Octavia vai Avensis?

Kumman ostan?

Tervehdys! Tarkoituksena on ostaa uusi auto, ajan vuodessa 35 tkm eli dieselpirssi tulisi kysymykseen. Vertailutestit kiinnostaisi, löytyisikö mistään?

47

765

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kyöstit

      Eiköhän näistä viestikeskusteluista selviä se kumman kannalle pitää päätyä ja sama on varmaan toyota-palstalla. Meillä on täällä skoda-palstalla asiantuntijoita jotka antavat asiallisia vastauksia esittämiin kysymyksiisi. (vastaukset eivät ole annettu pelkästään viihdetarkoituksessa)

      • Kumman ostan?

        Tästä etusivulta luinkin juttuja. Niiden perusteella siis ehdottomasti Skoda mutta niitä vertailutestejä kaipaisin.


      • Muumipapan urotyöt

        Kyöstit ei hallitse tyylilajia, mutta v'ttuillessaan sekoilee sarkasmin puolelle.

        Huomisista tilastoista voit lukea miten uudet autot valittiin 2014. Skodan myynti sakkasi palstan puolueettomien aasintuntijoiden mukaan pahan kerran jo 01/14 alkaen, Tojotan vetäessä kaulaa muihin. Ei ehdi tehdas takoa siihen tahtiin kuin kyöstit Avensista ja muita ostaisi.

        Mutta muista Avensikseen viimasuoja.


      • kyöstit
        Muumipapan urotyöt kirjoitti:

        Kyöstit ei hallitse tyylilajia, mutta v'ttuillessaan sekoilee sarkasmin puolelle.

        Huomisista tilastoista voit lukea miten uudet autot valittiin 2014. Skodan myynti sakkasi palstan puolueettomien aasintuntijoiden mukaan pahan kerran jo 01/14 alkaen, Tojotan vetäessä kaulaa muihin. Ei ehdi tehdas takoa siihen tahtiin kuin kyöstit Avensista ja muita ostaisi.

        Mutta muista Avensikseen viimasuoja.

        muumipappa on hyvä ja tuo julki myös ne viat skodassa. En itse osta autoa joka on eniten myyty, mutta tuollaisia muumipappojen kaltaisia helposti vedätettäviä on vielä olemassa jotka uskovat jokaisen automyyjän puheet. p.s. en kyllä harkitsi myöskään diesel-toyotaa


    • täyttä kuraa

      Julkaistu: 4.1.2015 11:51

      Saksalaisen Auto Bildin tuore laaturaportti penää takuupidennyksiä.
      Auto Bild Saksan tuoreessa laaturaportissa moititaan uusien autojen uutta ja hienoa tekniikkaa. Pahimmillaan uutuustekniikka pelaa koeajoissa erinomaisesti, mutta voi olla vikaherkkää vuosien mittaan.

      Esimerkeiksi lehti nostaa muun muassa huonot nykyakut, Volkswagenin TSI-moottorien jakoketju- ja seitsenvaihteisen DSG-vaihteiston ongelmat sekä Mazdan kehnon ruosteeneston.

      Ikävimmät viat ilmenevät kun autojen takuu on jo rauennut, eli noin kolmen-neljän vuoden ikäisenä. Lääkkeeksi tähän Auto Bild suosittelee erityisesti saksalaismerkeille takuuajan pidentämistä.

      Auto Bildin tämänvuotisen laaturaportin kolmen parhaan automerkin kärki on:

      1. Toyota (arvosana 2, asteíkko 1-5)

      2. Mazda (arvosana 2,29)

      3. Volvo (arvosana 3,33)
      IS
      tsi ja dsg uutisissa päivittäin kestämättömyytensä johdosta

    • Ei Tojoa

      D4D voi pilata koko loppu elämän jatkuvilla ongelmilla!!!!!

      "maahantuojan vakuuttelut yli vuosi sitten kun autoa olin tilaamassa, että asia korjataan ja jos ongelmia tulee Toyota kyllä vastaa kuluista ja tarjoaa auton tilalle. Alkaa olla jo mitta täysi vaikka korvaava auto on tilalle annettukin. Se kun vie aina sen pari tuntia ennen kuin olet taas jatkamassa matkaa"

      http://tekniikanmaailma.fi/keskustelu/t4324

      http://autot.oikotie.fi/tyyppivika/toyota/rav4/1135236880822

      MITÄ MITÄ TOYOTA SALAILEE....TOIMITUSKIELLOSSA KOKO MOOTTORI!!
      http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/toyotalla-moottoriongelmia

      http://www.tuulilasi.fi/keskustelu/uudet-autot/tojotan-d-4dongelmia

      VAARALLINEN MOOTTORI TOIVOTTAVASTI KUKAAN EI OSTA TUOLLAISIA!
      "ajonvakautusjärjestelmä menee vikatilaan ja lakkaa toimimasta. Samoin käy myös vakionopeudensäätimelle."
      http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/toyotan-mahtidieselin-ongelmat-jatkuvat

      JAA, TAKAISINKUTSUJA??
      www.iltasanomat.fi/autot/art-1288516368988.html

      http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/toyotalla-jalleen-massiivinen-takaisinkutsukampanja

      http://suomenkuvalehti.fi/jutut/talous/toyotan-ongelmat-japanissa-uskotaan-salaliittoon-suomessa-takaisinkutsut-takkuilevat

      http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288516368988.html

      http://www.kaleva.fi/uutiset/talous/toyota-kutsuu-20-000-autoa-tarkastukseen-suomessa-tutut-mallit-listalla/612175/

      TOYOTAN SIVUILTA TIETOA VAAROISTA!!!!
      http://www.toyota.fi/ajankohtaista/uutiset/toyota-tekee-kaasupolkimiin-liittyvan-korjauskutsun_faq.tmex

      EI NÄIN!! VAARALLINEN AUTO TUO TOYOTA!!!!
      http://www.uusisuomi.fi/raha/83519-ei-nain-varoittava-esimerkki-toyota-kuskeille

      ILMANKOS AMERIKKALAISETKIN OSTAVAT ENNEMMIN FORD FUSIONIN KUIN VAARALLISEN HAJOAVAN CAMRYN...JA TOYON MYYNTI LASKEE RINTA-RINNAN LAADUN KANSSA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      ONNEKSI SAKSALAINEN LAATU RIENTÄÄ TOYOTAN APUUN!!!
      http://online.wsj.com/article/SB10001424052970203833104577071554239661524.html

      " Dieselmoottoreihin liittyvän sopimuksen mukaan BMW toimittaa Toyotalle 1,6 litran ja 2,0 litran dieselmoottoreita vuodesta 2014 alkaen.
      Moottorit asennetaan Euroopan markkinoilla myytäviin Toyota-malleihin."

      http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=5&cad=rja&ved=0CEgQFjAE&url=http://www.tekniikkatalous.fi/duuniauto/toyotan sisalla naksuttaa jatkossa bemarin diesel/a732289&ei=4cpAUZjbFoSn4ATzx4G4Dw&usg=AFQjCNGIdALzWRFs1V7LsUhq1SQ6hnrGqw&bvm=bv.43287494,d.bGE

      MUTTA MITEN KÄY LEXUKSEN....KONERIKOT JA TAKAISINKUTSUT JATKUVAT!!
      http://tekniikanmaailma.fi/uutiset/lexus-ei-saa-bmwn-dieseleita

      • Romulaatua

        Tuulilasi teki kattavan ruosteenestotutkimuksen 18 eri automallille:

        "Tarkastimme 18 suosikkimallin ruosteenestokäsittelyn. Erot suojauksen tasossa ovat järkyttäviä, ja mukaan mahtuu myös todella masentavia esityksiä."

        Toyota kuului näihin masentaviin esityksiin Auris ja Avensis -malleillaan jotka olivatkin testin heikoimmat.

        Avensis:

        "Rekisteröity 10/2010Koritakuu 12 vMaalitakuu 3 vKoritarkastusväli 1 vAvensiksen alustan suojaus on minimitasoa, joka perustuu muovituksien ohella pitkälti sinkitykseen ja pohjamaaliin. Aiemmin suojaus oli parempi. Sekä ulkopuolisissa että sisäpuolisissa pinnoissa oli näkyvissä jo alkavaa pintaruostetta. Hieman huopamaiset muovilevyt suojaavat alustan lattiosan kattavasti keskitunnelin molemmin puolin. Sen sijaan esimerkiksi runkopalkkien etuosat ovat aivan paljaana. Levyjen etureunoja ei myöskään ole kunnolla kohotettu, joten rapa pääsee helposti levyn ja korin väliin. Tosin tuuletuskin pelaa silloin hyvin, ja huuhtelu on mahdollista.

        Kivisuihkulle erittäin altis paikka, helmakotelon takapää, on muotoiltu huonosti. Se kaartuu sisään ja alaspäin muodostaen ”seinän”, eikä mekaanisista suojausta ole ollenkaan. Onneksi helmakoteloita suojaavat mekaanisesti muoviset levikkeet. Niiden alla olevaa pinnoitusta emme katsastaneet. Lattian ja helmakotelon välinen sauma on alaspäin, eikä siinä ollut maalia parempaa suojausta. Takana poikittaistukivarsissa on muoviset suojat. Edestä päin helmat on suojattu tarpeeksi hyvin, mutta vesivaluntareiät näyttävät niukilta. Takalokasuojassa on huopainen sisäverhous, kun taas edessä on kovamuovinen. Osa saumakiteistä on aika rujon näköisiä.

