RAY suojelee rahojaan vapaa-ajattelijoilta

Paremmat kohteet

Vapaa-ajattelijain Liitto ry (VAL) on jälleen yrittänyt vahvistaa hotellikokouksiin huvennutta kassaansa Raha-automaattiyhdistyksen (RAY) rahoin. VAL:n hakemus on olennaisilta osin identtinen sen kanssa, joka jo viime vuonna hylättiin. RAY ei edeleenkään suostu luovuttamaan rahoja VAL:lle.

Rahoitettavaksi esitetty projekti olisi kestänyt neljä vuotta. Kullekin vuodelle haettiin avustusta 100.000 euroa. Projektin talousarviossa haettavaksi avustukseksi kuitenkin kerrotaan 102.500 euroa kunakin vuotena. Liitto ei uhraisi omia varojaan projektiin eikä muitakaan tuottoja tulisi.

RAY:ssa erityishuomio kohdennetaan siihen, kuinka avustuksen saajan toiminta on suunniteltu ja tavoitteet aseteltu. VAL:n hallintoon käytetään hyvin suuria rahamääriä, mutta osaaminen puuttuu.

VAL:n toimintaa ja taloutta ei ole synkronoitu riittävän hyvin keskenään. Varoja käytetään tai jätetään käyttämättä aivan toisin kuin mitä vahvistetut talousarviot määräävät.

Ironista on, että VAL ajatteli voivansa edistää uskonnottomien sosiaalista ja henkistä hyvinvointia. Se on kuitenkin itse tuottanut vapaa-ajattelun uhreja - kuten kirkot ja uskonlahkot ovat tuottaneet uskontojen uhreja. Osa näistä vapaa-ajattelun uhreista osallistuu nyt Uskontojen uhrien tuki ry:n (UUT) toimintaan.

Tarkemmin:
http://www.ateistit.fi/uutiset/uuti141231c.html

RAY on nähnyt oikein. VAL aiheuttaa vain vahinkoa. Sitä ei tule tukea.

20

75

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Humanisti-vapari

      Läheskään kaikki hakijat eivät saa RAY:ltä projektitukea. Monet todella hyvät ja tuen arvoiset hakemukset eivät mahdu tuettavien joukkoon, kertoi RAY:n rahoitusjohtaja joulukuussa. Jaettavasta tuesta yli 2/3 on ennalta sidottua monivuotisiin hankkeisiin ja yleistukeen.

      Uusien hakijoiden on haastavaa saada ensimmäistä tukipäätöstä. "Pään avauksen" jälkeen tuen jatkuminen ja uusien hanketukienkin saaminen on jo helpompaa. RAY:n tuki on terveyden edistämiseen ja sosiaaliseen hyvinvointiin, ja tuen saajat ovat perinteisesti olleet sosialai- ja terveysjärjestöjä (www.soste.fi). Vapaa-ajattelijain liitto on sinänsä todettu tukikelpoiseksi, mutta kuitenkin se on tuossa rahoituslähdyympäristössä uusi tekijä. Jatkamme harjoituksia, sillä suunniteltu toiminta on tarpeellista joka tapauksessa.

      • Rahahanat kiinni

        Perusteliko RAY päätöstään? Miksi julkista rahaa ei annettu teidän tuhlattavaksenne?


      • Humanisti-vapari
        Rahahanat kiinni kirjoitti:

        Perusteliko RAY päätöstään? Miksi julkista rahaa ei annettu teidän tuhlattavaksenne?

        Hakijoille luvataan lähettää kirjallinen palaute hieman myöhemmin, luultavasti viimeistään virallisen päätäöksen jälkeen.


      • Rahahanat kiinni
        Humanisti-vapari kirjoitti:

        Hakijoille luvataan lähettää kirjallinen palaute hieman myöhemmin, luultavasti viimeistään virallisen päätäöksen jälkeen.

        Miksi viime vuonna, ette saaneet RAY:lta julkista rahaa tuhlattavaksenne?


