Yllättävän usein huomaa toisten tekevän oudon koukkausliikkeen kääntyessä!
Tiedetättekö, sellainen liike kuin olisi kyseessä yhdistelmäajoneuvo tai perässä pitkä peräkärry, esim. vasemmalle käännyttäessä ensin koukaaan oikealle hieman ennenkuin käännytään mutkan suuntaan.
Miksi ihmeessä?
Tätä tehdään ihan pikkuautoilla, ei se niin iso ole ettei mahtuisi kääntymään!
Mm. Helsingissä kaksi saman suuntaista kaistaa,niin yht äkkiä vieressä oleva
koukkaa ennen käännöstä lähes väärälle kaistalle
Missä opetetaan niin ajamaan?
Mistä ihmiset oppivat sellainen oudon liikkeen??
Koukkausliike kääntyessä!
37
1720
Vastaukset
- Luulen vain
Ehkä kyseessä ovat hevosmiehet ja -naiset, joiden ajotaito on kehittynyt parirekiä ajaessa.
En tiedä missä ovat tuon oppineet, mutta välillä nuo koukkaavat niin paljon, että sitä mahtuu itse ohittamaan kääntyen. Ja kun eivät yleensä käytä vilkkuakaan, niin kaiken maailman tööttäily ja vilkuttelu on täysin turhaa.
Jos olet ryhmittynyt tien oikeaan reunaan, eikä sinulla ole vilkku päällä, niin oletan sinun menevän suoraan. Turha itkeä, jos haluaisitkin kääntyä vasemmalle ja minä siihen väliin ehdin jo...- Kjell Pippelström
No eihän se ole kivaa jos haluttu väli onkin jo varattu...
- Saisinko lisää??
Kjell Pippelström kirjoitti:
No eihän se ole kivaa jos haluttu väli onkin jo varattu...
Sä vaan oot aina niin hauska!! Heeehhheh...hehehheee...
- Joopa edellisen
kerran oikealle kääntyjä oli vanha nainen Micralla. Kuorma-autokin olisi kääntynyt pienemmässä tilassa. Ei ihme jos parkkipaikoilla paukkuu.
- selitys
Ehkä kädet menevät ristiin, jos enemmän pitää kääntää. Otettahan ei irroiteta ratista, kuin paikallaan.
- Kääntyvän ohitus
"Yllättävän usein huomaa toisten tekevän oudon koukkausliikkeen kääntyessä!"
Kyseessä on turha ja typerä liike, se on aivan totta, mutta miten olet joutunut tuosta itse kärsimään? Tulee vain mieleen toinen kumma tapa joka on pakonoamainen ohittaminen kääntyvästä. Edes oikealle ei saa nykyään käännyttyä rauhasa, kun joku ftun hanuridille on heti rinnalla. Siinä jos kääntyjä lähtee koukkimaan niin johan voi jälkeä syntyä.> miten olet joutunut tuosta itse kärsimään?
Itse olen joutunut aika useinkin. Noin koukkaavat kun samalla estävät vierestä ohi ajamisen, mikä usein olisi täysin mahdollista, jos ajolinjat valittaisiin oikein.
Ruuhkassa tuolla on jo iso merkitys.- hmmmmm
The_Rat kirjoitti:
> miten olet joutunut tuosta itse kärsimään?
Itse olen joutunut aika useinkin. Noin koukkaavat kun samalla estävät vierestä ohi ajamisen, mikä usein olisi täysin mahdollista, jos ajolinjat valittaisiin oikein.
Ruuhkassa tuolla on jo iso merkitys.Eipä olisi rotalla mitään ongelmaa, jos ajaisi riittävän kaukana edellä ajavaa. Miksi jokaisesta asiasta pitää ärsyyntyä? Ei tuohon kuitenkaan voi mitenkään vaikuttaa kuin ennakoimalla vaaran ja pitämällä turvavälin.
Myös kääntyvän eteen tunkeminen on vaarallista ja typerää. Onhan sinulla silmät päässäsi, joilla pitäisi nähdä. En aja itse niin lähellä ketään taajamassa, että tuollaisessa tilanteessa tulisi yllätyksiä. Tiedätkö, että jos ajat toisen perään tai kylkeen tuossa tilanteessa, olisit myös yhtälailla syyllinen ja todennäköisesti myös korvausvelvollinen, koska et noudattanut varovaisuutta liikenteessä.
