Kienböckin tauti / lunatum malasia

ladyPuolikuu

Itselläni se diagnosoitiin lunatum luun murtuessa.
Käden liikkuvuus heikko, särkyä ja kipua.
Odotan leikkaukseen, nekroosissa oleva luu poistetaan ja ranne jäykistetään osittain tai kokonaan.
Loppuuko kivut, en tiedä. Kenelläkään kokemuksia tästä taudista ja operaatiosta?

11

7382

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuulikki62

      Olen 52 v nainen, tehnyt lihanleikkaajan työtä aikasemmin 7v. 10 vuotta sitten leikattu vasen ranne kienböckin taudin takia. Kyynärluuta lyhennettiin 2 mm sen takia ettei puolikuuluu mene kuolioon lopullisesti, osittainhan se jo oli. Ei ole särkenyt sen koommin mainittavasti, ja jos alkaa särkemään enemmän, silloin jäykistetään ranne. En kadu leikkaukseen menoa. Toisessa ranteessa sama juttu mutta ei niin paha. Varmasti sinulla kivut loppuu kun ranne jäykistetään.

      • ladyPuolikuu

        Kiitos vastauksesta. Minulla leikkaus tehtiin tiistaina. Luu poistettiin ja ruuvattiin.
        Ihan mielenkiinnosta, onko tämä katsottu sinulla aiheutuvan rannetta rasittavasta työstä? Itse olen vuotta aikaisemmin lyönyt ranteeni kolarissa työmatkalla. Lääkäri sanoo ettei voi poissulkea, toisaalta ei todistaa. Vakuutusasioita mietin. Vaikuttaa tulevaisuudessa myös työhön, opiskelen sairaanhoitajaksi.


      • Anonyymi

        Hei! Kienböckin tauti vaivaa oikeassa ranteessa ja Marraskuun alussa on aika käsikirurgille. Hieman mietityttää leikkauksen jälkeinen kuntoutumisaika ja sairausloman määrä.


    • kivuton

      Minulle on tehty osittainen jäykistäminen 2010. Joka vei kivun 1,5v pois. 2012 totaali jäykistäminen tehtiin, kivut lähti pois. Hermosärkyä joskus esiintyy. Mutta lähihoitajan työt sin unohtaa..Uudelleen koulutus paikkaa etsinyt tässä pitkään. Ei meinaa löytyä..:(

    • sari63

      Hei, olen tehnyt hierojan työtä 24v. n, 2vuotta ( 2013) sitten alkoivat ranteen kivut, otettiin röntgen, ei mitään ihmeellistä, diagnoosi oli alkava nivelrikko, kivut senkun jatkuivat, Sitten vihdoin viimein 2014 keväällä otettiin magneettikuvat ja löytyi räjähdysmäisesti edennyt lunatum malasia, puolikuuluu kuoliossa, ei muuta tehtävissä, kuin jäykistysleikkaus.Nyt kuitenkin kirurgi ehdotti ensin tähystystä(putsaus ja näkisi mitä sielä todella on tapahtunut) onko kellään tehty ensin näin? Edelleen jatkan hierojan työtä hampaat irvessä ja panacodin voimalla, koska ei yli 50vuotiaan ole helppo löytää uutta työtä:(

    • Anna62

      2013 leikattiin vuotta aiemmin diagnosoitu Kienböck. Puolikuuluu oli jo palasina ja syönyt puhki ruston värttinäluun päästä. Palaset poistettiin ja ranne osajäykistettiin. Kivuton ei ole, kömpelökin ja heikko, mutta paljon parempi kuin ennen. Toisestakin ranteesta löytyi sama tauti, tosin vasta alkuvaiheessa.

