Kuntouttava työtoiminta Jyväskylässä?

\**/

Hei!

Minkälaista kuntouttavaa työtoimintaa (sitä 9 euron orjatyötä) Jyväskylässä on tarjolla? Oma työhistoriani on toimistotöistä. Voinko joutua esim. harventamaan Rantaraitin risupusikkoja (olen nainen). Onko pakko lähteä kauemmaksikin - esim. Korpilahdelle tai Tikkakoskelle?

Olen vielä ansiosidonnaisella, mutta tuo se 300 päivän raja häämöttää jossain tämän vuoden lopulla......

Sinänsä ottaisin tuollaisen homman vaikka huomenna, jos se työpaikka sijaitsisi kävely-/fillarimatkan päässä kotoa... mutta hirvittää ajatus siitä, että moisen ansion takia vielä ne vähätkin tulot tippuisivat työmatkakulujen yms. takia.

Toivoisin asiallisia kommentteja.

202

5890

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kauhanvarteen

      Sossutekilla olisi löylykauhatehdas, kiinnostaisiko? Osa menee lauteille ,osa muuhun käyttöön joka selviää lukemalla sivustoa tarkemmin.

      • kauhaton sauna

        Sulla on vissiinkin aika pahaksi päässyt tuo löylykauhasyndrooma, kun joka ketjussa siitä täällä puhut. Varaa aika nopeasti ammattiauttajalle, kauhan varsi siellä sisällä saattaa alkaa märkimään...


      • Anonyymi
        kauhaton sauna kirjoitti:

        Sulla on vissiinkin aika pahaksi päässyt tuo löylykauhasyndrooma, kun joka ketjussa siitä täällä puhut. Varaa aika nopeasti ammattiauttajalle, kauhan varsi siellä sisällä saattaa alkaa märkimään...

        Olisiko tässä työpaikka jollekkin työttömälle?

        https://www.lapinkansa.fi/posion-tappitehdas-hakee-uutta-koivunsahaajaa/87649

        Lapin kansa 13.07.2017

        Posion tappitehdas hakee uutta koivun sahaajaa

        Posion kunnan nuorten työpajan valmistamien huonekalutappien koivusahatavaralle haetaan ensim


    • Eiköhän niitä ole

      Tikkakoskella taitaa olla tämä Sovatek metallipaja. Tai ainakin on joskus ollut. Luulisi keskustassa olevan toimistotyötä tarjolla.

      • asdef

        Eikös huhtasuolla järjestetä Kelan kunt.kursseja ja voi itse valita minne haluaa työkokeiluun mennä


      • ffrfrfrrffrrf

    • Varotarjontaa

      Työvoimatoimisto, nykyinen elinkeinotoimisto voi jopa tarjota töitä Jyväskylän Katulähetys ry:ltä päihdeongelmaisten valvontaan ilman ammatillista koulutusta tai tarjotaan töitä putkavahdiksi.
      Nämä ovat yleisimmät tarjoukset tässä kaupungissa.
      Vaikeimpiin töihin on tarjontaa ilman ammatillista oppia.

      • Jyväskylän Katulähetykselle ei kannata mennä töihin, ei kuntouttavaan työhön eikä mihinkään muuhunkaan. Se on suojatyöpaikka sanan varsinaisessa merkityksessä. Työympäristö on erittäin masentava ja esimiehet ovat ylimielisiä ja ammatti taidottomia, moni heistä on entinen päihteiden väärinkäyttäjä ja jotkut vieläkin salaa juopottelevat. Jos siellä on töissä yli 3 kk, niin sitten mielenterveys vaarantuu aivan varmasti.


      • saappaanheittäjä

        Ei siellä nykyään paljoa kuule edes Jumalan sanaa. Hihhulipaikka se kuitenkin on. Kukaan ei siellä tosiaankaan kuntoudu yhtään mihinkään, siellä tulee selkä kipeäksi monella ja kaikki mahdolliset influenssat siellä jylläävät, kun siellä on se alkoholistien asuntola ja hygienia on kaikkialla aivan surkeaa.


      • Anonyymi
        saappaanheittäjä kirjoitti:

        Ei siellä nykyään paljoa kuule edes Jumalan sanaa. Hihhulipaikka se kuitenkin on. Kukaan ei siellä tosiaankaan kuntoudu yhtään mihinkään, siellä tulee selkä kipeäksi monella ja kaikki mahdolliset influenssat siellä jylläävät, kun siellä on se alkoholistien asuntola ja hygienia on kaikkialla aivan surkeaa.

        https://ylilauta.org/sekalainen/106237065

        "Aikuisopiskelijat saa vähemmän rahaa ja Kela / vakuutusyhtiölääkärit eivät päästä helpolla työkyvyttömyyseläkkeelle."


    • kokemuksellani

      Hei. Tilanteessasi kannattaisi vaihtaa paikkakuntaa. Suosittelen!

      • eddededede

        paikka kunnan vaihto ei monissa tapauksisssa ole helppoa: esim jos on omistusasunto sen myyminen vie useita kuukausia.

        muuttaminen on aina kallista, huonekalut menee uusiksi, muuttokustannukset satoja euroja, vakuusmaksut, vuokrat jne


    • koskavoitalkaa

      Mahdollisuuksia ovat kaupungin hallintovirkamiesten sihteerien hommat, kaupunginteatterin kuiskaajan tehtävät, koirien kakkapussipönttöjen tyhjennys, kaupunginhallituksen kahvinkeittäjä, poliisi, kepun piiritoimiston päällikkö, Perussuomalaisten puheenjohtaja, (06/17), vannesahan terien teroittaja Totalille, Alkon myyjä tms. ns. paskaduuni.

    • virtanenvelttona

      Olin kuntouttavassa työtoiminnassa 82, siitä tieni vei kakolaan, sieltä sukevalle ja laukaan kautta niuvaan. Raamattuun olin tukehtua jo vuonna 85. Suosittelen parempaa polkua.

      • apusuuntaaja

        Jyväskylässä on tarjolla monenlaista kuntouttavaa työtä !. Palkkaa niistä töistä tosin harvoin kunnolla maksetaan. Yleensähän se on sitä 9:n euron tuntipalkalla tehtävää työtä. Eli, jos tätä työtä tekee kolmena päivänä viikossa 5 tuntia, niin se tekee yhteensä 15 tuntia kovaa työtä viikossa. Palkka tuosta työstä taitaa olla jotain 135 euroa ja siitä verot pois, niin viikkopalkka on 100:n euron hujakoilla. Tähän tulee tietysti päälle peruspäivärahat ja muut, mutta silloinkaan harvoin päästään siis yli 1000:n euron tienestiin kuukaudessa.


    • Siellähäntienaa

      Tuhat euroa/kk! Hyvänen aika, emmehän me hanki kaupungin virastoissakaan sen enempää ja meillä on asuntovelat, kesämökin kustannukset, auton osamaksut ja lapset elätettävänä.

      • apusuuntaaja

        En tiedä, oliko laskemani täysin oikea. Mutta on se suuntaa antava. Asuntovelkoja on minullakin ollut, mutta kaikki on nyt jo maksettu pois. Kuntouttavia hommia olen tehnyt koko ikäni ja on omistuskämppä ja kesähuvila. Nyt tosin TE-toimistosta sanoivat, että voisin pitää kesälomaa ja he sieltä sitten elokuussa soittavat minulle. Sovittiin, etten hae mitään työtä kesän aikana, vaan juon olutta ja laulan karaokea. On niitä vielä mukaviakin TE-toimiston virkailija neitejä !.


      • Otitkomitäänmukaan
        apusuuntaaja kirjoitti:

        En tiedä, oliko laskemani täysin oikea. Mutta on se suuntaa antava. Asuntovelkoja on minullakin ollut, mutta kaikki on nyt jo maksettu pois. Kuntouttavia hommia olen tehnyt koko ikäni ja on omistuskämppä ja kesähuvila. Nyt tosin TE-toimistosta sanoivat, että voisin pitää kesälomaa ja he sieltä sitten elokuussa soittavat minulle. Sovittiin, etten hae mitään työtä kesän aikana, vaan juon olutta ja laulan karaokea. On niitä vielä mukaviakin TE-toimiston virkailija neitejä !.

        Kun ensimmäinen lapiollinen hiekkaa kimmahtaa arkullesi, tai kun kirkkonatsi painaa krematoriossa sytytintä, vieläkö luettelet mitä omaisuuksia ehdit hankkia ennen lähtöäsi? Heh.


      • apusuuntaaja
        Otitkomitäänmukaan kirjoitti:

        Kun ensimmäinen lapiollinen hiekkaa kimmahtaa arkullesi, tai kun kirkkonatsi painaa krematoriossa sytytintä, vieläkö luettelet mitä omaisuuksia ehdit hankkia ennen lähtöäsi? Heh.

        Eihän sitä omaisuutta kovin paljoa ole. Mutta sitäkin olen alkanut juomaan oluena pois. Nytkin on lasissa vahvaa olutta. Mutta syksyllä pitäisi vielä koettaa jotain kuntouttavaa toimintaa tai uravalmennus kurssia, näistähän TE-toimiston neiti minulle puhui maanantaina.


    • h8u4v3

      Pitääkö se *aatana olla jotain kuntouttavaa työtoimintaa?? Kuntoutusta kuntoutusta, sitä ne nämä luuserit hokee, menkää töihin suoraan niin siellä kyllä kuntoutuu. *erkele kun näille luusereille pitää olla kaiken maailman kuntoutukset ja toimintapajat, maahanmuuttajatkin ahkerampia työntekijöitä jos vain heille työtä tarjotaan, he eivät vaadi kuntoutusta vaikka ovat rankoista olosuhteista tänne saapuneet, heille ei äippä ja iskä rahaa anna.

      Kyllä nykypäivänä täytyisi noille työttömille luusereille olla kovempi laki, ruoskittavaksi vaan jos ei normaalisti työ maistu, en tarkoita kaikkia työttömiä vaan juuri näitä laiskureita jotka puheissaan työtä kaipaa mutta kun sitä heille tarjotaan niin ei kuulemma kykene tai ei voi kun on sairas ja on niin vaikeaa kaikki.

      • puupääää

        Se kun on, että miksi firmat palkkaisivat, jos ilmaiseksi saavat? :) Tsekkaapa vaikka Orjafirmat facebookista.


      • Pässikokkarit

        Miten menet esimerkiksi vuorotyöhön, jos lääkärinlausunnon mukaan et saa tehdä vuorotyötä? Kyseessähän on myös työpaikan turvallisuuskysymykset, eikä vain työnhakijan tunne työkyvystä. Kuitenkaan Kelasta ei saa koulutustukea, koska pitäisi vielä olla toinenkin diagnoosi, että saisit Kelan koulutustuen.
        Nämä ihmiset, jotka takovat täällä moraalisääntöjä muille, eivät näe seinää pidemmälle.
        Itse suurella vaivalla löysin vajaakuntoisena sopivan työn, mutta olen tietoinen siitä, ettei kaikki vajaakuntoiset voi mitenkään löytää työtä. Sitten täällä kaikenmaailman pässit jakaa moraalisääntöjä.


    • tämäkuntouttaa

      Unohtakaa rakkaat veljet ja sisaret kuntouttava työtominta. Aloitamme pian kurssit joissa opiskellaan etänä miten päästä sairaseläkkeelle.

      Kurssimaksu on 287e. Takaamme eläkkeelle pääsyn. Kurssi pitää sisällään monenlaisia systeemeitä. Kurssi käy hyvin myös heille jotka ovat vielä työelämässä.

      Meillä on ammattitaitoinen opettaja. Opetamme miten käyttäydytään esim lääkärissä ym.
      Virastoissa.

      Työelämässä olevalle suunnittelemme henkilökohtaisen systeemin olit sitten linja-auton kuljettaja, poliisi, siistijä.

      Eläkkeelle pääsy meidän kurssilta on varmaa. Opettajat ovat itse harjoitelleet asiat, kiemurat ym.

      Tämä kurssi myös tervehdyttää henkisesti, kohtaat kohtalon tovereita. Et ole yksin!
      Etäopetusta ja kohtaamiset harjoitellaan yhdessä.

    • LennarHaakertti

      Mitä sie höpiset jostakii kurssist? Siihe mittää kurssii tarvii. Meet vaan mielenterveystoimistoo ja sanot et kaik pelottaa, ei saa nukuttuu vai kuinka laskis hevosii. Paprut tuloo tunnissa.

    • puh9uh

      Ei taida olla enää noin helppoa, nykyään todella vaikea huijata ja onko se sitten mukava kituuttaa alle tonnin rahalla seuraavat 40 vuotta, ei siinä paljoa tulevaisuutta ole, kukaan nainen ensinnäkään ei ala elättämään ukkoa joka loikoo päivät kotona "eläkkeellä" ja varsinkin hullun eläkkeellä, hullu täytyy akankin olla, entäpäs lapset, saavat kulkea kirpparivaatteissa kun muilla on uusia merkkivaatteita, niin kuulostaa se kummalle mutta näin se vaan nykyään on lasten kanssa, lapsi jää ilman kunnon koulutusta ja tuskin on äipällä ja iskällä vara kustantaa edes ajokorttia kun siihen ikään tulee eli ei ole lapsellakaan sitten helppoa jos iskä tai äippä tai molemmat on hullun eläkkeellä.

    • Juomiinriittää

      Työkyvyttömyyseläke on paras eläke koska siihen lasketaan myös jäljellä olevat työvuodet varsinaiseen eläkeikään saakka tietyn kaavan mukaan. Jos on vähänkään ehtinyt töitä painaa niin kyllä se Siwan kassan liksat hakkaa.

      • kengänkiillottaja

        "Hullun papereita" ei välttämättä ole ihan helppoa saada. Sekin on vähän arpomista sen asian kanssa. Jyväskylässä on muutamia henkilöitä, joilla on valta sellaiset kirjoittaa. Ihmisiä hekin ovat omine vajavaisuuksineen. Näillä lääkäreillä on vahva oman arvontunto ja he voivat tarjota eläkelausuntoa jollekin potilaalle; siihen pitää tarttua siihen tarjoukseen, kun se tulee ja jos varsinkin eläkkeelle haluaa. Em. lääkärit eivät helposti toista kertaa ole halukkaita lausuntoa kirjoittamaan, vaikka sitä myöhemmin sitten potilas haluaisi tai vaatisi.


      • TyötönTyökykyinen

        On se saa*ana kumma kun vuosia työttämäna olevankin on oltava työkykyinen, mihinkä sitä kykyä muka tarttee, jos työstä ei enää vaikkapa iän takia ole tietoakaan...


    • tämäkuntouttaa

      Meidän kurssilta pääsee eläkkeelle. Se on fakta. Mutta on ymmärrettävä että tässä täytyy pää olla kirkas, ei sumeana jotta pystyy toteutamaan opetukssa annetun opin.

      Eläkkeelle pääsy on kiristynyt mutta meidän kurssi on priimaa. Siksi opintomateriaaleissa on suomiavain, taattua suomalaista laatua.

      ME takaamme onnistumisen!

    • apusuuntaaja

      Kankitien Raittiusyhdistyksellä on ollut bordelli jo Talvisodan loppumisen jälkeen. Bordelli oli ennen sotiakin siellä, se oli vanha riihi, jonka oli maanviljelijä hylännyt. Talvisodan jälkeen Jyväskylän maaseurakunta osti alueen ja riihi purettiin. Rakennettiin Raittiusyhdistyksen toimitilat. Bordelli toimintaa siellä silti jatkettiin, kun se sopi kristillisen lähimmäisen rakkauden piiriin. Ja on jatkettu näihin päiviin saakka.

    • nykyäänentinenyrittäjä

      sovatek on ainakin voimissaan... turha on ainakaan alkaa jyväskylässä pyöräkorjaamo tai ompelimo yrittäjäksi kun työttömät tekevät suurinpiirtein materiaalien hinnalla em työt. sipilä vastikään antoi vielä 10 miljoonaa lisää valtion korvausta kunnille kuntouttavan työtoiminnan järjestämiseen

      • Ensuosittele

        Kuulin yhdeltä tutultani joka ollut sovatekilla töissä jotta ilmapiiri siellä persiillään. Työntekijöitä ei opasteta kunnolla työhön ja ollaan v""" "" a kiitosta ei tule jos hoidat hommasi kunnolla.
        Kaiikkihan siellä on kriminalisti ja, juoppoja ja narkkareita tekevät orjapalkalla töitä.


    • kukamäärää
    • lenkkeilijä

      Joku tuolla aikaisemmassa viestissä itkee jos on vuosia työttömänä niin ei ole työkuntoinen, voi ristus sanon minä, käydäänkö sitä töissä sen takia että pysyy hyvässä fyysisessä kunnossa, voi ristus vielä kerran. Voiko ennä ihminen tyhmemmäksi muuttua kun tuonkin älyvapaan asian ilmaisija?

      • VihdoinAsiaa

        Olet oikeassa, kunnon työläinen pitää itsensä kunnossa aina. Fyysinen atleettisuus tuo paremman palkan ja mukavammat työtoverit.


    • voivoivoivoijavoi

      Olipa työläinen tai ei niin kyllä kai kuntoaan pitää hoitaa, odottaako nämä luuserit että että jos on työttömänä kotona sohvalla niin joku tulee ja alkaa opastamaan luuseria kuinka fyysistä kuntoa hoidetaan, nämä luuserit kuvittelee että jos on työttömänä niin ensin saa kuntoutusta ja sitten vasta töihin, voi tsiisus että pitää olla ihmisten laiskoja ja velttoja, kyllä tuollaisten kohdalla heidän isä olisi tehnyt Suomelle palveluksen kun olisi vetänyt jormansa ennen syöksyä ulos ja pyyhkinyt vaikka verhoon tiipulansa!

      • apusuuntaaja

        Kuntoa pitää hoitaa. Olen jo vähän varttuneempi, mutta taas Katulähetyksellä töissä. Siellä on aika huonokuntoista porukkaa töissä ja olen kannustanut heitä kuntosalin käyttöön, joka siinä puljussa kyllä on. Sitä salia ei käytä juuri kukaan, paitsi romaniasuntolan valvojat ja minä.


    • Yrjöylenanti

      Sipilän listassa kaikki kuntoutujatkin lasketaan täystyöllistyneiksi. Jos ne poistettaisiin niin lista olisi aika nolon näköinen.

      • Onserankkaa

        Minä työllisty sillä kun sahaan kämpässäni makkarin olkkarin keittiön ja vessan väliä pitkin päivää. Kyllä sitä on illalla niin poikki jotta taas joutuu yön ajaksi makkariin nukkumaan. Ja seuraavana päivänä sama jatkuu.


      • HoitoonVaan
        Onserankkaa kirjoitti:

        Minä työllisty sillä kun sahaan kämpässäni makkarin olkkarin keittiön ja vessan väliä pitkin päivää. Kyllä sitä on illalla niin poikki jotta taas joutuu yön ajaksi makkariin nukkumaan. Ja seuraavana päivänä sama jatkuu.

        Onko sinulla maha ruikulilla vai miksi ravaat siellä jatkuvasti


    • 3vtyöttömänä

      Niiin mutta kun työttömällä ei oo rahaa niin ei voi harrastaa liikuntaa!

    • Aikaedullista

      Ei siihen rahaa tarvitse, kengät kylläkin. Satamassa on kaupungin rakentama kuntoilualue laitteineen ja sinne voi kävellä tai pyöräillä. Siinä on useita uimarantoja ihan kävelymatkan päässä.
      Ihan kelpo kengätkin saa uutena kahden mäyräkoiran hinnalla, kirpparilta lähes ilmaiseksi.

      • KoirienYstävä

        Meidän kaksi mäyristä kylläkin maksoivat melkein kaksi tuhatta


      • apusuuntaaja

        Kuntoilu kannattaa aina. Kun ikää tulee, niin kuntoilua pitää lisätä, muuten kunto rapistuu. Minäkin olin nuorena lupaava urheilija, mutta aloin turhaan käydä Raatikellarilla. Tulokset alkoi huonontua, mutta enää en voi ryypätä, koska olen Katulähetyksellä taas hommissa.


      • Anonyymi
        KoirienYstävä kirjoitti:

        Meidän kaksi mäyristä kylläkin maksoivat melkein kaksi tuhatta

        Meidänkin mäyräkoira maksaa meidän kaikki laskut ,ei ookkaan mikään kulkukoira eikä sekarotuinen. Monacon kennelistä kotoisin.


    • ikäväkyllä

      Pitkäaikaistyötön ei ole pelkästään työtön, vaan hänellä on lähestulkoon aina psykososiaalisia ongelmia

      • Aatuutilullaa

        Siinäpä tuli jälleen kokemuksen syvällä rintaäänellä itse asiantuntijan tunnustus.. Ja nyt ne bentsot naamariin ja nukkumaan.


      • sinäongelma
        Aatuutilullaa kirjoitti:

        Siinäpä tuli jälleen kokemuksen syvällä rintaäänellä itse asiantuntijan tunnustus.. Ja nyt ne bentsot naamariin ja nukkumaan.

        Hyvä kun tuonkin joku ääneen sanoo niin tiedät mihin kategoriaan itse kuulut!


      • Onsehelppoa

        Niinhän nämä nykyajan ihmiset tekee yhtäkkiä iskee jonniin sortin mielenterveys ongelma kun pitäis töihin mennä... Esitetään hullua kunnes lääkäri myöntää eläkkeen.
        Noh niin tein minäkin aikani esitin hullua ja eläke tuli.. Eipä tartte enää perse ruvella painaa töitä.


      • LoboLobo

        mielenterveyden häiriöitä voidaan hoitaa lobotomialla...


      • gggggggggggg

        Entä sitten jos pitkäaikaistyöttömällä onkin ongelmia. Kenties hän ei ole saanut yhteiskunnalta apua ajoissa? Jos kuuntelisitte esim. mt-ongelmaisia, tietäisitte, missä oikein mennään. Ne ongelmat pitäisi hoitaa ennen kuntouttaviin ym pakottamista.


    • totuudenhetki

      nyt on vallalla laittaa kaikki kuntouttavaan työtoimintaan sillä ei ole enään mitään väliä vaikka työkykyä ei olisi jäljellä. Itsumurhat ovatkin syystä hurjassa nousussa https://findikaattori.fi/fi/10

    • Onsehelppoa

      Onneksi repsahti eläke muutama vuosi sitten kun heittäännyin hulluksi eikä ole sen jälkeen työkkäri ahdistellut.

    • kaikenlaisia

      Sinun mitää tartte hulluksi heittäytyä, olet sitä ilman heittäytymistäkin!

      • Hönööö

        Puhu omasta puolestas tuulitunneli hönö


    • sosiologi-jkl

      onko työttömien rankaisemisessa otettava kovemmat keinot käyttöön...?

      • Tiukkaotee

        Kyllä varsinkin sinun kohdalla.. Karenssia suut ja korvat täyteen eikä minkäänlaisia tukia sinä aikana. Loppuu se turhapurona olo..


      • sosiologi-jkl

        minulla saattu olemaan kovapalkkainen opetusvirka yliopistolla, ja miellä on mm tasokas ok-talo ja city-maasturi

        joten mietippä sitä työtön persaukinen luuseri...


      • taastuotasamaa

        Olet noille suurpääomakapitalisteille ns "hyödyllinen hölmö"
        Persaukinen palkkaduunari,joka leikkii jotakin saatanan porvaria.


    • Hyvä.kokemus.ViaDia

      ViaDia Kuokkalassa on hyvä, inhimillinen kuntouttavan työtoiminnan paikka. Suosittelen!

      • apusuuntaaja

        Kyllä kuntouttavakin on hyvää asiaa. Mutta kunnon palkkatyö se vasta jotain. Ja kuntosalikäynnit työpäivien jälkeen. Kunto kohentuu ja rauta on kevyttä.


      • Anonyymi

        ompa joooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo```???????????????
        riippuu kuka sanoo ainakin helppo paikka siksi sinne menee laukaan vamkilasta poppoot romanit alkoholiiongelmaiset narkit kipupotilaat kyllä myös. osa on ok tyyppejä mutta kokki on tympee


    • hahahhahah

      Lauri Ihalaisen laatima 9 euron työ taitaa maistua muille demareille?

    • töihinvaikkaväkisin

      Työttömät ja työtä vieroksuvat on kaksi eri asiaa ja näille työtä vieroksuville tulisi asettaa tiukat rajat niin tiukat että alkaisi todella työ maistumaan, lusmuillaan toisten siivellä!

      • sdp2018

        Ei Suomessa niinvain lusmuilla!


    • Vapaatimpuri

      Kummallista asennevammaisuutta sellaisia henkilöitä kohtaan jotka tulevat omillaan toimeen ilman työntekoakin. Jos ihminen maksaa omalta pankkitililtään menonsa mutta ei halua tehdä töitä, niin oikein viranomaisten taholta kysellään että mikset hae töitä! En ymmärrä minkä ihmeen vuoksi ihmisen pitäisi pilata vapaa-aikansa sellaiseen.

      • kjghiugt

        "omillaan toimeen"

        Mistä rahat, hyvin hyvin harvalla on varmaan rahaa joka on saatu esim. perintönä, lottovoitolla tms.
        Kyllä yleensä mollataan niitä jotka elävät tieten tahtoen yhteiskunnan elätteinä eivätkä haluakaan töihin.


      • apusuuntaaja

        Hyviä kommentteja. Minulla on nyt puolen vuoden työsuhde Katulähetykellä. TE-toimiston virkailija suositteli minulle sitä työtä, enkä kehdannut kieltäytyä. Saahan siinä vähän taas ns. eläkekertymää ja sitten voi makoilla taas monta sataa päivää; tästähän TE-virkailija minulle juuri puhuikin eli hän katsoo asiat minun kannalta parhaalla mahdolisella tavalla. On säästöjä pankissa eikä minulla ole hädänpäivää näkyvissä.


    • köyhätkyykkyyn

      Kuntouttava työtoiminta nimenomaan syrjäyttää työelämästä, kuntouttavasta työtoiminnasta ei työllistytä muualle kuin aina vain uusiin kuntouttaviin tai muihin ilmaistyön muotoihin.

    • virsi440

      suomessa on nyt näitä kolmannen luokan kansalaisia enemmän kuin koskaan aiemmin kiitos Sipilän hallituksen. Kansa on aika selvästi jaettu

    • totuudenhetki

      Suomeen on rantautunut asenneilmasto, jossa kaikkia apua tarvitsevia pidetään pelkkänä ihmisroskana. Poliitikot ovat istuttaneet tämän asenteen kansalaisten mieliin ja osoittaneet heille vihan kohteen- Kaikki apua tarvitsevat. Kun kansanedustajakin jo sanoo, ettei hyväksy sitä, että hänen verorahoillaan maataan toimettomana sohvalla, ei tarvitse yhtään ihmetellä, että samanlainen vihapuhe leviää kulovalkean lailla. Kun sitä toistetaan tarpeeksi kauan, siihen aletaan uskoa. Vielä toistaiseksi omillaan toimeentulevat alkavat ajatella, että yhteiskunnan ongelmat johtuvat roskaväestä, jota heidän pitää elättää omilla rahoillaan. Vaikka esimerkiksi pelkästään yritystukia maksetaan enemmän kuin mitä työttömyysturvan kustannukset ovat.

