Jos veneessä on kaksiakkujärjestelmä käynnistysakku 72Ah ja hupiakut 2x 100Ah, Akkukaapelit 35mm2. Kuinka suuren pitää pääsulakkeen olla, entä riittääkö erotusreleeksi 120Ah vai pitääkö sen olla vähintään 300Ah
Pääsulakkeen koko
23
7178
Vastaukset
- VeneSähkötuntija
Ei näillä tiedoilla voi määritellä pääsulakkeen kokoa kun et kertonut mitkä laitteet kuluttaa virtaa ja kuinka monta ampeeria A (ei Ah joka on amppeeritunteja).
Mitä tarkoitat erotusreleellä 120Ah?? ei noita releitä noiin mitoiteta/valita.
Pääsulakkeen amppeerimäärän voit laskea itsekin kunhan etsit virtaa kuluttavien laitteiden virta (A ) tiedot kustakin laitteestasi ja lasket ne yhteen niiden laitteiden osalta joita käytät yhtä aikaa. - 0923746
Päävirtasulake on vaarallinen, kaapelointi akuilta pääkytkimelle ja edelleen moottorille tulee toteuttaa siten, etteivät kaapelit irrotessaan missään tilanteessa pääse tekemään oikosulkua.
Olen itse kiinnittänyt päävirtakaapelit nippusiteillä siten, että ne eivät pääse muodostamaan oikosulkua. Kaapelit on kiinnitetty moottori päässä, akuissa ja pääkytkimellä siten, ettei oilosulkua pääse syntymään. Kaapelit on pitää suojata myös hankaantumiselta ahtaissa paikoissa.
Kaikki nykyiset koneet tarvitsevat sähköä käydäkseen, jos päävirtasulake palaa ollaan tuuliajolla.
Sähkökeskuksesta kojeille (kaikille laitteille) lähtevät kaapelit suojataan oikean kokoisilla sulakkeilla. - Trjt
Pienet on kaapelit, eli ei noissa kovin suurta virtaa normaalisti kulje. Suurin virtapiikki on varmasti starttimoottorin ottama virta. 120A jatkuvaa virtaa kestävä erotusrele kestää varmasti ja yleensä erotusreleille ilmoitetaan myös hetkellinen maksimivirta (käynnistyshetken virta)
- oikosulku
Motonet myy Blue Sea Systemsin 120A kaksoisakkurelettä, se siis ilmeisesti riittää?
Pääkatkaisijalta kytkinpaneeliin menevälle johdolle 16mm2 suositeltiin 50A sulaketta. Aika harvalla varmaan tässä välissä on mitään sulaketta.
Pääsulakkeilla tarkoitan akun ja pääkatkaisijan väliin laitettavia sulakkeita. Nekin taitaa vasta nykyään olla yleistymässä. Mietin minkähän kokoisia siihen väliin kannattaa laittaa, ja niitten on ilmeisesti ainoastaan tarkoitus suojata akkuja vaaralta, eikä niinkään kulutuslaitteita, joilla on omat sulakkeet.
Kulutuslaitteilla on tietysti kaikilla omat oikein mitoitetut sulakkeet. - Tutka-Timo
Sulakkeen tehtävä on katkaista virran kulku jos virta nousee liian suureksi. Veneessäkin on oltava jokaiselle kulutuskojeelle sulake, joka on mitoitettu siten, että normaalikulutus ei aiheuta ongelmia. Jos vaikka vettä joutuu kojeen sisään ja aiheuttaa oikosulkuja, sulakkeen on katkaistava virta.
Takavuosina ihmettelin tutkavikaa, jossa oikosulkuvirta ei polttanut 10A sulaketta, mutta poltti tutkan sisäisen virtalähteen. Savun hälvettyä jne....
Päävirtasulake on erittäin hyvä asia veneessä. Se ei toimi selektiivisesti, ts noiden kojeiden sulake palaa ensisijaisesti kojeen vikaannuttua. Päävirtasulake katkaisee virran vaikka silloin, jos jonkin syyn takia syntyy massiivinen oikosulku, jonka seurauksena saattaisi tulla tulipalo. Pääsulakeen mitoitus on oltava sellainen, että akut pystyvät työntämään niin paljon oikosulkuvirtaa, että sulake palaa. Tämä riippuu akusta, kaapeloinnista, sulakeen ominaiskäyrästä yms. Yleensä kannattaa valita sulake keston alarajalta, jotta varmistuu sen palaminen ongelmatilanteessa, mutta kuitenkin niin, että se ei pala "itsekseen".