Ei varmaankaan ole kauheasti vaadittu, että osaa myös ennakoida muiden tekemiä vilkunkäyttö virheitä. Ne ovat hyvin yleisiä. Ja olisko liikaa vaadittu, että havainnoisit liikennettä paremmin, niin ei tuollaiset asiat herättäisi mitään tunteita. - Kääntyvän ohitus
The_Rat kirjoitti:
> miten olet joutunut tuosta itse kärsimään?
Ruuhkassa tuolla on jo iso merkitys.The_Rat: "Itse olen joutunut aika useinkin. Noin koukkaavat kun samalla estävät vierestä ohi ajamisen, mikä usein olisi täysin mahdollista, jos ajolinjat valittaisiin oikein."
Eli olet juuri niitä joitten edestä ei kukaan ehi kääntyä edes oikealle koska painat kaasua heti kun näet edellä ajavan suuntamerkin. Lisäksi ajat aivan liian lähellä, senhän jo tiedämme muutenkin.
Edelleenkin olen sitä mieltä että aloittajan mainitsema tilanne on turha ja jopa vaarallinen. Kääntyvän ohitus kirjoitti:
The_Rat: "Itse olen joutunut aika useinkin. Noin koukkaavat kun samalla estävät vierestä ohi ajamisen, mikä usein olisi täysin mahdollista, jos ajolinjat valittaisiin oikein."
Eli olet juuri niitä joitten edestä ei kukaan ehi kääntyä edes oikealle koska painat kaasua heti kun näet edellä ajavan suuntamerkin. Lisäksi ajat aivan liian lähellä, senhän jo tiedämme muutenkin.
Edelleenkin olen sitä mieltä että aloittajan mainitsema tilanne on turha ja jopa vaarallinen.En paina kaasua, en vain tykkää turhaan painaa jarrua.
Kääntymiseen menee nopeudesta ja liikennetilanteesta riippuen 3-100 sekuntia ylimääräistä. Kolmea sekuntia nyt on kenenkään vaikea pitää liian lyhyenä turvavälinä. Ehkä pätee jossain maalla, jossa tykätään torkkua ajaessa.- Kääntyvän ohitus
The_Rat kirjoitti:
En paina kaasua, en vain tykkää turhaan painaa jarrua.
Kääntymiseen menee nopeudesta ja liikennetilanteesta riippuen 3-100 sekuntia ylimääräistä. Kolmea sekuntia nyt on kenenkään vaikea pitää liian lyhyenä turvavälinä. Ehkä pätee jossain maalla, jossa tykätään torkkua ajaessa."En paina kaasua, en vain tykkää turhaan painaa jarrua."
Jos väli on riittävä, ei siihen jarruun koskea tarvitsekaan. Tämän tietää kokenut kuljettaja, toisin kuin sellainen joka vain luulee sellaista itsestään. Koukkaus risteysalueella on silti aivan turhaa, mutta saatta johtua juuri tästä esittämästäni ilmiöstä.
Jos torkkuisin ratissa, en olisi täällä enää kirjoittelemassa, vaikka ns. maalla asunkin. Kääntyvän ohitus kirjoitti:
"En paina kaasua, en vain tykkää turhaan painaa jarrua."
Jos väli on riittävä, ei siihen jarruun koskea tarvitsekaan. Tämän tietää kokenut kuljettaja, toisin kuin sellainen joka vain luulee sellaista itsestään. Koukkaus risteysalueella on silti aivan turhaa, mutta saatta johtua juuri tästä esittämästäni ilmiöstä.
Jos torkkuisin ratissa, en olisi täällä enää kirjoittelemassa, vaikka ns. maalla asunkin.> Jos väli on riittävä, ei siihen jarruun koskea tarvitsekaan
Automaatilla tarvitsee. Se kun ei pysähdy ilman jarrua...
Minä lasken turaväliä sekunneissa ja ohitan kääntyviä autoilijoita useita kertoja päivässä. Eipä liikenne toimisi, jos noin ei tekisi.- Sutan rokulainen
hmmmmm kirjoitti:
Eipä olisi rotalla mitään ongelmaa, jos ajaisi riittävän kaukana edellä ajavaa. Miksi jokaisesta asiasta pitää ärsyyntyä? Ei tuohon kuitenkaan voi mitenkään vaikuttaa kuin ennakoimalla vaaran ja pitämällä turvavälin.
