näin se vaan on

ateisti81

Nuoria joutui eläkkeelle mielenterveyssyiden takia ennätysmäärä vuonna 2013. Viime vuoden lukuja ei ole vielä, mutta Eläketurvakeskuksen arvion mukaan määrä ei enää kasvanut.

Nuorilla tarkoitetaan alle 35-vuotiaita. Sen ikäisillä pitäisi olla edessään kymmeniä työvuosia, mutta vuosi vuodelta suureneva joukko ei pysty siihen mielenterveytensä takia.

Aiemmin toistettiin pitkään, että joka päivä viisi alle 35-vuotiasta päätyy työkyvyttömyyseläkkeelle mielenterveyssyistä. Nyt heitä on enemmän, osoittavat tuoreet luvut, jotka HS pyysi työeläkkeitä hallinnoivasta Eläketurvakeskuksesta ja kansaneläkkeitä maksavasta Kelasta.

Työkyvyttömyyseläkkeelle mielenterveyssyiden takia siirtyi toissa vuonna noin 2800 nuorta, kun kehitysvammaisia ei lasketa mukaan. Eläkepäätöksiä tehtiin yli 4 000, mutta osa ihmisistä saa sekä työ- että kansaneläkettä.

Suurin töistä pois vievä syy on masennus. Sen takia 700 nuorta aikuista sai Kelalta toissa vuonna kuntoutustukea.

Kuntoutustuki on määräaikainen työkyvyttömyyseläke, jonka aikana yritetään vielä selvittää, onnistuisiko paluu töihin kuntoutuksen jälkeen. Osa alle 35-vuotiaista palaa, osa ei.

Toiseksi yleisin kuntoutustuen syy oli skitsofrenia, yleisin mielisairaus.

Skitsofrenia tunnetaan nuorten aikuisten sairautena, joka iskee etenkin 20–30 vuoden iässä.

Kolmanneksi yleisin mielenterveyden häiriö oli kaksisuuntainen mielialahäiriö, jota kutsuttiin aiemmin maanis-depressiivisyydeksi.

Työkyvyttömänä eläkkeelle päätyvien oireilu on jatkunut vuosia, jopa vuosikymmeniä.

Tämän havaitsivat Työterveyslaitoksen tutkijat, jotka selvittivät mielenterveyssyistä työkyvyttömien nuorten taustoja. He tutkivat Eläketurvakeskuksen rekisteristä mielenterveyden häiriön takia myönnettyjä kuntoutustukia.

Aineistona oli runsaat 1 100 alle 35-vuotiaan hakemusta ja lääkärintodistusta liitteineen.

Tutkijat selvittivät lisäksi hakijoiden koulutuksen, kouluaikaisen oireilun, lapsuusajan elinolot, päihteiden käytön, saadun hoidon ja kuntoutuksen.

Tutkimus ilmestyi tuoreessa Lääkärilehdessä.

Peräti joka toisen mielenterveysoireet olivat alkaneet jo kouluiässä.

Yhtä suuren joukon lapsuuden elinoloja kuvattiin vaikeiksi. Lääkärintodistuksissa mainittiin usein vanhempien avioero, vanhempien alkoholinkäyttö ja kiusatuksi tuleminen koulussa.

Esiin nousivat myös lapsuudessa koettu kaltoin kohtelu, vanhemman kuolema tai vakava mielenterveysongelma, oppimisvaikeudet, seksuaalinen hyväksikäyttö, onnettomuus tai oma sairastuminen vakavasti.

"Aika järkyttäviäkin tarinoita", sanoo tutkimusta tehnyt Työterveyslaitoksen tutkimusprofessori Marianna Virtanen.

"Nuori ei päädy eläkkeelle heppoisin perustein. Taustalla on pitkiä, vaikeita sairauksia."

Joka viides hakija oli yrittänyt itsemurhaa.