      Suomesta ollaan kovaa vautia tekemässä pahoinvointivaltiota, jossa vain hyväosaisilla on oikeuksia ja köyhillä apua tarvitsevilla pelkkiä velvollisuuksia.

      • duuniduuniduuni

        Totta joka sana sulla.
        Kansalaispalkka varmasti olisi ainoa järkevä ratkaisu,mutta ei Suomi uskalla olla mikään pioneeri siinäkään asiassa.
        Jos halutaan että kaikilla on töitä,niin ei siihen ole kuin kaksi vaihtoehtoa,
        Metsän haravointiin Trumpin kanssa tai kolmas maailmansota,sen jälkeen on taas töitä.


    • nazi-history

      Gulag, SS, Nazi concentration camps, Slave labor camp = Rehabilitating work activity

    • exvarastomies

      Miksi ei KELA kunotouta minua! Olen ollut työttömänä 7 vuotta ja välissä luhyt kuntoutumisjakso aa-klimikalla eli olin katkaisuhoidossa viina takia, elämässäni olen tehnyt lyhyitä työjaksoja, työt ina päättyneet koeajan jälkeen ja pari työt katkesi sitkin ennen varsinki kun olin trukkikuskina. minulle ei vaan sopinut työajat kun piti herätä aamulla kuudelta että seitsemäksi olisi ehtinyt töihin ja ruokarauko oli liian lyhyt kun en ehtinyt hoitaa omia asiaoita ja syödä niin työnantaja sanoi että ei tartte tulla enää töihin! Nyt tartteisin kuntoutusta ja oikeestaan roittäisi että saiasin rahaa KELAlta niin voisinkyllä itse kuntoututtaa itseäni lenkkeilemällä ja voisin käydä kuntosalilla.

      • apusuuntaaja

        Kyllä Jyväskylästä aina kunnon varostomiehelle töitä löytyy. Pitää purra hammasta yhteen ja tehdä sisulla töitä. Ruokaa ei työssä tarvitse syödä, voi ottaa vitamiinipillereitä ja monivitamiiniporetabletteja veteen liuotettuna. Ja energiajuomiakin voi juoda trukkia ajaessaan kunhan vaan on tarkkana, ettei aja kenenkään päälle tai ojaan yleisellä tiellä.


    • joosöppi

      Älä mene töihin, aloita yritys, ryöstä pankki tai elele vaan säästöilllä. Ei tarvitse tuollaisia turhuuksia kestää.

      • huonoidea

        Ei nykypäivänä enää kannata pankkia ryöstää, eihän siellä ole enää rahaa! Suurin osa ihmisistä käyttää korttia. Pölyä enää nykyään kassaholveissa ja ehkä muutama kuulakärkikynä ja paperiliitin pyörii pölyisissä nurkissa. Joku pankkivirkailija voi säilyttää holvissa polkupyöräänsä ja sateenvarjoaan.


    • HyvätTuetElämään

      Minä olen ollu työttömänä koko elämäni.
      Mutta kun omistan maata niin saan hehtaari korvauksia, ja omistamisen tukea, jopa kesannointikorvaukset sekä ympäristö tukea maksetaan!!
      Lisäksi hain tukea sähköauton hankintaan, ja saan nyt 500e kk, sähkö Teslan ylläpitoon!! Ei tätä uskoisi, mutta totta se on!
      Työttömän siis kannattaa omistaa, ja näin nauttia täydet MTK ja Ek tuet, investointi tuet, jne.
      Ja vielä, että MTK tukena minun ei tarvitse edes maksaa sähköveroa!! Energia vero aleon rikkaille!!

      • Riku.Aalto

        Minä en omista mitään, mutta silti varastan Kojamon vuokralaisilta joka vuosi verovapaasti miljoonia.


    • Palkkatyöhistoriaa

      Kerätään nimet ylös näistä typ kyykyttäjistä ja ehkä aika vielä tulee kun asiat nähdään oikeassa valossa sillä aika selviä ihmisoikeus loukkauksia nämä usein ovat .

    • totuudenhetki

      Ihmiset laitostuvat kuntouttavaan työtoimintaan .

    • nytkyykkyyn

      Oho no nyt on orjamarkkinat onpa Jyväskylään tullut lyhyessä ajassa paljon lisää kuntouttavan työtoiminnan tuottajia . Onko peräti Jyväskylä lähtenyt kittilän linjalle niin että kaupunki maksaa tuottajille kaupungin kassasta boonuksia ??

      On kyllä mahtava bisnes kun kunta siirtää valtiolta saamansa 10,09 päivittäisen korvauksen työtoiminnan tuottajalle, sitten jos vielä lisäksi kunta laittaa kunnan omaa rahaa päälle.

      Tuottaja saa mahtavat avustukset ja ilmaisen työpanoksen mutta vaikka työpanosta ei olisi avustukset tuottavat hyvin ei näin hyviä orjamarkkinoita vielä tässä maassa ole ollutkaan.

      • makkoillaan

        Koko syksyn UPM haki tekijöitä oppisopimuksella Säynätsalon levyfabriikkiin. Haku on päättynyt, enemmänkin olisi otettu vaan ei ollut tulijoita. Palkka on oppisopimusajalta (2v) n.15€/h ja sen jälkeen takuuvarma työpaikka, palkka n.24€/h.
        OK, eihän noilla kelan palkoille pärjää.....


      • Dachau

        Ottaako UPM vajaakuntoisia ? Siellä on paljon hyvinkin sairaita ihmisiä kirjoilla koska eivät muutakaan toimeentuloa saa . Meno on kuin vuonna 1933 .


      • kokototuus
        makkoillaan kirjoitti:

        Koko syksyn UPM haki tekijöitä oppisopimuksella Säynätsalon levyfabriikkiin. Haku on päättynyt, enemmänkin olisi otettu vaan ei ollut tulijoita. Palkka on oppisopimusajalta (2v) n.15€/h ja sen jälkeen takuuvarma työpaikka, palkka n.24€/h.
        OK, eihän noilla kelan palkoille pärjää.....

        Kyllä tuolla palkalla tekijöitä riittä kaikki ei nyt täsmää .


      • liianhyvättuet
        kokototuus kirjoitti:

        Kyllä tuolla palkalla tekijöitä riittä kaikki ei nyt täsmää .

        Ei todellakaan täsmää kun palkallinen ammattikoulutus ei kelpaa.


      • jossainmättää

        Paljonko sina luulet niiden tukien olevan ?
        Työmarkkinatuen taso verojen jälkeen on 494 euroa kuukaudessa.
        Kyllä tuolla palkalla varmasti tekijöitä riittää.


      • luukultatoiselle
        makkoillaan kirjoitti:

        Koko syksyn UPM haki tekijöitä oppisopimuksella Säynätsalon levyfabriikkiin. Haku on päättynyt, enemmänkin olisi otettu vaan ei ollut tulijoita. Palkka on oppisopimusajalta (2v) n.15€/h ja sen jälkeen takuuvarma työpaikka, palkka n.24€/h.
        OK, eihän noilla kelan palkoille pärjää.....

        Tämä kommentti on silkkaa huuhaata. Se on sama mitä se tuntipalkka on jos työtunteja ei tule


      • palan-halusta-tietää
        makkoillaan kirjoitti:

        Koko syksyn UPM haki tekijöitä oppisopimuksella Säynätsalon levyfabriikkiin. Haku on päättynyt, enemmänkin olisi otettu vaan ei ollut tulijoita. Palkka on oppisopimusajalta (2v) n.15€/h ja sen jälkeen takuuvarma työpaikka, palkka n.24€/h.
        OK, eihän noilla kelan palkoille pärjää.....

        Kerroppa nyt koko totuus. Kuinka paljon työtunteja kuukaudessa tai viikossa ?


      • mahrollisuus
        Dachau kirjoitti:

        Ottaako UPM vajaakuntoisia ? Siellä on paljon hyvinkin sairaita ihmisiä kirjoilla koska eivät muutakaan toimeentuloa saa . Meno on kuin vuonna 1933 .

        Saattaako olla niin että TE-toimistossa ei ollut sopivia työnhakijoita koska kaikki potentiaaliset oli jo sijoitettu kuntouttavaan työtoimintaan. Ja sitten jäljelle jääneitä vakavasti sairaita ei UPM palkkaa. Siellä on kohta kaikki työttömät palkattomissa hommissa on se niin kova bisnes tämä työvoimahan tuottaa rahaa kuntouttavan työtoiminnan tuottajille tekemättä mitään.


      • vltemar

      • uskoakkovaieiköuskoa
        vltemar kirjoitti:

        Ilmoituksia oli mm.KSML:n sivuilla, outoa ettei sattunut näköelimeen...

        Kolmivuorotyö, ma-la,sunnuntaisin paja on kiinni. Työaika ''tessin'' mukainen, 36,7h/viikko
        Seuraavista kursseista tietoa ensivuoden alussa...
        https://www.upm.com/fi/tyopaikat/opiskelijat-ja-vastavalmistuneet/oppisopimuskoulutus/

        Eli
        Oppilaana noin
        15*3,5%=24,35*158 = 2453€/kk

        Valmistuttua noin
        24*3,5%=24,35*158 = 3925€/kk
        tähän vielä ilta- yö- pyhälisät päälle

        "Kelan palkka" 494 € netto väität että noilla palkoilla ei kelan palkoille pärjää. Kyllä pärjää


      • mslon
        uskoakkovaieiköuskoa kirjoitti:

        Eli
        Oppilaana noin
        15*3,5%=24,35*158 = 2453€/kk

        Valmistuttua noin
        24*3,5%=24,35*158 = 3925€/kk
        tähän vielä ilta- yö- pyhälisät päälle

        "Kelan palkka" 494 € netto väität että noilla palkoilla ei kelan palkoille pärjää. Kyllä pärjää

        "...väität että noilla palkoilla ei kelan palkoille pärjää."
        Sarkasmi ja/tai ivallisuus, ne on vaikeita, etenkin kirjoitettuina....


      • Anonyymi
        makkoillaan kirjoitti:

        Koko syksyn UPM haki tekijöitä oppisopimuksella Säynätsalon levyfabriikkiin. Haku on päättynyt, enemmänkin olisi otettu vaan ei ollut tulijoita. Palkka on oppisopimusajalta (2v) n.15€/h ja sen jälkeen takuuvarma työpaikka, palkka n.24€/h.
        OK, eihän noilla kelan palkoille pärjää.....

        vai että varma työpaikka. ei edes vuotta pyörinyt


    • Kremator

      Natsit teettävät orjatyötä nykypäivän "juutalaisilla". Lopulta uuni kuitenkin odottaa.

    • raksamies.on.kova.jätkä

      Se on oikein luusereille jotka duunii karttaa ja luimuilee vaan!Minäki painan niska limassa raksalla duunii ja maksan näiden luusereiden toimeentulon, tänänkin kasasin keittiön kalusteita eikä taukoja juurikaan ehtinyt pitää, nyt saunaan ja sitten aaahh..kylmä huurteinen jääkaapista ja ehkä toinenkin ja kolmas, huomenna taas hommat jatkuu ja jälkeä syntyy.

      • Brainwashing

        Tässä kommentissa kiteytyy hyvin ajatukset jotka poliitikot ovat istuttaneet ihmisten mieliin.


      • Ootko sinä kaappi homo?


      • sahaaomaaoksaa

        Sinä edelleen maksat "näiden luusereiden toimeentulon" mutta maksat paljon enemmän. Palkattoman työn palkan maksavat veronmaksajat sataprosenttisesti sillä erotuksella että palkaton työ tulee veronmaksajille paljon kalliimmaksi. Koko ajan palkkatyötä korvataan palkattomalla työllä. Siinä vaiheessa kun sinun työantajasi voi korvata sinut palkattomalla työntekijällä työantajasi varmasti tekee niin.


    • Tarkastanut

      Kun sinut työnnetään krematorion luukusta uuniin, niin asentamiesi kaappien lukumäärällä ei ole mitään merkitystä. Yritä muuten laittaa ne kaapit edes suoraan jotta niiden ovet pysyisivät auki pitämättä. Ne jäljet taas voisit pyyhkiä lattiasta lähtiessäsi.

      • Lopulta kaappi homo siirtyy Leninin eli allahin huomaan. R. I. P.


    • thisisFinland

      TE Employment Services should be called The Free Labor Office .
      Because that is what it really is nowadays.
      Just like the U.S. is using Inmates for Free Labor. In the U.S. inmates are essentially slaves of the state that is how the system works but in Finland there's no prison involved.
      So Beware!!

    • jotainrajaa

      Esimerkiksi mielisairaat ihmiset sijoitetaan usein vasten tahtoakin kuntouttavaan työtoimintaan koska heitä ei työnantajat työllistä. Heillä on usein erittäin vakava diagnoosi mutta heitä ei kuitenkaan enään päästetä edes työkyvyttömyyseläkkeelle vaan heitä pahimmassa tapauksessa kidutetaan "kuntouttavassa työtoiminnassa" hoidon nimessä. Nykyään psykiatrisista sairaaloista suuri osa on suljettu. Avohoitoon ei vastaavasti ole saatu resursseja. Psykiatriset potilaat ovat nykyään pelkästään heitteillä. Ketään ei kiinnosta. Seurauksia saadaan lukea iltapaivälehdistä
      https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005930394.html

    • virsi440

      Kaikkien tulisi tajuta se että siellä on TE-toimiston kirjoilla paljon ihmisiä joilla on erittäin vakaviakin diagnooseja. Ihmisiä, jotka lääkärit ovat todenneet työkyvyttömiksi mutta heitä ei ole päästetty työkyvyttömyyseläkkeelle vaan heitä roikotetaan työttömina työnhakijoina löyhässä hirressä.
      Tälläisillä ihmisillä ei ole mahdollisuuttaa työllistyä sillä työnantajat eivät heitä palkkaa.
      Ajatuksena on että nämä ihmiset sijoitetaan kuntouttavaan työtoimintaan täysin piittaamatta ihmisten hyvinvoinnista.

