Skitso-Affektiivinen Häiriö

Marilena1980

Mulla on tämä sairaus v.2005.Mulla on siihen hyvä lääkitys.Välillä on hyviä kausia ja välillä huonoja kausia.Haluaisinkin tietää,että onko muita kenellä on tämä sairaus.Kertokaa onko lääkitys auttanut sekä oletteko päässyt juttelemaan psykiatrille/hoitajalle.Itse en ole päässyt juttelemaan,koska psykiatrilla on älyttömän korkeat hinnat.

4

244

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Heip! Mua vaivaa murroiässä alkanut skitsofreenia ja mielialan aaltoiluhäiriö. Tämä ei siis ole aivan skitsoaffektiivinen häiriö, mutta voisinpa kertoa näitä melko samankaltaisia kokemuksiani tässä. Itselläni skitso oireilee monen muotoisilla oireilla. Mielialani aaltoilee lievän tai painavamman masiksen ja lähes hypomania -tilan välillä. Nuo oireet vuorottelee mulla niin, että yleensä masennuksen jälkeen tulee psykoosioireita ja sitä seuraa sitten kohonnut vireystila. Minulla oireilu alkaa huomattavimmin esim. perääntymisellä yksinäisyyteen ja jotkin ajatuksen menneisyydestäni. Lisäksi ahdistuksen tunne on se, joka aloittaa masennuksen ja sitä kautta oireilun.

      Olen käynyt psykiatrian polikliniikalla (kunnallinen, ilmainen) juttelemassa vaivoistani nyt viime muutaman kuukauden aikana. Suosittelen kyllä käymään keskustelemassa ongelmista siellä. Muualta apua saa hankalammin, paitsi mielenterveys-yhdistyksiltä ja vertaisilta ihmisiltä kyllä saa. Toistaiseksi minä en tarvitse lääkitystä sairaudelleni, koska oireilu loppui vähitellen silloin, kun jatkuva stressini väheni. Minulla sitä on aiheuttanut ainakin kiireinen opiskelijan elämä, sopeutumisongelmat aikuiselämään, yksinäisyys, liikunnan puute, liiallinen itseltäni vaatiminen ja äidin ylihuolehtiva käytös. Varaudun jatkossa kuitenkin, että stressin aikana (esim. opiskelun aloitus) oireiluni voikin alkaa uudelleen ja hankalampana. Mutta eipä kannata olla pessimisti niin, että ei uskoisi unelmiensa toteutuvan, vaikka nyt nuorella aikuisiällä nuo mielenterveysongelmat rajoittaisi jaksamista.

      Hei, psykiatrilta saisit neuvontaa vähentää stressiä ja hoitokeinoja lääkkeiden lisäksi. Kehotanpa, että kannattaa kysyä psykiatilta vinkkejä kuten kotikonsteja, joiden avulla voisi parantua osittain esim. sairauden jättämistä pysyvistä ongelmista. Kotikonstit olisi loistavia vinkkejä. Myös vitamiinien ja hivenaineiden suositukset hyvä kysyä tai etsiä netistä. Netistä muuten löytää käytännöllisiä ohjeita tehdä harjoitteita oireiden vältäämiseen.Katsohan sivusto:käypähoito.fi. Esimerkiksi skitsfreenikoille on kirjoitettu sinne harjoituksia tutustua omaan kehoonsa. Se parantaa pois sitä tunnetta, että keho olisi vieras. Myös aistiharhojen vältäämiseen löytyy vinkkejä. Suosittelen! :)

      • Anonyymi

        Mitä Kelan tukemia muotoja suosittelette?


    • Skitsoafffe

      Mulla on 15 vuotiaana puhjennut skitsoaffektiivinen häiriö. Lääkkeillä pysyy kurissa hyvin. Mutta pari vuotta sairaus vei osastolla elämääni. Mitä nyt pariksi viikoksi pääsin kotiin ja unohdin ottaa lääkkeitä ja sama rumba taas. Nykyään kestän käyttää huumeitakin ilman että psykoosi puhkeaa. Teki parista vuodesta elämääni hyvin rankan ja vei suuren osan teini ikääni ja jäin paljosta paitsi. Ystävät hylkäsi sairauden myötä.. Sain onneksi uusia osastolta.

    • Anonyymi

      Miten pian pääsitte eläkkeelle ja mitä se vaati?

      Teettekö töitä?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1731
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1371
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1337
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      11
      1330
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1315
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1294
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1274
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe