Suomen Humanistiliitto ry (SHL) on Vapaa-ajattelijain Liitto ry:n (VAL) peitejärjestö. Kun SHL:n valtiontuki lakkasi vuonna 2015 SHL sai tukea VAL:lta Liitolta. VAL salasi tuen määrän (miksi?). SHL löräytti kertoa määräksi 2500 euroa.
Menettely kerää nyt kritiikkiä myös SHL:n sisällä. SHL:n jäsenyhdistyksessä oleva Kimmo Sundström pohtii tarkkanäköisesti:
"Tällainen tuki on vähän kummallista sellaisen järjestön taholta, joka itsekin hakee ja saa valtion yleisavustusta. Jos Vapaa-ajattelijain liitto voi lahjoittaa toiselle järjestölle 2500 euroa, opetus- ja kulttuuriministeriö voisi ajatella, että sama määrä voidaan häiriöttä vähentää Vapaa-ajattelijain liiton saamasta valtionavusta."
http://www.ateistit.fi/uutiset/uuti141231b.html
Itse ajattelen, että tuen eteenpäin lahjoittaminen kertoo vain VAL:n ja SHL:n läheisistä suhteista, SHL on siis vain VAL:n peitejärjestö. Vaparit koittivat kerätä valtionapuja molempia reittejä. Tämä onnistui jonkin aikaa. Lehdistötuen osalta sama kaksoispeli on jatkunut.
Vaparit yrittävät edelleen pumpata SHL:n kautta valtion rahaa. SHL on hakenut lehdistötukea 5000 ja muuta tukea 10000 euroa. Sundström parjaa omiaan siitä, että heillä ei ole taloudellista halua omavastuisuuteen, "josta SHL:ssa paljon puhutaan". Sundström toteaa: "Jäsenmaksuhalukkuus SHL:ssä on heikohko eikä omavastuisuutta ole haluttu lisätä lehden säilyttämiseksi. Omavastuisuus tarkoittaa jäsenmaksun korottamista."
Paljonko VAL yrittää omissa nimissään pumpata rahaa valtiolta? Entä paljonko pumpataan muiden peitejärjestöjen kuin SHL:n kautta?
Avustushakemus Humanistiliiton kautta
68
104
Vastaukset
- Rahahanat kiinni
Tästä on eräänkin kerran ollut puhetta... Sama peli vaan jatkuu. Totuudenpuhuja Sundström saa huutia ja pilkkaa vapareilta, joiden moraalittomuus on aivan omaa luokkaansa.
- anti-piispa
Pitäisikö kaikkien latsomuksellisten ja uskonollisten yhteisöjen ja järjestöjen tuet lopettaa? Onko ok, että jollain em. toimijoilla on erioikeuksia muihin nähden, vai tulisiko kaikilla olla keskenään samanlaiset säännöt ja oikeudet?
- Rahahanat kiinni
anti-piispa kirjoitti:
Pitäisikö kaikkien latsomuksellisten ja uskonollisten yhteisöjen ja järjestöjen tuet lopettaa? Onko ok, että jollain em. toimijoilla on erioikeuksia muihin nähden, vai tulisiko kaikilla olla keskenään samanlaiset säännöt ja oikeudet?
Vaparit luulevat, että heillä on erioikeuksia: saavat muka toimia valtionavun bulvaaneina. Semmoista erioikeutta vapareilla ei ole eikä heidän pidä edes luulla sellaista.
- anti-piispa
Rahahanat kiinni kirjoitti:
Vaparit luulevat, että heillä on erioikeuksia: saavat muka toimia valtionavun bulvaaneina. Semmoista erioikeutta vapareilla ei ole eikä heidän pidä edes luulla sellaista.
Et vastannut kysymykseen, vaan heitit oman olkinukkesi areenalle.
- Rahahanat kiinni
anti-piispa kirjoitti:
Et vastannut kysymykseen, vaan heitit oman olkinukkesi areenalle.
Itse et keskittynyt ketjun aiheeseen vaan heitit olkinuken, jonka mätkimisen varjolla toivot voivasi ohittaa ketjun varsinaisen aiheen. Minä puhun vain ketjun aiheesta, kuten luotsi on useaan otteeseen korostanut.
- anti-piispa
Itse et keskittynyt ketjun aiheeseen vaan heitit olkinuken, jonka mätkimisen varjolla toivot voivasi ohittaa ketjun varsinaisen aiheen. Minä puhun vain ketjun aiheesta, kuten luotsi on useaan otteeseen korostanut.
Etpä ole tuohon vastannut vielä missään, vaikka olisi miten aiheeseen liittynyt.
Mutta nyt korjannet tämän puutteen kun noin oikeudentuntoinen olet. Esimerkiksi motiiviketjussa tätä on tiedusteltu joten sinne siis. Kiitos. anti-piispa kirjoitti:
Muistaakseni se on hänen mielestään väärin, että Helluntailkirkko saa henkeä kohti vähemmän rahaa. Se ei ollut väärin, että Ortodoksinen kirkko saa henkeä kohti enemmän rahaa.
Yleisesti ottaen tarvitaan isohkot hohtimet, jotta nimimerkiltä Rahahanat kiinni saa kiskottua vastauksen, joka asettaisi jotenkin laajempaan asiayhteyteen hänen valituksensa va-liitosta.- Rahahanat kiinni
anti-piispa kirjoitti:
Etpä ole tuohon vastannut vielä missään, vaikka olisi miten aiheeseen liittynyt.
Mutta nyt korjannet tämän puutteen kun noin oikeudentuntoinen olet. Esimerkiksi motiiviketjussa tätä on tiedusteltu joten sinne siis. Kiitos.Miksi minun pitäisi ottaa sellaiseen kantaa? Tässä tai missään ketjussa, kun palstalla puhutaan vapareista.
Olen kiinnittänyt vertailuun huomiota vain vaparien kannanotoissa: vaaditaan muilta tukea pois samalla kun itse hamutaan tukea.
Keskustelen täällä vapareista, mikä on palstan aihe. Muuta kysyttävää? - Rahahanat kiinni
jori.mantysalo kirjoitti:
Muistaakseni se on hänen mielestään väärin, että Helluntailkirkko saa henkeä kohti vähemmän rahaa. Se ei ollut väärin, että Ortodoksinen kirkko saa henkeä kohti enemmän rahaa.
