Paavalin seurakunta jo alle 50%?

Ensimmäisenä Helsingissä Paavalin seurakunnan jäsenmäärä on laskenut vuoden aikana alle puoleen alueen asukkaista.
2013 lopussa luku oli 50, 8%

Aika varmaa on myös Kallion seurakunnan jäsenmäärän lasku alle puoleen.
Elokuisen uutisen mukaan kallion seurakunnassa on todella vähän alle 18-vuotiaita jäseniä (noin 6%), kun koko maan keskiarvo on 0-19-vuotiaiden osalta 26%.

Kastettujen osuus helsingissä laski jo 2013 alle puoleen, vaikka helsingin seurakunnat lähettää vuosittain 2 mainoskirjettä perheisiin, joissa on kastamattomia lapsia.
http://www.hs.fi/kaupunki/a1407034290689

9

277

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jep, eiköhän Helsingin alueella ole jo muutamia seurakuntia vähemmistön puolella. Tervetuloa, ja viralliset onnittelut sitten kun tilastot julkaistaan...

    • FUCKIFUUU

      Hyvä, nyt noilla alueilla tulisi kirkkojen ja koulujen yhteistyö lopettaa. Ei vähemmistö voi sanella koulun toimintaa.

    • stadik2128
    • eroja pukkaa

      Ihmisten muuttaessa pieniltä paikkakunnilta suurin kaupunkeihin yhteys kirkkoon katoaa aika totaalisesti. Kirkko ei olekaan enää mitenkään näkyvä tekijä/toimija ihmisten arjessa. Täällä ei keskustella uskonnoista eikä kirkosta ja kirkon toiminnasta laisinkaan. Kirkko ei ole keskellä kaupunkia ja muutakin toimintaa on tarjolla pilvin pimein, joiden kanssa kirkko ei pysty kilpailemaan oikeasti mitenkään.

      Ainoastaan allekouluikäisten ja ekaluokkalaisten vanhemmat kirkko on pystynyt pitämään jotenkin mukana toiminnassaan kerhojen takia. Kun perheessä ei ole enää kerhoikäisiä lapsia yhteys kirkkoon katkeaa.

      Hjalliksen sukutarinan muuttokartasta näkee miten ihmiset ovat muuttaneet ja muuttavat. Tämä kartta kertoo paljon myös kirkosta eroamisista tulevaisuudessa.
      Pienille paikkakunnille jää vain vanhukset, jolloin kirkkoon kuulumisprosentti pysyy korkeana vielä pitkän aikaan, vaikka kirkkoon kuuluvien määrät toki vähenee. Kaupungit ja kasvukeskukset imevät nuoret aikuiset, jolloin pysyvä yhteys kirkkoon katkeaa ja eroaminen pysyvät korkeana.

      http://yle.fi/uutiset/hjalliksen_sukutarina_kuvaa_suomalaista_muuttoliiketta__katso_kartasta_kutistuuko_kotiseutusi/7676153

      • eroja pukkaa

      • eroja pukkaa kirjoitti:

        Edellisen kun yhdistää esim Hesarin kirkoonkuulumisen aluekartan kanssa voi katsoa mihin suuntaan esim. raamatuvyöhykkeen kirkoon kuuluvuus on menossa.

        http://www.hs.fi/kotimaa/a1406951328082?ref=hs-art-artikkeli

        Väänsin pikaisesti alueellisen kirkkoonkuulumiskartan Helsingistä ja lisäsin karttaan metrolinjan ja rautatien: http://aijaa.com/hvcjW5

        Tulkitsen tuota niin että esim. metrolinjan varrella kirkkoon kuulutaan vähemmän. Jako rikkaat - köyhät tai porvari - duunari. Veneenomistajat kuuluvat kirkkoon, duunarit eivät. Kallion "vihervasemmistokupla" näkyy myös kirkkoonkuulumattomuutena.

        (lähdematsku: https://www.helsinginseurakunnat.fi/seurakunnat.html ja https://www.helsinginseurakunnat.fi/material/attachments/keskusrekisteri/vuositilastot/m3fUPhaNj/Vuositilasto_2013.pdf)


    • Peili

      Miten perheisiin, joissa on kastamattomia, voidaan lähettää mainoskirjeitä, kun samaan aikaan 18-vuotta täyttäville ei saa lähettää uskonnottomien mainosta ja tietoa kirkosta eroamisesta?

      • xxxxxxxxxxxxxxxxxxx

        Koska Suomen laki on rakennettu suojelemaan kirkkoa ja pönkittämään sen kohtuutonta asemaa. Ja jotkut väittävät, että ei täällä mitään valtionkirkkoa ole...


      • ((*_*))
        xxxxxxxxxxxxxxxxxxx kirjoitti:

        Koska Suomen laki on rakennettu suojelemaan kirkkoa ja pönkittämään sen kohtuutonta asemaa. Ja jotkut väittävät, että ei täällä mitään valtionkirkkoa ole...

        Jokaiseen talouteen kirkko lähettää maonoslehtensä,siksi
        se voi myöskin harjoittaa jäsenhankintaa henkilökohtaisilla
        kirjeillä.
        Kun kirkolla on varaa postittaa lehtiä ja kirjelmiä,miksi valtion
        pitää huolehtia jäsenmaksun (kirkollisveron) perintä?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      68
      1919
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      126
      1381
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      132
      1333
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      140
      1064
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      927
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      348
      868
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      754
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      694
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      673
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      654
    Aihe