatukseni on, että vene on se viimeinen realisoitava.
- golffaajari
Luulen että kisohin tulisi lisää osallistujia, jos kisaaminen olisi helpommin lähestyttävää. ORCista ei ota selvää Erkkikään ja siellä ollaan niin tosissaan, niin tosissaan. LYSissä taas on muutamat himopurjehtijat, jotka pärjäävät aina, koska LYS-luku ei muutu vaikka voittavat joka kisan. On masentavaa osallistua vanhoin valkoisin purjein uppotukilla, kun tietää ettei voi mitenkään pärjätä ilman merkittävää rahallista panostusta. Järjestelmän pitäisi kehittyä jotenkin, että saisi vaikka tasoitusta vanhoista purjeista ja niin, että LYS päivittyisi kuten vaikka golf-händäri.
- TS36
Kisoissa ei voi pärjätä ilman osaamista. Purjeiden värillä ei niinkää oo väliä. Kehitystä tapahtuu, kun lopettaa välineiden tai varusteiden syyttämisen. Sellainen, joka on pitkään kisannut tosissaan, on vain yksinkertaisesti taitavampi. Eroa vain kertyy, kun useampi tunti kisataan.
Orciin pitää ensin hommata mittakirja ja se vaatii panostusta.
Arcissa taas pärjätäkseen pitää pystyä purjehtimaan paljon spinnulla. Silloin, kun itse olin siellä, niin enemmän olisi pitänyt uskaltaa. - Joopajoo.
TS36 kirjoitti:
Kisoissa ei voi pärjätä ilman osaamista. Purjeiden värillä ei niinkää oo väliä. Kehitystä tapahtuu, kun lopettaa välineiden tai varusteiden syyttämisen. Sellainen, joka on pitkään kisannut tosissaan, on vain yksinkertaisesti taitavampi. Eroa vain kertyy, kun useampi tunti kisataan.
Orciin pitää ensin hommata mittakirja ja se vaatii panostusta.
Arcissa taas pärjätäkseen pitää pystyä purjehtimaan paljon spinnulla. Silloin, kun itse olin siellä, niin enemmän olisi pitänyt uskaltaa.Jos noin olisi, niin eivät ne tosikisaajat uusia erikoiskuituisia keveitä järkkykalliita purjeita turhaan ostelisi.
Kokeile kerran ensi kesän lähes pläkällä pärjätä venyneillä painavilla ja vanhoilla perusdacroneilla. - Friikki ei ole mitta
Joopajoo. kirjoitti:
Jos noin olisi, niin eivät ne tosikisaajat uusia erikoiskuituisia keveitä järkkykalliita purjeita turhaan ostelisi.
Kokeile kerran ensi kesän lähes pläkällä pärjätä venyneillä painavilla ja vanhoilla perusdacroneilla.Tosihemmot ovat aina tekniikkafriikkejä. Ne hankkivat uutuudet pelkästään siksi, että ne on olemassa. Jokaisessa lajissa on niitä. Parhaimmillaan ne vie lajia ja varusteita eteenpäin, huonoimmillaan vain polttaa rahaa, tosin omaansa.
- Joopajoo.
Friikki ei ole mitta kirjoitti:
Tosihemmot ovat aina tekniikkafriikkejä. Ne hankkivat uutuudet pelkästään siksi, että ne on olemassa. Jokaisessa lajissa on niitä. Parhaimmillaan ne vie lajia ja varusteita eteenpäin, huonoimmillaan vain polttaa rahaa, tosin omaansa.
Muista se kokeilu. Kerro sitten meille, miten meni.
- TS36
Joopajoo. kirjoitti:
Muista se kokeilu. Kerro sitten meille, miten meni.
No empä osta ensi kesäksi uusia purjeita mihinkään veneeseeni. Enkä seuraavaksikaan. Kaupassa tuli käyttämättömiäkin purjeitakin. Sen sijaan yritän trimmata veneen rikin kohdalleen ja treenata.
- minäpä kokeilen
Joopajoo. kirjoitti:
Muista se kokeilu. Kerro sitten meille, miten meni.
Pitäisihän juoksukilpailussakin pärjätä myös huonokuntoisen. Aivan turha odottaa lähtölinjalle useampia juoksijoita, jos vain juoksemista treenanneet pärjää. Verkkareissa ja tennnareissa pitää myös pärjätä.