Sairauksia oli kyllä yritetty hoitaa. Lähes jokainen oli syönyt lääkkeitä, joka toinen vähintään viittä psyykenlääkettä.

Psykoterapiaa tai siihen rinnastettavaa hoitoa oli saanut joka kolmas.

"Intensiivistä psykoterapeuttista hoitoa tarvittaisiin paljon enemmän", Virtanen sanoo. "Se välittyi hakemuksista."

Psykiatrisessa sairaalahoidossa oli ollut kaksi kolmesta.

Mitä pitäisi tehdä, että harvemmat päätyisivät eläkkeelle?

Mielenterveyden ongelmat tulisi havaita ja hoitaa varhain, jo päiväkoti-iästä alkaen, tutkijat suosittelevat.

Se koskee myös nuorten päihdeongelmia. Jos nuorella on päihdeongelma, mielenterveyspulmia ja elimellisiä sairauksia, tuen pitäisi olla tehostettua.

Lääkärinlausunnoista ilmeni muuta. "Pulmia ei ole havaittu ajoissa, tai on havaittu mutta apu ei ole tehonnut, nuorta on pompoteltu paikasta toiseen, tai hän ei ole saanut tarvitsemaansa tukea", Virtanen luettelee.

"Osa taas on saanut paljon hoitoa, mutta kaikkien kohdalla hoito ei ole onnistunut."

Tutkijat aikovat selvittää, mitä tutkittaville on tapahtunut vuoden 2008 jälkeen. "Alle puolet palaa opiskelemaan tai töihin", Virtanen arvioi.

Lähde: Helsingin Sanomat

10

98

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tähän on tultu

      Yhtä asiaa ei Hesari etkä sinäkään maininnut. Nykyihmiseltä puuttuu elämäntarkoitus: evoluutio selittää olemme vain eläimiä ja sattumalta olemassa ja ilman uskoa ja yhteyttä Jumalaan ihminen vaipuu epätoivoon. Tämä heijastuu ihmisten elämään ja jaksamiseen. Terve kristillisyys ei opeta lähimmäisen kiusaamista, pettämistä ym.

      • No jumala on mielikuvitus olento. Eli sitä ei kannata tähän sekoittaa.

        Mutta jotain yhteiskunnassa on pahasti vialla. Kun näitä uutisia lukee, niin sen huomaa.


      • 1121

        Eipä ne 10 käskyä, pahan tekoon yllytä. Siinä olet oikeassa.
        Niitä ei vaan masentuneet tajua, ovat niin heikko lahjaisia.


      • 1121 kirjoitti:

        Eipä ne 10 käskyä, pahan tekoon yllytä. Siinä olet oikeassa.
        Niitä ei vaan masentuneet tajua, ovat niin heikko lahjaisia.

        Tai sitten itse olet, kun uskot satuolentoihin? Aloitetaanko pyhä sota?


    • nhbgfd

      Ihme ettei tuossa lue että suurin osa masentuneista tulee köyhistä perheistä.
      Jos niitä perheita tuettaisiin rahallisesti. Tuskin niin moni jäisi eläkkeelle.
      Jossain sanotttiin, että syrjäytynyt maksaa yhteiskunnalle miljoona euroa!

      Kun ei ole ennestään mitään, ei jaksa ponnistella yhtään. Mutta jos yhteiskunta antaisi ilmaisen asunnon, työssäkäynti olisi motivoivaa, koska on jo se asunto!

      Kaukaa haettua, asunto ei ole välttämättä "se jotain". Mutta periaate on sama.

    • Mies yksin

      Jos yhteiskunta järjestäis mulle naisen tai maksais edes huorissa käynnit ettei niitä tarvitse omasta pussista kustantaa niin ehkä jaksaisin edes yrittää. Nyt ei ole kertakaikkiaan yhtään motivaatiota ja jaksaminen kaiken suhteen on tasoa -1000.

