mitä teen

tanja

Terraariossani on pyörrematoja. eilen huomasin tuliliskoni selässä niitä 2. Tuliliskoani selvästikkin kutittivat salamatkustajat,koska se yritti raapia itseään. Eli eikö ole mitään keinoa päästä niistä eroon? Täytyykö minun desinfioida keittämällä kaikki hiekat ja kivet, että pyörremadot edes vähenisivät..?
Onko kotiloista liskoille haittaa? (pieniä mitä on akvaariossakin) Pitäisikö ne poistaa?

3

199

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Zuuls

      Vähentää matoja edes vähän niin varmaan kannattaisi pestä ihan koko allas suodattimeen ostaa uusi patruuna ja uudet hiekat altaaseen. Tosin tuhoat koko altaan bakteerikannan tuossa ja se on tressaavaa tulareille, mutta ei niiden tuohon pitäisi kuollakkaan.

      Tosin taas nämä pikku matoset, jos ovat nyt näitä pyörrematoja ovat kuitenkin jo viikossa takaisin, mutta ainakin saat kantaa pienemmäksi, mutta kannattaako tuo vai ei..

      Kuinka iso allas sinulla on? Ja kuinka monta salamanteria? Elääkö niiden kanssa mikään levänsyöjä?

      Ei noiden matojen kyllä kuuluisi selkään hyökkäillä..Minusta ne on vaan jossain lasissa tms. Itselläni oli ja varmaan onkin myös näitä ja ei ne mihinkään hyökkineet ja en enää kyllä edes tiedä onko niitä ja ehkä nuo minun kotilot sitten pitävät niiden kantaa kurissa tai ahneet tuliliskoni. :)

      Kotilot minä poistaisin. Ne on nyt tulleet jonkin kasvin mukana luultavasti ja lisääntyvät sitten, mutta koska mitään aineita ei oikein voi käyttää (yhdestä en ole varma kävisikö) kotilosotaan niin varmaan kannattaa vain kerätä pois aina, kun näkee, jos puhutaan näistä altaisiin ilmestyvistä kotiloista.

      Ei tässä oikeen enempää osaa neuvoa ja antaa ideoita..Olisi mukava, jos vastaisit noihin kysymyksiin niin tietäisi hiukan olisiko mitään luonnollisempaa tapaa, kuin heti ekana tuhota bakteerikannat käydä kannan pienentämisiin yms.

      • tanja

        eli 120l ja 2 tuliliskoa. Suodatin on. Ei elä mitään levänsyöjiä...Luultavasti madot olivat vain eksyneet selkään Esterin lepäillessä lasin lähellä,mutta kyllä mulla menee hermot jo niiden puolesta...Sain juuri kaverilta sellaisen imurin johon kuuluu myös pölysimurin suulakkeen näköinen kappale ja aattelin kokeilla josko voisin imuroida niitä matoja siitä lasista..Mitä kotiloita sinulla on ? Tavallisia? Jos mun tarviikin antaa niiden kotiloiden asustella siellä..


      • Zuuls
        tanja kirjoitti:

        eli 120l ja 2 tuliliskoa. Suodatin on. Ei elä mitään levänsyöjiä...Luultavasti madot olivat vain eksyneet selkään Esterin lepäillessä lasin lähellä,mutta kyllä mulla menee hermot jo niiden puolesta...Sain juuri kaverilta sellaisen imurin johon kuuluu myös pölysimurin suulakkeen näköinen kappale ja aattelin kokeilla josko voisin imuroida niitä matoja siitä lasista..Mitä kotiloita sinulla on ? Tavallisia? Jos mun tarviikin antaa niiden kotiloiden asustella siellä..

        Ai niin. sinulla oli tuo iso allas ja 2 tularia.

        Hanki pintakasvia, joka kelluu pinnalla tms. niin ne madot on enemmän piilossa, kun roikkuu niissäkin (luultavasti). :D

        Sulla on toi allas iso ja asukkaita vähän, että tietysti sitä huomaa kaiken mikä ei kuulu sinne, joten toi pintakasvi voisi auttaa. Ne madot on raivostuttavia - tiedän kokemuksesta, kun ne huomaa siellä.

        Minulla on pallokotiloita (kutsutaan virheellisesti omenakotiloksi) ja sitten lisänä on seeprakotiloita, mutta tuo pallokotilo on aika vakio levänsyöjä kaverina tulilisko altaassa, jos niissä on joku levänsyöjä. Partamonni yms. luonnollisesti ei käy. Eli ei ole noita kotiloita mitä tulee joskus e.kaupasta esim. kasvien mukana.

        Ainakaan noi madot ei oo vaarallisia, että siinä mielessä voit olla huoletta, jos ovat noita "narumatoja". Ja tietty niitä voi koittaa vähentää, jos ne alkaa vallottaa koko allasta. Kotilot minä poistaisin, mutta jos niillä nyt on kokoa niin paljon (en nyt muista muuta, kuin, että ovat aika pieniä), että tulari ei pysty mitenkään syömään niitä niin voithan ne jättääkkin. :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      88
      1174
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1006
    3. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      13
      691
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      48
      687
    5. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      287
      685
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      674
    7. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      660
    8. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      604
    9. Viime yönä mietin paikkoja luonnossa, missä olen kulkenut

      kävellyt ja ikävöinyt, ja ollut niin yksin. Monet kerrat. Ne palauttavat mieleeni sinut ja sen, kuinka kipeää on se kaip
      Ikävä
      57
      602
    10. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      35
      575
    Aihe