Myös kääntyvän eteen tunkeminen on vaarallista ja typerää. Onhan sinulla silmät päässäsi, joilla pitäisi nähdä. En aja itse niin lähellä ketään taajamassa, että tuollaisessa tilanteessa tulisi yllätyksiä. Tiedätkö, että jos ajat toisen perään tai kylkeen tuossa tilanteessa, olisit myös yhtälailla syyllinen ja todennäköisesti myös korvausvelvollinen, koska et noudattanut varovaisuutta liikenteessä.
Ei varmaankaan ole kauheasti vaadittu, että osaa myös ennakoida muiden tekemiä vilkunkäyttö virheitä. Ne ovat hyvin yleisiä. Ja olisko liikaa vaadittu, että havainnoisit liikennettä paremmin, niin ei tuollaiset asiat herättäisi mitään tunteita.Ilmiö herättää kaikenlaisia tunteita kaupunkiliikenteessä, jossa kaksi tai useampi kaista menee samaan suuntaan. Varsinkin ilman vilkkua koukaten kääntyvät eivät kyllä osoita aikeitaan ennalta-arvattavasti mitenkään. Ja vaikka vilkku olisikin, on se metka tilanne kun vierekkäiseltä kaista lähdetään tulemaan kohti vaikka vilkku näyttää täysin päinvastaiseen suuntaan.
- helposti kolisee
esim. kaksi kaistaa samaan suuntaan, toinen kääntyy vaikkapa vasemmalle
niin pitkältä että koukkaa sinun käyttämää viereistä kaistaa, tai vähintäin
tulee melkein kylkeen kiinni. Siten se haittaa.
Kerran olisi kolahtanut ellen olisi väistänyt kun ajoi kaistalla ja
koukkaaja käännöksessä veti väärän kaistan kautta - onnistuu se
The_Rat kirjoitti:
> Jos väli on riittävä, ei siihen jarruun koskea tarvitsekaan
Automaatilla tarvitsee. Se kun ei pysähdy ilman jarrua...
Minä lasken turaväliä sekunneissa ja ohitan kääntyviä autoilijoita useita kertoja päivässä. Eipä liikenne toimisi, jos noin ei tekisi.Ainakin minun automaattivaihteinen autoni alkaa hidastaa nopeuttaan, jos nostan jalan kaasulta. Se riittää melkein aina antamaan tarvittavan tilan, kun edellä ajava on kääntymässä.
onnistuu se kirjoitti:
Ainakin minun automaattivaihteinen autoni alkaa hidastaa nopeuttaan, jos nostan jalan kaasulta. Se riittää melkein aina antamaan tarvittavan tilan, kun edellä ajava on kääntymässä.
Melkein aina. Melkein.
Jos nyt päivässä edelläoleva kääntyy vaikkapa sata kertaa ja 90 kertaa pelkkä jalan nosto kaasulta riittää (mikä sinänsä on turhaa, jos on kerran kaista ohittamista varten olemassa), niin 10 kertaa se ei riitä ja sitten pitää jarrutella.
Toki kaupunkiliikenteessä luvut ovat pikemminkin toisin päin ja kääntyviäkin on vähän enemmän kuin sata.
- kahva eellä
Se on vanha rallikuskien kikka, joka erottaa miehet pojista. Ammattilaisen tuntee siitä, että se ajaa joka mutkaan vastaheitolla, arkiliikenteessäkin.
https://www.youtube.com/watch?v=v1KLNiSPF1s- Kääntyvän ohitus
Taas joku dille joka ei tajua että ralli ja siviililiikenne ovat kaksi totaalisen eri asiaa.
- väärä tapa
juuri tuo, ja kuten video osoittaa, se ei ole edes nopein tapa edetä.
Kannattaisi tsekkaa miten F1 kuskit ajaa kun alla on asfaltti.
- dii3
Koukkausliike tehdään tarvittaessa vasta kadulla johon ollaan kääntymässä, näinhän autokoulussakin kuulema opetettiin.
- mitä pienenpi
Lulla, sitä isompi koukkaus..
