Syövästä voi selvitä

syöpäläinen

Sairastuin ensimmäisen kerran syöpään vuonna 2003. Kyseessä oli gradus kakkosen hormoonipositiivinen rintasyöpä, eli hyvän ja huonoennusteisen välillä oleva syöpä. Vuonna 2007 sairastuin uuteen rintasyöpään, nyt kyseessä oli huonoennusteinen, hormininegatiivinen ja aggressiivinen suuren uusimisriskin syöpä. Molemmilla kerroilla minut leikattiin, ensin vasen ja toisella kerralla oikea rinta, sen jälkeen sain sytostaattihoidot ja sitten sädehoidot. Hoitojen takia vereni koostumus muuttui ja sain kaksi veritulppaa, ensimmäinen niistä meni sydämen läpi keuhkoihin ja oli tappaa minut. Olin teholla mutta selvisin.

Uskoin melkein koko ajan huomiseen (välillä oli kylläkin synkkiä kausia), ja toivoin näkeväni seuraavan kevään. Vuonna 2012 keväällä markkerit näyttivät siltä, että syöpälääkärin mukaan sairaus oli uusinut; seurasi magneettikuvauksia, mammografiaa ja paljon paljon erilaisia tutkimuksia. Aivoista löytyi varjostuma, lonkassa oli myös outo varjostuma. Ja sitten vuoden 2014 keväällä: markkerit normaalit eikä mitään hälyyttävää. Aivojen varjostuma (aivoverenvuoto) aiheutti lukihäiriön (joudun moneen kertaan lukemaan ja korjaamaan kirjoittamisiani) mutta muuten olen kunnossa. Olen nyt sairauseläkkeellä ja olen tosi iloinen, että gtulen näkemään myös vuoden 2015.

Tämän kirjoituksen tarkoitus on kertoa syöpään sairastuneille että tauti voidaan voittaa ja sen kanssa voi jatkaa elämää. Vakavaan syöpään sairastuessa elämänarvot muuttuvat;sen jälkeen jokainen päivä on lahja.

Hyvää uutta vuotta!

3

168

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ukkeli.

      Hyvää uutta vuotta myös sinulle, hienoa ettet lähtenyt minkään vaihtoehtoisten höpöhoitojen pariin vaan pidit järjen päässä.

    • Ukko myös

      Hyvää uutta vuotta! Itselläni on leikattu huonoennusteinen syöpä onnistuneesti 10 vuotta sitten. Palasin töihin, enkä antanut asian vaivata enempää kuin oli tarpeen. Nyt olen iän puolesta eläkkeellä, mutta muuten kunnossa ja nautin elämästä. Periksi ei kannata antaa, vaan asian kanssa pystyy elämään. Haluan näin myös kannustaa heitä, jotka tällaisen asian kanssa joskus joutuvat tekemisiin. :)

    • ehkä terve

      Hyvää Uutta Vuotta!

      Tähän elämäni hetkeen on hyvä saada lukea selviytymistarinoita ja -kokemuksia. Itselläni kohta leikataan rinnasta pari pattia, laaduista ei mitään tietoa, koska eivät näy mammossa eikä ultrassa eikä koepalaa saatu otettua. Pelottaa ja miettii pahinta ja toivoo parasta.. Odottavan aika on pitkä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      107
      2067
    2. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      115
      1539
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      124
      1500
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1337
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      70
      1184
    6. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      482
      1111
    7. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      62
      1087
    8. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      88
      953
    9. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      912
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      866
    Aihe