      • korvaukset.pois

        Heidät pitää rajat ulkopuolelle, mutta silti on paljon pummeja jotka voisivat käydä töissä, mutta demarius ja/tai laiskuus saavat heidät makaamaan kotona.


      • bpenrt
        korvaukset.pois kirjoitti:

        Heidät pitää rajat ulkopuolelle, mutta silti on paljon pummeja jotka voisivat käydä töissä, mutta demarius ja/tai laiskuus saavat heidät makaamaan kotona.

        Sinulla on unelmatyö, voit jauhaa päivät paskaa suolikaksnelosella:)))


      • Kaikkiomilleen
        bpenrt kirjoitti:

        Sinulla on unelmatyö, voit jauhaa päivät paskaa suolikaksnelosella:)))

        Kolmen tuhannen euron kuukausieläkkeellä voi jo tehdä mitä haluaa, vai mytä köyhä?


    • köyhätkyykkyyn

      Kuntouttavaan työtoimintaan osallistuvista alle muutama prosentti työllistyy oikeisiin töihin. Kuntouttavaan työhön osoitettuja yhdistää lähinnä läsnäolopakko ja se, ettei heidän työnsä kerrytä palkkaa, lomia tai eläkettä. Heidän eläkkeensä tulee olemaan noin 500 euroa kuukaudessa.

      • apusuuntaaja

        Kyllä kai kaikki melko hyvän eläkkeen saavat. Puhutaan takuueläkkeestä, jonka olen kuullut olevan jotain 780 euroa ilman yhdenkään palkallisen työpäivän tekemistä. Minä olen jotain 20 vuotta ollut kaikkiaan palkkatyössä ja siitä olisi virallista kertymää kohta jotain 700 euroa. Harmi vaan, että aikanaan nuorena työntekijänä tehtyjä työvuosia ei ole laskettu minun kertymään, kun kannoin postia alle 20-vuotiaana.

        Kuntouttavassa toiminnassa on paljon ylioppilaita mukana, sitä olen vähän ihmetellyt, että viisaita ihmisiä laitetaan tekemään 9:n euron orjatyötä. Eräskin ylioppilas sanoi minulla vasta, että hän haluaisi jatkaa kuntouttavaa työtoimintaa, jota on nyt noin 1.5 jo tehnyt, mutta Jyväskylän kaupungin virkailija olisi hänelle sanonut, ettei hänestä oikein tahdo olla mihinkään työmuotoon. Tämä henkilö on magna cum lauden ylioppilas ja vaikuttaa kyllä ihan viisaalta.


      • käärmettäpyssyyn
        apusuuntaaja kirjoitti:

        Kyllä kai kaikki melko hyvän eläkkeen saavat. Puhutaan takuueläkkeestä, jonka olen kuullut olevan jotain 780 euroa ilman yhdenkään palkallisen työpäivän tekemistä. Minä olen jotain 20 vuotta ollut kaikkiaan palkkatyössä ja siitä olisi virallista kertymää kohta jotain 700 euroa. Harmi vaan, että aikanaan nuorena työntekijänä tehtyjä työvuosia ei ole laskettu minun kertymään, kun kannoin postia alle 20-vuotiaana.

        Kuntouttavassa toiminnassa on paljon ylioppilaita mukana, sitä olen vähän ihmetellyt, että viisaita ihmisiä laitetaan tekemään 9:n euron orjatyötä. Eräskin ylioppilas sanoi minulla vasta, että hän haluaisi jatkaa kuntouttavaa työtoimintaa, jota on nyt noin 1.5 jo tehnyt, mutta Jyväskylän kaupungin virkailija olisi hänelle sanonut, ettei hänestä oikein tahdo olla mihinkään työmuotoon. Tämä henkilö on magna cum lauden ylioppilas ja vaikuttaa kyllä ihan viisaalta.

        Kuntouttavassa työtominnassa käy diplomi insinöörejäkin ja muitakin korkeakoulutettuja heitä kaikkia yleensä yhdistää se että he ovat siellä vasten tahtoaan pakotettuna karenssin uhalla !


      • takuuköyhyys
        apusuuntaaja kirjoitti:

        Kyllä kai kaikki melko hyvän eläkkeen saavat. Puhutaan takuueläkkeestä, jonka olen kuullut olevan jotain 780 euroa ilman yhdenkään palkallisen työpäivän tekemistä. Minä olen jotain 20 vuotta ollut kaikkiaan palkkatyössä ja siitä olisi virallista kertymää kohta jotain 700 euroa. Harmi vaan, että aikanaan nuorena työntekijänä tehtyjä työvuosia ei ole laskettu minun kertymään, kun kannoin postia alle 20-vuotiaana.

        Kuntouttavassa toiminnassa on paljon ylioppilaita mukana, sitä olen vähän ihmetellyt, että viisaita ihmisiä laitetaan tekemään 9:n euron orjatyötä. Eräskin ylioppilas sanoi minulla vasta, että hän haluaisi jatkaa kuntouttavaa työtoimintaa, jota on nyt noin 1.5 jo tehnyt, mutta Jyväskylän kaupungin virkailija olisi hänelle sanonut, ettei hänestä oikein tahdo olla mihinkään työmuotoon. Tämä henkilö on magna cum lauden ylioppilas ja vaikuttaa kyllä ihan viisaalta.

        takuueläkkeestä kun otetaan verot pois niin kyllä se sinne noin 500 € tienoille jää.
        Eläkkeitä verotetaan noin 20% mukaan.


      • apusuuntaaja
        takuuköyhyys kirjoitti:

        takuueläkkeestä kun otetaan verot pois niin kyllä se sinne noin 500 € tienoille jää.
        Eläkkeitä verotetaan noin 20% mukaan.

        Kiitos tästä takuu eläke tiedosta, minulle asia on ollut epäselvä jo pidemmän aikaa. Kuulin jotain tietoa eräältä taholta, että kaikki saisivat hyvän eläkkeen, mutta sen tiedon antaja ei ole luotettava taho, vaan juuri näitä Jyväskylän kaupungin virkailijoita, jotka tekevät työtä kansakoulupohjalta.


    • Palkkatyöhistoriaa
      • jarilindström

        Aina puhutaan palkkatuesta mutta todellisuudessa ihmiset sijoitetaan massoittain kuntouttavaan työtoimintaan juuri näin kävi Tampereenkin työllisyyskokeilussa


    • nazi-history

      Pidelkäähän työpaikastanne kiinni kaikin keinoin, jos teillä vielä sellainen on.
      Oikeat palkkatyöt katoavat sitä mukaa kuin nämä tahallaan väärin ymmärretyt sosiaalipalvelut lisääntyvät.

    • Parempiaidoleitahank

      kansalaispalkka olisi hyvä ratkaisu,mutta se taitaisi olla aivan liian kätevää että nuo poliitikot sen hyväksyisi.

    • Sotuetpoiskaikki

      Se on liian punaviherhehkuinen utopia. Sitä ajavat vain yhteiskuntakyvyttömät pellet. Jokainen huolehtikoon vain itsestään, myös maahantunkeutuneet.

      • rrrrealisti

        Siinä vaiheessa kun kaikki tuet otetaan pois kannattaa vähintään rakentaa bunkkeri, kunnon muurit piikkilanka-aidoin, hankkia tappajakoiria ja nukkua aseet kädenulottuvilla jos ajattelit pysyä hengissä silti voipi olla jos kunnon kansan kapina koittaa kukaan ei ole turvassa.


      • Helpponakki
        rrrrealisti kirjoitti:

        Siinä vaiheessa kun kaikki tuet otetaan pois kannattaa vähintään rakentaa bunkkeri, kunnon muurit piikkilanka-aidoin, hankkia tappajakoiria ja nukkua aseet kädenulottuvilla jos ajattelit pysyä hengissä silti voipi olla jos kunnon kansan kapina koittaa kukaan ei ole turvassa.

        Yrittiväthän nuo sata vuotta sitten mutta huonosti kävi. Silloin oli vielä vähän itäapuja, nyt ei olisi sitäkään. Tämän päivän sisällissota olisi kukistettu jo ennen iltauutisia. Edes tuotanto ei pysähtyisi kun laatutyöläisiä lappaisi rajan yli mielin määrin.


      • köyhätkyykkyyn
        Helpponakki kirjoitti:

        Yrittiväthän nuo sata vuotta sitten mutta huonosti kävi. Silloin oli vielä vähän itäapuja, nyt ei olisi sitäkään. Tämän päivän sisällissota olisi kukistettu jo ennen iltauutisia. Edes tuotanto ei pysähtyisi kun laatutyöläisiä lappaisi rajan yli mielin määrin.

        Olet oikeassa. Mutta eriarvoistumisen kierre voimistuu vuosi vuodelta. Yhä useampi suomalainen velkaantuu. Ja jos esimerkiksi leipäjonot lakkautetaan ei näillä ihmisillä ole vaihtoehtoja sillä he eivät ruokaa muualtakaan saa. Jotenkin tämä tilanne puhkeaa ennemmin tai myöhemmin.


    • maailmanmenoa

      63. Sorsa IV hallitus 6.5.1983- 30.4.1987 SDP
      1988 valtion velka 9,539 mrd.
      Pienimmän kymmenesosan varallisuus oli keskimäärin 26720 €
      Suurimman kymmenesosan varallisuus oli keskimäärin 167950 €.

      64. Holkeri Kokoomus 65. Aho Keskusta 30.4.1987 - 13.4.1995
      1996 valtion velka 52,988 mrd €
      Pienimmän kymmenesosan varallisuus oli keskimäärin 16490 €
      Suurimman kymmenesosan varallisuus oli keskimäärin 184440 €.

      66. Lipponen SDP 13.4.1995 – 17.4.2003
      2004 valtion velka 61,676 mrd €.
      Pienimmän kymmenesosan varallisuus oli keskimäärin 31650 €
      Suurimman kymmenesosan varallisuus oli keskimäärin 411410 €

      69. Vanhanen Jäätteenmäki Kivimäki Keskusta 24.6.2003-22.6.2011
      2012 valtion velka 92,658 mrd €
      Pienimmän kymmenesosan varallisuus oli keskimäärin 23840 €
      Suurimman kymmenesosan varallisuus oli keskimäärin 483300 €

      Katainen Stubb Kokoomus 22. 6.2011 – 24.-29.5.2015
      2016 valtion velka 102.352 mrd €
      Pienimmän kymmenesosan velat ylittivät varat
      Suurimman kymmenesosan varallisuus oli keskimäärin 966 800 €

      Sipilän Keskusta 29. 5 2015 - nyt
      valtion velka nyt 107.240 mrd €
      Pienimmän kymmenesosan velkaantuminen yltyy
      Suurimman kymmenesosan varallisuus on 1 ### ### €

      • Lisäävelkaa

        Näin siinä käy, kun palkkatyötä korvataan palkattomalla työllä. Palkattomasta työstä ei hyödy todellisuudessa kuin kaikkein suurituloisimmat. Keskiluokastakin aina vain yhä useimpi putoaa köyhyyteen silloin tietoisuus lisääntyy.


    • OimaammeSuomi

      Velkakello juoksee vaan mutta Juha Sipilä hehkuttaa : ”Ensimmäistä kertaa sitten vuoden 2008 Suomi maksaa velkaa pois”

      Oikeistolainen kapitalistinen politiikka jyllää lujaa lähes koko maailmassa onko sillä enään mitään väliä vaikka te kuinka äänestäisitte vai onko suunta ja lopputulos jo ennakkoon sovittu ?

      Osa kansasta vaatii edelleen lisää orjatyötä köyhille ja työttömille ''luonto korjaa heikommat'' puheet vahvistuu
      Seuraavaksi romutetaan koko terveydenhuolto ja aletaan pisteyttämään ihmisiä mm. aseman, rahan ja iän mukaan.

    • Saksanmalliin

      V. 1987 bkt asukasta kohden oli vajaa 15000 euroa, samaan aikaan
      pienimmän omaisuuden omistanut 10 osa talouksista omisti keskimäärin
      26720 euroa. suurimman kymmenyksen omaisuudesta omistaneiden
      omaisuus oli keskimäärin 167950 euroa.

      V. 2009 bkt asukasta kohden oli kasvanut lähes 35000 euroon, pienimmän
      10 :nyksen omaisuuden omistivat enään 23840€. Suurimman kymmenyksen
      keskimääräinen omaisuus oli kasvanut 483300 euroon.

      Suurin bkt asukasta kohden oli vuonna 2011 50 791 euroa

      V. 2016 bkt asukasta kohden oli 43 433 euroa, pienimmän
      10 :nyksen velat ylittivät varat. Suurimman kymmenyksen
      keskimääräinen omaisuus oli kasvanut 966 800 euroon.

      Samaa linjaa hallitus on edelleen voimistamassa pienituloisille suunnattujen leikkausten ja pakkolakien avulla, kun maan bkt ei kasva riittävästi niin suurituloisten ja varakkaiden saamaa osuutta kasvatetaan pakolla tulonsiirroilla köyhiltä ja pienituloisilta suurituloisille ja rikkaille.

    • pahoinvointivaltio

      Ei se ole mikään ihme että pienimmän kymmenesosan velkaantuminen yltyy yltymistään.

      Sillä esimerkiksi toimeentulotuen saamiseen vaikuttaa verotettava omaisuus, joten toimeentulotuki ei voi kerryttää varallisuutta. Asumistukea saa vain asumisen menoihin eikä asumistuki voi kerryttää varallisuutta.
      Työmarkkinatuen taso on 494€ netto kuukaudessa josta vähennetään esimerkiksi aktiivimalli ja asumisen kustannukset sillä asumistuki ei voi koskaan kattaa asumismenoja kokonaan. Esimerkiksi sähköön, veteen ja puhelinlaskuun kuluu yleensä noin 100 euroa tässä tuloluokassa tällöin ruokaan ja elämiseen jää reilusti alle 300 euroa kuukaudessa.

