mistä johtuu?

todellisuudentaju..

hei.. mä oon mielestäni jossain mielessä masentunut. jollain tavalla nautin masennuksesta(?) (en ole itsetuhoinen) mutta toisaalta en. osaan nauttia jotenkuten elämästä, mutta joskus masennusta ei saa mielestä pois. oudointa tässä on että todellisuuden taju on heikentynyt lähiaikoina eli esim jos mietin ympäristöä ja muutenvaan katselen ympärilleen, se tuntuu kuin olisi unessa mutta silti tiedän että en ole.. vaikea selittää.. onko psyykkeessäni jotain vikaa? ja välillä saan semmosia outoja ahdistuskohtauksia että alkaa ahdistaa ja pelottaa jollain tapaa?

15

72

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • todellisuudentaju..

      ps. onko kellään kokemusta tuosta todellisuudentajun heikentymisestä?? ja voisiko kertoa mistä johtuu ym..

    • Itselläni on ehkä jotenkin kanssa käynyt niin. Tuntuu vähän kuin olisi unessa kokoajan, eikä millään ole oikein merkitystä.

    • Mielenterveys. . . .

      Kannattaa seurata paljon tulee nukuttua. Pätkä unissa (depression aikaan) on semmosia sivuoireita että alkaa sitten 'päiväuneksimaan', leego käsitteineen. Tälle seurauksena outoa käyttäytymistä ja oivalluksia. Psykoosi.

      Suosittelen kokeilemaan melatoniinia, jos uni normalisoituu, oireet kuten pakonomainen surutyöajattelu katoaa.

      • todellisuudentaju...

        kiitti tiedosta.. olen myös kuullut jostain dereaalisaatiosta eli henkilö tuntee ympäristön epätodelliseksi.. voisikohan se olla sitä sitten?


    • that's all folks

      Todellisuus nyt ei välttämättä ole ollenkaan niin kaunista, kuin miksi ihmiset sen kuvittelevat. Jokainen on vapaa valitsemaan omat illuusionsa. Ei ole oikeaa tai väärää. On vain geeniensä ohjaamia orjarobotteja, joita ohjaa ennen kaikkea lisääntymisen pakonomainen tarve ja siihen liittyvä kuoleman pelko.

      • Oiskohan tämä nyt naturalistista nihilismiä?


      • Erkkierkkih
        pepep kirjoitti:

        Oiskohan tämä nyt naturalistista nihilismiä?

        Vai relativismia ?


    • vapaako

      Ei, vaan geenien ohjaaman orjarobotin valitsema illuusio, olematta väärässä tai oikeassa.

      • Kyllähän tälle näkemykselle jokin nimi täytyy keksiä.


    • jsx1

      Ap, tuo mainitsemasi tunne on tuttu; yleensä se tulee mulle paniikkikohtausten aikana. Kyseessä ei kuitenkaan ole todellisuudentajun heikentyminen, vaan epätodellisuuden tunne eli derealisaatio:

      http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00359

      Todellisuudentajun heikentyminen on ihan eri asia ja liittyy yleensä psykoottiseen oireiluun. Sillä tarkoitetaan vaikeutta erottaa todelliset tapahtumat ja oman ajatusmaailman tuotokset toisistaan; henkilö saattaa esimerkiksi uskoa näkö- tai kuuloharhansa todellisiksi.

      • todellisuudentaju..

        ai.. kiitti tiedosta.. mullakin joskus on tullut paniikki"kohtauksia" ahdistaa jne. .


    • aargshtdyfugio

      Psykoosia pukkaa?

      Menee todellisuus ja harhat sekaisin?

      • todellisuudentaju..

        hmm. ei ehkä ihan psykoosia, vaan ikäänkuin olisi unessa mutta tiedän olevani hereillä ja tunnen itseni ja ympäristön epätodelliseksi.. tiedän että se on vain jotain psyykkeen luomaa harhaa tai jotain.


    • Sadhguru
    • rqwr

      Siis tämä maailmahan on holgrammi jonka otamme todellisuutena.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      11
      1885
    2. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      30
      1640
    3. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      77
      1565
    4. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      151
      1422
    5. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      310
      1368
    6. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      121
      1192
    7. Oiskohan se aika

      Selvittää pää vihdoin ja viimein. Minun kaivattu ei todellakaan käy täällä ja piste. Ei ole mitään järkeä enää tuhlata t
      Ikävä
      5
      1119
    8. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      29
      1009
    9. Mää oikeasti vielä kuolen

      Tämän tilanteen takia. Minä tosissani yritin ja tiedän että tämä tilanne sattuu sinuunkin. Molemmat taidetaan olla niin
      Ikävä
      42
      997
    10. Kun Suomen uutisiin ei voi luottaa?

      Kertoisitteko te uutismaailmasn perehtyneet ASIANTUNTIJAT nyt sitten sen, mihin voi?
      Maailman menoa
      238
      894
    Aihe