Yleisesti ottaen tarvitaan isohkot hohtimet, jotta nimimerkiltä Rahahanat kiinni saa kiskottua vastauksen, joka asettaisi jotenkin laajempaan asiayhteyteen hänen valituksensa va-liitosta.Tällä palstalla puhutaan vapareista eikö vain? Tämä palstahan perustettiin luotsin aloitteesta vain sitä varten, että vapariaiheinen keskusteku saisi oman paikkansa. Nyt kuitenkin halutaan vaparipalstalla puhua muusta kuin vapareista - luotsin yllyttämänä!!!
Vaparit vaativat muiden tukia pois, mutta hamuavat itse samoja tukia. Tämä havainto keskittyy vapareiden toimintaperiaatteeseen ja on siten legitiimi aihe palstalla. Ihmeellistä että pitää luotsia muistuttaa palstan aiheesta ja säännöistä! Rahahanat kiinni kirjoitti:
Tällä palstalla puhutaan vapareista eikö vain? Tämä palstahan perustettiin luotsin aloitteesta vain sitä varten, että vapariaiheinen keskusteku saisi oman paikkansa. Nyt kuitenkin halutaan vaparipalstalla puhua muusta kuin vapareista - luotsin yllyttämänä!!!
Vaparit vaativat muiden tukia pois, mutta hamuavat itse samoja tukia. Tämä havainto keskittyy vapareiden toimintaperiaatteeseen ja on siten legitiimi aihe palstalla. Ihmeellistä että pitää luotsia muistuttaa palstan aiheesta ja säännöistä!Tarkoitus oli mm. jättää kirkosta eroaminen -palsta selkeämmin kirkosta eroamista koskevaksi palstaksi ja siirtää muu va-aiheinen keskustelu. Se onkin onnistunut aika hyvin.
Va-liiton tavoitteista voit lukea vaikka tästä: http://vapaa-ajattelijat.fi/lausunnot/ . Ei tunnu kovin kaukaa haetulta, että va-palstalla keskustellaan aiheista joita va-liiton lausunnot nostavat esille.
Jos sinä sanot "va-liiton valtiotuki lakkautettava", se on järkevää. Jos foo_bar sanoo saman, se ei ole. Miksi ei? Siksi, että hän kannattaa kaikkien järjestöjen tukien poistamista, ja siitä keskustelu on aivan eri asia kuin jonkin tietyn järjestön tai alan. Hieman laajempi taustatieto on siis olennaista.- Rahahanat kiinni
Tarkoitus oli mm. jättää kirkosta eroaminen -palsta selkeämmin kirkosta eroamista koskevaksi palstaksi ja siirtää muu va-aiheinen keskustelu. Se onkin onnistunut aika hyvin.
Va-liiton tavoitteista voit lukea vaikka tästä: http://vapaa-ajattelijat.fi/lausunnot/ . Ei tunnu kovin kaukaa haetulta, että va-palstalla keskustellaan aiheista joita va-liiton lausunnot nostavat esille.
Jos sinä sanot "va-liiton valtiotuki lakkautettava", se on järkevää. Jos foo_bar sanoo saman, se ei ole. Miksi ei? Siksi, että hän kannattaa kaikkien järjestöjen tukien poistamista, ja siitä keskustelu on aivan eri asia kuin jonkin tietyn järjestön tai alan. Hieman laajempi taustatieto on siis olennaista.Missä se foo_bar on sanonut, että vaparien valtiontuki on lakkautettava?
Missä se foo_bar on sanonut, että vaparien valtiontuki on lakkautettava?
Kyllä se on jossain ketjussa, jossa mm. Jori ja minä luvattiin maksaa sinulle euron kukin korvauksena va-liiton valtiontuesta. Poliittisilta näkemyksiltäni vastustan ihan kaikkia valtiontukia. Tällä palstalla häiriköivä vaihdantavälineiden vuon säätelyväline on ehtymättömällä jankuttamisellaan muuttanut mielipiteeni va-liiton osalta. Tuki jatkukoon vain siksi, koska se korpeaa sinua niin pahasti. Senkin olen sanonut jossain toisessa ketjussa.
- anti-piispa
Miksi minun pitäisi ottaa sellaiseen kantaa? Tässä tai missään ketjussa, kun palstalla puhutaan vapareista.
Olen kiinnittänyt vertailuun huomiota vain vaparien kannanotoissa: vaaditaan muilta tukea pois samalla kun itse hamutaan tukea.
Keskustelen täällä vapareista, mikä on palstan aihe. Muuta kysyttävää?Kiinnostaisi kuulla logiikkaasi tälle vapaa-ajattelioiden tukien vastustamiselle, muutenkin kuin että se on jotenkin väärin. Vähän suhteellisuutta ja perspektiiviä tälle aiheelle siis kaipaan - siis sillä oletuksella ettet ole vain pelkkä trolli joka vain hyökkää vapareita vastaan ilman mitään todellista sisältöä.-
Itsehän sinä halusit aiemmin erillisen ketjun tälle vastusmotiivin pohdinnalle, ja se liittyy kyllä palstan aiheseen. Kysymys liittyy myös lempiaiheeseesi, valtion tukiin.
Etkö halua, vai etkö osaa perustella kantaasi laajemmin kuin yksisilmäisinä heittoina va-liittoa vastaan?
Itse vaadit vapareilta perusteluja milloin millekin, muttet itse ole valmis samaan, edes itse esiin nostamiesi kysymysten kohdalla. Vai? - Rahahanat kiinni
foo_bar kirjoitti:
Kyllä se on jossain ketjussa, jossa mm. Jori ja minä luvattiin maksaa sinulle euron kukin korvauksena va-liiton valtiontuesta. Poliittisilta näkemyksiltäni vastustan ihan kaikkia valtiontukia. Tällä palstalla häiriköivä vaihdantavälineiden vuon säätelyväline on ehtymättömällä jankuttamisellaan muuttanut mielipiteeni va-liiton osalta. Tuki jatkukoon vain siksi, koska se korpeaa sinua niin pahasti. Senkin olen sanonut jossain toisessa ketjussa.