      Nykyään kaikki työttömät ohjataan lain nojalla lopulta kuntouttavaan työtoimintaan.
      Kieltäytymisestä kuntouttavaan työtoimintaan eli siihen 9€ orjatyöhön seuraa karenssi työmarkkinatukeen. Tällöin täysin tuloton ihminen joutuu yleensä elämään velaksi viimeistään jossain vaiheessa.
      Toimeentulotukea taas voidaan leikata 40 %:lla se tarkoittaa että asumismenojen jälkeen rahaa ei jää ruokaan eikä elämiseen. Tässä tapauksessa monesti rahaa ei riitä edes asumismenojen kattamiseen. 9 euron orjatöihin osallistuva on käytännössä poissa työmarkkinoilta eikä 9 euron kulukorvaus yleensä millään riitä korvaamaan töissä käymisestä aiheutuvia kuluja...

      • loisille

        Jospa menisit töihin? Yhteiskunnan ei tarvitse elättää laiskoja.


      • tietolisäätuskaa
        loisille kirjoitti:

        Jospa menisit töihin? Yhteiskunnan ei tarvitse elättää laiskoja.

        Kukaan ei palkkaa jos taustalla on tiettyjä sairauksia. Ei vaikka sitä kuinka hakisi.
        TE-toimisto ei edes tee työtarjouksia. Te toimisto pakottaa vain kuntouttavaan työtoimintaan hamaan loppuun asti. Toisille töitä toisille orjatöitä.


      • 3455435

        Karenssissa kun toimeentulo on jostain kuitenkin saatava niin se tarkoittaa toimeentulotukea. Valitettavasti kun sitä toimeentulotuenkin perusosaa voidaan leikata 40%, jolloin monella ei ole muuta vaihtoehtoa kuin turvautua rikoksiin mm. näpistyksiin, koska syötävä on kuitenkin. Lääkkeiden ottamisesta voi vain haaveilla tai ryöstää apteekin


    • H.Titler

      Siksipä pitäisi Suomeen perustaa työlaitoksia joka kaupunkiin, tuottavaa työtä teetätettäisiin sellaisilla joita ei huolita työmarkkinoille ja myös ne työlaitoksiin jotka eivät halua edes töihin, siis "pakkotyölaitokset" jossa henkilö tekee työtä edes sen verran että kustantaa oman elämänsä.

    • hyvinmeillämenee

      Kun kuntouttavasta työtoiminnasta jää käteen saman verran tai vähemmän kuin työttömänä olemisesta, työtoiminta on silloin rampauttavaa eikä kuntouttavaa. Näyttää itsemurhien määrässä olevan kovaa kasvua edellisvuosista. Asunnottomien määrästäkään ei enään saa edes kunnollista tilastotietoa. Sairaat pitkäaikaistyöttömät käyvät "töissä" mutta joutuvat jättämään lääkkeensä ottamatta jotta raha riittäisi ruokaan . Leipäjonot pidempiä kuin koskaan. Syntyvyyskin on nälkävuosien tasolla.

    • Kylläonnistuu

      Siksi tarvitaankin Sosialidemokraattista enemmistöhallitusta nostamaan isänmaa jälleen kerran kepuojasta ja ruiskukkasuosta oman maan kansalaisia arvostavaksi asuinpaikaksi!

      • Tavja.Lesbonen

        Miksi haluat Suomen pyrkivän osaksi Neuvostoliittoa?

        Eikä kaikille riitä ilmaisia taksimatkoja. Kurttilat ovat eri miehiä nimittäin petosmiehiä.


      • Pakkoollanääs
        Tavja.Lesbonen kirjoitti:

        Miksi haluat Suomen pyrkivän osaksi Neuvostoliittoa?

        Eikä kaikille riitä ilmaisia taksimatkoja. Kurttilat ovat eri miehiä nimittäin petosmiehiä.

        Osaksi Neuvostoliittoa on tosi vaikeaa pyrkiä, mutta älä huoli, Suomihan on jo kiinteä osa Venäjää.


    • köyhätkyykkyyn

      Sipilän hallituksen kärkihankkeisiin kuuluu paikallisen sopimisen laajentaminen niin, että työntekijän irtisanominen tulee mahdollisimman helpoksi. Nollatunti-sopimuksilla, pitkillä koeajoilla ja työsuhdeturvan heikennyksillä työntekijöistä tulee ihmiskaupan uhreja. Palkaton työ tulee kaikkein edullisimmaksi siitä hyötyville mutta pitää muistaa että palkattoman työntekijän palkan maksavat veronmaksajat sataprosenttisesti.

    • fggfgfdgdf

      Suurella osalla kansasta ei riitä enään rahat elämiseen.
      Nyt halutaan vielä voimistaa tätä kehitystä.
      kaikki kuntouttavaan mars

      • Toimeentulija

        Mä tarviin vitusti hilloo..


      • dfsdfdfs

        kehitystä voidaan tarkastella vähän yksinkertaisemminkin esimerkiksi näin selkokielellä.

        Kalevi Sorsan hallitus aloitti talousarvion teon vuonna 1984.

        1987 bkt asukasta kohden oli alle 15 000 €, samaan aikaan
        Pienimmän kymmenesosan varallisuus oli keskimäärin 26 720 €
        Suurimman kymmenesosan varallisuus oli keskimäärin 167 950 €.

        1996 bkt asukasta kohden oli noin 26 000 €, samaan aikaan
        Pienimmän kymmenesosan varallisuus oli keskimäärin 16 490 €
        Suurimman kymmenesosan varallisuus oli keskimäärin 184 440 €

        2004 bkt asukasta kohden oli noin 38 000 €, samaan aikaan
        Pienimmän kymmenesosan varallisuus oli keskimäärin 31 650 €
        Suurimman kymmenesosan varallisuus oli keskimäärin 411 410 €

        2012 bkt asukasta kohden oli 47 416 €, samaan aikaan
        Pienimmän kymmenesosan varallisuus oli keskimäärin 23 840 €
        Suurimman kymmenesosan varallisuus oli keskimäärin 483 300 €

        2016 bkt asukasta kohden oli 43 433 €, samaan aikaan
        Pienimmän kymmenesosan velat ylittivät varat
        Suurimman kymmenesosan varallisuus oli keskimäärin 966 800 €.

        Nyt bkt asukasta kohden noin 46 000 €
        Pienimmän kymmenesosan velkaantuminen yltyy
        Suurimman kymmenesosan varallisuus on keskimäärin 1 ### ### €


      • niinsevaanmenee
        dfsdfdfs kirjoitti:

        kehitystä voidaan tarkastella vähän yksinkertaisemminkin esimerkiksi näin selkokielellä.

        Kalevi Sorsan hallitus aloitti talousarvion teon vuonna 1984.

        1987 bkt asukasta kohden oli alle 15 000 €, samaan aikaan
        Pienimmän kymmenesosan varallisuus oli keskimäärin 26 720 €
        Suurimman kymmenesosan varallisuus oli keskimäärin 167 950 €.

        1996 bkt asukasta kohden oli noin 26 000 €, samaan aikaan
        Pienimmän kymmenesosan varallisuus oli keskimäärin 16 490 €
        Suurimman kymmenesosan varallisuus oli keskimäärin 184 440 €

        2004 bkt asukasta kohden oli noin 38 000 €, samaan aikaan
        Pienimmän kymmenesosan varallisuus oli keskimäärin 31 650 €
        Suurimman kymmenesosan varallisuus oli keskimäärin 411 410 €

        2012 bkt asukasta kohden oli 47 416 €, samaan aikaan
        Pienimmän kymmenesosan varallisuus oli keskimäärin 23 840 €
        Suurimman kymmenesosan varallisuus oli keskimäärin 483 300 €

        2016 bkt asukasta kohden oli 43 433 €, samaan aikaan
        Pienimmän kymmenesosan velat ylittivät varat
        Suurimman kymmenesosan varallisuus oli keskimäärin 966 800 €.

        Nyt bkt asukasta kohden noin 46 000 €
        Pienimmän kymmenesosan velkaantuminen yltyy
        Suurimman kymmenesosan varallisuus on keskimäärin 1 ### ### €

        Jälleen sananlasku osuu oikeaan: köyhät köyhtyy ja rikkaat rikastuu


    • tilastototuutta

      Tilastokeskuksen sivuilta poimittua
      Itsemurhien määrässä kasvua edellisvuosista
      Itsemurhiin kuolleiden määrä on kasvanut kahtena vuonna peräkkäin.
      psykiatrisen erikoissairaanhoidon potilaiden määrä on kasvanut rajusti kahtena vuonna peräkkäin

      aktiivimalli toimii

      • sosiologi-hki

        "psykiatrisen erikoissairaanhoidon potilaiden määrä on kasvanut rajusti kahtena vuonna peräkkäin"

        ei ihme, sillä työttömien ajatukset ovat täysin epärealistisella pohjalla


      • suominousuun

        ihmiset käy palkattomissa töissä ja velkaantuu ennätysmäisesti.


      • palkatontyököyhdyttää
        sosiologi-hki kirjoitti:

        "psykiatrisen erikoissairaanhoidon potilaiden määrä on kasvanut rajusti kahtena vuonna peräkkäin"

        ei ihme, sillä työttömien ajatukset ovat täysin epärealistisella pohjalla

        Sosiologille tiedoksi että huonossa sosioekonomisessa asemassa olevilla ihmisillä ei vain ole enään varaa elää.


    • kerronvaan

      Palkaton työ on oman aikamme ihmiskauppaa
      Alle työttömyysturvan tehtävä työ, kun siihen otetaan työmatkakulut mukaan, ei elätä ketään.

      • apusuuntaaja

        TE-toimiston virkailija kertoi, että kuntouttava toiminta kannattaa, koska Jyväskylän kaupunki tarjoaa myös bussikortin, siis työmatkat olisivat ilmaisia. Kyllähän näin useissa tapauksissa varmaan onkin, mutta parempi kunto tulee, jos kulkee työmatkat jalan tai polkupyörällä. Oikein olisi, että niissä tapauksissa bussikortin hinnan saisi rahana sen 9:n euron korvauksen lisäksi. Minä kyllä kieltäydyin kokonaan siitä kuntouttavasta ja sehän ei ollut edes minun oma virkailija, joka sitä esitti. Siis, minun kohdalla se kieltäytyminen katsottiin hyväksi asiaksi jostain syystä. Olenhan entinen kilpaurheilija ja nykyinen penkkiurheilija.


      • niinsemenee
        apusuuntaaja kirjoitti:

        TE-toimiston virkailija kertoi, että kuntouttava toiminta kannattaa, koska Jyväskylän kaupunki tarjoaa myös bussikortin, siis työmatkat olisivat ilmaisia. Kyllähän näin useissa tapauksissa varmaan onkin, mutta parempi kunto tulee, jos kulkee työmatkat jalan tai polkupyörällä. Oikein olisi, että niissä tapauksissa bussikortin hinnan saisi rahana sen 9:n euron korvauksen lisäksi. Minä kyllä kieltäydyin kokonaan siitä kuntouttavasta ja sehän ei ollut edes minun oma virkailija, joka sitä esitti. Siis, minun kohdalla se kieltäytyminen katsottiin hyväksi asiaksi jostain syystä. Olenhan entinen kilpaurheilija ja nykyinen penkkiurheilija.

        Bussikortissa juuri se juju onkin miksi kaikki pakotetaan nykyisin muuttamaan maalta kaupunkeihin. Saadaan paljon ilmaista työvoimaa, jota on helppo liikutella tarpeen mukaan.


      • ratkaisu
        niinsemenee kirjoitti:

        Bussikortissa juuri se juju onkin miksi kaikki pakotetaan nykyisin muuttamaan maalta kaupunkeihin. Saadaan paljon ilmaista työvoimaa, jota on helppo liikutella tarpeen mukaan.

        Muuttakaa pois


    • suominousuun

      Suomi nousuun työllä: 9 €/pv.

      • samaa.pattaa

        Taksiasiamiehen puoluetoveri Ihalaisen 9 euron kuntouttava työtominta näyttää olevan vastatuulessa?


      • uaaaöööåå
        samaa.pattaa kirjoitti:

        Taksiasiamiehen puoluetoveri Ihalaisen 9 euron kuntouttava työtominta näyttää olevan vastatuulessa?

        Orjamarkkinat paisuu samaan tahtiin kuin Kurttilan taksilasku


      • Anonyymi
        samaa.pattaa kirjoitti:

        Taksiasiamiehen puoluetoveri Ihalaisen 9 euron kuntouttava työtominta näyttää olevan vastatuulessa?

        Kuntouttava työtoiminta on sosiaali- ja terveysministeriön alaista sosiaalipalvelua. Se alkoi vuonna 2001 jolloin sosiaali- ja terveysministerinä oli kokoomuksen Maija Perho.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuntouttava työtoiminta on sosiaali- ja terveysministeriön alaista sosiaalipalvelua. Se alkoi vuonna 2001 jolloin sosiaali- ja terveysministerinä oli kokoomuksen Maija Perho.

        Laki oli susi jo syntyessään, sillä kukaan ei oikein tiennyt sanaparin kuntouttava työtoiminta sisältöä. Siinä sekoitettiin työnteko ja kuntouttaminen keskenään. Tarkoitus oli kuntouttaa takaisin työmarkkinoille niitä, joilla oli ongelmia elämänhallinnan kanssa, mutta työttömyyden kasvaessa toimintaa ruvettiin käyttämään väärin. Sillä kaunisteltiin työttömyyslukuja ja saatiin palkatonta työvoimaa erityisesti kunnille. Kun kunnat vuonna 2005 velvoitettiin maksamaan puolet pitkäaikaistyöttömien työmarkkinatuesta, niin touhu karkasi käsistä lopullisesti.