Itse asiassa niillä vanhoilla dacroneilla sentään pärjää purjehduskisassa, jos niitä osaa käyttää, eikä heti yritä pärjätä kansallisissa rankingeissa. Piloille venyneillä dacroneilla ei pitäisi pärjätä millään tasolla, mutta jopa niilläkin voi olla hauskaa. - Valitse vastus
minäpä kokeilen kirjoitti:
Pitäisihän juoksukilpailussakin pärjätä myös huonokuntoisen. Aivan turha odottaa lähtölinjalle useampia juoksijoita, jos vain juoksemista treenanneet pärjää. Verkkareissa ja tennnareissa pitää myös pärjätä.
Itse asiassa niillä vanhoilla dacroneilla sentään pärjää purjehduskisassa, jos niitä osaa käyttää, eikä heti yritä pärjätä kansallisissa rankingeissa. Piloille venyneillä dacroneilla ei pitäisi pärjätä millään tasolla, mutta jopa niilläkin voi olla hauskaa.Kilpailussa pärjääminen kiinnostaa vain niitä, jotka siihen osallistuu. Totuushan on kuitenkin se, ettei pärjäämistä määrää taito vaan se, että osallistuu sopivaan luokkaan. Kun valitsee tarpeeksi heikot vastustajat, voi kukkoilla niiden joukossa.
- mikä vastus?
Valitse vastus kirjoitti:
Kilpailussa pärjääminen kiinnostaa vain niitä, jotka siihen osallistuu. Totuushan on kuitenkin se, ettei pärjäämistä määrää taito vaan se, että osallistuu sopivaan luokkaan. Kun valitsee tarpeeksi heikot vastustajat, voi kukkoilla niiden joukossa.
Koskas olet viimeksi johonkin kilpailuun osallistunut? Minkä tasoiseen ja miten pärjäsit?
Ilman noita tietoja kirjoittelet vain luulemuksiasi. - Nestori kilpailevain
mikä vastus? kirjoitti:
Koskas olet viimeksi johonkin kilpailuun osallistunut? Minkä tasoiseen ja miten pärjäsit?
Ilman noita tietoja kirjoittelet vain luulemuksiasi.On siitä varmaan kohta 10 vuotta, mutta sitä ennen onkin niitä 30 vuotta tullut koluttua. Taso vaihteli ihan seurapiirikisoista siihen, mitä Suomessa nyt voi kilpailla.
Pärjäsin taitojen mukaisesti, mitä kehnompi vastus, sitä paremmin pärjäsin. Ei se ole rakettitiedettä. - LYS 1,25
Nestori kilpailevain kirjoitti:
On siitä varmaan kohta 10 vuotta, mutta sitä ennen onkin niitä 30 vuotta tullut koluttua. Taso vaihteli ihan seurapiirikisoista siihen, mitä Suomessa nyt voi kilpailla.
Pärjäsin taitojen mukaisesti, mitä kehnompi vastus, sitä paremmin pärjäsin. Ei se ole rakettitiedettä.HTR ei ole kilpailu,
- Hauki on kala
LYS 1,25 kirjoitti:
HTR ei ole kilpailu,
Onko sinulla muita tietoiskuja?
- lys enemmän kuin 1,25
LYS 1,25 kirjoitti:
HTR ei ole kilpailu,
Siinä on lähtö- ja maaliviiva, purjehdittu aika mitataan ja tulokset julkistetaan. Se vaikuttaisi kilpailulta, kerro mikä se on, vamaankin aika moni on väärässä käsityksessä?
- Äidinkieli siansaksa
lys enemmän kuin 1,25 kirjoitti:
Siinä on lähtö- ja maaliviiva, purjehdittu aika mitataan ja tulokset julkistetaan. Se vaikuttaisi kilpailulta, kerro mikä se on, vamaankin aika moni on väärässä käsityksessä?
Jos oikein muistan, niin koulun urheilupäivänäkin kilpailtiin eri lajeissa. Niitä kutsuttiin kilpailuiksi, olisi aika pettymys monille , jos niiden oikea nimi olisi vaikka jonotus tai yhteislaulu :D
Kilpailu = Määritelmää sanalle tilaisuus jossa kilpaillaan kisa(t) ottelu(t) turnaus esim jäsentenväliset kilpailut paini- ravikilpailut sävellys- suunnittelukilpailu loppu- kutsu- yleisökilpailu voittaa kilpailu johtaa kilpailua osallistua kilpailuun - ei-golffaaja
Eikö LYS alun perin ollut päivittyvä systeemi? Ruotsissa ent LYS, nyk SRS on viety monimutkaisempaan suuntaan tavoitteena reilumpi meininki, mutta porsaanreikiä löytyy aina. Kannattaisin päivittyvää systeemiä, jossa vene, joka on esim. tietty määrä top-5 sijoituksia kauden aikana saisi korotetun LYSin seuraavalle kaudelle. Jos kippari on niin hyvä, niin eiköhän pärjää korotetulla versiolla. Tai sitten odottaa että tasoitus laskee pärjäämättömyyden myötä.
- en golfaa minäkään
ei-golffaaja kirjoitti:
Eikö LYS alun perin ollut päivittyvä systeemi? Ruotsissa ent LYS, nyk SRS on viety monimutkaisempaan suuntaan tavoitteena reilumpi meininki, mutta porsaanreikiä löytyy aina. Kannattaisin päivittyvää systeemiä, jossa vene, joka on esim. tietty määrä top-5 sijoituksia kauden aikana saisi korotetun LYSin seuraavalle kaudelle. Jos kippari on niin hyvä, niin eiköhän pärjää korotetulla versiolla. Tai sitten odottaa että tasoitus laskee pärjäämättömyyden myötä.
LYS oli päivittyvä systeemi silloin, kun venetyyppejä oli rajallinen määrä ja jokaista tyyppiä kohden tuli jokin tilastollisesti käsiteltävissä oleva määrä kilpailusuorituksia. Jos nyt päivitettäisiin yllä ehdotetulla tavalla, tulisi systeemistä nimenomaan henkilöitä, ei venetyyppejä tasoittava systeemi. Olisiko jonkun mielestä oikein, en tiedä. Minun mielestäni ei olisi.
- en mäkään golffaa
en golfaa minäkään kirjoitti:
LYS oli päivittyvä systeemi silloin, kun venetyyppejä oli rajallinen määrä ja jokaista tyyppiä kohden tuli jokin tilastollisesti käsiteltävissä oleva määrä kilpailusuorituksia. Jos nyt päivitettäisiin yllä ehdotetulla tavalla, tulisi systeemistä nimenomaan henkilöitä, ei venetyyppejä tasoittava systeemi. Olisiko jonkun mielestä oikein, en tiedä. Minun mielestäni ei olisi.
Jos se päivittyisikin venettä kohden, ei venetyyppiä. Silloin purjehankinnat yms optimoinnit vaikuttaisivat.
- jppjii
en golfaa minäkään kirjoitti:
LYS oli päivittyvä systeemi silloin, kun venetyyppejä oli rajallinen määrä ja jokaista tyyppiä kohden tuli jokin tilastollisesti käsiteltävissä oleva määrä kilpailusuorituksia. Jos nyt päivitettäisiin yllä ehdotetulla tavalla, tulisi systeemistä nimenomaan henkilöitä, ei venetyyppejä tasoittava systeemi. Olisiko jonkun mielestä oikein, en tiedä. Minun mielestäni ei olisi.
Golfissahan on juuri henkilökohtainen tasoitussysteemi ja siellä näyttää toimivan.
- silti...
jppjii kirjoitti:
Golfissahan on juuri henkilökohtainen tasoitussysteemi ja siellä näyttää toimivan.
Ihan hyvä, mutta golfissa ei tasoitusta sidota tulosta käytettävään mailasettiin. Purjehduksessa on väistämättä väline mukana. Jos mentäisiin henkilökohtaisiin tasoituksiin, sen pitäisi olla olla vene-purjehtija -yhdistelmälle. Sanoisin täysin hallitsemattomaksi sotkuksi. Nykysysteemi kaikkine puutteineenkin on paljon parempi.
- tuhat muuttujaa
en mäkään golffaa kirjoitti:
Jos se päivittyisikin venettä kohden, ei venetyyppiä. Silloin purjehankinnat yms optimoinnit vaikuttaisivat.
Ja kuka määrittelisi, paljonko uusi kovan tuulen spinnu tai pohjan parempi hionta vaikuttaa tasoitukseen.
- seppomartti
tuhat muuttujaa kirjoitti:
Ja kuka määrittelisi, paljonko uusi kovan tuulen spinnu tai pohjan parempi hionta vaikuttaa tasoitukseen.
Ei kumpikaan vaikuta mitään koska kovan tuulen spinnu luultavasti on maksimikokoa pienempi.
- ei, vaan
seppomartti kirjoitti:
Ei kumpikaan vaikuta mitään koska kovan tuulen spinnu luultavasti on maksimikokoa pienempi.
Nythän oli kyse optimoinnista. Tavalliset mittasäännöt eivät tietenkään noteeraa maksimikokoa pienempää spinnua, mutta onhan siitä eittämätön etu tietyissä oloissa. Pitäisi siis tuossa ehdotetussa järjestelmässä vaikuttaa. Ja sileämmän pohjan vaikutus olisi laskettavissakin. Mittasäännöt vain olettavat kaikkien pitävän pohjansa sileänä, mutta nythän haettiin veneyksilökohtaista kerrointa. Ja pohjan kunto vaihtelee yksilöstä toiseen riippuen omistajan motivaatiosta. Siis motivaatiosta optimointiin, joten juuri niitä idean mukaan huomioitavia asioita.
