Mitä tehdä?

Toiveikas10

Aikaisemmassa keskustelussa kerroin aloittaneeni optiparin. Nyt lähes kaksi kuukautta syönyt. Verenpaineet noussut 144/90 ja syke 90-130 joka aamu kuin olisi järjetön krapula. Päivystyksessä kävin nopean sykkeen ja verenpaineen takia koska normaalisti ollut ennen alapainetta. Myös yhtenä iltana meinas taju lähteä ja paineet romahti 45/80 ja syke 60. Päivystyksessä sanottiin et syke korkea mutta tasainen ja määrättiin propralia alentamaan sykettä ja lähete sydämen vuorokausiseurantaan. Eivät ottaneet kantaa optipar käyttöön vaan käskevät keskustella omalääkärin kanssa siitä. Nyt soittopyyntö menossa. Mitä mieltä olette te lääkkeiden käyttäjät voiko olotilani johtua lääkkeestä ? Olen myös ajatellut voisiko sittenkin johtua olotilani kilpirauhasesta kun lääke vain huonontaa oloa ja vaikka syke korkea en tunne että paniikkia olisi päällä. Paniikkihäiriöö mulla myös kyllä on ja tiedän siis mikä paniikkikohtaustuntemus on.

15

248

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Artsi7

      Jos mitään muuta syytä, niin luultavasti väärä lääke. Toivottavasti lääkäri on ajan tasalla.

      Kaveri vaihtoi seepramin venlafaxiin 2 viikkoa sitten vaikeuksitta. Jos nimittäin haluaa vaihtaa.

      • Toiveikas10

        Sanonko suoraan mitkä tuntemukset puheluista jäi!!! P:stä... Vieras lääkäri soitti lomien takia. Väitti et lukenut mun sairauskertomuksen ja paniikkihäiriöstä vaikuttaa mut et ei lääke aiheuta noita oloja vaan kuuluu paniikkiin. Kysäsen et miten paineet voi romahtaa kun ei ennenkään mulla sellaista ongelmaa ennen ja romahtaako paniikkihäiriöisillä useinkin kun en itse ole moisesta kuullut ja miten olo voi vain huonontua vaikka jo kaksi kuukautta lähes olen syönyt... Ei osannut vastata... Sanoi et pidättäydyppä opamoksissa äläkä aloita propralia jos paineet alhaiset. Sanoin että optiparin jälkeen muuten nousseet mutta toissapäivänä romahti ja etten vielä tota propralia ole edes ottanut. Sanoi vaan ettei vaihda mun lääkitystä ja että oot sitten omalääkäriin yhteydessä kun se joskus lomalta tulee. Arvatkaa vaan kuka kävelee aamulla lääkäriin ilman varausta ja kysyy onko mulla nyt paniikkikohtaus kun syke vähintään 130. Musta tuntuu että lääke aiheuttaa tän sykkeen nousun ja verenpaineen heittelyn ja punaiset läiskät ihossa. Miten siis voin kaks viikkoa vaan jatkaa??? Siis tunteita tää lääke ainakaan ei oo vienyt;)


    • LX tekemätä

      Totta kai voi johtua ja johtuukin suurella todennäköisyydellä SSRI:stäsi. Sydäriäkö ajattelit lähteä hakemaan. No, toivottavasti vaikutus miellyttää sinua. Eiköhän psykiatrisi anna seuraavaan putkeen niin kuin valtakunnassa on tapana. Pääset kokemaan kaiken kivan uusiksi. Katsotaan kuinka kauan sinulla menee oppia läksyt.

      • Toiveikas10

        No niin. Menin sitten lääkäriasemalle. Pyysin hoitajia ottamaan verenpaineen ja sykkeen ja sain kehoituksen mennä lääkäriin. Siis oma mittarini ei valehdellut. Toivottavasti nyt saan vaihtaa lääkkeen ja pyydän tälläkertaa sitä fenlaflaksinia. Artsi7 kysyisin... Joutuiko ystäväsi pitämään välipäiviä lääkkeen vaihdon yhteydessä?


