kun isoveli juo.

pikkusisko1

En löytänyt netistä paljon keskusteluja siitä kun perheenjäsen juo ja varsinkin kun isoveli juo, joten siirryimpä tänne kirjottelemaan.
Perheeseeni kuuluu tällä hetkellä äiti,isä (eronneet 1999) ja 2 isoveljeä. Yhden veljistäni olen menettänyt 2008, kuoleman syynä oli hukkuminen. Hänenkin elämään alkoholi on kuulunut. Olen seuraillut sivusta toisen veljeni juomista jo vuosia, hän juo joka päivä eikä loppua näy. Näin hänet joulun aikaan pitkästä aikaa ja kiinnitin huomiota siihen että hänen motoriset taidot ovat alkaneet jo kärsiä, liikkuminen on jotenkin tönkkömäistä ja jos häneltä pyytää jotakin niin hän ei joko keskity ja sen takia unohtaa tai sitten muutenvain hän unohtaa tekemänsä asian hetkessä.
En tiedä mitä tässä pitäisi tehdä, minä en käytä alkoholia samalla tavalla joten en voi ymmärtää tuollaista alkoholin käyttöä ja haluaisin auttaa mutta en tiedä miten? En voi aikuista ihmistä pakottaa hoitoon tai lopettamaan juomista jos hän ei sitä itse omasta tahdosta tee. Ikävä myöntää tätä mutta jollakin tavalla häpeän veljeäni vaikka kuitenkin rakastan kaikkia veljiäni!
Veljeni ei käy töissä koska on työkyvyttömyys eläkkeellä joten rahatkin ovat vähissä ja ne vähäisetkin rahat menee kaljaan. Kun rahaa ei ole, niin hän pyytää aina äidiltäni rahaa kaljaan ja eri lääkkeisiin kuten närästys lääkkeisiin. Kyseinen närästys johtuu varmastikin siitä ettei hän syö usein vaan pelkästään kittaa kaljaa tyhjään mahaan päivästä toiseen. "Tipattoman tammikuun" hän kuulema aikoo pitää mutta sen tiedän jo ettei niin tule tapahtumaan. Hän ei tunnu edes käsittävän sitä että parikin kaljaa on juomista.
Voinko auttaa häntä mitenkään? Onko teillä vastaavia kokemuksia ja miten olette selvinneet?

28

460

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • selvinnyt

Tuntuu kurjalta vastata, ettet voi mitenkään auttaa veljeäsi.
      Vuosia jatkunut juominen alkaa näkyä katkokävelynä ja keskittymishäiriöinä. Lisäksi epäilen, että veljesi "närästyslääkkeet" ovat bentzoja eli rauhoittavia lääkkeitä. Niitä lääkärit kirjoittavat alkoholisteille mitä erilaisimpiin oireisiin, mutta todellisuudessa ne toimivat vain krapula-lääkkeinä. Lisäksi niihin syntyy hyvin nopeasti julma riippuvuus, eli niitä on saatava päivittäin joten rahaakin on pakko saada jostain.

Et voi veljeäsi mitenkään auttaa, sillä hän kääntää kaiken avun palvelemaan omaa juomistaan. Oikeastaan veljesi kannalta olisi parasta, jos te kaikki hänelle läheiset ihmiset jättäisitte hänet yksin. Ette enään antaisi hänelle rahaa, ettekä kuskaisi, siivoaisi, pyykkäisi ettekä ruokkisi häntä.
      Tällä tavoin veljesi joutuisi kohtaamaan oman juomisensa, eli hänen olisi pakko tehdä asialle jotain, mikäli aikoo selvitä edes arkirutiineistaan.
      Selän kääntäminen omalle veljelleen tuntuu julmalta, mutta se saattaa silti pelastaa hänen henkensä. Juominen on joka tapauksessa hidas ja tuskallinen itsemurha.

Sinun kannattaa keskittyä nyt vain itsesi hoitamiseen. Et ole millään tavalla vastuussa veljesi juomisesta eikä sinun tarvitse kantaa siitä syyllisyyttä.
      Jos ja kun veljesi joskus lopettaa juomisen, niin sitten voit häntä auttaa uuden elämän alkuun. Silloin on hyvä jos olet riittävän vahva auttamaan häntä.

• Pankin asiakas

Al-Anon on alkoholistien läheisille tarkoitettu yhteisö. Kannattaa käydä niissä kuuntelemassa, miten siellä olevat ihmiset ovat selviytyneet juovan läheisen aiheuttamista tuskasta ja häpeästä.

Onko läheiselläsi alkoholiongelma? - Al-Anon - Vertaistukea ..
        www.al-anon.fi/
        Monet meistä ovat saaneet apua ja toivoa Al-Anon-ryhmistä, jotka toimivat ympäri maata. Testaa onko Al-Anon sinua varten?

• AAnuksenhaju-
        Pankin asiakas kirjoitti:

Al-Anon on alkoholistien läheisille tarkoitettu yhteisö. Kannattaa käydä niissä kuuntelemassa, miten siellä olevat ihmiset ovat selviytyneet juovan läheisen aiheuttamista tuskasta ja häpeästä.

Onko läheiselläsi alkoholiongelma? - Al-Anon - Vertaistukea ..
        www.al-anon.fi/
        Monet meistä ovat saaneet apua ja toivoa Al-Anon-ryhmistä, jotka toimivat ympäri maata. Testaa onko Al-Anon sinua varten?

Työnnä löylykauha perceeseesi

• Pikkusisko taas

Kiitos vastauksistanne. En tiedä yritänkö turhaan mutta tahtoisin auttaa veljeäni. En voi vaan hyväksyä hänen juopotteluaan koska sillä hän tuhoaa meidän perheen ja oman hyvinvointinsa ellei ole tuhonnut jo. Keskustelin äitini kanssa ja sanoin että nyt loppu se veljen juomisen rahoittaminen! Äitini sanoi että näin teemme. Veljeni oli taas viime yönä soittanut äidilleni että "nyt äkkiä rahaa,pakko saada yksi kalja,en saa muuten unta" luojankiitos äiti ei antanut! Minua niin itkettää ja surettaa kun en pysty auttamaan mutta en myöskään pysty olemaan välittämättä,tunnen itseni muuten niin itsekkääksi ja välinpitämättömäksi. Ajatukseni on ehkä hullu,mutta olen miettinyt vaihtoehtoa että ottaisin veljeni asumaan luokseni joksikin aikaa ja auttaisin häntä ymmärtämään mitä vahinkoa hän tekee itselleen ja miten paljon se satuttaa meitä lähimmäisiä. Luona olisi ehdoton alkoholi kielto ja veisin hänet eri keskusteluihin kuten tuo paikka minkä edellinen kommentoija vinkkasi. Tiedän että alkoholisti ei parannu mikäli ei itse sitä halua,mutta saisinko hänet ajattelemaan toisin kun saisin hänet tänne ja olemaan ilman alkoholia jonkun aikaa?

• Raitistunut

"Pikkusisko". Suojele itseäsi. Älä majoita häntä. Mieluummin ota etäisyyttä.
        Mitä silloin teet, kun hän vaatii rahaa kaljaan tai lääkkeisiin? Mitä mahdollisesti voisi tapahtua? Anteeksi suoruuteni mutta varastelu, uhkailu ja pahoinpitelyt ovat silloin yleisiä.
        Sisaruus ei suojele sua alkoholistin maailmassa.
        Suosittelen AL-Anonia, pyydä äiti mukaan.
        Tarvitsette paljon voimia mutta omaa elämää pitää ja on lupa elää.

• AAnuksenhaju-
        Raitistunut kirjoitti:

"Pikkusisko". Suojele itseäsi. Älä majoita häntä. Mieluummin ota etäisyyttä.
        Mitä silloin teet, kun hän vaatii rahaa kaljaan tai lääkkeisiin? Mitä mahdollisesti voisi tapahtua? Anteeksi suoruuteni mutta varastelu, uhkailu ja pahoinpitelyt ovat silloin yleisiä.
        Sisaruus ei suojele sua alkoholistin maailmassa.
        Suosittelen AL-Anonia, pyydä äiti mukaan.
        Tarvitsette paljon voimia mutta omaa elämää pitää ja on lupa elää.

työnnä löylykauha percereikääsi

• kokemusta löytyy

"Mieluummin ota etäisyyttä."

Sairas neuvo. Mitä voisi tapahtua näin toimittaessa. Pikkuveli voisi tuntea olevansa täysin yhdentekevä kaikille ihmisille maailmassa ja päätyä esim. itsetuhoon. Näinkö AA:ssa sekä Al-Anonissa opetetaan toimimaan, jättämään hädässä oleva ihminen yksin oman onnensa nojaan?