- bosund
ei, vaan kirjoitti:
Nythän oli kyse optimoinnista. Tavalliset mittasäännöt eivät tietenkään noteeraa maksimikokoa pienempää spinnua, mutta onhan siitä eittämätön etu tietyissä oloissa. Pitäisi siis tuossa ehdotetussa järjestelmässä vaikuttaa. Ja sileämmän pohjan vaikutus olisi laskettavissakin. Mittasäännöt vain olettavat kaikkien pitävän pohjansa sileänä, mutta nythän haettiin veneyksilökohtaista kerrointa. Ja pohjan kunto vaihtelee yksilöstä toiseen riippuen omistajan motivaatiosta. Siis motivaatiosta optimointiin, joten juuri niitä idean mukaan huomioitavia asioita.
Ymmärsin että tuo päivittyisi empiirisesti - ei tarvitsisi miettiä algoritmeja eri muuttujien vaikutuksesta mittalukuun. Yksinkertainen systeemi, jossa menestyksen myötä mittaluku nousee ja vice versa.
- seppomartti
bosund kirjoitti:
Ymmärsin että tuo päivittyisi empiirisesti - ei tarvitsisi miettiä algoritmeja eri muuttujien vaikutuksesta mittalukuun. Yksinkertainen systeemi, jossa menestyksen myötä mittaluku nousee ja vice versa.
Sehän on jo kokeiltu. Alkuperäinen LYS -idea.
- eipäivity
seppomartti kirjoitti:
Sehän on jo kokeiltu. Alkuperäinen LYS -idea.
Ei se päivity, ainakaan aktiivisesti. Siinä ongelma.
- kännissäkirjoitettu?
Bavaria on vene siinä kuin muutkin vastaavanlaiset Mutta avaus antaa bavristeista kutakuinkin omituisen kuvan. Ne muutamat Bavarian omistavat tutut kuitenkin ovat varsin normaaleja, tuskin he pimeämpänäkään hetkenä olisivat tuota avausta kirjoittaneet.
- Ei tulkita
Ei pidä tulkita.
Missään ei lue, että avaajalla olisi edes venettä. Ja todennäköisesti ei olekaaan koska kyseessä on kaikkien tuntema perceestä perämoottoriin asiantuntija. - Tuppiköli
Jos ostaa auton omiin tarpeisiin ja niilla resursseilla kun käytettävissä, niin enpä ole nähnyt siitä vastaavaa kirjoittelua kuin täällä Bavariasta. Kaikki autotkaan eivät ole sitä korkeimman hintatason Audeja tai lexuksia. Onhan tuolla tilaa mennä millä vehkeellä vaan. Suhteellisuus on myös osalta kadonnut. Kaverini Bavalla oltiin yhdessä satamassa. Vanha skandi oli vieressä. Siellä sitä konetta ja lämppäriä rukattiin kuntoon. Illalla sitten naapurista kysyttiin että millaista se on olla tuollaisessa halpis veneessä. Bavarian hinnalla olisi saanut kyseisen skandin 2-3 kertaa.
- Miniköli
Tuppiköli kirjoitti:
Jos ostaa auton omiin tarpeisiin ja niilla resursseilla kun käytettävissä, niin enpä ole nähnyt siitä vastaavaa kirjoittelua kuin täällä Bavariasta. Kaikki autotkaan eivät ole sitä korkeimman hintatason Audeja tai lexuksia. Onhan tuolla tilaa mennä millä vehkeellä vaan. Suhteellisuus on myös osalta kadonnut. Kaverini Bavalla oltiin yhdessä satamassa. Vanha skandi oli vieressä. Siellä sitä konetta ja lämppäriä rukattiin kuntoon. Illalla sitten naapurista kysyttiin että millaista se on olla tuollaisessa halpis veneessä. Bavarian hinnalla olisi saanut kyseisen skandin 2-3 kertaa.
Niin ja on niitä autojakin sportteja, sedaneja, farkkuja ja tila-autoja. Jokaiselle eri tarpeeseen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 174286
Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1842469Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731617Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella231187Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o641177Toivoisin etten jännittäisi
niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti42912- 171904
- 106880
Junan kylkeen autolla
Miten helevetissä voi ajaa auton junan kylkeen?? Puhelinta hivelöity kenties!!? Koirat vielä kyydissä on käsittämätöntä74873Oletko päättänyt
Jo varmasti että ensi vuonna keräät rohkeutesi ja sanot tunteesi vai et? Sitä odottaessa ja toivoessa72820