      • TiinaMkL

        Moikka! Kamalaa ja samalla helpottavaa löytää kohtalotovereita! Mulla alkoi kovat oikean ranten kivut ja vasemmassa lievemmät syyskuussa 2013. Ekan kerran lekuriin lokakuu -13. Kaks ekaa diagnoosia oli jännetupentulehdus. vasta kolmannella lääkärikäynnillä tammikuu -14 sanoi taas uusi lääkäri, että on varma, että minulla on hermopinne. Vaikka muita ongelmia ei ollut kuin todella kova kipu keskellä rannetta. Tällöin jouduin jo jäämään pois töistä, kampaajana omassa liikkeessä. Sain lähetteen ainoastaan hermopinnetutkimuksiin helmikuu -14. Kummassakin kädessä todettiin lievä pinne. Oikeassa pikkusen isompi, mutta pieni. vaikka lääkärit hokivat kokoajan pinteiden olevan pieni, eikä vaativan leikkausta. Sain kuulla kokoajan minulla olevan vain pieni kipukynnys. Eihäm pinteet olleet kuin lievät. No, koska en pystynyt enää nukkumaan ja elää kipujen kanssa, olivat niin sietämättömät, päätettiin pinteey leikata. Huhtikuussa -14 leikattiin oikea käsi ja touko -14 vasen. Kivut eivät lähteneet vaan pahenivat kokoajan. Tästä alkoi "loputon" soittaminen lääkäriin. Toistik itseäni viikottain, kivut eivät lähteneet niinkuin minulle sanottiin että käy kun pinne vapautetaan. Mutta näin ei käynyt. Sain aina vaan vastauksesi, sinulla on pieni kipukynnys, tunnet leikkausarvet. Meinasi järki lähteä kipujen kanssa ja kun tiesin, että jotain on vialla ja minua ei otettu tosissaan. Syyskuussa marssin lääkäriin ja sanoin että en lähde ennenkuin mut kannetaan ulos ennen kun saan lähetteen sekä perus verikokeisiin ja röntgeniin. Olin monta kertaa kysynyt miksei minua ole tutkittu muuten. Aina sama vastaus, ei ole tarvetta, mulle on jo tehty kaksi leikkausta mitä ei edes olisi tarvinnut. No, mutta, sain kuin sainkin sen lähetteen röntgeniin syyskuussa -14. Tosin lääkäri sanoi että ei ole mitään kiirettä mennä sinne, käy nyt sit joskus niin saat mielenrauhan. No mä ajoin heti sairaalalle röntgeniin. Ei mennyt kauaa kun mulle soitettiin, että jotain on löytynyt ja annettiin lääkärinaika. No tällä lääkärikäynnillä uusi lääkäri epäili reumaa, mutta koska kokeet oli negatiiviset sain lähetteen vihdoin Töölööseen. Yli vuosi sen jälkeen kun ekan kerran marssin lääkäriin. Töölöön aika kun tuli marraskuussa -14, vei se tieto sairaudesta jalat altani. Kienböckin tauti. Luultavasti erittäin pitkälle edennyt. Sain kiireisen lähetteen magneettiin johon pääsin parin viikon päästä. Kummatkin kädet kuvattiin magneetissa, oikeassa kienböckin tauti ja vasemmassa paha jännetulehdus. Tulos 3a, pitkälle edennyt. (1-4). ("Hienoa, kaksi turhaa ja väärää leikkausta takana). Lääkärit halusivat tähystysleikkauksella varmistaa vielä mitä on tehtävissä ennen isoa leikkausta. Tähystys tehtiin tammikuussa -15. Suunnitelma oli luunsiirto, lumatumin poisto, ruuveilla kiinni, jäykistys. Maaliskuussa -15 tämä leikkaus tehtiin. Kohta 5kk sitten käsi leikattiin, luunsiirto ja käden jäykistys tehtiin suunnitelmien mukaisesti. 5kk tosiaan nyt mennyt ja kipsi on mulla edelleen kädessä. Kk välein kuvat ja kontrolli. Luutumista ei ole tapahtunut vaikka olen 32v. enkä tupakoi. Viime käynnillä lääkäri sanoi tilanteeni olevan erittäin huolestuttava. Kivut on edelleen hirveät. Käsi erittäin voimaton ja jos vähänkin käytän, esim. Ruuanlaitossa voin heittää hyvästit seuraaville yöunille. Mun työt kampaajana on tehty. mutta enpä oo keksinyt työtä-/ammattia missä ei käsiä tarvita. Vasemman käden jännetulehdusta ei myöskään ole saatu pois. Se vaikeuttaa elämää kun mitään ei pysty-jaksa käsillä tehdä. Henkisesti ollut todella rankkaa. Huoli tulevasta on suuri. 20.8.15 seuraava lääkäri ja viipalekuvat. Jos ei sitten ole luutumisen merkkejä, harkitaan kuulemma koko leikkauksen uusimista. En vain ymmärrä mikä siinä menisi erilailla kuin nyt. Kipupolille lähete syyskuulle. Mistään lääkkeistä ei tähän mennessä ole ollut apua. Kk päästä kahteen vuoteen ei ole ollut kivutonta päivää.
        Tämä oli mun tarina joka vielä jatkuu.
        Olisi erittäin kiva kuulla teidän muiden etenemisestä lisää! Miten pärjäätte käden-/käsien kanssa? Millasta työtä olette keksineet?
        Tiina