Onhan jokaisella systeemissään moninapainen pääkytkin? Onhan...
Jonkin releen arvo 120A ei mitenkään liity yo. asiaan. Se vain kertoo releen nimellisvirran, eli sen kuinka isoa virtaa se pystyy käsittelemään.
Noin yleensä, jos ei osaa / tunne / tiedä asioista riittävästi tehdäkseen niitä itse, on parempi antaa asiat ammattilaisen hoidettavaksi. On älytöntä tehdä "sokeripalaliitoksia", joista muodostuu itselleen miina, joka laukeaa riittävän kaukana merellä lauantai-iltana tuulessa ja sateessa, tms. ratkiriemukasta....
Vuosia sitten "törmäsin" tällaiseen: Troolarissa oli kalastaja ihan itse tehnyt sähköhommia. Joka paikkaan oli vedetty akulta suoraan johto siten, että akkukengässä oli niin pitkä pultti, kuin kaupasta löytyi. Mutterin alla oli Abikokenkiä sen mitä mahtui. Kun tilaa ei ollut, niin akunnapaan oli ruuvattu pystyyn peltiruuvi, jonka alla oli myös Abikoja. "Kaapelina" oli käytetty halvinta pöytälamppujohtoa mitä löytyi, eikä sulakkeita ollut.
Pyysivät sitten minua korjaamaan VHF:n häiritsevä hurina...Huoh! - Johtomies
Erotusreleen tulee kestää suurin latausvirta, eli laturin nimellisteho tulee olla alle 120 A. Starttipuolta ei kannata vetää sulakkeen kautta, mutta talouspuolen plussaan on ihan järkevää laittaa sulake. Se määräytyy pienimmän kaapelin mukaan joka on akun ja jakokeskuksen välillä. Linkissä ohjeet mitoitukseen.
http://assets.bluesea.com/files/resources/reference/20010.pdf' - Sulake on johtosuoja
Johtomies on oikeassa. Ei sulaketta starttimoottorille, vain muille syötöille.
Ja pääsulake suojaa kaapeleita, eli mitoitetaan maksimissaan ohuimman syöttökaapelin mukaan seuraavalle sulakkeelle.
Ja muistakaa sitten se selektiivisyys josta oli tossa aikaisemmin juttua - se yksittäisen laitteen sulake pitää olla pienempi ja nopeampi kuin pääsulake ettei vika siellä polta pääsulaketta.- oikosulku
Näin sen myös päättelin että erotusreleen nimellistehon tulee olla suurempi kuin laturin sille antama virta.
Luin myös bluesean ohjeet sulakkeiden koolle, mutta tarkoittaako nim. Johtomies että ei sulaketta starttimoottorille vai pääkatkaisimen ja starttiakun väliin. Jotenkin edellinen kommentti starttimoottorista sekoitti.
- lskdjhfyk
Oma pääkatkaisin startille, toinen hupipuolelle. Ei sulaketta omasta mielestä starttipuolelle.
Jos laitat releen akkujen välille niin voit laittaa sulakkeen siihen myös.- Tutka-Timo
Starttikaapeliin ei sulaketta saa asentaa. Starttivirta on sen verran miehekäs, jotta sulakkeen olisi oltava jopa satoja A.
Latausvirta on normaalisti suht.pieni verrattuna starttivirtaan, joten lataussulake on oltava.
Ja pääkytkin... Starttipiirissä omansa ja käyttöpiirissä omansa. Ja kaksinapainen, jolloin molemmat sähköt ( ynnä ja pois ) ovat totaalisen poikki. Ideahan on se, että pääkytkin todella pimentää kaikki, jolloin ei asiaa tarvitse murehtia tai tarkistaa.
Kojeen liitoskaapeli mitoitetaan tarvittavan virran mukaisesti. Ja sen jälkeen sulake käytetyn kaapelin mukaisesti. Nyrkkisääntö on 1,5mm2 => 10A, 2,5mm2=> 16A. Minä kyllä kaapeloisin kaikki vähintään 2,5mm2 -kaapelilla ja siihen etusulakkeeksi kojeen nimellisvirta 1 pykälä. Näin kapasiteetti riittää ja sulake ei poksahda jonkin ohimenevän häiriön vuoksi. Nykyisinhän on eri vehkeiden virreankulutus ihan eri luokkaa, kuin vaikkapa 30v takaperin.
Kaikkein tärkein asia sähköasennuksissa on tehdä / teettää työ huolellisesti ja laadukkailla tarvikkeilla. Ja asiaa ymmärtävän tekijän toimesta. Olen paljon korjaillut rappareiden jälkiä - ja maksua vastaan. Eipä aina ole ollut kovin edullista...
