Volvo D4 koneiden käyttökokemus/kulut

JoNo

Veneilykausi 2004 on ohi ja kokemusta uusista D4 koneista myös. Kausi alkoi 14.4 ja päätty 8.11.
Ajettuja käyttötunteja kertyi 134 h ja 2467 mpk maileja. polttoainetta kului 5111 l, joka on 38,14/h ja 2,07 l/mpk.
Koneet toimivat hyvin ainoastaan toisen koneen suuttimien ohjauksen johtosarja joudutiin vaihtamaan, muita takuu korjauksia ei ollut.
Koneisiin ei tarvinnut lisätä öljyä koko kautena, joskin öljyt vaihdettiin 30 h ajon jälkeen.
Kerrankin Volvo on onnistunut kehittämään koneet, jotka eivät savuta ei pakkasellakaan käynnistettäessä.

Syyshuollon kulut:
Työ/osat       Määrä   a    yht.

Matka-aika       2   59,00   118,00
Kilometrikorvaus   102   0,50    51,00
Syyshuolto       6   59,00   354,00
Öljynsuodatin       2 23,00   46,00
Öljyns. ohivirtaus   2   23,00   46,00
Moottoriöljy 5 l    5   29,00   145,00
Polttoaineensuod.    2   29,00   58,00
Lisä PA-suodatin    2   20,00   40,00
Moottorinsinkki    4   7,70    30,80
Ilmansuodatin     2   34,00   68,00
Siipipyörä       2   42,00   84,00
DPH sinkki    2   46,00   92,00
Synt. vaihteistoöljy 11       96,00
Pakkasneste    12       48,00
DPH kilvensinkki    2   45,00   90,00
Yhdystangon sinkki   1   13,90   13,90
Huohotin suodatin    2   133,00   266,00

Yhteensä            1646,70 €   

35

8834

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jake

      Pakko pikkaisen kommentoida että huoltokulut näyttävät aivan sikamaisen kalliilta. Kyseessä oli varmaan valtuutetu VP huolto kun hinnat noinkin kovat? Olivatko koneet uudessa veneessä vai korvasitko vanhat koneet uusilla? Bensakoneissa tottunut noin 100e/kone huoltokuluihin, silloin tosin työ tehty itse.

      • JoNo

        Kyse on uudesta veneestä ja huollot on tehnyt Volvon valtuuttama huolto. Aikaa pelkästään huoltojen tekemiseen (kaksi konetta) kului 6 tuntia 2 tuntia matkoihin.


    • Dieselmoottorin suodatinpan...

      Mitähän mahtaisi Vene-lehdessäkin
      dieselmoottoreista kirjoittanut
      konetutkija Matti Karhunen ( Helsinki )
      löytää ja raportoida tosta sunkin
      koneestasi? Tutkittuaan sen
      kauden ajetut
      suodatinpanokset ja öljyt?
      Meneeköhän ihan noin mukavasti jatkossa ?

      terv Lauri

    • Ilmari K

      En kyllä suostuisi maksamaan mootoriöljystä 29 euroa litralta. Vaikuttaa ryöstöltä. Jo 29 markkaa litralta olisi paljon!

      • hinta

        Volvo Pentan dieselmoottoriöljyn hinta on 28,90/5 litraa ei siis litrahinta.


      • Joakim
        hinta kirjoitti:

        Volvo Pentan dieselmoottoriöljyn hinta on 28,90/5 litraa ei siis litrahinta.

        No sittenhän hinta on lähes halpa, mutta saako kahteen koneeseen tosiaan tungettua 25 litraa?


    • omat hinnat

      Ilmeisesti veneesi on melko raskas polttoainekuluista päätellen.

      Ei tarvii huoltopojan paljoo töitä tehdä kun saa itse määrätä hinnat. Kaikissa vähintään tuplahinta.
      Matka-ajasta erikseen laskutettu normaali työnhinta vaikka kilommetrikorvaus on isompi ko reiskalle saa edes maksaa.

      Toi öljyn hinta hipoo jo hyvän maun rajoja. Kerroin hinnassa ainakin 5, verrattuna että saman öljyn ostais kaupasta.

      Tuossa on kyllä hölmöö vedätetty ja kunnolla. No eihän se kirpase ko köyhää.

      • tuntematon

        Niinpä, ei kirpaise kuin köyhää. Ja köyhä taas ei näillä vehkeillä ajele. Ja kaikilla ei ole halua tai kykyä tai mahdollisuuksia juosta Tarjoustalosta hakemaan öljyä ja Biltemasta suodatinta jne.

        Sitä paitsi, öljyjen osuus tuonkin veneen vuosikustannuksissa häviää pyöristysvirheisiin. Yksistään pääomakulut ovat melkoiset. Koneethan maksavat yhteensä yli 50 000€ ja vene päälle. Naurettavaa askartelua murehtia öljyn hintaerolla säästettävästä 20€:sta kun pelkkä pääomakulu on tuhansia euroja vuodessa.

        Sitä paitsi voi hyvinkin olla, että Volvon öljyn käyttö on sijoitus. Jos vene menee myyntiin 5 vuoden kuluttua, ostaja maksaa mielellään muutaman tonnin enemmän kun huollot on teetetty merkkikorjaamolla sen sijaan, että omistajalla olisi Bilteman kuitti suodattimesta.