        Kunta vapautuu tästä maksuosuudesta eli ns. sakkomaksusta järjestämällä työttömille kuntouttavaa työtoimintaa. Lisäksi kunnille ruvettiin maksamaan 10,09 euroa päivässä jokaisesta kuntouttavassa työtoiminnassa olevasta. Niinpä kunnat rupesivat käyttämään kuntouttavaa työtoimintaa säästö- ja ansaitsemiskeinona. Työtoiminnan sisältöön ei kiinnitetty mitään huomiota enempää kuin siihenkään, että työtoimintaan ei saa sijoittaa tervettä ja työkykyistä henkilöä.

        Siitä seurasi ihan villin lännen meininki. Kunnat perustivat työpajoja, joissa ruvettiin tekemään alihankintatöitä ja valmistamaan tuotteita markkinoille. Apajalle ryntäsivät myös yritykset, jotka perustivat yhdistyksiä tuottamaan kunnille kuntouttavaa työtoimintaa. Kunta osti yhdistyksiltä työtoimintaa ja yhdistykset ohjasivat saamansa työvoiman suoraan yrityksen työpajaan.

        Kun työtoiminnasta uutisoitiin, niin aina puhuttiin työllistämisestä ja kuntien saamista säästöistä. Tämän väärän uutisoinnin takia meillä on vieläkin jopa kuntapäättäjinä ihmisiä, jotka luulevat kuntouttavan työtoiminnan olevan työllistämistä. Sanotaan vielä kerran, että ei ole. Se on sosiaalipalvelua, jonka tarkoitus on kuntouttaa takaisin työmarkkinoille. Vuoden 2014 lopussa STM yritti paimentaa villiä menoa ohjekirjeellä, mutta siitä ei juuri piitattu. blogi saku timonen


    • uu0u09pp

      Orjamarkkinat rehottaa ja lisää on tulossa
      Kyllä on aikoihin eletty

    • lähitulevaisuus

      Kohti palkattomuutta kansan kulku käy

      • selllaistaseon

        Nimenomaan kohti palkattomuutta käy kansan tie.
        Palkkatyö vähenee ja yhä suurempi osa toimeentulosta kustannetaan sosiaaliturvalla. Seuraava askel on työ pelkällä sosiaaliturvalla. Palkkatyötä korvataan palkattomalla työllä edelleen kiihtyvällä tahdilla. Suuri osa kansasta tekee jo työtä palkatta mm. kuntouttavan työtoiminnan ja työkokeilun nimellä. Mitähän sitten tehdään, kun vain hyvin harvat maksavat veroja, vaikka kaikki tekevät työtä. Millähän rahalla sitten kustannetaan se työn vastikkeeksi annettava sosiaaliturva ???

        Tilastoista poimittua

        Sovitellun päivärahan muutos 2015/6 – 2018/11
        Työmarkkinatuki 45,6 % (10999 -> 16017 saajaa)
        Ansioturva 13,9 % (27910 -> 31782 saajaa)
        Perusturva 15,0 % (6767 -> 7780 saajaa)

        2015 / Q3 -2018 / Q3 työllisyyden lisäys työsuhteen tyypin mukaan
        Jatkuva kokoaikatyö 46%
        Jatkuva osa-aikatyö 16%
        Määräaikainen kokoaikatyö 22%
        Määräaikainen osa-aikatyö 16%

        "työllisten" määrä kasvaa, mutta työttömyyskorvausta saavien määrä ei vähene. Se pysyttelee suunnilleen 340 000 tienoilla.
        Toimeentulotukea maksetaan yli 400 000 henkilölle.
        Pelkällä sosiaaliturvalla töitä tekee jo noin 500 000 henkeä vuositasolla.


      • kuolemaksi
        selllaistaseon kirjoitti:

        Nimenomaan kohti palkattomuutta käy kansan tie.
        Palkkatyö vähenee ja yhä suurempi osa toimeentulosta kustannetaan sosiaaliturvalla. Seuraava askel on työ pelkällä sosiaaliturvalla. Palkkatyötä korvataan palkattomalla työllä edelleen kiihtyvällä tahdilla. Suuri osa kansasta tekee jo työtä palkatta mm. kuntouttavan työtoiminnan ja työkokeilun nimellä. Mitähän sitten tehdään, kun vain hyvin harvat maksavat veroja, vaikka kaikki tekevät työtä. Millähän rahalla sitten kustannetaan se työn vastikkeeksi annettava sosiaaliturva ???

        Tilastoista poimittua

        Sovitellun päivärahan muutos 2015/6 – 2018/11
        Työmarkkinatuki 45,6 % (10999 -> 16017 saajaa)
        Ansioturva 13,9 % (27910 -> 31782 saajaa)
        Perusturva 15,0 % (6767 -> 7780 saajaa)

        2015 / Q3 -2018 / Q3 työllisyyden lisäys työsuhteen tyypin mukaan
        Jatkuva kokoaikatyö 46%
        Jatkuva osa-aikatyö 16%
        Määräaikainen kokoaikatyö 22%
        Määräaikainen osa-aikatyö 16%

        "työllisten" määrä kasvaa, mutta työttömyyskorvausta saavien määrä ei vähene. Se pysyttelee suunnilleen 340 000 tienoilla.
        Toimeentulotukea maksetaan yli 400 000 henkilölle.
        Pelkällä sosiaaliturvalla töitä tekee jo noin 500 000 henkeä vuositasolla.

        Samasti syystä suuri osa kansasta velkaantuu ennätysvauhtia koska heillä rahat ei riitä enää elämiseen ja nälänhätä uhkaa. Leipäjonot ovatkin syystä pidempiä kuin koskaan. Syntyvyyskin on jo nälkävuosien tasolla.
        Itsemurhien määrässä on havaittavissa kovaa kasvua edellisvuosista.
        Itsemurhiin kuolleiden määrä on kasvanut jo kahtena vuonna peräkkäin.
        Psykiatrisen erikoissairaanhoidon potilaiden määrä on kasvanut rajusti jo kahtena vuonna peräkkäin...


      • aiheellistaolisi
        selllaistaseon kirjoitti:

        Nimenomaan kohti palkattomuutta käy kansan tie.
        Palkkatyö vähenee ja yhä suurempi osa toimeentulosta kustannetaan sosiaaliturvalla. Seuraava askel on työ pelkällä sosiaaliturvalla. Palkkatyötä korvataan palkattomalla työllä edelleen kiihtyvällä tahdilla. Suuri osa kansasta tekee jo työtä palkatta mm. kuntouttavan työtoiminnan ja työkokeilun nimellä. Mitähän sitten tehdään, kun vain hyvin harvat maksavat veroja, vaikka kaikki tekevät työtä. Millähän rahalla sitten kustannetaan se työn vastikkeeksi annettava sosiaaliturva ???

        Tilastoista poimittua

        Sovitellun päivärahan muutos 2015/6 – 2018/11
        Työmarkkinatuki 45,6 % (10999 -> 16017 saajaa)
        Ansioturva 13,9 % (27910 -> 31782 saajaa)
        Perusturva 15,0 % (6767 -> 7780 saajaa)

        2015 / Q3 -2018 / Q3 työllisyyden lisäys työsuhteen tyypin mukaan
        Jatkuva kokoaikatyö 46%
        Jatkuva osa-aikatyö 16%
        Määräaikainen kokoaikatyö 22%
        Määräaikainen osa-aikatyö 16%

        "työllisten" määrä kasvaa, mutta työttömyyskorvausta saavien määrä ei vähene. Se pysyttelee suunnilleen 340 000 tienoilla.
        Toimeentulotukea maksetaan yli 400 000 henkilölle.
        Pelkällä sosiaaliturvalla töitä tekee jo noin 500 000 henkeä vuositasolla.

        Pitäisi varmaan päivittää termistöä tässä kohtaa niin että ei enää kerro olevansa ”työtön” vaan ”palkaton”


    • Kansankotiko

      Seuraava vaihe on se että kansalaiset alkavat tehdä vakavia henkirikoksia joiden avulla pääsee kymmeneksi vuodeksi ilmaiseen hoitoon vankilaan. Kaikki on siellä valmiina kunhan soputuu yhteisöasumiseen. Ruoka, vaatteet, terveydenhoito, hammashoito ja harrasteitakin tuetaan.

    • yyyäääööö

      Huutavan ääni korvessa. Kukaan ei välitä pas***kaan, paitsi sitten kun osuu omalle kohdalle.

    • ijpijpijpijpijp

      Nykyiset palkolliset saavat kohta ihan tosissaan taistella paikastaan painostettuina palkatta tekevien kanssa. Työvoimaa tarvitsevien kannalta suuri työttömien määrä on toivottavaa ja systeemiä ajetaan nyt "sisään".

    • juuuu

      Sipilä ja Orpo haluavat luoda Suomeen paarialuokan, jolle ei anneta ihmisarvoa. Kumpikaan näistä ei herroista ei kykene tuntemaan mitään myötätuntoa huono-osaisia kohtaan. Heitä ei ole pääministerin ja valtiovarainministerin mielestä edes olemassa.

    • hoxhox

      ”Osallistava sosiaaliturva” on juuri sitä ammattivalehtelijoitten kielenkäyttöä, jossa musta muutetaan valkoiseksi.

      Mitään ”osallistavaan” päinkään ei ole siinä kyykytyksessä ja pakottamisessa, nöyryytyksessä, kurjistamisessa ja kaltoinkohtelussa, orjuutuksessa ja oikeuksien rikkomisessa, jota nämä Hikipedian idiooteiksi luokittelemat suomalaispoliitikot suoltavat suustaan.

      • Oikeatermion

        orjuuttava sosiaaliturva


      • Karmeaelämä

        Osallistuva on sitä että osallistuu yhteiskuntaan eikä jää siitä ulos tekemättä yhtään mitään tukiensa eteen.

        On väärin että joku saa palkkaa tuhat euroa käymällä töissä joka päivä kahdeksan tuntia viis päivää viikossa ja toinen saa saman loikoillessa kotona.

        On jumakauta kyykytystä jos parina päivänä neljä tuntia käy jossain jotain tekemässä ja yhteiskunta maksaa asumisen, työttömyyskorvaus. lääkärit ja lääkkeet ja ilmainen hammashuolto. vesi ja sähkö maksetaan sossusta. Ei ole niin helppoa jotka maksavat omasta persnahasta ne kaikki jostain pienestä palkasta ja veroja jotta saa kaikki loiset elätettyä.

        Ja 48 prosenttia työttömistä on toimeentulotuella niin sosiaaliturva paikkaa menetyksen.

        Kahdeksan tunnin ilmaistyö viitenä päivänä viikossa, tämä työharjoittelu on orjatyötä jos ei siitä saa työpaikkaa edes puoleksi vuodeksi.

        Jos työtön työllistää jonkun pajan muutama tuntia viikossa niin se ei ole liikaa vaadittu niiden tukiensa eteen mitä saa.

        Asunto, sähköt, vesi. lääkkeet, hammashuolto, lääkärit, lääkkeet ym. niin voi olla paljon enemmän mitä saa toimeentuloasiakas, mitä moni saa palkkaa. Tuttuni työtön hoidetaan paremmin mihinkä minulla ei olisi varaa maksaa se itse. Pimeitä hommia niin tienaa enemmän ja yhteiskunta maksaa muuten koko lystin ja elättää kakarat niin ettei ole centtiäkään itse elättänyt.

        Isäni teki pimeitä töitä ja eli veronmaksajien kustannuksella niin kauan kun olisi peritty elatusmaksuja.

        Syrjäytymiseni johtui äitini epäonnistuneesta liitosta jossa isäpuoli koitti raiskata ja enoni mutta otin jalat alleni niin ettei onnistunut.

        Juoksin pakoon sairaita ihmisiä eikä ollut hääppöistä se elämä. Huumeissani minua raiskattiin ja hyväksikäytettiin.


      • dijofaiojfoid
        Karmeaelämä kirjoitti:

        Osallistuva on sitä että osallistuu yhteiskuntaan eikä jää siitä ulos tekemättä yhtään mitään tukiensa eteen.

        On väärin että joku saa palkkaa tuhat euroa käymällä töissä joka päivä kahdeksan tuntia viis päivää viikossa ja toinen saa saman loikoillessa kotona.

        On jumakauta kyykytystä jos parina päivänä neljä tuntia käy jossain jotain tekemässä ja yhteiskunta maksaa asumisen, työttömyyskorvaus. lääkärit ja lääkkeet ja ilmainen hammashuolto. vesi ja sähkö maksetaan sossusta. Ei ole niin helppoa jotka maksavat omasta persnahasta ne kaikki jostain pienestä palkasta ja veroja jotta saa kaikki loiset elätettyä.

        Ja 48 prosenttia työttömistä on toimeentulotuella niin sosiaaliturva paikkaa menetyksen.

        Kahdeksan tunnin ilmaistyö viitenä päivänä viikossa, tämä työharjoittelu on orjatyötä jos ei siitä saa työpaikkaa edes puoleksi vuodeksi.

        Jos työtön työllistää jonkun pajan muutama tuntia viikossa niin se ei ole liikaa vaadittu niiden tukiensa eteen mitä saa.

        Asunto, sähköt, vesi. lääkkeet, hammashuolto, lääkärit, lääkkeet ym. niin voi olla paljon enemmän mitä saa toimeentuloasiakas, mitä moni saa palkkaa. Tuttuni työtön hoidetaan paremmin mihinkä minulla ei olisi varaa maksaa se itse. Pimeitä hommia niin tienaa enemmän ja yhteiskunta maksaa muuten koko lystin ja elättää kakarat niin ettei ole centtiäkään itse elättänyt.

