vaivaisenluun leikkauksesta kokemuksia

Fylska

Olen menossa kyseiseen leikkaukseen. Yksi asia alkoi askarruttaa mieltäni, nukutus vaiko puudutus? Ortopedi sanoi, että jalastani leikkataan jokin luu poikki ja asetetaan uudelleen oikeaan asentoon. Puistattaa ajatus, että puudutuksella katkaistaan luu. Kertokaa, onko kellään tehty kyseinen leikkaus luun katkaisemisella?? Ja onko ollut anestesia vaiko puudutus?

24

23660

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • anestesiahoitsu

      Ja puudutus on myös anestesia...anestesia tarkoittaa yksinkertaisesti kivuttomuutta, yleisanestesia on sit nukutus. Helppo homma, puudutus suojaa leikkauksenjälkeisiltä kivuiltakin hyvin, alussahan se kaikista kipein tahtoo olla. Puudutuksilla tehdään nykyään vaikka mitä, usko pois että sen jälkeen on mukavempi olla =)

    • Fylska

      Olin tänään sairaanhoitajan esihaastattelussa, koskien tulevaa leikkausta. Sanoin hänelle, että haluaisin mieluiten nukutuksen ja hän kirjoitti papereihini toiveeni. Kai ne toteuttaa toiveeni.

    • puudutusta

      Itselleni ei ole tehty vaivasenluun leikkausta, mutta kylläkin lonkka-operaatio. Aiemmin lonkkaani on operoitu nukutuksessa, mutta viime kerralla pyysin ehdottomasti spinaalipuudutuksen, koska nukutusaineet aiheuttavat minulle aivan älyttömän pahoinvoinnin, jota kestää muutaman päivän ja jonka aikana ei voi ajatellakaan nousevansa sängystä ylös. Ja usein olen nukutuksesta herännyt kovaan kipuun, joka on kylläkin helpottanut kun olen saanut kipulääkitystä. Mutta siis viime kerralla leikattiin puudutuksessa ja se oli minulle 100 kertaa parempi vaihtoehto kuin nukutus. Voin vakuuttaa, että puudutuksessa et tunne sen enempää kipua kuin nukutuksessakaan. Omat jalkani olisi voinut laittaa vaikka umpisolmuun, enkä olisi huomannut mitään. Ja lisäksi puudutustakin varten esilääkitään, joten olet joka tapauksessa vähän "pökissä". Itsekin torkahdin hetkeksi kesken leikkauksen. Ja vielä se plussa puudutuksessa on, kuten edellinen kirjoittaja jo mainitsi, että puudutus säilyy, tosin vähän lievempänä vielä muutaman tunnin operaation jälkeen, joten toimiin todella hyvänä kivunlievityksenä niinä ensimmäisinä tunteina, jotka yleensä ovat tuskaisimmat. Ja kun alkaa tuntea, että puudutus alkaa haihtua, niin voi heti pyytää kipulääkettä, joka ehtii vaikuttaa hyvin siihen mennessä kun puudutus loppuu.

      Jos, vielä joskus joudun leikkauspöydälle, niin toivon edottomasti saavani puudutuksen. Mutta toisaalta kokemuksiahan nämä vain ovat, joten voihan olla, että sinulla tuo nukutus onnistuu paljon paremmin kuin minulla. Mutta kannattaa kuitenkin varautua siihen, että nukutuksen jälkeen voi olla muutaman päivän kaikin puolin epämukava olo ja todella kova pahoinvointi. En halua pelotella, mutta kerron vaan totuuden, koska yleensä ihmiset luulevat, että nukutuksesta herätään kuin aamulla kellon soittoon.

    • Ihmettelen..

      Mulle ainakin tehtiin, ja on kuulemma yleisesti käytetty vaivaisenluuleikkauksissa. Se ei sattunut ees niinkun kuvittelin ja riitti kun annettiin kerran jotain rauhottavaa. Nukahdin melkein. Ja kipu pysyi kauemmin poissa mikä oli kiva.

      • tulin pari päivää sitten kyseisestä leikkauksesta!
        Mulle se tehtiin selkäydinpuudutuksessa, eikä se käynyt kipiää niinku luulin=) Ja tosiaan ne kivut pysyivät useamman tunnin ajan pois, leikkauksen jälkeen. Yön saikin sitte kärsiä kovista säryistä, ennenku "raski" pyytää hoitajalta tablettia.
        Mutta leikkaus oli nopea, ja jalka voi nyt jo aika hyvin=)
        Että seuraavan kerran ko joutuu menemään, niin otan kyllä saman puudutuksen.


    • Fylska

      Nyt leikkaus on tehty, nukutuksessa, eikä minkäänlaisia huononolon tunteita ollut tai muuta vastaavaa.

    • sj

      Olen menossa vaivaisenluu leikkaukseen ja käsittääkseni se tehdään selkäydin puudutuksella. Itselläni ei ole kokemusta siitä mutta uskoisin että se on ihan hyvä, niitä tehdään niin paljon. Samalla kertaa hoidetaan varvas jonka olen loukannut kaatuessani. Tuttavallani on tehty vastaavanlainen operaatio ja on ainakin ihan tyytyväinen ja jalat on hyvässä kunnossa. Ei muuta kun tsemppiä ja Hyvää kevättä!!

      • lazylady

        Minulta leikattiin vaivaisenluu lokakuussa. Leikkaus meni hyvin,mutta jalka ei ole tullut kuntoon. Isovarvas ei ole luutunut ollenkaan. Naulan varassa kiinni. Kipuja ei ole, mutta turvotus on kova enkä saa tavallisia kenkiä jalkaani ollenkaan. Nyt 5 kk leikkauksesta ja uusi leikkaus edessä. Ottavat lonkasta luuta ja yrittävät korjata
        sillä varpaani. Ottaa todella rankasti pattiin. Edessä 3 kk sairausloma ja ne leikkauksen jälkeiset kivut. En olisi leikkauttanut koko vaivaisenluuta, jos olisin
        tiennyt tämän.


      • vänkkyrävarvas
        lazylady kirjoitti:

        Minulta leikattiin vaivaisenluu lokakuussa. Leikkaus meni hyvin,mutta jalka ei ole tullut kuntoon. Isovarvas ei ole luutunut ollenkaan. Naulan varassa kiinni. Kipuja ei ole, mutta turvotus on kova enkä saa tavallisia kenkiä jalkaani ollenkaan. Nyt 5 kk leikkauksesta ja uusi leikkaus edessä. Ottavat lonkasta luuta ja yrittävät korjata
        sillä varpaani. Ottaa todella rankasti pattiin. Edessä 3 kk sairausloma ja ne leikkauksen jälkeiset kivut. En olisi leikkauttanut koko vaivaisenluuta, jos olisin
        tiennyt tämän.

        Minulle kävi samalla tavalla kuin sinulle. Isovarvas ei ole luutunut ja nyt pitäisi tehdä samanlainen leikkaus kuin sinulle. Halusin miettiä vielä asiaa, joten olisi kiva kuulla miten sinulla on toipuminen mennyt uusinta leikkauksen jälkeen.


    • tuplavaivaisenluu

      Missä sinut leikattiin? Itse odotan pääsyä samanlaiseen leikkaukseen.

    • suuret saappaat vain

      Minulle tehtiin vuosi sitten vasaravarpaan leikkaus. Luvattiin että se korjaantuu. Kuinkas kävi. Kun tulin kotiin ja avasin kääreen huomasin heti että sama ongelma edelleen. Varvasnivel aivan koukussa, varvasta oli vaan lyhennetty, ei muuta. Kävin näyttämässä sairaalassa ja myönsivät ettei olekkaan korjattu suunnitelman mukaan vaan lääkäri oli tehnyt oman toteutuksensa leikatessaan. Lääkäri oli nuori ja vasta erikoistumassa, eli ei valmis yksin leikkaamaan. Tein valituksen potilasasiamiehelle. Sain sairaalasta vastauksen että saan uusinta leikkauksen. Ei ole kutsua tullut. Suututtaa nämä koheltajat. Miksi ei ole kokeneempi lääkäri mukana kun ei ole taitoa vielä yksin toimia. Rahat kyllä kelpaa. Ei köyhällä olis varaa maksaa harjoittelijoiden mokia.

    • jk. 49

      Minulle on tehty vaivasenluu leikkaus Tampereella ,ja kaikki on mennyt todella onnistuneesti .Kiitos siitä nais kirurgille !Ei ole ollut mitään kipuja eikä särkyjä operaation jälkeen ! Todella ammatti taitoista työtä !

    • 2311

      Olen menossa uusintaleikkaukseen, toistakymmentä vuotta sitten tehtiin se leikkaus vaivasenluihin josta otetaan luupala pois, nyt vaan jyrsitään tai hiotaan uudelleen kasvanut, sekä oiotaan kakkosvarpaat, eli niihin piikit neljäksi viideksi viikoksi.
      :/

    • Vaivaisenluu 2008

      Alkuperäiseen kysymykseen muutama vuosi sitten leikattuna olen sitä mieltä, että puudutus riittää. Piikki issiashermon seutuun ja jalka ei tiennyt mistään mitään, eikä kyllä yläpääkään pahemmin. Jotain mömmöjä meni sinnekin vissiin. Sen verran jossain vaiheessa kuulin kun puhuivat kahden millin poranteristä ja sitten taas ei mitään tietoa. Niin varvas katkaistiin ja laitettiin yhteen (Chevron-leikkaus). Hyvä tuli, ei särje enää.

      Nyt joku kuukasi sitten operoitiin nilkkamurtuma epiduraalisssa ja olo oli yhtä pöllyssä. Mistään ei mitään tiennyt. Ainoo joka tuli leikkauksen jälkeen oli paleleminen.

    • 2311

      Nonni.
      Viikko sitten leikattiin molemmista jaloista vaivasenluut ja toisesta korjattiin vasaravarvas.
      Leikkausalissa olin kolme tuntia.
      Puudutus hävsi tosi hitaasti ja ylläripylläri alkoi hävitä ylhäältä alas, ennen aina on tullut ekana tunto varpaisiin.

      Ensimmäinen yö oli tuskaisa mutta sen jälkeen kaikki hyvin.

      Kantakenkää käytän neljä viikkoa jonka jälkeen toisen jalan kipsikääre poistetaan samoin vasaravarpaasta piikki.

      Lääkäri oli lopputulokseen tyytyväinen.

    • 2311

      Eilen otettiin piikki pois kakkosvarpaasta, ei sattunut ollenkaan, jälkeen kyllä alkoi pakottamaan.
      Kipsi pois toisesta jalasta.

      Hyvä että on homma tehty.

    • mariart

      Miten helposti leikkaukseen mahdollista päästä?

    • Ope

      Puudutuksella tehtiin, oikean varpaan vaivasenluu, kahdella piikillä kiinni ja 6 vkoa kantakengän kanssa ja sauvojen kanssa köpötellä. Hyvin olen nukkunut molemmat yöt nyt 2 päivää mennyt. Kipuun otan lääkettä 3krt päivässä. Toivon, että jalkani mahtuisi myös korkeakorkoisiin kenkiin. 15 vuotta vielä töissä.. Syksyllä vasen jalka samaan operaatioon.

    • vaivasenluu

      Onko vaivasenluuleikkauksen jälkeen vielä kipuja jaloissa?

      • Mummu

        19.9.2018 olin vaivasenluu leikkauksessa,2vrk oli kipuja,nyt outoja,aivankuin hermo tuntemuksia/vihlomista.Onkohan normaalia?


      • Anonyymi
        Mummu kirjoitti:

        19.9.2018 olin vaivasenluu leikkauksessa,2vrk oli kipuja,nyt outoja,aivankuin hermo tuntemuksia/vihlomista.Onkohan normaalia?

        8. 10. 2020 vaivasenluunleikkaus ja vasaravarpaan korjaus , Hatanpään sairaala Tampereella , selkäydin puut. puudutus . Kotiin pääsin muutaman tunnin päästä . Nyt kulunut 6 pv siitä . Ei yhtään kipuja särkyä ei turvotusta ei myöskään tullut kudosnestettä eka pv jälkeen . Teen pieniä lenkkejä pihalla ja sisällä menen ilman sauvoja . Toivottavasti menee hyvin loppukin .aika pitkä toipuminen kuitenkin kamalan kengän kanssa 6 vk. En ole muistakaan leikkauksista ollut kipuherkkä 👍🤗


    • Pirkkopm

      Minulla leikattiin vaivaisenluu ja laitettiin leikkauksen jälkeen puudutus sääreen. Ei ollut yöllä kipuja ja puudutus pitikin parhaassa tapauksessa kestää yön yli aamuun. No, nyt on jo päivä illassa ja polvesta alas edelleen täysin tunnoton. Onko normaalia ? Onko muilla ollut näin pitkään ? Sairaalasta sanoivat, että odota vain vielä pari päivää.

    • Anonyymi

      Mulla tehtiin eilen luudutus leikkaus. Kipu kova pari ruuvia laitettiin. Sai hyvät särkylääke t

    • Anonyymi

      Hieveö toimen pide, ja jos sattuu kokematon lääkäri voi mennä pahasti pieleen. Ensuosittele parantuminen kestää kauan ja sen jälkeen jalka voi olla jatkuvasti pallona.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5540
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3537
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1662
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      206
      1636
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      78
      1092
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1088
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      907
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      809
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      808
    Aihe