      • Usk56

        Heipä Kienböckki kolleegat. Tiina mkl:lle kovasti myötätuntoa ja jaksamista. Mulla todettiin Kienböckki kesäkuussa 2018 vasemmassa ranteessa sekä myös kulumaa. Shokki tuo tieto oli. Soitan kitaraa ja huolihan syntyi, että meneekö kyky sen soittamiseen. Oikean käden alueen lihaksistossa on kaularangan välilevyjen pullistumisesta seurannut kohtalainen hermovaurio ja lihasten surkastumista. Tällä oikealla kädellä painelen otelaudalta kieliä. Salibänby on mulle rakas harrastus ja päätin lopettaa sen kun ranne hieman oireilee siittä. Onhan se tosi surutyötä kun täytyy lopettaa rakkaita tekemisiä. Kuntosali ja uiminen hyvien tuttujen kera kuitenkin on ja jää. Kienböckin tauti ei kuvissa ollut vielä paha, muoto ehyt ja turvotuspatti poistui. Seuraava kontrolli käsikirurkille vasta kesälle 2019, mutta saan mennä heti jos tilanne pahenee. Tiina mkl:ää kompaan hoitoasioiden ongelmallisuudessa, minun käsikirurkilta on pitänyt kysymällä kysyä taudista tietoja, eikä hän puhunut mitään kipulääkkeistä. Olen ammatiltani 62 vuotias fysioterapeutti, joten tiedän aika paljon fysiikasta. Tänään vasen ranne antaa kohtalaista kipua tietyssä taittoasennossa, mutta kipua ei muutoin ole kuin henkistä huolta. Sitä kun meikäläinen on erityisherkkä niin psyykkeen kehveli tuottaa tuntemuksia. Otan parasetamoolia ibuprofeenia kun tuntuu ranteet helliltä. Käytän myös ranteisiin kylmäpakkauksia. Jumppaan käsien liikeratoja useasti päivän aikana, sekä hoidan hermokudosten liikkuvuutta. Olen aloittanut kokeilun pillerillä nimeltään Nivelamin Strong , jota saa ainakin luontaistuotekaupoista. Se sisältää niin sanottuun hiljaiseen tulehdukseen alentavasti vaikuttavia aineita, kuten kurkumiini, inkivääri jne. (nivelkuluman ehkäisyyn ja toivottavasti luuston kuntoon parantavasti vaikuttavaa). Oon syöny vasta vähän aikaa, joten mitään erikoista en oo huomannu. Katotaan kun 3 kuukautta on menny. Tuleepahan yritettyä. Mielestäni kantasoluhoitoa pitäisi tutkia yhtenä hoitomahdollisuutena, nimittäin tulee mieleen kuinka mullistavia tuloksia on saatu kyseisellä hoidolla selän välilevy jne ongelmissa. Onneksi pystyin jättämään työelämän. Liikuntaa kannattaa ehdottomasti harrastaa verenkierron ja mahdollisimman hyvän mielen perustaksi. Kasikesta huolimatta, oikein hyvää mieltä. Usk56