      • niin suhteellista
        tuntematon kirjoitti:

        Niinpä, ei kirpaise kuin köyhää. Ja köyhä taas ei näillä vehkeillä ajele. Ja kaikilla ei ole halua tai kykyä tai mahdollisuuksia juosta Tarjoustalosta hakemaan öljyä ja Biltemasta suodatinta jne.

        Sitä paitsi, öljyjen osuus tuonkin veneen vuosikustannuksissa häviää pyöristysvirheisiin. Yksistään pääomakulut ovat melkoiset. Koneethan maksavat yhteensä yli 50 000€ ja vene päälle. Naurettavaa askartelua murehtia öljyn hintaerolla säästettävästä 20€:sta kun pelkkä pääomakulu on tuhansia euroja vuodessa.

        Sitä paitsi voi hyvinkin olla, että Volvon öljyn käyttö on sijoitus. Jos vene menee myyntiin 5 vuoden kuluttua, ostaja maksaa mielellään muutaman tonnin enemmän kun huollot on teetetty merkkikorjaamolla sen sijaan, että omistajalla olisi Bilteman kuitti suodattimesta.

        Ei varmaan kannata veneiden osissa paljon edes verrata biltemaan ja jos sieltä jotain sopivaa sais niin hinta ero olis varmaan 10* tässä listattuihin hintoihin.
        Jos hiukan käyttää huolloissa järkeä ja säästää vuodessa esim. 1000€ niin en usko että se on monellekaan enään kohinaa ja taskusta putoilevia roskia. Ei ainakaan kenellekään suomi-24 sivuilla roikkuvalle.


    • Joakim

      Kyllä on hurjaa vedätystä hinnoissa!

      Öljysuodatin lienee samanlainen kuin autoissa. Maksaa alkuperäisosana tyypillisesti ~10 €.

      Kalleimmat öljyt maksavat n. 50 € 4 l, mutta merelle ei ole mitään järkeä ostaa 0W-öljyjä, jolloin täyssynteettisetkin maksavat vain 25 €/4 l.

      Mitä on tehty polttoainesuodattimille ja vielä lisäpolttoainesuodattimille? Eikai niitä tarvitse kokonaan vaihtaa? Onko molemmista tarpeen vaihtaa mitään? Eikö pelkkä vedenpoisto riittäisi ainakin toiseen?

      Ilmansuodattimet maksavat autoihin merkkiosana yleensä alle 20 €.

      Sinkkejä on vaihdettu hurja määrä. Oliko ne kaikki tosiaan yhden kauden jälkeen vaihtokunnossa? Mikä on tuo älyttömän kallis DPH-sinkki?

      Oliko tuota synteettistä vaihteistoöljyä siis tosiaan 11 litraa? Vai mihin tuo 11 viittaa? Hinta olisi normaali 11 litralle.

      12 litraa puhdasta pakkasnestettä on OK hinta (10 l maksaa 25-40 € tyypistä riippuen), mutta siitä saa jo 24 litraa 50% seosta. Mihin se mahtuu?

      Mikä on tuo järjettömän kallis huohotinsuodatin?

      Toivottavasti myös pysyy kunnossa tuolla hinnalla!

    • vetouistelija

      Hintavaa hommaa tuo veneen huollattaminen (alkaa hyväksymään ne öljyiset ja kylmettyneet kädet kerran vuoteen ;). Toki onhan siinä oma hommansa. Voi sitä huononpaankin rahaa laittaa.

      Volvo tässä vaan vetää välistä viel jokusen vuoden, kun tietää että suurin osa asiakkaista käyttää uusissa koneissa merkkiosia. Ihan kuten autoissakin. Merkkihuollossa ne käy melkein kaikki alle 5v vanhat. Sit kun uusia Volvon koneita on maailma puolillaan niin alkaa kilpailijoita/tarvikeosien valmistajia kiinnostamaan kauppa, koneilla on ikää jne...siitä se oravan pyörä pyörähtää ja asiakas säästää.

      Kokonaishinta on aika suhteessa auton vastaaviin huoltoihin, jos laskee per kone 823e. Ei tarvii olla kummoinen auton huolto kun tonnin lappu tulee.

      Sinkit, ilmansuodatin ja huohotin suodatin aivan törky hintaisia. Siipipyöräkin aika tolkuttoman hintainen ja sitä paitsi aivan turhaa vaihtaa joka kausi (vaikkakin ajoa kohtuu paljon). Kohtuu hinta olisi sinkit 10e/kpl, ilmansuodatin 20e, huohotin 40e, siipipyörä 25e.

      Kilsakorvaus on laiton! Todellinen mitä voi verottomana maksaa on jotain 0,3e.

      Mut muutenhan tuo tuntuu pelittävän kuin uusi ;)

      • uuno

        Miten niin kilometrikorvaus on laiton? Käsittääkseni saa veloittaa vaikka 100 euroo/kilsa, jos huvittaa ja joku suostuu maksamaan. Se mitä työntekijälle voidaan maksaa verottomana on sitten ihan toinen juttu.


      • vetouistelija
        uuno kirjoitti:

        Miten niin kilometrikorvaus on laiton? Käsittääkseni saa veloittaa vaikka 100 euroo/kilsa, jos huvittaa ja joku suostuu maksamaan. Se mitä työntekijälle voidaan maksaa verottomana on sitten ihan toinen juttu.

