Hei.
Kaipaisin hieman vinkkiä miten hajautus olisi viisainta toteuttaa noihin Seligson - rahastoihin.
Tällä hetkellä olen sijoittanut 50e/kk, joten melkoisen pientä on tämä rahastosäästäminen vielä. Tarkoitus olisi kuitenkin säästää pitkällä tähtäimellä ja mahdollisuuksien mukaan suuremmillakin panoksilla. Nyt vasta pari kk olen siis säästänyt, joten alussa mennään. Olen yrittänyt netistä lukea ohjeista ja vinkkejä tähän.
Seligsonin valitsin halpojen kulujen ja suositusten perusteella. Myös Nordnetin rahastoja mietin, mutta taidan alkujaan pitäytyä Seligsonilla. Tavallaan olisin valmis myös ottamaan isompiakin riskejä suuremman voiton toiveissa.
Kysymykseni olisikin että miten kannattaisi hajauttaa tämä summa, alkuun siis se 50e/kk?
Sijoitin 2 kk 10e / kk viiteen eri rahastoon, mutta mietin onko hajautus riittävä ja onko minulla liikaa painoa nyt esim. Pohjois-Amerikkaan.
Eli sijoitukset näin:
Pohjois-Amerikka 20 %
Aasia 20 %
Global Brands 20 %
Global Pharma 20 %
Phoenix 20 %
Olisiko viisasta ottaa myös Eurooppa mukaan? Minkälaisia vinkkejä tässä vaiheessa olisi antaa hajautukselle? Mielelläni pitäisin molemmat Brandsin ja Pharman kohteina, Phoenix oli vähän sellainen yllättävä valinta, pitäisikö tuosta vielä jakaa hajautusta osiin ja lisätä kuudenneksi vaikkapa Eurooppa?
Vinkkejä hajautukseen / Seligson
7
594
Vastaukset
- amatöörisäästäjä
Seligsonin omilla sivuilla on aiheesta kirjoitettu mm. näin:
http://www.seligson.fi/suomi/ajankohtaista/kysymys_vastaus/show_item.asp?itemID=109
Kun edelleen Seligsonin sivuilta löytyvään rahastoluotaimeen http://www.seligson.fi/luotain/Luotain.php?lang=0 syöttää tuon hajautuksesi, saa maantieteelliseksi jakaumaksi:
Eurooppa 20,3 %, Pohjois-Amerikka 49,7 %, Aasia 27,2 %, Kehittyvät markkinat 2,8 %.
Pohjois-Amerikan osuus vastaa suunnilleen sen osuutta maailman osakemarkkinoiden arvosta. Aasiaan sen sijaan sijoitat tuolla mittarilla liikaa, kun taas kehittyville markkinoille varsin vähän.
Jos haluat tasoittaa tuota maantieteellistä jakaumaa, voisit ajatella 20% Aasia sijoitusesi jakamista niin, että se olisi 10% Aasia, 10% Kehittyvät markkinat.
Jos haluat kasvattaa Euroopan osuutta vähäsen, siirrä osa Pohjois-Amerikan ja/tai Brands/Pharma sijoituksista Eurooppaan. Tuolla rahastoluotaimella on helppo kokeilla mitä eri suhteilla saa jakaumiksi.- 20+12
Kiitos, tuo laskuri olikin jäänyt huomaamatta. Joo Aasiaan en niin isoa osaa haluaisi, joten tuon Aasian osuuden edelleen hajautus voisi olla hyväkin ratkaisu. Tutkailenpa vielä tuota laskuria paremmalla ajalla ja katson miten siitä sijoittelen. Kiitos tuosta! - AP
- amatöörisäästäjä
20+12 kirjoitti:
Kiitos, tuo laskuri olikin jäänyt huomaamatta. Joo Aasiaan en niin isoa osaa haluaisi, joten tuon Aasian osuuden edelleen hajautus voisi olla hyväkin ratkaisu. Tutkailenpa vielä tuota laskuria paremmalla ajalla ja katson miten siitä sijoittelen. Kiitos tuosta! - AP
Ai niin, unohtui mainita, että noissa Seligsonin rahastoissa on 10 € minimimerkinnät. Jos kuukausisijoituksesi on 50 €, et voi jakaa sitä kerralla alle 20 % eriin. Voit kuitenkin kiertää tätä sijoittamalla vaikkapa vuorokuukausin sen 10 € Aasia ja Kehittyvät Markkinat -rahastoihin halutun hajautuksen aikaansaamiseksi.
