Jännitys häiritsee elämää..

ahdistus1

Tulin nyt nettiin kirjoittamaan, koska kasvotusten on hirveän vaikea puhua kenellekään. :(

Pelkään ihan hirveesti sosiaalisia tilanteita, ja jännittää lähteä ulos ihmisten ilmoille. Mulla on lääkitys mikä auttaa oireisiin (tärinään, punastumiseen yms.). Olen tehnyt hirveästi töitä sen eteen, että tää pelko helpottais. Suurin asia oli se, että kävin 10 kertaa ryhmäterapiassa. Mulla on yksi kaveri, jonka kautta olen yrittänyt tutustua uusiin ihmisiin. Tuloksetta. Eilen olin tämän kaverini luona (missä oli noin 10 ihmistä) ja mun oli pakko lähteä kesken illan kotiin, koska sain paniikkioireita tästä ihmismäärästä. Aloitan pian nettiterapian, josta toivon olevan edes jotain hyötyä.

Tää on oikeesti hirveen raskasta, kun ei meinaa millään päästä kotoa ulos. Ulos lähtö vaatii hirveitä ponnistuksia. Haluan tutustua ihmisiin ja olla sosiaalinen. Haluan tutustua johonkin ihanaan mieheen ja saada pari hyvää kaveria. Mutta en pysty, koska se ahdistaa.

12

243

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mulla ihan sama juttu. Mutta mikä on nettiterapia?

    • Mies36

      Täällä kanssa yksi joka jännittää mm. kavereiden seurassa oloa. Onko se sitä että pelkää "munaavansa" itsensä tms. Itselläni lääkkeenä tähän propral ja tarvittaessa opamox (onneksi harvoin tätä jälkimmäistä on tarvinnut käyttää).
      Mulla menee tämä jännittäminen kausittain näköjään.. on aikoja kun kaikki on ok ja nyt pimeän aikaan himen huonommin.

    • 16+6

      Hei
      Kiinnostuin tuosta nettiterapiasta. Mistä sitä on mahdollista saada? Onko maksullista? Mitä hintaluokkaa?

      Kiitos jos vastaat. :)

    • ahdistus1

      Se nettiterapia on ilmasta. Kuulin siitä kun menin terveyskeskuksen psykologille, joka anto lähetteen siihen terapiaan. Siinä nettiterapiassa jutellaan terapeutin kanssa netissä kerran viikkoon, eikä tarvii lähtee kotoa mihinkään. ei kai siinä hirveesti muuta eroa "normiterapiaan" ole. :)

      • Mikä on ero ???

        Mä en tajua mitä eroa nettiterapialla on näiden tänne kirjoittelujen kanssa?

        Lisäksi sitäpaitsi sun ei tarvitse MAKSAA MITÄÄN tänne kirjoitteluista!


      • ahdistus1
        Mikä on ero ??? kirjoitti:

        Mä en tajua mitä eroa nettiterapialla on näiden tänne kirjoittelujen kanssa?

        Lisäksi sitäpaitsi sun ei tarvitse MAKSAA MITÄÄN tänne kirjoitteluista!

        Se nettiterapiakin on ilmaista.. Ja tuskin siitä mitään haittaakaan on :)


    • -Ahdistus-

      Mulla on muuten ihan sama ongelma paitsi että olen mies ja haluaisin tutustua johonkin ihanaan naiseen hetero kun olen. Pistää kyllä mielen matalaksi kun ikää on jo 26-vuotta ja oikeastaan koko nuoruus on mennyt pilalle tämän jännittämisen ja sosiaalisen ahdistuksen takia. En tiedä tuleeko tästä elämästä koskaan yhtään mitään, ei varmaankaan. :(

      • nuori vielä olet

        Jo 26 vuotta? Voi hyvät hyssykät. Koko elämä edessähän sulla vielä on.


    • Ite oon kärsiny sosiaalisten tilanteiden peloista teini-iästä asti ja nyt mittarissa 36.v ja valitettavasti ainakaan omalla kohdallani pelot ei oo kadonnu vaikka on ollu terapiaa ja lääkitystä mutta sen olen iän myötä huomannut että en jaksa enää välittää pienistä peloista esim. kaupan kassalla vaan ajattelen että ihan sama mitä se kassatäti miettii tai on miettimättä. Eli mun pointti on että tietyn asteiset pelot pitää vaan hyväksyä osaksi iteseään.