Täällähän alkaa vilistä vapareita, jotka vastustavat tukea. Tukea vaan on kuitenkin aina haettu ja kun tästä teitä on haastettu niin tepä käännätte takkinne ja alatte kannattaa avustusta. Ei ollut alunalakenkaan uskottavaa, että muka olisitte vastustaeet. Ahneita olette.
- Rahahanat kiinni
anti-piispa kirjoitti:
Kiinnostaisi kuulla logiikkaasi tälle vapaa-ajattelioiden tukien vastustamiselle, muutenkin kuin että se on jotenkin väärin. Vähän suhteellisuutta ja perspektiiviä tälle aiheelle siis kaipaan - siis sillä oletuksella ettet ole vain pelkkä trolli joka vain hyökkää vapareita vastaan ilman mitään todellista sisältöä.-
Itsehän sinä halusit aiemmin erillisen ketjun tälle vastusmotiivin pohdinnalle, ja se liittyy kyllä palstan aiheseen. Kysymys liittyy myös lempiaiheeseesi, valtion tukiin.
Etkö halua, vai etkö osaa perustella kantaasi laajemmin kuin yksisilmäisinä heittoina va-liittoa vastaan?
Itse vaadit vapareilta perusteluja milloin millekin, muttet itse ole valmis samaan, edes itse esiin nostamiesi kysymysten kohdalla. Vai?Tuki on suhteutettu vaparien omiin vaateisiin. Kaksinaismoralistista on.
Joko sallitte kirkolle ja muille tuen ja anotte sitä itsekin tai sitten vaaditte muilta tuen lopettamista ettekä itsekään ano. Joko - tai.
Tässä on nyt pohdittu siis vaparitoiminnan sisäistä johdonmukaisuutta. Ei ole löytynyt. Rahahanat kiinni kirjoitti:
Täällähän alkaa vilistä vapareita, jotka vastustavat tukea. Tukea vaan on kuitenkin aina haettu ja kun tästä teitä on haastettu niin tepä käännätte takkinne ja alatte kannattaa avustusta. Ei ollut alunalakenkaan uskottavaa, että muka olisitte vastustaeet. Ahneita olette.
Kahden hengen vilinää?
Luetun ymmärtämisesi ei toimi. Mielipiteen muutokseni va-liiton tuen osalta johtuu vihakampanjastasi. Tulos ei siis välttämättä ole tavoittelemasi.
- eroa vapareista
foo_bar kirjoitti:
Luetun ymmärtämisesi ei toimi. Mielipiteen muutokseni va-liiton tuen osalta johtuu vihakampanjastasi. Tulos ei siis välttämättä ole tavoittelemasi.
Vaparithan ne on ahneita ja vihaavat. Kun teihin on kerran tutustunut, ei kyllä enää saa jäseneksi.
eroa vapareista kirjoitti:
Vaparithan ne on ahneita ja vihaavat. Kun teihin on kerran tutustunut, ei kyllä enää saa jäseneksi.
Palstan häirikkö yrittää kääntää asian vapareita vastaan epäonnistuen siinä surkeasti.
- eroa vapareissa
foo_bar kirjoitti:
Palstan häirikkö yrittää kääntää asian vapareita vastaan epäonnistuen siinä surkeasti.
Ja sinä muutat kantaasi sillä perusteella, mitä minä tai Rahista tai joku muu kirjoittaa S24:lla. Ei kuulu tunnu uskottavalta. Valheen vallat ne vaan vapareissa jyllää. Mutta jos oikeasti rupeat kannattamaan tukia siksi, että jotkut vastustaa niitä, olet aika hölmö. Ihme peruste tuommoiseen asiaan.
eroa vapareissa kirjoitti:
Ja sinä muutat kantaasi sillä perusteella, mitä minä tai Rahista tai joku muu kirjoittaa S24:lla. Ei kuulu tunnu uskottavalta. Valheen vallat ne vaan vapareissa jyllää. Mutta jos oikeasti rupeat kannattamaan tukia siksi, että jotkut vastustaa niitä, olet aika hölmö. Ihme peruste tuommoiseen asiaan.
Lainatakseni Jack Nicholsonin repliikkiä elokuvasta A Few Good Men, "You can't handle the truth". Häiriköintisi on kääntynyt itseään vastaan. Harmittaako?
- Rika Seukula
foo_bar kirjoitti:
Lainatakseni Jack Nicholsonin repliikkiä elokuvasta A Few Good Men, "You can't handle the truth". Häiriköintisi on kääntynyt itseään vastaan. Harmittaako?
Tähän on pakko puuttua. Oletko oikeasti aiemmin vastustanut tukirahojen hakemista ja nyt puolustat, koska joku (sinun mielestäsi) häirikkö vastustaa?
Jos näin on ihan oikeasti, ajattelen myös niin, ettei sinun perusteesi mielipiteen muodostamisessasi ole kovinkaan vahva. Annat tuolle halveksumallesi henkilölle aika suuren määräysvallan kantasi muodostamiseen! Rika Seukula kirjoitti:
Tähän on pakko puuttua. Oletko oikeasti aiemmin vastustanut tukirahojen hakemista ja nyt puolustat, koska joku (sinun mielestäsi) häirikkö vastustaa?
Jos näin on ihan oikeasti, ajattelen myös niin, ettei sinun perusteesi mielipiteen muodostamisessasi ole kovinkaan vahva. Annat tuolle halveksumallesi henkilölle aika suuren määräysvallan kantasi muodostamiseen!Oletatko ihmisten yleisesti olevan ehdottoman dogmaattisia? VA-liiton valtiontuki ilmiselvästi kiukuttaa jotain häirikköä. Asia on merkittävä vain tuon häirikön mielessä.
- Rika Seukula
foo_bar kirjoitti:
Oletatko ihmisten yleisesti olevan ehdottoman dogmaattisia? VA-liiton valtiontuki ilmiselvästi kiukuttaa jotain häirikköä. Asia on merkittävä vain tuon häirikön mielessä.
Oletko sinä muuttanut kantaasi tuon mainitsemasi kirjoittajan takia?
