Osaava kai, kun on pallonkin kiertänyt.
Nykyään monet eivät taida edes tietää Harkimon pallonkiertotaustaa?
http://venelehti.fi/uutiset/pallon-kiertanyt-nyt-61-suomalaisvenetta
Millainen on Harry Harkimo purjehtijana?
33
3618
Vastaukset
- kokenut purjehtija!
Aikanaan 80-luvun alkupuolella kisattiin usein samoissa avomerikisoissa, joissa "Hjallis" oli silloin Wiikerin "Maran" gastina.
Harkimo oli sittemmin Whitbread-kisan gastina “Skopbank of Finland”issa, jonka kipparina oli Kenneth Gahmberg (1981-82).
80-luvun lopulla Harkimo osallistui BOC-yksinpurjehdukseen “Belmont of Finland” (Swan 51) veneellä. Samassa pallonkiertokisassa oli myös Pentti Salmi “Merikotka”:llaan (Sirena 44). Hänen veneensä kyljessä oli kisan aikana iso teksti “Colt by Rettig”, mutta spinnussa oli veneen "oikeaan" nimeen viittaava merikotka-logo. Ilmeisesti tupakkafirma sponsoroi myös Salmea.
Muistamani mukaan Hjalliksen Swan 51 oli pienellä modifikaatiolla saatu mahtumaan 40-50 –jalkaisten veneiden luokkaan, jossa hän sijoittui lopputuloksisssa kolmanneksi ajan ollessa 168 vrk. Salmi tuli 44-jalkaisella Sirenallaan seitsemänneksi 175 vrk ajallaan. Kovia suorituksia molemmat!
Sen suorituksen jälkeen Harkimo kipparoi “Belmont of Finland II”:n kymmenenneksi Whitbread-kisassa 89-90, jossa Ludde Ingvallin “Union Bank of Finland” sijoittui yhdennäkseksi ja hyvin purjehtinut Mara Wiikeri joutui keskeyttämään Falklandin pohjoispuolella “Martela of Finland”-veneen kölipulttien irrottua kölistä.- Bossu
Luin Gahmbergin kirjan whitbread-projektistaan. Siinä hän mainitsee, että eräs miehistön jäsen kieltäytyi vessanpesuvuoroista jo atlantilla, koska "oli tullut purjehtimaan." Onko tietoa, oliko kyseessä Hjallis?
- antakaa olla
Epäilyttvä trolli.
Ei ole ihan eettistä ruotia elävää purjehduslegendaa, tai ketään muutakaan nimellä mainiten. Nettietiketti ei anna kuin kehua näin nimimerkin takaa, muuten menee loanheitoksi.
Voitaisiinko puhua asioista ja mielellään asiaa. Jäteteään elävät kanssaihmisemme elämään omaa elämäänsä ja olemaan julkisuudessa omaksi päättämällään panoksella. Nykyään Hjallis taitaa olla enemmänkin moottoriveneilijä. Hänellä on Aquador 28 HT ja XO 240.
- iij
Mikä on purjehduksessa osaava? Perhepurjehtiqj vai kilpapurjehtija? Mitä osaa arvostetaan siinä kovin arkisessa puuhassa? Hjallis löysi ainakin kiven kotiin palatessa.
- muistikatko
Tiedätkö tarkemmin, missä ko kivi on? Jossakin Porkkalan merialueella? Joku älämölö siitä taisi tulla?
- Saaressa vieraillut
muistikatko kirjoitti:
Tiedätkö tarkemmin, missä ko kivi on? Jossakin Porkkalan merialueella? Joku älämölö siitä taisi tulla?
Porkkalanniemen kärjen tuntumassa on Metsähallituksen hallinnoima saari, jolla on kartoissa eri nimiä malliin Stor Träskö, Träskön ja Träsköklobb. Sen eteläpuolitse kulkee 9 metrin väylä. Lähimpänä saaren eteläkärkeä olevan punaisen väylänreunamerkin ja saaren eteläkärjen välissä suunnilleen puolimatkassa on vedenalainen kari, jota olen kuullut sanottavan Harkimon kiveksi.