        Isäni teki pimeitä töitä ja eli veronmaksajien kustannuksella niin kauan kun olisi peritty elatusmaksuja.

        Syrjäytymiseni johtui äitini epäonnistuneesta liitosta jossa isäpuoli koitti raiskata ja enoni mutta otin jalat alleni niin ettei onnistunut.

        Juoksin pakoon sairaita ihmisiä eikä ollut hääppöistä se elämä. Huumeissani minua raiskattiin ja hyväksikäytettiin.

        Kukaan ei tienaa vain tuhatta euroa jos tekee kahdeksan tunnin päiviä viisi päivää viikossa. Jos tekee niin on kyllä todella hyväksikäytetty. Sitäpaitsi tuhannen euron tuloilla yhteiskunta maksaa suurimman osan asumiskustannuksista ihan yhtälailla.


      • hellalestas
        Karmeaelämä kirjoitti:

        Osallistuva on sitä että osallistuu yhteiskuntaan eikä jää siitä ulos tekemättä yhtään mitään tukiensa eteen.

        On väärin että joku saa palkkaa tuhat euroa käymällä töissä joka päivä kahdeksan tuntia viis päivää viikossa ja toinen saa saman loikoillessa kotona.

        On jumakauta kyykytystä jos parina päivänä neljä tuntia käy jossain jotain tekemässä ja yhteiskunta maksaa asumisen, työttömyyskorvaus. lääkärit ja lääkkeet ja ilmainen hammashuolto. vesi ja sähkö maksetaan sossusta. Ei ole niin helppoa jotka maksavat omasta persnahasta ne kaikki jostain pienestä palkasta ja veroja jotta saa kaikki loiset elätettyä.

        Ja 48 prosenttia työttömistä on toimeentulotuella niin sosiaaliturva paikkaa menetyksen.

        Kahdeksan tunnin ilmaistyö viitenä päivänä viikossa, tämä työharjoittelu on orjatyötä jos ei siitä saa työpaikkaa edes puoleksi vuodeksi.

        Jos työtön työllistää jonkun pajan muutama tuntia viikossa niin se ei ole liikaa vaadittu niiden tukiensa eteen mitä saa.

        Asunto, sähköt, vesi. lääkkeet, hammashuolto, lääkärit, lääkkeet ym. niin voi olla paljon enemmän mitä saa toimeentuloasiakas, mitä moni saa palkkaa. Tuttuni työtön hoidetaan paremmin mihinkä minulla ei olisi varaa maksaa se itse. Pimeitä hommia niin tienaa enemmän ja yhteiskunta maksaa muuten koko lystin ja elättää kakarat niin ettei ole centtiäkään itse elättänyt.

        Isäni teki pimeitä töitä ja eli veronmaksajien kustannuksella niin kauan kun olisi peritty elatusmaksuja.

        Syrjäytymiseni johtui äitini epäonnistuneesta liitosta jossa isäpuoli koitti raiskata ja enoni mutta otin jalat alleni niin ettei onnistunut.

        Juoksin pakoon sairaita ihmisiä eikä ollut hääppöistä se elämä. Huumeissani minua raiskattiin ja hyväksikäytettiin.

        Hei
        Olet lisäksi tuhannen euron kuukausituloillasi oikeitettu toimeentulotukeen toimeentulotukea voi saada kuka vaan jos tulot ja varat eivät riitä välttämättömiin jokapäiväisiin menoihin.


      • apusuuntaaja
        Oikeatermion kirjoitti:

        orjuuttava sosiaaliturva

        Kyllähän kuntouttava työtoiminta työtä on sekin. Se on vaan hankala homma, jos työpaikalla on osa normaalissa palkkatyössä ja toiset tekevät kuntouttavaa toimintaa samassa työtilassa. Kuntoutettavat tekevät yleensä laiskemmin työtä. Näistä tulee monia hankaluuksia, kun esimiehet sanovat, että kaikilla on samat säännöt ja vessassa ei saisi käydä, kuin kerran tunnissa. Kuntoutettavat kuitenkin haluavat käydä useammin. Jos palkkatyöläinen yrittää samaa, niin siitä tulee vakava nuhtelu, kuntoutettava pääsee ilman nuhtelua.


      • juhasiiipilä
        apusuuntaaja kirjoitti:

        Kyllähän kuntouttava työtoiminta työtä on sekin. Se on vaan hankala homma, jos työpaikalla on osa normaalissa palkkatyössä ja toiset tekevät kuntouttavaa toimintaa samassa työtilassa. Kuntoutettavat tekevät yleensä laiskemmin työtä. Näistä tulee monia hankaluuksia, kun esimiehet sanovat, että kaikilla on samat säännöt ja vessassa ei saisi käydä, kuin kerran tunnissa. Kuntoutettavat kuitenkin haluavat käydä useammin. Jos palkkatyöläinen yrittää samaa, niin siitä tulee vakava nuhtelu, kuntoutettava pääsee ilman nuhtelua.

        Työttömillä teetetään toistuvasti palkatonta työtä ja ilmaisella työvoimalla mm. eri yhdistysten, säätiöiden ja nykysin jopa yritysten johtajat rikastuvat. Samoin kuin valmennuskurssien pitäjät tienaavat työttömillä. Työttömiin upotetaan 11 miljardia euroa veronmaksajien rahaa.

        Luodaan päättömiä palkkioita kuten esimerkiksi "TE-virkailijan uusi bonus laukeaa: 1061,24 €, jos pitkäaikaistyötön saa töitä."
        https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/267630-nain-te-virkailijan-uusi-bonus-laukeaa-106124-eu-jos-pitkaaikaistyoton-saa-toita

        TE-virkailija ei saa palkkiota, jos pitkäaikaistyötön saa vakituisen työsuhteen vaan pelkästään siitä, että hänet työllistetään, eli hänestä tehdään paperilla "työllinen" mikä katkaisee hänen pitkäaikaistyöttömyyden hetkeksi.

        Työllinen on henkilö, joka on tutkimusviikolla tehnyt ansiotyötä vähintään tunnin rahapalkkaa tai luontaisetua vastaan tai voittoa saadakseen, tai on ollut tilapäisesti poissa työstä.

        TE-virkailijan ei siis kannata ainakaan järjestää työttömälle vakituista työsuhdetta koska silloin hän ei saa palkkiota uudelleen.

        9€ työttömiä työläisiä on jo yli 500 000. Harjoittelu, kuntouttava työtoiminta, työkokeilu. Näitä ei saisi järjestää ilman työllistymismahdollisuutta varsinkaan toistuvasti.


    • Antajaarakastetaan

      No hyvväähän se vaan teki. Monet ihanat orkut varmaan tuli.

    • juupajaapa

      Jos tienaat tonnin olet oikeutettu asumistukeen joka on tonnin tuloillasi 209,86 e/kk jos vuokra on suuri. Mistä kokopäivätyöstä maksetaan vain tonni kuussa noilla tunneilla??

      Toimeentulotuen tai työmarkkinatuen perusosa on 491€ . Yleinen asumistuki on 312€ Jyväskylässä mutta vain jos vuokra on suuri. Eteläisimmissä kaupungeissa yleinen asumistuki on 406,40 e/kk.
      Asumistukea pitäisi alentaa sillä asumistuki sataa suoraan asuntosijoittajien taskuun.

      • reilukerhoesittää

        Hallitus kun siirsi opiskelijat yleisen asumistuen piiriin olen kuullut seuraavista järjestelyistä; Rikkaat vanhemmat ostavat kolmion ja kolme omaa opiskelija lasta muuttaa asumaan asuntoon . Jokainen saa täyden asumistuen joka tekee yhteenlaskettuna esimerkiksi Helsingissä 1348€ vuokratuotot kuukaudessa ja yhteiskunta maksaa koko lystin. Sitten vielä lisäksi yhtiövastikeen ja rahoitusvastikkeen asuntosijoittaja kun saa vähennettyä verotuksessa yhteiskunta käytännössä ostaa nämä asunnot rikkaille.


    • kansanvaihto

      MOT: NÄIN TYÖTTÖMILLÄ TIENATAAN.
      Valmennuskurssien pitäjille kyseessä on MOT:n mukaan hyvä bisnes. Valtio maksaa niistä kymmeniä miljoonia euroja...
      Olisivat tehneet jutun 9€ tuottavista työntekijöistä joille ei makseta palkkaa kuten esimerkiksi työharjoittelu, kuntouttava työtoiminta, työkokeilu… Työttömillä teetetään toistuvasti palkatonta työtä ja ilmaisella työvoimalla mm. kunnat, säätiöt, yhdistykset ja nykyisin jopa yritykset vaurastuvat.

      • apusuuntaaja

        Viime keväänä suoritin 8:n viikon uravalmennuskurssin, joka oli melko turha kurssi. Kurssiinhan kuului lopuksi 3:n viikon työharjoittelu, joka piti siis melko pitkälle itse järjestää, siis tehdä hakemus tai soittaa työpaikkaan ja niin edelleen. Minä suoritin kurssin hyvin, sain suoritetuksi pari korttikoetta onnistuneesti ja sitten oli se työharjoittelu. TE-toimiston virkailijat eivät olleet kuitenkaan tyytyväisiä tähän, koska en onnistunut saamaan vakituista työpaikkaa, kyseessähän oli tavallaan työnhakukurssi, jossa tehtiin monta työhakemusta. TE-virkailija lähinnä naureskeli minulle kussin jälkeen ja vähätteli koulutustani. Hän myös sanoi, että olen jo melko iäkäs, mutta eihän ihminen iälleen mitään voi. Kuntoa minulla siis on paljon, kuntotestien mukaan hyvä kunto, mutta eihän sekään välttämättä auta mitään, jos TE-toimistolla on tietoa, että minulla olisi joskus ollut jotain psyykkistä ongelmaa ja jonkun tason burn out aikoinaan työelämästä.


      • Anonyymi
        apusuuntaaja kirjoitti:

        Viime keväänä suoritin 8:n viikon uravalmennuskurssin, joka oli melko turha kurssi. Kurssiinhan kuului lopuksi 3:n viikon työharjoittelu, joka piti siis melko pitkälle itse järjestää, siis tehdä hakemus tai soittaa työpaikkaan ja niin edelleen. Minä suoritin kurssin hyvin, sain suoritetuksi pari korttikoetta onnistuneesti ja sitten oli se työharjoittelu. TE-toimiston virkailijat eivät olleet kuitenkaan tyytyväisiä tähän, koska en onnistunut saamaan vakituista työpaikkaa, kyseessähän oli tavallaan työnhakukurssi, jossa tehtiin monta työhakemusta. TE-virkailija lähinnä naureskeli minulle kussin jälkeen ja vähätteli koulutustani. Hän myös sanoi, että olen jo melko iäkäs, mutta eihän ihminen iälleen mitään voi. Kuntoa minulla siis on paljon, kuntotestien mukaan hyvä kunto, mutta eihän sekään välttämättä auta mitään, jos TE-toimistolla on tietoa, että minulla olisi joskus ollut jotain psyykkistä ongelmaa ja jonkun tason burn out aikoinaan työelämästä.

        pitkäaikaistyöttömistä on tehty aikamme paarialuokka


    • Anonyymi

      Vihdoinkin kuntouttavasta työtoiminnasta on tehty tutkintapyyntö poliisille

      https://yle.fi/uutiset/3-11087331?fbclid=IwAR2Rm7dfn9NiSS1W4FxjRnr_apNZnh7Q3O4rebbWVz5-hGX34tMD07Y7PtA&utm_source=facebook-share&utm_medium=social

      Rikostuomio tarvitaan, jotta vastuussa olevat kunnan päättäjät ja virkamiehet alkavat vihdoin noudattaa lakia.

      THL:n mukaan vain 2-3 % kuntouttavasta olevista työllistyy kuntouttavan jälkeen avoimille työmarkkinoille. Kuntouttavan aiheuttama häpeäleima on julmin mahdollinen rangaistus työttömyydestä palkattomantyön lisäksi, joka ei edistä varsinkaan terveen ja työkykyisen työttömän elämänhallintaa tai työllistymistä palkkatyöhön millään tavalla.

      Ihmiskauppa on vakava yksilön vapauteen kohdistuva rikollisuuden muoto ja ihmisoikeusrikkomus. Siinä rikoksentekijä saattaa uhrinsa alisteiseen asemaan ja hyväksikäytön kohteeksi saadakseen uhrista taloudellista tai muuta hyötyä. Uhrin vapautta tehdä päätöksiä omasta elämästään ja toiminnastaan rajoitetaan.

    • Anonyymi

      Tällä kylällä sanoivat suoraan että laittavat minut kuntouttavaan siksi että kunta joutuu muuten maksamaan työmarkkinatukiani… Samalla esittelivät ne pajat, ennen täällä oli kunnalla palkallisissa hommissa puisto- ja tekninenosasto, nytten ne hommat tekevät kuntouttavassa olevat. Lisäksi täällä on puusepän-paja jonka vuoksi kylän puuseppä yrittäjä laittaa laput luukulleen, kun ei voi kilpailla semmoista vastaan jossa on ilmaistatyövoimaa tekemässä asiakastöitä, sama koskee kahvila yrittäjää, koska kylällä on myös paja-kahvila, pajalaiset myös siivoavat ja tekevät melkein mitä tahansa kuntouttavana… Vain mielikuvitus on mielivallan rajana.

    • Anonyymi

      Millainen ja kuinka hallinnoitu elämä on arvokasta ja suojelun arvoista. Ajan hengessä vaikuttaa siltä, että pääsääntöisesti apua ansaitsee vain kaltaisemme (tai sellaiseksi koettu) ihminen tai ihmisryhmä, siis sellainen, joka on muotoutunut oikealla tavalla vallitsevan yhteiskunnan arvojen suhteen. Uusliberalistisen ideologian läpitunkemassa nyky-yhteiskunnassa se arvo on tuottavuus.

