Eläköön - se asentui!

Aloitteleva Linuxisti

Nimittäin SOT Linux, vanhaan kierrätyskoneeseen:
PII/350/64Mb/10G Compaq. Wanha Win 98 jäi vielä rinnalle.

Jottei kuulostaisi liian helpolta sanottakoon, että huolellista etukäteispähkäilyä tarvittiin osioiden kanssa. Lisäksi levy piti ajaa eheytysohjelmalla jotta tilaa Linux-osiolle sai riittävästi. Kolmas asennuskerta vasta alkoi toimimaan.

Huomioita asennuksesta:

1. Verkkokortin tunnistus epäonnistui; mutta eipä ole verkkoakaan, eikä nettiyhteyksiä. Samoin ei ole tulostintakaan.

2. Äänikortti ei asettunut kunnolla vaikka löytyikin --> jatkossa herja puuttuvasta äänikortin ajurista joka kerta käynnistyksen yhteydessä

3. Näyttöä ja näyttökorttia piti hieman "leipoa" ennen kuin alkoi toimia kunnolla

4. Maa-asetukset kaikista asennuksen aikaisista asetuksista huolimatta US English samoin näppis.

Muuten ihan nappiin. Laitetunnistus ei siis aivan etukäteen kehutulla tasolla.

Ensivaikutelma käytöstä:

Käyttis on todellinen säätäjän taivas. Lähes kaikki mahdollinen on konfiguroitavissa. Liiankin kanssa. Oli vaikeuksia löytää oikea paikka, mistä esim. kieli- ja maa-asetukset sai kohdalleen. Vaikka englanti pitäisikin kuulua yleisivistykseen, oli harhailu englannin kielisissä konfigurointivalikoissa haastavaa kunnes alkoi saada jotain tolkkua myös suomen kielellä.

Asentamani versio, joka on viimeisin SOT Linux KDE:llä, ei enää ole kovin kevyesti tuonikäisen myllyn pyöritettävissä. Hengenahdistus vaivaa, toisin kuin WIN 98:lla. Eikös Linuxin pitänyt olla alunperin kuuluisa pienistä resurssivaatimuksistaan. Vai onko parempi ripeys toiminnassa vain joidenkin säätötoimenpiteiden takana?

Kaikki ylläoleva n. 10 vuoden Windows-taustaisella kokemuksella.

Mitäkö sillä tekee?

Jaa katsotaan nyt sitten ensin minkälainen se on.

8

904

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mikähän äänikortti ja verkkokortti ..

      "Eikös Linuxin pitänyt olla alunperin kuuluisa pienistä resurssivaatimuksistaan."

      Onhan se.

      "Vai onko parempi ripeys toiminnassa vain joidenkin säätötoimenpiteiden takana?"

      Näkisin pullonkaulan olevan lähinnä liian raskas ikkunamanageri, eli KDE. Jos mahdollista, niin kokeile jotain muuta. Poista myös turhat animaatiot ja efektit KDE:stä.

      Lisäksi mainittakoon, että kaikkea ei ole pakko säätää, vaikka siihen onkin mahdollisuus.

      • Aloitteleva Linuxisti

        Äänikortti lienee joku Compaqin oma. Ainakin siinä lukee Compaq kyljessä. En ruvennut repimään irti tarkempaa tutkimusta varten. Verkkokortista ei saa selvää senkään vertaa.

        Kone on entinen yrityskäytössä ollut merkkimikro Compaq Deskpro vuodelta 1998. Olet oikeassa tuon ikkunamanagerin tahmeuden kanssa. Lisämuisti varmaankin tekisi terää.

        Win-maailman visuaalisuuteen jo tottuneena ja muutenkin kauneutta ymmärtävänä haluan kuitenkin käyttää jotain graafista liittymää. Ei sitä enää oikein välittäisi veivata niiden alkuvuosien dos-ympäristön kaltaista käyttöliittymää. Vaikka muistan vielä varmaan unissanikin mitä parin vuosikymmenen takaiset komennot "dir", "cd", "cd..", "cd\.", "md", "rd", "copy", "delete" jne.... tarkoittavat.

        Onhan se kivaa kuulla onnistuneensa niinkin haastavassa tehtävässä kuin SOT Linuxin asennuksessa. Kokeilenpa sitä vaikka omaksi huvikseni. Jos edes jotenkuten hyväksi havaitsen, niin kommenteista päätellen lähes kaikkien muiden Linuxien täytyy olla suorastaan erinomaisia! Siksi negatiivista palautetta valinnastani on tullut.


      • Aloitteleva Linuxisti kirjoitti:

        Äänikortti lienee joku Compaqin oma. Ainakin siinä lukee Compaq kyljessä. En ruvennut repimään irti tarkempaa tutkimusta varten. Verkkokortista ei saa selvää senkään vertaa.

        Kone on entinen yrityskäytössä ollut merkkimikro Compaq Deskpro vuodelta 1998. Olet oikeassa tuon ikkunamanagerin tahmeuden kanssa. Lisämuisti varmaankin tekisi terää.

        Win-maailman visuaalisuuteen jo tottuneena ja muutenkin kauneutta ymmärtävänä haluan kuitenkin käyttää jotain graafista liittymää. Ei sitä enää oikein välittäisi veivata niiden alkuvuosien dos-ympäristön kaltaista käyttöliittymää. Vaikka muistan vielä varmaan unissanikin mitä parin vuosikymmenen takaiset komennot "dir", "cd", "cd..", "cd\.", "md", "rd", "copy", "delete" jne.... tarkoittavat.

        Onhan se kivaa kuulla onnistuneensa niinkin haastavassa tehtävässä kuin SOT Linuxin asennuksessa. Kokeilenpa sitä vaikka omaksi huvikseni. Jos edes jotenkuten hyväksi havaitsen, niin kommenteista päätellen lähes kaikkien muiden Linuxien täytyy olla suorastaan erinomaisia! Siksi negatiivista palautetta valinnastani on tullut.

        Testaa näetkö komennolla lspci sen äänikortin merkin ja mallin. Saman tiedon löytää muistaakseni myös jostain KDE:n Control Panelinkin kautta. Tarkan mallin tietämällä homma voi jo helpottua. Tosin jos lspci ei tulosta mitään, niin ehkä se kortti on joku antiikkinen ISA-väyläinen kortti.


    • hmp

      "1. Verkkokortin tunnistus epäonnistui; mutta eipä ole verkkoakaan, eikä nettiyhteyksiä. Samoin ei ole tulostintakaan.

      2. Äänikortti ei asettunut kunnolla vaikka löytyikin --> jatkossa herja puuttuvasta äänikortin ajurista joka kerta käynnistyksen yhteydessä

      3. Näyttöä ja näyttökorttia piti hieman "leipoa" ennen kuin alkoi toimia kunnolla

      4. Maa-asetukset kaikista asennuksen aikaisista asetuksista huolimatta US English samoin näppis."


      Mitäkö sillä tekee?

      No ei yhtään mitään!

      Buhahaaa!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      • Wolfenstain

        Tuo SOT Linux ei liene koskaan ole ollut kovin tunnettu hyvästä toimivuudesta, lähinnä se on pilattu Red Hat. Useimmissa muissa distroissa tuo raudan tunnistus toimii hyvin, joissain vähän toivomisenvaraa ja joissain täysin toimiva. Ja vaikka SOT onkin olevinaan suomalainen (Suomen OhjelmistoTyö tai jotain sinnepäin) on sen saaminen toimimaan kunnolla suomenkielellä poikkeuksellisen hankalaa. Valitettavasti näitä tälläisiä kyhäelmiä on tarjolla, pilaavat Linuxin mainetta...


      • solvata
        Wolfenstain kirjoitti:

        Tuo SOT Linux ei liene koskaan ole ollut kovin tunnettu hyvästä toimivuudesta, lähinnä se on pilattu Red Hat. Useimmissa muissa distroissa tuo raudan tunnistus toimii hyvin, joissain vähän toivomisenvaraa ja joissain täysin toimiva. Ja vaikka SOT onkin olevinaan suomalainen (Suomen OhjelmistoTyö tai jotain sinnepäin) on sen saaminen toimimaan kunnolla suomenkielellä poikkeuksellisen hankalaa. Valitettavasti näitä tälläisiä kyhäelmiä on tarjolla, pilaavat Linuxin mainetta...

        "Valitettavasti näitä tälläisiä kyhäelmiä on tarjolla, pilaavat Linuxin mainetta..."

        Onpa kiva nimimerkin takaa heitellä p*skaa. Ettei vaan olis jotakin henk. koht..
        SOT 2003 on tuorein SOT? Sekin on jo turhan ikääntynyt. LBA (Linux Business Alliance) on linkkinä Suomen OhjelmistoTyön sivuilla.
        http://www.sotlinux.org/en/lbalinux/download.php


      • Wolfenstain
        solvata kirjoitti:

        "Valitettavasti näitä tälläisiä kyhäelmiä on tarjolla, pilaavat Linuxin mainetta..."

        Onpa kiva nimimerkin takaa heitellä p*skaa. Ettei vaan olis jotakin henk. koht..
        SOT 2003 on tuorein SOT? Sekin on jo turhan ikääntynyt. LBA (Linux Business Alliance) on linkkinä Suomen OhjelmistoTyön sivuilla.
        http://www.sotlinux.org/en/lbalinux/download.php

        Tullut kokeiltua useampaakin SOT versiota, ei todellakaan kehumista. Valitettavasti. Ja huonosti toimivat distribuutiot nimenomaan pilaavat Linuxin mainetta. Edelleen valitettavasti.

        Ja siinämielessä henkilökohtaista että k.o. distroja kokeilleena todella pettynyt suomalaiseen "osaamiseen".


      • Hapa
        Wolfenstain kirjoitti:

        Tullut kokeiltua useampaakin SOT versiota, ei todellakaan kehumista. Valitettavasti. Ja huonosti toimivat distribuutiot nimenomaan pilaavat Linuxin mainetta. Edelleen valitettavasti.

        Ja siinämielessä henkilökohtaista että k.o. distroja kokeilleena todella pettynyt suomalaiseen "osaamiseen".

        Viimeisin SOT ei asentunut millään kumpaankaan koneeseeni. Kaatui aina kesken asennuksen ja sotki aina kovalevyn toisesta koneesta. Tosi näppärä.

        LBA r1 ja r2 ei asennu. Tai tuo r1 asentuu, muttei tykkää näytönohjaimestani. Vetää vintin pimeäksi heti kättelyssä. En jaksanu alkaa säätämään ja deletoin sen. Kokeilin r2 versiota LBA:sta. Ei suostu edes aloittamaan asennusta, antaa jonkun oudon virheilmoituksen. Ei oikein vakuuta.

        Kannattaisi SOTin hemmojen tutustua esim. Ubuntuun, Fedora Coreen yms. toimiviin distroihin. Nuo em. distrot ovat menneet koneisiini heittämällä. FC3 alkaa jopa tuntua miellyttävältä läppärissäni. Toimii heti laakista yllättävän hienosti (lukuunottamatta wi-fi säätöjä), kunhan vaan olisi vielä hiukan vakaampi. Päivityksiä odotellessa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      167
      1623
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      941
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      753
    4. 51
      645
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      18
      641
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      547
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      164
      503
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      498
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      189
      437
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      429
    Aihe