Joskus 20 vuotta sitten olin saaressa silminnäkijänä erään purkkarikipparin löytäessä tuon kiven ja onnistuessa tarttumaankin siihen. Pian paikalle osui moottorivene, joka sai vedetyksi keppiveneen irti. Lähistöllä partioinut merivartioston vene ei aivan ehtinyt hätiin, mutta ajoi purkkarin kiinni ja puhallutti kipparin ennen kuin päästi hänet jatkamaan matkaa. - Väylää joskus seilannut
Saaressa vieraillut kirjoitti:
Porkkalanniemen kärjen tuntumassa on Metsähallituksen hallinnoima saari, jolla on kartoissa eri nimiä malliin Stor Träskö, Träskön ja Träsköklobb. Sen eteläpuolitse kulkee 9 metrin väylä. Lähimpänä saaren eteläkärkeä olevan punaisen väylänreunamerkin ja saaren eteläkärjen välissä suunnilleen puolimatkassa on vedenalainen kari, jota olen kuullut sanottavan Harkimon kiveksi.
Joskus 20 vuotta sitten olin saaressa silminnäkijänä erään purkkarikipparin löytäessä tuon kiven ja onnistuessa tarttumaankin siihen. Pian paikalle osui moottorivene, joka sai vedetyksi keppiveneen irti. Lähistöllä partioinut merivartioston vene ei aivan ehtinyt hätiin, mutta ajoi purkkarin kiinni ja puhallutti kipparin ennen kuin päästi hänet jatkamaan matkaa.No ei se ainakaan tuo kivi ollut. Porkkalan edustalla kyllä,mutta ulompana Mäkiluodon sisääntuloväylän varrella.
Pysytäänpä purjehdukseen liittyvissä asioissa eikä vatvota muita Hjalliksen ominaisuuksia.
- 80808080
Hjallis on aikoinaan huoltanut wallas lämmittimiä,purjehtijana en tiedä mutta olin ottamassa häntä vastaan 80 luvulla kun palasi Belmontilla helsinkiin.
- round and round
Hjallis pyörähti Atlantilla ympäri yksinpurjehduksellaan myrskyssä.
- eikös
Hjallis putosi kyydistä yksinpurjehduksellaan, mutta sai kiinni hinaamastaan köydestä ja saikin vedettyä itsensä takaisin veneeseen.
- Sampooo
eikös kirjoitti:
Hjallis putosi kyydistä yksinpurjehduksellaan, mutta sai kiinni hinaamastaan köydestä ja saikin vedettyä itsensä takaisin veneeseen.
Pelkkää legendaa, kun silminnäkijät puuttuvat.
- Harkimo vs Salmi
Sampooo kirjoitti:
Pelkkää legendaa, kun silminnäkijät puuttuvat.
Se kai on selvä, että yksinpurjehduskisoissa sattuu kaikenlaista eikä kisa ole kellekään helppo.
Hjalliksen tapauksessa medianäkyvyys tuntui olevan hyvin tärkeä Hjallikselle ja sponsoroidulle projektille, mutta kenties oli tärkeä myös lehtimyynnin kannalta. Siksi kai uutisoitiin muistamani mukaan jopa itkua ja pahaa oloa. Kaikkea piti dramatiosoida, jotta näkyvyys paranisi.
Samaan aikaan samassa kisassa Sirena 44:llä purjehtineen Pentti Salmen edesottamukset eivät juurikaan kiinnostaneet mediaa. Swan 51:llä purjehtinut Hjallis oli mediassa sankari, Pentti Salmi ei. - seppomartti
eikös kirjoitti:
Hjallis putosi kyydistä yksinpurjehduksellaan, mutta sai kiinni hinaamastaan köydestä ja saikin vedettyä itsensä takaisin veneeseen.
On täysin mahdotonta jos vene on vauhdissa. Sopii kokeilla 7-10 slmun vauhdissa. Plägässä taas ei tiputa kannelta. Köyden hinaamista perässä suosittiin yksinpurjehduksessa noihin aikoihin mutta tuskin enää on käytössä.
- jarru päällä kisassa
seppomartti kirjoitti:
On täysin mahdotonta jos vene on vauhdissa. Sopii kokeilla 7-10 slmun vauhdissa. Plägässä taas ei tiputa kannelta. Köyden hinaamista perässä suosittiin yksinpurjehduksessa noihin aikoihin mutta tuskin enää on käytössä.
En jaksa uskoa, että missään yksinpurjehduskilpailussa olisi edes aikaisemminkaan hinattu köysiä perässä MOB-tilannetta varten. Jos joku on löytänyt mainintoja, olisi kiva saada lähde tai linkki niihin.
Pitkää köyttä tai muuta laahusta voidaan tietysti hinata perässä, jos veneen vauhtia halutaan hidastaa ja hallintaa parantaa myötämyrskyssä ja korkeassa aallokossa.
Myötäisessä myrskytuulessa Swan 51:stä pienempikin vene kulkee pelkällä myrskyfokalla vähintään 7-10 kn vauhtia, alamäkisurffeissa vauhti kiihtyy.
En ole lukenut enkä kuullut Harkimon "Belmont of Finlandin" kaatumisesta (knock down, jossa masto on vedessä) tai 360° ympärimenosta. Sellaisessa vauhti varmastikin pysähtyy ja veneeseen kiipeäminen esim. falliin tarttumalla on mahdollista. Jos vauhdissa putoaa mereen, eiköhän peli ole menetetty.
Nykyisten VOR-veneiden action-kamerat antavat aivan erilaisen dokumentaation kuin naistenlehtien toimittajat juorupalstoillaan. - seppomartti
jarru päällä kisassa kirjoitti:
En jaksa uskoa, että missään yksinpurjehduskilpailussa olisi edes aikaisemminkaan hinattu köysiä perässä MOB-tilannetta varten. Jos joku on löytänyt mainintoja, olisi kiva saada lähde tai linkki niihin.
Pitkää köyttä tai muuta laahusta voidaan tietysti hinata perässä, jos veneen vauhtia halutaan hidastaa ja hallintaa parantaa myötämyrskyssä ja korkeassa aallokossa.
Myötäisessä myrskytuulessa Swan 51:stä pienempikin vene kulkee pelkällä myrskyfokalla vähintään 7-10 kn vauhtia, alamäkisurffeissa vauhti kiihtyy.
En ole lukenut enkä kuullut Harkimon "Belmont of Finlandin" kaatumisesta (knock down, jossa masto on vedessä) tai 360° ympärimenosta. Sellaisessa vauhti varmastikin pysähtyy ja veneeseen kiipeäminen esim. falliin tarttumalla on mahdollista. Jos vauhdissa putoaa mereen, eiköhän peli ole menetetty.
Nykyisten VOR-veneiden action-kamerat antavat aivan erilaisen dokumentaation kuin naistenlehtien toimittajat juorupalstoillaan.Ei varmaan kisassa kukaan hinaa köyttä, minkä vastus on enemmän, mitä ihminen käsillään vetää. Soolo reissupurjehdusta tarkoitin ja olen tavannut muinoin narupurjehtijan
- BOCia seurannut
jarru päällä kisassa kirjoitti:
En jaksa uskoa, että missään yksinpurjehduskilpailussa olisi edes aikaisemminkaan hinattu köysiä perässä MOB-tilannetta varten. Jos joku on löytänyt mainintoja, olisi kiva saada lähde tai linkki niihin.
Pitkää köyttä tai muuta laahusta voidaan tietysti hinata perässä, jos veneen vauhtia halutaan hidastaa ja hallintaa parantaa myötämyrskyssä ja korkeassa aallokossa.
Myötäisessä myrskytuulessa Swan 51:stä pienempikin vene kulkee pelkällä myrskyfokalla vähintään 7-10 kn vauhtia, alamäkisurffeissa vauhti kiihtyy.
En ole lukenut enkä kuullut Harkimon "Belmont of Finlandin" kaatumisesta (knock down, jossa masto on vedessä) tai 360° ympärimenosta. Sellaisessa vauhti varmastikin pysähtyy ja veneeseen kiipeäminen esim. falliin tarttumalla on mahdollista. Jos vauhdissa putoaa mereen, eiköhän peli ole menetetty.
Nykyisten VOR-veneiden action-kamerat antavat aivan erilaisen dokumentaation kuin naistenlehtien toimittajat juorupalstoillaan.Los Angeles Times 16.12.1986: Harry Harkimo reported being swept off his 50-foot Belmont Finland in a knockdown. His lifeline saved him.
- selvisi sekin!
BOCia seurannut kirjoitti:
Los Angeles Times 16.12.1986: Harry Harkimo reported being swept off his 50-foot Belmont Finland in a knockdown. His lifeline saved him.
Köyden vetäminen perässä perustuikin ehkä lehtitoimittajien käännösvirheeseen tai ymmärtämättömyyteen tms.
Harry Harkimo olikin turvavaljaissa kytkettynä veneeseen. Vene ei mennyt ympäri, vaan teki knockdownin (kallistui n. 90°) jonka takia Harkimo oli joutunut veteen.
Kiitos selvityksestä! - BOCia seurannut
selvisi sekin! kirjoitti:
Köyden vetäminen perässä perustuikin ehkä lehtitoimittajien käännösvirheeseen tai ymmärtämättömyyteen tms.
Harry Harkimo olikin turvavaljaissa kytkettynä veneeseen. Vene ei mennyt ympäri, vaan teki knockdownin (kallistui n. 90°) jonka takia Harkimo oli joutunut veteen.
Kiitos selvityksestä!Niin no... Pääsin joskus, muutamia vuosia kisan jälkeen hetken jutustelemaan Harkimon kanssa. Kysyin, hirvittikö lähteä kisaan kun siirtomiehistö oli dipannut veneen jo siirtopurjehduksella. Vastaus oli melko sanatarkasti seuraava: "Nehän vaan dippas, mä menin ympäri. Eihän Itämerellä oo ees aaltoja." Tälle lausunnolle ei ole todistajia, paitsi minä. Sen takia laitoin tuon viittauksen netistä löytämääni lehtikirjoitukseen, se lie jonkin sortin lähdeviite (toisin kuin oma muistini).
- Hammas irti tongeill
Harkimo vs Salmi kirjoitti:
Se kai on selvä, että yksinpurjehduskisoissa sattuu kaikenlaista eikä kisa ole kellekään helppo.
Hjalliksen tapauksessa medianäkyvyys tuntui olevan hyvin tärkeä Hjallikselle ja sponsoroidulle projektille, mutta kenties oli tärkeä myös lehtimyynnin kannalta. Siksi kai uutisoitiin muistamani mukaan jopa itkua ja pahaa oloa. Kaikkea piti dramatiosoida, jotta näkyvyys paranisi.
Samaan aikaan samassa kisassa Sirena 44:llä purjehtineen Pentti Salmen edesottamukset eivät juurikaan kiinnostaneet mediaa. Swan 51:llä purjehtinut Hjallis oli mediassa sankari, Pentti Salmi ei.Vaimo väitti että Harkimo olisi kertonut TV:ssä että hammas tuli yhtäkkiä pipiksi, ja hän olisi käynyt työkalupakista isot tongit ja nappassut huonon hampaan pois. Mahtoiko keripukki iskeä jo noin lyhyellä reissulla vai onko se oikeasti niin kova jätkä? Minulta jäisi kyllä tekemättä.
- turtlet?