        Asia nyt hieman karkaa sivuraiteille. Tarkoitin siis sitä, että verotuksessa tuo ei ainakaan mene läpi.

        Ja jos firma laskuttaa asiakkaalta nimityksellä "kilometrikorvaus" niin epäilen suuresti että heidän kirjanpidossa tehdään muutos 0,6xkilometrikorvaus=verovapaa kilometrikorvaus. Tosin tämä ei tietenkään ole faktaa, kaikki on mahdollista.

        Osittain sanoisin kuitenkin tämän olevan asiakkaan harhauttamista. Johan hän maksaa siitä matka-ajasta täyttäliksaa (tunnit) ja sit vielä lisäksi auton kuluja enemmän kuin todellisuudessa menee (kilsakorvaushan kattaa juurikin kaikki bensat, huollot, pääomakulut...). Huoltamo ottaa siis palvelumaksua siitä, että heidän autonsa pitää huollattaa, tankata jne. Outoa noin äkkiseltään mietittynä.


      • kallistako?
        vetouistelija kirjoitti:

        Asia nyt hieman karkaa sivuraiteille. Tarkoitin siis sitä, että verotuksessa tuo ei ainakaan mene läpi.

        Ja jos firma laskuttaa asiakkaalta nimityksellä "kilometrikorvaus" niin epäilen suuresti että heidän kirjanpidossa tehdään muutos 0,6xkilometrikorvaus=verovapaa kilometrikorvaus. Tosin tämä ei tietenkään ole faktaa, kaikki on mahdollista.

        Osittain sanoisin kuitenkin tämän olevan asiakkaan harhauttamista. Johan hän maksaa siitä matka-ajasta täyttäliksaa (tunnit) ja sit vielä lisäksi auton kuluja enemmän kuin todellisuudessa menee (kilsakorvaushan kattaa juurikin kaikki bensat, huollot, pääomakulut...). Huoltamo ottaa siis palvelumaksua siitä, että heidän autonsa pitää huollattaa, tankata jne. Outoa noin äkkiseltään mietittynä.

        kaiken maailman vinkumista täälläkin,jos joku tosiaan ostaaa itselleen moottorin,oli sitten sisä- ta perämoottori,niin eikös ihan jokaisen oma asia ole missä sen huollattaa vai tekeekö itse,ainahan toki löytyy ihmisiä,jotka luulee osaavansa tehdä,tietää mitä pitää tehdä,mutta jossain vaiheessa kuitenkin menee jokin vikaan,ja sitten ihmetellään mikäs siinä nyt voisi sitten olla...ja toisekseen kaikilla ei ole halua/taitoa tehdä muuta kuin ajaa,joten jos rahaa on niin joku toinen tekee,miksi pitää aina marista,tyyliin ompa kallista tee itse säästät,itse ainakaan en usko mihinkään "rannan miehen" huoltoihin,vaan mieluummin käytän valtuutettua huoltoa,vaikka itse jotain osaisinkin,samalla tavalla teen autoni kanssa,ja muutenkin ihmetyttää se miksi autoista niin paljon huolta pidetään?? samalla tavalla niilläkin voisi ajaa vuosikaudet tekemättä mitään eikö? niin ja ne sinkit.. käsittääkseni niiden tarkoitus onkin kulua,lienenkö väärässä? vai pitäisikö ostaa bilteman "ihmesinkki" ja ihmetellä mihin vetolaitteesta maalit kupruaa?


      • Ville
        kallistako? kirjoitti:

        kaiken maailman vinkumista täälläkin,jos joku tosiaan ostaaa itselleen moottorin,oli sitten sisä- ta perämoottori,niin eikös ihan jokaisen oma asia ole missä sen huollattaa vai tekeekö itse,ainahan toki löytyy ihmisiä,jotka luulee osaavansa tehdä,tietää mitä pitää tehdä,mutta jossain vaiheessa kuitenkin menee jokin vikaan,ja sitten ihmetellään mikäs siinä nyt voisi sitten olla...ja toisekseen kaikilla ei ole halua/taitoa tehdä muuta kuin ajaa,joten jos rahaa on niin joku toinen tekee,miksi pitää aina marista,tyyliin ompa kallista tee itse säästät,itse ainakaan en usko mihinkään "rannan miehen" huoltoihin,vaan mieluummin käytän valtuutettua huoltoa,vaikka itse jotain osaisinkin,samalla tavalla teen autoni kanssa,ja muutenkin ihmetyttää se miksi autoista niin paljon huolta pidetään?? samalla tavalla niilläkin voisi ajaa vuosikaudet tekemättä mitään eikö? niin ja ne sinkit.. käsittääkseni niiden tarkoitus onkin kulua,lienenkö väärässä? vai pitäisikö ostaa bilteman "ihmesinkki" ja ihmetellä mihin vetolaitteesta maalit kupruaa?