- varman päälle
Tällä tavoin vältetään ettei rengas osu kanttikiviin. tulee kalliiksi pidemmän päälle paskoa renkaita jos vähän osuu siellä sun täällä johonkin.
- Kääntyvän ohitus
No tuon nyt pystyy välttämään sitenkin että kääntää hiukan myöhemmin. Mainitsemasi ongelma liittyy tähän yhteen nykyajan liikennekulttuuriin eli risteyksissä leikkaamiseen. Sehän on aivan yhtä yleinen harrastus kuin perässä roikuminenkin. Ei ihme että vanteet ja renkaat on vaarassa.
- sport peipe
Joskus kun ajoin ammatikseni isolla kuorma-autolla niin tiesin joka risteyksessä jo etukäteen että toisella kaistalla on aina näitä sporti koukkaajia. Eli otan aivan kaistojen välisen kaistaviivan viereen kuorma-autoni koska tarviinhan minäkin sporttisen ajolinjan, siinä vaan kävi niin että säikkyivät niin saatanasti kun meinasivat koukkaa sporttista ajolinjaa mutta sitten viereen tulikin isompi kameli joka tarvii myös tilaa hehehehehehehhehe.
Parashan on kun vastaantuleva liikenne oikoo mutkassa, no me ammattikuskit osataan koulia näitä kyllä. Oikealle kääntyvässä mutkassa ajan ihan vasenta reunaa niin on niillä vaikeeta, on tosi vaikeeta kun eivät voikkaan oikoa mutkassa. Talvellahan tuo vasta hauskaa onkin, joskus muuten hei en oikeasti voi itse ajaa pitkin ojan pohjia vaan joudun kuulkaas ajamaan siellä missä se kaista OIKEASTI menee. Vastaantulijoille se voi näyttää siltä että ajan keskellä tietä ja joutuvat siirtymään sieltä sporttiselta ajolinjalta sinne pöpperölumeen ja meno on sen mukaista hehehehehehehehehehehe ei ne varmaan aina pysy edes tiellä. - Vanha totuus
Mitä pienempi auto sitä isomman tilan vaatii tiellä. Toinen ryhmä on citymaasturikuskit jotka ei millään saa mahtumaan autoaan ajokaistalle.
- rafu6
minä ihmettelen samaa asiaa mäntässäkin kun ajetaan esim. micralla niinkuin jollain rekalla en tajua
- sxxs.de
Minä koukkaan useinkin, esim oikealle kääntyessä voi käyttää suurempaa nopeutta kun käy ensin keskiviivan tuntumassa. Vasemmalle kääntyessä en koukkaa koska käännos on muutenkin kohtuu loiva.
- mittanauha..
Entäs jos toista kaistaa ajavakin ajaa keskiviivan tuntumassa?
- milli väliä riittää
mittanauha.. kirjoitti:
Entäs jos toista kaistaa ajavakin ajaa keskiviivan tuntumassa?
mitä sitten. kunhan kumpikin ei mene yli ja peilit ei satu kohdakkain niin ei mene kuin läheltä.
- wedcwewwwww
milli väliä riittää kirjoitti:
mitä sitten. kunhan kumpikin ei mene yli ja peilit ei satu kohdakkain niin ei mene kuin läheltä.
Sä varmaan katsot tarkkaan ettei niin käy, moni muu ei tee niin.. Ei ne kattele mitään, kunhan koukataan niin että melkein osutaan toiseen autoon..
- Kääntyvän ohitus
"Minä koukkaan useinkin, esim oikealle kääntyessä voi käyttää suurempaa nopeutta kun käy ensin keskiviivan tuntumassa. Vasemmalle kääntyessä en koukkaa koska käännos on muutenkin kohtuu loiva. "
Voi olla tahallista provoa, mutta koska en tiedä varmaksi, niin sanon että tuon kirjoittaja kertoo kiertotietä käyttäen olevansa todellinen "älykkö". Oli provo tai ei, todellinen ajatusmalli näkyy silti läpi.
Miksi pitää pystyä käyttämään liikenteen vaarallisimassa paikassa suurempaa nopeutta? Miten niin vasempaan kääntyminen on oikeasti loivempi kuin oikealle? Tuo tarkoittaa siis sitä, että vastaantulevan kaistan kautta leikkaaminen on täysi harrastus. Eikä ole väliä mihin suuntaan ollaan kääntymässä.- opettele lisää
osoittaa vielä ettei kirjoittaja edes tajua ettei se tapa ole nopein!
Katso koukkaako F1 kuskit mutkissa - Kääntyvän ohitus
opettele lisää kirjoitti:
osoittaa vielä ettei kirjoittaja edes tajua ettei se tapa ole nopein!
Katso koukkaako F1 kuskit mutkissaF1 on kilvanajoa eikä onneksi siksi liity tähän mitenkään. Mutta oikeasti ne kuskit käyttävät koko radan leveyden ja se heidän tekemänsä "koukkaus" on paljon pidemmältä tehty kun mutkaa lähestytään. Ero on huomattava tavalliseen siviililiikenteeseen verrattuna, koska kukaan ei yleensä tule vastaan. Idea nopeimpaan etenemiseen lienee tosiaan se, ettei jyrkkiä ja nopeita "koukkauksia" tehdä. Sellaiset kuluttavat rengastakin, ja se fakta pätee kyllä siviilissäkin.
- leikkimielinen verta
Kääntyvän ohitus kirjoitti:
F1 on kilvanajoa eikä onneksi siksi liity tähän mitenkään. Mutta oikeasti ne kuskit käyttävät koko radan leveyden ja se heidän tekemänsä "koukkaus" on paljon pidemmältä tehty kun mutkaa lähestytään. Ero on huomattava tavalliseen siviililiikenteeseen verrattuna, koska kukaan ei yleensä tule vastaan. Idea nopeimpaan etenemiseen lienee tosiaan se, ettei jyrkkiä ja nopeita "koukkauksia" tehdä. Sellaiset kuluttavat rengastakin, ja se fakta pätee kyllä siviilissäkin.
tarkoitin juuri sitä että "F1-tyylillä" toki pysytään omalla kaistalla,
eikä käytetä koko tietä, mutta se pointti vertauksessa oli se että
nopein eikä tehokkain eteneminen ei mene "rallityylillä" vastaheitolla
eikä koukkaamisella - jos joku niin kuvittelee.
Mutka pitäisi ajaa mahdollisimman suoraan, noin nyrkkisääntönä,
ja koukkaus tuo vain lisämatkaa
leikkimielinen vertaus siis
- jos vielä kuitenkin
Pakko myöntää, että rotalla on minun mieleiseni näkemys liikenteestä, noin yleensä.
Jokainen erehtyy joskus, mutta liikenteessä on aivan liikaa törppöjä, jotka erehtyvät lähes aina!
Liekö tahallista vai tahatonta, yhtä paskamaista se on joka tapauksessa!
Ja sakkoa pitäisi jakaa paljon herkemmin ja valvontaa lisätä.
Sekin on tunnettua, että vain raha ratkaisee, eli aina töpätessä kunnon sakko!
Typerämpikin oppii kustannustehokkuutta vaadittaessa.
Näihin oppijoihin ei voi lue niitä, jotka nytkin tekevät noin kymmenen kuittausta vuodessa virheistään ja ajavat ilman korttia!- Cat hates rat
Niin, mikä niissä rotan kommeteissa tarkalleen ottaen saa molosi jöpöttämään? Agressiivinen "minä tiedän kaikki" asenne, vai mikä?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Silmienvääntelijä-persut pääsivät Japanissa sarjakuvaan
Torille! https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011943173.html1754961Nato kaatamassa Petterin haaveileman Tunnin junan?
Nato edellyttää pohjoisessa Jäämereltä Rovaniemelle saakka kapearaitesta suoraa rautatieväylää, joka maksaa paperirahaa,184336Donald Trump pääsi samalle listalle Sanna Marinin kanssa
Eli vasemmistolaisen Time-median top 100 jännäihmisten listalle. https://time.com/collections/time100-next-2021/593769993087Älkää vaan sairastuko syöpään Suomessa
Tilaston mukaan Suomi, Slovakia ja Latvia lääkitsee aivan pohjamudissa syöpää. Sairastunutta hoidetaan edelleen vanhana2482910Kyllä, maata ei halua puolustaa nimenomaan punavihreän puolen edustajat
"Esimerkiksi maanpuolustushenki on keskimääräistä alempana naisten, arvoliberaalien, heikossa taloustilanteessa olevien1432852- 522491
- 271919
- 341713
- 201703
- 631677