Kokonaan toinen asia sitten on se, onko optimaalisen hajautuksen hakeminen kauhean tärkeää tuon kokoisilla säästösummilla. Tietenkin jos/kun jatkossa saat säästettyä enemmän, on hyvä olla miettinyt asiaa.
Unohdin muuten myös onnitella viisaan päätöksen, sijoittamisen aloittamisen, tekemisestä. Kokemuksesta tiedän, että kaikki tulonsa on helppo tuhlata. Päätös pistää jotain talteen tulevaisuuden varaksi on niitä tärkeimpiä ja järkevimpiä päätöksiä mitä ihminen voi tehdä. - 16+5 AP
amatöörisäästäjä kirjoitti:
Ai niin, unohtui mainita, että noissa Seligsonin rahastoissa on 10 € minimimerkinnät. Jos kuukausisijoituksesi on 50 €, et voi jakaa sitä kerralla alle 20 % eriin. Voit kuitenkin kiertää tätä sijoittamalla vaikkapa vuorokuukausin sen 10 € Aasia ja Kehittyvät Markkinat -rahastoihin halutun hajautuksen aikaansaamiseksi.
Kokonaan toinen asia sitten on se, onko optimaalisen hajautuksen hakeminen kauhean tärkeää tuon kokoisilla säästösummilla. Tietenkin jos/kun jatkossa saat säästettyä enemmän, on hyvä olla miettinyt asiaa.
Unohdin muuten myös onnitella viisaan päätöksen, sijoittamisen aloittamisen, tekemisestä. Kokemuksesta tiedän, että kaikki tulonsa on helppo tuhlata. Päätös pistää jotain talteen tulevaisuuden varaksi on niitä tärkeimpiä ja järkevimpiä päätöksiä mitä ihminen voi tehdä.Joo tarkoitus oli nyt pari kertaa sijoittaa tuo 10e kehittyviin ja jättää Aasia välistä.
Tiedän ettei varmasti niin hirveän väliksi ole, toisaalta tämä on oikeinkin hyvää "opettelua" sijoittamiseen ja säästämiseen ja kunhan summat nousevat niin ei mene sitten opitut tavat hukkaan. Tällä hetkellä on tosiaan tuo 50e / kk mutta luultavasti suht piakkoinkin voin moninkertaistaa tuon määrän. Olen kuitenkin normaali työssäkäyvä ja asun yksin niin menot ovat melko pienet ja ylimääräistä on aika paljonkin palkasta jäänyt. Lähinnä nyt alkuun pieni summa, koska takana avioero ja uusi kämppä, johon paljon hankintoja ja muuta ylimääräistä maksua ollut niin pelaan siksi varman päälle nyt alkuun.
Säästäminen on aina kiinnostunut, aikanaan pankissa kyselivät ja tarjosivat omia rahastojaan, mutta niissä kulut on niin korkeat että siksi päädyin Seligsoniin.
Minulla on myös nuori poika, 3-vuotias. Olen hänelle säästänyt joka kuukausi pienen summan rahaa ja ajattelin tämän sitten luovuttaa hänelle kunhan 18 täyttääpi niin jos mahdollisesti autoa tai ajokorttia silloin halajaa. Jos hänen säästörahansa sijoittaisi yhteen rahastoon niin mikä olisi paras veto siihen?
Summa tähän säästämiseen on pieni, n. 10-20e/kk. Mutta säästöä sekin on. Mitä rahastoa suosittelisitte? Nyt olen vain normaalille tilille sitä säästänyt joka ei korkoa juuri nouse. -AP - F.Aarao
16+5 AP kirjoitti:
Joo tarkoitus oli nyt pari kertaa sijoittaa tuo 10e kehittyviin ja jättää Aasia välistä.
Tiedän ettei varmasti niin hirveän väliksi ole, toisaalta tämä on oikeinkin hyvää "opettelua" sijoittamiseen ja säästämiseen ja kunhan summat nousevat niin ei mene sitten opitut tavat hukkaan. Tällä hetkellä on tosiaan tuo 50e / kk mutta luultavasti suht piakkoinkin voin moninkertaistaa tuon määrän. Olen kuitenkin normaali työssäkäyvä ja asun yksin niin menot ovat melko pienet ja ylimääräistä on aika paljonkin palkasta jäänyt. Lähinnä nyt alkuun pieni summa, koska takana avioero ja uusi kämppä, johon paljon hankintoja ja muuta ylimääräistä maksua ollut niin pelaan siksi varman päälle nyt alkuun.
Säästäminen on aina kiinnostunut, aikanaan pankissa kyselivät ja tarjosivat omia rahastojaan, mutta niissä kulut on niin korkeat että siksi päädyin Seligsoniin.
Minulla on myös nuori poika, 3-vuotias. Olen hänelle säästänyt joka kuukausi pienen summan rahaa ja ajattelin tämän sitten luovuttaa hänelle kunhan 18 täyttääpi niin jos mahdollisesti autoa tai ajokorttia silloin halajaa. Jos hänen säästörahansa sijoittaisi yhteen rahastoon niin mikä olisi paras veto siihen?
Summa tähän säästämiseen on pieni, n. 10-20e/kk. Mutta säästöä sekin on. Mitä rahastoa suosittelisitte? Nyt olen vain normaalille tilille sitä säästänyt joka ei korkoa juuri nouse. -APJos ei itse halua hajautusta pähkäillä, niin Seligsonin Pharos-rahasto.
Vaikka 1 - 2 kertaa kuukaudessa tuo 10 euroa. - Osakesäästäjä
16+5 AP kirjoitti:
Joo tarkoitus oli nyt pari kertaa sijoittaa tuo 10e kehittyviin ja jättää Aasia välistä.
Summa tähän säästämiseen on pieni, n. 10-20e/kk. Mutta säästöä sekin on. Mitä rahastoa suosittelisitte? Nyt olen vain normaalille tilille sitä säästänyt joka ei korkoa juuri nouse. -APEnnen poikasi säästösuunnitelman jatkoa, laskepa nyt saman tien lahjaveron vaikutus?
Nykyisessä vaihtoehdossa sinä säästät itsellesi ja lahjoitat säästön ja toivottavasti myös sen tuoman tuoton pojallesi 15 v. kuluttua.
Jos vaihtoehtoisesti tekisit samansuuruisen säästön JO NYT poikasi nimissä olevaan rahastoon, tulisivat maksusi jaetuksi 15 vuoden ajalle. Verottoman lahjoituksen raja kasvaisi ja pojan koko ajan omistaman rahaston tuotot olisivat hänen omiaan ja siten lahjaveron ulkopuolella? Jos oikein ymmärsin, tästä voisi olla (summista riippuen) etua, mutta kannattaa tarkistaa!
Sivuvaikutuksena sopivassa iässä aloitettu säästöjen yhteinen seuranta ja hoitaminen saattaisi johtaa rahojen parempaan "säilyvyyteen" poikasi alkaessa hallinnoida niitä itse?
- PoisRahat
http://www.talouselama.fi/uutiset/herra-on-minun-pomoni-3393045
Peter Seligson, toimitusjohtaja, Jehovan todistaja. Seligson & Co Rahastoyhtiö, Helsinki
Sinne minä en rahojani ikinä anna, jossa niistä pitää huolen jehovan todistajat.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 225091
Oulaisten vaalit ovat hyvä alku, mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.
Oulaisten vaalit ovat hyvä alku. Puolueväristä riippumatta hallituksen rikollisuutta torjuvat toimenpiteet tehoavat ja r24433- 1021314
Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍1361310Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais121220- 931094
Kyläyhdistyksen tuho, kiitos sääntöukon
Hyrynsalmen kyläyhdistyksen yleinen keskustelutilaisuus ja ylimääräinen kokous alkoi hyvin. Siellähän keskusteltiin oike17913viekää miehet naiset kunnon treffeille
Ja käyttäytykää hyvin. Niin tehdään vaikutus. Miehen kuuluu tarjota naiselle.168855En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.61793- 37779