Siis ihan 360 asteen "pyörähdyksen" vai "vain"normaalin" saalingin kastelun? Mielenkiintoista, kerropa asiasta liisää. Olen seurannut noita tapahtumia tarkasti ja tuo on mennyt minulta ohi. Sayula kyllä meni "ympäri", oliko parikin kertaa, ja siitä tulikin aika iso haloo. Swan 65 sai sitten mm muutaman tonnin painavamman kölin. .
- BOCia seurannut
Muistaakseni siirtomiehistö dippasi menomatkalla Belmontin "normaalisti" mutta Harkimo meni oman tarinansa mukaan seilit ylhäällä 360, jäi roikkumaan johonkin köyteen ja kampesi takaisin kannelle. Joku toinen, nimenomaan tuohon kisaan tehty vene dipppasi (samalla legillä?) seilit ylhäällä, seurauksena merkittävät kansivauriot. Harkimon tarina kuulosti tuolloin omaan korvaan aika paksulta... Mutta jos yksinpurjehduksella putoaa veneestä, on tilanne niin vaarallinen, että sitä varmaan näkee ja kuvittelee kaikenlaista.
- 10+20
BOCia seurannut kirjoitti:
Muistaakseni siirtomiehistö dippasi menomatkalla Belmontin "normaalisti" mutta Harkimo meni oman tarinansa mukaan seilit ylhäällä 360, jäi roikkumaan johonkin köyteen ja kampesi takaisin kannelle. Joku toinen, nimenomaan tuohon kisaan tehty vene dipppasi (samalla legillä?) seilit ylhäällä, seurauksena merkittävät kansivauriot. Harkimon tarina kuulosti tuolloin omaan korvaan aika paksulta... Mutta jos yksinpurjehduksella putoaa veneestä, on tilanne niin vaarallinen, että sitä varmaan näkee ja kuvittelee kaikenlaista.
En minäkään usko, että 360 astetta pituusakselinsa ympäri pyörähtänyt vene purjehtii enää mihinkään. Mutta ei se tarkoita Harkimon varsinaisesti valehdelleen. Kyllä siinä putoamistilanteessa todennäköisesti menee sen verran äkkinäisesti kaikki, että voi hyvin tuntua kuin vene menisi täysin ympäri.
Ja toisaalta tässä voi olla vähän ilmaisutavasta kyse eli mitä oikeastaan sanoja on tarkoittanut. - Bossu
10+20 kirjoitti:
En minäkään usko, että 360 astetta pituusakselinsa ympäri pyörähtänyt vene purjehtii enää mihinkään. Mutta ei se tarkoita Harkimon varsinaisesti valehdelleen. Kyllä siinä putoamistilanteessa todennäköisesti menee sen verran äkkinäisesti kaikki, että voi hyvin tuntua kuin vene menisi täysin ympäri.
Ja toisaalta tässä voi olla vähän ilmaisutavasta kyse eli mitä oikeastaan sanoja on tarkoittanut.Ervin pariskunta kertoo kirjassaan menneensä Swan 371:llä ympäri intian valtamerellä ja matkan jatkuneen ilman vaurioita. Kippari pysyi kyydissä turvaliinan ansiosta, kaksi naista oli sisällä, kun kaikki tavarat lentelivät ympäri.
- muistat väärin!
Bossu kirjoitti:
Ervin pariskunta kertoo kirjassaan menneensä Swan 371:llä ympäri intian valtamerellä ja matkan jatkuneen ilman vaurioita. Kippari pysyi kyydissä turvaliinan ansiosta, kaksi naista oli sisällä, kun kaikki tavarat lentelivät ympäri.
Taidat joko muistaa väärin tai vähättelet vaurioita!
Heikki ja Heli Ervi purjehti kaksistaan "Dynamitella" mukanaan tyttökissa (viestissäsi toinen nainen). Ympärimeno tapahtui 50-60kn tuulessa 1500 mpk Kapkaupungista itään, jolloin keulapurje oli otettu alas ja vene kulki pelkällä reivatulla isolla. Merenkäynti oli hankala. Siksi veneen perästä oli laskettu 50m köyttä laahusankkuri. Tapahtumahekellä Heikki oli ollut sitloodassa turvavaljaissaan ja joutunut ympärimenossa veneen kyljelle turvavaljaissa roikkuen, mutta oli saanut otteen ratista. Veneen oietessa ratti veti hänet takaisin veneeseen.
Matka ei "jatkunut ilman vaurioita", vaan pariskunta purjehti pelkällä keulapurjeella lähimpään korjauspaikkaaan, joka oli Durban 800 mpk päässä. Puomi oli katkennut eikä esim. lämmintä ruokaa voinut laittaa hellan hajoamisen takia.
Durbanissa 5 viikon aikana oli saatu uusi puomi, uusi isopurje, uusi hella ym ja vene oli taas kunnossa jatkamaan matkaansa. - kateelliset soimaa?
muistat väärin! kirjoitti:
Taidat joko muistaa väärin tai vähättelet vaurioita!
Heikki ja Heli Ervi purjehti kaksistaan "Dynamitella" mukanaan tyttökissa (viestissäsi toinen nainen). Ympärimeno tapahtui 50-60kn tuulessa 1500 mpk Kapkaupungista itään, jolloin keulapurje oli otettu alas ja vene kulki pelkällä reivatulla isolla. Merenkäynti oli hankala. Siksi veneen perästä oli laskettu 50m köyttä laahusankkuri. Tapahtumahekellä Heikki oli ollut sitloodassa turvavaljaissaan ja joutunut ympärimenossa veneen kyljelle turvavaljaissa roikkuen, mutta oli saanut otteen ratista. Veneen oietessa ratti veti hänet takaisin veneeseen.
Matka ei "jatkunut ilman vaurioita", vaan pariskunta purjehti pelkällä keulapurjeella lähimpään korjauspaikkaaan, joka oli Durban 800 mpk päässä. Puomi oli katkennut eikä esim. lämmintä ruokaa voinut laittaa hellan hajoamisen takia.
Durbanissa 5 viikon aikana oli saatu uusi puomi, uusi isopurje, uusi hella ym ja vene oli taas kunnossa jatkamaan matkaansa.Eli Hjallis pyörähti ympäri myrskyssä turvavaljaissa 360 astetta.
Onko tämä nyt näin vaikeaa niellä?
Tämän asian epäilijöillä taitaa jonkin asteinen "kateus" nyt aukoa käkätintä? - kieroutunut ajatus!
kateelliset soimaa? kirjoitti:
Eli Hjallis pyörähti ympäri myrskyssä turvavaljaissa 360 astetta.
Onko tämä nyt näin vaikeaa niellä?
Tämän asian epäilijöillä taitaa jonkin asteinen "kateus" nyt aukoa käkätintä?Ei kai soimaamisesta tai kateudesta voinut olla kysymys?Aikaisemmissa viesteissä esitettiin käsitys, että Belmont of Finlandin perässä olisi hinattu köyttä ja pelastautuminen olisi tapahtunut sen avulla. Olisikohan tapausta aikanaan väritetty naistenlehdissä ja siksi tarina oli muuttunut epäuskottavaksi? Los Angeles Timesin lyhyt selostus oli informatiivinen.
Kukaan isoilla merillä seilannut purjehtija ei kahdehdi toisen purjehtijan hengenvaarallista tilannetta. Päinvastoin! Ollaan tyytyväisiä, että Harkimo selvisi hengissä! - bhgfjk
muistat väärin! kirjoitti:
Taidat joko muistaa väärin tai vähättelet vaurioita!