    • valoja päälle

      Yleisin syy oli masennus, mutta yleisin mielisairaus oli skitsofrenia. Tuossahan selkeästi ilmaistaan, että masennus ei ole sairaus.

      • 2+3

        Eikä ole "skitsofreniakaan." Sitä ei tosin mainittu.


    • ja feikit helvettiin

      Elämän aikana kuultua - mitä tänne vaikuttaa tehdä ketään kärsimään,
      jos ei pysty sen vertaa huolta pitämään, että katsoo et pääsevät
      kunnolla elämässään alkuun, saavat elämän syrjästä kiinni.

      Jos koti ei kykene tarjoamaan riittävän hyvää lähtöä, mistä sitten
      ponnistaa elämässä eteenpäin, ei sitä käytännössä useimmiten taida
      tehdä sitten kukaan muukaan, yhteiskunnan eri systeemit vaikkapa.

      Kirjoittelen omakohtaisesta kokemuksesta, olen yksi näistä masis
      tai muu mielenterveydellinen ongelma työkyvyttömyys eläkeläisistä.
      Mulla tosin toi prosessi venyi n. 40 vuotiaana tapahtuneeksi.
      Kaikki oli pitkän ajan kuluessa tapahtunutta, ei mitään muutaman
      vuoden äkillistä juttua. Ja kyllä, niitä monenlaisia ongelmia oli ja on
      roppakaupalla, ei pelkästään mielenterveydellisiä juttuja.

      Mä olen sitä tänne kärsimään tehtyä osastoa, kotikin oli itse asiassa
      paikka mikä yritti melkeinpä parhaansa mukaan tuhota, että ei varmasti
      pärjäisi vaan täällä elämässä. Koulusysteemit myöhemmin hoiti
      homman loppuun mun osalta, elämä pysähtyi melkeinpä lopullisesti
      noihin aikoihin.

      Tuo aikanaan tapahtunut eläköitymisprosessi oli vaan väistämätön,
      ennen pitkää edessä oleva prosessi, liian aikaisin.
      Mä kyseenalaistan edelleenkin, minkä takia minun kohdalla mitkään
      yhteiskunnan systeemit ei edes yrittäneet auttaa silloin, kun sillä
      avulla olisi vielä ollut jotakin saavutettavissa.

      Lähes täysin mitään jatkokoulutuksia käymättömänä mulle ainakin on
      tämän ikäisenä päivän selvää, että jokainen joka elää kaiken saman
      soopan läpi kuin minä, sille käy enempi tai vähempi samalla tavalla.
      Ja olis pitänyt olla esim. koululaitoksen opettajakunnalla myös
      tiedossa nämä asiat, mun kohdalla ei tosiaan edes yritetty auttaa
      mitenkään, käytännössä vaan pakotettiin jotain kouluhelvettejäkin
      käymään aivan liian pitkiä aikoja.

      Sitten nämä paikkakuntain uskovaisuuspiirien kellokkaat vain
      irvivät jossain paikkakuntien pashkamedioissa, että eihän niitä nyt
      kaikkia voida auttaa. Hitto kun mä toivon kaikkea mahdollista pahaa
      näillekin kellokkaille joka ainoalle nyt ja jatkossakin, hamaan
      tulevaisuuteen asti.

    • Niin no se on ihan kuinka ton tekstin lukee. Tuossa taas puhutaan sairaudesta:

      "Nuori ei päädy eläkkeelle heppoisin perustein. Taustalla on pitkiä, vaikeita sairauksia.

      Joka viides hakija oli yrittänyt itsemurhaa.

      Sairauksia oli kyllä yritetty hoitaa. Lähes jokainen oli syönyt lääkkeitä, joka toinen vähintään viittä psyykenlääkettä"

      Mutta jos se ei ole sairaus. Niin se on mielenterveyshäiriö.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      92
      1135
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      116
      958
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      906
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      78
      694
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      282
      694
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      631
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      586
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      559
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe