Hei,
onko seuraavilla arvosanoilla mitään toivoa päästä yliopistoon tai ammattikorkeaan? Yo-todistuksessani arvosanat seuraavat: pitkä enkku I , lyhyt matikka A, äidinkieli A, reaali (pakollinen) C, reaali (ylimääräinen) C. Kompensaatiolla siis rimaa hipoen päässyt ylioppilaaksi.
Päättötodistuksessa arvosana 7,5 eli se lienee ihan keskiluokkainen, yo-todistus sen sijaan vähän heikompi.
Mahdollisuus päästä näillä arvosanoilla?
14
503
Vastaukset
- 13+17
Päättötodistuksen keskiarvo 7,5 siis...
- Jees Sir
Voit päästä niihin yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen hakukohteisiin, joissa on valinta pelkän valintakokeen perusteella. Näitä ovat useimmat hakukohteet.
- ---
Itselläni olivat ylioppilastodistuksen arvosanat aikoinaan I (pitkä englanti kuten sinullakin), A, B, B ja M ja päättötodistuksen lukuaineiden keskiarvo vain 7,1. Olen päässyt kolmesti yliopistoon (valmistunutkin pari kertaa). Toki valintaperusteet ovat ehtineet muuttua monta kertaa.
Huolissani olisin eniten äidinkielen osaamisestasi. Kirjoittaminen on iso osa etenkin yliopisto-opintoja. Englanninkielistä kirjallisuutta on useilla aloilla paljon, mutta työtä tekemällä siitä kyllä selviää. Huomaa myös, että ruotsin kieli on edelleen pakollinen osa kaikkia suomenkielisiä AMK- ja yliopistotutkintoja. - LÄÄK
Ei ole mahdollista. Et pärjännyt edes lukiossa, miten voisit pärjätä yliopistossa tai amiksessa?
- 125
Pärjäshän jos tutkinnon sai suoritetuksi ja ihan perus todistukselta näyttää. Jos pääsykoe menee hyvin, ei esteitä läpipääsylle.
- sduir5
"miten voisit pärjätä yliopistossa tai amiksessa? "
Amiksessa nyt pärjää kuka tahansa. Jos on selvinnyt lukion edes noilla arvosanoilla, luulisi selviävän amiksestakin ja vieläpä helpommalla. - teekkari
125 kirjoitti:
Pärjäshän jos tutkinnon sai suoritetuksi ja ihan perus todistukselta näyttää. Jos pääsykoe menee hyvin, ei esteitä läpipääsylle.
Luuletko että jos lyhyestä matikasta saa A:n, äikästä A:n ja enkusta I:n olisi mitään mahdollisuuksia läpäistä niitä yliopiston kursseja? Totuus: ei ole.
Itse en tehnyt minkäänlaisia töitä lukiossa mutta silti tuli lukematta ne EMMC (lyhyt matikka, enkku, historia, äikkä) ja nyt olen teknillisessä yliopistossa, hyvin pärjää mutta töitä on alkanut pitämään tehdä opiskelujen eteen. - ---
teekkari kirjoitti:
Luuletko että jos lyhyestä matikasta saa A:n, äikästä A:n ja enkusta I:n olisi mitään mahdollisuuksia läpäistä niitä yliopiston kursseja? Totuus: ei ole.
Itse en tehnyt minkäänlaisia töitä lukiossa mutta silti tuli lukematta ne EMMC (lyhyt matikka, enkku, historia, äikkä) ja nyt olen teknillisessä yliopistossa, hyvin pärjää mutta töitä on alkanut pitämään tehdä opiskelujen eteen.No, minulla tosiaan on I englannista yo-todistuksessa enkä matematiikkaa kirjoittanut lainkaan, mutta olen selvinnyt niin yliopiston kielikursseista kuin englanninkielisestä aineistostakin opiskelussa (olen tuo aiemmin samalla nimimerkillä kommentoinut).
- 17+1
teekkari kirjoitti:
Itse en tehnyt minkäänlaisia töitä lukiossa mutta silti tuli lukematta ne EMMC (lyhyt matikka, enkku, historia, äikkä) ja nyt olen teknillisessä yliopistossa, hyvin pärjää mutta töitä on alkanut pitämään tehdä opiskelujen eteen.Kirjoitusten arvosanat ovat lähinnä kirjaimia, ei niillä mitään älykkyyttä tai kykyä lasketa. Esim. kuinka monella Suomen johtavassa asemassa olevalla poliitikolla on ollut huippuarvosanat yo-todistuksessa? Ei monella.
Heikollakin todistuksella voi päästä yliopistoon jos tekee töitä sen eteen. Ja siinä pääsee samalla kehittymään ohi näiden monen L:n autistien. Varsinkin matemaattisisesti lahjakkailla on vaikeuksia sopeutua yhteiskuntaan, päästä työelämään tai edes saada naista :) - lääkisjäbä
17+1 kirjoitti:
Kirjoitusten arvosanat ovat lähinnä kirjaimia, ei niillä mitään älykkyyttä tai kykyä lasketa. Esim. kuinka monella Suomen johtavassa asemassa olevalla poliitikolla on ollut huippuarvosanat yo-todistuksessa? Ei monella.
Heikollakin todistuksella voi päästä yliopistoon jos tekee töitä sen eteen. Ja siinä pääsee samalla kehittymään ohi näiden monen L:n autistien. Varsinkin matemaattisisesti lahjakkailla on vaikeuksia sopeutua yhteiskuntaan, päästä työelämään tai edes saada naista :)Jos toinen saa E:n opiskelematta lainkaan ja toinen A:n samalla panostuksella niin kyllä, kyllä se kertoo älykkyydestä. Opiskelun määrällä vain vaikutetaan eniten, mutta älykkään on helpompi kirjoittaa hyvin ilmankin opiskelua ja tyhmän taas vaikea vaikka opiskelisikin. Työn määrä verrattuna kirjoitusten tuloksiin on loistava älykkyyden mittari
- asasasdzxzvxvcxz
--- kirjoitti:
No, minulla tosiaan on I englannista yo-todistuksessa enkä matematiikkaa kirjoittanut lainkaan, mutta olen selvinnyt niin yliopiston kielikursseista kuin englanninkielisestä aineistostakin opiskelussa (olen tuo aiemmin samalla nimimerkillä kommentoinut).
Yliopiston kielikurssit, jee! Koitapa niitä yliopiston matikankursseja.
- ---
asasasdzxzvxvcxz kirjoitti:
Yliopiston kielikurssit, jee! Koitapa niitä yliopiston matikankursseja.
En opiskele sellaista alaa, että matematiikan kursseista olisi merkittävää ammatillista hyötyä. Yksi yliopisto-opinnoissa tarvittava taito onkin kyky suunnitella opintoja.
Sinulta taisi mennä viestini pääajatus ohi: se, että vaikka yo-todistuksen kielten arvosanat olisivat heikkoja, voi opiskella yliopistossa. - 13-4
--- kirjoitti:
En opiskele sellaista alaa, että matematiikan kursseista olisi merkittävää ammatillista hyötyä. Yksi yliopisto-opinnoissa tarvittava taito onkin kyky suunnitella opintoja.
Sinulta taisi mennä viestini pääajatus ohi: se, että vaikka yo-todistuksen kielten arvosanat olisivat heikkoja, voi opiskella yliopistossa.Aivan, riippuu alasta
- heipähei
Ei tuo juuri mitään rajaa ulos yliopistopuolella. Suurimpaan osaan hakukohteista on pelkät pääsykoekiintiöt, joihin yo-papereiden arvosanat eivät vaikuta. Tietenkin joudut tekemään perushakijaa enemmän töitä valmistautuessa pääsykokeeseen eli ne taidot, mitkä nyt ovat jääneet oppimatta, täytyy pääsykokeen rajoissa opetella. Motivaatio siis täytyy löytyä. Sen jälkeen pääset käytännössä mihin vaan töitä tekemällä.
Sulla on minua parempi keskiarvo, eikä yo-todistuskaan ratkaisevasti heitä. Pääsin itse lääkikseen. Ei tuossa vaiheessa vielä ole mitään menetetty, joten itteä niskasta kiinni ja eteenpäin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi624392Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1551833Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141553Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !401331Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1681093- 58939
- 79925
Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.170855Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54821- 39791