Heikki ja Heli Ervi purjehti kaksistaan "Dynamitella" mukanaan tyttökissa (viestissäsi toinen nainen). Ympärimeno tapahtui 50-60kn tuulessa 1500 mpk Kapkaupungista itään, jolloin keulapurje oli otettu alas ja vene kulki pelkällä reivatulla isolla. Merenkäynti oli hankala. Siksi veneen perästä oli laskettu 50m köyttä laahusankkuri. Tapahtumahekellä Heikki oli ollut sitloodassa turvavaljaissaan ja joutunut ympärimenossa veneen kyljelle turvavaljaissa roikkuen, mutta oli saanut otteen ratista. Veneen oietessa ratti veti hänet takaisin veneeseen.
Matka ei "jatkunut ilman vaurioita", vaan pariskunta purjehti pelkällä keulapurjeella lähimpään korjauspaikkaaan, joka oli Durban 800 mpk päässä. Puomi oli katkennut eikä esim. lämmintä ruokaa voinut laittaa hellan hajoamisen takia.
Durbanissa 5 viikon aikana oli saatu uusi puomi, uusi isopurje, uusi hella ym ja vene oli taas kunnossa jatkamaan matkaansa.Ihan lonkalta muistan, että Eväillä oli Mersu niminen iso tyttö miehistönälä?
- se todella tapahtui
10+20 kirjoitti:
En minäkään usko, että 360 astetta pituusakselinsa ympäri pyörähtänyt vene purjehtii enää mihinkään. Mutta ei se tarkoita Harkimon varsinaisesti valehdelleen. Kyllä siinä putoamistilanteessa todennäköisesti menee sen verran äkkinäisesti kaikki, että voi hyvin tuntua kuin vene menisi täysin ympäri.
Ja toisaalta tässä voi olla vähän ilmaisutavasta kyse eli mitä oikeastaan sanoja on tarkoittanut.Kysymyksessä on edelleen käännösvirhe. Se oli pudonnut vuoteesta ja kierähtänyt täydet 360 astetta ennenkuin osui lattiaan. Pyörällä päästään sitten kiipesi kannelle.
- Olet oikeassa
bhgfjk kirjoitti:
Ihan lonkalta muistan, että Eväillä oli Mersu niminen iso tyttö miehistönälä?
Joo, taidan nyt muistaa, että musta tyttö Mercedes, tuli kyytiin Kapkaupungista. Oli tytön ensimmäinen matka purjeveneessä. Ei kuulunut vakiomiehistöön. Kissan nimi taisi olla Sipri. Sekoitin muistikuvissani sen Mersuun.
- Marsu
Olet oikeassa kirjoitti:
Joo, taidan nyt muistaa, että musta tyttö Mercedes, tuli kyytiin Kapkaupungista. Oli tytön ensimmäinen matka purjeveneessä. Ei kuulunut vakiomiehistöön. Kissan nimi taisi olla Sipri. Sekoitin muistikuvissani sen Mersuun.
Mersuun? Onko joku jossain Mersu?
Olet oikeassa kirjoitti:
Joo, taidan nyt muistaa, että musta tyttö Mercedes, tuli kyytiin Kapkaupungista. Oli tytön ensimmäinen matka purjeveneessä. Ei kuulunut vakiomiehistöön. Kissan nimi taisi olla Sipri. Sekoitin muistikuvissani sen Mersuun.
Aivan oikein, kissan nimi oli Sipri, ja Heikki Ervin aikaisempi vene, siihen aikaan kun häneen tutustuin 1970-luvun loppupuolella, oli nimeltään s/y Siprina. Se oli varttitonnari Jasmine 25.
Ketjusta on poistettu 18 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 174166
Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1842459Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731607Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o641177Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella231157Toivoisin etten jännittäisi
niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti42902- 171894
Junan kylkeen autolla
Miten helevetissä voi ajaa auton junan kylkeen?? Puhelinta hivelöity kenties!!? Koirat vielä kyydissä on käsittämätöntä74863- 104860
Oletko päättänyt
Jo varmasti että ensi vuonna keräät rohkeutesi ja sanot tunteesi vai et? Sitä odottaessa ja toivoessa72810