Voisiko joku kertoa, mikä idea on jarruttomassa teliperävaunussa. Kun suurin sallittu kytkentämassahan on sama 750kg. Telihän ainoastaan syö hyötykuormaa, keveimmillä yksiakseleilla kantavuus jopa yli 600kg, kun telikärryllä jaadään satakunta kiloa jälkeen. Onko ainoa peruste vakaampi vedettävyys? (jonka varjopuoli taas on kankeampi käsiteltävyys) Vai onko hankinnan lähtökohtakin se, ettei lakia noudateta...
Mitä järkeä jarruttomassa telikärryssä?
7
5196
Vastaukset
- Jose
Joskus peräkärryjen alkuaikoina (70-luvulla)
Pyörän navat oli niin hentoisia ettei täyttä 750kg kokonaismassaa saatu kuin telillä.
Siitä monelle jäänyt mieleen että teli sen olla pitää.
Nykyisin kärry kuin kärry on 750kg kokonaispainoilla ja telikärryjen myynti melko pientä jarruttomissa. Samoin kumivääntöjousitus on menettänyt markinoita runsaasti eikä syyttä.
Lehtijousitettu 1-akselinen on jarruttomassa yleisin ja oikea ratkaisu.- kannalla
kyllä se vaan niin on jos vetää paljon niin osaa arvostaa teliä
- Kri
Yleensä kaikkia nelipyöräisiä kärryjä ihmiset kutsuvat telikärryiksi. Vaikka osa onkin kahdella erillisellä akselistolla varustettuja. Telikärryssä peräkkäiset pyörät on ripustettu samaan varteen, eikä akselistossa ole välttämättä mitään jousia tai iskareita.
Mulla on kaksiakselinen Jullikka (750 kg) jossa on yhden akselin virallinen kantavuus 550 kg. Kärry on tehty joskus 80-luvun alussa ja silloin ei ollut yli 550 kg akseleita saatavilla(?)
Surkea kärry kaikissa olosuhteissa:
- painava ja kömpelö laite
- sähköt piti uusia jo parin vuoden jälkeen lähes kokonaan
- vetoaisa on toteutettu yhdellä pyöreällä putkella, joustaa jokasuuntaan. Jos kärryn renkaat ovat vähänkin epätasapainossa, niin kärry tutajaa ja kolisee kaikilla nopeuksilla.
- pyörien laakeroinnit ovat huonosti suojatut, roiskevesi pääsee laakereihin ja ruostuttaa laakerit pilalle. Olen uusinut jo kaikki (8 kpl)laakerit kertaalleen. Varaosina sikakalliita, mutta onneks löysin std laakerit halvalla.
Tämänpäivän kärryistä löytyy jokunen hyväkin malli. Jos haluaa maksimoida (laillisen) hyötykuorman, kannattaa valita alumiinirakenteinen yksiakselinen. Ja sitä ei kannata sitten lainailla muille!- cowboy
Eiks noi sun luettelemat viat oo pääosin ite kärryn vikoja eikä niinkään kahden akselin?
- Kri
cowboy kirjoitti:
Eiks noi sun luettelemat viat oo pääosin ite kärryn vikoja eikä niinkään kahden akselin?
Olet oikeassa, olis pitäny eritellä eri otsikon alle nuo yleisviat. Mutta kaikki nuo ongelmat löytyi yhdestä ja samasta kärrystä.
- kokeillut
joskus vedin todella huonosta maastosta polttopuita sekä yksiaks.että telikärryllä.teli oli kankeampi käännellä mutta missä yksiakselisen pyörä upposi monttuun tai pehmeään kohtaan aiheuttaen työntöhommia,teli tuli henkilöauton perässä ongelmitta.muussa käytössä en keksi telistä etuja,paitsi kerran kymmenessä vuodessa kun rengas hajoaa ajossa,telillä voi jatkaa.
- mt58
jos sulla on telikärry niin et voi ajaa tyhjällä renkaalla, koska teli tasaa painon molemmille renkaille. jos sinulla on taas kaksiakselinen kärry siinä riippuu vetokoukun korkeudesta kuinka paljon paino jakaantuu eri pyörille. esim korkealla maasturilla yleensä koukku on ylempänä ja kaksiakselisessa kärryssä etummainen akseli on ilmassa ja vastaavasti täyteen lastatussa henkilöautossa kaksiakselisen kärryn takimmaiset rattaat ovat ilmassa, varsinkin silloin kun kärry on tyhjä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli
Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei1726253- 1471734
- 1131528
- 511280
Suureksi onneksesi on myönnettävä
Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️46952Möykkähulluus vaati kuolonuhrin
Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢30870Älä mies pidä mua pettäjänä
En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu97856Reeniähororeeniä
Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?5809Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.
Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan229767- 41759