    • Artsi7

      Ei joutunut pitämään taukoa. Hän oli käyttänyt sepram 20 mg 6 vuotta. Nyt hänellä venlafax 150 mg. Kysyn häneltä 2 viikon kuluttua missä mennään. Muistaa kuitenkin tarvii et ei pelkkä lääke paranna. Liike on lääke ja mahdollisiin syihin myös koetettava vaikuttaa. Siis luonnonkeinot myös käyttöön.

    • Toiveikas10

      Liikunta mulle ei tuota ongelmia vanha urheilija kun olen. Siksi kummastuttaa tuo korkea syke. Joka päivä lenkkeilen ja muutenkin venyttelen ja kuminauhajumppaa teen ja myös rentoutusharjoituksia. Mikään himourheilija en kuitenkaan enää ole joten liikoja paineita en enää siitä kanna. Ilmoittelehan miten ystävällesi menee uuden lääkkeen kanssa artsi7. Kirjoittelee miten mun lääkärikäynnin kans meni. Onko kellään sellaista tuntemusta ketä paniikista kärsii että kaikki vaivat aina laitetaan paniikin syyksi ja ei oteta tosissaan? Mulla on että joka vaivan takia joutuu aina taistelemaan ja juuri siksi koska olen muuten niin hyvässä kunnossa. Veriarvot kaikki tosi hyviä ja kropassa ei ylimääräistä... Muutama kilo kyllä saisi mielestäni tulla lisää... Siis ketään lääkäri ei usko jos valitan jostain kivusta tai esim näistä aamukrapuloista ja korkeasta sykkeestä aamuisin vaikken moneen kuukauteen ole edes alkoholia juonut!

    • artsi7

      Itselläni eikä kahdella kaverilla, jotka käyttävät mielialalääkettä ei ole ollut ongelmia verenpaineen tai sykkeen kanssa. Jos masennuslääke on oikea, ei pitäisi tulla ongelmia enää 2 kuukauden käytön jälkeen.

      Vaadi lääkäri jolla on kokemusta näistä asioista, ja mieti voiko esim. Joulun aika aiheuttaa ylimääräistä stressiä tai joku muu juttu.

      • Toiveikas10

        Sanoin samaa... Syke ja paine kun suurenevat vaan. Joulusta en stressiä ottanut kun lapset jo senverran isoja. Ennen lääkettä lukemat aamuisin 127/65 ja syke 100 joka laski hetken päästä. Nyt 94/147 ja syke 127-140 ja pysyy lähelle sadassa koko päivän. Paniikkikohtaukset lääke on vienyt kyllä mutta kun ennen otin tarvittaessa opamoksia niin nyt optipar aamulla propralia ja jos en sillä saa pulssia alas niin opamoksia koska liika propral laskee liikaa paineita. Tälläisen siis en suostu. Vaadin viimeiseen asti hoitoa josta mulle apua ilman että lääkemäärät lisääntyvät. Tuntuu vaan että nykyään menee niin että penätä saat hoitoa jos meinaat saada ja jotka ei itse jaksa olla aktiivisia niin jäävät ilman. Miksi muka mulle pitäis sopia lääke heti mitä määrätään kun olen lukenut että monet joutuvat koittamaan useampia. Eikä sekään oikein että lukea saat ja selvää itse ottaa netin kautta jotta tiedät asioista jotain että osaat vaatia. Tällä hetkellä joo olen turhautunut mutta toivon että huomenna saan asioihin vauhtia.