    • emmijosefiina

      Heippa! Täällä myös yksi ketä sairaus piinaa. Itsellä kaikki alkoi Tammikuussa 2014 kun oikeaan ranteeseen tuli jäätävä kipu. Kipu oli verrattavissa murtumaan, enkä pystynyt edes kahvikuppia pitämään kädessä kun vihloi ja käsi oli niin voimaton ja kivulias, silloin ei heti tiedetty mikä siellä vaivaa. Monienn lääkärikäyntien ja kuvausten jälkeen selvisi että on lunatum malasia ja sainkin kiireellisen lähetteen Töölöön käsikirurgille.
      Töölöön pääsin onneksi jo Toukokuussa 2014. Ensimmäisenä hoitokeinona pidin lastaa/tukea 8viikkoa ja enkä saanut tehdä kädellä mitään. Se ei kuitenkaan auttanut ja minut laitettiin leikkausjonoon ja syyskuussa 2014 tehtiin radiuksen lyhennys ja käteen laitettiin metallilevyt ja ruuvit. Sekään ei valitettavasti auttanut.

      Lopulta kesäkuussa 2015 minulta poistettiin kädestä metallilevyt ja ruuvit koska nekin aiheutti itselle niin paljon kipuja. Tällä hetkellä edelleen on todella pahat kivut ja säryt. Takana on monia kuvauksia ja lääkärikäyntejä ja ne jatkuu edelleen. Kolmatta leikkausta suunnitellaan.

      Takana todella pitkä sairausloma.. itse olen lähihoitaja mutta tuomio tuli viime kerralla lääkäriltä etten saisi niitä hommia enään tehdä enkä ylipäätänsä mitään raskasta, koska sairaus oli edenny leikkauksista huolimatta. Olen 24vuotias.

      Miten teillä muilla on vointi tällä hetkellä?

    • kaizann

      Minun ranteen kovat kipuilut alkoivat kesällä 15. Kivut olivat aika kovat mutta en välittänyt. Kivut kovenivat ja kävin monesti koulun terveydenhoitajalla. Vasta uusi terveydenhoitaja uskoi kipuihin ja pisti röntgeniin. Röntgenissä kun olin sain vain kauhistuneen ilmeen ja lähetteen mamgneetti kuviin. Kuvissa näkyi että 1 luu oli kuoliossa. Tayssin lääkärit halusivat minut kartiokeila kuviin jotta asiat näkyisi paremmin ja vältytäänkö leikkaukselta. Lääkäri kenenkä piti minut leikata ei olisi halunnut sillä olen niin nuori. He piutivät jonkun lääkäreiden superkokouksen missä päättivät leikata. Värttinä luutani lyhennettiin toivossa että se antaisi kuoliossa olevalle luulle tilaa. Leikkauksenjälkeen suurin osa kivuista ovat kadonneet. Leikkaus tapahtui kun olin 16v. hassua on että tätä tautia ilmenee yli 40 miehillä ketkä tekevät käsillä töitä.

    • Anonyymi
      UUSI

      Kärsijä on ollu ranne kipee jo yli kymmenen vuotta rannetukea olen käyttänyt.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      304
      2755
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      105
      2148
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      81
      1631
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      183
      1502
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      66
      1318
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1215
    7. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1086
    8. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      11
      1084
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      1030
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      911
    Aihe