      • joku tolkku
        Rahahanat kiinni kirjoitti:

        Miksi viime vuonna, ette saaneet RAY:lta julkista rahaa tuhlattavaksenne?

        Niillä on niin tolkuton hakemus, ettei sen perusteella voi rahaa antaa.


      • Rahahanat kiinni
        joku tolkku kirjoitti:

        Niillä on niin tolkuton hakemus, ettei sen perusteella voi rahaa antaa.

        Onkohan se niin tolkuton, että Humanisti-vapari ei kehtaa kertoa hylkäämisen perusteita? Taidetaan taas turhaan odottaa, että Hänen Ylhäisyytensä suvaitsisi katsoa meidän pölhöjen ja yksinkertaisten puoleen


      • Rahahanat kiinni kirjoitti:

        Onkohan se niin tolkuton, että Humanisti-vapari ei kehtaa kertoa hylkäämisen perusteita? Taidetaan taas turhaan odottaa, että Hänen Ylhäisyytensä suvaitsisi katsoa meidän pölhöjen ja yksinkertaisten puoleen

        En ole nähnyt tätä päätöstä, mutta yleisestihän tällaisissa asioissa ei kielteisiä päätöksiä varsinaisesti perustella. Kielteiset päätökset perustellaan, jos kaikki hakijat olisi voitu hyväksyä samaan aikaan.

        Kun esimerkiksi yliopisto ostaa tietokoneita, ei hävinneille toimittajille mene viestiä jossa kerrotaisiin levyjärjestelmän I/O-nopeuden olleen liian pieni kilpailijaan verrattuna tms.


      • Rahahanat kiinni
        jori.mantysalo kirjoitti:

        En ole nähnyt tätä päätöstä, mutta yleisestihän tällaisissa asioissa ei kielteisiä päätöksiä varsinaisesti perustella. Kielteiset päätökset perustellaan, jos kaikki hakijat olisi voitu hyväksyä samaan aikaan.

        Kun esimerkiksi yliopisto ostaa tietokoneita, ei hävinneille toimittajille mene viestiä jossa kerrotaisiin levyjärjestelmän I/O-nopeuden olleen liian pieni kilpailijaan verrattuna tms.

        HV se vain kertoi, että ainakin tänä vuonna hakijoille luvataan palautetta. Tuliko sitä viime vuonna? HV:n vaikenemisesta päätellen tuli.


      • Rahahanat kiinni kirjoitti:

        HV se vain kertoi, että ainakin tänä vuonna hakijoille luvataan palautetta. Tuliko sitä viime vuonna? HV:n vaikenemisesta päätellen tuli.

        En tiedä.

        Pidän kyllä edelleen kummallisena, jos annetaan päätökseen rinnastuva yksittäistä ratkaisua koskeva palaute. Tokihan esim. apurahojen myöntäjät voivat yleisesti mainita mitä seikkoja on painotettu valintoja tehdessä tms. (Ajattelen tässä ihan käytäntöäkin --- kai hakijoita on niin paljon, että kielteisten päätösten tarkka perustelu veisi liikaa aikaakin.)

        Senhän HV jo totesi, että va-liitto sinänsä on katsottu hakukelpoiseksi. Ei siis ole periaatteellista estettä myöntää tukea.


      • Rahahanat kiinni
        jori.mantysalo kirjoitti:

        En tiedä.

        Pidän kyllä edelleen kummallisena, jos annetaan päätökseen rinnastuva yksittäistä ratkaisua koskeva palaute. Tokihan esim. apurahojen myöntäjät voivat yleisesti mainita mitä seikkoja on painotettu valintoja tehdessä tms. (Ajattelen tässä ihan käytäntöäkin --- kai hakijoita on niin paljon, että kielteisten päätösten tarkka perustelu veisi liikaa aikaakin.)

        Senhän HV jo totesi, että va-liitto sinänsä on katsottu hakukelpoiseksi. Ei siis ole periaatteellista estettä myöntää tukea.

