Patteriverkoston paine?

Ilmaaja

Kaksikerroksisen omakotitalomme patteriverkoston paine on paisuntasäiliön mittarin mukaan hieman yli 1 bar, vaikka mittarissa oleva "vihreä" alue taitaa olla jossain 2-3.5 barin välillä. Nyt pakkasten tultua yläkerran patteri on alkanut ääntelemään, joten pitänee ilmata? Pitäisikö tuota verkoston painetta lisätä, että riittää myös yläkerran pattereille? Patteri kyllä lämpenee, mutta pitää tympeää ääntä (makuuhuone).

7

6881

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • baarimies

Meillä on puolessatoista eli ei lähellä punaista kun ei oikein uskalla kahta tai yli pitää vanhassa talossa / putkissa ennen remonttia. Laita painetta vähän lisää, ilmaa patterit ja käy välillä lisäämässä painetta jos tarvetta. Ilmaa kaikki patterit niin loppuu lorina tai humina. Katso että patterin ilmausruuvipää on hieman ylempänä kuin toinen pää, niin lähtee kaikki ilma. Sitten vielä lopuksi pistä paineet kohdalleen; jos yksi tuntuu riittävän niin ok, mutta tuntuisi että saisi olla vähän enemmän.

• Ilmaaja

Taidan tehdä juuri noin. Eli jonnekin puoleentoista voisi paineet nostaa. Rakennuspiirustuksissa taisi lukea, että rakenteellinen tms. paine olisi 4 baaria. Minkälainen paine lie vesijohtoverkossa noin yleisesti ottaen, eli kuinka isoksi tuon paineen saa nostettua? Siitäkö minä yhdysputkesta aukaisen hanan ja seuraan painemittaria koska on kohillaan? Nimim. Noviisi lämmitysasioissa.

• laske
        Ilmaaja kirjoitti:

Taidan tehdä juuri noin. Eli jonnekin puoleentoista voisi paineet nostaa. Rakennuspiirustuksissa taisi lukea, että rakenteellinen tms. paine olisi 4 baaria. Minkälainen paine lie vesijohtoverkossa noin yleisesti ottaen, eli kuinka isoksi tuon paineen saa nostettua? Siitäkö minä yhdysputkesta aukaisen hanan ja seuraan painemittaria koska on kohillaan? Nimim. Noviisi lämmitysasioissa.

painetta 6 bar esimerkiksi, maksimi 10 bar ja verkostosi kestää sen 1,5 tai pitäisihän siinä olla ylivuoto tai varoventtiili suojana.

• baarimies
        Ilmaaja kirjoitti:

Siinä on hana / hanat (mulla kaksi vierekkäin). Avaat ja tosiaan seuraat mittaria; ei se viisari mitenkään hirmu nopeasti nouse eli ei tarvitse pelätä että yli menee. Sitten vaan systeemit kiinni ja ilmaamaan. Rakennekestävyys on koeponnistuksella tarkistettu aikoinaan, eikä niihin iän myötä kannata enää sokeasti luottaa. Aikaisemmassa talossa taisin pitää lämmitysverkossa kahta baaria mutta hyvin riittää ( mullakin 2 kerrosta ) puolitoista. Mulle on joskus sanottu että ilmaaminen on hyvä suorittaa järjestyksessä kierron suuntaisesti. Olen kyllä kuullut myös niin sanotun ettei väliä. Lämmityskauden alkaessa tosiaan joutuu ilmaamaan kun tulee laitettua vehkeet taas päälle. Mittaria on jatkossakin hyvä seurailla niin näkee ettei vuoda mistään.

• Talkkari vaan

Laskentakaava on yksinkertainen= 1 bar. vastaa noin 10 metrin vesipatsasta, eli verkostosi paine on hieman alakanttiin, mieluummin 1,5 bar. olisi oikeampi. Tarkkaan ottaen verkosto lasketaan alimmasta lämmitysputkesta ylimmän patterin/putken yläreunaan, jolloin saadaan tarvittavan paineen tarve. Mitä tulee mittarisi "vihreään" alueeseen, voit unohtaa sen, koska luultavimmin onpahan paiskattu joku mittari näyttämään painetta. Paljonkohan on varoventtiilisi avautumispaine patteriverkostossa?

• Ilmaaja

Tuosta minulla ei ole minkäänlaista tietoa. Se varmaan lukee venttiilin kyljessä? Ei ole tullut tarkistettua, mutta pitänee tarkistaa.

• Talkkari vaan
        Ilmaaja kirjoitti:

Tuosta minulla ei ole minkäänlaista tietoa. Se varmaan lukee venttiilin kyljessä? Ei ole tullut tarkistettua, mutta pitänee tarkistaa.

Varoventtiilin kyljestä tai venttiilin hatusta, jos ei, katso lvi-piirustukset. Kun kovimmilla pakkasilla verkoston paine on lähellä varon avautumispainetta, edellyttäen paisunta-astia olevan oikein mitoitettu, ei luulisi enään tarvittaman lisäillä paineita = veden lisäys tuo happea/ilmaa (H2O) joka aiheuttaa putkiston ruostumista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      48
      3130
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      27
      2894
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      121
      2326
    4. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1432
    5. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1336
    6. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      11
      1316
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1083
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      989
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      922
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      802
    Aihe