• raitistunut

"Kokemusta löytyy". Ammattilaiset ovat oikeita henkilöitä auttamaan raittiuden tiellä. Läheinen on läheinen henkilö, ei hoitaja. Tunnesiteet tekevät alkoholistin tukemisesta raskasta.
        Myös vertaistuki parempi. Juurikin kokemuksien vaihto, jo raitistuneen kanssa kantaa pitkälle. Tähän vertaistukeen ei läheinen pysty ellei ole itse raitistumista kokenut.
        Tukea ja auttaa voi, kunhan raitistuminen on henkilön oma päätös.
        Minutkin jätettiin juodessani yksin. Ei tuettu itsetuhoani, vaan mut rehellisesti tyrmättiin.
        Itse tein päätöksen lopettaa juomisen. Sain ammattilaiset ja vertaistuen mukaani. Läheisille olen ikuisesti kiitollinen rajojen asettamisesta mulle, eivät suostuneet enää sietämään petollisuuttani.
        Pohjalla on ihan itse käytävä. Miksi pitkittää tulevaa? Onko se oikeata auttamista, hyväksymällä humalaisen alkoholistin käytös?

• raitis alkoholisti
        raitistunut kirjoitti:

"Kokemusta löytyy". Ammattilaiset ovat oikeita henkilöitä auttamaan raittiuden tiellä. Läheinen on läheinen henkilö, ei hoitaja. Tunnesiteet tekevät alkoholistin tukemisesta raskasta.
        Myös vertaistuki parempi. Juurikin kokemuksien vaihto, jo raitistuneen kanssa kantaa pitkälle. Tähän vertaistukeen ei läheinen pysty ellei ole itse raitistumista kokenut.
        Tukea ja auttaa voi, kunhan raitistuminen on henkilön oma päätös.
        Minutkin jätettiin juodessani yksin. Ei tuettu itsetuhoani, vaan mut rehellisesti tyrmättiin.
        Itse tein päätöksen lopettaa juomisen. Sain ammattilaiset ja vertaistuen mukaani. Läheisille olen ikuisesti kiitollinen rajojen asettamisesta mulle, eivät suostuneet enää sietämään petollisuuttani.
        Pohjalla on ihan itse käytävä. Miksi pitkittää tulevaa? Onko se oikeata auttamista, hyväksymällä humalaisen alkoholistin käytös?

Eli myönsit kaikille olevasi täysin epäkelpo yksilö, jonka jälkeen sinut vasta hyväksyttiin omana itsenäsi? Läheisesi riemuitsivat voitostaan alistaa jatkossakin sinua, jos ottaisit muutaman oluen viikonloppuisin. Annoit heille täydellisen vallan holhota sinua kaikessa mitä elämässäsi teet. Kun antaa pirulle pikkurillin, se vie koko käden.

• Raitistunut
        raitis alkoholisti kirjoitti:

Eli myönsit kaikille olevasi täysin epäkelpo yksilö, jonka jälkeen sinut vasta hyväksyttiin omana itsenäsi? Läheisesi riemuitsivat voitostaan alistaa jatkossakin sinua, jos ottaisit muutaman oluen viikonloppuisin. Annoit heille täydellisen vallan holhota sinua kaikessa mitä elämässäsi teet. Kun antaa pirulle pikkurillin, se vie koko käden.

"raitis alkoholisti" Mulleko kommentoit? Eipä ole tehnyt mun mieli juoda. Henki meinasi hommassa lähteä.
        Jos läheiset olisivat pyyntöihini ja vaatimuksiini loputtomasti suostuneet, hautajaisiin olisi tarina päättynyt.
        Ei niin ikävää ja isoa asiaa ole että juomalla kannattaisi elämisen aika pilata.
        Join suruun ja ahdistukseen.
        Olen onnellinen juomatta.
        Läheisteni huoli oli oikeutettua kuten myös vihan tunteet, he rakastivat ja rakastavat mua edelleen.
        Voin koska tahansa juoda, kuten myös usea vuosi taakse päinkin olisin voinut.
        Saan hyvän olon muilla keinoilla, se oma valintani.

• Läheinen

Kyllä. Sama neuvo kaikille.
      Alkoholisti on aivonsa tuhonnut ja elämänsä sössinyt.
      Hänestä ei ole työelämään tai ihmissuhteisiin.
      Hänelle sopivin tapa viettää surkea loppuelämänsä on AA-toiminta ja eläkepaperit.
      Alkoholistiin ei kannata pitää yhteyttä ainakaan läheisten. Alkoholisti on tiensä valinnut eikä koskaan parannu. Korkeintaan toipuu, että elossa säilyy samanlaisten kanssa. Suosittelen läheisille Al-Anon toimintaa, he opastaat kuinka alkoholistista pääsee eroon.

• paljon kokenut

Alkoholismi on perheen/suvun yhteinen sairaus, jossa kaikki muut kuin alkoholia väärinkäyttävä ovat pääosassa. He tahtovat tätä olla. He tarvitsevat "mustan lampaan" eli syntipukin, jonka kustannuksella päteä ja yrittää selittää itselleen omaa heikkouttaan, omia väärinvalintojaan puolisoa valittaessa, oman perimänsä tuomia tosiasioita. Alkoholistien puolisot ovat oman valintansa tehneet, mikäli ovat alkaneet suhteeseen alkoholistin kanssa, myös heidän siis tulisi osata kantaa vastuu sekä itsestään että lähimmäisestään omalta osaltaan, kuinka ovat toimineet typeryyttään. Aivan turha tänne tulla itkemään omia mokia ja syyllistämään sairaita ihmisiä. Menkää itseenne. Jos osaatte. Hoitakaa sairaita jos tahdotte heidän elävän ja heistä välitätte.

• hoh hoijaa..

Mites voi nähdä esim 20v eteenpäin puolison alkoholisoitumisen? Varsinkin jos jaikki oli ok vuoskymmenet. Turha kumppania on syyllistää huonosti valitusta seurasta.
        Järjen käyttö sallittua.

• Kokemuksesta kerron,

Jos alkoholisti ei apuasi halua (eikä tietenkään halua, koska hänen mielestään sinun pitäisi auttaa tuomalla alkoholia, ja sun mielestä häntä auttaa alkoholista irtautuminen, eri toiveet siis) niin ainut keino on antaa alkoholistin mennä itsekseen aivan pohjalle. Sieltä joko tulee ylös tai menee hautaan. Läheinen ei voi omilla tarkoitusperillään muuta kuin häiritä alkoholistin elämää. Joten kannattaa keskittyä omaan elämään.

• alkkistenpuolisoille
        hoh hoijaa.. kirjoitti:

Mites voi nähdä esim 20v eteenpäin puolison alkoholisoitumisen? Varsinkin jos jaikki oli ok vuoskymmenet. Turha kumppania on syyllistää huonosti valitusta seurasta.
        Järjen käyttö sallittua.

Tyhmä ihminen ei näe eteensä, mistä voi syyttää vain itseään.

• uusin tutkimus

Kiitokset nimimerkille "paljon kokenut". Kokonaisuutta ei voisi paremmin kuvailla. Alkoholismi ei ole vain yhden ihmisen sairaus, sen aiheuttajina on ollut useampi ihminen. Ja mitä suotuisampi geeniperimä, sen vaikuttavampaan alkoholismiin voi ihmisen ajaa, mitä ensikädessä läheiset edesauttavat.

• aakp

Kyllä juoppo aina syyn muista löytää.
      Läheisiä ei kannata syyllistää.
      Alkoholismista voi toipua laittamalla korkin kiinni.
      Ei tarvitse retkahtaa vaan käydä ryhmissä, tehdä töitä ja huolehtia perheestä.
      .

• nollalinja

Eihän juovaa alkoholistia ihmisenä tietenkään tarvitse vihata, vaan inhota hänen tapaansa juoda ongelmallisesti.
        Nämä ovat kaksi aivan eri asiaa, kun puhutaan ihmisestä.
        Juominen on opittu käyttäytymistapa ja miksi se tapa on jäänyt päälle, olisi selvitettävä.
        Jokainen voi jollakin tapaa vaikuttaa tapoihinsa. Ammattilaiset auttavat, yksin ei tarvitse yrittää pärjätä.

• kerhoilua

Miksi olet läski? Miksi sinulla on syömisongelma? Oliko isovanhemmillasikin? Oletko vähän tyhmä, kun et saa syömisongelmaasi kuriin edes käymällä ryhmissä tai lääkityksillä? Sinun täytyy olla todella tyhmä, kun tuonlaisista ongelmista kärsit. Ota itseäsi niskasta kiinni ja lopeta ahmiminen, läheisesi voivat pahoin ahmimisesi johdosta, vaikka enosikin ahmii vielä nykyisinkin ja osa suvusta on kuollut vakavan ahmimishäriön fysiologisiin seurauksiin.

Joten, ei kannata olla läski. Voi vaikka kuolla.

• Kauhamiehiä olen

Minulla auttoi löylykauhaterapia suuressa vantaan kauhoittelukeskuksessa. Sain vähennettyä alkoholin kulutuksen suositusten mukaiseen 17 olieen päivössä ja nyt olo on mitä mainioin. Tissuttelu on ihan ok.

• lopeta juominen heti

tuo sanonta, ettei saa unta on valetta, ja usein kuulee kovasti juovan suusta..

Alkoholi just vie unet.

• Luukko

Nyt oli tyhmintä paskaa vähään aikaan mitä olen netissä lukenut. Tajuatko, että kovan riippuvuuden alkoholista omaava henkilö ei välttämättä saa lainkaan nukuttua, jos ei veressä ole alkoholia. Alkoholi myös voi vaikuttaa ihmisiin eritavoin, toisia alkaa väsyttää, toiset pitistyy.

• Raitistunut

Juovaa alkoholistia ei voi auttaa, ellei hän itse halua apua. Vain, jos hän on omastakin mielestä apua vailla, voi tarjota apua. Tarkoitan avun antamista sairauteen eli juonnin lopettamiseen.
      Usein luullaan, että leivän tms ruuan antaminen, tai pyykin pesu, siivoaminen tai jopa rapulakaljan osto on auttamista. se ei ole alkoholismin parantamista, vaan juopottelemisen jatkumisen mahdollistamista. Jos juopon korvien välissä ei tapahdu muutosta apu on turhaa, valitettavasti.
      Muistan omasta kokemuksesta, kun läheiset puuttuivat juomiseeni, miten vihainen olin. Hoitaisivat vaan omat asiansa. Niinkauan, kun olin sitä mieltä olin ulkopuolisen avun ulottumissa.

• Corey

Isoveli juo kyllä joka viikonloppu, mutta se ei ole hänen suurin ongelmansa. Itse valmistuin ammattiin 5 vuotta ennen häntä vaikka isoveli on 2 v. vanhempi. Sitten opiskeli koulussa koodausta (itse kaikkea it-hommaa) ja ollu vuoden kotonaan ilman haastatteluja/töitä. Hokee vaan että haluu vaan oman alan hommaa vaikka hakijoita on 3000 saman alan hommiin joilla iso työura. Mitä teen että lähtis kartuttaan cv:tä??

• läheinen

Alkoholisti ei välitä itsestään, miten hän voisi välittää kenestäkään muusta? En antaisi rahaa, enkä asuisi alkoholistin kanssa. Siinä joutuu koko ajan paikkaamaan toisen tolloiluja. Rahat mennyt, sitten ei viiti katella toista nälissään ja syöttää ja ostaa kaiken vessapaperista alkaen... Juopolla on pian erittäin kätevä tilanne, että toinen rahoittaa normielämän ja omat rahat voi juoda.. Krapulassa sitten valittaa ja itkee ja kaipaa lohtua. Passivoituu ja odottaa, että toinen hoitaa kaiken puolesta.
      Itse aion nyt laittaa poismuuttavalle juopolle rajat, etten ole tekemisissä, jos on kännissä tai krapulassa. Selvänä kun on niin sitten. Voihan olla, että tapaamisia on aika harvoin. ;) Olen sanonut, että heti kun haluaa apua mt- ja alkoholiongelmiin, lähden mukaan järjestämään sitä ja tuen voimieni mukaan... Mutta kun v*tutusta ei voi kuulemma hoitaa muulla kuin viinalla. :D

• identtinen_tapaus

Onko aloitusviestin kirjoittaja Kylmiksen pikkusisko?

• Mä_tunnen_sinut

• Tunkkapussi_aito

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. R.I.P Marko lämsä

Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi
      Tampere
      62
      4282
    2. Vappu terveiset kaivatullesi

otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡
      Ikävä
      154
      1812
    3. Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut

Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html
      Maailman menoa
      14
      1513
    4. Puskaradio huutaa

Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !
      Suomussalmi
      35
      1278
    5. Miksi aina vain seksiä?

Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau
      Sinkut
      168
      1063
    6. Kerro kiva muisto

Kaivatustasi
      Ikävä
      56
      914
    7. Vieläkin jaksaa

naurattaa. 😆 🐽🐷🤣 M - N
      Ikävä
      78
      904
    8. Martinalta vakava ulostulo

Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      167
      829
    9. Hei rakas A,

olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en
      Ikävä
      54
      811
    10. Kyllä sitä on tyhmä

Ettei aikoinaan sua ottanut. Huomenta❤️
      Ikävä
      39
      781
    Aihe