        Se nyt omituista olisi, jos VA-liitto ei olisi lainkaan hakukelpoinen. Siinä tapauksessa olisitte tehneet todella omituisen ratkaisun hakiessanne rahoitusta.

        Mutta se HV voisi kaikesta ylhäisyydestään palata pikkuisen kertomaan lisää meille maan matosille. Mutta ehkä tasa-arvovaatimusten edistäminen vasemmistoliiton kabineteissa (ja puoluetuella hankituilla lounailla) vie niin kauan, että kannattaa pysyttäytyä siinä paremmassa seurassa.


      • Rahahanat kiinni kirjoitti:

        Se nyt omituista olisi, jos VA-liitto ei olisi lainkaan hakukelpoinen. Siinä tapauksessa olisitte tehneet todella omituisen ratkaisun hakiessanne rahoitusta.

        Mutta se HV voisi kaikesta ylhäisyydestään palata pikkuisen kertomaan lisää meille maan matosille. Mutta ehkä tasa-arvovaatimusten edistäminen vasemmistoliiton kabineteissa (ja puoluetuella hankituilla lounailla) vie niin kauan, että kannattaa pysyttäytyä siinä paremmassa seurassa.

        Käsittääkseni hakukelpoisuus ei rajoitu pelkästään muodollisin perustein ("oy ei käy, ry käy" -tyyliin) vaan myös sisällöllisesti. Va-liitto siis voidaan luokitella myös sosiaali- ja terveysalan alle.

        HV:lla saattaa olla muutakin elämää kuin tämän palstan seuraaminen.


    • Jos joskus haetaan uudestaan ja saadaan niin muistattehan sitten jeesustella siitä että uhkapeliongelmaisten viimeiset rahatkin viedään.

      • Lirkkaka

        Mitä tämä liittyy asiaan? Jos joku on sinusta rasittava, miksi sinä ryhdyt rasittavaksi?


      • Lirkkaka kirjoitti:

        Mitä tämä liittyy asiaan? Jos joku on sinusta rasittava, miksi sinä ryhdyt rasittavaksi?

        Kommentillani pyrin kiinnittämään huomiota siihen että vapaa-ajattelijoiden toiminta saa kritiikkiä riippumatta siitä tehdäänkö niin tai näin. Sellainen kritiikki on melko hampaatonta.


      • Rahahanat kiinni
        rainbowshy kirjoitti:

        Kommentillani pyrin kiinnittämään huomiota siihen että vapaa-ajattelijoiden toiminta saa kritiikkiä riippumatta siitä tehdäänkö niin tai näin. Sellainen kritiikki on melko hampaatonta.

        Tarkoitat tietysti ainakin minua. Voin vakuuttaa, että tulen kritisoimaan niin kauan teitä, kun tukeudutte yhteiskunnan rahoitukseen.

        Ainaisesta kritiikistä sanon vain sen, että juuri niin on. En usko teidän saavuttavan mitään täydellisyyttä. Kritiikille on aina sijansa.

        Sitten varmaan vielä sanot, että kritiikin motiivi on väärä. Mitä siitä? Miksi motiiveja pitäisi tutkia? Eikö riitä, että kiinnitetään huomiota vain kritiikkiä aiheuttaviin asioihin.

        Olen odottanut asiallista otetta vapareilta. Välillä luulin, että luotsilla olisi sellaista, mutta olen pettynyt. Ihmettelen vain sitä, miten te häviäisitte, jos ottaisitte kritiikistä onkeenne? Eikö kritiikin pohjalta voisi kehittää toimintaa?


      • jiijäätee
        Rahahanat kiinni kirjoitti:

        Tarkoitat tietysti ainakin minua. Voin vakuuttaa, että tulen kritisoimaan niin kauan teitä, kun tukeudutte yhteiskunnan rahoitukseen.

        Ainaisesta kritiikistä sanon vain sen, että juuri niin on. En usko teidän saavuttavan mitään täydellisyyttä. Kritiikille on aina sijansa.

        Sitten varmaan vielä sanot, että kritiikin motiivi on väärä. Mitä siitä? Miksi motiiveja pitäisi tutkia? Eikö riitä, että kiinnitetään huomiota vain kritiikkiä aiheuttaviin asioihin.

        Olen odottanut asiallista otetta vapareilta. Välillä luulin, että luotsilla olisi sellaista, mutta olen pettynyt. Ihmettelen vain sitä, miten te häviäisitte, jos ottaisitte kritiikistä onkeenne? Eikö kritiikin pohjalta voisi kehittää toimintaa?

        "Mitä siitä? Miksi motiiveja pitäisi tutkia? Eikö riitä, että kiinnitetään huomiota vain kritiikkiä aiheuttaviin asioihin."

        Eli tässä tunnustat ettei sinulla ole motivaationa muutakuin haukkua vapari järjestöä aivan sama mitä ne tekevät. Tosin tämänhän kaikki jo tiesivät antamasi köyhän ulosantisi takia.

        Sinulle on vastattu kritiikkiisi monta kertaa, mutta ilmeisesti sinun mukaan väärin. Oletko ajatellut että tällä kertaa olisitkin väärässä? Ja tuhlaat vain omaa aikaasi käymällä tätä yksinäistä "taistelua" (koska sinun jutuille on aika vähän näkynyt mitään vastakaikua)?


      • Rahahanat kiinni
        jiijäätee kirjoitti:

        "Mitä siitä? Miksi motiiveja pitäisi tutkia? Eikö riitä, että kiinnitetään huomiota vain kritiikkiä aiheuttaviin asioihin."

        Eli tässä tunnustat ettei sinulla ole motivaationa muutakuin haukkua vapari järjestöä aivan sama mitä ne tekevät. Tosin tämänhän kaikki jo tiesivät antamasi köyhän ulosantisi takia.

        Sinulle on vastattu kritiikkiisi monta kertaa, mutta ilmeisesti sinun mukaan väärin. Oletko ajatellut että tällä kertaa olisitkin väärässä? Ja tuhlaat vain omaa aikaasi käymällä tätä yksinäistä "taistelua" (koska sinun jutuille on aika vähän näkynyt mitään vastakaikua)?

        En sanonut mitään motiiveistani. Sanoin, ettei motiiveihin kannata uhrata aikaa vaan itse kritiikkiin. Sinä kuitenkin rupeat heti määrittelemään motiiveitani.Tulit juuri tehneeksi sitä, mitä ihmettelin


      • eroa vapareista
        Rahahanat kiinni kirjoitti:

        En sanonut mitään motiiveistani. Sanoin, ettei motiiveihin kannata uhrata aikaa vaan itse kritiikkiin. Sinä kuitenkin rupeat heti määrittelemään motiiveitani.Tulit juuri tehneeksi sitä, mitä ihmettelin

        Vaparit luulee olevansa fiksuja, mutta totuss on toisenlainen. ne on fiksuja vain kerätessään rahaa ihmisiltä.


    • Sivuhuomio, mutta Rahahanat kiinni kirjoitti "- - tasa-arvovaatimusten edistäminen vasemmistoliiton kabineteissa (ja puoluetuella hankituilla lounailla) - -".

      Pitääkö tämä tulkita poliittisena kannanottona? Missä puolueissa, jos missään, sinun mielestäsi on sopivaa toimia? Olisitko vastaavasti kirjoittanut "- - tasa-arvovaatimusten edistäminen Kokoomuksen kabineteissa (ja puoluetuella hankituilla lounailla) - -"?

      (Fuckifuultahan sain pitkän tinkauksen jälkeen vastauksen samanlaiseen kysymykseen. Uskonnottomuus-akselilla hänen mielestään RKP, Vasemmistoliitto ja Vihreä liitto olisivat OK.)

      • Rahahanat kiinni

        Teksti tulee tulkita deskriptiivisesti.


    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      68
      1919
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      126
      1381
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      132
      1333
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      140
      1064
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      927
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      348
      868
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      754
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      694
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      673
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      654
    Aihe