Rika Seukula kirjoitti:
Ainakin minä olen ilmoittanut, että va-liiton sisällä en esitä valtiontuesta yhtään mitään vuoden 2015 aikana. Aion tämän lupauksen myös pitää.
Rika Seukula kirjoitti:
Jep, häirikkö muutti mielipiteeni. Palstan luotsi on sanonut tehneensä samoin.
- anti-piispa
Tuki on suhteutettu vaparien omiin vaateisiin. Kaksinaismoralistista on.
Joko sallitte kirkolle ja muille tuen ja anotte sitä itsekin tai sitten vaaditte muilta tuen lopettamista ettekä itsekään ano. Joko - tai.
Tässä on nyt pohdittu siis vaparitoiminnan sisäistä johdonmukaisuutta. Ei ole löytynyt.Ei ole sinultakaan samaa johdonmukaisuutta löytynyt tukien vastustamisen suhteen. Lakkaisitko valittamasta, jos VA-liitto syystä tai toisesta muuttaisi linjaansa, ja pitäisi kaikkien uskonnollisten yhteisöjen vatlion tukirahoittamista hyväksyttävänä? Tuskinpa.
Oma vaatimuksesi on yhden järjestön tukien lakkauttaminen. Miksi ei myös muiden? Miksei kaikille samoja sääntöjä ja oikeuksia rahoituksen hankkimiseen? Miksei erioikeuksien karsiminen muutamilta, ja kaikki yhdenvertaiseen asemaan? - Rahahanat kiinni
foo_bar kirjoitti:
Jep, häirikkö muutti mielipiteeni. Palstan luotsi on sanonut tehneensä samoin.
Olenpa minä teille merkittävä vaikuttaja. Kiitos siitä. Sitten voitte lisäksi vielä oppia ajattelemaan omilla aivoilla ilman puberteettista kapinaa
- eroa vapareista
Liiton jehut eivät syö vain omien rivijäsentensä vaan kaikkien suomalaisten pöydässä.
- JohnnyBlaze
No siihen kirkon ja uskonnollisten järjestön muutaman sadan miljoonan euron valtiontukeen tuo on aika pientä. Jos lakkautettaisiin ne ensin?
- ei enää jäsen
Huomaa, että liitoissa siis harrastetaan hämäräperäistä toimintaa. Kun kerran VA-liitolla on rahaa muillekin liitoille jakaa, niin mitäpä valtion sitä sille kannattaa enää jakaa. Antakoon tuonkin summan jollekin toiselle, tarvitsevammalle yhdistykselle.
Kun kerran valtio ei ole myöntänyt avustusta Humanistiliitolle, pitäisi VA-liitonkin siitä vetää omia johtopäätöksiään. Va-liitto on myös Protun yhteisöjäsen. Tulee siitäkin vuosien mittaan jonkinlainen summa. Sitäpaitsi aikanaan Protua tuettiin suoraankin. Rahaa nyt vaan kulkee vähän edestakaisin, vaikka miten Kimmo Sundström ja/tai nimettömät suomi24-purnuttajat valittaisivat.
Humanistiliiton tulevaisuus kyllä huolettaa. Taidanpa avata siitä oman ketjun.- Rahahanat kiinni
Humanistiliiton alasajo tulee olemaan edessä. Ette enää onnistu pumppaamaan sen kautta rahaa itsellenne, joten annatte sen mennä.
Humanistiliiton alasajo tulee olemaan edessä. Ette enää onnistu pumppaamaan sen kautta rahaa itsellenne, joten annatte sen mennä.
Loogisemmaltahan se tuntuisi kaikkien uskonnottomien / humanistien / vapaa-ajattelijoiden / rationalistien toimia yhden liiton alaisuudessa. Toisaalta koko ajan vähemmän muodollisella rakenteella on merkitystä. Humanistiliiton etuna on ollut tunnettuisuus julkisuuden henkilöiden parissa; tosin en tiedä, onko tämäkin juontanut juurensa muutamaan yksittäiseen ihmiseen.
Olisiko tuo mahdollista sinun ajatella, että meillä on ihan muita tavoitteita kuin saada rahaa valtiolta? Tavoitteita, joista voit olla samaa tai eri mieltä, mutta joista voisi keskustella. Eikö tuon luulisi olevan parasta va-kritiikkiäkin, osoittaa että va-liiton tavoitteet eivät ole kannatettavia?- Rahahanat kiinni
Loogisemmaltahan se tuntuisi kaikkien uskonnottomien / humanistien / vapaa-ajattelijoiden / rationalistien toimia yhden liiton alaisuudessa. Toisaalta koko ajan vähemmän muodollisella rakenteella on merkitystä. Humanistiliiton etuna on ollut tunnettuisuus julkisuuden henkilöiden parissa; tosin en tiedä, onko tämäkin juontanut juurensa muutamaan yksittäiseen ihmiseen.
Olisiko tuo mahdollista sinun ajatella, että meillä on ihan muita tavoitteita kuin saada rahaa valtiolta? Tavoitteita, joista voit olla samaa tai eri mieltä, mutta joista voisi keskustella. Eikö tuon luulisi olevan parasta va-kritiikkiäkin, osoittaa että va-liiton tavoitteet eivät ole kannatettavia?Loogistahan se olisi. Siksi täytyykin kysyä, miksi pidätte yllä tuota ameebamaista rakennetta. Kun korostatte rationaalista ajattelua, täytyy tuolle ameebamaisuudellekin olla rationaalinen syy ja onhan sellainen: valtionavustukset.
Loogistahan se olisi. Siksi täytyykin kysyä, miksi pidätte yllä tuota ameebamaista rakennetta. Kun korostatte rationaalista ajattelua, täytyy tuolle ameebamaisuudellekin olla rationaalinen syy ja onhan sellainen: valtionavustukset.
No kun ihan oikeasti ei ole mitään rationalistien salaista keskusneuvostoa. Ei ole VA-liiton, Skepsiksen, Protun ja Humanistien kokoontumisia, joissa sovittaisiin kiinteästä koordinaatiosta, tai joka voisi määrätä jonkun yhdistyksen purettavaksi.
Humanistien toiminnasta kuulen kun Brotherus kertoo, Protusta luen sen lehdestä.
