Montako tuntia luette päivässä pääsykokeeseen?

tiedonjanoinen

Montako tuntia päivässä? Huom! ei siis sisällä ruokailu, vessassa käyntiä tai muita taukoja. Tarkoitan aktiivista opiskeluaikaa. Monenako päivänä viikossa? Milloin aloitit lukemisen? Monesko hakukerta? Menetkö valmennuskurssille?

35

4121

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • werre1

      8,5 h 6-7 krt vko

    • sopivasti

      Noin 2 tuntia 4-5 päivänä viikossa. Tahti paranee keväämmällä. Lukemisen määrä ei ratkaise vaan itselle sopiva tyyli. Toinen yritys. Jäin yhden pisteen päähän.

      • seppo3

        Hyvä! Jatka samaan malliin.


    • pääsykoe pro

      Viime vuonna luin keskimäärin 14 tuntia joka päivä. Ei ollut tarpeeksi. Tänä vuonna pyrin 16 tuntiin.

      • lääkisjäbä

        Huh huh.

        t. 2h päivässä 3kk ajan ja sisään viime vuonna.


      • Lääkistelijä
        lääkisjäbä kirjoitti:

        Huh huh.

        t. 2h päivässä 3kk ajan ja sisään viime vuonna.

        Huh huh 0 tuntia opiskellut pääsin sisään kun oli vielä galenos


    • toiveikas pyrkijä

      Olen lukenut vuodesta 2006 lähtien joka päivä 8-12 tuntia. Ei ole paikka vielä auennut. Ehkä jo ensi vuonna.

      Olen mielestäni syntynyt lääkäriksi, pakko päästä unelma-ammattiin.

    • ÄO +3 keskihajontaa

      Pääsin lääkikseen lukiotietoilla ja -taidoilla, koska olen älykäs.

    • Ei liikaa

      Pari kolme tuntia joka päivä. Ihan turha uuvuttaa itseään millään 10h päivillä, siinä vaiheessa aivot eivät ole vastaanottaneet uutta tietoa moneen tuntiin.

    • hakijanro293392

      Itse aloin lukemaan jo Valmennus Oy:n lääkis-painotteisessa päiväkodissa 5 vuotiaana. Sitten menin lääkis-painotteiseen lääkis-peruskouluun, missä opiskelin normaalien kouluaineiden lisäksi kemiaa ja fysiologiaa 3h/pvä. Täältä siirryin helsingin eliittimaineiseen lääkis-lukioon, missä puolet opinnoista oli ns. lääkiksen pääsykokeeseen valmentavia opintoja. Kirjoitin LLLLE.

      Sitten kävin 9 888 euron erikoispitkän supertakuu- lääkisvalmennuskurssin, missä mm. osallistuimme lääkis-leirille, missä luettiin 20h vuorokaudessa. Lisäksi äkäinen valmentaja-karju herätti opiskelijat yöllä vain tentatakseen punasolun halkaisijaa tms. tietoa opiskelijoilta. Paskallakin ollessa piti lukea fysiikkaa. Siltikään en päässyt. No, tänä vuonna luen vieläkin enemmän! Olen myös osallistunut lääkis-seurakunnan jumalanpalveluksiin, missä lääkispappi on suorittanut puolestani esirukouksen ja siunannut minut valintakoetta varten. Eihän lääkis tavallisille kuolevaisille ole. Josko tänä vuonna vihdoinkin!

      • Ei liikaa

        Näitä lukiessa menee kyllä toivo koko ihmiskuntaa kohtaan. Minkälaisia pellejä voikaan olla olemassa? Miksi ei voi vain vastata asiallisesti ja käydä asiallista keskustelua? Ja teistäkö lääkäreitä? Huh, parempi alkaa parannella itse itseään...


      • lääkikseen
        Ei liikaa kirjoitti:

        Näitä lukiessa menee kyllä toivo koko ihmiskuntaa kohtaan. Minkälaisia pellejä voikaan olla olemassa? Miksi ei voi vain vastata asiallisesti ja käydä asiallista keskustelua? Ja teistäkö lääkäreitä? Huh, parempi alkaa parannella itse itseään...