Eräskin "kyllä se kaveri osaa" -asentaja kytki heti suuret akut väärään napaisuuteen. No minä sitten korjailin mittaritaulut ja vaihdoin kaikki räjähtäneet kondensaattorit yms. komponentit. Muutama komponentti tilattiin tehtaalta Englannista. Edullista ja nopeaa...
- Anonyymi
No mikä on sitten kakakkujärjelmässä okia päävitrta ( kytkintä ) oikea kytkentätntätapa. En laita mitään releitä vaan homma hoidetaan kahdella kytkimellä Voisiko joku vaikka piirtää taikka lähettää linkin mistä piirustus löytyy.
- Anonyymi
Etsi netistä hakusanalla STEK opas nimeltä Sähkö ja Vene.
Siellä on hyödyllisiä ohjeita veneilijälle sähköistä.
- Anonyymi
Lasket vaan akkujen amppeerit yhteen niin saat max oikosulkuvirran minkä pääsulakkeen pitää kestää ja siitä seuraava koko. Eli esim tapauksessani 2x100 75 on 275A eli 300A on sopiva.
- Anonyymi
Eikös joku edellä todennut ettei startille laiteta sulaketta? Vai oliko 300A sulake tarkoitus laittaa laturin ja akkujen väliin ennen relettä? Mikä on pääsulakkeen tarkoitus? Toimia oikosulkusuojana vai ylikuormitusta vastaan? Mielestäni hupipuolen pääsulake voi olla 25A...50A riippuen perässä olevasta kuormasta. Tuskin tarvetta suuremmalle. Vanhassa purkkarissani pääsulake oli 25A, joka riitti kaikille sähkölaitteille.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikös joku edellä todennut ettei startille laiteta sulaketta? Vai oliko 300A sulake tarkoitus laittaa laturin ja akkujen väliin ennen relettä? Mikä on pääsulakkeen tarkoitus? Toimia oikosulkusuojana vai ylikuormitusta vastaan? Mielestäni hupipuolen pääsulake voi olla 25A...50A riippuen perässä olevasta kuormasta. Tuskin tarvetta suuremmalle. Vanhassa purkkarissani pääsulake oli 25A, joka riitti kaikille sähkölaitteille.
Mitä järkeä laittaa 25A sulake jos akussa on yli tuplat amppeerit.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä järkeä laittaa 25A sulake jos akussa on yli tuplat amppeerit.
Edelleenkin, mikä on pääsulakkeen tarkoitus? Oikosulku- vai ylikuormitussuoja? 25A sulake kestää 300W jatkuvaa kuormaa 12V-järjestelmässä. Jos tarve suuremmalle teholle niin kasvata pääsulakkeen kokoa vastaavasti. Mutta ei sitä tarvitse mitoittaa akkupankin mukaan.
- Anonyymi
Akkujen kapasiteetti (Ah) ei kerro niiden tuottamaa maksimivirtaa (A). Maksivirralle on monia määritelmiä, kuten CA ja CCA, jotka molemmat liittyvät starttaamiseen.
Sulakkeen tehtävä on katkaista virta vikatilanteessa, jotta kaapelit eivät voi aiheuttaa tulipaloa tai vaurioitua.
Sulakkeen valinta suuremmaksi kuin akun kyky tuottaa virtaa on älytön ajatus. Eihän sellaista virtaa voi tulla eli sulake ei voi missään tilanteessa katkaista virtaa. Mitä sillä tekee? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Akkujen kapasiteetti (Ah) ei kerro niiden tuottamaa maksimivirtaa (A). Maksivirralle on monia määritelmiä, kuten CA ja CCA, jotka molemmat liittyvät starttaamiseen.
Sulakkeen tehtävä on katkaista virta vikatilanteessa, jotta kaapelit eivät voi aiheuttaa tulipaloa tai vaurioitua.
Sulakkeen valinta suuremmaksi kuin akun kyky tuottaa virtaa on älytön ajatus. Eihän sellaista virtaa voi tulla eli sulake ei voi missään tilanteessa katkaista virtaa. Mitä sillä tekee?Mitä järkeä on sitten 60 ampeerin tai jopa yli 200 ampeerin akkupankeissa jos johdot ja sulakkeet ei sallin niiden täyden kapasiteetin käyttöä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä järkeä on sitten 60 ampeerin tai jopa yli 200 ampeerin akkupankeissa jos johdot ja sulakkeet ei sallin niiden täyden kapasiteetin käyttöä.