    • hyväksyn jännityksen

      Olen viime aikoina alkanut ajatella että hyväksyn jännittämisen. Vaikka vaikeata se aluksi onkin mutta kun sen hyväksyy niin uskon että sitä on paljon helpompi hoitaa. Jos jännitys haittaa elämää niin ehdottomasti kannattaa hakea apua. Kenenkään ei tarvitse yksin murehtia vaan apua aina löytyy. Itse sain avuksi propral lääkkeitä joita olen lähinnä käyttänyt esitelmissä. Terveelliset elämäntavat auttavat ja liikunta. Myös positiivinen ajattelu auttaa jonkin verran ainakin paremmin kuin negatiivinen.

      Tärkeintä on saada uusia näkökulmia omaan ajatteluun ja sen takia kannattaisi puhua jännittämisestä jonkun kanssa edes lääkärin/psykologin.

    • ahdistus1

      Oon yrittänyt muuttaa ajattelutapaa positiivisemmaksi ja onneksi olen myös vihdoinkin uskaltanut hakea apua. Toivottavasti tämä nyt ajan kanssa alkaa helpottaa.

      Kiitos kaikille vastauksista, en ole näköjään ainoa tämän ongelman kanssa..

    • M5kybää

      "Mulla on yksi kaveri, jonka kautta olen yrittänyt tutustua uusiin ihmisiin. Tuloksetta. Eilen olin tämän kaverini luona (missä oli noin 10 ihmistä) ja mun oli pakko lähteä kesken illan kotiin, koska sain paniikkioireita tästä ihmismäärästä."

      Mitä ihmettä tämä sun "kaveri2 oikein meinaa, ja entäs sinä?

      10 ihmisen seurassa ei aloiteta mitään terapiaa sosiaalisten paineiden takia!

      Mä muistan opiskeluajoiltani kun menin puhumaan koulupsykologin luo, hän sanoi itsekin kärsineensä sosiaalisesta jännittämisestä, ja hänkin aloitti, ensi yhden, sitten kahden, ja vasta pidemmän ajan jälkeen kolmen neljän ihmisen seurassa! Sama juttu oli mulla, tätä piti vain harjoitella, nyt viiskymppisenä tuskin enää muistin asiaa kunnes luin tekstisi. Ongelma sulla näköjään on, mutta toivoa todella on, voin vakuuttaa!

      Kysymys on siis siedätyshoidosta, totuttelusta sosiaalisuuteen.

      Aloita sinäkin totuttelu sosiaalisuuteen, harjoittelua se vain vaatii.

      Jostain syystä sulla on huonoja kokemuksia tähän.

      Onnea ja voimia, taidat olla kuitenkin nuori, joten sulla on aikaa. Me kaikki ollaan harjoiteltu sosiaalisuutemme, voin lohduksi sanoa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenna teen sen

      Se on nyt päätetty. Pääsen pois tästä epätietosuudesta.
      Ikävä
      78
      3168
    2. Hakkarainen: persut Venäjän ja Pohjois-Korean tiellä

      Hakkarainen entisenä persujen kärkipoliitikkona tietää, mitä puhuu. https://www.is.fi/politiikka/art-2000010422614.html
      Maailman menoa
      200
      1962
    3. Ilouutinen! Anniina Valtonen heitti jymy-yllätyksen - Tämä ei jätä kylmäksi!

      Ohhoh, tämäpä ylläri! Anniina Valtonen sai puolisonsa kanssa lapsen viime vuoden lopulla. Lue lisää: https://www.suomi2
      Suomalaiset julkkikset
      25
      1821
    4. Fuengirola.fi: Kohuissa rypenyt Jari Sillanpää, 58, harvinaisessa haastattelussa: "Minä haluan..."

      Ex-tangokuningas on kertonut kuulumisiaan Espanjan Aurinkorannikolta. Että ei muuta kuin elämässä etiäpäin, Jari Sillanp
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1518
    5. Ootko muuten vieläkään hiffannut

      Että en kuulu sinun maailmaasi? On meissä samaa, ja samaa aaltopituutta oli, mutta tunsin oloni usein hyvin vaivautuneek
      Ikävä
      166
      1375
    6. Miten nyt sanoisin

      tämän sinulle. Oletko mielessäni päivittäin, kysyin itseltäni ja vastaus oli, kyllä olet. Yllätyin, päädyin oudoille tei
      Ikävä
      88
      1365
    7. Susta on tullut

      Ihana nainen. ❤️
      Ikävä
      52
      1089
    8. Mistä vuodesta

      lähtien olet ikävöinyt kaivattuasi?
      Ikävä
      97
      1008
    9. Tämä ei voi jatkua

      Näin. Eilisen jälkeen tulin siihen tulokseen.
      Ikävä
      55
      834
    10. Voitko vain unohtaa

      Minut. En ole sinun arvoisesi
      Ikävä
      59
      830
    Aihe