        Näihin keskusteluihin osallistuttava pilke silmäkulmassa ja hieman huumorilla.:)


      • hassunhauskaa

        Hahahah uskoin viel aluks kunnes luin loppuun.. pientä huumoria näin synkkinä ja stressaavina päivinä, älkää ottako itteenne!


      • uyjyyut
        hassunhauskaa kirjoitti:

        Hahahah uskoin viel aluks kunnes luin loppuun.. pientä huumoria näin synkkinä ja stressaavina päivinä, älkää ottako itteenne!

        Mitä stressattavaa tässä on?


    • juurikin näin

      Samaa mieltä edellisen kanssa, kaikkien lääkäreiden tulisi olla huumorintajuttomia robotteja. Hävetkää.

    • Asiallinen vastaus

      Kummityttöni pääsi lääkikseen lukemalla neljän kuukauden ajan noin yhdeksän tuntia päivässä ja hän piti sunnuntaisin vapaapäivän. Tuohon yhdeksään tuntiin kuuluu tietysti myös normaalit tauot, sillä kyllä tuollakin lukumäärällä mennään ihan äärirajoilla. Hänellä oli välivuosi menossa. Vinkkinä vielä, että hänen mukaansa kannattaa sitten kesä lomailla, sillä eka opiskeluvuosi on tuntunut ainakin hänestä tosi rankalta lääkiksessä.

      • qwerttt

        Ja sitten millainen oli alkukunto? Kaikki kurssit osaavana vai nolla kurssia käyneenä? Kellottiko hän joka päivä ne 9 tuntia? Tuosta ei saa mitään irti.


    • lex naturalis

      Miten niin ei saa irti?

      Kirjoittahan totesi, että hänen kummityttösä luki neljänä kevät kuukautena joka päivä poislukien sunnuntait 9 h tuntia päivässä sisältäen tauot. Kummitytöllä oli välivuosi menossa.

      -Välivuosi = on käynyt lukion ja kirjoittanut ylioppilaaksi. Todennäköisimmin mateemmis-luonnontieteellisiin aineisiin erikoistuen.
      -4 kuukautta = lukeminen aloitettu tosissaan varmaankin jouluaajan jälkeen.
      -6 pv viikossa = on pidetty aina 1 päivä vapaata

      -noin 9h mukaan lukien tauot -> Keskimäärin ihminen lukee tehokkaasti 1.5 - 2h kunnes on pakko pitää tauko ja ruokaillakin pitää. Joten todellinen lukumäärä on ollut varmaan 7-8 h riippuen päivästä. Se on todella hyvin.

      Päivä:
      8,30 Herätys ja aamupala
      10 -12 lukua
      12.15 - 14.15 lukua
      14.15 - 14.45 lounastauko
      14.45 - 16.45 lukua
      17.00 - 19.00 lukua

      -> 8h 30 min safkis 2-3 15 min taukoa.

      Mikä tuossa oli niin vaikeaa?

      • polo55

        Eipä sittenkään mitään. Tarvittaisiin valtavasti enemmän tietoa, että voitaisiin luotettavasti arvioida sitä kuinka helposti sinne lääkikseen oikeasti pääsisi. Turha minun täällä on roikkua...


      • lääkikseen
        polo55 kirjoitti:

        Eipä sittenkään mitään. Tarvittaisiin valtavasti enemmän tietoa, että voitaisiin luotettavasti arvioida sitä kuinka helposti sinne lääkikseen oikeasti pääsisi. Turha minun täällä on roikkua...

        polo55
        Vaikka nyt keskustellaan tuntimäärästä, olennainen asia on oppia asiat. Tuntimäärän tietäminen antaa pientä vinkkiä, miten omat päivät rakentaa. Ainahan puhutaan, että pääsykokeeseen lukeminen on kokopäivä työtä. Tässä keskustelussa käy hyvin ilmi, että moni opiskelee n. 8h päivässä. Kiitos niille, jotka jaksoivat vastata järkevästi.


      • Asiallinen vastaus 2
        polo55 kirjoitti:

        Eipä sittenkään mitään. Tarvittaisiin valtavasti enemmän tietoa, että voitaisiin luotettavasti arvioida sitä kuinka helposti sinne lääkikseen oikeasti pääsisi. Turha minun täällä on roikkua...