      Lopulta me haluamme auttaa itseämme. Pohjimmiltaan näyttääkin siltä, että haluamme auttaa sitä järjestelmää, joka meidät on kaltaisekseen, osaksi omaa agendaansa sosiaalistanut: uusliberalistista talousjärjestelmää.

    • Anonyymi

      Ei tarvinnut talvisodan jälkeen välirauhan aikana kuntouttavaa työtoimintaa. Oli jokaiselle hommaa ihan riittävästi.

    • Anonyymi

      Välirauhan aikaan tehdystä tuottavasta työstä hyötyi isänmaa. Kuntouttavassa tehdystä työtä hyötyy vain sitä järjestävät yritykset ja säätiöt . Verokulut kun pysyvät samana maksuosuus vain siirtyy kunnalta valtiolle kuntouttavan järjestäjä saa lisäkorvauksen valtiolta .

      Näin siirretään taas kerran kätevästi valtion omaisuuttaa yksityisille.

      Erään mahdollisen pääministeri ehdokkaan lapset osaavat jo paremmin saksaa kuin suomea. Suomi on laitettu myyntikuntoon

    • Anonyymi

      eräs nuori oli ollut puolen vuoden työkokeilussa pienehkössä yrityksessä. Kokeilu sujui hyvin, ja positiivisesta palautteesta rohkaistuneena nuori kysyi mahdollisuutta jatkaa yrityksessä TE-toimiston myöntämällä palkkatuella.

      Yrittäjä oli nauranut nuorelle päin naamaa, että miksi ihmeessä hän maksaisi edes osan palkkakuluista, sillä hän saa koko ajan ilmaista työvoimaa”, virkailija kertoo.

      Monet harjoittelijat paiskivat töitä palkallisen paikan toivossa. Työnantajat lupailevat usein aluksi palkallista paikkaa, mutta työharjoittelun loppuessa he väittävät tilanteen olevan yllättäen huonompi. Ketään ei palkata.

      Pian yrityksessä aloittaakin uusi työharjoittelija.

      • Anonyymi

        kunta saa korvausta valtiolta kuntouttavan työtoiminnan asiakkaistaan, sekä sen lisäksi säästää Kelalle työttömistä henkilöistä maksettavien kuntaosuuksien muodossa. Kyseessä on siis pelkkä ansaitsemis- ja säästökeino, vaikka listatekstissä ujosti mainitaan sen ennaltaehkäisevän sosiaalityön luonne.


    • Anonyymi

      Taas on tullut paljon lisää palkatonta työtä meni monta pienyritystä konkurssiin kun palkattoman työvoiman edessä on turha pyristellä.

    • Anonyymi

      Historian suurimmat työllisyyspalveluiden kuntakokeilut alkoivat keväällä 2021. Jyväskylän seudun työllisyyden kuntakokeilun myötä sosiaalityöntekijöitä palkattiin lisää ja palkatonta työvoimaa on nyt ennätyspaljon. Pohjoismaisen työnhaun mallin lainsäädännön valmistelu on käynnissä eduskunnassa ja vuonna 2024 suunnitellaan työvoimapalvelujen pysyvää siirtoa kuntiin samalla pitää palkata yli 2000 sosiaalityöntekijää lisää 4000€ kk palkalla.

      • Anonyymi

        Maakuntasotesta jää vanhoja eukkoja työttömäksi. Ne voi siirtää työntyrkyttäjiksi.


    • Anonyymi

      Minä voisin yhdelle halukkaille kuntoutusta tarvitsevalle tarjota kuntouttavaa työtoimintaa.
      Palikkaa voi tulla siirtelemään työverstaan pöydän ääreen 8tuntia päivässä, viikon verran voisin teettää, tunnissa maksaisin 3euroa.

    • Anonyymi

      tietojen luovutus kaavakkeen kk912 allekirjoittaminen on vapaaehtoista. toivoo kuntaliiton lakimies.

    • Anonyymi

      Tässä on amerikkalaisen insinööriopiskelijan kokemus siitä millaista oli opiskella Suomessa. Ottamatta millään tavoin kantaa tämän amerikkalaisjannun kokemukseen suomalaisesta avioliitostaan saati siihen paljonko hänellä on oikeutta ruotia avioliittonsa intiimejä kokemuksia julkisesti koko maailmalle tässä tulee niin paljon asiaa mm. koulutukseen, opettamistapoihin, elämäntapoihin ja sosiaaliseen kanssakäymiseen yms. liittyen mitä Suomessa on pielessä että kannattaa katsoa.

      https://www.youtube.com/watch?v=Hi1RRvqjpjI

      Nuori mies siis eronsa myötä palautettiin takaisin Yhdysvaltoihin. Suomalaisessa koulussa hän ei meinannut menestyä, ja opettajat olivat sitä mieltä että nuori opiskelija on tyhmä.

      Nyt hän on kuitenkin onnistunut menestymään Yhdysvalloissa. Omassa ammatissaan ja omalla työllään. Vaikka on "tyhmä". Siitä huolimatta että hänelle sanojensa mukaan tuotti vaikeuksia osata sellaisia matematiikan tehtäviä joita suomalaiset 17- vuotiaan opiskelijat osasivat.

      Oletetaan että jannu olisi jäänyt valmistumisensa jälkeen lottovoittosuomeen, maailman onnellisimpaan maahan. Missä hän olisi nyt? Varsinkin tuolla asenteella. Ei kovin positiivinen. Aika masentuneen oloinen kaveri. Perhetaustakin traumaattinen.

      Jos tämä nuorimies olisi jäänyt Suomeen olisi hänelle tullut järkytyksenä ettei täällä elämä toimikaan kuten hän kuvaili suunnitelmiaan. Että sitten kun hän valmistuisi, hän alkaisi TEHDÄ RAHAA. Että nyt kun on paperit kädessä aletaan tahkoamaan menestystä ja rakentamaan Elämää. Toteuttaman unelmia.

      Suomessa hänet olisi valmistumisen jälkeen ensin ohjattu TE- toimiston asiakkaaksi ja sitä kautta TYP:n moniammatilliseen holhoukseen. Koska hän olisi ollut suomalaisten mielestä tyhmä amerikkalainen joka ei ole osaaja. Sieltä tämä masentunut nuorimies olisi ohjattu asianmukaisesti mielenterveyspalveluiden piiriin. Hänellä olisi kymmenen diagnoosia. Tähän mennessä hän todennäköisesti olisi jo zombi. Elämän suunnitelmat perustuisivat siihen milloin on seuraava injektiopäivä ja milloin mennään taas mielisairasteluklubille saamaan sosiaalisia kontakteja ja sisältöä päiviinsä. Siellä hän pääsisi pläräämään jotain kortteja joissa lukee tsemppaavasti että "Olen voimakas", "Olen kaunis" "Olen mahtava" koska se nostaa mielenterveyshäiriöisen itsetuntoa.

      En yhtään liikoja ihannoi amerikkalaistakaan systeemiä. Mutta jotain se kertoo jostakin että ihminen joka Suomessa on "tyhmä" onnistuu menestymään amerikkalaisessa yhteiskunnassa kunhan vain oikeasti panostaa omaan työhönsä.

      Nämä kuntakokeilut ja muut työttömien nöyryytystoimenpiteet eivät ole oikeasti edes työttömyyteen tai työllisyyteen liittyviä toimenpiteitä. Kuntakokeilut ja muut työttömien "palvelut" ovat oireita paljon syvemmällä suomalaisessa sielunelämässä olevasta ongelmasta.

      Suomi on aika vitun sairas maa. KAIKKI elämänmeno perustuu tavoitteeseen nöyryyttää, nolata ja lannistaa ihmisiä ja toivoa heidän epäonnistumistaan elämässä. Suomi etsii kuin hyeena keinoja alistaa, nolata ja nöyryyttää, lannistaa, syyttää ja rangaista kansalaisiaan jostakin. Tämä on kaiken elämänmenon päätavoite. Ei suinkaan työllisyyden, hyvinvoinnin ja toimeentulon sekä jokaisen kansalaisen mahdollisuuksien lisääminen jotta he voisivat toteuttaa unelmiaan.

    • Anonyymi

      SDP:llä on asiassa kädenjäljet, mutta ministereistä kannattaa huomata se että tämänhetkinen hallitus on nuorehko, ja voidaan jo lähtökohtaisestikin olettaa, että heillä ei ole ihan tarkkaa ymmärrystä siitä, mitä systeemin taakse on tosiasiallisesti piilotettu.

      Ministereille asiat varmaankin esitetään positiiviselta kuulostavina asioina, koulutuksena ja palveluina ja muuna vastaavana, mutta jonkun pitäisi tuoda esiin heille myös se mitä nämä asiat oikeasti sisältää. Sastamala poliisitutkimuksineen on vasta pintaraapaisu koko hyväksikäyttösysteemiin.

      Olisi varmaan hyvä viestitellä ministereiden avustajille jotka tähän asiaan kytköksissä, taustalla on ay-liikkeen ja elinkeinoelämän ideat siitä, miten työttömiä voitaisiin hyväksikäyttää kaikenlaiseen ilmaistyöhön ja siis näin lihottaa entisestään heidän palkkoja ja osinkoja, kun mitään vastuuta ei tarvitse kantaa esim. palkkatyöpaikkojen määristä

    • Anonyymi

      Kaikki nämä palkattoman orjatyön teettäjät syyllistyvät valtion tukemana tavalla tai toisella kansainvälisen YK:n (ILO) ja EU:n ihmisoikeussopimusten vastaisiin toimiin teettämällä työtä ilman palkkaa. Viime kädessä vastuussa ovat TE-toimistot, koska sieltä ohjataan laajoja orjamarkkinoita.TE-toimistot naamioivat orjatyön trendikkäin termein, kuten opiskeluun kuuluvaksi "työharjoitteluksi", vaikka se ei vastaisikaan ammattia, johon opiskellaan.
      Orjaksi opetellaan jo peruskoulun tet-jaksolla ilmaiseksi. "Kuntouttavaan työtoimintaan" ja "työkokeiluun" joutuvat ihmiset pitkän työuran jälkeen, vaikkakin ikääntyminen on työllistymisen esteenä. Ihminen vain alistetaan orjaksi ja luvataan kuu taivaalta, työpaikka.

      Arvottomuuden tunne vaivaa, eikä kuntoutuksella ja kokeiluilla saavuteta mitään konkreettista. Ihmiset on pakotettu tähän kiristämällä ja uhkaamalla minimaalisen työmarkkinatuen karenssilla. Hyväosainen on sitä mieltä, että saavathan orjat sen yhdeksän euroa päivässä. Oikea totuus on se, ettei se kata edes matkakuluja, ruokaa eikä kahvitunnin kahvejakaan.

    • Anonyymi

      Ensiksi tarkoilla kuulusteluilla selvitetään oletko mahdollisesti 60 vajakki jolloin urapolkusi on lajitella ruuvit ja mutterit kunnes hautausmaa kutsuu. 😁

      Eläkkeet luonnollisesti lakkautetaan koska muuten loppuu ilmaiset työntekijät.

    • Anonyymi

      Köyhä työtön tai hyväksikäytettävä orja joka yrittää selviytyä hengissä ja olla joutumatta asunnottomaksi, ja juoksee ruokajonoissa ei välttämättä itsekään pysty näkemään kuviota laajasta perspektiivistä koska joutuu jokapäiväisessä elämässään kuluttamaan kaiken energiansa omien selviytymisstrategioidensa suunnitteluun.

    • Anonyymi

      Kuntouttavaa työtoimintaa Suvimäen klubitalon tyyliin, ei palkkaa, ei ruokaa,ei kahvia. Kaikesta pitää maksaa. Hieno systeemi. Ottakaa mallia.

    • Anonyymi

      Tämä on oikeasti vakava asia, historiassa on jo nähty mitä tapahtuu kun valtiossa valtapaikoilla istuvat alkavat käyttämään lainsäädäntöä ja virkakoneistoa omiin tarkoituksiinsa, monissa maissa tämä on tarkoittanut lopulta kansanmurhia. Orjuus piilotellaan "palveluihin".

    • Anonyymi

      Auringon viime säteet ja nouseva kuu selkeällä taivaalla. Kaunista.

    • Anonyymi

      5% työllistyy suurin osa pyörii moni kuolee.

    • Anonyymi

      Voin käydä vääntämässä paskat kaupungitalon aulaan Kuntouttava työtoimintana arkipäivisin!

    • Anonyymi

      odottakaa vain kunnes työllisyyden hoito siirtyy kunnille tulee kunnille paljon halvemmaksi kun palkanmaksu. valtion maksaa kunnille monta kymmentä euroa jokaisesta työttömästä joka on sijoitettu kuntouttavaan työtoimintaan.

      • Anonyymi

        Siirtyi jo useimmille. Jos joku työtön, äkkiä vaihtaan kieli ruotsiksi, onnistuu. Eivät herrakansaa orjuuta.


    • Anonyymi

      suomessahan kylmyys korjaa köyhän nopeasti. keväällä ei tarvitse kuin kerätä ruumiit. ei tarvita mitään leirejä tai kammioita kuten lämpimämmissä maissa

    • Anonyymi

      hurjasti lisääntynyt. sairaista halutaan eroon keinolla millä hyvänsä

    • Anonyymi

      Älä ole huolissasi Jyväskylän kuntakokeilu tekee työllidyyssuunnitelman
      Osaamisvajavainen, tukityöllistettävä. Et pääse koulutuksiin, ei tarjota työtarjouksia. Tilataan no. reply sosiaaliohjaaja. Suistetaan normaali ihmisyydestä pois.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2122
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1674
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1501
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      32
      1486
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1425
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1407
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1341
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1260
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1229
    Aihe