millaisia kokemuksia on vuolukivi leivinuuni-hella yhdistelmistä? esim. nunnauunista tai tulikiviuunista ym..
niin käyttö ja lämmitys ominaisuuksista?
leivinuuni-hella
1
1598
Vastaukset
- Uunilämmittäjä
Itselläni on Tulikiven leivinuuni-hella yhdistelmä tuossa tuvassa. Muutin tähän taloon vasta kesällä, joten kokemukset ovat vielä aika vähäisiä.
Olen lämmittänyt uunia näillä keleillä (talo Etelä-Karjalassa, pakkanen ollut siinä 10-20 astetta) joka ilta 2-3 pesällistä kuivaa leppävoittoista sekahalkoa, ja lämpöä on riittänyt 100 neliön hirsiseen, sisäpuolelta eristettyyn 1-kerroksiseen taloon niin hyvin ettei vielä ole yhtään patteria ollut päällä tuomassa lisälämpöä. Toki onhan seinien vieressä vähän viileämpää, mutta eipä se ole pahemmin haitannut (eikä patteritkaan tasaisi täysin lämpötiloja seinien vieressä).
Minulla on opettelun aihetta vielä ainakin pellin oikea-aikaisessa sulkemisessa, tässä kun ei ole sitä ns. häkäpeltiä erikseen. Olen pelannut varman päälle, ja polttanut hiilet loppuun asti ennen pellin sulkemista, mutta ilmeisesti ei tarvitsisi menetellä ihan näinkään..? Hiilien pudottamisen jälkeen on kuitenkin ehdottomasti muistettava sulkea suuluukun ilmaräppänä, muuten hiiliä alhaalla poltellessa uuni jäähtyy kymmeniä asteita, siis niin kiinteän mittarin kuin irtomittarinkin mukaan. Kun monet tuntuvat epäilevän uunien kiinteiden mittareiden näyttämää verrattuna uunin sisälämpötilaan, niin ostin irtomittarin ja olen huomannut että ero on vain 10-20 astetta.
Hellassa oli alkusyksyllä luonnollisesti vetovaikeuksia, mutta nyt kun sitä on käyttänyt noin pari kertaa viikossa, niin vetoa tuntuu kyllä riittävän alusta asti. Jopa liikaakin, ts. ruokien keittelyn aikana joutuu pitämään vedon aika pienellään että levyt kuumenisi tarpeeksi, vai voiko siihen olla muu syy kun ei meinaa edes vesi kiehua, ja liekit menee juuri hipomattakaan koko levyjä..?? Levyjen alapinnan "ohjurit" ovat oikeassa asennossa.
Mitä veto-ongelmiin tulee, hiustenkuivaajalla niistä lattianrajassa olevista aukoista lämmintä ilmaa hormiin tai muutama paperitollo sinne palamaan, niin hyvin on auttanut.
Mutta mukavaa lämpöä ne antaa molemmat, hella kovinkin nopeasti. Uunihan alkaa hehkua ulospäin enemmän vasta aamuyöllä kun illalla lämmittää, tosin jokapäiväisessä käytössä onhan sen kyljet lämpimät koko ajan. Lämmitystä seuraavana päivänä klo 17 uunissa näyttää olevan noin 100 astetta jäljellä kun siis lämmittää joka ilta, ja aina lämmittää 250-300 asteeseen.
Ja vielä se, että uunissa kun ei polta paukkuvaa pihkapuuta, niin saa takanomaisen tunnelman kun polttaa luukku auki, kunhan vaan puut on syttyneet kunnolla. Ei todellakaan savuta sisään kun vaan vetoasiat on kunnossa.
Niin ja vielä yksi juttu. Puut kannattaa kantaa sisään lämpiämään, tai siis itse haen telineet täyteen aina niiden tyhjennyttyä. Lämpimät puut nimittäin syttyvät todella iloisesti, aivan eri tavalla kuin suoraan kylmästä liiteristä tuodut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e1725558Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä442633- 1562222
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla161759- 821384
Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1621327Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o241301Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne241262Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!
Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https321233Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista
Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.108988