Onko tämä ajatuksena ihan mahdoton? Minun kun on helppo uskoa, että Vasemmistoliitto, SKP ja KTP ovat erillsiä puolueita. Tai että SLEY ja LHPK ovat eri organisaatioita, vaikka niillä yhteisiäkin symppaajia on eikä isoa opillista eroa. Jne jne.- Rahahanat kiinni
No kun ihan oikeasti ei ole mitään rationalistien salaista keskusneuvostoa. Ei ole VA-liiton, Skepsiksen, Protun ja Humanistien kokoontumisia, joissa sovittaisiin kiinteästä koordinaatiosta, tai joka voisi määrätä jonkun yhdistyksen purettavaksi.
Humanistien toiminnasta kuulen kun Brotherus kertoo, Protusta luen sen lehdestä.
Onko tämä ajatuksena ihan mahdoton? Minun kun on helppo uskoa, että Vasemmistoliitto, SKP ja KTP ovat erillsiä puolueita. Tai että SLEY ja LHPK ovat eri organisaatioita, vaikka niillä yhteisiäkin symppaajia on eikä isoa opillista eroa. Jne jne.Sitten teidän on turha kehua rationaalisuudella. Ehkä kyse onkin enemmän siitä, että yksittäiset henkilöt haluavat etuja ja he keksivät hakea rahoitusta eri reittejä. Rahoitus tässä kuitenkin pyörii kovin keskeisenä ja kun rahahanat alkavat mennä kiinni, sinäkin ryhdyt sulkemaan luukkuja.
Sundström tuossa sanoo, että jäsenmaksua voisi korottaa niin, että liitto toimisi omavastuisesti. Se vain ei tunnu sopivan. Mieluummin syödään valtion rahoja. - eroa vapareista
Sitten teidän on turha kehua rationaalisuudella. Ehkä kyse onkin enemmän siitä, että yksittäiset henkilöt haluavat etuja ja he keksivät hakea rahoitusta eri reittejä. Rahoitus tässä kuitenkin pyörii kovin keskeisenä ja kun rahahanat alkavat mennä kiinni, sinäkin ryhdyt sulkemaan luukkuja.
Sundström tuossa sanoo, että jäsenmaksua voisi korottaa niin, että liitto toimisi omavastuisesti. Se vain ei tunnu sopivan. Mieluummin syödään valtion rahoja.Jäsenmaksun korottaminen on siitä hankalaa, että edun nappaa aina johtoporras. Parempi olla kuulumatta mihinkään vapariporukkaan, oli se sitten VAL, SHL tai ihan mikä tahansa.
Sitten teidän on turha kehua rationaalisuudella. Ehkä kyse onkin enemmän siitä, että yksittäiset henkilöt haluavat etuja ja he keksivät hakea rahoitusta eri reittejä. Rahoitus tässä kuitenkin pyörii kovin keskeisenä ja kun rahahanat alkavat mennä kiinni, sinäkin ryhdyt sulkemaan luukkuja.
Sundström tuossa sanoo, että jäsenmaksua voisi korottaa niin, että liitto toimisi omavastuisesti. Se vain ei tunnu sopivan. Mieluummin syödään valtion rahoja.Vaikka kieltäydyit yksilöimästä mitään tarkemmin, sanoin vastustavasi va-liikkeen tavoitteita. Luulisi sinun sitten olevan iloinen, jos järjestörakenne on sekava.
Rahoitus ei pyöri keskeisenä kuin sinun mielikuvituksessasi. Keskeistä on ylläpitää www-sivuja, julkaista lehteä, järjestää esim. Tampereen seminaarin tapaisia tilaisuuksia, laatia lausuntoja jne.
Va-liitto on perustettu 1937. Humanistiliitosta en nyt muista, 60-luvun lopulla tai niillä main. Kulttuurilehtituesta en tiedä, mutta yleisavustus va-liitolla on alkanut vasta vuosikymmeniä Humanistiliitonkin perustamisen jälkeen. Argumenttisi ei oikein tunnu toimivan.
Ja, edelleen, aika paljon enemmän pitäisi valtiolta tippua rahaa jotta tällä hommalla pääsisi palkoille. Raha pitäisi lisäksi kierrättääkin sopivasti jotta sen saisi omalle tililleen. Kertakaikkisen väärä aatekin tähän päivään, parempi kehys löytyy esim. osoitteesta http://www.halla-aho.com/scripta/huippuosaamista_osa2.html- Rahahanat kiinni
Vaikka kieltäydyit yksilöimästä mitään tarkemmin, sanoin vastustavasi va-liikkeen tavoitteita. Luulisi sinun sitten olevan iloinen, jos järjestörakenne on sekava.
Rahoitus ei pyöri keskeisenä kuin sinun mielikuvituksessasi. Keskeistä on ylläpitää www-sivuja, julkaista lehteä, järjestää esim. Tampereen seminaarin tapaisia tilaisuuksia, laatia lausuntoja jne.
Va-liitto on perustettu 1937. Humanistiliitosta en nyt muista, 60-luvun lopulla tai niillä main. Kulttuurilehtituesta en tiedä, mutta yleisavustus va-liitolla on alkanut vasta vuosikymmeniä Humanistiliitonkin perustamisen jälkeen. Argumenttisi ei oikein tunnu toimivan.
Ja, edelleen, aika paljon enemmän pitäisi valtiolta tippua rahaa jotta tällä hommalla pääsisi palkoille. Raha pitäisi lisäksi kierrättääkin sopivasti jotta sen saisi omalle tililleen. Kertakaikkisen väärä aatekin tähän päivään, parempi kehys löytyy esim. osoitteesta http://www.halla-aho.com/scripta/huippuosaamista_osa2.html"väärä aatekin tähän päivään"
Jos olet tuota mieltä, kannattaa harkita vapareista eroamista. Mikä sinua siinä porukassa vielä pitää? Sosiaaliset suhteet? Vapareissa tosiaan tuntuu olevan sellaista pienuskonnon piirrettä, jos aatteen hylänneetkin vielä roikkuvat siinä kiinni.
Ymmärrän, että irtautuminen vapariyhteisöstä ja sen antamasta sosiaalisesta tuesta voi olla vaikeaa. On varmaan ollut mukava syödä hotelleissa kavereiden kanssa liiton (lue: valtion) piikkiin.