      • Toiveikas10
        Toiveikas10 kirjoitti:

        Sanoin samaa... Syke ja paine kun suurenevat vaan. Joulusta en stressiä ottanut kun lapset jo senverran isoja. Ennen lääkettä lukemat aamuisin 127/65 ja syke 100 joka laski hetken päästä. Nyt 94/147 ja syke 127-140 ja pysyy lähelle sadassa koko päivän. Paniikkikohtaukset lääke on vienyt kyllä mutta kun ennen otin tarvittaessa opamoksia niin nyt optipar aamulla propralia ja jos en sillä saa pulssia alas niin opamoksia koska liika propral laskee liikaa paineita. Tälläisen siis en suostu. Vaadin viimeiseen asti hoitoa josta mulle apua ilman että lääkemäärät lisääntyvät. Tuntuu vaan että nykyään menee niin että penätä saat hoitoa jos meinaat saada ja jotka ei itse jaksa olla aktiivisia niin jäävät ilman. Miksi muka mulle pitäis sopia lääke heti mitä määrätään kun olen lukenut että monet joutuvat koittamaan useampia. Eikä sekään oikein että lukea saat ja selvää itse ottaa netin kautta jotta tiedät asioista jotain että osaat vaatia. Tällä hetkellä joo olen turhautunut mutta toivon että huomenna saan asioihin vauhtia.

        Nyt lääkärissä käyty. Sain vaihdettua lääkkeen siihen fenlaflaksiin. Paripäivää puolikasta optiparia ja sen jälkeen vaihto. Myös holtterointi tehdään ensi viikolla.


      • LXz
        Toiveikas10 kirjoitti:

        Nyt lääkärissä käyty. Sain vaihdettua lääkkeen siihen fenlaflaksiin. Paripäivää puolikasta optiparia ja sen jälkeen vaihto. Myös holtterointi tehdään ensi viikolla.

        Kirjoittelehan sitten, kun sydän hyppii ja uhkaa räjähtää taas niin katsellaan uudelleen joko olisi jo aika oppia jotain.


      • artsi7
        LXz kirjoitti:

        Kirjoittelehan sitten, kun sydän hyppii ja uhkaa räjähtää taas niin katsellaan uudelleen joko olisi jo aika oppia jotain.

        Sä oot ihminen joka pystyt ajattelemaan ainoastaan musta-valkoisesti. Ymmärrätkö et sillä välillä on paljon asioita?

        Monelle masennuslääkkeet ovat tuoneet elämän takaisin.


    • Artsi7

      Toivottavasti venlafax auttaa.

      • Toiveikas10

        Toivotaan niin! Tuntuu ettei tuolla LXZ:lla ole omaa kokemusta mitä on paniikkihäiriö! Eiköhän me kaikki joilla se oikeesti on olla koitettu kaikkemme jo muillakonstein ennen kuin lääkettä aloitamme. Joten voisi ns. Pitää suoraan sanotusti nassunsa kiinni... Tai sitten puhua suoraan omasta kokemuksestaan jos lääke on hänelle itselleen jotain aiheuttanut!!!


      • yli 40 vuotta potenu
        Toiveikas10 kirjoitti:

        Toivotaan niin! Tuntuu ettei tuolla LXZ:lla ole omaa kokemusta mitä on paniikkihäiriö! Eiköhän me kaikki joilla se oikeesti on olla koitettu kaikkemme jo muillakonstein ennen kuin lääkettä aloitamme. Joten voisi ns. Pitää suoraan sanotusti nassunsa kiinni... Tai sitten puhua suoraan omasta kokemuksestaan jos lääke on hänelle itselleen jotain aiheuttanut!!!

        Kaikki ei saa edes lääkkeistä apua. Olen käynyt läpi kaiken, terapiasta lääkkeisiin. Mikään ei ole auttanut tähän paniikkihäiriöön. Hyväksyn tällähetkellä itseni tällaisena epätäydellisenä ja vajavaisena ihmisenä, jolla on tällainen risti kannettavanaan. Välillä on parempia aikoja, välillä eristäydyn kotiin moneksi päiväksi. Onneksi olen jo vanha, niin ei ole enää väliäkään, että olen tällainen. Nuorille ihmisille tämä vaiva on kurja, kun voi jäädä paljon kokematta kivoja asioita ja ihmisiä, kun paniikkihäiriö voi estää elämästä nauttimisen.


    • Artsi7

      Eikö edes bentsot auta?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      164
      2783
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2011
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2006
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      88
      1816
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      68
      1557
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1212
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1201
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe