Mitä järkeä jarruttomassa telikärryssä?

kysyn vaan

Voisiko joku kertoa, mikä idea on jarruttomassa teliperävaunussa. Kun suurin sallittu kytkentämassahan on sama 750kg. Telihän ainoastaan syö hyötykuormaa, keveimmillä yksiakseleilla kantavuus jopa yli 600kg, kun telikärryllä jaadään satakunta kiloa jälkeen. Onko ainoa peruste vakaampi vedettävyys? (jonka varjopuoli taas on kankeampi käsiteltävyys) Vai onko hankinnan lähtökohtakin se, ettei lakia noudateta...

7

5196

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jose

      Joskus peräkärryjen alkuaikoina (70-luvulla)
      Pyörän navat oli niin hentoisia ettei täyttä 750kg kokonaismassaa saatu kuin telillä.
      Siitä monelle jäänyt mieleen että teli sen olla pitää.
      Nykyisin kärry kuin kärry on 750kg kokonaispainoilla ja telikärryjen myynti melko pientä jarruttomissa. Samoin kumivääntöjousitus on menettänyt markinoita runsaasti eikä syyttä.
      Lehtijousitettu 1-akselinen on jarruttomassa yleisin ja oikea ratkaisu.

      • kannalla

        kyllä se vaan niin on jos vetää paljon niin osaa arvostaa teliä


    • Kri

      Yleensä kaikkia nelipyöräisiä kärryjä ihmiset kutsuvat telikärryiksi. Vaikka osa onkin kahdella erillisellä akselistolla varustettuja. Telikärryssä peräkkäiset pyörät on ripustettu samaan varteen, eikä akselistossa ole välttämättä mitään jousia tai iskareita.

      Mulla on kaksiakselinen Jullikka (750 kg) jossa on yhden akselin virallinen kantavuus 550 kg. Kärry on tehty joskus 80-luvun alussa ja silloin ei ollut yli 550 kg akseleita saatavilla(?)

      Surkea kärry kaikissa olosuhteissa:

      - painava ja kömpelö laite

      - sähköt piti uusia jo parin vuoden jälkeen lähes kokonaan

      - vetoaisa on toteutettu yhdellä pyöreällä putkella, joustaa jokasuuntaan. Jos kärryn renkaat ovat vähänkin epätasapainossa, niin kärry tutajaa ja kolisee kaikilla nopeuksilla.

      - pyörien laakeroinnit ovat huonosti suojatut, roiskevesi pääsee laakereihin ja ruostuttaa laakerit pilalle. Olen uusinut jo kaikki (8 kpl)laakerit kertaalleen. Varaosina sikakalliita, mutta onneks löysin std laakerit halvalla.

      Tämänpäivän kärryistä löytyy jokunen hyväkin malli. Jos haluaa maksimoida (laillisen) hyötykuorman, kannattaa valita alumiinirakenteinen yksiakselinen. Ja sitä ei kannata sitten lainailla muille!

      • cowboy

        Eiks noi sun luettelemat viat oo pääosin ite kärryn vikoja eikä niinkään kahden akselin?


      • Kri
        cowboy kirjoitti:

        Eiks noi sun luettelemat viat oo pääosin ite kärryn vikoja eikä niinkään kahden akselin?

        Olet oikeassa, olis pitäny eritellä eri otsikon alle nuo yleisviat. Mutta kaikki nuo ongelmat löytyi yhdestä ja samasta kärrystä.


    • kokeillut

      joskus vedin todella huonosta maastosta polttopuita sekä yksiaks.että telikärryllä.teli oli kankeampi käännellä mutta missä yksiakselisen pyörä upposi monttuun tai pehmeään kohtaan aiheuttaen työntöhommia,teli tuli henkilöauton perässä ongelmitta.muussa käytössä en keksi telistä etuja,paitsi kerran kymmenessä vuodessa kun rengas hajoaa ajossa,telillä voi jatkaa.

      • mt58

        jos sulla on telikärry niin et voi ajaa tyhjällä renkaalla, koska teli tasaa painon molemmille renkaille. jos sinulla on taas kaksiakselinen kärry siinä riippuu vetokoukun korkeudesta kuinka paljon paino jakaantuu eri pyörille. esim korkealla maasturilla yleensä koukku on ylempänä ja kaksiakselisessa kärryssä etummainen akseli on ilmassa ja vastaavasti täyteen lastatussa henkilöautossa kaksiakselisen kärryn takimmaiset rattaat ovat ilmassa, varsinkin silloin kun kärry on tyhjä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

      Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      172
      6253
    2. Ootko rakastunut?

      Kerro pois nyt
      Ikävä
      147
      1734
    3. Onhan sulla nainen parempi mieli

      Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      113
      1528
    4. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

      Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      51
      1280
    5. Suureksi onneksesi on myönnettävä

      Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      46
      952
    6. Möykkähulluus vaati kuolonuhrin

      Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢
      Kauhava
      30
      870
    7. Älä mies pidä mua pettäjänä

      En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu
      Ikävä
      97
      856
    8. Reeniähororeeniä

      Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?
      Kouvola
      5
      809
    9. Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.

      Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan
      Maailman menoa
      229
      767
    10. Kävit nainen näemmä mun

      Facessa katsomassa....
      Ikävä
      41
      759
    Aihe