Mutta ehkä sinun aika ottaa rohkea askel ja siirtyä tähän päivään. Vaparit ovat tottavie eilispäivää. Tähän varmaan moni voi yhtyä, ainakin Eroa vapareista -nikki. Rahahanat kiinni kirjoitti:
"väärä aatekin tähän päivään"
Jos olet tuota mieltä, kannattaa harkita vapareista eroamista. Mikä sinua siinä porukassa vielä pitää? Sosiaaliset suhteet? Vapareissa tosiaan tuntuu olevan sellaista pienuskonnon piirrettä, jos aatteen hylänneetkin vielä roikkuvat siinä kiinni.
Ymmärrän, että irtautuminen vapariyhteisöstä ja sen antamasta sosiaalisesta tuesta voi olla vaikeaa. On varmaan ollut mukava syödä hotelleissa kavereiden kanssa liiton (lue: valtion) piikkiin.
Mutta ehkä sinun aika ottaa rohkea askel ja siirtyä tähän päivään. Vaparit ovat tottavie eilispäivää. Tähän varmaan moni voi yhtyä, ainakin Eroa vapareista -nikki.Väärä aate hankkia valtiolta rahoitusta. Aiemmin olisi voinut löysää rahaa irrota sopivaan ympäristönsuojeluun, sittemmin monikulttuurisuuteen (josta linkkini kertoo) ja nykytilanteesta en tiedä. Va-toiminta ei ole sellaista, millä tipahtaisi helposti vino pino seteleitä ministeriöstä.
Vaparit eivät ole mitenkään eilispäivää. Naamatusten nähdessä ja postilistoja seuraamalla huomaa uusia kasvoja ja lukee uusia nimiä. Ei tämä liike kuolemassa ole, jos kohta kasvukaan ei näytä olevan vauhdikasta.- Rahahanat kiinni
Väärä aate hankkia valtiolta rahoitusta. Aiemmin olisi voinut löysää rahaa irrota sopivaan ympäristönsuojeluun, sittemmin monikulttuurisuuteen (josta linkkini kertoo) ja nykytilanteesta en tiedä. Va-toiminta ei ole sellaista, millä tipahtaisi helposti vino pino seteleitä ministeriöstä.
Vaparit eivät ole mitenkään eilispäivää. Naamatusten nähdessä ja postilistoja seuraamalla huomaa uusia kasvoja ja lukee uusia nimiä. Ei tämä liike kuolemassa ole, jos kohta kasvukaan ei näytä olevan vauhdikasta.Kyllähän se taantumista on ollut pornokampanjasta lähtien. Aika rajuakin. Ette ole kuitenkaan missään vaiheessa lähettäneet tiedotetta, että jäsenistönne on sulanut neljäsosalla tms.
Mutta itse asiaan: kyllä vaparitoiminnassa on todella eilispäivän periaatteita. Erityisesti tuo sosialistinen ajtus, että valtion pitäisi maksaa teidän hotelli-, matka- & juhlalaskunne. Rahahanat kiinni kirjoitti:
Kyllähän se taantumista on ollut pornokampanjasta lähtien. Aika rajuakin. Ette ole kuitenkaan missään vaiheessa lähettäneet tiedotetta, että jäsenistönne on sulanut neljäsosalla tms.
Mutta itse asiaan: kyllä vaparitoiminnassa on todella eilispäivän periaatteita. Erityisesti tuo sosialistinen ajtus, että valtion pitäisi maksaa teidän hotelli-, matka- & juhlalaskunne.Karkkilan yhdistys erosi liitosta. Muiden yhdistysten yhteenlaskettu jäsenmäärähän kasvoi muutamalla vuodesta 2012 vuoteen 2013.
Et varmaan totea yksinkertaisesti "Liiton jäsenmäärä kasvoi kolmanneksella" jos Karkkilan VA liittyy takaisin?- Rahahanat kiinni
Karkkilan yhdistys erosi liitosta. Muiden yhdistysten yhteenlaskettu jäsenmäärähän kasvoi muutamalla vuodesta 2012 vuoteen 2013.
Et varmaan totea yksinkertaisesti "Liiton jäsenmäärä kasvoi kolmanneksella" jos Karkkilan VA liittyy takaisin?Jos ja jos... Ja pornokampanjasta alkaen suunta on ollut jyrkästi laskeva. Karkkila romautti sen tietenkin ja jos katsoo keskustelua täällä, Karkkila-mallilla on kannattajansa. Vaasakin lähti. Saa nähdä, mistä seuraavaksi irtoaa.
Sosialismi on eilispäivää ja silti se elää teidän toimintakulttuurissanne vahvasti. Unohdit kommentoida tätä. Rahahanat kiinni kirjoitti:
Jos ja jos... Ja pornokampanjasta alkaen suunta on ollut jyrkästi laskeva. Karkkila romautti sen tietenkin ja jos katsoo keskustelua täällä, Karkkila-mallilla on kannattajansa. Vaasakin lähti. Saa nähdä, mistä seuraavaksi irtoaa.
Sosialismi on eilispäivää ja silti se elää teidän toimintakulttuurissanne vahvasti. Unohdit kommentoida tätä.Vaasan yhdistykseen kuului pitkään kaksi jäsentä ja lopulta ei tullut niitäkään liittomaksuja, joten se katsottiin eronneeksi. Ei nyt aivan vertaudu Karkkilan lähtöön.
Tampereella on jäsenmäärä kasvanut tusinan verran, prosenteissa yli viisi.
Sosialismista, myönnätkö seuraavan todeksi: "Va-liitto EI ole 2000-luvulla ajanut politiikkaa, jossa työmarkkinoita säädellään entistä tiukemmin tai tuloja pyritään tasaamaan aiempaa enemmän veroprogressiota kiristämällä ja/tai sosiaalitukia kasvattamalla."- Rahahanat kiinni
Vaasan yhdistykseen kuului pitkään kaksi jäsentä ja lopulta ei tullut niitäkään liittomaksuja, joten se katsottiin eronneeksi. Ei nyt aivan vertaudu Karkkilan lähtöön.
Tampereella on jäsenmäärä kasvanut tusinan verran, prosenteissa yli viisi.
Sosialismista, myönnätkö seuraavan todeksi: "Va-liitto EI ole 2000-luvulla ajanut politiikkaa, jossa työmarkkinoita säädellään entistä tiukemmin tai tuloja pyritään tasaamaan aiempaa enemmän veroprogressiota kiristämällä ja/tai sosiaalitukia kasvattamalla."Mikä pakkomielle sinulla on kysellä tuosta sosialismista. En minä tiedä mitä kaikkea te puuhaatte. Sen näen kyllä selvästi, että tuhlailevat kulunne te yritätte sosialisoida ja siitä en pidä.
Mikä pakkomielle sinulla on kysellä tuosta sosialismista. En minä tiedä mitä kaikkea te puuhaatte. Sen näen kyllä selvästi, että tuhlailevat kulunne te yritätte sosialisoida ja siitä en pidä.
Olet useampaan kertaan väittänyt va-liiton kannattavan sosialismia tai kommunismia. Muotoilen vielä kerran:
Onko sinulla mitään perustelua olettaa, että va-liitto on 2000-luvulla ajanut politiikkaa, jossa työmarkkinoita säädellään entistä tiukemmin tai tuloja pyritään tasaamaan aiempaa enemmän veroprogressiota kiristämällä ja/tai sosiaalitukia kasvattamalla?
Ei voi olla liian vaikea vastata. Vastaus voi olla vaikkapa "Ei ole. Va-liitto ei ole 2000-luvulla edistänyt vasemmistolaisuutta (eikä oikeistolaisuutta)."- Rahahanat kiinni
Olet useampaan kertaan väittänyt va-liiton kannattavan sosialismia tai kommunismia. Muotoilen vielä kerran:
Onko sinulla mitään perustelua olettaa, että va-liitto on 2000-luvulla ajanut politiikkaa, jossa työmarkkinoita säädellään entistä tiukemmin tai tuloja pyritään tasaamaan aiempaa enemmän veroprogressiota kiristämällä ja/tai sosiaalitukia kasvattamalla?
Ei voi olla liian vaikea vastata. Vastaus voi olla vaikkapa "Ei ole. Va-liitto ei ole 2000-luvulla edistänyt vasemmistolaisuutta (eikä oikeistolaisuutta)."sosiaalitukea ainakin on haluttu omalle liitolle. Se on aivan päivänselvää!
sosiaalitukea ainakin on haluttu omalle liitolle. Se on aivan päivänselvää!
Vastaisitko kysymykseen jonka esitin.
- Rahahanat kiinni
Vastaisitko kysymykseen jonka esitin.
Vastasin jo, mutta vastaus ei tainnut miellyttää.
Vastasin jo, mutta vastaus ei tainnut miellyttää.
Ei, et ole vastannut seuraavaan kysymykseen:
Onko sinulla mitään perustelua olettaa, että va-liitto on 2000-luvulla ajanut politiikkaa, jossa työmarkkinoita säädellään entistä tiukemmin tai tuloja pyritään tasaamaan aiempaa enemmän veroprogressiota kiristämällä ja/tai sosiaalitukia kasvattamalla?- Rahahanat kiinni
Ei, et ole vastannut seuraavaan kysymykseen:
Onko sinulla mitään perustelua olettaa, että va-liitto on 2000-luvulla ajanut politiikkaa, jossa työmarkkinoita säädellään entistä tiukemmin tai tuloja pyritään tasaamaan aiempaa enemmän veroprogressiota kiristämällä ja/tai sosiaalitukia kasvattamalla?katsopas nyt, mitä olen vastannut 5.1.2015 18:53.
katsopas nyt, mitä olen vastannut 5.1.2015 18:53.
Et mitään, mikä vastaisi kysymykseeni. Rautalankaesimerkki: Kansallinen kokoomus rp nauttii puoluetukea. Sitä voi kritisoida, ei siinä mitään. Mutta Kokoomuksen sanominen vasemmistolaisuutta ajavaksi tämän perusteella on kyllä melkoista sanojen uudelleenmäärittelyä.
Mutta ehkä tuli liikaa kysymyksiä sinulle kerralla. Otetaan vain yksi:
Onko va-liitto tällä vuosituhannella ajanut veroprogression kiristämistä?
Mitä muita järjestöjä tämä Sundström kiusaa, Humanisti- ja Vapariliiton lisäksi? Eikö todellakaan ole mitään muuta tekemistä, kuin nillittää ja pillittää lillukanvarsista?
Oman kokemukseni mukaan monessa yhteisössä kuluu aivan liikaa tälläisten vastarannankiiskien miellyttämiseen, aikaa jonka voisi käyttää oikeden asioiden ajamiseen.
Onko kenelläkään mitään kokemusta siitä, miten tälläisen lapsellisen kiusanteon ja tärkeilyn saa lopetettua?Vaikea uskoa että mitenkään. Sitä on jatkunut jo kymmenen vuotta, eikä miehellä tiettävästi ole mitään mikä veisi huomiota toisaallekaan.
Minusta tämä on aika surullista hänelle itselleenkin.- eroa vapareista
Vaikea uskoa että mitenkään. Sitä on jatkunut jo kymmenen vuotta, eikä miehellä tiettävästi ole mitään mikä veisi huomiota toisaallekaan.
Minusta tämä on aika surullista hänelle itselleenkin.Tämä on tapa, jolla asialliseen kritiikkiin vastataan! Miten voi olla tuollaista ilkeyttä ja tosiasioiden kieltämistä kuin teissä?
Tämä on tapa, jolla asialliseen kritiikkiin vastataan! Miten voi olla tuollaista ilkeyttä ja tosiasioiden kieltämistä kuin teissä?
Voihan siinä joukossa asiallista kritiikkiäkin olla. Mutta kun on kymmenen vuotta lukenut sivustolta miten va-liitossa tapahtuu vain huonoja asioita, ja samaan aikaan todellisuudessa talous on heikentynyt ja parantunut, kirkosta on erottu välillä tosi paljon ja välillä vielä enemmän, on saatu uusia jäseniä, järjestetty toimintaa jne jne.
Ristiriita kuvan ja todellisuuden välillä on vain liian suuri, jotta kuvaa jaksaisi katsoa etsiäkseen siitä kenties todellisuutta kuvaavia kohtia.eroa vapareista kirjoitti:
Tämä on tapa, jolla asialliseen kritiikkiin vastataan! Miten voi olla tuollaista ilkeyttä ja tosiasioiden kieltämistä kuin teissä?
Ei. Tämä on tapa jolla vastataan epäasiallisuuksiin ;-) Yritäpä vaikka kerran esittää asiallista kritiikkiä, niin näet miten siihen vastataan...
- eroa vapareista
Voihan siinä joukossa asiallista kritiikkiäkin olla. Mutta kun on kymmenen vuotta lukenut sivustolta miten va-liitossa tapahtuu vain huonoja asioita, ja samaan aikaan todellisuudessa talous on heikentynyt ja parantunut, kirkosta on erottu välillä tosi paljon ja välillä vielä enemmän, on saatu uusia jäseniä, järjestetty toimintaa jne jne.
Ristiriita kuvan ja todellisuuden välillä on vain liian suuri, jotta kuvaa jaksaisi katsoa etsiäkseen siitä kenties todellisuutta kuvaavia kohtia.Väki on vähentynyt reippaasti ja tulee vähenemään. Kauaa uskolliset ei enää maksa pöhinäänne.
Väki on vähentynyt reippaasti ja tulee vähenemään. Kauaa uskolliset ei enää maksa pöhinäänne.
Öö.. Mitä? Nyt ei multinikkihäirikkö tiedä yhtään, mistä kirjoittelee ;-)
riku.m.salminen kirjoitti:
Ei. Tämä on tapa jolla vastataan epäasiallisuuksiin ;-) Yritäpä vaikka kerran esittää asiallista kritiikkiä, niin näet miten siihen vastataan...
Enpä rehellisesti sanoen tiedä auttaako se. Eräänlainen susi tulee -ilmiö tässä on.
Mitenkähän KS voisi esittää kritiikkiä s.e. se otettaisiin vakavasti? En tiedä auttaisiko siihen edes useampi myönteinen uutinen ennen kriittistä kommenttia.- eroa vapareista
Enpä rehellisesti sanoen tiedä auttaako se. Eräänlainen susi tulee -ilmiö tässä on.
Mitenkähän KS voisi esittää kritiikkiä s.e. se otettaisiin vakavasti? En tiedä auttaisiko siihen edes useampi myönteinen uutinen ennen kriittistä kommenttia.Miten teidät saisi ottamaan vastaan kritiikkiä?
Miten teidät saisi ottamaan vastaan kritiikkiä?
Varmaan voisi aloittaa sanomalla missä on samaa mieltä. Ehkä jopa kehumalla jotain. Ei ole uskottavaa, jos kaikki mahdollinen väitetään huonoksi.
Ja analyyttinen ote olisi poikaa. Ensimmäinen peruskysymys on mielipide va-liiton tavoitteista. Jos on niistä eri mieltä, sitten on mielekästä kertoa miksi. Oikeastaan vain jos on samaa mieltä tavoitteista, on järkevää lähteä kritisoimaan liiton toimintatapoja.eroa vapareista kirjoitti:
Miten teidät saisi ottamaan vastaan kritiikkiä?
Otapa vaikka kohteeksi joku Vapaa-ajattelojoiden tavoite tai keskeinen toimintamalli, kuten
1. et-opetus.fi -sivusto ja Elämänkatsomustiedon opiskelun edistäminen ja et-oppilaiden perheiden edunvalvonta ja tuki, kuten tiedottaminen ja kanteluiiden tekeminen.
2. Sama yleisesti uskonnottomien asemasta
3. eroakirkosta.fi
4. Prometheusleirit
5. Pro-seremoniat
6. paikallisyyhdistysten keskustelutapaamiset
7. Seminaarit ja paneelikeskustelut
8. Poliittinen vaikuttaminen suoraan päätöksentekijöihin
9. Toiminta mediassa
10. Toiminta sosiaalisessa mediassa.
jne?
Olisi hienoa kuulla jotain kritiikkiä noista ;-)riku.m.salminen kirjoitti:
Otapa vaikka kohteeksi joku Vapaa-ajattelojoiden tavoite tai keskeinen toimintamalli, kuten
1. et-opetus.fi -sivusto ja Elämänkatsomustiedon opiskelun edistäminen ja et-oppilaiden perheiden edunvalvonta ja tuki, kuten tiedottaminen ja kanteluiiden tekeminen.
3. eroakirkosta.fi
4. Prometheusleirit
5. Pro-seremoniat
9. Toiminta mediassa
jne?
Olisi hienoa kuulla jotain kritiikkiä noista ;-)Ja tässä näitä tavoitteita vielä kerran: http://vapaa-ajattelijat.fi/tavoitteet/
- Rahahanat kiinni
riku.m.salminen kirjoitti:
3. eroakirkosta.fi
4. Prometheusleirit
5. Pro-seremoniat
9. Toiminta mediassa
jne?
Olisi hienoa kuulla jotain kritiikkiä noista ;-)Paluu avauksen aiheeseen: miksi tätä pitää rahoittaa Humanistiliiton kautta?
Paluu avauksen aiheeseen: miksi tätä pitää rahoittaa Humanistiliiton kautta?
Siis? Onko sinulla nyt ihan oikeasti kritisoitavaa siitä, MITEN raha kulkee?
Jos va-liiton valtiontukea nostetaan eurolla ja Humanistiliiton valtiontukea lasketaan eurolla, onko tällä muutoksella sinulle yhtään minkäänlaista väliä?
En nyt ymmärrä mitä oikein kysyt.- Rahahanat kiinni
Siis? Onko sinulla nyt ihan oikeasti kritisoitavaa siitä, MITEN raha kulkee?
Jos va-liiton valtiontukea nostetaan eurolla ja Humanistiliiton valtiontukea lasketaan eurolla, onko tällä muutoksella sinulle yhtään minkäänlaista väliä?
En nyt ymmärrä mitä oikein kysyt.En ylläty.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1609235Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde492829Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja312607- 572541
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1971935- 981862
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai241806Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä501341Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1091217- 281201