Paperien ja kaavakkeiden pelko

kuivat sormenpäät

Kun joudun lukemaan laskuja tai selaamaan sormia vasten kuivasti toisiaan vasten kahisevia kaavakkeita, niiden kahina ja vaikea selailtavuus kuivia sormia vasten laukaisee minussa reaktion: hengitys pysähtyy, niska ja hartialihaksiin iskee kipu ja ne kramppaa ja menee lukkoon, nenä alkaa valuttaan ja sitten kylmä hiki virrata ja paleltaa. Papereiden ja kaavakkeiden lukemisesta ei tule mitään tämän takia. Olen alkanut inhoamaan ja vihaamaan ja pelkäämään parereita, joissa lukee virasto ja virkakieltä.

Onko muilla samanlaisia kaavake pelkoja?

2

53

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kuivanatina

      Minulla on samansukuinen kammo. Pahimpia tilanteita on sellaiset, kun joku vetää esimerkiksi keraamista astiaa vaikka sanomalehden päällä. Tai jos joku hinkaa talouspaperimytyllä kuivaa pöytää ja siitä syntyy pientä kitinää ja natinaa. Hyi, pelkkä asian kuvaus raastaa selkäpiitä.

      Kuivilla käsillä tekeminen voi joskus tuntua ylitsepääsemättömän inhottavalta. Jossain vaiheessa kammo meni niin pahaksi, etten pystynyt koskemaan edes tekstiileihin esimerkiksi pyykkejä viikatessa ennen kuin olin laittanut käsiin käsivoidetta. Onneksi se on siitä hiukan lieventynyt.

      Tosin sinulla tuota varmaan pahentaa jonkinlainen virastokammo, jos reaktiota ei tule muista papereista?

      • kuivat sormenpäät

        "Tosin sinulla tuota varmaan pahentaa jonkinlainen virastokammo, jos reaktiota ei tule muista papereista?"

        Viralliset kaavakkeet ja paperit on pahimpia, ja inhottavinta on kun kuivilla sormenpäillä yrittää lukea paksumpaa paperinivaskaa ja pitäisi samalla kostuttaa kielellä sormenpäitä että saa siirrettyä päällimmäiset paperit syrjään, hyi vietävä, nousee ihan niskakarvat pystyyn ja kurkkua kuristaa, kun vain ajattelenkin tällaista tilannetta ;-(

        Tähän samaan liittyy toinen reaktio kropassa, joka tulee huonossa asennossa selälle jossain komeron tai kaapin perällä könyämisestä, eli selkä taittuu kun joutuu kumartumaan etsimään oikeita papereita, ja tämän kumartumisen alaspäin ja eteen ei tarvitse olla kuin 5-10 senttiä, niin selkä on jo tosi kovilla, jos vielä joutuu hakemaan alimpia papereita toisten välistä ja joutuu vähänkin ponnistamaan tämän eteen.

        Kun jouduin käymään työni kanssa läpi monta pölyistä alakaappia papereiden takia ja tämä jatkui ja jatkui vaan, kun oli pakko löytää oikeat paprut, minulle tuli jokin älytön pelkoreaktio tästä, oli vielä huono näkyvyys pimeän komeron perälle ja piti vaan etsiä ja hakea oikeat paperit kaikkien pinojen seasta. Asiaa on vaikeuttanut minulla aina vielä se kun en ole koskaan oppinut järjestelemään omia papereitani, ja olen kärsimättömänä työntänyt ne mahdollisimman nopeasti jonnekin pois tieltä, ja tietenkin tämän seurauksena on ollut vuosikymmenien tuloksena "ikävät arkeologiset paperivuoret".

        Että osaa ahdistaa, kun vain ajattelenkin asiaa. Onneksi olen päässyt vähän enemmän sinuiksi omien paperitöideni kanssa, mutta silti jouduin jättämään työni osittain juuri papereiden ja kaavakkeiden hoitamattomuuden takia, koska niistä kasvoi ylitsepääsemätön stressivuori kirjaimellisesti.

        Mielenkiintoista silti on nyt jälkeenpäin huomata, millaisen "pavlovilaisen ehdollistuneen" pelkoreaktion paperikasat ja paperit saa minussa aikaiseksi, kuten aloituksessa kerroin.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onks sulle väliä, jos jokin kaivattusissa

      ei ole täydellistä? Esim. venytysmerkit, arvet, selluliitti, epäsymmetriset rinnat, vinot hampaat jne?
      Ikävä
      87
      4688
    2. Ei sinussa ollut miestä

      Selvittämään asioita vaan kipitit karkuun kuin pikkupoika.
      Ikävä
      134
      4203
    3. Shokkiyllätys! 31-vuotias Hai asuu vielä "kotona" - Anna-vaimon asenne ihmetyttää: "No ei tämä..."

      Hmmm, mitenhän sitä suhtautuisi, jos aviomies/aviovaimo asuisi edelleen lapsuudenperheensä kanssa? Tuore Ensitreffit-vai
      Ensitreffit alttarilla
      36
      2785
    4. Eikö Marin ollut oikeassa kokoomuksen ja persujen toiminnasta

      Ennen vaaleja Marin kertoi mitä kokoomus tulisi hallituksessa tekemään ja tietysti persut suostuu kaikkeen, mitä kokoomu
      Maailman menoa
      209
      1817
    5. Olet elämäni rakkaus

      On ollut monia ihastumisia ja syviäkin tunteita eri naisia kohtaan, mutta sinä olet niistä kaikista ihmeellisin. Olet el
      Ikävä
      37
      1357
    6. Missä Steffe hiihtää?

      Missä reppuli luuraa? Ei ole Seiskassa mitään sekoiluja ollut pariin viikkoon? Onko jo liian kylmä skulata tennistä ulko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      25
      1339
    7. Wiisaat Lappajärvellä iät.

      Nyt nimiä listaan menneistä ja nykyisistä Wiisaista Lappajärveläisistä. Itseäkin voi tuoda esille kaikessa Wiisaudessa.
      Lappajärvi
      12
      1316
    8. Ratkaiseva tekijä kiinnostuksen heräämisessä

      Mikä tekee deittikumppanista kiinnostavan? Mitä piirrettä arvostat / et arvosta?
      Sinkut
      67
      1278
    9. Milloin nainen, milloin?

      Katselet ja tiedän, että myös mieli tekee. Voisit laittaa rohkeasti viestin. Tiedät, että odotan. Ehkä aika ei ole vielä
      Ikävä
      61
      1233
    10. Seiska: Konsta Hietanen ja Aami-rakas iltamenoissa - Salkkareista Aami täräyttää: "Sarja oli..."

      Konsta Hietanen jätti Salatut elämät -draamasarjan tänä syksynä. Konstaa kyllä kaivataan vieläkin Salkkareissa! Lue li
      Suomalaiset julkkikset
      2
      1212
    Aihe