        Kummitäti vastaa: kummitytölläni oli lukiossa normaali luonnontieteellinen ainevalikoima ja hän kirjoitti pitkän matikan, kemian, fysiikan ja bilsan tasoilla m/e. Hänellä oli lukion keskiarvo yli ysin reilusti ja hän on ahkera ja päättäväinen. Ei mikään nero, mutta valmis tekemään työtä.


    • Ylilääkär

      Pitkät fys kem ma LLL. Yo en oikeestaa lukenu ollenkaan. Pääsykok bilsa edellisyönä, fys, kem syvennyin kirjoitusten jäljeen valmennuskurssilla ja tein niiiden tehtävät. Kurssi kesti muistaakseni 2-3 vkoa, n 4 h kerrallaan. Lukiossa muut 10 (siis myös kuvis yms) paitsi enkku 8. Mutta aineistokokeeseen auttaa vain muisti. Luet jotain artikkelia, jossa kaikki sinulle uutta.., paperit kerätään pois ja sitten tulee vasta kysymykset.. Äläkä panikoi siinä, keskity, unohda muut...
      Eli opettele muistitekniikkaa ja ymmärrystä lukemaasi.. Nillä pärjäät sitten itse lääkiksessäkin ja työssäsi. Tankkaaminen ei yl auta.. Paitsi anatomian nippeleiden opettelussa latinaksi :) (Ekka kerralla sisään ja no.. siihen aikaan otettiin vain 75 sisään.. Nyt määrä lienee jo tupla..) Muista myös itseluottamus... Jos et itse usko että pääset sisään, niin kuka sitten..? Siis keskity, ole tehokas, ymmärrä mitä luet, opettele jokainen yksityiskohtakin, luota itseesi , nuku hyvin, syö terveellisesti, unohda hetkeksi juhliminen, urheile ja

      • Ylilääkär

        Ja


      • Samayl
        Ylilääkär kirjoitti:

        Ja

        Onnea sinulle.. ( tämä ei kuvia nöytä.. Oli onnen apiloita...)


      • Dr. Tökerö
        Samayl kirjoitti:

        Onnea sinulle.. ( tämä ei kuvia nöytä.. Oli onnen apiloita...)

        Eli et oo oikeasti edes käynyt pääsykokeessa :D Vai kuka sulta kävi aineiston kesken kaiken varastamassa?


    • eräsvaan

      Lukutunnit eivät kerro kovinkaan paljoa. Jotkut lukevat täysiä päiviä 6-7 päivää viikossa ja osa pääsee, osa ei. Joillekin tuo tapa sopii. Sitten on niitä, jotka tekevät huomattavasti "kevyempiä" päiviä samoilla tuloksilla.

      Tärkeintä on lukea itselle sopivalla tavalla. Itse pidän tärkeänä jonkinlaista lukusuunnitelmaa (ei tarvitse olla välttämättä kamalan tarkka) ja jatkuvaa eteenpäin menemistä. Tuntien laadut ovat tärkeämpiä kuin niiden määrä. Positiivinen asenne ja luotto omaan tekemiseen on myös todella suuressa arvossa.

      Tunteja kuitenkin kysyttiin, joten vastataan siihenkin. Luin itse 3-4h päivässä ja pidin viikonloput yleensä vapaina. N. 9kk ajan tuota tahtia aiemman hakuvuoden räpiskelyt.

    • lääk. yo

      Huhti-toukokuussa vaihtelevasti 1-5h päivässä ja ekalla sisään viime vuonna

    • Teekkari

      Olen teekkari ja ajattelin vaihtaa lääkikseen koska haluan tutkia neurologiaa. Matikkaa ja fysiikkaa ei edes tarvitse lukea koska tosiaan niitä on huomattavasti korkeammalla tasolla tullut luettua kuin pääsykokeessa vaadittava taso, eli kemia ja biologia jäävät jäljelle. Näiden lukiokirjat täytyy tässä joku päivä käydä ostamassa. Opiskelen aivan normaalisti tässä samalla yliopistossa pääsykokeisiin saakka, eli kauheasti en ehdi lukemaan ennen vappua eikä tarvitsekaan.

      • Teekkari taas

        Niin joo, mihinkään valmennuskursseille en ole menossa.