Auton 60 Ah akusta saa 600-1000 A virtaa. Veneessä starttimoottori tai keulapotkuri voi ottaa 100-400 A hetkellisesti. Muut kuormat jää alle 20 A tyypillisesti. Siksi niihin on ohuemnat johdot ja niitä suojaavat pienemmät sulakkeet.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä järkeä on sitten 60 ampeerin tai jopa yli 200 ampeerin akkupankeissa jos johdot ja sulakkeet ei sallin niiden täyden kapasiteetin käyttöä.
Suuressa akkupankissa on se järki, että sähköä riittää pitkään. Mihin ajattelit käyttää hetkellisesti 200A tai yli, raudan sulattamiseen? Edellä kehotettiin tutustumaan opukseen "Sähkö ja vene" joka löytyy https://stek.fi/wp-content/uploads/2022/02/Sahko_ja_Vene_2022_naytto_final.pdf . Sieltä löytyy vastauksia tässäkin narussa esitettyihin kysymyksiin, mm 2-akkujärjestelmän kytkentäkaavio.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä järkeä on sitten 60 ampeerin tai jopa yli 200 ampeerin akkupankeissa jos johdot ja sulakkeet ei sallin niiden täyden kapasiteetin käyttöä.
Pelkästään hehkulappuja voi veneestä löytyä toistakymmentä kappaletta jokaisen virrankulutus on luokkaa 10W tastä tulee jo helpostikkin yli 100W
Lisäksi isoja energiasyöppöjä on lämmitin ja jääkaappi. Jääkaappi yksistään 500W ja lämmitin jopa yli 2kW. Näitä kun laskeskelee yhteen ei joku 200 tai 300Ah akkupankki tunnu ollenkaan ylimitoitetulta. Itse en oikein tuosta pääsulakkeen tarpeellisuudesta tiedä. Noin iso sulake ei oikein suojaa miltään, parempi tehdä sähköt niin että oikosulkuja ei pääse syntymään. Omassa veneessä on jokaiselle käyttökohteelle omat sulakkeensa niin pysytään järkevissä sulakekooissa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pelkästään hehkulappuja voi veneestä löytyä toistakymmentä kappaletta jokaisen virrankulutus on luokkaa 10W tastä tulee jo helpostikkin yli 100W
Lisäksi isoja energiasyöppöjä on lämmitin ja jääkaappi. Jääkaappi yksistään 500W ja lämmitin jopa yli 2kW. Näitä kun laskeskelee yhteen ei joku 200 tai 300Ah akkupankki tunnu ollenkaan ylimitoitetulta. Itse en oikein tuosta pääsulakkeen tarpeellisuudesta tiedä. Noin iso sulake ei oikein suojaa miltään, parempi tehdä sähköt niin että oikosulkuja ei pääse syntymään. Omassa veneessä on jokaiselle käyttökohteelle omat sulakkeensa niin pysytään järkevissä sulakekooissa.Venejääkaappi kuluttaa käydessään 30-70 W ja 2 kW lämmitin 5-30 W. Ellei sitten joku lämmitä sähkölämmittimellä, mutta 2 kW sähkölämmitin ei montaa minuuttia toimi 200 Ah lyijyakulla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pelkästään hehkulappuja voi veneestä löytyä toistakymmentä kappaletta jokaisen virrankulutus on luokkaa 10W tastä tulee jo helpostikkin yli 100W
Lisäksi isoja energiasyöppöjä on lämmitin ja jääkaappi. Jääkaappi yksistään 500W ja lämmitin jopa yli 2kW. Näitä kun laskeskelee yhteen ei joku 200 tai 300Ah akkupankki tunnu ollenkaan ylimitoitetulta. Itse en oikein tuosta pääsulakkeen tarpeellisuudesta tiedä. Noin iso sulake ei oikein suojaa miltään, parempi tehdä sähköt niin että oikosulkuja ei pääse syntymään. Omassa veneessä on jokaiselle käyttökohteelle omat sulakkeensa niin pysytään järkevissä sulakekooissa.Kyllä sinun täytyy opiskella vielä paljon sähköasioita, ennenkuin saat nuo yksiköt kohdalleen.
Ei 200Ah akuilla mitään suuria kulutusjuhlia voi invertterin kanssa harrastaa.
Ne on minuuteissa polvillaan ja lataus on saatava heti käyntiin, etteivät mene piloille.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1397790Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde391989Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251930- 911643
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801575Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071030- 49930
Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik5929Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28830- 34812