        Sisäpuolisissa koteloissa ei ole minkäänlaista ruosteenestoainetta, ja ruostuminen oli jo paikka paikoin alkanut. Ovien vedenpoisto on järjestetty hyvin. Sen sijaan sisäinen suojaus ei, ja ovienkin sisäpinnoilla oli jo alkavaa ruostumista. Takaovien ulkopinnassa on kiveniskuteipit aroissa kohdissa."

        Auris:

        "Auris ei yltänyt sen parempaan suojaustasoon kuin isoveljensä. Pieniä rakenteellisia poikkeamia toki löytyi. Auriksen pohjalevyt ovat muovia, eikä siinä ole lainkaan helmalevikkeitä. Helmojen pinnat on päällystetty kiveniskusuojalla saumoja lukuun ottamatta. Ne ovatkin melko paljaat ja näin alttiita kiveniskuille. Etupyöräkotelon muovitus on pienempi, jolloin paljasta pintaa näkyy enemmän. Auriksen koteloissa ei ollut mitään suoja-aineita. Työnjälki kittien osalta oli yhtä rujoa tekoa kuin Avensiksessakin."

        http://www.tuulilasi.fi/uutiset/uusien-autojen-ruosteenesto-retuperalla


        Ruotsalainen Vi Bilägare on tehnyt myös ruosteenestotutkimuksen. Jälleen Toyota kuului heikoimpiin "Heikoimmin korinsa ruostumista vastaan suojaavat japanilaiset Honda, Mitsubishi, Nissan, Toyota sekä Subaru."

        http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288594396031.html

        Sakasalaisen autolehden testissä puolitoistavuotias Auris oli jo pahoin ruosteessa:

        "Bei der Schlussuntersuchung schockte er mit Rost!"

        "Was ist das? 18-mal Rost am Auris"

        Kuvia:

        http://www.autobild.de/artikel/dauertest-toyota-auris-1.6-941913.html?bild=bild_mvp2

        http://www.autobild.de/artikel/dauertest-toyota-auris-1.6-941913.html?bild=bild_mvp3

        http://www.autobild.de/artikel/dauertest-toyota-auris-1.6-941913.html

        Voi vain kuvitella missä kunnossa tuokin Auris on muutaman vuoden päästä. Ehkä samassa kuin tuo uudehko Prius:

        http://www.priusfreunde.de/portal/index.php?option=com_kunena&Itemid=117&func=view&catid=27&id=170290

        http://www.priusfreunde.de/portal/images/fbfiles/images/Prius_Rost_P_II.jpg


      • Unohda Tojo
        Romulaatua kirjoitti:

        Tuulilasi teki kattavan ruosteenestotutkimuksen 18 eri automallille:

        "Tarkastimme 18 suosikkimallin ruosteenestokäsittelyn. Erot suojauksen tasossa ovat järkyttäviä, ja mukaan mahtuu myös todella masentavia esityksiä."

        Toyota kuului näihin masentaviin esityksiin Auris ja Avensis -malleillaan jotka olivatkin testin heikoimmat.

        Avensis:

        "Rekisteröity 10/2010Koritakuu 12 vMaalitakuu 3 vKoritarkastusväli 1 vAvensiksen alustan suojaus on minimitasoa, joka perustuu muovituksien ohella pitkälti sinkitykseen ja pohjamaaliin. Aiemmin suojaus oli parempi. Sekä ulkopuolisissa että sisäpuolisissa pinnoissa oli näkyvissä jo alkavaa pintaruostetta. Hieman huopamaiset muovilevyt suojaavat alustan lattiosan kattavasti keskitunnelin molemmin puolin. Sen sijaan esimerkiksi runkopalkkien etuosat ovat aivan paljaana. Levyjen etureunoja ei myöskään ole kunnolla kohotettu, joten rapa pääsee helposti levyn ja korin väliin. Tosin tuuletuskin pelaa silloin hyvin, ja huuhtelu on mahdollista.

        Kivisuihkulle erittäin altis paikka, helmakotelon takapää, on muotoiltu huonosti. Se kaartuu sisään ja alaspäin muodostaen ”seinän”, eikä mekaanisista suojausta ole ollenkaan. Onneksi helmakoteloita suojaavat mekaanisesti muoviset levikkeet. Niiden alla olevaa pinnoitusta emme katsastaneet. Lattian ja helmakotelon välinen sauma on alaspäin, eikä siinä ollut maalia parempaa suojausta. Takana poikittaistukivarsissa on muoviset suojat. Edestä päin helmat on suojattu tarpeeksi hyvin, mutta vesivaluntareiät näyttävät niukilta. Takalokasuojassa on huopainen sisäverhous, kun taas edessä on kovamuovinen. Osa saumakiteistä on aika rujon näköisiä.

        Sisäpuolisissa koteloissa ei ole minkäänlaista ruosteenestoainetta, ja ruostuminen oli jo paikka paikoin alkanut. Ovien vedenpoisto on järjestetty hyvin. Sen sijaan sisäinen suojaus ei, ja ovienkin sisäpinnoilla oli jo alkavaa ruostumista. Takaovien ulkopinnassa on kiveniskuteipit aroissa kohdissa."

        Auris:

        "Auris ei yltänyt sen parempaan suojaustasoon kuin isoveljensä. Pieniä rakenteellisia poikkeamia toki löytyi. Auriksen pohjalevyt ovat muovia, eikä siinä ole lainkaan helmalevikkeitä. Helmojen pinnat on päällystetty kiveniskusuojalla saumoja lukuun ottamatta. Ne ovatkin melko paljaat ja näin alttiita kiveniskuille. Etupyöräkotelon muovitus on pienempi, jolloin paljasta pintaa näkyy enemmän. Auriksen koteloissa ei ollut mitään suoja-aineita. Työnjälki kittien osalta oli yhtä rujoa tekoa kuin Avensiksessakin."

        http://www.tuulilasi.fi/uutiset/uusien-autojen-ruosteenesto-retuperalla


        Ruotsalainen Vi Bilägare on tehnyt myös ruosteenestotutkimuksen. Jälleen Toyota kuului heikoimpiin "Heikoimmin korinsa ruostumista vastaan suojaavat japanilaiset Honda, Mitsubishi, Nissan, Toyota sekä Subaru."

        http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288594396031.html

        Sakasalaisen autolehden testissä puolitoistavuotias Auris oli jo pahoin ruosteessa:

        "Bei der Schlussuntersuchung schockte er mit Rost!"

        "Was ist das? 18-mal Rost am Auris"

        Kuvia:

        http://www.autobild.de/artikel/dauertest-toyota-auris-1.6-941913.html?bild=bild_mvp2

        http://www.autobild.de/artikel/dauertest-toyota-auris-1.6-941913.html?bild=bild_mvp3

        http://www.autobild.de/artikel/dauertest-toyota-auris-1.6-941913.html

        Voi vain kuvitella missä kunnossa tuokin Auris on muutaman vuoden päästä. Ehkä samassa kuin tuo uudehko Prius:

        http://www.priusfreunde.de/portal/index.php?option=com_kunena&Itemid=117&func=view&catid=27&id=170290

        http://www.priusfreunde.de/portal/images/fbfiles/images/Prius_Rost_P_II.jpg

        http://www.hs.fi/tiede/Syynä ohjelmistovirhe puolet Suomen Toyota-hybridestä huoltoon/a1392173571349

        http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288516350487.html

        http://www.tekniikkatalous.fi/duuniauto/article396760.ece?service=mobile

        http://www.taloussanomat.fi/autot/2012/11/14/toyota-kutsuu-korjaamolle-yli-19-000-autoa-suomessa/201241961/304

        http://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/talous/toyotan-ongelmat-japanissa-uskotaan-salaliittoon-suomessa-takaisinkutsut-takkuilevat/

        http://www.taloussanomat.fi/yritykset/2011/11/09/toyotalla-taas-ongelmia-yli-puoli-miljoonaa-autoa-huoltoon/201116573/12

        http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288654807187.html

        http://www.iltalehti.fi/autot/2014040918198321_au.shtml


      • Huh huh
        Unohda Tojo kirjoitti:

        http://www.hs.fi/tiede/Syynä ohjelmistovirhe puolet Suomen Toyota-hybridestä huoltoon/a1392173571349

        http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288516350487.html

        http://www.tekniikkatalous.fi/duuniauto/article396760.ece?service=mobile

        http://www.taloussanomat.fi/autot/2012/11/14/toyota-kutsuu-korjaamolle-yli-19-000-autoa-suomessa/201241961/304

        http://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/talous/toyotan-ongelmat-japanissa-uskotaan-salaliittoon-suomessa-takaisinkutsut-takkuilevat/

        http://www.taloussanomat.fi/yritykset/2011/11/09/toyotalla-taas-ongelmia-yli-puoli-miljoonaa-autoa-huoltoon/201116573/12

        http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288654807187.html

        http://www.iltalehti.fi/autot/2014040918198321_au.shtml

        http://www.uusisuomi.fi/raha/109634-tassa-on-toyotan-ongelmien-todellinen-syy-koskee-217-miljoonaa
        "Tässä on Toyotan ongelmien todellinen syy - koskee 2,17 miljoonaa"

        "”Tässä kesti liian kauan” - Toyota myöntää vihdoin"
        http://www.uusisuomi.fi/raha/85877-”tassa-kesti-liian-kauan”-toyota-myontaa-vihdoin

        "Tappoiko Toyotan kiihtyminen 34 ihmistä?"
        http://www.uusisuomi.fi/raha/85203-tappoiko-toyotan-kiihtyminen-34-ihmista

        "Toyota Priusten jarrut uusiksi USA:ssa ja Japanissa"
        http://www.uusisuomi.fi/raha/84387-toyota-priusten-jarrut-uusiksi-usassa-ja-japanissa

        "Möläytys säikäytti: ”Älkää ajako, Toyota-kuskit”"
        http://www.uusisuomi.fi/raha/84131-molaytys-saikaytti-”alkaa-ajako-toyota-kuskit”

        "Uusi vika Toyotassa - Nyt prakaavat jarrut"
        http://www.uusisuomi.fi/raha/83995-uusi-vika-toyotassa-nyt-prakaavat-jarrut

        "Ei näin: Varoittava esimerkki Toyota-kuskeille"
        http://www.uusisuomi.fi/raha/83519-ei-nain-varoittava-esimerkki-toyota-kuskeille

        "Uusi Toyota-pommi voi osua Suomeen"
        http://www.uusisuomi.fi/raha/83022-uusi-toyota-pommi-voi-osua-suomeen

        "Toyota-pommi USA:ssa: kaasupolkimia jumiutunut pohjaan"
        http://www.uusisuomi.fi/raha/72750-toytota-pommi-usassa-kaasupolkimia-jumiutunut-pohjaan

        "Toyota maksaa salailusta lähes miljardi euroa
        Yhtiö myöntää väittäneensä vastoin parempaa tietoaan, ettei sen autoissa ollut vakavaa turvallisuuspuutetta. Vian takia autojen vauhti saattoi kiihtyä odottamatta. Kymmeniä ihmisiä kuoli sen vuoksi."

        http://yle.fi/uutiset/toyota_maksaa_salailusta_lahes_miljardi_euroa/7145937


      • Huono on
        Huh huh kirjoitti:

        http://www.uusisuomi.fi/raha/109634-tassa-on-toyotan-ongelmien-todellinen-syy-koskee-217-miljoonaa
        "Tässä on Toyotan ongelmien todellinen syy - koskee 2,17 miljoonaa"

        "”Tässä kesti liian kauan” - Toyota myöntää vihdoin"
        http://www.uusisuomi.fi/raha/85877-”tassa-kesti-liian-kauan”-toyota-myontaa-vihdoin

        "Tappoiko Toyotan kiihtyminen 34 ihmistä?"
        http://www.uusisuomi.fi/raha/85203-tappoiko-toyotan-kiihtyminen-34-ihmista

        "Toyota Priusten jarrut uusiksi USA:ssa ja Japanissa"
        http://www.uusisuomi.fi/raha/84387-toyota-priusten-jarrut-uusiksi-usassa-ja-japanissa

        "Möläytys säikäytti: ”Älkää ajako, Toyota-kuskit”"
        http://www.uusisuomi.fi/raha/84131-molaytys-saikaytti-”alkaa-ajako-toyota-kuskit”

        "Uusi vika Toyotassa - Nyt prakaavat jarrut"
        http://www.uusisuomi.fi/raha/83995-uusi-vika-toyotassa-nyt-prakaavat-jarrut

        "Ei näin: Varoittava esimerkki Toyota-kuskeille"
        http://www.uusisuomi.fi/raha/83519-ei-nain-varoittava-esimerkki-toyota-kuskeille

        "Uusi Toyota-pommi voi osua Suomeen"
        http://www.uusisuomi.fi/raha/83022-uusi-toyota-pommi-voi-osua-suomeen

        "Toyota-pommi USA:ssa: kaasupolkimia jumiutunut pohjaan"
        http://www.uusisuomi.fi/raha/72750-toytota-pommi-usassa-kaasupolkimia-jumiutunut-pohjaan

        "Toyota maksaa salailusta lähes miljardi euroa
        Yhtiö myöntää väittäneensä vastoin parempaa tietoaan, ettei sen autoissa ollut vakavaa turvallisuuspuutetta. Vian takia autojen vauhti saattoi kiihtyä odottamatta. Kymmeniä ihmisiä kuoli sen vuoksi."

        http://yle.fi/uutiset/toyota_maksaa_salailusta_lahes_miljardi_euroa/7145937

        Avensis kestotestissä, laatikko hajosi pari kertaa ja tupsautti sankat avut pihalle:

        http://www.autoexpress.co.uk/carreviews/usedcartests/220773/toyota_avensis.html

        45,859 mailia pakokaasunpuhdistusjärjestelmä rikkoutui ja auto päästi valtavan savupilven

        52,819 mailia vaihdelaatikko hajosi. Takuuseen vaihdettiin uusi laatikko joka hajosi sekin.

        - Auton kori väsyi kestotestin aikana
        - Verhoilu kului puhki
        - Ruostetta löytyi
        - Automaattiset tuulilasinpyyhkijät eivät toimineet oikein
        - Navigaattori oli hankala käyttää

        MMT-laatikon ongelmia:

        "I had problems with the MMT gearbox after only 6000 miles from new"

        "Do Not Buy The MMT gearbox. "

        "DO NOT BUY THIS CAR WITH THE MMT GEARBOX, YOU HAVE BEEN WARNED"

        "My car is now 12 months old. Massive problems with the MMT gearbox. Now broken 7 times. The car has spent as much time with Toyota as it has with me. The cat is currently off the road again with the same problem and this time I DO NOT WANT IT BACK!!!"

        "The MMT problem first started in 2005 with the car stalling while we were on a busy dual carriageway. The problem was supposedly fixed, but the problem soon recurred, initially starting off as jerky gear changes culminating in the car stalling again, thankfully this time occuring on a quiet lane. I was told there was a fault with the clutch."

        "I have had major problems with the MMT gearbox. Last year when the car was less than one year old, the car went into neutral while being driven. We were lucky that the there was nothing travelling behind us on the road and we pulled over."

        http://www.whatcar.co.uk/car-review-readers.aspx?RT=382

        http://www.toyotaownersclub.com/forums/lofiversion/index.php/t33317-100.html

        http://www.hellopeter.com/the_comment.asp?recid=197841

        http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?subarea=uutiset&article=136747

        Ruostuminen:

        "Listan hännille kahteen pisteeseen jäivät japanilaiset autot ja Fiat Grande Punto."

        Renault Mégane Touring 2004 5
        Opel Vectra Kombi 2,0TG 2004 5
        Kia Cee´d1,6 2007 4
        Volkswagen Golf 2007 4
        Volkswagen Passat 2005 4
        Opel Astra 2005 4
        Volvo V70 2,5T 2007 4
        Volkswagen Jetta 2,0 Sportline 2006 4
        Audi A4 Avant 1,8T 2004 4
        Skoda Octavia II 2007 4
        Toyota Avensis II 2003 3
        Ford FocusTrend 1,6 2005 3
        Ford Mondeo HGV 2,0 2007 3
        Peugeot 307 XR 1,6 2003 3
        Citroën C4 2005 3
        Honda Civic 1,8 Sport 2006 3
        Nissan Primera 1,8 Acenta 2002 2
        Fiat Grande Punto 2006 2
        Honda CR-V 2,0 Executive 2007 2
        Mazda 6 2002 2
        Toyota Corolla 2004 2
        Toyota Auris 1,6 Dual 2007 2
        Toyota Yaris II 2006 2

        http://www.taloussanomat.fi/omatalous/2008/01/10/ruoste -tuhoaa-autot-nopeasti/2008749/139


      • Vikaa riittää
        Huono on kirjoitti:

        Avensis kestotestissä, laatikko hajosi pari kertaa ja tupsautti sankat avut pihalle:

        http://www.autoexpress.co.uk/carreviews/usedcartests/220773/toyota_avensis.html

        45,859 mailia pakokaasunpuhdistusjärjestelmä rikkoutui ja auto päästi valtavan savupilven

        52,819 mailia vaihdelaatikko hajosi. Takuuseen vaihdettiin uusi laatikko joka hajosi sekin.

        - Auton kori väsyi kestotestin aikana
        - Verhoilu kului puhki
        - Ruostetta löytyi
        - Automaattiset tuulilasinpyyhkijät eivät toimineet oikein
        - Navigaattori oli hankala käyttää

        MMT-laatikon ongelmia:

        "I had problems with the MMT gearbox after only 6000 miles from new"

        "Do Not Buy The MMT gearbox. "

        "DO NOT BUY THIS CAR WITH THE MMT GEARBOX, YOU HAVE BEEN WARNED"

        "My car is now 12 months old. Massive problems with the MMT gearbox. Now broken 7 times. The car has spent as much time with Toyota as it has with me. The cat is currently off the road again with the same problem and this time I DO NOT WANT IT BACK!!!"

        "The MMT problem first started in 2005 with the car stalling while we were on a busy dual carriageway. The problem was supposedly fixed, but the problem soon recurred, initially starting off as jerky gear changes culminating in the car stalling again, thankfully this time occuring on a quiet lane. I was told there was a fault with the clutch."

        "I have had major problems with the MMT gearbox. Last year when the car was less than one year old, the car went into neutral while being driven. We were lucky that the there was nothing travelling behind us on the road and we pulled over."

        http://www.whatcar.co.uk/car-review-readers.aspx?RT=382

        http://www.toyotaownersclub.com/forums/lofiversion/index.php/t33317-100.html

        http://www.hellopeter.com/the_comment.asp?recid=197841

        http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?subarea=uutiset&article=136747

        Ruostuminen:

        "Listan hännille kahteen pisteeseen jäivät japanilaiset autot ja Fiat Grande Punto."

        Renault Mégane Touring 2004 5
        Opel Vectra Kombi 2,0TG 2004 5
        Kia Cee´d1,6 2007 4
        Volkswagen Golf 2007 4
        Volkswagen Passat 2005 4
        Opel Astra 2005 4
        Volvo V70 2,5T 2007 4
        Volkswagen Jetta 2,0 Sportline 2006 4
        Audi A4 Avant 1,8T 2004 4
        Skoda Octavia II 2007 4
        Toyota Avensis II 2003 3
        Ford FocusTrend 1,6 2005 3
        Ford Mondeo HGV 2,0 2007 3
        Peugeot 307 XR 1,6 2003 3
        Citroën C4 2005 3
        Honda Civic 1,8 Sport 2006 3
        Nissan Primera 1,8 Acenta 2002 2
        Fiat Grande Punto 2006 2
        Honda CR-V 2,0 Executive 2007 2
        Mazda 6 2002 2
        Toyota Corolla 2004 2
        Toyota Auris 1,6 Dual 2007 2
        Toyota Yaris II 2006 2

        http://www.taloussanomat.fi/omatalous/2008/01/10/ruoste -tuhoaa-autot-nopeasti/2008749/139

        http://www.carcomplaints.com/Toyota/Corolla/2002/engine/engine_uses_excessive_oil.shtml

        http://www.ciao.co.uk/Toyota_Avensis_1_8__Review_5686532

        http://www.toyotanation.com/forum/showthread.php?threadid=26117&forumid=16

        Tundra:

        http://www.pickuptrucks.com/html/news/toyota/tundra/camshaft/camshaft.html

        http://www.lemonauto.com/complaints/toyota/toyota_tundra.htm

        http://www.tundraheadquarters.com/blog/2007/05/29/toyota-tundra-camshaft-problem/

        http://blogs.edmunds.com/straightline/2007/05/some-toyota-tundra-57-engines-experiencing-camshaft-failures.html

        RAV4 turvatyyny

        http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Törmäystestit paljastivat virheitä jo myydyistä autoista/HS20060729SI1YO0320b

        Vauhtipyörä

        http://www.honestjohn.co.uk/forum/post/index.htm?t=65835

        http://www.honestjohn.co.uk/forum/post/index.htm?t=65835

        http://toyotaownersclub.com/forums/index.php?showtopic=62832

        http://toyotaownersclub.com/forums/index.php?showtopic=62832

        Takaisinkutsut:

        http://articles.latimes.com/2007/jan/19/business/fi-toyota19


        http://www.theage.com.au/news/business/toyota-recall-to-hit-australian-drivers/2005/10/19/1129401295956.html

        http://www.reuters.com/article/domesticNews/idUSN0945790520080409

        http://www.consumeraffairs.com/recalls04/2006/toyota_worldwide.html

        http://www.arvopaperi.fi/uutisarkisto/article210490.ece?s=r&wtm=_-28012009

        Dieselien hyytymisestä:

        http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?subarea=uutiset&article=136747

        http://keskustelut.a-lehdet.fi/tuulilasi/topic_show.pl?tid=804


      • Aina rikki
        Vikaa riittää kirjoitti:

        http://www.carcomplaints.com/Toyota/Corolla/2002/engine/engine_uses_excessive_oil.shtml

        http://www.ciao.co.uk/Toyota_Avensis_1_8__Review_5686532

        http://www.toyotanation.com/forum/showthread.php?threadid=26117&forumid=16

        Tundra:

        http://www.pickuptrucks.com/html/news/toyota/tundra/camshaft/camshaft.html

        http://www.lemonauto.com/complaints/toyota/toyota_tundra.htm

        http://www.tundraheadquarters.com/blog/2007/05/29/toyota-tundra-camshaft-problem/

        http://blogs.edmunds.com/straightline/2007/05/some-toyota-tundra-57-engines-experiencing-camshaft-failures.html

        RAV4 turvatyyny

        http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Törmäystestit paljastivat virheitä jo myydyistä autoista/HS20060729SI1YO0320b

        Vauhtipyörä

        http://www.honestjohn.co.uk/forum/post/index.htm?t=65835

        http://www.honestjohn.co.uk/forum/post/index.htm?t=65835

        http://toyotaownersclub.com/forums/index.php?showtopic=62832

        http://toyotaownersclub.com/forums/index.php?showtopic=62832

        Takaisinkutsut:

        http://articles.latimes.com/2007/jan/19/business/fi-toyota19


        http://www.theage.com.au/news/business/toyota-recall-to-hit-australian-drivers/2005/10/19/1129401295956.html

        http://www.reuters.com/article/domesticNews/idUSN0945790520080409

        http://www.consumeraffairs.com/recalls04/2006/toyota_worldwide.html

        http://www.arvopaperi.fi/uutisarkisto/article210490.ece?s=r&wtm=_-28012009

        Dieselien hyytymisestä:

        http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?subarea=uutiset&article=136747

        http://keskustelut.a-lehdet.fi/tuulilasi/topic_show.pl?tid=804

        ” Isäni autoon tuli tänään jokin ongelma. Hän soitti minulle aamulla ja kuulosti hieman pettyneeltä. Asia ei tullut yllätyksenä, koska ongelmia on ollut muissakin autoissa. Maksimikierrokset ovat korkeintaan 2 000 rpm, TCS OFF-valo syttyy, moottorin häiriövalo syttyy, vakionopeussäädin ei toimi... Autoon tehtiin ohjelmistopäivitys, ohjelmistopäivitys kesti peräti kaksi tuntia. Saa nähdä, että auttaako ohjelmistopäivitys mihinkään. Kyseinen auto on Corolla Verso, 2.2 D-4D D-CAT, eli tehokkaampi versio. Perin inhottavaa, että Toyotassakin on tällaisia ongelmia.”

        ” Tekivätkö muutakin kun päivityksen? Taitaa olla, että korjaavat noita 177hv:n ongelmia niihin yksilöihin joishttp://www.tuulilasi.fi/valokeila/?subarea=uutiset&article=126420
        sa tulee vikaa. Onko tuo isäsi auto muuten niitä ensimmäisiä ko. koneella?”

        ” Niin no siitä ei ole tietoa, että onko siihen moottoriin tehty jotain muutakin. Auto ei ole tietääkseni niitä ensimmäisiä kyseisellä moottorilla, vuosimalli on 2006, viime keväänä ostettu.”

        ” uusissa 6-vaihteisissa 2.0 d4d koneissa sama vika. Vaihtoon on mennyt jo EGR venttiili,huomenna kaasuläppä ja softan päivitys. Huoltokertoja taitaa olla jo kahdeksan”

        ” Kyllä, uudempi viime kesänä lanseerattu pikkuisen tehokkaampi 2.0 diesel. Samaa ongelmaa kuin isoveljessään. Olen lähettänyt huoltokäyntienmäärien takia tiedusteluita paikalliselle kuluttajaneuvojalle, missä kulkee raja. Huollon numero on jo kohta kotisoittoringissä ”

        ” Olen tapellut RAV4 X:n (177) kanssa koko talven eikä Toyota pysty korjaamaan vikaa. Auto hyytyy tielle vähän väliä, parhaillaan muutaman kilometrin välein, ja kyseessä uusi auto! Huoltoreissuja takana jo viisi. Ei voi suositella talviautoksi!”

        ” Sama homma. Mulla on neljä kuukautta vanha Corolla verso 2.2 D-CAT. Olen käynyt huoltoliikkeessä useasti viimeisen puolentoista viikon aikana. Syitä on ollut EGR-venttiili, softauksen yhteydessä hajonnut ohjausboksi, ja nyt viimeisempänä tuo edellämainittu kaasuläppä...Ongelma on ilmennyt yli 20 asteen pakkasella 40km:n moottoritieajon vakionopeussäätimellä jälkeen. Kun olen ajanut poistumisrampille ja ottanut vakkarin pois päältä, niin siihen on hyytynyt.”

        ” Isälläni on kesäkuussa -06 tehdastilauksena saatu rav-4 X. Se oli minulla nyt kovien pakkasten(-30) aikaan käytössä neljä päivää ja minä en huomannut siinä minkäänlaisia ongelmia. Ainoa josta voisin mainita on, moottotitiellä kutosella ajaessa ei moottorin lämmöt nouse niin riittävästi että tarkenisi kunnolla auton sisällä, tällöin oli myös lisälämmitin on päällä.”

        ” Tänään on Toyotan tehtaan edustajat maahantuojan pomon kanssa "tutkimassa" asiaa Oulussa.

        Ongelma kun ei ole pelkästään pakkasella tuleva, vaan myös näin sään lauhduttua ja ilman kosteuden lisääntyessä, moottorin häiriövalot tulee päälle. Kovien pakkasten aikaan autolla ei juuri liikuttu yli 100km matkaa, kun se jo palautui huollon ihmeteltäväksi. Tässä kuussa auto on ollut huollon hoidossa kokonaiset 15 päivää.

        Naapurit on ihmetellet kun auto vaihtuu pihassa niin tiuhaan ja kun asiasta on keskusteltu, niin on tullut palautetta että heidän tutuilla on samoja "tosi harvinaisia" ongelmia joita ei muissa autoissa ole. Maahantuoja pää pois pensaasta ja hoitakaa homma kuntoon ”

        ” Reklamaatiot on tehty myyjälle ja maahantuojalle, kaikki kirjallisena. Tuo että reklamaatio ei vanhene vaikka käsittely esim. kuluttajavalituslautakunnassa veisi vuoden on hyvä asia.

        Tässä tapauksessa tuotetta ei voida vaihtaa virheettömään, koska sellaista ei vielä Toyotalla ole. ”

        ” Jos kerran toimivaa autoa ei voida toimittaa tilalle ja vikaa ei saada korjattua, niin mitä muita vaihtoehtoja on ?

        Lisää rahaa en Toyotaan sijoita.

        Lisäksi tuo edellä mainitun 24h-palvelun puuttuminen aiheutaa todella ongelmia mikäli tarvit apua toimistoajan ulkopuolella.”

        ” Meillä hyyty tuttavaperheen Corolla Verso D4-D tienposkeen, tulipa kiire laivalle. Tila taksi tuli onneksi ajoissa. Kamun kanssa ihmeteltiin että miten se ihan kokonaan tilttas. Oli hukannu tehoja aiemmin viikolla ja huolto oli saanut vian poistettua ja antanut ajoluvan.”


      • Ei ilon päivää
        Aina rikki kirjoitti:

        ” Isäni autoon tuli tänään jokin ongelma. Hän soitti minulle aamulla ja kuulosti hieman pettyneeltä. Asia ei tullut yllätyksenä, koska ongelmia on ollut muissakin autoissa. Maksimikierrokset ovat korkeintaan 2 000 rpm, TCS OFF-valo syttyy, moottorin häiriövalo syttyy, vakionopeussäädin ei toimi... Autoon tehtiin ohjelmistopäivitys, ohjelmistopäivitys kesti peräti kaksi tuntia. Saa nähdä, että auttaako ohjelmistopäivitys mihinkään. Kyseinen auto on Corolla Verso, 2.2 D-4D D-CAT, eli tehokkaampi versio. Perin inhottavaa, että Toyotassakin on tällaisia ongelmia.”

        ” Tekivätkö muutakin kun päivityksen? Taitaa olla, että korjaavat noita 177hv:n ongelmia niihin yksilöihin joishttp://www.tuulilasi.fi/valokeila/?subarea=uutiset&article=126420
        sa tulee vikaa. Onko tuo isäsi auto muuten niitä ensimmäisiä ko. koneella?”

        ” Niin no siitä ei ole tietoa, että onko siihen moottoriin tehty jotain muutakin. Auto ei ole tietääkseni niitä ensimmäisiä kyseisellä moottorilla, vuosimalli on 2006, viime keväänä ostettu.”

        ” uusissa 6-vaihteisissa 2.0 d4d koneissa sama vika. Vaihtoon on mennyt jo EGR venttiili,huomenna kaasuläppä ja softan päivitys. Huoltokertoja taitaa olla jo kahdeksan”

        ” Kyllä, uudempi viime kesänä lanseerattu pikkuisen tehokkaampi 2.0 diesel. Samaa ongelmaa kuin isoveljessään. Olen lähettänyt huoltokäyntienmäärien takia tiedusteluita paikalliselle kuluttajaneuvojalle, missä kulkee raja. Huollon numero on jo kohta kotisoittoringissä ”

        ” Olen tapellut RAV4 X:n (177) kanssa koko talven eikä Toyota pysty korjaamaan vikaa. Auto hyytyy tielle vähän väliä, parhaillaan muutaman kilometrin välein, ja kyseessä uusi auto! Huoltoreissuja takana jo viisi. Ei voi suositella talviautoksi!”

        ” Sama homma. Mulla on neljä kuukautta vanha Corolla verso 2.2 D-CAT. Olen käynyt huoltoliikkeessä useasti viimeisen puolentoista viikon aikana. Syitä on ollut EGR-venttiili, softauksen yhteydessä hajonnut ohjausboksi, ja nyt viimeisempänä tuo edellämainittu kaasuläppä...Ongelma on ilmennyt yli 20 asteen pakkasella 40km:n moottoritieajon vakionopeussäätimellä jälkeen. Kun olen ajanut poistumisrampille ja ottanut vakkarin pois päältä, niin siihen on hyytynyt.”

        ” Isälläni on kesäkuussa -06 tehdastilauksena saatu rav-4 X. Se oli minulla nyt kovien pakkasten(-30) aikaan käytössä neljä päivää ja minä en huomannut siinä minkäänlaisia ongelmia. Ainoa josta voisin mainita on, moottotitiellä kutosella ajaessa ei moottorin lämmöt nouse niin riittävästi että tarkenisi kunnolla auton sisällä, tällöin oli myös lisälämmitin on päällä.”

        ” Tänään on Toyotan tehtaan edustajat maahantuojan pomon kanssa "tutkimassa" asiaa Oulussa.

        Ongelma kun ei ole pelkästään pakkasella tuleva, vaan myös näin sään lauhduttua ja ilman kosteuden lisääntyessä, moottorin häiriövalot tulee päälle. Kovien pakkasten aikaan autolla ei juuri liikuttu yli 100km matkaa, kun se jo palautui huollon ihmeteltäväksi. Tässä kuussa auto on ollut huollon hoidossa kokonaiset 15 päivää.

        Naapurit on ihmetellet kun auto vaihtuu pihassa niin tiuhaan ja kun asiasta on keskusteltu, niin on tullut palautetta että heidän tutuilla on samoja "tosi harvinaisia" ongelmia joita ei muissa autoissa ole. Maahantuoja pää pois pensaasta ja hoitakaa homma kuntoon ”

        ” Reklamaatiot on tehty myyjälle ja maahantuojalle, kaikki kirjallisena. Tuo että reklamaatio ei vanhene vaikka käsittely esim. kuluttajavalituslautakunnassa veisi vuoden on hyvä asia.

        Tässä tapauksessa tuotetta ei voida vaihtaa virheettömään, koska sellaista ei vielä Toyotalla ole. ”

        ” Jos kerran toimivaa autoa ei voida toimittaa tilalle ja vikaa ei saada korjattua, niin mitä muita vaihtoehtoja on ?

        Lisää rahaa en Toyotaan sijoita.

        Lisäksi tuo edellä mainitun 24h-palvelun puuttuminen aiheutaa todella ongelmia mikäli tarvit apua toimistoajan ulkopuolella.”

        ” Meillä hyyty tuttavaperheen Corolla Verso D4-D tienposkeen, tulipa kiire laivalle. Tila taksi tuli onneksi ajoissa. Kamun kanssa ihmeteltiin että miten se ihan kokonaan tilttas. Oli hukannu tehoja aiemmin viikolla ja huolto oli saanut vian poistettua ja antanut ajoluvan.”

        Avensis kestotestissä:

        http://www.autobild.de/artikel/100.000-km-dauertest-toy ota-avensis_56139.html

        1000km ohjaus ei keskitä ja hakee
        20000km - tehot hävisivät autosta
        70000km - ongelmia kytkimen kanssa, kojelauta nitisee ja verhoilussa reikiä ja kulumia
        73800km - Ongelmat pakokaasujärjestelmän kanssa alkoivat, valtava savutus 130kmh nopeudessa autobaanalla (luulivat auton syttyneen tuleen!)
        (35605 autoa kutsuttiin takuukorjaukseen Saksassa)
        85800km - kytkin hajosi täysin
        85800km - ongelmia vaihteiston kanssa (5-vaihde ei mene silmään)
        91000km - verhoilumateriaalit käyttökelvottomat
        91000km - ruostevaurioita konehuoneessa

        Yleisiä huomautuksia testaajilta ja DEKRA raportti:
        - Auto ei kulje suoraan, ohjaus ei keskitä
        - Navigaattorin 1000 ongelmaa häisritsivät, näyttö ala-arvoinen
        - Ruostevaurioita alustassa ja korissa
        - Akun kiinnike ruostunut
        - Kiinnikkeet konehuoneessa ruostuneet
        - Vaurioita manuaalivaihteistossa (5-vaihde)
        - Erittäin meluinen kone
        - Auto menestyi huomattavasti huonommin kuin odotettiin

        Kuvat vaurioista löytyvät artikkelista.

        http://www.autoexpress.co.uk/carreviews/usedcartests/220773/toyota_avensis.html

        Tässä toisessa testissä ongelmat pakokaasujärjestelmän kanssa alkoivat, kun sillä oli ajettu 45,859 mailia. Avensis lykkäsi valtavan valkoisen savupilven.

        Vaihdelaatikko hajosi pari kertaa, ensimmäisen kerran kun autolla oli ajettu 52,819 maili.

        Verhoilu kului puhki.


      • Voi voi...
        Ei ilon päivää kirjoitti:

        Avensis kestotestissä:

        http://www.autobild.de/artikel/100.000-km-dauertest-toy ota-avensis_56139.html

        1000km ohjaus ei keskitä ja hakee
        20000km - tehot hävisivät autosta
        70000km - ongelmia kytkimen kanssa, kojelauta nitisee ja verhoilussa reikiä ja kulumia
        73800km - Ongelmat pakokaasujärjestelmän kanssa alkoivat, valtava savutus 130kmh nopeudessa autobaanalla (luulivat auton syttyneen tuleen!)
        (35605 autoa kutsuttiin takuukorjaukseen Saksassa)
        85800km - kytkin hajosi täysin
        85800km - ongelmia vaihteiston kanssa (5-vaihde ei mene silmään)
        91000km - verhoilumateriaalit käyttökelvottomat
        91000km - ruostevaurioita konehuoneessa

        Yleisiä huomautuksia testaajilta ja DEKRA raportti:
        - Auto ei kulje suoraan, ohjaus ei keskitä
        - Navigaattorin 1000 ongelmaa häisritsivät, näyttö ala-arvoinen
        - Ruostevaurioita alustassa ja korissa
        - Akun kiinnike ruostunut
        - Kiinnikkeet konehuoneessa ruostuneet
        - Vaurioita manuaalivaihteistossa (5-vaihde)
        - Erittäin meluinen kone
        - Auto menestyi huomattavasti huonommin kuin odotettiin

        Kuvat vaurioista löytyvät artikkelista.

        http://www.autoexpress.co.uk/carreviews/usedcartests/220773/toyota_avensis.html

        Tässä toisessa testissä ongelmat pakokaasujärjestelmän kanssa alkoivat, kun sillä oli ajettu 45,859 mailia. Avensis lykkäsi valtavan valkoisen savupilven.

        Vaihdelaatikko hajosi pari kertaa, ensimmäisen kerran kun autolla oli ajettu 52,819 maili.

        Verhoilu kului puhki.

        Toyota Yaris ruostuu, Ruotsissa 17.900 autoa on saanut takaisinkutsun ruostekorjaukseen:

        http://www.aftonbladet.se/bil/article3689762.ab

        Edes hitsisaumoja ei osata tehdä:

        http://www.finikor.fi/.composer/upload/modules/med_archive/287.jpg

        Talvitesteissä menee huonosti:

        1. Opel Vecta 2.2 GTS
        2. Peugeot 307 XR 1.6
        2. Saab 9-3 Sport Sedan 1.8 Vector
        2. Skoda Superb 1.8 Turbo Comfort
        5. Seat Ibiza 1.4 16V Sport 100
        5. VW Polo 1.4 Comfortline
        7. Ford Fiesta 1.4i Trend
        8. Mercedes Benz E 2000 Compressor
        8. Nissan Primera 1.6 Visia Sportdeck
        8. Renault Megane HB 1.6 16 Comfort Privilege
        8. Volvo V40 Sportswagon 1.8
        12. Mitsubishi Space Star 1.6 Family
        13. Mini Cooper Pepper
        14. Hyundai Getz
        14. Mazda 6 Sport 1.8 Elegance DSC
        16. Toyota Corolla 1.6 VVT-I Linea Terra
        17. Citroen C3 1.4i SX Pack
        17. Honda Jazz 1.4i
        19. Fiat Stilo 80 Active

        Toyotaa on myös syytetty hikipajojen käytöstä:

        http://fi.worldcarfans.com/9080619.005/toyotaa-syytetn-laittomasta-ihmiskaupasta-ja-hikipajojen-hyvksikytst

        http://www.nlcnet.org/article.php?id=562

        Ajo-ominaisuuksista on mm. kotimainen Tuulilasi-lehti todennut seuraavaa:

        Auris:

        ”Suurimmat moitteet auto saa ohjauksesta ja suuntavakavuudesta. Testin alussa Aurisin alla pyörivät Continentalin nastattomat talvirenkaat. Tällä rengastuksella auto ei tuntunut kulkevan metriäkään suoraan. Oli tienpinta kuinka tasainen tahansa, Toyota pyrki kampeamaan joko vastaantulijoiden kaistalle tai metsähallituksen puolelle. Nopea ohjaus tunnottomalla keskialueella ja suuntavakavuuden puute on huono yhdistelmä etenkin matka-ajoa silmällä pitäen.
        Kesärenkailla tilanne muuttuu hieman myönteisemmäksi. Vaeltelutaipumus sen sijaan säilyy myös kesäkumeilla.
        Jo suoraan ajaminen on Aurisilla tervan juontia, ”

        ”Aurisin ohjaus on kammottava”

        Avensis:

        ” Uusi Avensis tuotiin markkinoille henkselit paukkuen. Tv-kampanjassa Toyota-uutuus esiteltiin ominaisuuksiltaan ylivertaisena uhkana saksalaisvalmistajille.

        Mielikuvat ja totuus ovat kuitenkin toista maata. Kysyä pikemminkin pitäisi, minne katosi se viimeisin pisara Avensiksen ajotuntumista?

        Asiaa alettiin haistella ennen talvikelejä. Silmätikuksi jäi sähköinen ohjaustehostin, johon kaikki tuntemukset tuntuivat hukkuvan. Luottamusta energiaystävälliseen ratkaisuun ei lisännyt tieto siitä, että havaittu kopina kojelaudassa aiheutui sähkötehostimen hammasvälityksestä ohjausakselilla.

        Suoraan ajamisen vaikeudet huipentuivat, kun sydäntalven vastatuiskussa Avensis haki tietä kotiin. Kaista ei tahtonut riittää, maantieajo meni tähtäämiseksi. Keulan huojahduksia haittasi tunnottomuus.”

        ” Lumipintaisella pikkutiellä leveärenkainen ja pitkäakselivälinen Avensis puskee mielellään. Ja kun auto pääsee kaartamisen makuun, katoaa tuntuma peräluistoon. Korjausliikkeitä näissä kaksijakoisissa tilanteissa vaikeuttaa sähköisen ohjaustehostimen huono tunto.

        Heikkouksista suurin piilee siinä, että kesällä ylikevyt ja keskialueella epämääräinen ohjaus muuttuu talvella jäykäksi. Kovalla pakkasella tehostimen palautuspyrkimys katoaa liki täysin: auto jää kaartamaan. "


      • Vikaa riittää
        Voi voi... kirjoitti:

        Toyota Yaris ruostuu, Ruotsissa 17.900 autoa on saanut takaisinkutsun ruostekorjaukseen:

        http://www.aftonbladet.se/bil/article3689762.ab

        Edes hitsisaumoja ei osata tehdä:

        http://www.finikor.fi/.composer/upload/modules/med_archive/287.jpg

        Talvitesteissä menee huonosti:

        1. Opel Vecta 2.2 GTS
        2. Peugeot 307 XR 1.6
        2. Saab 9-3 Sport Sedan 1.8 Vector
        2. Skoda Superb 1.8 Turbo Comfort
        5. Seat Ibiza 1.4 16V Sport 100
        5. VW Polo 1.4 Comfortline
        7. Ford Fiesta 1.4i Trend
        8. Mercedes Benz E 2000 Compressor
        8. Nissan Primera 1.6 Visia Sportdeck
        8. Renault Megane HB 1.6 16 Comfort Privilege
        8. Volvo V40 Sportswagon 1.8
        12. Mitsubishi Space Star 1.6 Family
        13. Mini Cooper Pepper
        14. Hyundai Getz
        14. Mazda 6 Sport 1.8 Elegance DSC
        16. Toyota Corolla 1.6 VVT-I Linea Terra
        17. Citroen C3 1.4i SX Pack
        17. Honda Jazz 1.4i
        19. Fiat Stilo 80 Active

        Toyotaa on myös syytetty hikipajojen käytöstä:

        http://fi.worldcarfans.com/9080619.005/toyotaa-syytetn-laittomasta-ihmiskaupasta-ja-hikipajojen-hyvksikytst

        http://www.nlcnet.org/article.php?id=562

        Ajo-ominaisuuksista on mm. kotimainen Tuulilasi-lehti todennut seuraavaa:

        Auris:

        ”Suurimmat moitteet auto saa ohjauksesta ja suuntavakavuudesta. Testin alussa Aurisin alla pyörivät Continentalin nastattomat talvirenkaat. Tällä rengastuksella auto ei tuntunut kulkevan metriäkään suoraan. Oli tienpinta kuinka tasainen tahansa, Toyota pyrki kampeamaan joko vastaantulijoiden kaistalle tai metsähallituksen puolelle. Nopea ohjaus tunnottomalla keskialueella ja suuntavakavuuden puute on huono yhdistelmä etenkin matka-ajoa silmällä pitäen.
        Kesärenkailla tilanne muuttuu hieman myönteisemmäksi. Vaeltelutaipumus sen sijaan säilyy myös kesäkumeilla.
        Jo suoraan ajaminen on Aurisilla tervan juontia, ”

        ”Aurisin ohjaus on kammottava”

        Avensis:

        ” Uusi Avensis tuotiin markkinoille henkselit paukkuen. Tv-kampanjassa Toyota-uutuus esiteltiin ominaisuuksiltaan ylivertaisena uhkana saksalaisvalmistajille.

        Mielikuvat ja totuus ovat kuitenkin toista maata. Kysyä pikemminkin pitäisi, minne katosi se viimeisin pisara Avensiksen ajotuntumista?

        Asiaa alettiin haistella ennen talvikelejä. Silmätikuksi jäi sähköinen ohjaustehostin, johon kaikki tuntemukset tuntuivat hukkuvan. Luottamusta energiaystävälliseen ratkaisuun ei lisännyt tieto siitä, että havaittu kopina kojelaudassa aiheutui sähkötehostimen hammasvälityksestä ohjausakselilla.

        Suoraan ajamisen vaikeudet huipentuivat, kun sydäntalven vastatuiskussa Avensis haki tietä kotiin. Kaista ei tahtonut riittää, maantieajo meni tähtäämiseksi. Keulan huojahduksia haittasi tunnottomuus.”

        ” Lumipintaisella pikkutiellä leveärenkainen ja pitkäakselivälinen Avensis puskee mielellään. Ja kun auto pääsee kaartamisen makuun, katoaa tuntuma peräluistoon. Korjausliikkeitä näissä kaksijakoisissa tilanteissa vaikeuttaa sähköisen ohjaustehostimen huono tunto.

        Heikkouksista suurin piilee siinä, että kesällä ylikevyt ja keskialueella epämääräinen ohjaus muuttuu talvella jäykäksi. Kovalla pakkasella tehostimen palautuspyrkimys katoaa liki täysin: auto jää kaartamaan. "

        "Viat syövät Toyotan maineen ja myynnin"

        "Kansainvälisillä automarkkinoilla Toyotan viat ovat romahduttaneet merkin myynnin."


        "Toyotan maine ruostuu."

        "Tein ns. kardinaali-virheen viime keväänä kun vaihdoin luotettavan ja mukavan Ford Mondeoni Toyota Corolla Versoon. Ainoat syyt olivat Toyotan 7-paikkaisuus ja maine viattomana autona. Nyt on autolla ajettu vasta 6500 km ja tuskalla. Toinen takajarru hajosi heti alussa ja nyt on yksi poljin jämähtänyt monta kertaa. Yläasentoon: ei mene alas edes pakolla. Lisäksi parkkitutkat hajalla. Katsoin jostain, että auto olisi Turkissa tehty eurooppalaisista halpa-osista ja nyt sitä luokkaa, että vaihdan tämän saksalaiseen heti kun ehdin ja en koske enää ikinä näihin itä-autoihin edes tikulla. Jossain Citikassa on sentään luonnetta ja viat sallitaan sen vuoksi, Toyotat ja Kiat yms. hankitaan vain teknisen laadun vuoksi, joka ainakin minusta on pelkkä huhu jostain 10-vuoden takaa. Lisäksi huoltoon ei uskalla mennä: nauravat siellä! Sorry."


        http://www.marmai.fi/uutiset/viat syovat toyotan maineen ja myynnin/a2107210


    • Osta Okku

      Kauneus katoaa, rumuus vaan lisääntyy. Eli paranee vanhetessaan.

      • persu65

        Ja kun VW auton omistaa niin raha ei tee turhaan pesää kun aina rassataan moottoria.vaihteistoa.ikkunoita,sähkövikoja,vesivuotoja,webastoa ym..


      • lukija.
        persu65 kirjoitti:

        Ja kun VW auton omistaa niin raha ei tee turhaan pesää kun aina rassataan moottoria.vaihteistoa.ikkunoita,sähkövikoja,vesivuotoja,webastoa ym..

        Nuo ovat niitä Tojon vikoja kuten ylläolevista jutuista voi lukea.


    • Mee bussilla

      Voisko joku olla oikeasti niin hiiri, että kyselisi omaa autovalintaansa pölhö-osastolta?

      • miksei...

        Tulihan tuossa ainakin hyvää tietoa vioista.


      • en ostais
        miksei... kirjoitti:

        Tulihan tuossa ainakin hyvää tietoa vioista.

        joo aika paljon vikoja skodissa skoda palstalta luettuna ja ruoste raiskaa.


      • osssss
        miksei... kirjoitti:

        Tulihan tuossa ainakin hyvää tietoa vioista.

        Tietoisuus on hyvä.
        Ero on että toyota hoitaa asiakkaan hyvin ja VW huonosti?

        Muuten lienee asiakasvalitukset olis toyotalla otsikoissa?
        VW autot täyttää uutispalstat kyllä.


      • no_kunhan_kysyn
        en ostais kirjoitti:

        joo aika paljon vikoja skodissa skoda palstalta luettuna ja ruoste raiskaa.

        Oletko ajatellut opiskella kirjallista ilmaisua?


    • Se-oli-niin-totta

      "Ero on että toyota hoitaa asiakkaan hyvin ja VW huonosti?"

      tuo oli niin oikein että piti vanha viesti uudistaa
      on kokemusta yhtäaikaa vanhempien, sisarien ja omien lasten useista autoista.
      Toyota korjaa ilmaiseksi 4-6 v. vanhojakin autojansa, jos ilmenee yllättävä vika, eikä kysele leimoja. Vw ja Skodan takuu loppuu käytännössä tasan 2 v., vaikka myydessa muuta puhutaankin,,,,, joustavuudesta.

      • HuollonTehtäviä

        Mitä myydessä puhutaan korjauksista? Outo automyyjä teillä käytössä. Lienee oudot ostajatkin. Jäikö Skoda kauppaan ja ovikin sinne avaamatta?


      • Tyytyväin_tojota_isä

        "Ero on että toyota hoitaa asiakkaan hyvin ja VW huonosti?"

        tuo oli niin oikein että piti vanha viesti uudistaa

        on kokemusta yhtäaikaa vanhempien, sisarien ja omien lasten useista autoista.

        TODELLA TOTTA, meilläkin havaittu.
        Tojoya vastaa vuosia jos on jotain outoa vikaa, eikä edes kysele missä on huollettu.


      • Tojotatoisaalla
        Tyytyväin_tojota_isä kirjoitti:

        "Ero on että toyota hoitaa asiakkaan hyvin ja VW huonosti?"

        tuo oli niin oikein että piti vanha viesti uudistaa

        on kokemusta yhtäaikaa vanhempien, sisarien ja omien lasten useista autoista.

        TODELLA TOTTA, meilläkin havaittu.
        Tojoya vastaa vuosia jos on jotain outoa vikaa, eikä edes kysele missä on huollettu.

        Ei Tojota kysele missä on huollettu. Ne näkee sen suoraan auton tiedoista. Paitsi pärnäsen.

        Ja millaisia kokemuksia oli Skodasta?


    • DIY-woman

      Tuskin löytyy vertailuja, joten ehdotan, että ostat molemmat ja teet vertailut ihan itse.

      • löytyy_niitä

        Auto Bild Suomi 20/2014

        Vertailussa kompaktit farmarit:


        1. ŠKODA Octavia Combi 1.6 TDI, 522 p.
        2. Peugeot 308 SW e-HDI 115, 491 p.
        3. Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI, 489 p.
        4. Honda Civic Tourer 1.6i-DTEC, 479 p.

        "Jos etsii kompaktiluokan farmaria, ŠKODA Octaviaa on vaikea ohittaa. Se on tasapainoinen kokonaisuus, joka tarjoaa runsaasti tilaa ja on edullinen. Kilpailijat eivät pysy mukana - niissä ilmeni vertailun aikana ratkaisevia heikkouksia."

        "Näin tehdään testivoittajia"
        Teknavi 9/2014

        Perhefarkut tositestissä

        1. ŠKODA Octavia Combi, 2526 p.
        2. Hyundai i30 Wagon, 2510 p.
        3. Honda Civic Tourer, 2411 p.

        "Škodan ohjaamo on esimerkillisen selkeä ja takamatkustajille on tässä vertailuryhmässä parhaat tilat. Škoda poimii myös parhaat pisteet laatuvaikutelmasta. Lisäksi isoista ikkunoista on hyvä näkyvyys ulos ja etuistuimet ovat lähes täydelliset pidemmänkin matkanteon varten."

        Tekniikan Maailma 1/2014
        1. ŠKODA Octavia Combi 1,4 TSI Elegance DSG, *****, 9,4 pistettä
        2. VW Golf Variant 1.4 TSI Highline, *****, 8,9 p.
        3. Opel Astra Sports Tourer 1.4 T AT, ****, 8,4 p.
        3. Toyota Auris Touring Sports Hybrid Premium, ****, 8,4 p.
        5. Ford Focus 1.6 Wagon Titanium Powers. ***, 8,1 p.
        6. Hyundai i30 Wagon 1.6 GDI AT Style, **, 7,6 p.

        "Škodan vertailuvoitto on varsin vakuuttava ja jopa ylivoimainen. Kaikilla osa-alueilla kulutusta ja varusteita lukuunottamatta Octavia yltää vertailuryhmän parhaaseen arvosanaan tai tasoihin parhaan kanssa ja saa peräti kuusi täyttä kymppiä. Farmarille tärkeät ohjaamo- ja tavaratilat ovat luokkansa huippua. myös ajo-ominaisuudet ja matkustusmukavuus ovat erinomaiset."
        Auto Bild Suomi 4/2014
        Perhefarmareiden vertailu: Seat häiritsee perherauhaa.

        1. ŠKODA Octavia Combi 2.0 TDI 150 Elegance, 510 pistettä.
        2. VW Golf Variant 2.0 TDI Highline, 509 p.
        3. Seat Leon ST 2.0 TDI FR, 502 p.

        "Tsekkiauto tarjoaa valtavat tilat ja taloudellisen sekä samalla voimakkaan moottorin sopuisaan hintaan."
        Auto Bild Suomi 22/2013
        Parivertailu: Turbofarmarit valeasussa

        1. ŠKODA Octavia Combi RS 2.0 TSI, 251 pistettä.
        2. Ford Focus ST Wagon, 235 p.

        ”Škodan vahvuuksia ovat runsaat tilat, voimakas ja taloudellinen moottori sekä huippuhyvät kierrosajat. Lisäksi sen hinta on selvästi edullisempi ja vakiovarustelu kattavampi. Niiden ansiosta se voittaa vertailun.”
        Tuulilasi 14/2013
        Vertailussa ylemmän keskiluokan farmarit.

        "Skoda korjasi potin. Muulla kolmikolla oli tasaisempaa."

        1. ŠKODA Octavia Combi 1.4 TSI Elegance, 9,0 pistettä
        2. Mazda6 SportsWagon 2.0 Skyactive, 8,7 p.
        3. Peugeot 508 SW THP 156, 8,6 p.
        4. Toyota Avensis 1.8 Valvematic Wagon, 8,5 p.

        "Octavia on tasainen suorittaja. Siitä ei käytännössä löydy lainkaan suuria heikkouksia, mutta vahvuuksia sitäkin enemmän."

        "Octavia on helppo ja miellyttävä ajettava miltei kaikissa olosuhteissa. Parasta antia ovat suorituskyky, taloudellisuus ja tavaratila".
        Auto Bild 12/2013, Suomi
        Vertailu: ŠKODA Octavia Combi vastaan Mecedes-Benzin C-sarjan T-malli.

        "Edullinen voittaa premiumin."

        1. ŠKODA Octavia Combi 1.8 TSI Elegance
        2. Mercedes- Benz C 200 T

        "4,5 tähteä Skodalle, 4 tähteä Mercedesille. Tsekit tarjoavat kohtuullisella hinnalla todella hyvän arkikäytön farmarin, jossa on monia käytännöllisiä yksityiskohtia. Lisäksi Octavia on ajettavuudeltaan erinomainen. C-sarjan T-malli vaikuttaa vertailussa pikemminkin vanhoilliselta."
        Auto Bild 12/2013, Suomi
        Auto Bild Green Tour: Helsinki - Koli - Helsinki.

        "Vuoden 2013 Auto Bild Green Tour -taloudellisuushaasteeseen valittiin viisi tuoretta, erilaisin ratkaisuin alhaista kulutusta tavoittelevaa mallia."

        1. ŠKODA Octavia Combi 1.6 TDI Elegance. - 3,3 l/100 km
        2. Honda Civic 1.6 Diesel Lifestyle Bus. - 3,5 l/100 km
        3. Toyota Yaris Hybrid Style - 3,7 l/100 km
        4. Ford Focus1.0 Eco-boost 125 hb Tit. 5-ov. - 4,2 l/100 km
        5. Mercedes-Benz CLA 180 BE - 4,4 l/100 km

        "Moottorissa on mukavat käyttöominaisuudet, sopivasti voimaa, mutta sen erityisosaaminen on taloudellisuuden saralla. Pieni ruokahalu säilyy myös suuremmissa nopeuksissa. Ajokokemuksen täydentää tarkaa mutta vaivaton us ja tukevan mukava alusta. Matalimman kulutuksen lisäksi Octavia oli yksimielisesti miellyttävin matka-auto."
        Auto Bild Suomi, 6/2013
        Parivertailu: ŠKODA tekee paremman Passatin.

        1. ŠKODA Octavia 1.6 TDI, 528 pistettä.
        2. VW Passat 1.6 TDI, 511 p.

        "Uusi Octavia on merkittävä edistysaskel. Se tarjoaa kunnolla tilaa ja yläluokan tekniikkaa, mutta on säilynyt edelleen kohtuuhintaisena."
        AutoTest 04/2013, Saksa

        Vertailussa VW-konsernin perheautot: Koolla on väliä.



        1. ŠKODA Octavia

        2. VW Golf

        3. Audi A3

        4 Seat Leon



        “Teknisesti uusi Octavia on Golfin vertainen.”


        ”Plussaa on tilat matkustajille ja tavaroille yhditettynä järkeviin hintoihin ja siksi Octavia ohittaa Golfin maalilinjalla. Tsekkiläinen vie voiton tässä VW-konsernin neliottelussa.”
        AutoZeitung 23/2013


    • tero199000

      Lukekaa AB-Suomen superkestotesti. Autolla ajettiin 100000km "sovittua" enemmän eli 200000km, miksi ?

      Lainaus: "Kun tulokset olivat näin hyviä, oli kiinnostavaa jatkaa testiä, viimeistään 200000km kohdalla joidenkin osien luulisi kuluvan ja rikkoutuvan. Kävi kuitenkin toisin."

      • MuisteIija

        Avensis särkyi AB:n kestotestissä.


    • julli.diggaa.itälinttoja

      Moniongelmainen kestämätön itälintta

      Tässä helkamaautojen esittely video

      https://www.youtube.com/watch?v=1XlUTzrU3vc&nohtml5=False

      Skoda jää pahoin kilpa sisarensa jalkoihin huonolla laadullaan että muotoilultaan.Oli asiantuntijan kommentti.

      Ja näkeehän tuon jokainen videon katsonut

    • realismia

      Oudot vaihtoehdot. Avensiksen vaihtoehdot ovat KIA, Hyundai, Dacia ja Nissan ym. Octavian vaihtoehdot esim. Volkkari, BMW ja Mercedes.

    • Truthman

      Oudot vaihtoehdot. Octavian vaihtoehdot ovat Tatra, Lada, Kymco, Yugo ym. Avensiksen vaihtoehdot esim. Lexus, BMW ja Mercedes.

      • ocun.vaihtoehdot

        Octavian vaihtoehdot ovat Rolls, Maybach ja Bentley.

        Avensiksen Mosse, Lada ja Kia.


      • asiaaaapaljon

        Juuri näin.


      • huulilasin.toimittaja

        Octavian vaihtoehdot voisivat olla Trabant, Kymco, Chatenet, Microcar, Yugo.... Tosin ei tuota valintaa tarvitse kauaa miettiä, siis ainakaan ocun kohdalla koska se on joukon HUONOIN


      • Ocu.ykkönen
        huulilasin.toimittaja kirjoitti:

        Octavian vaihtoehdot voisivat olla Trabant, Kymco, Chatenet, Microcar, Yugo.... Tosin ei tuota valintaa tarvitse kauaa miettiä, siis ainakaan ocun kohdalla koska se on joukon HUONOIN

        Ne ovat Avensiksen vaihtoehdoiksi liian hyviä. Avensis on aina vertailujen huonoin.


      • kurja.ave
        Ocu.ykkönen kirjoitti:

        Ne ovat Avensiksen vaihtoehdoiksi liian hyviä. Avensis on aina vertailujen huonoin.

        Pitää paikkansa.


    • skoda_eikä_selitellä

      Voihan sitä Avenkin laittaa jos tykkää esim. itsensä ruoskimisesta tms.

    • bensa

      Ota 1.4bensa. Nykydieselvero ei ole enää järkevä maksaa.

    • HOLISTI74.91

      Ilmanmuuta avenssis. Ei tarvi korjat.

    • Avensis on paljon parempi

      • ei.mitään.haastetta

        Tässä taas argumentoinnin juhlaa. Toyota on aivan hyvä keskinkertainen kulkine, mutta nämä tojourpot ovat kyllä alle kaiken arvostelun.
        Mun koiran vääntämä aamupaska on älykkäämpi kuin näiden urpojen postaukset.


      • ei.punakoneita

        Miksi ostaisin Skodan kun ei koko suvussa ole noita kommarien kyhäämiä itäblokin kulkineita koskaan ollut?


      • ei.mitään.haastetta kirjoitti:

        Tässä taas argumentoinnin juhlaa. Toyota on aivan hyvä keskinkertainen kulkine, mutta nämä tojourpot ovat kyllä alle kaiken arvostelun.
        Mun koiran vääntämä aamupaska on älykkäämpi kuin näiden urpojen postaukset.

        Eli jos vastaa "Avensis" on trolli, jos vastaa "Octavia" ei ole trolli?


      • yläluokkaaa
        FactChecking kirjoitti:

        Eli jos vastaa "Avensis" on trolli, jos vastaa "Octavia" ei ole trolli?

        Aivan sama. Tojo ja Skoda ovat molemmat prole-merkkejä.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

      Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      107
      7736
    2. 109
      5971
    3. Se on hyvästi

      Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      83
      5167
    4. Olenko saanut sinut koukkuun?

      Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      139
      4536
    5. Alavuden sairaala

      Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      11
      3220
    6. Sisäsiittosuus

      Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      55
      2967
    7. Miksi sä valitsit

      Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      58
      2928
    8. Törkeää toimintaa

      Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818
      Ylivieska
      10
      2444
    9. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

      Rehellinem fiilis
      Suhteet
      61
      2437
    10. Hei........

      Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.
      Ikävä
      56
      2056
    Aihe