      • wertt4

        Nähdään sitten syksyllä 2017!


    • hikke

      27h, ei paljon tuon jälkeen jää vapaa-aikaa.

    • 18lääkäriwannabe

      Vanha keskustelu taitaa olla, mutta itse suunnittelen lukevani sellaisia 8h päiviä, mutta viikonloppuisin lepään, ainakin sunnuntaina. Vähän kuin olisi normaali koulupäivä mutta pelkkää lääkikseen lukemista. Tärkein juttu on että jos lukee 12 tuntia päivässä eikä tee muuta niin en usko että oppii kunnolla, sillä aivot kyllästyvät sellaiseen jatkuvaan toistoon. Kannattaa puuhata muutakin, harrastaa liikuntaa ainakin puoli tuntia päivässä tai pari tuntia muutaman kerran viikossa. Se pitää verenkierron ja motivaation kunnossa.

      Lisäksi ihminen tarvitsee sosiaalista kanssakäymistä voidakseen säilyä terveenä, joten ei kannata kavereiden kanssa olosta nipistää lisätunteja lukemiseen. Ja kun rentoudut, yritä mennä sillä ajatuksella että olet tehnyt paljon töitä ja tauot on sallittua. Itse nimittäin sorrun usein siihen, että vaikka töitä olisi tullut tehtyä, ajattelen tauoilla/taukopäivinä, että voisin olla nytkin lukemassa. Se lisää pitkäkestoista stressiä huomattavasti enkä suosittele.

      Tärkeä juttu oppimisen kannalta on myös oman motivaation ylläpito. Muistuta itseäsi joka aamu, miksi luet lääkikseen. Lisämotivaatiota tulee myös jos saat itsesi kiinnostumaan todella lääkikseen luettavista asioista. Silloin luku-urakka ei tunnu rankalta.

      Toki olenhan itse nuori, mitäpä sitä minun neuvoja kuuntelemaan, varmaan täällä on kokeneempiakin, sellaisia jotka on itse päässyt lääkikseen. Pyrin sinne itse nyt suoraan lukion jälkeen, mutta on sanottu ettei kukaan pääse ekalla (tavallaan tavoitteena näyttää että voi päästä ekalla, ihan vain out of spite). Jos en pääse tänä vuonna, niin ensi vuonna haen uudestaan.

      Harhaannuin aiheesta. Siis pointti oli että kannattaa lukea oman kiinnostuksen mukaan, silloin aivot pysyy mukana ja sisäistää asiat hyvin. N. 7-8 tuntia päivässä on todella hyvä tavoite. 6 tuntia taukoja laskematta on myös varmaan riittävä. Joillekin 4 riittää. Riippuu oppimistahdista.

      Tsemppiä lukemiseen kaikille! Toivottavasti unelmat täyttyy.

    • Anonyymi

      Riippuu päivästä. Koetta edeltävänä päivänä luin vielä 550 sivua pääsykoemateriaalia läpi yhden päivän aikana. Pääsin sisään. Vuosi oli 2001, nyt jo valmis erikoislääkäri, yksitysvastaanotto.

      • Anonyymi

        Kävin myös treenaamassa lihakset kipeäksi 3 kertaa viikossa kuntosalilla. Lisäksi pidin yhden täysin vapaapäivän (sunnuntai) viikossa, etten lukenut yhtään mitään. Joka ilta katsoin yhden elokuvan. Muuten luin kaiken muun ajan. Ennen kaikkea laskin kaikki fysiikan ja kemian kirjojen laskut lisätehtävineen läpi 2-3 kertaan, että osasin ne unissakin.

        Kun laiken opettelee ulkoa ja laskee kaikki tehtävät lopulta ilman apua, on jo melkein sisällä.

        T. Erikoislääkäri


    • Anonyymi

      Pidin lukion jälkeen pari välivuotta ja päätin käydä sitten katsomassa lääkiksen pääsykoetta ilman lukemista. Tarkoitus oli lukea vuoden päästä. Pääsinkin sisään ja nyt gynegologi. Niin bilsa oli b, kemia a, lyhyt matikka a ja lyhyt fysikka b. Onneksi vieressä istui laudaturin kaveri.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1836
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1615
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1554
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1395
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1271
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1153
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe