Poikaystävällä psykoosi

vaikeaa

Tää on niin vaikeeta.. Mun poikaystävä sairastaa psykoosia ja masennusta, ja sen molemmilla isoveljillä on skitsofrenia. Jonain päivänä se saattaa olla ihan "normaali" mutta sit se jonain päivänä on ihan erilainen, niin poissaoleva ja etäinen. Nyt se oli koko viikonlopun syömättä lääkkeitään, ja se vaikutti niin pirteeltä ja onnelliselta. Onko jollain tietoa, että voiko noi lääkkeet aiheuttaa jotain haittaa mielelle?
Koska mä en enää jaksa..Joskus vaikuttaa iha ku s eei välittäs, mutta joskus oon sil koko maailma. Sen vanhemmat ei anna minun tavata sitä, ja me tapaillaan salaa.Mun vanhemmat vihaa sitä koska se on niin paljon tekemisissä kyttien kanssa. Mut mä rakastan sitä sellasen ku se on. tietääkö joku, voiko psykoosista parantua?
tää ei todellakaan oo helppoo...

11

1733

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hoitsu

vaikka menis välillä paremmin ja arvelis et pärjää ilman lääkkeitä, voi psykoosi pamahtaa päälle yllättävän nopeasti. en usko että hän voi koskaan kokonaan parantua, mutta lääkkeitä syömällä voi varmasti elää normaalia elämää, mutta hänen tosiaan täytyy syödä niitä lääkkeitä. voihan olla että lääkkeet eivät ole sopivia ja onhan paljon muita valmisteita, kannattaa varmaan varata hoitavalle lääkärille aika ja vaihtaa lääkitýstä.

• Hko

Kaikkein kauheinta oli se, että sairastuttuaan hän muuttui hetkessä toiseksi ihmiseksi. Milloin helikopterit varjostivat, joku salakuunteli tai outoja viestejä tuli kännykkään..

Hänellä sairastelu saatiin kuriin lääkityksellä. Lääkkeiden avulla aivojen kemialliset välittäjäaineet saatiin oikealle tasolle. Lääkitystä ei missään nimessä saisi lopettaa.

Voimia sinulle! Itse en jaksanut poikaystäväni vauhdissa.

• "m"

mielestäni vähän turhan negatiivisesti sanoit, että tuskin koskaan voi kokonaan parantua. No on tietty lääkkeet, jotka toivottavasti auttavat pahassa psykoosissa, ja lääkkeitä voi kokeilla monenlaisia jos joku ei toimi. Lisäksi psykoosi on usein jaksottaista, välillä parempi olo välillä huonompi. Joillekin ensimmäinen psykoosi on viimeinen ja jotkut kärsivät siitä läpi elämän. Kannattaa perehtyä tarkemmin, mikä itseasiassa on psykoosi, voi olla, ettet ajattelekaan jättäväsi rakasta poikaystävääsi...vaan haluat auttaa tätä entistä enemmän, varsinkin jos hänellä on vaikeampi psykoosialttius. Huomattavaa on että toisaalta psykoosia pidetään psykologisena seurauksena ja toisaalta taas aivojen välittäjäaineiden toimintahäiriönä, joita lääkkeet pyrkivät korjaamaan. Ainakin psykologisista syistä johtuva psykoosi antaa mahdollisuuden sille, että psykoosista voisi mahd. päästä yli jonkinlaisen terapian tai "henkisen kasvun" kautta.

• vaikeeta
        "m" kirjoitti:

mielestäni vähän turhan negatiivisesti sanoit, että tuskin koskaan voi kokonaan parantua. No on tietty lääkkeet, jotka toivottavasti auttavat pahassa psykoosissa, ja lääkkeitä voi kokeilla monenlaisia jos joku ei toimi. Lisäksi psykoosi on usein jaksottaista, välillä parempi olo välillä huonompi. Joillekin ensimmäinen psykoosi on viimeinen ja jotkut kärsivät siitä läpi elämän. Kannattaa perehtyä tarkemmin, mikä itseasiassa on psykoosi, voi olla, ettet ajattelekaan jättäväsi rakasta poikaystävääsi...vaan haluat auttaa tätä entistä enemmän, varsinkin jos hänellä on vaikeampi psykoosialttius. Huomattavaa on että toisaalta psykoosia pidetään psykologisena seurauksena ja toisaalta taas aivojen välittäjäaineiden toimintahäiriönä, joita lääkkeet pyrkivät korjaamaan. Ainakin psykologisista syistä johtuva psykoosi antaa mahdollisuuden sille, että psykoosista voisi mahd. päästä yli jonkinlaisen terapian tai "henkisen kasvun" kautta.

mä oon perehtynyt aika lailla tähän sairauteen, taisin antaa vähän "tietämättömän" kuvan, mutta mä tiedän mikä se on jne. Enkä mä ainakaan vielä aio luovuttaa meen suhteen kannalta, kun me ollaan tunnettu jo ennen kuin hän sairastui, ja aina oon hänestä ittestään tykännyt..
        Poikaystäväni käy kyllä terapiassa, kahdella eri tavalla, mä terapeutisoin häntä ja sitten ihan oikea terapeutti. Se on todella pelottavaa jos se puhuu jotain et se näkee demoneita sun muuta..

• sh.
        vaikeeta kirjoitti:

mä oon perehtynyt aika lailla tähän sairauteen, taisin antaa vähän "tietämättömän" kuvan, mutta mä tiedän mikä se on jne. Enkä mä ainakaan vielä aio luovuttaa meen suhteen kannalta, kun me ollaan tunnettu jo ennen kuin hän sairastui, ja aina oon hänestä ittestään tykännyt..
        Poikaystäväni käy kyllä terapiassa, kahdella eri tavalla, mä terapeutisoin häntä ja sitten ihan oikea terapeutti. Se on todella pelottavaa jos se puhuu jotain et se näkee demoneita sun muuta..

Tämä seuraava on ihan hyvässä hengessä kirjoitettu, eikä ole tarkoitettu loukkauksesksi.
        Sellaista vain tuli mieleen viestistäsi, että älä unohda itseäsi! Hoida myös itseäsi, äläkä vajoa liikaa poikaystävän auttamiseen. Toivottovasti olette yhdessä rakkaudesta, eikä vain auttamisen halusta.

• Huti

"en usko että hän voi koskaan kokonaan parantua"

- Sanotko noin potilaallesi, jos hänellä juuri puhjennut ensimmäinen psykoosi?
        Varmaan psykoosin tyyppi oleellinen asia parantumisen kannalta.

• insanity

Etpä taida mikään hoitaja edes olla... Sangen huvittava kommenttisi kokonaisuudessaan. Nappailehan itse omat lääkkeesi ja anna muiden päättää omista lääkityksistään!

JA... PSYKOOSISTA VOI PARANTUA, PISTE.

• ansku
        Hko kirjoitti:

Kaikkein kauheinta oli se, että sairastuttuaan hän muuttui hetkessä toiseksi ihmiseksi. Milloin helikopterit varjostivat, joku salakuunteli tai outoja viestejä tuli kännykkään..

Hänellä sairastelu saatiin kuriin lääkityksellä. Lääkkeiden avulla aivojen kemialliset välittäjäaineet saatiin oikealle tasolle. Lääkitystä ei missään nimessä saisi lopettaa.

Voimia sinulle! Itse en jaksanut poikaystäväni vauhdissa.

sinun poikaystävällä oli varmasti eräs skitsofrenian muoto. psykoosi sellaisenaan on vähän eri juttu

• hullugaani
        insanity kirjoitti:

Etpä taida mikään hoitaja edes olla... Sangen huvittava kommenttisi kokonaisuudessaan. Nappailehan itse omat lääkkeesi ja anna muiden päättää omista lääkityksistään!

JA... PSYKOOSISTA VOI PARANTUA, PISTE.

Antipsykootit on niin hyviä lääkkeitä, että kyllä turhat kuvitelmat haihtuu melko lyhyessä ajassa. Psykoosia yleensä seuraa masennus ja siitä selviytyminen voi olla paljon vaikeampaa. Näin ainakin meikäläisellä.

• Hko
        ansku kirjoitti:

sinun poikaystävällä oli varmasti eräs skitsofrenian muoto. psykoosi sellaisenaan on vähän eri juttu

Lääkäreiden luokituksen mukaan kyseessä oli reaktiivinen psykoosi. Psykoosejakin lienee monenlaisia.

• Hko
        ansku kirjoitti:

Tässä tietoa:

ÄKILLISET JA VÄLIAIKAISET PSYKOOTTISET HÄIRIÖT

Epäyhtenäinen ryhmä häiriöitä, joille on ominaista psykoottisten oireiden, kuten harhaluulojen, aistiharhojen ja havaintohäiriöiden äkillinen alku sekä tavanomaisen käyttäytymisen vakava häiriintyminen.

Alku määritetään äkilliseksi, jos selvästi poikkeava kliininen kuva kehittyy ja voimistuu noin kahdessa viikossa tai lyhyemmässä ajassa. Näiden häiriöiden elimellisestä taustasta ei ole osoitusta.

Potilas on usein hämmentynyt ja neuvoton, mutta ajan, paikan ja henkilöllisyyden tajun hämärtyminen ei ole niin jatkuvaa tai vaikeaa, että voitaisiin asettaa elimellisperäisen sekavuustilan diagnoosi. Potilas toipuu yleensä täysin muutamassa kuukaudessa, usein muutamassa viikossa tai jopa päivissä. Jos häiriö jatkuu, luokituksen muutos on tarpeen. Toisinaan tämä häiriö voi liittyä äkilliseen stressiin, ts. viikkoa tai paria ennen häiriön alkua esiintyneisiin rasittaviin tapahtumiin.

MÄÄRITTÄMÄTÖN ÄKILLINEN JA VÄLIAIKAINEN PSYKOOTTINEN HÄIRIÖ:
        *Reaktiivinen psykoosi
        *Tarkemmin määrittämätön lyhyt reaktiivinen psykoosi

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      31
      5516
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      36
      3731
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      183
      3293
    4. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      11
      2575
    5. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      29
      2162
    6. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      12
      2087
    7. Tietääkö kaivattusi että

olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      163