        Eihän täällä itse asiassa olla ihmetelty miksi omistaja maksaa huollosta näin paljon, lähinnä vain näiden merkkikorjaamojen huoltohinnoittelua. Kaikilla ei tsiaankaan ole aikaa tai halua huoltaa itse moottoreita ja se on hyvin ymmärrettävää. Mutta koska ainakin pääkaupunkiseudulla hyvän venehuollon löytäminen on mielestäni puolimahdotonta on myös hinnasta joskus syytä välillä huomauttaa. Samahan pätee uusien moottorien hintoihin, Mercruiserin uusi 200hv diesel irtoaa Saksasta Bravo 3:lla 17ke kun Suomessa suositushinta on 28ke ja vaikea on saada alle 25keuron. Ja tehon lisääntyessä hintaero sen kuin kasvaa!!!! Ja siis näihin hintoihin ei tule mitään lisää, Eu:n sisällä kun ollaan. Alkuperäiselle kirjoittajalle vielä kiitoksia kokemusten jakamisesta, jos intoa vielä (ihme kyllä) riittää niin olisi kiva kuulla vielä esim. ajokokemuksia moottoreista.


      • tuntematon
        Ville kirjoitti:

        Eihän täällä itse asiassa olla ihmetelty miksi omistaja maksaa huollosta näin paljon, lähinnä vain näiden merkkikorjaamojen huoltohinnoittelua. Kaikilla ei tsiaankaan ole aikaa tai halua huoltaa itse moottoreita ja se on hyvin ymmärrettävää. Mutta koska ainakin pääkaupunkiseudulla hyvän venehuollon löytäminen on mielestäni puolimahdotonta on myös hinnasta joskus syytä välillä huomauttaa. Samahan pätee uusien moottorien hintoihin, Mercruiserin uusi 200hv diesel irtoaa Saksasta Bravo 3:lla 17ke kun Suomessa suositushinta on 28ke ja vaikea on saada alle 25keuron. Ja tehon lisääntyessä hintaero sen kuin kasvaa!!!! Ja siis näihin hintoihin ei tule mitään lisää, Eu:n sisällä kun ollaan. Alkuperäiselle kirjoittajalle vielä kiitoksia kokemusten jakamisesta, jos intoa vielä (ihme kyllä) riittää niin olisi kiva kuulla vielä esim. ajokokemuksia moottoreista.

        Ei käsittääkseni mikään estä aloittamasta maahantuontia Saksasta, jollei sitten sikäläisellä kaupalla ole jotakin poissulkevaa sopimusta Volvon kanssa.


      • ...................
        kallistako? kirjoitti:

        kaiken maailman vinkumista täälläkin,jos joku tosiaan ostaaa itselleen moottorin,oli sitten sisä- ta perämoottori,niin eikös ihan jokaisen oma asia ole missä sen huollattaa vai tekeekö itse,ainahan toki löytyy ihmisiä,jotka luulee osaavansa tehdä,tietää mitä pitää tehdä,mutta jossain vaiheessa kuitenkin menee jokin vikaan,ja sitten ihmetellään mikäs siinä nyt voisi sitten olla...ja toisekseen kaikilla ei ole halua/taitoa tehdä muuta kuin ajaa,joten jos rahaa on niin joku toinen tekee,miksi pitää aina marista,tyyliin ompa kallista tee itse säästät,itse ainakaan en usko mihinkään "rannan miehen" huoltoihin,vaan mieluummin käytän valtuutettua huoltoa,vaikka itse jotain osaisinkin,samalla tavalla teen autoni kanssa,ja muutenkin ihmetyttää se miksi autoista niin paljon huolta pidetään?? samalla tavalla niilläkin voisi ajaa vuosikaudet tekemättä mitään eikö? niin ja ne sinkit.. käsittääkseni niiden tarkoitus onkin kulua,lienenkö väärässä? vai pitäisikö ostaa bilteman "ihmesinkki" ja ihmetellä mihin vetolaitteesta maalit kupruaa?

        Eikös keskustelun aloittanut henkilö laittanut hinnat esille juuri sen takia että niistä keskustellaan. Jos kaikki maksais sen mitä pyydettäs niin hinnat karkais jopa mummomiljonäärien tavoittamattomiin.


      • Ville
        tuntematon kirjoitti:

        Ei käsittääkseni mikään estä aloittamasta maahantuontia Saksasta, jollei sitten sikäläisellä kaupalla ole jotakin poissulkevaa sopimusta Volvon kanssa.

        Kyseessä oli siis Mercruiser ja oli ihan vaan vinkkinä jos joku on ostamassa konetta, eihän tuolla säästä kuin vaivaiset 10ke. Ei vene ole sen pyhempi asia kuin autokaan eli kyllä sen voi Saksasta tuoda. Tulisipan pikkaisen enemmän nöyryyttä myös venealalle.


      • Aki
        Ville kirjoitti:

        Eihän täällä itse asiassa olla ihmetelty miksi omistaja maksaa huollosta näin paljon, lähinnä vain näiden merkkikorjaamojen huoltohinnoittelua. Kaikilla ei tsiaankaan ole aikaa tai halua huoltaa itse moottoreita ja se on hyvin ymmärrettävää. Mutta koska ainakin pääkaupunkiseudulla hyvän venehuollon löytäminen on mielestäni puolimahdotonta on myös hinnasta joskus syytä välillä huomauttaa. Samahan pätee uusien moottorien hintoihin, Mercruiserin uusi 200hv diesel irtoaa Saksasta Bravo 3:lla 17ke kun Suomessa suositushinta on 28ke ja vaikea on saada alle 25keuron. Ja tehon lisääntyessä hintaero sen kuin kasvaa!!!! Ja siis näihin hintoihin ei tule mitään lisää, Eu:n sisällä kun ollaan. Alkuperäiselle kirjoittajalle vielä kiitoksia kokemusten jakamisesta, jos intoa vielä (ihme kyllä) riittää niin olisi kiva kuulla vielä esim. ajokokemuksia moottoreista.

        Itse ainakin käyttänyt jo vuosia samaa yritystä,mielestäni tekee asiat hyvin,eikä mitään ongelmia ole ollut,kysellyt myös muilta liikkeiltä huoltohintoja,eikä tämä kyseinen yritys sen hintavampi ole kuin muutkaan,ja palvelualahan tuo huoltokin on,joten sekin vaikuttaa valintaan suhteellisen paljon.


      • JoNo
        ................... kirjoitti:

        Eikös keskustelun aloittanut henkilö laittanut hinnat esille juuri sen takia että niistä keskustellaan. Jos kaikki maksais sen mitä pyydettäs niin hinnat karkais jopa mummomiljonäärien tavoittamattomiin.

        Kiitokset hyvin asiallisista kommenteista. Kirjoitin tämän siksi ettei koneesta ole liiemmin kokemusta ja joku saattaa miettiä sen hankkimista ensikaudeksi. Koneet ovat Targa 30 veneessä, joka painaa 5300 kg tyhjänä, tankkiin mahtuu 630 l polttoainetta ja 200 l vettä, joten ajopaino on keskimäärin noin 5800 kg. Koneiden kierrosalue on 3400-3600 rpm. Puhtaalla pohjalla keväällä täysillä tankeilla huippunopeus oli 35,5 solmua ja kevyillä tankeilla 37 solmua. Syksyllä ennen nostoa nopeudet olivat solmun vähemmän ( kaksi henkilöä kuormana).
        Koneet nostevat veneen todella nopeasti liukuun, matkanopeus on 27-30 solmua. Koneet ovat hiljaiset ja värinättömät.
        Toivon myös, että kokonaan uusi suurempi vetolaite on vanhaa KAD 44 koneessa käytettyä kestävämpi.
        Koneiden mittarit on toteutettu väylätekniikkaa käyttämällä, josta johtuen kaapeleita on vähemmän, toisaalta tietokoneen boxeja on kaikkiaan kuusi.
        Koneessa on älykäs vian haku systeemi, joka paikallistaa ilmoittaa vian häiriönä tai hälytyksenä. Jälkimmäisessä tapauksessa tietokone sammuttaa koneen tai pudottaa sen tyhjäkäynnille riippuen vian vakavuudesta. Kaikkia nestepintoja valvotaan elektronisesti ja niistä tulee ilmoitukset mittaritauluun.
        Itselläni ulko-ohjaamossa oleva EVC-näyttöstä saadaan kaikki koneen kulutukset, lämpötilat, öljynpaineet jne. grafiikkana halutulta ajanjaksolta ja virheiloitukset ja hälytykset tulevat näytölle teksitinä, jonka kieli on suomi.


      • Merimies
        Ville kirjoitti:

        Eihän täällä itse asiassa olla ihmetelty miksi omistaja maksaa huollosta näin paljon, lähinnä vain näiden merkkikorjaamojen huoltohinnoittelua. Kaikilla ei tsiaankaan ole aikaa tai halua huoltaa itse moottoreita ja se on hyvin ymmärrettävää. Mutta koska ainakin pääkaupunkiseudulla hyvän venehuollon löytäminen on mielestäni puolimahdotonta on myös hinnasta joskus syytä välillä huomauttaa. Samahan pätee uusien moottorien hintoihin, Mercruiserin uusi 200hv diesel irtoaa Saksasta Bravo 3:lla 17ke kun Suomessa suositushinta on 28ke ja vaikea on saada alle 25keuron. Ja tehon lisääntyessä hintaero sen kuin kasvaa!!!! Ja siis näihin hintoihin ei tule mitään lisää, Eu:n sisällä kun ollaan. Alkuperäiselle kirjoittajalle vielä kiitoksia kokemusten jakamisesta, jos intoa vielä (ihme kyllä) riittää niin olisi kiva kuulla vielä esim. ajokokemuksia moottoreista.

        Mitä maksaa sama kone (ei 200) ilman vetolaitetta, siis keskimoottoriasennuksena?
        Kuka myy siellä

        nimim. ostaja/tarvitsija


      • Saku
        JoNo kirjoitti:

        Kiitokset hyvin asiallisista kommenteista. Kirjoitin tämän siksi ettei koneesta ole liiemmin kokemusta ja joku saattaa miettiä sen hankkimista ensikaudeksi. Koneet ovat Targa 30 veneessä, joka painaa 5300 kg tyhjänä, tankkiin mahtuu 630 l polttoainetta ja 200 l vettä, joten ajopaino on keskimäärin noin 5800 kg. Koneiden kierrosalue on 3400-3600 rpm. Puhtaalla pohjalla keväällä täysillä tankeilla huippunopeus oli 35,5 solmua ja kevyillä tankeilla 37 solmua. Syksyllä ennen nostoa nopeudet olivat solmun vähemmän ( kaksi henkilöä kuormana).
        Koneet nostevat veneen todella nopeasti liukuun, matkanopeus on 27-30 solmua. Koneet ovat hiljaiset ja värinättömät.
        Toivon myös, että kokonaan uusi suurempi vetolaite on vanhaa KAD 44 koneessa käytettyä kestävämpi.
        Koneiden mittarit on toteutettu väylätekniikkaa käyttämällä, josta johtuen kaapeleita on vähemmän, toisaalta tietokoneen boxeja on kaikkiaan kuusi.
        Koneessa on älykäs vian haku systeemi, joka paikallistaa ilmoittaa vian häiriönä tai hälytyksenä. Jälkimmäisessä tapauksessa tietokone sammuttaa koneen tai pudottaa sen tyhjäkäynnille riippuen vian vakavuudesta. Kaikkia nestepintoja valvotaan elektronisesti ja niistä tulee ilmoitukset mittaritauluun.
        Itselläni ulko-ohjaamossa oleva EVC-näyttöstä saadaan kaikki koneen kulutukset, lämpötilat, öljynpaineet jne. grafiikkana halutulta ajanjaksolta ja virheiloitukset ja hälytykset tulevat näytölle teksitinä, jonka kieli on suomi.

        Jos maksaa niin kyllä on lelujakin... toivotaan
        että noi hienot systeemit pysyy kunnossa,
        korjaamiseen kun tarvitaaan vähintään astrologin
        koulutusta !

        Onko muuten Volvon uuteen vetolaitteeseen saatu
        jo vetolaitteen öljyn täyttö konehuoneen puolelta
        säiliöineen ja pinnankorkeusantureineen ? Niissä
        mustissa koneissa ollut jo useita vuosia...


      • Jeppe
        JoNo kirjoitti:

        Kiitokset hyvin asiallisista kommenteista. Kirjoitin tämän siksi ettei koneesta ole liiemmin kokemusta ja joku saattaa miettiä sen hankkimista ensikaudeksi. Koneet ovat Targa 30 veneessä, joka painaa 5300 kg tyhjänä, tankkiin mahtuu 630 l polttoainetta ja 200 l vettä, joten ajopaino on keskimäärin noin 5800 kg. Koneiden kierrosalue on 3400-3600 rpm. Puhtaalla pohjalla keväällä täysillä tankeilla huippunopeus oli 35,5 solmua ja kevyillä tankeilla 37 solmua. Syksyllä ennen nostoa nopeudet olivat solmun vähemmän ( kaksi henkilöä kuormana).
        Koneet nostevat veneen todella nopeasti liukuun, matkanopeus on 27-30 solmua. Koneet ovat hiljaiset ja värinättömät.
        Toivon myös, että kokonaan uusi suurempi vetolaite on vanhaa KAD 44 koneessa käytettyä kestävämpi.
        Koneiden mittarit on toteutettu väylätekniikkaa käyttämällä, josta johtuen kaapeleita on vähemmän, toisaalta tietokoneen boxeja on kaikkiaan kuusi.
        Koneessa on älykäs vian haku systeemi, joka paikallistaa ilmoittaa vian häiriönä tai hälytyksenä. Jälkimmäisessä tapauksessa tietokone sammuttaa koneen tai pudottaa sen tyhjäkäynnille riippuen vian vakavuudesta. Kaikkia nestepintoja valvotaan elektronisesti ja niistä tulee ilmoitukset mittaritauluun.
        Itselläni ulko-ohjaamossa oleva EVC-näyttöstä saadaan kaikki koneen kulutukset, lämpötilat, öljynpaineet jne. grafiikkana halutulta ajanjaksolta ja virheiloitukset ja hälytykset tulevat näytölle teksitinä, jonka kieli on suomi.

        Jos maksaa niin kyllä on lelujakin... toivotaan
        että noi hienot systeemit pysyy kunnossa,
        korjaamiseen kun tarvitaaan vähintään astrologin
        koulutusta !

        Onko muuten Volvon uuteen vetolaitteeseen saatu
        jo öljyn täyttö konehuoneen puolelta säiliöineen
        ja pinnankorkeusantureineen ? Niissä mustissa
        koneissa ollut jo useita vuosia...


      • Kapteeni
        Jeppe kirjoitti:

        Jos maksaa niin kyllä on lelujakin... toivotaan
        että noi hienot systeemit pysyy kunnossa,
        korjaamiseen kun tarvitaaan vähintään astrologin
        koulutusta !

        Onko muuten Volvon uuteen vetolaitteeseen saatu
        jo öljyn täyttö konehuoneen puolelta säiliöineen
        ja pinnankorkeusantureineen ? Niissä mustissa
        koneissa ollut jo useita vuosia...

        Vaihdoin omaan Princess veneeseeni myös uudet volvon koneet ja hyvin on toimineet olivat toki aika hinnakkaatkin.


      • 300 D-tronic
        Jeppe kirjoitti:

        Jos maksaa niin kyllä on lelujakin... toivotaan
        että noi hienot systeemit pysyy kunnossa,
        korjaamiseen kun tarvitaaan vähintään astrologin
        koulutusta !

        Onko muuten Volvon uuteen vetolaitteeseen saatu
        jo öljyn täyttö konehuoneen puolelta säiliöineen
        ja pinnankorkeusantureineen ? Niissä mustissa
        koneissa ollut jo useita vuosia...

        Mustan moottorin omistajana en malta olla kommentoimatta väärän tiedon levitykseen.Kyllä Mercruiserissa on öljyn pinnan tarkastus,anturi ja hälytys sekä pienien määrien lisäyksen voi tehdä tarkastus-säiliöön, mutta:Öljyn vaihto tehdään ehdottomasti alakautta,alimmasta vetolaitteen reiästä käsipumpulla öljyä kunnes saavuttaa tarkastus-säiliön.Kannattaa lopettaa kun säiliöön tulee vähänkin öljyä, nostaa muuten öljyä yli.Jos yrittää vaihtaa/liruttaa öljyt sisäkautta, on vaarana että yläperä jää ilman voitelua,alpha periä hajonnut kymmeniä, kestää ajoa alle tunnin kunnes kilkkaa.Ihmettelen rantojen volvomiehiäkin kun yrittävät lirutella yläkautta öljynsä.Litran pulloon käyvä käsipumppu ei paljon maksa, öljyn(mielellään lämpimän)saa nopeammin kuin yläkautta ja voi olla varma kun öljy tulee yläpään reiästä että vaihto onnistui.Ei tarvitse muistella oliko se nyt 2.7 vai 3 litraa kun sinne piti mennä.


      • sr.
        300 D-tronic kirjoitti:

        Mustan moottorin omistajana en malta olla kommentoimatta väärän tiedon levitykseen.Kyllä Mercruiserissa on öljyn pinnan tarkastus,anturi ja hälytys sekä pienien määrien lisäyksen voi tehdä tarkastus-säiliöön, mutta:Öljyn vaihto tehdään ehdottomasti alakautta,alimmasta vetolaitteen reiästä käsipumpulla öljyä kunnes saavuttaa tarkastus-säiliön.Kannattaa lopettaa kun säiliöön tulee vähänkin öljyä, nostaa muuten öljyä yli.Jos yrittää vaihtaa/liruttaa öljyt sisäkautta, on vaarana että yläperä jää ilman voitelua,alpha periä hajonnut kymmeniä, kestää ajoa alle tunnin kunnes kilkkaa.Ihmettelen rantojen volvomiehiäkin kun yrittävät lirutella yläkautta öljynsä.Litran pulloon käyvä käsipumppu ei paljon maksa, öljyn(mielellään lämpimän)saa nopeammin kuin yläkautta ja voi olla varma kun öljy tulee yläpään reiästä että vaihto onnistui.Ei tarvitse muistella oliko se nyt 2.7 vai 3 litraa kun sinne piti mennä.

        volvoissa öljyt kuuluu kaataa, ei lirutella. kaataminen tapahtuu yläkulmavaihteen täyttöaukosta,ei mittatikunreiästä


    • *asentaja*

      Onko totta?
      Siipipyörä loppu / vaihtokunnossa jo 134 tunnin ajon jälkeen.
      Vai vaihtoivatko vaan rahastuksen tähden?

      • JoNo

        Vaihtotarvetta ei välttämättä ollut, samoin voi jättää moottorin ilmansuodattimet vaihtamatta joka vuosi.
        Siipipyörän kuitenkin vaihdatan joka vuosi, koska tämä on minusta ennekoivaa huoltoa ja toiseksi D4 koneissa pumppu on hyvin alhaalla ja Targassa se on veden pinnan alapuolella, joten siipipyörää ei ilman telakointia voi vaihtaa turvallisesti, siksi se on minusta parempi vaihtaa joka vuosi.


      • vetouistelija
        JoNo kirjoitti:

        Vaihtotarvetta ei välttämättä ollut, samoin voi jättää moottorin ilmansuodattimet vaihtamatta joka vuosi.
        Siipipyörän kuitenkin vaihdatan joka vuosi, koska tämä on minusta ennekoivaa huoltoa ja toiseksi D4 koneissa pumppu on hyvin alhaalla ja Targassa se on veden pinnan alapuolella, joten siipipyörää ei ilman telakointia voi vaihtaa turvallisesti, siksi se on minusta parempi vaihtaa joka vuosi.

        Varmasti ihan perusteltua vaihtaa noinkin usein. Mikään ei ole niin varma kuin epävarma.

        Mut onko tosiaan niin, että uudessa koneessa siipipyörää ei voi vaihtaa ilman massiivista vuotoa konehuoneeseen? Ei kuulosta missään nimessä järkevältä. Kai siellä nyt joku hana on mistä putket saa huollon ajaksi kiinni? Luulisin olevan näin.

        Siipipyörän vaihtoonhan voi joutua vesillä. Kone keittää, nesteet sisällä, missä vika? No siipipyörä risana. Mites sitten toimitaan?


      • JoNo
        vetouistelija kirjoitti:

        Varmasti ihan perusteltua vaihtaa noinkin usein. Mikään ei ole niin varma kuin epävarma.

        Mut onko tosiaan niin, että uudessa koneessa siipipyörää ei voi vaihtaa ilman massiivista vuotoa konehuoneeseen? Ei kuulosta missään nimessä järkevältä. Kai siellä nyt joku hana on mistä putket saa huollon ajaksi kiinni? Luulisin olevan näin.

        Siipipyörän vaihtoonhan voi joutua vesillä. Kone keittää, nesteet sisällä, missä vika? No siipipyörä risana. Mites sitten toimitaan?

        Ongelma voi olla vain minun tapauksessani. Targa on varsin syvä V-pohjainen vene ja koneet ovat alhaalla. Huoltomies totesi vain, että on parempi vaihtaa siipipyörät kun vene on ylhäällä, koska vesiletku oli suunnilleen veden pinnan tasossa. D4 koneissa jäähdytysveden tuloletku on kiinni samassa kannessa, joka pitää avata siipipyörää vaihdettaessa. Letkun voi toki nostaa ylös veden pinnan yläpuolelle, mutta sitä avattaessa voi tulla runsaastikkin vettä veneeseen, koska kumiletku on halkaisijaltaan 1½-2". Letkussa ei ole venttiiliä.


      • hohoo
        JoNo kirjoitti:

        Ongelma voi olla vain minun tapauksessani. Targa on varsin syvä V-pohjainen vene ja koneet ovat alhaalla. Huoltomies totesi vain, että on parempi vaihtaa siipipyörät kun vene on ylhäällä, koska vesiletku oli suunnilleen veden pinnan tasossa. D4 koneissa jäähdytysveden tuloletku on kiinni samassa kannessa, joka pitää avata siipipyörää vaihdettaessa. Letkun voi toki nostaa ylös veden pinnan yläpuolelle, mutta sitä avattaessa voi tulla runsaastikkin vettä veneeseen, koska kumiletku on halkaisijaltaan 1½-2". Letkussa ei ole venttiiliä.

        Merivesi tulee vetolaitteen kautta vai suoraan pohjan läpi ?

        Tiedätkö, että veneen kaikissa läpivienneissä pitää olla sulkuhana !!! Nuo pumput voivat ruveta vuotamaan merivettä pilssiin. Sitten kun pilssipumppu on tyhjentänyt akut, kuuluu vähän aikaa "pul pul"...


      • Ville
        hohoo kirjoitti:

        Merivesi tulee vetolaitteen kautta vai suoraan pohjan läpi ?

        Tiedätkö, että veneen kaikissa läpivienneissä pitää olla sulkuhana !!! Nuo pumput voivat ruveta vuotamaan merivettä pilssiin. Sitten kun pilssipumppu on tyhjentänyt akut, kuuluu vähän aikaa "pul pul"...

        Perävetolaitteellisissa koneissa jotka ottavat jäähdytysveden vetolaitteen kautta on erittäin harvinaista että letkussa olisi sulkuventtiili. Eli enemminkin tämä on sääntö kuin poikkeus että sulkuventtiili puuttuu.


      • vetouistelija
        Ville kirjoitti:

        Perävetolaitteellisissa koneissa jotka ottavat jäähdytysveden vetolaitteen kautta on erittäin harvinaista että letkussa olisi sulkuventtiili. Eli enemminkin tämä on sääntö kuin poikkeus että sulkuventtiili puuttuu.

        Eikös se vesiletku tee hanhenkaula mutkan siinä kohtaa kun nousee veneen sisäpuolelle? Hieman kyllä tuntuisi ihmeelliseltä, että veneen ollessa laiturissa esim. vaurioituneesta merivesipumpun tiivisteestä voisi ihan vapaasti virrata vesi konehuoneeseen. Sen ymmärtää, että koneen käydessä sieltä voi vettä tulla jos tiiviste on sökö.


      • Haja
        JoNo kirjoitti:

        Vaihtotarvetta ei välttämättä ollut, samoin voi jättää moottorin ilmansuodattimet vaihtamatta joka vuosi.
        Siipipyörän kuitenkin vaihdatan joka vuosi, koska tämä on minusta ennekoivaa huoltoa ja toiseksi D4 koneissa pumppu on hyvin alhaalla ja Targassa se on veden pinnan alapuolella, joten siipipyörää ei ilman telakointia voi vaihtaa turvallisesti, siksi se on minusta parempi vaihtaa joka vuosi.

        Onko Volvo jättänyt merivesiletkun sulkuhanan pois uusista vetolaitetyypeistä? Itselläni AD41 kone DP-A vetarilla ja kyllä kaikissa mitä olen nähnyt tuota mallia olevat vetarit on sulkuhana kilvessä letkukaran yhteydessä.


      • sr.
        Haja kirjoitti:

        Onko Volvo jättänyt merivesiletkun sulkuhanan pois uusista vetolaitetyypeistä? Itselläni AD41 kone DP-A vetarilla ja kyllä kaikissa mitä olen nähnyt tuota mallia olevat vetarit on sulkuhana kilvessä letkukaran yhteydessä.

        mallista taisi jäädä messinki hana pois korroosio-ongelmien takia. MS / Alu ei oikein pelaa merellä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko varattu minulle?

      Mieheltä kysyn.
      Ikävä
      157
      5970
    2. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

      Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      114
      5555
    3. Olen miettinyt kauan

      miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h
      Ikävä
      46
      5247
    4. Vanhempi mies

      Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa
      Ikävä
      32
      3255
    5. Mitä Ajattelit Kun Näit Kaivattusi

      Ensimmäistä Kertaa?
      Ikävä
      55
      2789
    6. Ostiko maailma sinut minulta?

      Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue
      Ikävä
      25
      2601
    7. On niin paha olla

      Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      43
      2290
    8. Noloa että kaipasin sinua

      Toivottavasti et tunnistanut itseäsi. Ikävissään sitä on aika typerä.
      Ikävä
      23
      2090
    9. Minne sä aina välillä joudut

      Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta
      Ikävä
      13
      1900
    10. On niin vaikea olla lähelläsi

      En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na
      Ikävä
      15
      1821
    Aihe